7.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
وظیفه منتظران ظهور
سخنرانی های بصیرتی از رهبر عزیزمان حضرت آیت الله امام خامنه ای(حفظه الله)
جمعه های انتظار
#لبیک_یاخامنه_ای
#الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فرد مهاجم به سفارت جمهوری آذربایجان: برای نجات همسرم به سفارت حمله کردم
🔹فرزند مهاجم: با مادرم در ارتباط هستم و او در جمهوری آذربایجان است.
#بسماللهالرحمنالرحیم
وَوُضِعَ الْكِتَابُ فَتَرَي الْمُجْرِمِينَ مُشْفِقِينَ مِمَّا فِيهِ وَيَقُولُونَ يَا وَيْلَتَنَا مَالِ هَذَا الْكِتَابِ لَا يُغَادِرُ صَغِيرَةً وَلَا كَبِيرَةً إِلَّا أَحْصَاهَا وَوَجَدُوا مَا عَمِلُوا حَاضِراً وَلَا يَظْلِمُ رَبُّكَ أَحَداً (49)کهف
وكتاب (و نامه اعمال) در ميان نهاده مى شود، پس مجرمان را مى بينى كه از آنچه در آن است بيمناك اند و مى گويند: واى بر ما، اين چه نوشته اى است كه هيچ (گفتار و كردار) كوچك وبزرگى را فروگذار نكرده مگر اينكه برشمرده است! و آنچه انجام داده اند (مقابل خود) حاضر مى يابند وپروردگارت به هيچ كس ستم نمى كند.
🌿🌿🌿
تفسیرنور:
بارها قرآن از مسئله ى كتاب و پرونده و نامه ى عمل در قيامت سخن به ميان آورده است و مى فرمايد: فرستادگان ما مى نويسند: «اِنّ رُسلنا يَكتبون»(47)، آثار كارها را هم مى نويسيم: «نَكتُب ما قدّموا و آثارهم»(48)، نامه عمل آنان بر گردنشان آويخته مى شود: «اَلزمناه طائره فى عُنُقه»(49)، پرونده ها در قيامت گشوده مى شود: «و اذ الصُّحف نُشرت»(50)، نامه ها به دست خود افراد داده مى شود؛ نامه ى خوبان به دست راست و نامه بدكاران به دست چپ آنان داده مى شود. همان گونه كه هر فردى پرونده اى دارد، هر امّتى نيز كتاب و پرونده اى دارد. «كلّ اُمّة تُدعى الى كتابها»(51)
پيامبراكرم صلى الله عليه وآله در بازگشت از جنگ حُنين، در يك صحراى خشك فرود آمد. به اصحاب فرمود: بگرديد تا هر چه از چوب وخاشاك يافتيد گرد آوريد. اصحاب رفتند و هر كس چيزى آورد. روى هم ريختند و انباشته شد. پيامبر فرمود: «هكذا تجتمع الذنوب، ايّاكم و المحقّرات من الذنوب» گناهان اينگونه جمع مى شوند، پس از گناهان كوچك پرهيز كنيد.(52)
از اين برنامه اين درس را نيز مى توان گرفت كه پيامبر خدا صلى الله عليه وآله آموزشى اردوئى و بيابانى تجسّمى، نمايشى و عملى، همراه با پركردن اوقات فراغت براى ياران خود داشتند، آن هم وقتى كه خطر غرور ناشى پيروزى در جنگ در كمين آنان بود، واصحاب خود را بى گناه يا كم گناه مى پنداشتند.
امام صادق عليه السلام فرمودند: در روز قيامت هنگامى كه كارنامه ى عمل انسان به او داده مى شود، پس از نگاه به آن و ديدن آنكه تمام لحظه ها و كلمه ها و حركات و كارهاى او ثبت شده، همه ى آنها را به ياد مى آورد، مانند اينكه ساعتى قبل آنها را مرتكب شده است، لذا مى گويد: «يا ويلتنا ما لهذا الكتاب لايُغادر صغيرة...».(53)
آنان كه در دنيا بى خيال و بى تفاوت بوده و به هر كارى دست مى زنند، در آخرت هراس و دلهره خواهند داشت، «مشفقين» ولى مؤمنان كه در دنيا اهل تعهّد و خداترسى بودند در آنجا آسوده اند. «اِنّا كنّا قبل فى اهلنا مشفقين»(54)
-----
47) يونس، 21.
48) يس، 12.
49) اسراء، 13.
50) تكوير، 10.
51) جاثيه، 28.
52) كافى، ج 2، ص 288.
53) تفسير الميزان.
54) طور، 26.
🌿🌿🌿
- در قيامت، هم نامه ى عمل هر فرد به دستش داده مى شود، هم كتابى در برابر همه قرار داده مى شود. «و وُضِع الكتاب»
- نگرانى و هراس مجرمان، از عملكرد ثبت شده ى خويش است، نه از خداوند. «مشفقين ممّا فيه»
- قيامت، روز حسرت و افسوس مجرمان است. «يا ويلتنا»
- علم افراد به عملكرد خودشان در قيامت چنان است كه گويا همه با سواد مى شوند، چون كتاب و خواندن براى همه مطرح است. «وُضِع الكتاب... مشفقين ممّا فيه»
- عمل هاى انسان داراى درجات است. «صغيرةً ولا كبيرةً»
- قيامت، صحنه ى تجسّم عمل هاى انسان است. «وجدوا ما عملوا حاضراً»
- داشتن عدالت وظلم نكردن، لازمه ربوبيّت الهى است. «و لايَظلم ربّك احداً»
#اللهمصلعلیمحمدوآلمحمدوعجلفرجهم
💟✨رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه
و آله : سَيّدُ الأبرارِ يَومَ القِيامَةِ رجُلٌ بَرَّ والِدَيهِ بَعدَ مَوتِهِما
.[. بحار الأنوار: 74/86/100.]
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
سَرورِ نيكوكاران در روز قيامت، مردى است كه بعد از درگذشت پدر و مادر خود به آنان نيكى كند
#دعا
🤲اللهم عجل لولیک الفرج
8.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠حجت الاسلام عالی
آیا ظهور حضرت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف نزدیک است
دیدار مقام معظم رهبری با مرحوم آیت الله محمد تقی بهجت
🇵🇸 رهپویان بصیرت🇮🇷
🌳شجره آشوب« قسمت چهلم » 📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام 🔻اما بعدا خواه
🌳شجره آشوب« قسمت چهل و یکم »
📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام
🔻حضرت در ادامه روایت می فرماید که این افراد مسلمان هستند. در ادامه احنف به امام پیشنهاد می دهد اگر می خواهد او با امام همراه شود یا اینکه ده هزار نفر را از پیوستن به سپاه جمل برحذر دارد تا همگی در خانه هایشان بنشینند. امام به احنف فرمود کار دوم را بکند.
🔻امام بعد از جنگ جمل، دستور داد عایشه را به مدینه برگردانند. احنف بن قیس می گفت امام، به عایشه فرمود که به حجاز برگردد. عایشه امتناع کرد. امام به او فرمود اگر نروی زنان قبیله بکر بن وائل را با مهارهای آهنین می فرستم تا تو را به سوی مدینه ببرند. در این هنگام عایشه از بصره خارج شد.
🔻حضرت در خطبه 156 نهج البلاغه فرمود: «مردم بصره! در پيدايش فتنهها هر كس كه مىتواند خود را به اطاعت پروردگار عزيز و برتر، مشغول دارد چنان كند، اگر از من پيروى كنيد، به خواست خدا شما را به راه بهشت خواهم برد، هر چند سخت و دشوار و پر از تلخىها باشد. اما عائشه، پس افكار و خيالات زنانه بر او چيره شد، و كينهها در سينهاش چون كوره آهنگرى شعلهور گرديد، اگر از او مىخواستند آنچه را كه بر ضد من انجام داد نسبت به ديگرى روا دارد سرباز مىزد، به هر حال احترام نخست او برقرار است و حسابرسى اعمال او با خداى بزرگ است. »
🔻امام دستور داد برای رعایت احترام همسر پیامبر او را به مدینه برگردانند اما از جهت کیفر، او را به خدا واگذار کرد. اما در اینکه آیا عایشه بعد از بازگشت از بصره به مدینه، در حصر خانگی بود یا نه، قرائنی در تاریخ وجود دارد که مؤید این معناست؛ به این نحو که عایشه بعد از شکست در جنگ و پایان یافتن فتنه، طبق امر حضرت، مجبور به حصر خانگی شد. دلایل ما به این شرح است:
🔻الف. امیرالمومنین، محمد ابن ابی بکر و عمار را به سوی عایشه فرستاد و به آن ها دستور داد به عایشه بگویند باید به مدینه برگردد و در همان خانه ای که پیامبر او را در آن جا ترک کرد، سکنی بگزیند. عایشه ابتدائا از این امر، امتناع کرد. امام مالک اشتر را به سوی او فرستاد و تأکید کرد که به خدا قسم او را به زور به مدینه برمی گرداند.
📚 کتاب شجره آشوب
💬 نویسندگان: آقایان یوسفی و آقامیری
↩️ ادامه دارد...