✍آرنت ، راتلج ، کوکس و گولدنبرگ (۲۰۰۵) مینویسند: کشمکش انسان با آگاهی از مرگِ غیر قابل اجتناب، می تواند بطور زیادی بر بهزیستی جسمی و روان شناختی وی تاثیر بگذارد. رفتارهای با اهمیت، به وسیله یاد مرگ، تحت تاثیر قرار میگیرند، حتی وقتی آشکارا با مرگ مرتبط نیستند. فرآیندهای شناختی، به وسیله یاد مرگ ، فعال می شوند و دفاع های جهان بینی فرهنگی را ،توسعه می دهند ( آرنت ، گرینبرگ ، شمایل ، پیسزونسکی و سولومون، ۲۰۰۲).
باورهای بنیادین، به طور موفقیت آمیزی در نتیجه افزایش مرگ آگاهی، به چالش در میآیند ( فریدمن و رولس ، ۲۰۰۷)
🔍تحقیقات به ارتباط مثبت بيــن کاهش درد و رنج مرگ با ميــزان مذهبی بودن فرد، اشــاره دارند. جوامعی که اعمال مذهبی بيشتری انجام می دهند، اضطراب به مرگ کمتری دارنــد ( داف و همکاران ، 1995 ) .
افرادی که انگيزة مذهبی درونی دارنــد، اضطراب مرگ کمتری دارند ( تورسون و پاول، 1993).
اعتقاد قویتر به دنيای پس از مرگ نيز ، با ّشدت اضطراب مرگ ،ارتباط منفی دارد ( رشتی و همکاران ، 1999).
♻️مساله معنای زندگی و اینکه قرار است در آینده چه اتفاقی بیفتد یکی از سوالات همه انسان هاست. نامعلوم بودن آینده زندگی یعنی مرگ و ابهام در این مورد انسان را دچار سردرگمی می کند.
در نهج البلاغه به یک سوال اساسی درباره مرگ پاسخ داده می شود: اگر مرگ نیستی و پایان زندگی است . تحمل این همه سختی ها ، دردها و محدودیت ها در زندگی به چه معناست؟
حضرت علی علیه السلام باوری عمیق به موضوع مرگ و جهان بعد از آن دارند و همین باور عمیق ایشان به مرگ است که بعد از ضربت خوردن شمشیر به سرمبارکشان می فرمایند: به خدای کعبه رستگار شدم(این ابی الحدید، 1387، ج9، ص207)
در ادامه جملاتی گوهربار از ایشان درباره مرگ، تقدیم می شود:
📜1- مانند مردمی باشید که بر آنها بانگ زدند و بیدار شدند و دانستند دنیا، خانه جاویدان نیست و این دنیا را با آخرت مبادله کردند و می دانند که خدا آنها را بیهوده نیافریده است(نهج البلاغه ، 63).
2- انسان در بیراهه ای سرگردان شده ...دنیا آنها را به بازی گرفته و آنها با دنیا به بازی پرداخته اند(نهج البلاغه ، نامه 31 ).
3- آگاه باشید ،یاد مرگ .... شما را از کارهای بیهوده، باز می دارد(نهج البلاغه ، خطبه 83).
4- به خدا سوگند مرگ بازی نیست، جدی و حقیقت است(نهج البلاغه ، خطبه 132).
5- انس فرزند ابوطالب با مرگ، از انس طفل شیرخوار به پستان مادر بیشتر است(نهج البلاغه ، خطبه6).
📜7- خداوند شما را بیهوده نیافرید... میان شما تا بهشت ودوزخ، فاصله اندکی جز مرگ نیست(نهج البلاغه ، خطبه 63).
8- با وجود ایمان، علم آباد می گردد و با علم انسان از مرگ می هراسد و با مرگ ،دنیا پایان می پذیرد(نهج البلاغه ، خطبه 156).
9- گذشتگان زندگی شان از شما درازتر ، خانه هایشان آباد تر و آثار شان بیشتر بود. ناگهان صدایشان خاموش و اجسادشان پوسیده و سرزمینشان خالی و آثارشان ناپدید شد(نهج البلاغه ، خطبه 255).
10- گذشتگان مرگ را دور می پنداشتند. دیدی چگونه مرگ بر سرشان فرود آماد(نهج البلاغه ، خطبه 132).
✨حضرت علی علیه السلام در خطبه 110 نهج البلاغه فرمایش عجیب و تامل بر انگیزی دارند:
آیا شنیده اید دنیا خودش را فدای آنان(انسان های عاشق دنیا) کرده باشد؟
مسلما داشتن این نوع نگاه به زندگی و مرگ می تواند به زندگی ما معنای خاص و ویژه ای بدهد.
التماس دعای مخصوص
نگارش : حسین هادی طرقی
منبع :
طاهری سرتشنیزی، اسحاق. (1391). مرگ آگاهی و معناداری زندگی از منظر نهج البلاغه. انسان پژوهی دینی، 9(27)، 177-198. SID. https://sid.ir/paper/220007/fa
🔺مهمترین اخبار خوب و امیدوار کنندهی
۲۴ساعت گذشته=۱۴۰۲/۰۱/۲۷
👌#خبر_خوب
🔊#رسانه_باشید
Ⓜ️#اختصاصی_کانال
✅انتشار به هر شکلی آزاد است
#امام_زمان
💡امام مهدی علیه السلام💡
درهای سوال از چیزهایی را که برای شما مفید نیست ببندید و خود را در مورد چیزهای غیر لازم به زحمت نیندازید و در مورد تعجیل فرج زیاد دعا کنید زیرا که موجب فرج خواهد شد.
📖بهارلانوار:جلد۵۳ صفحه ۱۸۱
حجت الاسلام عالی- روز هشتم رمضان 1444 .mp3
22.6M
🎤استاد مسعود عالی
️🗓پنجشنبه 10 فروردین 1402
️📌اصفهان، حرم مطهر حضرت زینب خواهر امام رضا علیهماالسلام
🇵🇸 رهپویان بصیرت🇮🇷
🌳شجره آشوب« قسمت صد ونوزدهم» 📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام 🔻در نتیجه
🌳شجره آشوب« قسمت صد و بیستم»
📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام
🔻قدم بعدی اشعث در حکمیت این بود که وی بعد از پافشاری بر یمنی بودن یکی از طرف های مذاکره، اصرار بر انتخاب ابوموسی داشت. طبری می نویسد «آنگاه مردم شام گفتند: «ما عمرو بن عاص را انتخاب مىكنيم» اشعث بن قيس و آن گروه كه بعدا جزء خوارج شدند گفتند: «ما به ابو موسى رضايت مىدهيم.»
🔻 على گفت: «در آغاز كار نافرمانى من كرديد اينك ديگر نافرمانى نكنيد. رأى من نيست كه اين كار را به ابو موسى واگذارم.» اشعث و زيد بن حصين و مسعر بن فدكى گفتند: «جز به او رضايت ندهيم كه او ما را از آنچه در آن افتاديم بر حذر ميداشت»
🔻دلیل اشعث برای انتخاب ابوموسی
گفتیم که اشعث به عنوان نفوذی جبهه بنی امیه یا استکبار و یاران او، تلاش کرد تا به هر نحوی، ابوموسی، به عنوان داور در مذاکره انتخاب شود.
🔻 همچنین پیش از این گفتیم که اشعث در یکی از ملاقات های خود با عتبه بن ابوسفیان دیدار کرد و عتبه به او پیشنهاد صلح را دارد. حال در یک گزارش دیگر آمده است عتبه به معاویه می گوید:
🔻 بهترین گزینه برای سپاه امام علی به عنوان داور، ابوموسی است. این گزارش، پشت پرده اصرار اشعث درباره اشعث ابوموسی را نشان می دهد.
📚 کتاب شجره آشوب
💬 نویسندگان: آقایان یوسفی و آقامیری
↩️ ادامه دارد...
جزء 26.mp3
3.99M
💡تلاوت جزء بیست و ششم قرآن کریم
🔹 با صدای استاد معتز آقایی