🔖 #پوستر| حکم تاتو
❓ پرسش : اخیراً برخى از بانوان نسبت به ابرو یا دور لب، عملیّات تاتو انجام مى دهند، (پر رنگ کردن دور ابرو و لب با خال کوبى که طبعاً زینت تلقّى مى شود و گاه پوشاندن آن نیز مقدور نمى باشد( لطفاً حکم این عمل را بیان نمایید؟
🧕 ویژه مقلدین : حضرت آیت اللّه مکارم شیرازی
✾•┈┈••✦❀✦••┈┈•✾
💥👈| متفاوتترین و تخصصیترین کانال احکام در ایتا
✾•┈┈••✦❀✦••┈┈•✾
📸وضعیت حجاب زنان سوریه ناراحتش کرده بود نمی توانست ببیند یک کشور اسلامی به چنین روزی افتاده است...
شهید مهدی زین الدین
#حجاب
─┅═༅𖣔💚𖣔༅═┅─
لینک کانال👇👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1244201028Caf3a0dc274
گروه پرسش و پاسخ👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3990683729C6536c5b1f2
💝اللهم عجل لولیک الفرج💝
تقدیم به ساحت مقدس قدس عالم امکان مهدی صاحب الزمان(عجل االله تعالی فرج)
🔖 #پوستر| حکم لاک در انگشتان برای وضو
❓پرسش :حکم استفاده از لاک در انگشتان برای وضو چیست؟
🧕 ویژه مقلدین : آیت الله مکارم شیرازی مدظله العالی
✾•┈┈••✦❀✦••┈┈•✾
💥👈| متفاوتترین و تخصصیترین کانال احکام در ایتا
✾•┈┈••✦❀✦••┈┈•✾
🤫 #تصرف_در_لقطه ( #کمتر_از_درهم) 🤫
‼️متن سوال: در چه صورت می توان در لقطهی (مال گمشده) نشانهدار (غیر حرم مکه) تصرف کرد؟
✅پاسخ مراجع عظام تقلید🔰🔰🔰
💠امام #خمینی (رحمة الله علیه)
اگر قیمتش كمتر از 12/6 نخود نقره سكهدار باشد و صاحب آن معلوم نباشد میتواند به قصد اینكه ملک خودش شود بردارد و در این صورت اگر تلف شود نباید عوض آن را بدهد.
💠آیت الله #بهجت (رحمة الله علیه)
اگر قیمت آن كمتر از یک درهم باشد و صاحب آن معلوم نباشد، میتواند به قصد اینكه ملک خودش شود بردارد پس اگر صاحب آن پیدا شد و آن را مطالبه كرد. اگر مشقت ندارد بنابر احتیاط واجب باید عین مال را به او برگرداند.
💠 امام #خامنه_ای (دام ظله العالی)
اگر شخصی مالی پیدا كند كه نشانهدار و قیمت آن از 12/6 نخود نقره سكهدار كمتر است چنانچه صاحبش مشخص نباشد میتواند به قصد این كه ملک خودش شود، بردارد و در آن تصرف كند.
💠آیت الله #سیستانی (دام ظله العالی)
اگر قیمت آن كمتر از یک درهم باشد احتیاط واجب آن است كه از طرف صاحبش صدقه بدهد و هر وقت صاحبش پیدا شد، چنانچه به صدقه دادن راضی نشود، عوض آن را به او بدهد.
💠آیت الله #شبیری (دام ظله العالی)
اگر قیمت آن كمتر از یک درهم (بنابر قول مشهور 12/6 نخود نقره سكهدار) باشد و صاحب آن معلوم نباشد میتواند به قصد اینكه ملک خودش باشد، بردارد.
💠 آیت الله #مکارم شیرازی (دام ظله العالی)
اگر قیمت آن كمتر از یک درهم است و صاحب آن معلوم نباشد، میتواند بردارد و تملک كند و از آن استفاده نماید و در صورت تلف شدن لازم نیست عوض آن را بدهد.
💠 آیت الله #نوری همدانی (دام ظله العالی)
اگر مالی پیدا كند كه كمتر از 12/6 نخود نقره سكهدار باشد و صاحبش معلوم نباشد، میتواند به قصد اینكه ملک خودش شود بردارد. و احتیاط واجب آن است كه اگر صاحبش پیدا شود در صورتی كه تلف نشده خود مال را و در صورتی كه تلف شده، عوض آن را بدهد.
💠 آیت الله #وحیدخراسانی (دام ظله العالی)
اگر قیمت آن از یک درهم كمتر باشد و صاحب آن به هیچ وجه معلوم نباشد، میتواند برای خود بردارد و بنا بر احتیاط واجب هر وقت صاحبش پیدا شد در صورتی كه تلف نشده خود مال را، و در صورتی كه تلف شده عوض آن را به او بدهد.
🔹مرکز پاسخ به سوالات جامعه الزهرا سلام الله علیها
∞═┄༻•✾✿💚✿✾•༺┄═∞
🕊مرکز تخصصی احکام بانوان
【#تلنگر👌】
✍ امام علی«علیهسلام»:
🌱 کسی که بتونه بر نفس خودش غلبه کنه، شان و جایگاهش بالا میره🙂
❌و برعکس کسی که نفس شهوانیش مالک و فرمانروای او بشه😈 به ذلت و خواری دچار میشه😞
─┅═༅𖣔💚𖣔༅═┅─
👜 #نذر_زن_بدون_اذن_همسر (نذر در اموال خودش) 👜
متن سوال: الف) آیا نذر زن بدون اجازه شوهر, حتی اگر با حقوق شوهر منافات نداشته باشد صحیح است؟🤔
ب) اگر زن بدون اجازة شوهر نذر کند، آیا اجازة بعدی شوهر موجب صحت نذر می شود؟ ج) اگر زن از مال خودش نذر کند, آیا اجازة شوهر لازم است؟🤔
نظرات مراجع عظام تقلید
🔰🔰🔰
🌺 امام #خمینی (رحمة الله علیه)
👇👇
الف) باطل است.
ب) اجازهي بعدي آن را تصحيح نمي كند.
ج) نذر زوجه اگرچه از مال خودش باشد صحيح نيست.
___________
🌺 آیت الله #بهجت (رحمة الله علیه)
👇👇
الف، ب و ج) نذر زن بدون اجازهي شوهر بنابر احتياط واجب وضعاً منعقد ميشود (يعني نذر زن باطل نيست.) ولي بنابر احتياط واجب بايد از شوهر اجازه بگيرد. (یعنی اگر بدون اجازه باشد گناه کرده است.)
_______________
🌺 امام #خامنه_ای (دام ظله العالی)
👇👇
الف) انعقاد نذر زوجه در صورت حضور شوهر، بنابراحتياط واجب مشروط به اجازهي زوج است.
ب) اجازهي بعدي آن را تصحيح نمي كند.
ج) اگرچه زوجه از تصرف در مال خود ممنوع نيست ولي نذر زن بدون اجازه ي شوهر بنابر احتیاط واجب منعقد نميشود. (واجب الوفاء نیست)
______________
🌺 آیت الله #شبیری (دام ظله العالی)
👇👇
الف) بنابرمشهور نذر زن با نهي شوهر بلكه بي اذن او صحيح نيست ولي بنابر احتياط حتّي در صورت نهي شوهر به نذر عمل شود.
ب) ظاهراً با اجازهي بعدي صحيح ميشود.
ج) لازم است.
_____________
🌺 آیت الله #سیستانی (دام ظله العالی)
👇👇
الف) صحيح است مگر اينكه نذر مربوط به امور مالي باشد كه در اينصورت بدون اذن يا اجازهي او صحت آن محل اشكال است و از باب احتياط بايد به آن وفاء بشود.
ب) كفايت ميكند.
ج) مورد اشكال همين است و اما اگر مربوط به مال نباشد اشكالي ندارد و اگر مربوط به مال شوهر باشد باطل است.
_____________
🌺 آیت الله #مکارم شیرازی (دام ظله العالی)
👇👇
الف) احتياط مستحب آن است كه با اجازهي او باشد.
ب) موجب صحت نذر نميشود
ج) نذر زن از اموال خودش اگر منافات با حق شوهر نداشته باشد اشكالي ندارد.
_____________
🌺 آیت الله #نوری همدانی (دام ظله العالی)
👇👇
الف و ب) اگر با حق شوهر منافات نداشته باشد اذن شوهر لازم نيست و در آنچه كه منافي است اذن بعدي شوهر موثر نيست.
ج) اگر مزاحم حقوق شوهر نباشد و از مال خودش باشد احتياج به اجازهي شوهر ندارد.
____________
🌺آیت الله #وحید خراسانی (دام ظله العالی)
👇👇
الف) اگر نذر زن منافي با حق شوهر نباشد در نذرهاي غير مالياش صحيح است.
ب) در جايي که اذن شوهر لازم باشد، اجازهي بعدي تصحيح ميکند.
ج) صحت نذر زن در مال خودش بدون اذن شوهر (در غير حج يا زكات يا احسان به پدر و مادر يا صله ارحام) محل اشكال است. (بنابراحتياط واجب صحيح نيست)
〰〰〰〰
منبع: مرکز پاسخ به سوالات جامعه الزهرا س
•┈┈••✾❀✿💚✿❀✾••┈┈•
🕊مرکز تخصصی احکام بانوان
هدایت شده از ♡کُـلبـہ زِندِگــے♡
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اختصاصی_اربعین🏴
شاید خیلی دلت میخواست بری ولی نشد...
شاید دوست داشتی برای اولین بار تجربش کنی ولی نشد...
ولی دیر نشده...
واکنشهاشون دیدنیه 👌
بازسازی پیاده روی اربعین❤️
صل الله علیک یا أباعبدالله🏴
هدایت شده از ♡کُـلبـہ زِندِگــے♡
زیارتاربعین۩حسینحقیقی.mp3
3.45M
🕌 زیارت اربعین #امام_حسین (علیه السلام)
🎙 با نوای حسین حقیقی
🏴 #اربعین
┄═🌼💠🌷💠🦋💠🌸💠🌼═┄
هدایت شده از ♡کُـلبـہ زِندِگــے♡
السَّلامُ عَلَى وَلِيِّ اللَّهِ وَ حَبِيبِهِ السَّلامُ عَلَى خَلِيلِ اللَّهِ وَ نَجِيبِهِ السَّلامُ عَلَى صَفِيِّ اللَّهِ وَ ابْنِ صَفِيِّهِ السَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهِيدِ السَّلامُ عَلَى أَسِيرِ الْكُرُبَاتِ وَ قَتِيلِ الْعَبَرَاتِ اللَّهُمَّ إِنِّي أَشْهَدُ أَنَّهُ وَلِيُّكَ وَ ابْنُ وَلِيِّكَ وَ صَفِيُّكَ وَ ابْنُ صَفِيِّكَ الْفَائِزُ بِكَرَامَتِكَ أَكْرَمْتَهُ بِالشَّهَادَةِ وَ حَبَوْتَهُ بِالسَّعَادَةِ وَ اجْتَبَيْتَهُ بِطِيبِ الْوِلادَةِ وَ جَعَلْتَهُ سَيِّداً مِنَ السَّادَةِ وَ قَائِداً مِنَ الْقَادَةِ وَ ذَائِداً مِنَ الذَّادَةِ وَ أَعْطَيْتَهُ مَوَارِيثَ الْأَنْبِيَاءِ وَ جَعَلْتَهُ حُجَّةً عَلَى خَلْقِكَ مِنَ الْأَوْصِيَاءِ فَأَعْذَرَ فِي الدُّعَاءِ وَ مَنَحَ النُّصْحَ وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَيْرَةِ الضَّلالَةِ وَ قَدْ تَوَازَرَ عَلَيْهِ مَنْ غَرَّتْهُ الدُّنْيَا وَ بَاعَ حَظَّهُ بِالْأَرْذَلِ الْأَدْنَى وَ شَرَى آخِرَتَهُ بِالثَّمَنِ الْأَوْكَسِ وَ تَغَطْرَسَ وَ تَرَدَّى فِي هَوَاهُ وَ أَسْخَطَكَ وَ أَسْخَطَ نَبِيَّكَ ،
وَ أَطَاعَ مِنْ عِبَادِكَ أَهْلَ الشِّقَاقِ وَ النِّفَاقِ وَ حَمَلَةَ الْأَوْزَارِ الْمُسْتَوْجِبِينَ النَّارَ [لِلنَّارِ] فَجَاهَدَهُمْ فِيكَ صَابِراً مُحْتَسِباً حَتَّى سُفِكَ فِي طَاعَتِكَ دَمُهُ وَ اسْتُبِيحَ حَرِيمُهُ اللَّهُمَّ فَالْعَنْهُمْ لَعْناً وَبِيلاً وَ عَذِّبْهُمْ عَذَاباً أَلِيماً السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ سَيِّدِ الْأَوْصِيَاءِ أَشْهَدُ أَنَّكَ أَمِينُ اللَّهِ وَ ابْنُ أَمِينِهِ عِشْتَ سَعِيداً وَ مَضَيْتَ حَمِيداً وَ مُتَّ فَقِيداً مَظْلُوماً شَهِيداً وَ أَشْهَدُ أَنَّ اللَّهَ مُنْجِزٌ مَا وَعَدَكَ وَ مُهْلِكٌ مَنْ خَذَلَكَ وَ مُعَذِّبٌ مَنْ قَتَلَكَ وَ أَشْهَدُ أَنَّكَ وَفَيْتَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَ جَاهَدْتَ فِي سَبِيلِهِ حَتَّى أَتَاكَ الْيَقِينُ فَلَعَنَ اللَّهُ مَنْ قَتَلَكَ وَ لَعَنَ اللَّهُ مَنْ ظَلَمَكَ وَ لَعَنَ اللَّهُ أُمَّةً سَمِعَتْ بِذَلِكَ فَرَضِيَتْ بِهِ،
اللَّهُمَّ إِنِّي أُشْهِدُكَ أَنِّي وَلِيٌّ لِمَنْ وَالاهُ وَ عَدُوٌّ لِمَنْ عَادَاهُ بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ أَشْهَدُ أَنَّكَ كُنْتَ نُورا فِي الْأَصْلابِ الشَّامِخَةِ وَ الْأَرْحَامِ الْمُطَهَّرَةِ [الطَّاهِرَةِ] لَمْ تُنَجِّسْكَ الْجَاهِلِيَّةُ بِأَنْجَاسِهَا وَ لَمْ تُلْبِسْكَ الْمُدْلَهِمَّاتُ مِنْ ثِيَابِهَا وَ أَشْهَدُ أَنَّكَ مِنْ دَعَائِمِ الدِّينِ وَ أَرْكَانِ الْمُسْلِمِينَ وَ مَعْقِلِ الْمُؤْمِنِينَ وَ أَشْهَدُ أَنَّكَ الْإِمَامُ الْبَرُّ التَّقِيُّ الرَّضِيُّ الزَّكِيُّ الْهَادِي الْمَهْدِيُّ وَ أَشْهَدُ أَنَّ الْأَئِمَّةَ مِنْ وُلْدِكَ كَلِمَةُ التَّقْوَى وَ أَعْلامُ الْهُدَى وَ الْعُرْوَةُ الْوُثْقَى وَ الْحُجَّةُ عَلَى أَهْلِ الدُّنْيَا وَ أَشْهَدُ أَنِّي بِكُمْ مُؤْمِنٌ وَ بِإِيَابِكُمْ مُوقِنٌ بِشَرَائِعِ دِينِي وَ خَوَاتِيمِ عَمَلِي وَ قَلْبِي لِقَلْبِكُمْ سِلْمٌ وَ أَمْرِي لِأَمْرِكُمْ مُتَّبِعٌ وَ نُصْرَتِي لَكُمْ مُعَدَّةٌ حَتَّى يَأْذَنَ اللَّهُ لَكُمْ فَمَعَكُمْ مَعَكُمْ لا مَعَ عَدُوِّكُمْ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ عَلَى أَرْوَاحِكُمْ وَ أَجْسَادِكُمْ [أَجْسَامِكُمْ ] وَ شَاهِدِكُمْ وَ غَائِبِكُمْ وَ ظَاهِرِكُمْ وَ بَاطِنِكُمْ آمِينَ رَبَّ الْعَالَمِينَ.
JOiN👇
💖 @Kolbezendegi 💖
😡 #حد_تنبیه_بدنی_در_تربیت_فرزند😡
متن سوال: کتک زدن فرزند برای تربیت چه حکمی دارد؟🤔
نظرات مراجع عظام تقلید
🔻🔻🔻
🌺 امام #خمینی (رحمة الله علیه)
👇👇
تنبیه اولاد به مقداری که موجب دیه نشود و متعارف باشد مانع ندارد.
____________
🌺 امام #خامنه_ای (دام ظله العالی)
👇👇
مشروط به آن است که موجب دیه نشود و اگر سیاه یا کبود و یا قرمز شود، دیه لازم است.
____________
🌺 آیت الله #سیستانی (دام ظله العالی)
👇👇
اگر تأدیب بچه، متوقف بر زدن باشد پس چنانچه آهسته باشد که موجب قرمزی یا سیاهی یا کبودی نشود و بیش از سه ضربه نباشد، اشکال ندارد.
____________
🌺 آیت الله #شبیری (دام ظله العالی)
👇👇
اگر فرزند غیر بالغ یکی از گناهان کبیره را انجام دهد، ولی یا مثلاً معلّم او با اجازهی ولی میتواند در صورت لزوم به قدری که ادب شود و دیه واجب نشود، او را بزند. امّا در بالغ چنین حقّی ندارد، بلکه باید در صورت وجود شرایط، نهی از منکر کند.
____________
🌺 آیت الله #صافی (دام ظله العالی)
👇👇
برای تربیت در موارد لزوم به مقداری که موجب دیه نشود، اشکال ندارد.
___________
🌺 آیت الله #مکارم شیرازی (دام ظله العالی)
👇👇
حتّی الامکان در شرایط فعلی نباید فرزندان را برای تربیت کتک زد بلکه از طریق تشویق و محبّت این کار را انجام دهند.
____________
🌺 آیت الله #نوری همدانی (دام ظله العالی)
👇👇
در فرض سؤال جایز نیست مگر در موارد خاصی آن هم در حدِّ محدودی به شرط آن که موجب دیه نگردد.
___________
🌺 آیت الله #وحید خراسانی (دام ظله العالی)
👇👇
اگر زدن بخاطر تأدیب بوده و 5 ضربه یا 6 ضربه و با مهربانی باشد، اشکالی ندارد.
____________
📚 منبع: مرکز پاسخ به سؤالات جامعه الزهرا سلام الله علیها.
📣با تبلیغ کانال در ثواب آن شریک شوید.
•┈┈••✾❀✿❤️✿❀✾••┈┈•
🕊مرکز تخصصی احکام بانوان
لینک کانال👇👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1244201028Caf3a0dc274
گروه پرسش و پاسخ👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3990683729C6536c5b1f2
💝اللهم عجل لولیک الفرج💝
تقدیم به ساحت مقدس قدس عالم امکان مهدی صاحب الزمان(عجل االله تعالی فرج)
#حدیث_روز
🌺امام علی (ع):
😔ای انسان چه چیز تو را به گناه گستاخ گرده و چه چیز تو را به پروردگارت غره نموده و چه چیز تو را به تباه گردن خویش خو داده است ؟؟
📚(نهج البلاغه خطبه ۲۲۳)
─┅═༅𖣔💚𖣔༅═┅─
😒کفاره شکستن نذر مدت دار😒
💠متن سوال: اگر فردی با رعایت شرائط نذر و عهد کند یا قسم بخورد تا یک ماه مثلاً نماز شب بخواند در صورتی که یک شب عمداً ترک کند و کفاره آن را بپردازد آیا باید نمازهای باقیمانده ماه را بخواند؟ و اگر نخواند آیا کفاره تکرار میشود؟(نذر، عهد و قسم مستقل باشد مثلاً گفته اگر حاجتم برآورده شود 30 شب نماز شب میخوانم اگر یک شب نخواند باید کفاره بدهد و بقیه را ادامه دهد، ولی اگر غیر مستقل باشد مثلاً یکسال یا تا آخر عمر نماز شب میخوانم که با یکبار انجام ندادن لازم نیست ادامه دهد و یک کفاره کافی است.)
✅پاسخ امام #خمینی (رحمة الله علیه)
در مدت باقیمانده لازم نیست نمازها را بخواند. تکرار کفاره لازم نیست.
✅پاسخ آیت الله #بهجت (رحمة الله علیه)
اگر برگشت نذر یا عهد و قسم به یک عمل واحد باشد (یعنی غیر مستقل باشد) دیگر نیاز نیست آن عمل را ادامه دهد و تکرار کفاره هم لازم نیست. اما اگر این نذر یا قسم و عهد برگشتنش به نذورات و قسمها و عهدهای متعدد باشد (یعنی مستقل باشد) باید نماز را در مدت باقیمانده بخواند و اگر نخواندتکرار کفاره لازم است.
✅امام #خامنه_ای (دام ظله العالی)
در مدت باقیمانده لازم نیست نمازها را بخواند، تکرار کفاره هم لازم نیست.
✅پاسخ آیت الله #سیستانی (دام ظله العالی)
پس از یک بار مخالفت عمدی با نذر یا قسم و عهد دیگر عمل به آن واجب نیست (و کفاره هم تکرار نمیشود) مگر آنکه نذر عرفاً یک التزام و تعهد به حساب نیاید بلکه در حکم نذرهای متعدد باشد در اینجا در صورت توانایی و تمکن باید بقیه مدت به نذر خود عمل کند و برای هر بار شکستن یک کفاره باید بدهد.
اگر نذر یا قسم یا عهد متعدد به حساب آید برای هر بار شکستن آن یک کفاره باید بدهد. اگر یک عمل به حساب آید یک بار حنث شد و یک کفاره پرداخت شد دیگر کفاره برای تکرار عمل لازم نیست.
✅ پاسخ آیت الله #شبیری (دام ظله العالی)
اگر به این صورت نذر کرده که هر شب تا یک ماه نماز شب بخواند (و اینگونه نیست که مطلوبش یک چیز – یعنی یک ماه نماز شب- باشد) باید بقیه نمازها را بخواند ولی کفاره متعدد نمی شود.
✅پاسخ آیت الله #مکارم شیرازی (دام ظله العالی)
باید باقیمانده را نیز بخواند.
✅پاسخ آیت الله #نوری همدانی (دام ظله العالی)
نذر یا عهد یا قسم منحل میشود و برای دفعه اول باید کفاره بدهد و در مدت باقیمانده نیاز نیست کفاره تکرار شود.
✅ پاسخ آیت الله #وحیدخراسانی (دام ظله العالی)
باید شبهای بعدی را بخواند و هر شبی عمداً نخواند، کفاره تکرار می¬شود.
منبع: مرکز پاسخ به سوالات جامعه الزهرا سلام الله علیها
📣 با تبلیغ کانال در ثواب نشر احکام شریک شوید.
∞═┄༻•✾✿💚✿✾•༺┄═∞
🕊مرکز تخصصی احکام بانوان
🤗 #نذر_فرزند_بدون_اذن_پدر_وتکلیف_انجام_آن🤗
🔴متن سوال:
الف) آیا فرزند می تواند بدون اذن پدر، نذر کند؟
ب) در صورت منع پدر، آیا باید به نذرش عمل نماید؟
💠امام #خمینی (رحمة الله علیه)
الف) میتواند نذر کند و اذن پدر شرط نیست.
ب) با منع پدر هم عمل به نذر واجب است.
💠آیت الله #بهجت (رحمة الله علیه)
الف) بسمه تعالي: لزوم اذن والد، محلّ تأمّل است و احتياط مناسب در هر مورد مراعات شود.
ب) بسمه تعالي: با منع پدر، حلّ مي شود نذر او.(عمل به آن لازم نیست)
💠 امام #خامنه_ای (دام ظله العالی)
الف) مانعي ندارد
ب) پس از انعقاد نذر واجب است فرزند به نذر خود وفا كند و پدر حق ندارد از انجام آن، جلوگيري كند.
💠پاسخ آیت الله #سیستانی (دام ظله العالی)
الف) میتواند نذر کند و اذن پدر شرط نیست.
ب) اگر نهی پدر از روی شفقت باشد و مخالفت موجب ایذاء پدر باشد نذرش باطل است.
💠 پاسخ آیت الله #مکارم شیرازی (دام ظله العالی)
الف) ميتواند نذر كند.
ب) اگر عمل به نذر مایه آزار پدر باشد در اين صورت نذر او صحيح نيست. (عمل به آن لازم نیست)
💠 پاسخ آیت الله #نوری همدانی (دام ظله العالی)
الف) میتواند نذر کند و اذن پدر شرط نیست.
ب) اگر پدر فرزند را از عملي كه نذر كرده منع کند، نذرش منحل ميشود. (عمل به آن لازم نیست)
💠پاسخ آیت الله #وحیدخراسانی (دام ظله العالی)
الف) میتواند نذر کند و اذن پدر شرط نیست.
ب) با منع پدر نذر منحل میشود. (عمل به آن لازم نیست)
↩️منبع: مرکز پاسخ به سوالات جامعه الزهرا سلام الله علیها
📣 با تبلیغ کانال در ثواب نشر احکام شریک شوید.
∞═┄༻•✾✿💚✿✾•༺┄═∞
🕊مرکز تخصصی احکام بانوان
📚 زکات طلا
💠 سؤال: آیا به #طلای_زینتی زنان و یا #سکه_طلا #زکات تعلق میگیرد؟
✅ جواب: به طور كلى طلای#مسكوك اگر به شکل سكه در معاملات رایج باشد، زکات دارد، البته باید يك سال در ملك انسان بوده و به #حدّ_نصاب رسيده باشد؛ بدین جهت #سكه_طلا در زمان ما که سكه رايج معاملى محسوب نمىشود، زكات ندارد.
رهبر
#احکام_زکات #زکات_طلا
لینک کانال👇👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1244201028Caf3a0dc274
گروه پرسش و پاسخ👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3990683729C6536c5b1f2
💝اللهم عجل لولیک الفرج💝
تقدیم به ساحت مقدس قدس عالم امکان مهدی صاحب الزمان(عجل االله تعالی فرج)
📚 دریافت مبلغ اضافی از اعضای صندوق قرض الحسنه
💠 سوال: در بین همکاران، صندوق #قرض_الحسنه راه اندازی کردیم که هر ماه با #قرعه_کشی به یک نفر وام می رسد. بعد از ماه پنجم هر نفر، مبلغ اضافی پرداخت می کند تا نفرات بعدی که زمان طولانی تری معطل می شوند، مبلغ بیشتری دریافت کنند و به همین منوال؛ با توجه به رضایت همه اعضا آیا این کار ما مصداق ربا می باشد؟
✅ جواب: اگر مبلغ اضافی از مقدار #تورم بیشتر نبوده و توسط کسانی پرداخت شود که قبلاً وام را دریافت کرده اند، اشکال ندارد.
#احکام_وام #وام_قرض_الحسنه
رهبر
لینک کانال👇👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1244201028Caf3a0dc274
گروه پرسش و پاسخ👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3990683729C6536c5b1f2
💝اللهم عجل لولیک الفرج💝
تقدیم به ساحت مقدس قدس عالم امکان مهدی صاحب الزمان(عجل االله تعالی فرج)
🔴حکم #خون_مردگی🔴
📤پرسش کاربر در گروه:
روی زخم دستم خون مردگی، که زیر پوست دستم چسبیده، ولی آب به آن می رسد، برای وضو باید چه کنم؟
مرجع: آیه الله مکارم شیرازی.
پاسخ:
اگر خون زیر پوست شما مرده است، به طوری که به آن خون نمی گویند، بلکه می گویند خون مردگی است، پاک است؛ و باید وضو را به صورت عادی بگیرید، اما اگر بگویند خون است، نجس می باشد.
حال اگر به آن خون گفته می شود، از نظر آیه الله مکارم شیرازی، اگر ضرر و زحمت فوق العاده ای برایتان ندارد باید آن را از زیر پوست بیرون آورید و اگر زحمت زیاد دارد باید برای وضو و غسل اطراف آن را بشویید و پارچهای روی آن بگذارید و روی پارچه دستتر بکشد و احتیاطاً تیمم هم بکنید.
نظر مراجع عظام نسبت به #کوبیده-شدن-خون-زیر-پوست:👇
طبق نظر همه مراجع عظام، خونی که به واسطه ی کوبیده شدن زیر ناخن یا پوست می میرد، اگر به آن خون نگویند، پاک است و باید وضوی معمولی گرفت و همچنین اگر به آن خون بگویند ولی آن خون زیر پوست یا ناخن باشد و در ظاهر نباشد، نیز باید وضوی معمولی گرفته شود.
اما اگر خون کوبیده شده، ظاهر باشد و آب به آن برسد، اگر خارج کردن خون از زیر پوست مشقت و ضرر ندارد، باید خون را خارج کرد و وضوی معمولی گرفت.
اما اگر خارج کردن خون کوبیده شده، مشقت وضرر دارد، در این صورت نظر مراجع نسبت به وضو فرد به شرح زیر است:
✍آیات عظام: امام ، بهجت و خامنه ای: باید وضوی جبیره ای بگیرد.
✍آیات عظام: سیستانی، وحید خراسانی: باید تیمم کند.
✍آیات عظام: مکارم شیرازی، فاضل لنکرانی: باید وضوی جبیره ای بگیرد و احتیاطاً تیمم هم بنماید
✍آیه الله نوری: باید هم وضوی جبیره ای بگیرد و هم تیمم نماید.
📚منبع:
توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید،مسأله۱۰۱.
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
هدایت شده از ♡کُـلبـہ زِندِگــے♡
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چقدر دنیا با حضور شما زیبا بود🌹
❇️با رفتن شما روزگار بشریت به تاریکی گرایید تا زمانیکه دوباره به سمت آخرین فرزند از نسل شما بازگردد
#اختصاصی_امروز🏴
#شهادت_حضرت_پیامبر🖤
JOiN👇
💖 @Kolbezendegi 💖
⬛️حکم عقد و ازدواج در ایام محرم و صفر⬛️
📥پرسش کاربر در گروه:
سلام.
آیا در ماه محرم و صفر عقد کردن اشکالی دارد؟
📤پاسخ:
سلام علیکم
از نظر همه مراجع عظام، صرف انجام عقد در ایام عزاداری هیچ اشکال شرعی ندارد؛ اما بهتر است در ایام عزا، بصورت مهمانی ساده باشد و از برگزاری مجالس جشن و انجام کارهایی که موجب هتک حرمت به این ایام گردد، پرهیز شود.
توضیحات بیشتر:👇👇
خانم ها در ایام عزاداری به خصوص در ماه محرم و صفر سوالاتی از این قبیل زیاد می پرسند:
1⃣ آیا خرید و رفتن به خانه نو در این ایام اشکال دارد؟
2⃣ خرید لوازم و لباس نو در این ایام اشکال دارد؟
3⃣ آغاز کار و پروژه جدید در این ایام اشکال دارد؟
و...
پاسخ به همه این سوالات یکی است:
هیچکدام از این کارهایی که گفته شده، در ایام عزاداری و محرم و صفر حرام نیست. اما اگر اینکارها با برگزاری مراسم جشن و شادی انجام شود به گونه ای که هتک حرمت به این مناسبتها باشد، اشکال دارد.
نکته👌👌
بهتر است در روزهای مصیبت و اندوه اهل بیت (ع) کارهایی را که انسانها معمولا هنگام حزن و اندوه و مصیبت انجام نمیدهند، ترک کنند، مگر در صورتی که ضرورت عرفی ایجاب کند.
📚منبع:
استفتائات مراجع.
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔