eitaa logo
رنگین کمان 🌈
482 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
1.2هزار ویدیو
43 فایل
کشکول (سیاسی،اجتماعی،دینی،عکس نوشته و...) لینک دعوت کانال ⬇️ http://eitaa.com/joinchat/929759250C9dcea431bf برآے تبـادلـ و پیشنهادات بہ آیدے زیر مـراجـعـہ ڪنـید💐 @Mf4506 @Sobhan59 👌برداشتن هر گونه مطلبی از کانال جایز است #حَلالاًطَیّباً
مشاهده در ایتا
دانلود
👜 (نذر در اموال خودش) 👜 متن سوال: الف) آیا نذر زن بدون اجازه شوهر, حتی اگر با حقوق شوهر منافات نداشته باشد صحیح است؟🤔 ب) اگر زن بدون اجازة شوهر نذر کند، آیا اجازة‌ بعدی شوهر موجب صحت نذر می شود؟ ج) اگر زن از مال خودش نذر کند, آیا اجازة شوهر لازم است؟🤔 نظرات مراجع عظام تقلید 🔰🔰🔰 🌺 امام (رحمة الله علیه) 👇👇 الف) باطل است. ب) اجازه‌ي بعدي آن را تصحيح نمي كند. ج) نذر زوجه اگرچه از مال خودش باشد صحيح نيست. ___________ 🌺 آیت الله (رحمة الله علیه) 👇👇 الف، ب و ج) نذر زن بدون اجازه‌ي‌ شوهر بنابر احتياط واجب وضعاً منعقد مي‌شود (يعني نذر زن باطل نيست.) ولي بنابر احتياط واجب بايد از شوهر اجازه بگيرد. (یعنی اگر بدون اجازه باشد گناه کرده است.) _______________ 🌺 امام (دام ظله العالی) 👇👇 الف) انعقاد نذر زوجه در صورت حضور شوهر، بنابراحتياط واجب مشروط به اجازه‌ي زوج است.  ب) اجازه‌ي بعدي آن را تصحيح نمي كند. ج) اگرچه زوجه از تصرف در مال خود ممنوع نيست ولي نذر زن بدون اجازه ي شوهر بنابر احتیاط واجب منعقد نمي‌شود. (واجب الوفاء نیست) ______________ 🌺 آیت الله (دام ظله العالی) 👇👇 الف) بنابرمشهور نذر زن با نهي شوهر بلكه بي اذن او صحيح نيست ولي بنابر احتياط حتّي در صورت نهي شوهر به نذر عمل شود. ب) ظاهراً با اجازه‌ي بعدي صحيح مي‌شود. ج) لازم است. _____________ 🌺 آیت الله (دام ظله العالی) 👇👇 الف) صحيح است مگر اينكه نذر مربوط به امور مالي باشد كه در اينصورت بدون اذن يا اجازه‌ي او صحت ‌‌‌‌آن محل اشكال است و از باب احتياط بايد به ‌‌‌‌‌آن وفاء بشود. ب) كفايت مي‌كند. ج) مورد اشكال همين است و اما اگر مربوط به مال نباشد اشكالي ندارد و اگر مربوط به مال شوهر باشد باطل است. _____________ 🌺 آیت الله شیرازی (دام ظله العالی) 👇👇 الف) احتياط مستحب آن است كه با اجازه‌ي او باشد. ب) موجب صحت نذر نمي‌شود ج) نذر زن از اموال خودش اگر منافات با حق شوهر نداشته باشد اشكالي ندارد. _____________ 🌺 آیت الله همدانی (دام ظله العالی) 👇👇 الف و ب) اگر با حق شوهر منافات نداشته باشد اذن شوهر لازم نيست و در آنچه كه منافي است اذن بعدي شوهر موثر نيست. ج) اگر مزاحم حقوق شوهر نباشد و از مال خودش باشد احتياج به اجازه‌ي شوهر ندارد. ____________ 🌺آیت الله خراسانی (دام ظله العالی) 👇👇 الف) اگر نذر زن منافي با حق شوهر نباشد در نذرهاي غير مالي‌اش صحيح است. ب) در جايي که اذن شوهر لازم باشد، اجازه‌ي بعدي تصحيح مي‌کند. ج) صحت نذر زن در مال خودش بدون اذن شوهر (در غير حج يا زكات يا احسان به پدر و مادر يا صله ارحام) محل اشكال است. (بنابراحتياط واجب صحيح نيست) 〰〰〰〰 منبع: مرکز پاسخ به سوالات جامعه الزهرا س •┈┈••✾❀✿💚✿❀✾••┈┈• 🕊مرکز تخصصی احکام بانوان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 شاید خیلی دلت میخواست بری ولی نشد... شاید دوست داشتی برای اولین بار تجربش کنی ولی نشد... ولی دیر نشده... واکنش‌هاشون دیدنیه 👌 بازسازی پیاده روی اربعین❤️ صل الله علیک یا أباعبدالله🏴
زیارت‌اربعین۩حسین‌حقیقی.mp3
3.45M
🕌 زیارت اربعین (علیه السلام) 🎙 با نوای حسین حقیقی 🏴 ┄═🌼💠🌷💠🦋💠🌸💠🌼═┄
السَّلامُ عَلَى وَلِيِّ اللَّهِ وَ حَبِيبِهِ السَّلامُ عَلَى خَلِيلِ اللَّهِ وَ نَجِيبِهِ السَّلامُ عَلَى صَفِيِّ اللَّهِ وَ ابْنِ صَفِيِّهِ السَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهِيدِ السَّلامُ عَلَى أَسِيرِ الْكُرُبَاتِ وَ قَتِيلِ الْعَبَرَاتِ اللَّهُمَّ إِنِّي أَشْهَدُ أَنَّهُ وَلِيُّكَ وَ ابْنُ وَلِيِّكَ وَ صَفِيُّكَ وَ ابْنُ صَفِيِّكَ الْفَائِزُ بِكَرَامَتِكَ أَكْرَمْتَهُ بِالشَّهَادَةِ وَ حَبَوْتَهُ بِالسَّعَادَةِ وَ اجْتَبَيْتَهُ بِطِيبِ الْوِلادَةِ وَ جَعَلْتَهُ سَيِّداً مِنَ السَّادَةِ وَ قَائِداً مِنَ الْقَادَةِ وَ ذَائِداً مِنَ الذَّادَةِ وَ أَعْطَيْتَهُ مَوَارِيثَ الْأَنْبِيَاءِ وَ جَعَلْتَهُ حُجَّةً عَلَى خَلْقِكَ مِنَ الْأَوْصِيَاءِ فَأَعْذَرَ فِي الدُّعَاءِ وَ مَنَحَ النُّصْحَ وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَيْرَةِ الضَّلالَةِ وَ قَدْ تَوَازَرَ عَلَيْهِ مَنْ غَرَّتْهُ الدُّنْيَا وَ بَاعَ حَظَّهُ بِالْأَرْذَلِ الْأَدْنَى وَ شَرَى آخِرَتَهُ بِالثَّمَنِ الْأَوْكَسِ وَ تَغَطْرَسَ وَ تَرَدَّى فِي هَوَاهُ وَ أَسْخَطَكَ وَ أَسْخَطَ نَبِيَّكَ ، وَ أَطَاعَ مِنْ عِبَادِكَ أَهْلَ الشِّقَاقِ وَ النِّفَاقِ وَ حَمَلَةَ الْأَوْزَارِ الْمُسْتَوْجِبِينَ النَّارَ [لِلنَّارِ] فَجَاهَدَهُمْ فِيكَ صَابِراً مُحْتَسِباً حَتَّى سُفِكَ فِي طَاعَتِكَ دَمُهُ وَ اسْتُبِيحَ حَرِيمُهُ اللَّهُمَّ فَالْعَنْهُمْ لَعْناً وَبِيلاً وَ عَذِّبْهُمْ عَذَاباً أَلِيماً السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ سَيِّدِ الْأَوْصِيَاءِ أَشْهَدُ أَنَّكَ أَمِينُ اللَّهِ وَ ابْنُ أَمِينِهِ عِشْتَ سَعِيداً وَ مَضَيْتَ حَمِيداً وَ مُتَّ فَقِيداً مَظْلُوماً شَهِيداً وَ أَشْهَدُ أَنَّ اللَّهَ مُنْجِزٌ مَا وَعَدَكَ وَ مُهْلِكٌ مَنْ خَذَلَكَ وَ مُعَذِّبٌ مَنْ قَتَلَكَ وَ أَشْهَدُ أَنَّكَ وَفَيْتَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَ جَاهَدْتَ فِي سَبِيلِهِ حَتَّى أَتَاكَ الْيَقِينُ فَلَعَنَ اللَّهُ مَنْ قَتَلَكَ وَ لَعَنَ اللَّهُ مَنْ ظَلَمَكَ وَ لَعَنَ اللَّهُ أُمَّةً سَمِعَتْ بِذَلِكَ فَرَضِيَتْ بِهِ، اللَّهُمَّ إِنِّي أُشْهِدُكَ أَنِّي وَلِيٌّ لِمَنْ وَالاهُ وَ عَدُوٌّ لِمَنْ عَادَاهُ بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ أَشْهَدُ أَنَّكَ كُنْتَ نُورا فِي الْأَصْلابِ الشَّامِخَةِ وَ الْأَرْحَامِ الْمُطَهَّرَةِ [الطَّاهِرَةِ] لَمْ تُنَجِّسْكَ الْجَاهِلِيَّةُ بِأَنْجَاسِهَا وَ لَمْ تُلْبِسْكَ الْمُدْلَهِمَّاتُ مِنْ ثِيَابِهَا وَ أَشْهَدُ أَنَّكَ مِنْ دَعَائِمِ الدِّينِ وَ أَرْكَانِ الْمُسْلِمِينَ وَ مَعْقِلِ الْمُؤْمِنِينَ وَ أَشْهَدُ أَنَّكَ الْإِمَامُ الْبَرُّ التَّقِيُّ الرَّضِيُّ الزَّكِيُّ الْهَادِي الْمَهْدِيُّ وَ أَشْهَدُ أَنَّ الْأَئِمَّةَ مِنْ وُلْدِكَ كَلِمَةُ التَّقْوَى وَ أَعْلامُ الْهُدَى وَ الْعُرْوَةُ الْوُثْقَى وَ الْحُجَّةُ عَلَى أَهْلِ الدُّنْيَا وَ أَشْهَدُ أَنِّي بِكُمْ مُؤْمِنٌ وَ بِإِيَابِكُمْ مُوقِنٌ بِشَرَائِعِ دِينِي وَ خَوَاتِيمِ عَمَلِي وَ قَلْبِي لِقَلْبِكُمْ سِلْمٌ وَ أَمْرِي لِأَمْرِكُمْ مُتَّبِعٌ وَ نُصْرَتِي لَكُمْ مُعَدَّةٌ حَتَّى يَأْذَنَ اللَّهُ لَكُمْ فَمَعَكُمْ مَعَكُمْ لا مَعَ عَدُوِّكُمْ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ عَلَى أَرْوَاحِكُمْ وَ أَجْسَادِكُمْ [أَجْسَامِكُمْ ] وَ شَاهِدِكُمْ وَ غَائِبِكُمْ وَ ظَاهِرِكُمْ وَ بَاطِنِكُمْ آمِينَ رَبَّ الْعَالَمِينَ. JOiN👇 💖 @Kolbezendegi 💖‌
😡 😡 متن سوال: کتک زدن فرزند برای تربیت چه حکمی دارد؟🤔 نظرات مراجع عظام تقلید 🔻🔻🔻 🌺 امام (رحمة الله علیه) 👇👇 تنبیه اولاد به مقداری که موجب دیه نشود و متعارف باشد مانع ندارد. ____________ 🌺 امام (دام ظله العالی) 👇👇 مشروط به آن است که موجب دیه نشود و اگر سیاه یا کبود و یا قرمز شود، دیه لازم است. ____________ 🌺 آیت الله (دام ظله العالی) 👇👇 اگر تأدیب بچه، متوقف بر زدن باشد پس چنانچه آهسته باشد که موجب قرمزی یا سیاهی یا کبودی نشود و بیش از سه ضربه نباشد، اشکال ندارد. ____________ 🌺 آیت الله (دام ظله العالی) 👇👇 اگر فرزند غیر بالغ یکی از گناهان کبیره را انجام دهد، ولی یا مثلاً معلّم او با اجازه‌ی ولی می‌تواند در صورت لزوم به قدری که ادب شود و دیه واجب نشود، او را بزند. امّا در بالغ چنین حقّی ندارد، بلکه باید در صورت وجود شرایط، نهی از منکر کند. ____________ 🌺 آیت الله (دام ظله العالی) 👇👇 برای تربیت در موارد لزوم به مقداری که موجب دیه نشود، اشکال ندارد. ___________ 🌺 آیت الله شیرازی (دام ظله العالی) 👇👇 حتّی الامکان در شرایط فعلی نباید فرزندان را برای تربیت کتک زد بلکه از طریق تشویق و محبّت این کار را انجام دهند. ____________ 🌺 آیت الله همدانی (دام ظله العالی) 👇👇 در فرض سؤال جایز نیست مگر در موارد خاصی آن هم در حدِّ محدودی به شرط آن که موجب دیه نگردد. ___________ 🌺 آیت الله خراسانی (دام ظله العالی) 👇👇 اگر زدن بخاطر تأدیب بوده و 5 ضربه یا 6 ضربه و با مهربانی باشد، اشکالی ندارد. ____________ 📚 منبع: مرکز پاسخ به سؤالات جامعه الزهرا سلام الله علیها. 📣با تبلیغ کانال در ثواب آن شریک شوید. •┈┈••✾❀✿❤️✿❀✾••┈┈• 🕊مرکز تخصصی احکام بانوان
لینک کانال👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1244201028Caf3a0dc274 گروه پرسش و پاسخ👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3990683729C6536c5b1f2 💝اللهم عجل لولیک الفرج💝 تقدیم به ساحت مقدس قدس عالم امکان مهدی صاحب الزمان(عجل االله تعالی فرج)
🌺امام علی (ع): 😔ای انسان چه چیز تو را به گناه گستاخ گرده و چه چیز تو را به پروردگارت غره نموده و چه چیز تو را به تباه گردن خویش خو داده است ؟؟ 📚(نهج البلاغه خطبه ۲۲۳) ─┅═༅𖣔💚𖣔༅═┅─ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌
😒کفاره شکستن نذر مدت دار😒 💠متن سوال: اگر فردی با رعایت شرائط نذر و عهد کند یا قسم بخورد تا یک ماه مثلاً نماز شب بخواند در صورتی که یک شب عمداً ترک کند و کفاره آن را بپردازد آیا باید نمازهای باقیمانده ماه را بخواند؟ و اگر نخواند آیا کفاره تکرار می‌شود؟(نذر، عهد و قسم مستقل باشد مثلاً گفته اگر حاجتم برآورده شود 30 شب نماز شب می‌خوانم اگر یک شب نخواند باید کفاره بدهد و بقیه را ادامه دهد، ولی اگر غیر مستقل باشد مثلاً یکسال یا تا آخر عمر نماز شب می‌خوانم که با یکبار انجام ندادن لازم نیست ادامه دهد و یک کفاره کافی است.) ✅پاسخ امام (رحمة الله علیه) در مدت باقیمانده لازم نیست نمازها را بخواند. تکرار کفاره لازم نیست. ✅پاسخ آیت الله (رحمة الله علیه) اگر برگشت نذر یا عهد و قسم به یک عمل واحد باشد (یعنی غیر مستقل باشد) دیگر نیاز نیست آن عمل را ادامه دهد و تکرار کفاره هم لازم نیست. اما اگر این نذر یا قسم و عهد برگشتنش به نذورات و قسم‌ها و عهدهای متعدد باشد (یعنی مستقل باشد) باید نماز را در مدت باقیمانده بخواند و اگر نخواندتکرار کفاره لازم است. ✅امام (دام ظله العالی) در مدت باقیمانده لازم نیست نمازها را بخواند، تکرار کفاره هم لازم نیست. ✅پاسخ آیت الله (دام ظله العالی) پس از یک بار مخالفت عمدی با نذر یا قسم و عهد دیگر عمل به آن واجب نیست (و کفاره هم تکرار نمی‌شود) مگر آنکه نذر عرفاً یک التزام و تعهد به حساب نیاید بلکه در حکم نذرهای متعدد باشد در اینجا در صورت توانایی و تمکن باید بقیه مدت به نذر خود عمل کند و برای هر بار شکستن یک کفاره باید بدهد. اگر نذر یا قسم یا عهد متعدد به حساب آید برای هر بار شکستن آن یک کفاره باید بدهد. اگر یک عمل به حساب آید یک بار حنث شد و یک کفاره پرداخت شد دیگر کفاره برای تکرار عمل لازم نیست. ✅ پاسخ آیت الله (دام ظله العالی) اگر به این صورت نذر کرده که هر شب تا یک ماه نماز شب بخواند (و اینگونه نیست که مطلوبش یک چیز – یعنی یک ماه نماز شب- باشد) باید بقیه نمازها را بخواند ولی کفاره متعدد نمی شود. ✅پاسخ آیت الله شیرازی (دام ظله العالی) باید باقیمانده را نیز بخواند. ✅پاسخ آیت الله همدانی (دام ظله العالی) نذر یا عهد یا قسم منحل می‌شود و برای دفعه اول باید کفاره بدهد و در مدت باقیمانده نیاز نیست کفاره تکرار شود. ✅ پاسخ آیت الله (دام ظله العالی) باید شبهای بعدی را بخواند و هر شبی عمداً نخواند، کفاره تکرار می¬شود. منبع: مرکز پاسخ به سوالات جامعه الزهرا سلام الله علیها 📣 با تبلیغ کانال در ثواب نشر احکام شریک شوید. ∞═┄༻•✾✿💚✿✾•༺┄═∞ 🕊مرکز تخصصی احکام بانوان
🤗 🤗 🔴متن سوال: الف) آیا فرزند می تواند بدون اذن پدر، نذر کند؟ ب) در صورت منع پدر، آیا باید به نذرش عمل نماید؟  💠امام (رحمة الله علیه) الف) می‌تواند نذر کند و اذن پدر شرط نیست. ب) با منع پدر هم عمل به نذر واجب است. 💠آیت الله (رحمة الله علیه) الف) بسمه تعالي: لزوم اذن والد، محلّ تأمّل است و احتياط مناسب در هر مورد مراعات شود. ب) بسمه تعالي: با منع پدر، حلّ مي شود نذر او.(عمل به آن لازم نیست)  💠 امام (دام ظله العالی) الف) مانعي ندارد ب) پس از انعقاد نذر واجب است فرزند به نذر خود وفا كند و پدر حق ندارد از انجام آن، جلوگيري كند. 💠پاسخ آیت الله (دام ظله العالی) الف) می‌تواند نذر کند و اذن پدر شرط نیست. ب) اگر نهی پدر از روی شفقت باشد و مخالفت موجب ایذاء پدر باشد نذرش باطل است. 💠 پاسخ آیت الله شیرازی (دام ظله العالی) الف) مي‌تواند نذر كند. ب) اگر عمل به نذر مایه آزار پدر باشد در اين صورت نذر او صحيح نيست. (عمل به آن لازم نیست) 💠 پاسخ آیت الله همدانی (دام ظله العالی) الف) می‌تواند نذر کند و اذن پدر شرط نیست. ب) اگر پدر فرزند را از عملي كه نذر كرده منع کند، نذرش منحل مي‌شود. (عمل به آن لازم نیست) 💠پاسخ آیت الله (دام ظله العالی)  الف) می‌تواند نذر کند و اذن پدر شرط نیست. ب) با منع پدر نذر منحل می‌شود. (عمل به آن لازم نیست) ↩️منبع: مرکز پاسخ به سوالات جامعه الزهرا سلام الله علیها 📣 با تبلیغ کانال در ثواب نشر احکام شریک شوید. ∞═┄༻•✾✿💚✿✾•༺┄═∞ 🕊مرکز تخصصی احکام بانوان
📚 گریه کردن هنگام نماز 🆔 @l
📚 زکات طلا 💠 سؤال: آیا به زنان و یا تعلق می‌گیرد؟ ✅ جواب: به طور كلى طلای اگر به شکل سكه در معاملات رایج باشد، زکات دارد، البته باید يك سال در ملك انسان بوده و به رسيده باشد؛ بدین جهت در زمان ما که سكه رايج معاملى محسوب نمى‌شود، زكات ندارد. رهبر
لینک کانال👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1244201028Caf3a0dc274 گروه پرسش و پاسخ👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3990683729C6536c5b1f2 💝اللهم عجل لولیک الفرج💝 تقدیم به ساحت مقدس قدس عالم امکان مهدی صاحب الزمان(عجل االله تعالی فرج)
📚 دریافت مبلغ اضافی از اعضای صندوق قرض الحسنه 💠 سوال: در بین همکاران، صندوق راه اندازی کردیم که هر ماه با به یک نفر وام می رسد. بعد از ماه پنجم هر نفر، مبلغ اضافی پرداخت می کند تا نفرات بعدی که زمان طولانی تری معطل می شوند، مبلغ بیشتری دریافت کنند و به همین منوال؛ با توجه به رضایت همه اعضا آیا این کار ما مصداق ربا می باشد؟ ✅ جواب: اگر مبلغ اضافی از مقدار بیشتر نبوده و توسط کسانی پرداخت شود که قبلاً وام را دریافت کرده اند، اشکال ندارد. رهبر
لینک کانال👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1244201028Caf3a0dc274 گروه پرسش و پاسخ👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3990683729C6536c5b1f2 💝اللهم عجل لولیک الفرج💝 تقدیم به ساحت مقدس قدس عالم امکان مهدی صاحب الزمان(عجل االله تعالی فرج)
🔴حکم 🔴 📤پرسش کاربر در گروه: روی زخم دستم خون مردگی، که زیر پوست دستم چسبیده، ولی آب به آن می رسد، برای وضو باید چه کنم؟ مرجع: آیه الله مکارم شیرازی. پاسخ: اگر خون زیر پوست شما مرده است، به طوری که به آن خون نمی گویند، بلکه می گویند خون مردگی است، پاک است؛ و باید وضو را به صورت عادی بگیرید، اما اگر بگویند خون است، نجس می باشد. حال اگر به آن خون گفته می شود، از نظر آیه الله مکارم شیرازی، اگر ضرر و زحمت فوق العاده ای برایتان ندارد باید آن را از زیر پوست بیرون آورید و اگر زحمت زیاد دارد باید برای وضو و غسل اطراف آن را بشویید و پارچه‌ای روی آن بگذارید و روی پارچه دست‌تر بکشد و احتیاطاً تیمم هم بکنید. نظر مراجع عظام نسبت به -شدن-خون-زیر-پوست:👇  طبق نظر همه مراجع عظام، خونی که به واسطه ی کوبیده شدن زیر ناخن یا پوست می میرد، اگر به آن خون نگویند، پاک است و باید وضوی معمولی گرفت و همچنین اگر به آن خون بگویند ولی آن خون زیر پوست یا ناخن باشد و در ظاهر نباشد، نیز باید وضوی معمولی گرفته شود. اما اگر خون کوبیده شده، ظاهر باشد و آب به آن برسد، اگر خارج کردن خون از زیر پوست مشقت و ضرر ندارد، باید خون را خارج کرد و وضوی معمولی گرفت. اما اگر خارج کردن خون کوبیده شده، مشقت وضرر دارد، در این صورت نظر مراجع نسبت به وضو فرد به شرح زیر است: ✍آیات عظام: امام ، بهجت و خامنه ای: باید وضوی جبیره ای بگیرد. ✍آیات عظام: سیستانی، وحید خراسانی: باید تیمم کند. ✍آیات عظام: مکارم شیرازی، فاضل لنکرانی: باید وضوی جبیره ای بگیرد و احتیاطاً تیمم هم بنماید ✍آیه الله نوری: باید هم وضوی جبیره ای بگیرد و هم تیمم نماید. 📚منبع: توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید،مسأله۱۰۱. 💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چقدر دنیا با حضور شما زیبا بود🌹 ❇️با رفتن شما روزگار بشریت به تاریکی گرایید تا زمانیکه دوباره به سمت آخرین فرزند از نسل شما بازگردد 🏴 🖤 JOiN👇 💖 @Kolbezendegi 💖‌
⬛️حکم عقد و ازدواج در ایام محرم و صفر⬛️ 📥پرسش کاربر در گروه: سلام. آیا در ماه محرم و صفر عقد کردن اشکالی دارد؟ 📤پاسخ: سلام علیکم از نظر همه مراجع عظام، صرف انجام عقد در ایام عزاداری هیچ اشکال شرعی ندارد؛ اما بهتر است در ایام عزا، بصورت مهمانی ساده باشد و از برگزاری مجالس جشن و انجام کار‌هایی که موجب هتک حرمت به این ایام گردد، پرهیز شود.  توضیحات بیشتر:👇👇 خانم ها در ایام عزاداری به خصوص در ماه محرم و صفر سوالاتی از این قبیل زیاد می پرسند: 1⃣ آیا خرید و رفتن به خانه نو در این ایام اشکال دارد؟ 2⃣ خرید لوازم و لباس نو در این ایام اشکال دارد؟ 3⃣ آغاز کار و پروژه جدید در این ایام اشکال دارد؟ و... پاسخ به همه این سوالات یکی است: هیچکدام از این کارهایی که گفته شده، در ایام عزاداری و محرم و صفر حرام نیست. اما اگر اینکارها با برگزاری مراسم جشن و شادی انجام شود به گونه ای که هتک حرمت به این مناسبت‌ها باشد، اشکال دارد. نکته👌👌 بهتر است در روز‌های مصیبت و اندوه اهل بیت (ع) کار‌هایی را که انسان‌ها معمولا هنگام حزن و اندوه و مصیبت انجام نمی‌دهند، ترک کنند، مگر در صورتی که ضرورت عرفی ایجاب کند. 📚منبع: استفتائات مراجع. 💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔
لینک کانال👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1244201028Caf3a0dc274 گروه پرسش و پاسخ👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3990683729C6536c5b1f2 💝اللهم عجل لولیک الفرج💝 تقدیم به ساحت مقدس قدس عالم امکان مهدی صاحب الزمان(عجل االله تعالی فرج)
📚 شیوه غسل کردن هنگام نجس بودن بدن 💠 سوال: اگر هنگام قسمتی از بدن باشد، آیا می توان با یک بار شستن هم بدن را پاک کرد و هم غسل انجام داد؟ ✅ جواب: پیش از آغاز ، بايد تمام بدن پاک باشد اما در ، هر قسمت از بدن که نجس شده اگر پیش از غسلِ همان قسمت، شسته شود کفایت می کند. 🆔 رهبر
🤔❓آیا شخصی که در حال حاضر کرونا دارد یا مشکوک به کرونا است جایز است در مراسم عزاداری شرکت کند؟ ☘️✍️ همه مراجع: جایز نیست. 👌 تبصره: کسی که از بیمارستان مرخص شده ولی همچنان ناقل است نیز همین حکم را دارد.
🌺بسم الله الرحمن الرحیم🌺 💠 نگاه به صورت آرایش شده و زیورآلات محارم بون قصد لذت جایز و با قصد لذت حرام است.🍃 ⛔️ نگاه به صورت آرایش شده نامحرم، حرام است.🔥 🎖پوشاندن زیورآلاتی که در غیر کفین است، واجب است. 🧕 💍در زیورآلات دست (مچ تا نوک انگشت) دو نظر وجود دارد: ✅✍️آیات عظام امام، آقا، بهجت، فاضل و صافی: پوشاندن آنها واجب است.🌺 ✅✍️آیات عظام مکارم، نوری، سیستانی، شبیری، تبریزی: پوشاندن آنها لازم نیست.🌼 ✋کفین: زیورآلاتی که در مچ تا انگشتها میباشند مانند انگشتر و حلقه🌱 🔸غیر کفین: زیورآلاتی که در غیر کفین میباشند مانند دستبند، النگو ، گوشواره و گردنبند و...🌱 👌👌نکته : هر جایی که پوشاندن واجب باشد نگاه کردن نامحرم نیز حرام است.🌾 ✂️اصلاح موی‌های صورت و ابرو جزء آرایش نیست و پوشاندن آن واجب نیست.🍀 👌👌طبق نظر آیت الله صافی: بايد از نامحرم پوشانده شود.🌿 🌼تاتو کردن ابروها مانعي ندارد ولي اگر در نظر عرف زينت محسوب مى‌شود بايد از نامحرم بپوشانند و گرنه لازم نیست.🍃 🤔❓استفاده زنان از كرمهاى ضد آفتاب یا چرب كننده و مرطوب كننده به منظور محافظت از پوست، از موارد آرایش و زینت حساب می‌شود؟ 💠✍️ استفاده از كرم معمولى صورت به طور خفيف آرايش نيست.🌺 🤔❓ آيا بيرون گذاشتن موی سر به مقدار کم اشکال دارد؟ 💠✍️ جايز نيست. 🌼 🤔❓ آیا پوشاندن موی مصنوعی مانند کلاه کیس از نامحرم واجب است؟ 💠✍️ پوشاندن موی مصنوعی مانند کلاه کیس از نامحرم واجب است چون موی مصنوعی یک نوع زینت بحساب می‌آید.🌸 🤔❓در خیابان و محیطهای عمومی برخی زنان حجاب را کامل رعایت نمی‎کنند، و چشم‏مان به آنان مى‏افتد، تكليف چيست؟ 💠✍️ نگاه اتفاقى به آنان حرام نيست؛ ولى بايد از نگاه عمدى و پيوسته‏ اجتناب كرد.🌿 🤔❓آيا نگاه به برجستگى‏هاى بدن زن نامحرم (مانند سينه و پشت) از روى لباس و مانتو جايز است؟ 💠✍️ اگر با قصد لذت باشد و يا بترسد كه به گناه بيفتد، نگاه به اين مواضع جايز نيست.🌼 ‏ 🤔❓آيا زن باید بدن و موى خود را از پسربچه بپوشاند؟ 💠✍️ در مقابل کودک و غیر ممیز لازم نیست ولی در مقابل پسربچه مميزى كه نگاهش به زن، باعث تحريك شهوت او مى‏شود، بپوشاند.🍀 🤔❓آيا نگاه به بدن نامزد خود كه هنوز نامحرم است- ولى محرم شدن قطعى است- جايز است؟ 💠✍️ خير، نامزد نامحرم است و با ساير زنان تفاوتى ندارد. 🌾 📚 توضيح المسائل مراجع، م 2433 تا 2439؛ امام استفتاءات ج 3 بخش حجاب س 32 تا 36 و تحريرالوسيله، ج 2، ( النكاح)، م 27؛ آقا اجوبه س 1221 و 1364 و رساله آموزشی ج 2 درس 76؛ مکارم، استفتائات ج 1 س 801 ، 802 و 817 و ج 2 س 1034، 1036، 1039 و ج 3 س 674 و 681؛ نوری استفتائات ج 1 س484، 542، 900، 1036 و ج 2، س 669، 670 و 681 ؛ بهجت، استفتائات، بخش حجاب و پوشش، از س 646 تا 660 و س 789؛ تبريزى، صراط النجاة، ج 2، س 788. سيستانى، تعليقات على‏العروة،( الستر) م 1 و استفتاءات بخش حجاب و زینت و نگاه؛ صافی پاسخ به 300 پرسش ج 1 س 230 تا 234 و ج 2 س 253؛ فاضل استفتائات ج 1س 1709 و ج 2 س 1324؛ دفتر مراجع.
بسم الله الرحمن الرحیم 👌 توضیحات : دو تا جمع داریم 1. محصور 2. غیر محصور و دو حالت غیبت از جمع 1. غیبت از یک نفر جمع 2. غیبت از همه‌ی افراد جمع. 🔹 جمع محصور یعنی جمع محدودی که همه‎ی افراد آن مشخص و معلوم است مثل اعضاء یک خانواده. 🔹 جمع غیر محصور یعنی جمع کثیری که همه‎ی افراد آن مشخص و معلوم نیست مثل اهالي يك شهر، طایفه، قوم و یک بازار و یک هیئت و یک مدرسه و ... 🌸 🤔❓آيا صحبت كردن از يك يا چند نفر نامشخصّ از يك گروه کثیری (مثلا بگوید يك نفر از هيئت، ترسو است یا برخی‌ از بازاریها حریص و طماع هستند) غیبت محسوب می‌شود؟ ✍️ همه مراجع: اگر معلوم و مشخص نباشد منظور چه کسی است مانعي ندارد و غيبت نيست. 🌺 🤔❓آيا صحبت كردن از یک یا چند نفر نامشخص از جمع محدودی (مثلا بگوید یکی از فرزندان زید ترسو یا حریص و طماع است) غیبت محسوب می‌شود؟ ✍️ همه مراجع: اگر معلوم و مشخص نباشد منظور چه کسی است، غیبت نمی‌باشد؛ ولی گاهی ممکن است از جهت دیگری مثل توهین، تحقیر و تمسخر مؤمن حرام باشد. 👌 تبصره: طبق نظر آیات عظام خامنه‌ای و مکارم اینکار گرچه غیبت نیست ولی حرام است چون این افراد را در معرض تهمت قرار داده. 🍃 نتیجه: در غیبت، فرد غیبت شده باید معیّن و معلوم باشد و اگر طوری بگوید که مردد بین افراد باشد و معلوم نباشد منظور چه کسی است، غیبت نمی‌باشد. 🌺 🌱 اگر بیان عیب از جمع محصور باشد؛ مثل اینکه گفته شود این خانواده همه‎شان ترسو هستند، غیبت است. 🌸 🤔❓صحبت در مورد همه اهالي يك شهر، طایفه، قوم و مانند آن مثلا بگوید آدم‌هاى خسيس يا ساده هستند، آيا غيبت است؟ 🌿 ✍️ غیبت بیان عیب پنهان است كه مطابق واقع هم باشد یعنی واقعیت داشته باشد، و نسبت دادن عيب به همه اهالی يك شهر یا استان، غيبت نيست و چون محال است که تمام مردم یک شهر یا استان یک عیب مشترک پنهان داشته باشند و یک نفر بر این عیب آگاهی یابد، و این نسبت دادن چنانچه داخل عنوان دروغ و افترا و توهین و تحقیر یا استهزاء و تمسخر باشد، حرام است و اگر اینگونه نبود مانعى ندارد. 👌 تبصره: اینکه انسان ببیند اکثریت افرادی از قوم یا شهر خاصی که او با آنها برخورد داشته، دارای صفتی هستند، دلیل نمی‌شود که تمام اهالی آن شهر یا قوم اینگونه باشند. 📚 امام، مكاسب محرمه، ج‌1، ص 412 و 413 و استفتاءات، ج‏2، ص 619، س 10 و 13؛ خامنه‌اي، رساله آموزشي، ج 2، درس 18؛ سيستاني، توضيح المسائل، ج 1، م 2268 و منهاج الصالحين، ج 1، م 29؛ تبریزی، منهاج الصالحين، ج 1، م 29 و استفتاءات جدید، ج 1، س 1001 و ج 2، س 1008؛ وحيد، منهاج الصالحين، ج 2، م 29؛ بهجت، جامع المسائل، كتاب تجارت، ج‌2، ص 467‌ و استفتاءات، ج 4، س 6515؛ مكارم، انوار الفقاهه، كتاب تجارت، ص 275 و استفتائات، ج 1، س 556 و جامع المسائل
لینک کانال👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1244201028Caf3a0dc274 گروه پرسش و پاسخ👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3990683729C6536c5b1f2 💝اللهم عجل لولیک الفرج💝 تقدیم به ساحت مقدس قدس عالم امکان مهدی صاحب الزمان(عجل االله تعالی فرج)
❤️بسم الله الرحمن الرحیم❤️ 🤔 ❓غيبت به چه معناست و چه حرف يا سخن‌هايي را غيبت مي‌گويند؟ 🌺✍️ منظور از غیبت، این است که عیب پنهان مومن معیّن و معلومي را در غیاب و پشت سرش، نزد دیگری، که این فرد را می‌شناسد ولی از آن عیب آگاهی ندارد، اظهار کند. 👌 در غیبت: 🔹 فرقی نمی‌کند عیبِ پنهان فرد در اندام او باشد یا در نسَب یا خاندانش یا آنکه در عمل کرد و رفتار یا اخلاقش باشد و فرقی در حرام بودن غیبت، بین کنایه و تصریح نیست. 🔸 فرقی نمی‌کند بیان عیب، با گفتار باشد یا نوشتار یا با عملی که آن عیب را بفهماند؛ مثل اشاره با سر، حرکات دست یا چشم یا ارائه آن به دیگری از طریق پخش از نوار، سی‌دی، فیلم و یدیویی، پیامک، بلوتوث و مانند آن؛ بنابراین، غیبت تنها یک گناه زبانی نیست و دامنه وسیعی دارد. 🌸 1. عیب: تعريف کردن و گفتن خوبیها در غیاب فرد هر چند راضى نباشد، غيبت نيست. ☘️ 2. پنهان: بیان عيب آشکار و ويژگي‌هاي ظاهري مثل كوتاه و بلندي قد، چاقي و لاغري، كچلی و امثال اينها، غیبت نیست. 🌼 3. مومن: غيبت كردن درباره كافر حرام نیست. (آیه الله مکارم: غیبت کفار غیر حربی جایز نیست.) 🍃 4. معلوم: اگر معلوم نباشد منظور چه کسی است، غیبت نیست.مثلا بگوید: در شهر با يك نفر بداخلاق روبرو شدم و معلوم نباشد منظور چه کسی است، غیبت نمی‌باشد. 🌺 5. معیّن: برخی موارد افراد معلوم هستند ولی صحبت طور بیان می‌شود که فرد معین نیست و مردد بین افراد است مثلا بگوید یکی از فرزندان دایی ترسو است، این غیبت نیست. ☘️ 6. در غیابش: بیان عیب در حضور فرد، غيبت نیست. 🌻 7. نزد دیگری: تجسّم بدى فرد در ذهن و صحبت در تنهایی با خود (غرزدن)، غیبت نیست. 🍂 8. شناخت فرد: بیان بديهاي فردی كه مستمع (شنونده) او را نمی‎شناسد، غيبت نیست. 🌾 9. جهل به عیب: بیان عیبی که مستمع (شنونده) از آن خبر دارد، غیبت نیست. 🍁 10. اظهار کند: غیبت فقط زبانی نیست و دامنه وسیعی دارد با گفتار، نوشتار، عمل مثل اشاره سر، دست، چشم یا از طریق سی‌دی، فیلم، پیامک، بلوتوث و ... 👌 دو نکته: ناراحت شدن فرد شرط و ملاك غيبت نيست، و بطور كلي غیبت حرام است؛ چه غيبت شونده از بیان عیبش ناراحت بشود یا نشود. برخی از موارد بالا گرچه غیب نیست ولی اگر به قصد تحقير و توهين گفته شود یا باعث اذیّت و آزار و تمسخر کردن شود، جايز نيست. 👌 توضیحات بیشتر ان شاء الله در جدولهای بعدی در روزهای آیند خواهد آمد.