📸 #عکسنوشت
🔰 خاستگاه پیدایش جامعه
🔻 پیرامون خاستگاه پیدایش جامعه گرچه میان بزرگان کشمکش هست و #فارابی انسان را #مدنی_الطبع می داند و بر وارون ایشان علامه طباطبایی(ره) نیاز انسان ها به یکدیگر را منشأ و خاستگاه پدید آمدن جامعه بر می شمرد ولی به نگره ما همه ی این اسباب می توانند نقش پرداز باشند یعنی افزون بر طبع مدنی، نیاز هم به پیدایش جامعه یاری رسانده است.
💢 بریده ای از درس خارج #فلسفه_الحکم آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
📸 #گزارش_تصویری
🔰 نهصد و چهارمین جلسه #شورای_عالی_انقلاب_فرهنگی به ریاست دکتر #مسعود_پزشکیان ریاست جمهوری اسلامی ایران
🔻 تهران، شهریورماه ۱۴۰۳
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 کلان نظام های ارتباطی انسان
🔻 چهار کلان نظام ارتباطی انسان نخست ارتباط انسان با خدا، دوم ارتباط انسان با خود، سوم ارتباط انسان با خلق و چهارم ارتباط انسان با دنیاست. همه ی پیوندهای انسان با پیرامون خود در دنیا در این چهار رابطه نمود می یابند.
🔻 این چهار سامانه، کلان نظام اند چرا که ذیل آنها نظام های خردتری جای می گیرند. و پنج کلان #نظام_محتوایی نیز عبارت اند از نخست کلان نظام بینشی که جهان بینی ما را سامان می دهد، دوم کلان نظام دانشی و علم و سوم کلان #نظام_معنوی، چهارم کلان نظام اخلاقی که عهده دار شاید ها و نشاید های ارزشی است و پنجم کلان نظام شریعت که باید ها و نباید ها را برای ما تبیین می کند.
💢 بریده ای از درس خارج #فلسفه_الحکم آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
هدایت شده از مجتمع حوزوی امام رضــا(ع)
🔰 برنامه دروس خارج حوزه علمیه امام رضا علیه السلام :
⏰ ساعت ۷ الی ۸ صبح
🎙حضرت آیت الله رشاد :
⚜️ خارج اصول : مبحث مفاهیم (مفهوم وصف)
خارج فقه : فقه القضاء
⏰ ساعت ۹ الی ۱۰ صبح
🎙 حضرت آیت الله عالمی با موضوع :
⚜️ خارج فقه : فقه الأسرة
⏰ ساعت ۱۰ الی ۱۱
🎙 حضرت آیت الله تقوایی :
⚜️ خارج اصول : اصول عملیه
🔸شروع دروس از ۱مهر ماه
#درس_خارج
#اصول
#فقه
🆔 eitaa.com/howzeh_emamreza
کانال رسمی حوزه علمیه امام رضا علیه السلام تهران
📸 #عکسنوشت
🔰 تطبیق نظام امری با دگرگونی ها هنگام اجرا
🔻 نظام امری #نفس_الامری و پایاست که دگرگونی نمی پذیرد ولی این نظام در هنگام تطبیق و اجرا با شرایط و ظروف متفاوت جغرافیایی، سیاسی، اقلیمی، فرهنگی، اجتماعی، تاریخی و مانند آنها روبرو می شود و این تفاوت ها ما را بر آن می دارد که نظام برآمده از آن عناصر را در یک الگوی متناسب با شرایط و ظروف پی بیافکنیم.
🔻 از اساس هر نظامی در هنگام اجرا و تطبیق، به الگو تبدیل می گردد چرا که ناچار است ویژگی های ظرف تطبیق را رعایت نماید وگرنه قابل اجرا نخواهد بود. از این رو #الگوی_اقتصاد_اسلامی هنگام اجرا در یک کشور اروپایی یا در زمانی دیگر غیر از زمان ما با دگرگونی های چندی روبرو می شود.
💢 بریده ای از درس خارج #فلسفه_الحکم آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
هدایت شده از مجتمع حوزوی امام رضــا(ع)
📷 #گزارش_تصویری | جلسه درس اخلاق هفتگی با حضور آیت الله رشاد
🗓 سهشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
#درس_اخلاق
#هفته_وحدت
#هفته_دفاع_مقدس
🆔 eitaa.com/howzeh_emamreza
کانال رسمی حوزه علمیه امام رضا علیه السلام تهران
🔰 آئین آغاز سال تحصیلی جدید حوزه علمیه امام حسن عسکری(ع)
و مرکز تخصصی تفسیر و فلسفهی اِسرای تهران (تحت اشراف علامه جوادی آملی)
🔻با سخنرانی
آیت الله علی اکبر رشاد
⏰ دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۴
🕌 تهران، میدان هروی، خیابان شهید موسوی، نبش خیابان شهید افشاری
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 فرایند تبدیل احکام شرعی
🔻 حکم شرع تنها به اقتضای شرایط تغییر نمی کند بلکه تبدل می یابد یعنی یک حکم ثابت جای خود را به یک حکم ثابت دیگر می دهد. برای نمونه برای به کاربردن تنباکو فرمانی از جانب #شارع_مقدس در دست نیست که ما را از آن باز دارد ولی هنگامی که همین تنباکو ابزار چیرگی کفر بر سرزمین اسلامی شد تنباکو حرام می شود.
🔻 برخی این را مثالی برای تغییر حکم می دانند ولی به باور ما در اینجا حکم تغییر نکرده است بلکه حکمی جای حکم دیگری را گرفته است. یعنی این حکم که ما لا نص فیه همیشه #مباح است تبدل یافته و جای خود را به این حکم که هر آنچه که مایه ی سلطه و چیرگی کفار بر مسلمین شود از باب نفی سبیل پیوسته حرام است داده است.
🔻 اینگونه نیست که زمانی سلطه ی کفار بر مسلمین حرام باشد و سپس حلال شود. هنگامی که کاری ما لا نص فیه است و ناگاه مایه چیرگی کفار بر مسلمین می شود موضوع تبدل می یابد و اینگونه به نظر می رسد که حکم تغییر یافته است در حالیکه #حکم تغییر نیافته است بلکه حکم موضوع نخست و موضوع دوم هر دو ثابت هستند.
💢 بریده ای از درس خارج #فلسفه_الحکم آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
#خبر
🔸 آیت الله #علی_اکبر_رشاد در سی و هشتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی:
🔰 آزادی #قدس_شریف در گرو وحدت مسلمانان جهان است!
📌 مسلمانان اگر برای تحقق #وحدت_اسلامی تلاش کنند قطعا آینده فلسطین و منطقه بسیار روشن خواهد بود.
💢 #آینده_فلسطین و پاک شدن منطقه از لوث وجود صهیونیستها در گرو وحدت مسلمانان است؛ اما اگر برخی از به ظاهر مسلمانان و برخی سران خود فروخته و احیانا خودباخته عرب و اسلامی با توده میلیونی و بلکه میلیاردی مسلمان که آرمان فلسطین برایشان اولین آرمان است، همراهی کنند جبهه مقاومت پیروز خواهد شد؛
🔍 ادامه را بخوانید:
🌐 rashad.ir/vahdatqods
#همایش
#هفته_وحدت
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
⁉️ حکم سخن گفتن به زبان انگلیسی
🔻 یکی از اموری که مانند تنباکو و تبدیل حکم آن در زمان میرزای شیرازی است موضوع زبان است. اگر روزی سخن گفتن به زبان انگلیسی مایه ی چیرگی فرهنگ غرب بر فرهنگ و #هویت_دینی و ملی ما شود چه بسا حکم سخن گفتن به زبان انگلیسی تبدل یافته و حرام شمرده شود.
💢 بریده ای از درس خارج #فلسفه_الحکم آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 آزادی فلسطین وابسته به وحدت مسلمین است
🔻 مسلمانانی که نسبت به سرنوشت دیگر مسلمانان احساس مسئولیت میکنند و تا پای جان پای کار مذاهب و ملل اسلامی حاضر میشوند و برای برادر مسلمان خود جان میبازند و اختلافات را کنار میگذارند و به مشترکات حتی در جنبه های سلبی هم توجه دارند، دارای تقوا هستند.
💢 بریده ای از سخنرانی آیت الله رشاد در سی و هشتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 تمایز احکام فردی و اجتماعی
🔻 حکم دارای چند رکن است و #حکم_فردی و اجتماعی در پاره ای از این ارکان با هم متفاوت هستند. نخست مبدأ و جاعل حکم، دوم غایت حکم یعنی آن مصالحی که حکم برای به دست آوردن آنها جعل شده است چرا که اگر در مقام اقتضا مصلحتی نبود چنین حکمی وضع نمی شد، سوم مکلف حکم است که حکم فردی و #حکم_اجتماعی در آن از هم جدا هستند، چهارم متعلق حکم است یعنی فعلی که به آن امر یا از آن نهی شده است.
🔻 گذشته از این ارکان ممکن است میان حکم فردی و اجتماعی در قیود و شروط نیز تفاوت باشد یا در ادله و مستمسکات نیز از هم جدا باشند و یا شاید گفته شود که این دو نوع حکم در مقام تطبیق و امتثال هم مانند هم نیستند.
💢 بریده ای از درس خارج #فلسفه_الحکم آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir