eitaa logo
آیت الله علی اکبر رشاد
1.8هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
106 ویدیو
37 فایل
🔶 مجالی برای بازتاب افکار، آراء و رویدادهای مرتبط با استاد #علی_اکبر_رشاد؛ به همت جمعی از شاگردان ایشان 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @Akharinsardar 🔶 وبگاه رسمی: Rashad.ir 🔶 آدرس صفحه اینستاگرام: instagram.com/aliakbarrashad
مشاهده در ایتا
دانلود
📸 🔰 تقسیم بندی انواع احکام 🔻 در یک تقسیم دیگر می توان احکام را به سه بخش تقسیم نمود. نخست مانند نماز فرادی، دوم مانند نماز جماعت و سوم مانند وجوب تشکیل حکومت اسلامی و برساختن دستگاه قضایی. 🔻 هر یک از این سه بخش می توانند احکامی ویژه ی خود داشته باشند و یک فرد می توان در آن واحد هر سه نوع حکم را داشته باشد. 🔻 بنیان این تقسیم آن است که ممکن است حکمی به جماعتی تعلق بگیرد ولی این حکم اجتماعی نباشد یا حکمی فردی به افراد یک جامعه تعلق بگیرد نه از آن جهت که افراد یک جامعه هستند بلکه از آن جهت که افراد طبیعی و حقیقی هستند. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
همزمان با ایام و اعیاد فرخنده ماه ربیع الاول آغاز می شود: 🔰 محفل اخلاقی با حضور آیت الله 📌 سه شنبه شب ها همراه با نماز جماعت مغرب و عشاء ⚜️ شبستان حوزه علمیه امام رضــا علیه السلام تهران 🌐eitaa.com/howzeh_emamreza
📸 🔰 خاستگاه پیدایش جامعه 🔻 پیرامون خاستگاه پیدایش جامعه گرچه میان بزرگان کشمکش هست و انسان را می داند و بر وارون ایشان علامه طباطبایی(ره) نیاز انسان ها به یکدیگر را منشأ و خاستگاه پدید آمدن جامعه بر می شمرد ولی به نگره ما همه ی این اسباب می توانند نقش پرداز باشند یعنی افزون بر طبع مدنی، نیاز هم به پیدایش جامعه یاری رسانده است. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 نهصد و چهارمین جلسه به ریاست دکتر ریاست جمهوری اسلامی ایران 🔻 تهران، شهریورماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 کلان نظام های ارتباطی انسان 🔻 چهار کلان نظام ارتباطی انسان نخست ارتباط انسان با خدا، دوم ارتباط انسان با خود، سوم ارتباط انسان با خلق و چهارم ارتباط انسان با دنیاست. همه ی پیوندهای انسان با پیرامون خود در دنیا در این چهار رابطه نمود می یابند. 🔻 این چهار سامانه، کلان نظام اند چرا که ذیل آنها نظام های خردتری جای می گیرند. و پنج کلان نیز عبارت اند از نخست کلان نظام بینشی که جهان بینی ما را سامان می دهد، دوم کلان نظام دانشی و علم و سوم کلان ، چهارم کلان نظام اخلاقی که عهده دار شاید ها و نشاید های ارزشی است و پنجم کلان نظام شریعت که باید ها و نباید ها را برای ما تبیین می کند. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
🔰 برنامه دروس خارج حوزه علمیه امام رضا علیه السلام : ⏰ ساعت ۷ الی ۸ صبح 🎙حضرت آیت الله رشاد : ⚜️ خارج اصول : مبحث مفاهیم (مفهوم وصف) خارج فقه : فقه القضاء ⏰ ساعت ۹ الی ۱۰ صبح 🎙 حضرت آیت الله عالمی با موضوع : ⚜️ خارج فقه : فقه الأسرة ⏰ ساعت ۱۰ الی ۱۱ 🎙 حضرت آیت الله تقوایی : ⚜️ خارج اصول : اصول عملیه 🔸شروع دروس از ۱مهر ماه 🆔 eitaa.com/howzeh_emamreza کانال رسمی حوزه علمیه امام رضا علیه السلام تهران
📸 🔰 تطبیق نظام امری با دگرگونی ها هنگام اجرا 🔻 نظام امری و پایاست که دگرگونی نمی پذیرد ولی این نظام در هنگام تطبیق و اجرا با شرایط و ظروف متفاوت جغرافیایی، سیاسی، اقلیمی، فرهنگی، اجتماعی، تاریخی و مانند آنها روبرو می شود و این تفاوت ها ما را بر آن می دارد که نظام برآمده از آن عناصر را در یک الگوی متناسب با شرایط و ظروف پی بیافکنیم. 🔻 از اساس هر نظامی در هنگام اجرا و تطبیق، به الگو تبدیل می گردد چرا که ناچار است ویژگی های ظرف تطبیق را رعایت نماید وگرنه قابل اجرا نخواهد بود. از این رو هنگام اجرا در یک کشور اروپایی یا در زمانی دیگر غیر از زمان ما با دگرگونی های چندی روبرو می شود. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
📷 | جلسه درس اخلاق هفتگی با حضور آیت الله رشاد 🗓 سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۶ 🆔 eitaa.com/howzeh_emamreza کانال رسمی حوزه علمیه امام رضا علیه السلام تهران
🔰 آئین آغاز سال تحصیلی جدید حوزه علمیه‌ امام حسن عسکری(ع) و مرکز تخصصی تفسیر و فلسفه‌ی اِسرای تهران (تحت اشراف علامه جوادی آملی) 🔻با سخنرانی آیت الله علی اکبر رشاد ⏰ دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۴ 🕌 تهران، میدان هروی، خیابان شهید موسوی، نبش خیابان شهید افشاری 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 فرایند تبدیل احکام شرعی 🔻 حکم شرع تنها به اقتضای شرایط تغییر نمی کند بلکه تبدل می یابد یعنی یک حکم ثابت جای خود را به یک حکم ثابت دیگر می دهد. برای نمونه برای به کاربردن تنباکو فرمانی از جانب در دست نیست که ما را از آن باز دارد ولی هنگامی که همین تنباکو ابزار چیرگی کفر بر سرزمین اسلامی شد تنباکو حرام می شود. 🔻 برخی این را مثالی برای تغییر حکم می دانند ولی به باور ما در اینجا حکم تغییر نکرده است بلکه حکمی جای حکم دیگری را گرفته است. یعنی این حکم که ما لا نص فیه همیشه است تبدل یافته و جای خود را به این حکم که هر آنچه که مایه ی سلطه و چیرگی کفار بر مسلمین شود از باب نفی سبیل پیوسته حرام است داده است. 🔻 اینگونه نیست که زمانی سلطه ی کفار بر مسلمین حرام باشد و سپس حلال شود. هنگامی که کاری ما لا نص فیه است و ناگاه مایه چیرگی کفار بر مسلمین می شود موضوع تبدل می یابد و اینگونه به نظر می رسد که حکم تغییر یافته است در حالیکه تغییر نیافته است بلکه حکم موضوع نخست و موضوع دوم هر دو ثابت هستند. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
🔸 آیت الله در سی و هشتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی: 🔰 آزادی در گرو وحدت مسلمانان جهان است! 📌 مسلمانان اگر برای تحقق تلاش کنند قطعا آینده فلسطین و منطقه بسیار روشن خواهد بود. 💢 و پاک شدن منطقه از لوث وجود صهیونیست‌ها در گرو وحدت مسلمانان است؛ اما اگر برخی از به ظاهر مسلمانان و برخی سران خود فروخته و احیانا خودباخته عرب و اسلامی با توده میلیونی و بلکه میلیاردی مسلمان که آرمان فلسطین برایشان اولین آرمان است، همراهی کنند جبهه مقاومت پیروز خواهد شد؛ 🔍 ادامه را بخوانید: 🌐 rashad.ir/vahdatqods 🆔 @Rashad_ir
📸 ⁉️ حکم سخن گفتن به زبان انگلیسی 🔻 یکی از اموری که مانند تنباکو و تبدیل حکم آن در زمان میرزای شیرازی است موضوع زبان است. اگر روزی سخن گفتن به زبان انگلیسی مایه ی چیرگی فرهنگ غرب بر فرهنگ و و ملی ما شود چه بسا حکم سخن گفتن به زبان انگلیسی تبدل یافته و حرام شمرده شود. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir