هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📸 #گزارش_تصویری
🔰 همایش ملی یکروزه «تحول الگوی حکمرانی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت در علوم انسانی، اجتماعی و هنر جایگاه رشتهای و بینرشتهای و بهرهمندی از فضای تکمیلی فیزیکی و مجازی»
🎙 با سخنرانی آیت الله #علی_اکبر_رشاد و دکتر #حسین_سیمائی_صراف وزیر علوم، تحقیقات و فناوری
📅 دوشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۳
🏢 تهران، فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
سایت I ایتا I بله I آپارات I اینستاگرام
🆔 @iictchannel
صوت سخنرانی.mp3
28.04M
🎧 #بشنوید
🔰 همایش ملی «تحول الگوی حکمرانی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت در علوم انسانی، اجتماعی و هنر جایگاه رشتهای و بینرشتهای و بهرهمندی از فضای تکمیلی فیزیکی و مجازی»
🎙 با سخنرانی آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📅 دوشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۳
🏢 تهران، فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
🆔 @Rashad_ir
📸 #گزارش_تصویری
🔰 نخستین شب مراسم سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها با حضور مقام معظم رهبری و مسئولین نظام
🔻 تهران، حسینیه حضرت امام خمینی(ره)
🆔 @Rashad_ir
♨️ هم اکنون تیتر یک سرویس اندیشه #خبرگزاری_مهر:
🔸 تروریستهای تکفیری قادر نیستند با ارتش سوریه و جبهه مقاومت مقابله کنند
📩 مشروح خبر را همینک در خبرگزاری مهر بخوانید:
🌐 mehrnews.com/x36xXh
#جبهه_مقاومت
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 لزوم جامع و مانع و جهتمند بودن ساختار علم
◾️ در تعريف بايد ويژگی هایی را به صورت منطقی لحاظ كرد و از ديرباز در تعريف گفتهاند بايد جامع و مانع باشد و ما هم درخصوص علم جهتمندی را افزودیم و گفتيم که باید در آن جهت پيشينی يا پسينی بودن نیز لحاظ شود.
◾️ ساختار هم همينگونه است. ساختار گويی كه در مستوای يك علم است و تعريف، حد است و ساختار و چيدمان، آن تجسم و تحقق بيرونی و عينی علم به شمار می آيد. لهذا بايد به نحوی جامع همه ی مسائل و مطالبی باشد كه در آن علم، بر اساس مبانی و #منطق گرد آمده اند و مانع از مطرح شدن مباحث زائد و بیرون از انواع مسائل باشد.
◾️ در عين حال جهتمندی را نیز اينجا طرح می كنيم. به هر حال شما ساختار علم کنونی را ارائه می كنید و آهنگ آن دارید که همين مطالب و مسائلی كه نام #علم_اصول بر آنهاست را سازماندهی کنید. درحقيقت ما در مقام سازماندهی یا به وضع موجود و يا به وضع مطلوب بايد توجه كنيم.
💢 بریده ای از درس #خارج_اصول (مبحث ساختارشناسی) آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 ساختار علم باید تعلیم و تعلم آن را سهل بگرداند
◾️ هر دانشی بناست كه به غير منتقل شود و معلم و متعلم بايد بتوانند با اين اصول و دانش تعليم ببينند و تعلم بدهند و به نحوی سازماندهی بشود كه تعليم و تعلم آن آسان باشد. البته اين شرط برای زمانی است كه مجموعه ی مطالب يك علم را بخواهيم در قالب متن درسی تنظيم كنيم و لزوماً برای هرگونه تحقيق و تدوينی از علم ناچار نيستيم كه اين شرط را رعايت كنيم، يعنی يك شرط ترجيحی است براي زمانی كه دانشی در مقام فراگيری قرار می گيرد.
◾️ لذا مرحوم صدر #حلقات_الاصول را كه سه دوره اصول فشرده، ساده و رو به تفصيل است برای آموزش تنظيم كرده و يك ساختاری دارد ولی بحوث فی الاصول اين چنين نيست و بيشتر از همين ساختار رايج اصول تبعيت می كند. ولی اين شرط در عين حال برای مرحله آموزش شرط مهمی است.
💢 بریده ای از درس #خارج_اصول (مبحث ساختارشناسی) آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 لزوم ترتیب عرضی و ترتب طولی منطقی میان عناصر ساختار علم
◾️ساختار آن است كه يك سامانه ی افقی و سامانه ی عمودی داشته باشد و در سامانه ی افقی تناسب و تلائم و ترتيب منطقی وجود داشته باشد و در عمودی هم ترتب منطقی وجود داشته باشد. در آن صورت ممكن است كس يا به دليل اينكه تلقی های او ناهمساز هستند و از آن تلقی ها نسبت به عناصر، #ساختار_سازگار و منسجمی به دست نمی آيد.
◾️ يا ممكن است تلقی های خود را به خوبی سازماندهی نکرده باشد در هر صورت ممكن است بگوييم اين ساختار نيست، چون ساختار آن نيست كه مطالب را كنار هم قرار دهيم، بلكه ساختار آن است كه مطالب براساس منطق عرضاً ترتيب منطقی و طولاً #ترتب_منطقی داشته باشند اگر نه ساختار به شمار نمی آيد. نمی توان هر مجموعهای از قضايا را در انبانی بريزيم و بگوييم اين یک علم است.
◾️ #علمشدگی مجموعه ی قضايای پراکنده به دستگاهوارگی آنهاست و عنصر جوهری دستگاهوار شدن مجموعهای از قضايا آن است كه ساختار منطقی پيدا كنند ولذا بايد چنين توقعی داشته باشيم.
💢 بریده ای از درس #خارج_اصول (مبحث ساختارشناسی) آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir