eitaa logo
گروه زبان وادبیات عربی دانشگاه علوم اسلامی رضوی
56 دنبال‌کننده
135 عکس
67 ویدیو
149 فایل
اطلاع رسانی گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه علوم اسلامی رضوی
مشاهده در ایتا
دانلود
تئوری ارتباط زبان و فکر از کجا آمده است؟ در قرن ۱۹ میلادی فردی به نام هامبولد ( Humboldt ) یک رمان‌نویس آلمانی، دیدگاههای مختلفی در مورد زبان را به تحریر در آورد . نوشته‌های او در آن زمان که کشورهای مختلف اروپایی در حال اتحاد باهم بودند مورد توجه قرار گرفت. نظریه‌ی (هامبلود) در مورد شکل گیری و ریشه‌ی هر زبان نبود بلکه این مورد را مطرح می‌کرد که هر زبانی باعث شکل گیری یک نوع نگرش خاص نسبت به جهان می‌شود. ایده‌ی او در آن زمان غیرمعمول و شاید افراطی بود و برای همین توجهات زیادی را بسوی خودش جلب کرد. از این نظر که او عقیده داشت برخی از زبان‌ها باعث ایجاد تمدن و جهان‌بینی بهتری نسبت به بقیه زبان‌ها می‌شوند. پس از هامبولد، در چند دهه‌ی اخیر، فردی به نام فرانز بواز ( Frans Boas ) که در زمینه‌ی علوم جامعه شناسی و مردم شناسی فعالیت داشت، یکی از پیشگامان تحقیق در مورد تئوری ارتباط زبان و فکر بود و متوجه شد برخی از زبان‌ها و در‌پی آن برخی فرهنگ‌ها پیشرو تر از سایر زبان‌ها و فرهنگ‌ها هستند، و برخی نیز در شکل بدوی و اولیه باقی مانده‌اند. او متوجه شد که نوع زبانی که ما صحبت می‌‌کنیم بازتابی است از طرزفکر ما. اما امیرالمؤمنین 1400 سال پیش فرمود: تکلموا تعرفوا فإن المرء مخبوء تحت لسانه.
✅ هر کس که می‌خواهد صحبت کند باید بنویسد! آموختن زبان‌های خارجی همیشه آسان نیست. سخن گفتن برای اغلب دانشجویان رشته زبان به‌ویژه در آغاز دشوار است. بسیاری از آنها جرأت گفتن جملات به زبان جدید را ندارند. آنها از اشتباه کردن بیش از حد در هراس هستند. برای چنین دانش‌آموزانی، نوشتن می‌تواند یک راه‌حل باشد. کسی که می‌خواهد صحبت کردن را خوب بیاموزد باید تا حدّ ممکن بنویسد! نوشتن به ما برای پذیرش یک زبان جدید کمک می‌کند. دلایل زیادی برای این امر وجود دارد. نوشتن با صحبت کردن متفاوت است و فرایند بسیار پیچیده‌تری دارد. هنگام نوشتن، ما زمان بیشتری را صرف انتخاب کلمات می‌کنیم. برای انجام این کار، مغز ما با زبان جدید به‌شدّت کار می‌کند. ما نیز در هنگام نوشتن بسیار راحت‌تر هستیم. هیچ کس انتظار پاسخی از ما ندارد. بنابراین، ما ترس از زبان را به آهستگی از دست می‌دهیم. علاوه بر این، نوشتن خلاقیّت را افزایش می‌دهد. ما احساس آزادی بیشتری داریم و با زبان جدید بیشتر بازی می‌کنیم. نوشتن هم‌چنین به ما وقت بیشتری از صحبت کردن می‌دهد و حافظه ما را تقویّت می‌کند! اما بزرگ‌ترین مزیت نوشتن غیرشخصی بودن آن است. بدین معنی که، ما از نزدیک می‌توانیم نتیجه بیان خود را ببینیم. ما همه چیز را به‌وضوح در مقابل خود می‌بینیم. به این ترتیب ما می‌توانیم در جریان نوشتن اشتباهات خود را رفع کنیم و نکات تازه بیاموزیم. مطلبی که شما به زبان جدید می‌نویسید از لحاظ نظری اهمیّت ندارد. مهم تنظیم کردن جملات نوشته شده به‌طور منظم است.
چگونه فقر بر یادگیری زبان تاثیر می‌گذارد؟ کودکانی که در فقر زندگی می‌کنند، غالباً از نظر ادبی و پیشرفت زبانی، از همسالان مرفه خود عقب می‌مانند. سوزان نومن (۲۰۰۸) در کتاب آموزش آمریکای دیگر، اظهار می‌دارد بیش از 50 سال تحقیق نشان می‌‌دهد "كودكانی كه فقیر هستند ، تعداد كلمات كمتر با پیچیدگی نحوی محدودتر و سوالات کمتر گفتگوسازی را می‌شنوند کە یادگیری واژگان جدید و تمایزگذاری بین آن‌ها را دشوار می‌کند" (ص ۵). بخش قابل توجهی از نوشته همچنین به تفاوت دسترسی داشتن به مطالب خواندنی در دانش آموزان از خانواده‌های کم درآمد در مقایسه با همسالان مرفه‌تر اشاره دارد.
زيارة الإمام أبي محمد الحسن بن علي بن أبي طالب عليهم‌السلام: السَّلامُ عَلَيْكَ يا ابْنَ رَسُولِ رَبِّ العالَمِينَ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا ابْنَ أَمِيرِ المُؤْمِنِينَ ، السَّلامُ عَليْكَ يا ابْنَ فاطِمَةَ الزَّهْراءِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا حَبِيبَ اللهِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا صَفْوَةَ اللهِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا أمِينَ اللهِ ، السَّلامُ عَليْكَ يا حُجَّةَ اللهِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا نُورَ اللهِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا صِراطَ اللهِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا بَيانَ حُكْمِ اللهِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا ناصِرَ دِينِ اللهِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّها السَّيِّدُ الزَّكيُّ ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّها البَرُّ الوَفيُّ ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّها القائِمُ الاَمِينُ ، السَّلامُ عَليْكَ أَيُّها العالِمُ بِالتَّأْوِيلِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّها الهادِي المَهديُّ السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّها الطّاهِرُ الزَّكيُّ ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّها التَّقيُّ النَّقيُّ ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّها الحَقُّ الحَقِيقُ ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّها الشَّهِيدُ الصِّدِّيقُ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا أبا مُحَمَّدٍ الحَسَنِ بْنَ عَلِيٍّ وَرَحْمَةُ الله وَبَرَكاتُهُ.
قصيدة في ذكرى وفاة النبي الاعظم المصطفى محمد صلى الله عليه وآله وسلم (٢٨ صفر) : يا رسول الله في يوم الرحيلْ هاج حزني أيها البدرُ الجميلْ وغزا قلبيَ ألوانُ الأسى ليت شعرى إنهُ الخطبُ الجليلْ يا رسولَ اللهِ يا قائدَنا هذهِ اعينُنا تترى تسيلْ تندبُ اليومَ الذي صِرتَ به في ثنايا القبرِ والتُربِ المَهيلْ وقلوبُ المؤمنين اعتصرتْ حالما بِنتَ وذي الشمسُ اُفُولْ والسماواتُ استزادتْ حسرةً فثرى القبر استضاءتْ بالرسولْ وهي تهوى أحمداً مذ شاهدتْ حُسْنَ هذا البدرِ والنُبلَ الأصيلْ عَشِقَ الكَوْنُ جميعاً طُهْرَهُ كيف لا والمصطفى فذٌّ كَمِيلْ قد حباهُ اللهُ مولانا هُدىً ليس في الدنيا له صنوٌ مثيلْ فهو في الأخلاق نبراسُ الورى وهو في الإيثار مقدامٌ نبيلْ ________________ بقلم الكاتب والاعلامي حميد حلمي البغدادي
22.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قراءة مصيبة رحيل الرسول الأعظم (ص).. بصوت الشيخ علي البيابي
🌹بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 اللّهُمَّ وَصَلِّ عَلى وَلِيِّ أَمْرِكِ القائِمِ المُؤَمَّلِ، وَالعَدْلِ المُنْتَظَرِ، وَحُفَّهُ بِمَلائِكَتِكَ المُقَرَّبِينَ، وَأَيِّدْهُ بِرُوحِ القُدُسِ يارَبَّ العالَمِينَ. اللّهُمَّ اجْعَلْهُ الدَّاعِيَ إِلى كِتابِكَ، وَالقائِمَ بِدِينِكَ، اسْتَخْلِفْهُ فِي الأَرْضِ كَما اسْتَخْلَفْتَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِ، مَكِّنْ لَهُ دِينَهُ الَّذِي ارْتَضَيْتَهُ لَهُ، أَبْدِلْهُ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِ أَمْنا، يَعْبُدُكَ لايُشْرِكُ بِكَ شَيْئاً. اللّهُمَّ أَعِزَّهُ وَأَعْزِزْ بِهِ، وَانْصُرْهُ وَانْتَصِرْ بِهِ، وَانْصُرْهُ نَصْراً عَزِيزاً، وَافْتَحْ لَهُ فَتْحاً يَسِيراً، وَاجْعَلْ لَهُ مِنْ لَدُنْكَ سُلْطاناً نَصِيراً. اللّهُمَّ أَظْهِرْ بِهِ دِينَكَ وَسُنَّةَ نَبِيِّكَ، حَتَّى لا يَسْتَخْفِي بِشَيْءٍ مِنَ الحَقِّ مَخافَةَ أَحَدٍ مِنَ الخَلْقِ. اللّهُمَّ إِنا نَرْغَبُ إِلَيْكَ فِي دَوْلَةٍ كَرِيمَةٍ، تُعِزُّ بِها الاِسْلامَ وَأَهْلَهُ، وَتُذِلُّ بِها النِّفاقَ وَأَهْلَهُ، وَتَجْعَلُنا فِيها مِنَ الدُّعاةِ إِلى طاعَتِكَ، وَالقادَةِ إِلى سَبِيلِكَ، وَتَرْزُقُنا بِها كَرامَةَ الدُّنْيا وَالآخِرَةِ. بمناسبة تتويج مولانا وسيّدنا بقيّة الله صاحب العصر والزمان الإمام المهدي المنتظر عجل الله فرجه الشريف وسهل مخرجه نزفّ أحلى التهاني والتبريكات إلى رسول الله وأهل بيته الأطهار صلوات الله عليهم أجمعين وإلى سماحة القائد المعظم آيةالله السيّد عليّ الخامنئيّ حفظه الله، وإلى المراجع العظام وجميع المؤمنين والمؤمنات، وإلى أبناء الأمّة الإسلاميّة، وجميع المظلومين والمستضعفين في أرجاء المعمورة؛ سائلين المولى العليّ القدير أن يعيد علينا هذه المناسبة العزيزة، ونحن نعيش أفراح الظهور.
شرح المعلقات التسع.pdf
9.42M
ویژه دانشجویان ارشد گروه زبان وادبیات عربی
ديوان الأصمعيات.pdf
5.95M
ویژه دانشجویان ارشد گروه زبان وادبیات عربی
faharis-mofadaliyat.pdf
4.82M
ديوان المفضليات 1 ویژه دانشجویان ارشد گروه زبان وادبیات عربی
mofadaliyat-anbari.pdf
20.28M
ديوان المفضليات 2 شرح الأنباري ویژه دانشجویان ارشد گروه زبان وادبیات عربی
المنتخب من أدب العرب.pdf
18.33M
گزیده شعر و نثر عربی از دوره های مختلف تاریخ ادب عربی ویژه دانشجویان ارشد گروه زبان وادبیات عربی
جمهرة-أشعار-العرب.pdf
6.67M
ویژه دانشجویان ارشد گروه زبان وادبیات عربی
ديوان الهذليين 1-3.pdf
27.03M
ویژه دانشجویان ارشد گروه زبان وادبیات عربی
ديوان أبي طالب.pdf
655.4K
ديوان أبي طالب عليه السلام ویژه دانشجویان ارشد گروه زبان وادبیات عربی
يا بائعآ في أرض طيبة عنبرآ بجوار أحمد لا تبيع العنبرا إن الصلاة على النبي وآله يشدو بها من شاء أن يتعطرا بأبي وأمي أنت يا خير الورى وصلاةُ ربي والسلامُ معطرا يا خاتمَ الرسل الكرام محمدٌ بالوحي والقرآن كنتَ مطهرا صلوا على خيرالبرية تغنموا عشرًا يصليها المليك الأعظمُ من زادها ربي يفرّج همه والذنب يعفى، والنفوس تُنَعم 🌷اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجه🌷 ❤️ متباركين بالمولدین ❤️
نبارك لكم ميلاد الصادقين عليهما السلام
🌸حدیث روز 🌸 💠 هشت خصلت خوب برای مؤمن 🔰 عنْ الصّادق عليه السلام: يَنْبَغِي لِلْمُومِنِ أَنْ يَكُونَ فيهِ ثَمانِىَ خِصَالٍ: وَقُوراً عِنْدَ الْهَزَاهِزِ، صَبُوراً عِنْدَ الْبَلاَءِ، شَكُوراً عِنْدَ الرَّخَاءِ، قَانِعاً بِمَا رَزَقَهُ اللّه ُ، لاَيَظْلِمُ الْأَعْداءَ وَلاَيَتَحَامَلُ لِلْأَصْدِقاءِ، بَدَنُهُ مِنْهُ في تَعَبٍ وَ النّاسُ مِنْهُ في راحَةٍ. 🔻امام صادق عليه السلام فرمود: 📎سزاوار است كه در مؤمن هشت خصلت و صفت باشد: 1️⃣ در لرزش ها و فراز و نشيب ها وقار داشته باشد. 2️⃣ هنگام بلا صبور باشد. 3️⃣ هنگام آسايش شكور و سپاسگزار باشد. 4️⃣ به آنچه خداوند روزى‌اش كرده، قانع باشد. 5️⃣ به دشمنان ستم نكند. 6️⃣ بر دوستان برنامه اي را تحميل ننمايد. 7️⃣ بدنش از او در رنج باشد. 8️⃣ مردم از دست او در آسايش باشند. 📚 اصول كافى، ج 2، ص 47