#معرفی_کتاب
📚کتاب تن های تنها
✍️ کتابی کاربردی در خصوص راهکارهای روان شناختی برای برون رفت از طلاق عاطفی بین زوجین می باشد
✅در فصل اول این کتاب نشانه های طلاق عاطفی بررسی میشود
✅در فصل دوم این کتاب عوامل طلاق عاطفی بررسی می شود
✅در فصل سوم راهکار هایی برای برطرف کردن طلاق عاطفی بیان می شود
🔹فروشگاه سماح
1_8288620612.mp3
13.56M
#سبک_زندگی
📜 حس خوب زندگی (۲)
🎙استاد پسندیده
کدام مکتب ایده بهتری برای زندگی دارد؟
چگونه میتوان حسّ خوب زندگی را تجربه کرد؟
04:04 | سواد زندگی؟
چقدر درباره حسّ خوب زندگی، اطلاعات داریم؟
05:55 | ایده غرب: ماتریالیسم یا مادیگرایی
ثروت بیشتر برای زندگی خوب حیاتی است.
اگر با دستاوردهای مادی احاطه شده باشیم، احساس بهتری خواهیم داشت.
13:30 | پیامدهای مادی گرایی
نیمه تاریک مادی گرایی
🔻 مواجهه با پدیده:
داراهای ناراضی، ثروتمندان نالان، متمولان افسرده
فقیران راضی، مستمندان آرام
🔹 کشف جدید: خشنودی و ناخشنودی به ثروت و دارایی نیست، به تنظیمات روان شناختی ما است
‼️ ترموستات شادی
شوک شادی ثروت و بازگشت به وضعیت قبلی
29:23 | ایده اسلامی زندگی
مکتب محمد (ص) چه میگوید؟
ماتریالیسم، مکتب آزمون و خطا (پرخطر پرهزینه نامطمئن)
💡 مکتب محمد(ص) مکتب بصیرت بیخطا
32:32 | تنظیمات خالق چیست؟
احساس فقر و غنی چه قانونی دارد؟
غنای مادی یا غنای نفس؟
39:34 | کلاس زندگی توسط پیامبر
اسلام، دین زندگی
42:40 | مادیگرایی عامل افزایش احساس فقر
دارایی همراه با احساس فقر
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
#خانه_داری
#فاطمیه
#پیامد_شناسی
💠 در محضر نور
🔸رَأَى النَبِىُّ صلي الله عليه و آله فاطِمَةَ عليهاالسلام وَ عَلَيْها كِساءٌ مِنْ اَجِلَّةِ الاِْبِلِ وَ هِىَ تَطْحَنُ بِيَدَيْها وَ تَرْضِعُ وَلَدَها
فَدَمَعَتْ عَيْنا رَسُولِ اللّه ِ صلي الله عليه و آله فَقالَ يا بِنْتاهُ تَعَجَّلى مَرارَةَ الدُّنْيا بِحَلاوَةِ الاْخِرَةِ،
فَقالَتْ عليهاالسلام: يا رَسُولَ اللّه ِ اَلْحَمْدُلِلّهِ عَلى نَعْمائِهِ وَالشُّكْرُ لِلّهِ عَلى آلائِهِ.
🌺 روزى پيامبر صلي الله عليه و آله فاطمه عليهاالسلام را ديد كه پوششى از پلاس شتر بر دوش انداخته با دستانش خمير مى كرد و فرزندش را شير مى داد. با مشاهده اين صحنه ـ اشك بر چشمان پيامبر صلي الله عليه و آله حلقه زد و فرمود: دخترم به خاطر شيرينى آخرت تلخى دنيا را تحمل كن.
🔹 حضرت فاطمه عليهاالسلام در پاسخ گفت: نعمتها و موهبتهاى بى پايان حق را سپاسگزارم.
(هركه در دنيا به خاطر ايمان و عقيده اش و براى خدا، سختى يك زندگى همراه با صبر و قناعت را تحمّل كند، بهترين پاداش هاى آخرت را خواهد داشت. آنان كه تلخى زندگى دنيوى را به خاطر خدا تحمّل كنند، از شيرينى نعمت هاى ابدى پروردگار برخوردار خواهند شد).
📙 مناقب ج 3: 342.
🌹 سهم هفته پنجاه وهفتم مطالعه نهج البلاغه از نامه ۵۸ تا نامه ۵۶
┄═❁🍃❈🦋✨🦋❈🍃❁═┄
📜 #نامه58: نامه به شهرهای دور برای روشن ساختن حوادث صفين
🔹افشای حوادث جنگ صفين
♦️آغاز كار چنين بود ما با مردم شام ديدار كرديم، كه در ظاهر پروردگار ما يكی، و پيامبر ما يكی، و دعوت ما در اسلام يكی بود، و در ايمان به خدا و تصديق كردن پيامبرش، هيچ كدام از ما بر ديگری برتری نداشت، و با هم وحدت داشتيم جز در خون عثمان كه ما از آن بركناريم، پس به آنان گفتيم: بياييد با خاموش ساختن آتش جنگ، و آرام كردن مردم، به چاره جویی و درمان بپردازيم، تا كار مسلمانان استوار شود، و به وحدت برسند، و ما برای اجرای عدالت نيرومند شويم، اما شاميان پاسخ دادند: «چاره ای جز جنگ نداريم.» پس《از پیشنهاد حق ما》 سر باز زدند، و جنگ درگرفت، و تداوم يافت، و آتش آن زبانه كشيد. پس آنگاه كه دندان جنگ در ما و آنان فرو رفت، و چنگال آن سخت كارگر افتاد، به دعوت ما( صلح و گفتگو )گردن نهادند، و بر آنچه آنان را خوانديم، پاسخ دادند. ما هم به درخواست آنان پاسخ داديم، و آنچه را خواستند زود پذيرفتيم، تا حجت را بر آنان تمام كنيم، و راه عذرخواهی را ببنديم. آنگاه آنكه بر پيمان خود استوار ماند، از هلاكت نجات يافت، و آن كس كه در لجاجت خود پا فشرد، خدا پرده ناآگاهی بر جان او كشيد، و بلای تيره روزی گرد سرش گردانيد.
┄═❁🍃❈🦋✨🦋❈🍃❁═┄
📜 #نامه57: نامه به مردم كوفه در سال ٣٦ هجری،هنگام حرکت از مدینه به سوی بصره.
🔹روش بسيج كردن مردم برای جهاد
♦️پس از ياد خدا و درود! من از جايگاه خود مدينه بيرون آمدم، يا ستمكارم يا ستم ديده، يا سركشی كردم يا از فرمانم سر باز زدند، همانا من خدا را به ياد كسی می آورم كه اين نامه به دست او رسد، تا به سوی من كوچ كند، اگر مرا نيكوكار يافت ياری كند، و اگر گناهكار بودم مرا به حق باز گرداند.
┄═❁🍃❈🦋✨🦋❈🍃❁═┄
📜 #نامه56: نامه به فرماندار سپاه شريح بن هانی که او را در سال ٣٦ هجری به سوی شام حرکت داد.
🔹اخلاق فرماندهی
♦️در هر صبح و شام از خدا بترس، و از فريبكاری دنيا بر نفس خويش بيمناك باش، و هيچگاه از دنيا ايمن مباش، بدان اگر برای چيزهایی كه دوست می داری، يا آنچه را كه خوشايند تو نيست، خود را باز نداری، هوسها تو را به زيانهای فراوانی خواهند كشيد، سپس نفس خود را باز دار و از آن نگهبانی كن، و به هنگام خشم، بر نفس خويش شكننده و حاكم باش.
┄═❁🍃❈🦋✨🦋❈🍃❁═┄
#نهج_البلاغه
شرح کلی وساختاری نامه ۵۸ تا نامه ۵۶.mp3
3.29M
🔈 شرح کلی و ساختاری نامه های ۵۸ تا ۵۶
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
🌹 پویش « با علی تا مهدی »
#نهج_البلاغه
🔰سوگواره ملی #یاس_های_غزه
🔹همزمان با شام غریبان شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در تمام مساجد و هیئت های کشور
🌺در جهت بزرگداشت مادران و کودکان شهید غزه در شام شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها با ایجاد نمایشگاهی از تصاویر شهدای زن و کودک و روشن کردن شمع و گل یادشان را گرامی و با ملت مظلوم غزه همدردی می نماییم.
❇️از این اقدام عاطفی و زیبای خود فیلم های کوتاه صد ثانیه ای تهیه و به آدرس های زیر ارسال نمایید.
🔰لینک ارسال آثار شما خواهران بزرگوار جهت پیوستن به پویش #یاس_های_غزه حتما با هشتگ #یاس_های_غزه ارسال و قبل از ارسال توضیحات را مطالعه بفرمایید:
https://eitaa.com/joinchat/2801599001C6a3b688e02
🔰نشانی ارسال آثار شما برادران بزرگوار جهت پیوستن به پویش #یاس_های_غزه حتما با هشتگ #یاس_های_غزه ارسال و قبل از ارسال توضیحات را مطالعه بفرمایید:
https://eitaa.com/joinchat/2766078489Cde71d16d78
🔹@roshanaqom
تربیت دینی ج4.mp3
20.68M
💠 تنها یک روز باقی مانده!
تخفیفهای ویژه در خرید محصولات نور به مناسبت هفته پژوهش تا شنبه 25 آذرماه 1402 ادامه دارد.
✅ خرید حضوری نرمافزارهای نور با 50% تخفیف از فروشگاههای نور
✅ خرید نسخه جدید طرح همراهان نور با تخفیف ویژه
✅ خرید دانلودی نرمافزارهای نور از فروشگاه اینترنتی نور با 70% تخفیف
www.noorshop.ir
رفتارشناسی.pdf
589.2K
#معرفی_مقاله
#مهارت_زناشویی
💠رفتارشناسی دینی-روانشناختی حضرت زهرا (سلام الله علیها) در بُعد همسرداری
139910112.pdf
138.1K
#معرفی_مقاله
#خانواده
💠 اﻟﮕﻮﻫﺎي رﻓﺘﺎري ﺣﻀﺮت زﻫﺮا (سلام الله علیها) در ﺧﺎﻧﻮاده
#روانشناسی_اسلامی
#جانبزرگی
💠 دعوت از همراهان معنوی برای شرکت در مراسم آنلاین شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها
🎙آقای دکتر مسعود جانبزرگی
🔹 نشانی ورود به جلسه: (با گزینه مهمان)
https://www.skyroom.online/ch/janbozorgi98/marasem.manavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تربیت
🎙 حجت الاسلام عالی
🔹اگر خودت را خرج ولی خدا نکنید
ناچارا خودت را خرج معصیت
و دشمن خدا خواهی کرد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠شأن خطبه خوانی
🔹ماجرای هجوم به خانه حضرت زهرا (سلام الله علیها) از زبان #رهبر_معظم_انقلاب
#فاطمیه
#فاطمیه
💠تقوای قلبی
🎙آیت الله میر باقری
تبیین روایت امام صادق(علیه السلام): اَلسَّمْعُ وَ اَلطَّاعَةُ أَبْوَابُ اَلْخَيْرِ اَلسَّامِعُ اَلْمُطِيعُ لاَ حُجَّةَ عَلَيْهِ، وَ اَلسَّامِعُ اَلْعَاصِي لاَ حُجَّةَ لَهُ، وَ إِمَامُ اَلْمُسْلِمِينَ تَمَّتْ حُجَّتُهُ وَ اِحْتِجَاجُهُ يَوْمَ يَلْقَى اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ، ثُمَّ قَالَ: يَقُولُ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى: «يَوْمَ نَدْعُوا كُلَّ أُنٰاسٍ بِإِمٰامِهِمْ».
شنیدن و اطاعت کردن درهای خیراتی هستند که به روی ما گشوده شده اند. تقوای قلبی غیر از تقوای اعضا و جوارح است، تقوای قلبی از آنِ کسانی است که صدایشان را از صدای پیامبر (صلی الله علیه و آله) بالاتر نمیبرند و مصداق واقعی و کامل تقوای قلبی به فرموده پیامبر (صلی الله علیه وآله) امیرالمومنین علی (علیه السلام) است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖤 اوج محبت حضرت زهرا(س)
🎙علامه مصباح یزدی(ره):
🔹حضرت زهرا(س) در پایان خطبه شان میفرمایند:
«با اینکه میدانم سخنان من در شما اثر نمیکند ولی به خاطر جوش و خروش خشم و غصههای دلم آنها را بیان کردم.»
چرا حضرت این چنین سخن میگویند؟!
#فاطمیه
noormags-بررسی_الگوی_نقش_های_مراقبتی_زن_در_نظام_خانواده_مبتنی_بر_شخصیت_حضرت_فاطمه_(سلام_ا-1908859.pdf
1.04M
#معرفی_مقاله
#خانواده
💠 بررسی الگوی نقش های مراقبتی زن در نظام خانواده مبتنی بر شخصیت حضرت فاطمه سلام الله عليها
🖊نویسنده: زارعی محمودآبادی، حسن؛ زاغیان، ایمان؛ کافی، مجید؛ صالح زاده ابرقویی، مریم
📙 نشریه مطالعات اسلامی ایرانی خانواده _ شماره ۳
🔹 خلاصه:
مقدمه: این پژوهش با هدف باز ترسیم نقش های مراقبتی زن در نظام خانواده بر اساس سیره و شخصیت حضرت فاطمه س انجام شد.
روش: با استفاده از روش تحلیل مضمون به منابعی که در ارتباط با زندگانی حضرت فاطمه س نگاشته شده بود، توجه شد.
با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند سه منبع مورد انتخاب قرار گرفتند، اشباع نظری در منبع سوم محقق شد.
پس از آن داده ها در سه موقعیت فرزندی، مادری و همسری و سه سطح مضامین اولیه، ثانویه و شبکه ای ارائه گشت.
برای ارزیابی کیفیت داده های تحقیق از روش زاویه بندی از نوع داده ها استفاده شد.
داده های به دست آمده از تحلیل مضمون به چهار نفر از متخصصان اسلامی / روانشناسی عرضه شد.
یافته ها:
🔸 در ارتباط با موقعیت فرزندی ۲ مضمون شبکه ای: حمایت و احترام
🔸در موقعیت مادری ۵ مضمون شبکه ای: حمایت، محبت، هدایت و تربیت، احترام و عدالت
🔸 در موقعیت همسری ۵ مضمون شبکه ای: حمایت، سلامت، احترام، سازگاری و محبت به دست آمد.
🔹نتیجه گیری: بر اساس نتایج این پژوهش نقش های مراقبتی استخراج شده از سیره حضرت فاطمه س بیانگر جایگاه مهم و ظرفیت های گسترده وجود زن است.
#انجمن_روانشناسی_اسلامی
https://eitaa.com/islamicpa
بررسی نقش مادر در آموزه های فاطمی بر اساس نظریه شکوفایی.pdf
597.6K
#معرفی_مقاله
💠«بررسی نقش مادری در آموزه های فاطمی (سلام الله علیها) بر اساس نظریه شکوفایی»
🖊ایمان زاغیان
🔹 مجله روانشناسی و دین
💠«الگوی نقشهای مراقبتی زن در نظام خانواده براساس شخصیت فاطمی (سلام الله علیها)»
#خانواده_درمانی
#سیره_خانواده_تراز
🌸 به وقت خانواده
در تاریخ اسلام افراد کنشگر بسیارند آنان که در آسمان انسانیت مانند ستارگانی درخشیده اند و تا ابد راه صلاح را روشن ساخته اند.
اما خانواده ای گل سرسبد شدند و خداوند حقانیتشان را به اثبات رساند.
خانواده ای با نهایت همدلی، وفاق و آرامش که بی بدیل و سرآمد شدند.
خانواده ای که زیر کساء جمع شدند تا خداوند به معرفی شان بپردازد و بر همگان اتمام حجت نماید.
اهل خانه ای که
🌺 اهل گفتگو و سلامند: فَقالَ السَّلامُ عَلَیک یا فاطِمَةُ فَقُلْتُ عَلَیک السَّلامُ قالَ...
🌸 اهل ادب و تکریمند: فَقالَ یا اُمّاهُ اِنّی اَشَمُّ عِنْدَک راَّئِحَةً طَیبَةً کاَنَّها راَّئِحَةُ جَدّی رَسُولِ اللَّهِ...
🌸 اهل همدلی اند: اِنّی اَجِدُ فی بَدَنی ضُعْفاً...
🌺 اهل مساوات بین بچه ها هستند: حضرت زهرا(سلام الله علیها) با همه یکسان صحبت کردند.
🌸 اهل محبت و مودتند: وَعَلَیک السَّلامُ یا قُرَّةَ عَینی وَثَمَرَةَ فُؤ ادی
🌸 اهل گوش دادن موثرند: ایتینی بِالْکساَّءِ الْیمانی فَغَطّینی بِهِ فَاَتَیتُهُ بِالْکساَّءِ
🌺 اهل وقت گذاشتن برای خانواده اند: اکتَمَلْنا جَمیعاً تَحْتَ الْکساَّءِ ..
🌺 اهل اجازه گرفتن هستند و مرز و حریم دارند: اَتَاْذَنُ لی اَن اَکونَ مَعَکمْ تَحْتَ الْکساَّءِ
🌺 اهل بازخورد مثبت دادن و حمایتند: قَدْ اَذِنْتُ لَک...
🌸اهل دعا و مناجاتند: وَقالَ اَللّهُمَّ اِنی هؤُلاَّءِ اَهْلُ بَیتی وَخاَّصَّتی وَحاَّمَّتی لَحْمُهُمْ لَحْمی وَدَمُهُمْ دَمی
و.....
تمام این خصوصیات میتواند الگویی باشد تا از تعارضات در خانواده پیشگیری کنیم و در صورت پیش آمدن مشکلات آن ها را در کوره محبت و عاطفه ذوب نماییم.
🔹ایام شهادت بزرگ بانوی عالم تسلیت باد.
✅ بامید لبخند رضایت اهل کساء
یاعلی مدد
🖊صفری
#فاطمیه
💠طلوع باور معراج
توان واژه کجا و مدیح گفتن او
قلم قناری گنگیست در سرودن او
کشاندنش به صحاریِ شعر ممکن نیست
کمیت معجزه لنگ است پیش توسن او
چه دختری، که پدر پشت بوسهها میدید
کلید گلشن فردوس را به گردن او
چه همسری، که برای علی به حظّ حضور
طلوع باور معراج داشت دیدن او
چه مادری، که به تفسیر درس عاشورا
حریم مدرسه کربلاست دامن او
بمیرم آن همه احساس بیتعلق را
که بار پیرهنی را نمیکشد تن او
دمی که فاطمه تسبیح گریه بردارد
پیام میچکد از چلچراغ شیون او
از آن ز دیده ما در حجاب خواهد ماند
که چشم را نزند آفتابِ مدفن او
🖊غلامرضا شکوهی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#رویداد_تاریخی
مقام معظم رهبری:
از خداوند متعال برای ارواح طیّبه آن انسانهای شایستهای که موضوع نزدیکی و اتّحاد دانشگاه و حوزه روحانیت را مطرح کردند و بعضی در این راه شربت شهادت هم نوشیدند، علو درجات این عزیزان مخصوصاً مرحوم شهید مفتّح و از این قبیل بزرگمردان را از خداوند مسألت میکنم.
🌹 ۲۷ آذرماه، سالروز شهادت آیت الله مفتح توسط گروهک فرقان و روز وحدت حوزه و دانشگاه گرامی باد.
غنوی0000.mp3
26.85M
#صوت_کارگاه
🎙حجةالاسلام استاد غنوی
🔷 باور به فطرت و تأثیر آن در تربیت
🔹امید در زندگی
🔹توقع نداشتن از مسئولین و نقش کارهای مردمی و دستگیریها در اصلاح جامعه امروز و امید به زندگی
🔹امید به خداوند و ارتباط با او و ارتباط با قرآن و تاثیر آنها در استقامت در زندگی
#سواد_رسانه
#خانواده
💠 سلسله مباحث تربیت رسانه ای در خانواده
🔹استاد کهوند به بیان استاد آل داوود
✅ امروزه بدلیل استفاده بیش از بیش افراد خانواده از فضای مجازی ، لازم است مهارتهای مدیریت ، کنترل و تربیت رسانه ای خانواده توسط پدر و مادر آموخته شود تا بهتر بتوانند فرزندان خود را در این فضا راهنمایی و هدایت کنند.
🔷 ۱۰ جلسه کوتاه
https://eitaa.com/sot_enghelabi/2462
🔸اصل اول : حاکمیت قانون
https://eitaa.com/sot_enghelabi/2463
🔹اصل دوم : مسئولیت پذیری
https://eitaa.com/sot_enghelabi/2465
🔸اصل سوم : آموزش و آگاه سازی
https://eitaa.com/sot_enghelabi/2466
🔹اصل چهارم : الگو سازی
https://eitaa.com/sot_enghelabi/2467
🔸اصل پنجم : مدیریت
https://eitaa.com/sot_enghelabi/2468
🔹اصل ششم : جایگزین سازی
https://eitaa.com/sot_enghelabi/2470
🔸اصل هفتم : همراهی
https://eitaa.com/sot_enghelabi/2469
🔹اصل هشتم : ایمن سازی
https://eitaa.com/sot_enghelabi/2472
🔸اصل نهم : تدریج
https://eitaa.com/sot_enghelabi/2473
🔹اصل دهم : اقتدار
https://eitaa.com/sot_enghelabi/2474
#سیره_خانواده_تراز
#تربیت
🎙آیت الله حائری شیرازی
🔸اینقدر با بچههایتان وَر نروید!
🔹تربیت یعنی کاری کنید که #فطرت طرف آزاد شود. برای شکوفایی طبیعی انسان، باید مانع را برداشت. اینکه شما یک سری مطالب را به طرف تلقین کنید یا به او القاء کنید یا به او تحمیل کنید، این شکفتن نیست.
🔹اگر شما گلی را به زور شکفته کنید، خودتان هم حاضر نیستید نگاهش کنید؛ #خجالت میکشید؛ میگویید: حرامش کردم. این را باور کنید که بچۀ شما یا شاگرد شما از آن گل هم لطیفتر است. ما خیلی به این گلها ور میرویم و آخرش هم شکفتهشان نمیکنیم. شما گاهی تمرین کردهاید که گلی را زودتر از باز شدنش، باز کنید و میدانید چه به روز این گل میآید!
🔹بسیاری از افراد که بچههایشان ضایع میشوند، به خاطر این است که خیلی به آنها ور میروند. خیلی به بچههایتان ور نروید. خیلی بچههایتان را #نصیحت نکنید. خیلی در کار بچههایتان دقت نکنید و اگر هم دقت میکنید، سعی کنید نفهمند که در کارشان دقت میکنید؛ دورادور بپاییدشان. اگر عیب کم یا زیادی دارند، خیلی #وسواس نداشته باشید که همان موقع ترکَش کنند. اینقدر فشار نیاورید که بچههایتان خیلی #مؤدب شوند؛ چون بچههایتان #منافق میشوند، #دروغگو میشوند، متظاهر میشوند.
#معرفی_کتاب
📙تعلق
کتاب تعلق نوشته آیتاللّه محیالدین حائری شیرازی به موضوع تحول انسان و محورهای مهم آن می پردازد.
درباره کتاب تعلق
وقتی من متعلق به حد محدودی باشم، از آگاهیام بهعنوان مانعی بر سر راهم عبور میکنم؛ یعنی از روی آگاهیام میپَرم و به آن چیزی که به آن تعلق دارم میرسم؛ آگاهیام را میپوشانم تا مزاحم من نباشد؛ با آگاهیام میجنگم برای اینکه به آن آرزوی خودم برسم؛ سعی میکنم ندانم و نشنوم و نفهمم؛ سعی میکنم در جاهایی که ممکن است چیز تازهای یاد بگیرم، قدم نگذارم تا در راه آن آرزو و تعلق، برای خودم مانعی درست نکرده باشم.
خب، اگر به جای پستی متعلق شدم، دیگر آگاهی من کاری نمیکند و بهعکس، اگر به مقام منیعی متعلق شدم، اما به راه رسیدن به آن آگاهی نداشتم، در اینجا تعلق من مرا به کسب آگاهی وادار میکند. و...
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸معنای کار فرهنگی🔸
کار فرهنگی یعنی #احیای_احساس_مسئولیت نه دادنِ آموزشهای جدید. #آموزشهای_جدید، کار فرهنگی #نیست. باسواد شدن، کار فرهنگی نیست. میشود از راه هنر، احساس مسئولیت را احیاء کرد.
شعری که همین آقای حمید سبزواری در مورد فلسطین سروده؛ یعنی «همپای جلودار»، محتوایش احیای احساس مسئولیت است. یعنی کسی که این سرود را با تأمل و با آرامش توجه کند، دلش میخواهد اسلحه به دوش بگیرد و برود به کمک فلسطینیها! این احساس مسئولیت است. بچهها وقتی برای جبهه ثبتنام میکردند، دانششان به آنها فرمان نمیداد، سوادشان به آنها فرمان نمیداد، فرهنگشان به آنها فرمان میداد.
فرهنگ یعنی احساس مسئولیت. احساس مسئولیت میگفت برو جبهه. احساس مسئولیت به یک جامعه میگوید #مقاومت_کن، ایستادگی کن.