eitaa logo
رشدانه(سبک زندگی)
300 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
1.4هزار ویدیو
518 فایل
رهرو آن نيست كه گه تند و گهي خسته رود... رهرو آنست كه آهسته و پيوسته رود. 📝نظرات مشفقانه خود را در باره مطالب کانال با نشانی زیر در میان بگذارید. ممنونم صفری(سطح۳مشاوره خانواده،دارای پروانه تخصصی سازمان نظام روانشناسی۱۳۹۳۰) @Tebyan_313
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷 «من اول عاشق شدم!» می‌دانم من اول تو را شناختم، من اول تو را پسندیدم، اول من عاشق شدم. من تو را از حسرت‌های شناختم، همان حسرت دوران نوجوانی‌ام وقتی که کاروان مدرسه به سمت تو می‌آمد. من از شهداء ممنونم که اول‌بار با خیال آنان به تو رسیدم. من، تو را در راهروی آموزش و پرورش ناحیه دو شناختم، وقتی که نتوانستم از کنار تابلوی عکس به راحتی بگذرم. من، تو را در مزار برادر امام‌علی(علیه‌السلام) شناختم، ، آن‌وقت که گنبدش تمام چشمم را گرفته‌بود. من اول عاشق شدم، برای تمدن نهفته در زمینت یا نه، فرزندان گم‌شده در خاکت؛ برای کدامش نمی‌دانم! برای گرمی خون‌هایی که در رگ‌های مردان و زنانت می‌جوشد یا دست‌های پیرمرد و کودک که با اشتیاق برای اتوبوس ما، در آسمان تکان می‌خوردند... نمی‌دانم جذبه کدام دارایی‌ات مرا به تو عاشق کرد، هرچه بود، نبود! من هنوز را ندیده، مجنونت شدم. امام هم عاشق بود، همان موقع که گفت جزایر باید حفظ شوند، مردم هم عاشق امام بودند و عاشق تو که نگذاشتند مُهرِ مجنون از پیشانی ایران پاک شود. اصلاً شهداء مجنون بودند که این‌گونه پای حرف امام ایستادند، آن‌ها مجنون بودند، لیلی داشتند، مرام داشتند... راستش را بخواهی برای رفتن به ، را بیشتر می‌پسندم، با وجود این‌که نقشه می‌گوید ! شلمچه باب‌ ورود است، شلمچه اذن دخول است برای زیارت ارباب؛ اجازه از همه استخوان‌های زیر خاک تو، اجازه از ، اجازه از ، از ، از... نفت حتی در ورطه دلیل‌هایم نمی‌گنجد، اما چرا، تاریخ پربارش، مزار . به درس و مکتب می‌برد این طفل گریز پای را و در کنار دانشگاه قرار می‌دهد. دلم هوای امام رضا(علیه‌السلام) که می‌کند، به دادم می‌رسد. من در دنبال ربّ خویشم، در زیگورات تو، خدایم را برای این همه نعمت ستایش می‌کنم. من، آب زندگانی را در آسیاب دشمن نه! در آسیاب‌های آبی شوشتر تو می‌بینم. خدا ببخشد مرا که بی‌رسمی می‌کنم و مست می‌شوم در نرگس‌زارهای ، آن‌وقت دیگر دیر و خرابات نمی‌خواهم، گوشه قدم‌گاه امام‌رضا(علیه‌السلام) کنج * مرا کافی‌است. دلم به گرمای تو خوش است، حالا دیدی که بیش‌تر دوستت دارم؟ من اول عاشق شدم. *ارجان نام قدیم بهبهان است. 🖊طلبه هنرمند: فاطمه میری‌طایفه‌فرد ، سطح سه تاریخ "اللهم بارک لمولانا صاحب‌الزمان(عج)" @del_gooye
13.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌸 ثمره خون مخلصانه "سخنان ارزشمند حاج قاسم سلیمانی خطاب به فرزندان شهدا و خانواده شهدا" من خطابم به فرزندان شهدا و خانواده شهداست. این علمی که علامت این است که شما شهید دادید، بر بام خانه تان خیلی سرافرازانه بلند کنید. این پرچم این قدر بلند باشد که نشان دهد این خانه شهید است. یکی از خون های با برکتی که امروز نتیجه برکت آن را در جهان اسلام می بینیم، خون فرزندان شماست. این خون مقدسی که بر زمین جاری شد، مخلصانه برای خدا، هیچ دوربینی آن را نمی دید، دنبال هیچ دوربینی هم در دل شب نبود. رضای خدا برای او اهمیت داشت. رسیدن به لقاء خدا برای وی اهمیت داشت. فرمان امام خمینی(ره) برای وی اهمیت داشت. نمی تواند نتیجه چنین خونی فقط پیروزی جمهوری اسلامی در داخل کشور ایران باشد. همانطوری که حادثه عاشورا و کربلا و نتایج آن و آن خون های مقدسی که بر زمین جاری شدند، نمی تواند نتیجه آن فقط سقوط بنی امیه باشد؛ برای خون بهای خون امام حسین(ع) بسیار کوچک است. عظمت خون امام حسین(ع) بیش از این است. امام خمینی(ره) در (قطعنامه 598)فرمودند: هر چه آبرو داشتم با خدا معامله کردم و همه خون هایی که ریخته شد، سند های آبروی امام بود. نتیجه این معامله این بود که کسانی که حامی صدام بودند، یک جنگی را بر علیه او آغاز کردند و اتفاقات بسیار بزرگی افتاد و حکم اعدام صدام را امضا کردند. ثمره این خون ها روز به روز بر اقتدار، معنویت، عظمت و پایداری این ملت و جمهوری اسلامی می افزاید. کانال مکتب حاج قاسم: https://eitaa.com/hajghasempsychologist 🌺کانال رشدانه https://eitaa.com/Rooshdaneh/15282
✍️ معلم زبردست 🌷 نمونه‌ای برجسته‌ از مکتب امام خمینی(ره) که او را می‌شناسیم «اگر کسی می‌خواهد گرایش مردم به انقلاب و مبارزات و مجاهدت‌ها را بفهمد به تشییع میلیونی شهید قاسم سلیمانی نگاه کند... یک فرد انقلابی، یک فرد مبارز و مجاهد که برای جمهوری اسلامی جان خودش را کف دستش گرفته بود، مردم اینجور از او بزرگداشت و احترام کردند.» ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
🔹واکاوی روانشناختی شخصیت سردار دلها(خلاصه مقاله) 🌸 سه عنصر کلیدی محورهای «سلامت روان» در اندیشه اسلامی عبارتند از: «توانایی» «معیارپذیری توحیدی» «سازش پذیری توحیدی»  سلامت روان در اندیشه اسلامی در یک پیوستار قرار دارد، از «سلامت» آغاز می‌شود، از «طهارت» عبور می‌کند و به «قداست» می‌رسد! «سلامت» به جدا بودن از امیال، رفتار، و باورهایی که با اهداف متعالی فرد در تعارض‌اند اشاره دارد. با این حال به دلیل پیوند دائم مفهوم سلامت دین و دنیا در منابع اسلامی نمی‌توان این دو را از هم مجزا نمود، و باید به یکی از دو فرض ذیل قائل شد: یا باید با رویکرد مقوله‌‎ای به سلامت، سلامت معنوی (که با تعابیر سلامت در دین یا سلامت در آخرت در منابع اسلامی آمده) را یک مقوله در کنار دیگر مقوله‌های سلامت روان(سلامت زیستی، روانی، اجتماعی) دانسته؛ امّا به‌دلیل پیوند محکم آن با دیگر مقولات، از «سلامت روانی-معنوی» در اسلام سخن گفت، و یا با یک رویکرد پیوستاری، سلامت را در دامنه‌ای از سلامت در دنیا تا سلامت در آخرت گسترش یافته دیده، و سلامت معنوی را «سلامت کامل» تلقّی کرد که دین اسلام، خواهان تلاش افراد در دست‌یابی به آن می‌باشد. طهارت به پاک بودن یا پاک شدن از هر نوع آفت یا آلودگی اشاره دارد که در امور معنوی، ارتباط فرد با منبع مقدس را به چالش می‌کشاند. از این رو «طهارت» را باید کامل‌ترین درجه سلامت روانی- معنوی تلقی کرد که تنها با اتصال روانی به منبع مقدس؛ یعنی خدای متعال محقق خواهد شد. در روایات اسلامی، سالم‌ترین قلب‌ها از آنِ کسانی است که به طهارت رسیده باشند. 🔹 طبق منابع اسلامی امام معصوم معدن و خاستگاه طهارت و قداست است (منبع: الکافی، ج1، ص198؛ از مهمترین منابع روایی شیعه) و افراد دیگر نیز به سبب شناخت، تبعیت، محبت، و ارتباط با امام معصوم می‌توانند به درجات مختلف طهارت دست یابند (الکافی، ج1، ص194). 🔹 یکی از عناصر مدل سلامت روان در اندیشه اسلامی «معیارپذیری توحیدی» است.(واداشتن خود به اعمال هم‌راستا با هدف متعالی و مهار خود از اعمال معارض با هدف متعالی) 🔹 عنصر دوم در مدل سلامت روان در اندیشه اسلامی «سازش پذیری توحیدی» است.( تحمل کردن، کنار آمدن، و سازش با سختی‌ها با انگیزه الهی) 🔹 این سازش پذیری و آن معیارپذیری تدریجی و پیوستاری است، و نیازمند عنصر سوم مدل سلامت روان در اندیشه اسلامی، «توانایی» هستند. بر اساس این مدل، فرد با «توانایی» خود قادر به مصون ماندن یا خارج شدن از عوامل تهدید کننده سلامت خواهد بود. 🔹 توانایی‌هایی که ما آن را «توانایی‌های عقلانی» نامیده‌ایم. برخی از این توانایی‌ها عبارتند از: بصیرت، آگاهی، استقامت، شجاعت، صداقت، تدبیر، دوراندیشی و شکیبایی. 🥀 شهید حاج قاسم سلیمانی با بهره گیری از توانایی‌های عقلانی، خود را به اعمال هم‌راستا با هدف متعالی واداشت و خود را از اعمال معارض با هدف متعالی مهار نمود. او با انگیزه الهی سختیها و گرفتاریها و دشواریهای روزگار شصت ساله خود را تحمل کرد. برای خدا و در راه خدا. 🖊حجت الاسلام دکتر رفیعی هنر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔷جامعه بی خانواده، خاستگاه مشکلات روانی جامعه بی خانواده جامعه آشفته ای است، جامعه نامطمئنی است. جامعه ای است که در آن مواریث فرهنگی و فکری و عقاید نسلها به یکدیگر آسان منتقل نمیشود. جامعه ای که در آن تربیت انسان به راحتی و روانی صورت نمیگیرد. اگر جامعه ای خانواده نداشته باشد یا خانواده در آن متزلزل باشد، انسان در بهترین پرورشگاه های خود پرورش پیدا نخواهد کرد. که نبود، نوجوان نیست، کودک نیست، انسان نیست، مرد و زن صالح نیست، اخلاق نیست، انتقال تجربیات مثبت و خوب و باارزش نسل گذشته به نسل بعد نیست. خانـواده که نبود، مرکز تولید ایمان و دین باوری دیگر نیست. جوامعی که در آن خانواده سست و بی بنیاد است یا خانواده ای اصلا تشکیل نمیشود یا کم تشکیل میشود، یا اگر تشکیل شد متزلزل است و در معرض نابودی و فناست. 🔸در این جوامع مشکلات روانی و عصبی بسیار بیشتر از آن جوامعی است که در آنها خانواده هایی مستقر هستند و زن و مرد به یک نقطه و کانونی متّصلند. 📙 مطلع عشق ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
🔰 حیف بود حاج قاسم در بستر بمیرد ... ↩️ دستنوشته استاد فاطمی‌نیا در رثای سردار دلها
🔹کجای تاریخ ایستاده ایم؟ رسول گرامی اسلام صلوات الله علیه و آله: اگر عالم دینی از دنیا برود رخنه ای در اسلام ایجاد می شود که هیچ جایگزینی ندارد. 🔹چگونه این معنا را در خود ایجاد کرد.چه مساله ای از دنیای اسلام و زندگی بشر را پاسخی منحصر بفرد داد که وقتی از این دنیا رخت بربست، جای خالی اش، فقدانی غم آلود ایجاد کرد که چیزی آن را جبران نمیکند. آنچه امروز با آن مواجهیم فقدان و درگذشت یک عالم واعظِ درس آموز، با اطلاعات گسترده و بیان جذاب و لحن شیرین که مایه تاسف و اندوه رهبر معظم انقلاب و موجب دریغ و افسوس برای شاگردان و مستمعین ایشان است. بی شک و اقامه دین توسط این مبلغ عارف، بود و آنچه او به جامعه عرضه کرد، هیچ جایگزینی نخواهد داشت. 🌺 چه تصمیمی برای آینده داریم و چه محصول و خدمت منحصر بفردی میخواهیم به جامعه و دنیای اسلام ارائه کنیم. 🌺هرکسی هر کجایی ایستاده میتواند باری را بردارد. 🌺توفیق چنین خدماتی روزی همگی ان شاءالله
1_1787214590.pdf
حجم: 729K
💡عنوان: {منظومه خانواده و سبک زندگی اسلامی در بیان امام صادق (علیه السلام)} ✍🏻حسین رفیعی وردنجانی 📑چکیده: پرداختن به وحی الهی به عنوان مهمترین منبع در فهم علوم همواره مورد توجه علما و در حقیقت از سیره ی عقلا بوده است. آنچه در این پژوهش مورد توجه قرار گرفته است؛ منظومه ای است از کلام امام صادق (علیه السلام) در رابطه ی خانواده و در نهایت ارائه ی الگویی از یک سبک زندگی اسلامی. خانواده و سبک زندگی دینی در این نگاه دارای ارکانی است از جمله؛ پدر، مادر؛ ( والدین )، پسر، دختر ؛(فرزندان) و رابطه ای که هر کدام از این ارکان در داخل و خارج از محیط زندگی دارند که در نهایت مشخص کننده ی سبکی از زندگی دینی و اسلامی است که در بردارنده ی بهترین و شایسته ترین نوع سبک زندگی است.
تعامل و نقش زن در خانواده.pdf
حجم: 424K
#✅مقاله 💡عنوان:تعامل و نقش زن در خانواده به مثابه همسر و مادر در پرتو آموزه های رضوی ✍نویسندگان: فاطمه علایی رحمانی، فرشته معتمد لنگرودی چکیده: یافته-های به دست آمده از پژوهش، گویای آن است که امام رضا علیه السلام دستیابی مرد به همسر شایسته را مایه ظفر و سعادت مرد دانسته اند و زنانی که به شوهران شان اظهار عشق می نمایند را بهترین غنیمت برای شوهرشان می داند. امام رضا علیه السلام در روایات متعددی توصیه به قناعت پیشگی نموده اند که موجب تعالی روحی فرد خواهد شد. از نظر ایشان، همسر شایسته کسی است که نسبت به شوهر خویش وفادار باشد به این معنا که در غیاب شوهر حافظ عفت خویش و اموال وی باشد. نقش مادری در سیره رضوی فراتر از مسأله زایش و به دنیا آوردن کودک است؛ زیرا امام رضا علیه السلام در شیر دادن به کودک توصیه می کنند زنان رنجور و معیوب برای شیر دادن به فرزند انتخاب نشوند چرا که شیر تأثیر سوء خود را بر جای می گذارد. آموزه های رضوی در تربیت اخلاقی کودک به توانایی و وسع کودک توجّه داشته و تشویق فرزندان براساس لیاقت ها و شایستگی های وجودی شان و نیز صدقه دادن برای سلامتی فرزندان را در تربیت اخلاقی توصیه می-نماید. تربیت دینی فرزند در کلام امام رضا علیه السلام نه تنها از آغاز تولّد، بلکه قبل از تولّد و در مرحله انتخاب همسر شروع می شود، این گونه تربیت دینی بازتابی از معنویت را در کانون خانواده در پی دارد.
💠 تکریم مادر زمینه‌ساز تحقق تمدن نوین اسلامی ۱ 🖊 دکتر معصومه طباطبایی، مدرس حوزه و دانشگاه   🌺 درباره‌ی تکریم مادران و جایگاه و اثراتش بر جامعه‌ی فعلی و آینده چند نکته اساسی را باید بررسی کنیم. باید بدانیم که خانواده به‌عنوان نخستین هسته‌ی جامعه و از عوامل اصلی انتقال اخلاق، سنت‌ها، فرهنگ، اندیشه و عواطف از نسلی به نسل دیگر است. در بین اعضای خانواده، مهم‌ترین و اثرگذارترین سهم را والدین برعهده دارند و از بین والدین هم، مادر نقش اثرگذارتری بر فرزندان دارد؛ به‌ویژه در خانواده‌هایی که از شیوه‌های زیست طبیعی برای تربیت فرزندان بهره می‌گیرند و دارند مطابق با الگوها و سنت‌های اسلامی فرایند تربیت را طی می‌کنند و بر اساس دستورات دینی و تربیت اسلامی، آموزه‌های معنوی را به فرزندانشان منتقل می‌کنند.  🌸 مادر، ریشه رحمت در جامعه در این نگرش است که بالاترین و بارزترین و برترین نقشی که در کلام وحیانی قرآن کریم و در آموزه‌های دینی برای زنان ترسیم و ستایش می‌شود، نقش مادری و عهده‌داری پرچم تربیت فرزندان به‌دست مادران است. مادران نقش‌های طبیعی سه‌گانه‌ای دارند: نقش دختری و نقش همسری و نقش مادری. هرکدام از این نقش‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد که موضوع ما در اینجا نقش مادری است. می‌بینیم که در آموزه‌های دینی و قرآن کریم به این سه نقش و بالاخص به نقش مادری و جایگاه مادر و ضرورت تکریمش بسیار توجه شده است. تکریم مادر اثرات مثبت بسیار زیادی در جامعه دارد؛ از جمله اینکه باعث رشد فکری و تعلق خاطر فرزندان به خانواده شده و روحیه‌ی هم‌بستگی و همدلی در خانواده پررنگ می‌شود.  در رفتار نبی مکرم اسلام می‌بینیم هنگامی که مردی به ایشان عرض می‌کند به چه کسی نیکی کنم، حضرت سه بار به او سفارش می‌کنند به مادرت به مادرت به مادرت(۱). یا در جای دیگر جوانی که عزم جهادی که واجب عینی نبود را داشت پیامبراکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم در پاسخ اجازه خواستن او به وی می‌فرمایند در خدمت مادرت باش که بهشت زیر پای مادران است(۲). این نگاه در زمان پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم در بستر جامعه‌ای اتفاق افتاد که زن هیچ نقشی نداشت و هیچ هویت و حقوق اجتماعی و فردی‌ای نداشت و به‌عنوان دارایی پدر و همسر و پسرانش بود. اسلام آمد و هویت ویژه‌ای برای زن قائل شد؛ اثراتش را در جامعه‌ی فعلی هم می‌بینیم. وقتی شخصیت زن و جایگاه مادری در نگاه اسلام را با نگاه جامعه‌ی غربی مقایسه می‌کنیم، می‌ببینم اصلاً فرقش از زمین تا آسمان است. غرب نگاه ابزاری به زن و نگاه فرودستی به نقش مادری دارد و دائماً می‌خواهد این نقش را به‌ خارج از چهارچوب خانواده بکشاند؛ در حالی که دین مبین اسلام، «مادری» را به‌عنوان یکی از نقش‌های اصیل و از اولویت‌های ویژه‌ی زنان معرفی می‌کند.