eitaa logo
رشدانه(سبک زندگی)
258 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
463 فایل
رهرو آن نيست كه گه تند و گهي خسته رود... رهرو آنست كه آهسته و پيوسته رود. 📝نظرات مشفقانه خود را در باره مطالب کانال با نشانی زیر در میان بگذارید. ممنونم صفری @Tebyan_313
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷 همایش ملی اخلاق و تربیت در سیره و معارف رضوی: 🔹خانواده شایسته و تربیت فرزند در سیره رضوی 🔹 اخلاق سیاسی در دستگاه معرفتی امام رضا علیه السلام 🔹 اخلاق مدارا در سبک زندگی رضوی 🔹 کتاب عیون اخبارالرضا(علیه السلام) به مثابه کتاب اخلاق و تربیت؛ گزاره ها٬گونه هاو آموزه ها 🔹 تمایز حدنصاب اخلاق و تربیت اخلاقی از سیره معرفتی امام رضا علیه السلام 🔗 نشانی برخط: https://www.skyroom.online/ch/scoaqr/qom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸محمدباقر بن محمد تقی مقصود علی «معروف به علامه مجلسی دوم » (رضوان الله تعالی علیه) ،مروج مذهب و احیاء کننده دین و شریعت صاحب تالیفات بسیار و گرانبها که یکی از تالیفاتشان کتاب معروف «بحار الانوار» که جامع آثار و اخبار اهل بیت اطهار علیهم السلام است، می ‏باشد. محمدباقر مجلسی در شب ۲۷ رمضان سال ۱۱۱۰ق و در ۷۳ سالگی در اصفهان از دنیا رفت. ایشان بنا بر وصیتشان در کنار مسجد جامع اصفهان و در جوار پدر به خاک سپرده شد. (رضوان الله علیهم) شهرت این خاندان به نام مجلسی را به دلیل داشتن مجالس پر شور توسط جد آنان یا به دلیل تخلص مجلسی در اشعار جدشان دانسته‌اند.نقل دیگر آن است که چون محمدتقی در روستای «مجلس» اصفهان می‌زیسته است، این خاندان به مجلسی معروف گردیدند. 🔹میرمحمدحسین خاتون آبادی در رساله ای که در بیان عدد تألیفات علامه مجلسی نگاشته است،تألیف‌های عربی او را ده کتاب و نگاشته‌های فارسی او را ۴۹ کتاب دانسته است. او پس از جمع کردن کل سطرهای آثار مکتوب مجلسی و تقسیم آن بر دوران عمر او نتیجه گرفته است که او در هر روز تقریبا ۳۳ صفحه سیصد کلمه‌ای نوشته است.
تاریخی 🌺 بزرگداشت دانشمند بی‌بدیل جهان اسلام و ایران ؛ بوعلی سینا 🖊استاد شهید ؛ آیة‌الله مرتضی مطهری(ره): ابو علی حسین ابن عبدالله ابن سینا اعجوبه دهر و نادره روزگار است شناختنش یک عمر و شناساندنش کتابی بسیار قطور می‌خواهد ... 📙 «خدمات متقابل اسلام و ایران»
🌺دین‌مداری ابن‌سینا در عمل و نظر 🖊احمدحسین شریفی در اینکه به عنوان یک فیلسوف عقل‌گرای بزرگ اسلامی، عملاً ملتزم به شریعت بوده است؛ به نظر می‌رسد جای هیچ شک و شبهه‌ای نیست. او حتی در سنین نوجوانی وقتی با مسائل مشکل و به ظاهر لاینحل مواجه می‌شد، به مسجد می‌رفت و نماز می‌گذارد و به درگاه الهی تضرع می‌کرد و مشکل و مسأله بر او گشوده می‌شد. او در آن وصیت‌نامه مشهورش که گویا خطاب به بوده است می‌گوید: بدان که «أن أفضل الحركات الصلاة و أمثل السكنات الصيام؛ برترین حرکات نماز است و عالی‌ترین سکنات روزه» از جهت نظری نیز فقط به نقل جملاتی از کتاب عیون الحکمه که بیانگر بیشترین و عمیق‌ترین رابطه میان حکمت (عملی و نظری) و شریعت است، بسنده می‌کنم: شیخ‌الرئیس پس از تعریف حکمت و تقسیم آن به دو قسم حکمت عملی و نظری، و تقسیم حکمت عملی به سه قسم حکمت مدنی، منزلی و اخلاقی می‌گوید: حکمت‌های سه‌گانه عملی یعنی حکمت مدنی و منزلی و اخلاقی هم ریشه در شریعت الهی دارند و هم کمال و غنای آنها از شریعت الهی است. یعنی کمالات و حدود و ثغور آنها و ضوابط و قواعد حاکم بر هر کدام از آنها توسط شریعت الهی مشخص می‌شود. و کار عقل بشری صرفاً تعیین جزئیات و تطبیق آنها بر مصادیق خارجی است. و این خیلی روشن است که وظیفه مورد انتظار از دین و ارباب شریعت ارائه راه صواب و صلاح و تبیین پسند و ناپسند از افعال و در نتیجه هدایت جامعه بشری به سوی سعادت دنیا و آخرت است. و افعال و احوال آدمی هم یا فردی‌اند (که دانش اخلاق متکفل آن است) و یا خانوادگی‌اند (که دانش تدبیر منزل عهده‌دار آن است) و یا مدنی و اجتماعی(که دانش سیاست و کشورداری متکفل آن است). درباره نسبت حکمت‌های سه‌گانه نظری یعنی حکمت طبیعی و ریاضی و فلسفه اولی با دین و شریعت می‌فرماید: «و مبادئ هذه الأقسام التي للفلسفة النظرية مستفادة من أرباب الملّة الإلهية على سبيل التنبيه، و متصرّف على تحصيلها بالكمال بالقوّة العقلية على سبيل الحجّة.» این حکمت‌ها نیز ریشه در شرایع الهی دارند اما کمالات و غایات آنها وابسته به قوه عقل است. به تعبیر دیگر مواد خام و اصول اولیه مباحث حکمت نظری نیز در شرایع الهی بیان شده است اما بشر با قدرت عقل و قوه عقلی خود آنها را مستدل و مبرهن می‌کند و به کمال می‌رساند و قواعد و ضوابط حاکم بر آنها را مشخص می‌کند. و باز هم به تعبیر دیگر، وظیفه مورد انتظار از شارع در مسائل حکمت نظری، «تنبیه» و «تذکر» و «تلنگر» زدن است؛ اما وظیفه عقل و فلسفه «تبیین» و «تفسیر» و «حجت‌آوردن»‌ و «مبرهن کردن» است. واین کاری است که فیلسوفان مسلمان به درستی از عهده آن برآمده‌اند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹شباهت، لازمه محبت اهل بیت علیهم السلام است.هرچه معرفت بیشتر،دوست داشتن بیشتر می شود. هرکس را دوست داریم میخواهیم شبیه او شویم. 🎙علامه مصباح یزدی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹زینت دوش نبی🔹 رکاب آهسته آهسته ترک خورد و نگین افتاد پر از یاقوت شد عالم، سوار از روی زین افتاد دگرگون شد جهان، لرزید دنیا، زیر و رو شد خاک دمی که زینت دوش نبی روی زمین افتاد پس از بی مهری دریا، قَسِیُّ القلب شد آتش به جان دودمان رحمة للعالمین افتاد خدایا هیچ زخمی بدتر از دلواپسی‌ها نیست که چشمش سوی خیمه، لحظه‌های واپسین افتاد شکستن با غلاف تیغ را سربسته می‌گویم زبانم لال... النگوی زنان از آستین افتاد برای من نگه دار و بیاور زخم‌هایت را اگر خواهر مسیرت سوی من در اربعین افتاد نفهمیدند طاها را... نفهمیدند یاسین را به چوب خیزران دندانه‌ای از حرف سین افتاد 🖊سیدحمیدرضا برقعی
22.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙 رهبر انقلاب: کارزار بین جبهه حسینی و جبهه یزیدی تمام نشدنی است. ✅ پیامها: ✓ معنا و مفهوم عمیق"انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم" ✓ اشکال مختلف جنگ: شمشیر و نیزه، اتم، هوش مصنوعی، تبلیغات فرهنگی مثل شعر و قصیده و ...، اینترنت و کوانتوم. ✓ شکلهای مختلف حرب در موقعیتهای مختلف دانشجویی یا بعداز آن، معنای حرب لمن حاربکم: درست اندیشیدن، درست سخن گفتن، درست شناسایی کردن، دقیق به هدف زدن ... ✓ نتیجه "حرب لمن حاربکم": زندگی معنا و مفهوم پیدا میکند .... ✓ پول و مقام و قدرت حقیرتر از آنند که هدف زندگی باشند، هدف زندگی بندگی و رسیدن به خداست. ✓ برای ۶۰ یا ۷۰ سال آینده زندگی برنامه ریزی کنید، برای برنامه ریزی درست، فکر کنید، برای درست فکر کردن با قرآن آشنا شوید، قرآن را بخوانید و تامّل کنید. ✓ یادگرفتن ننگ نیست. از کسانیکه پیش از شما و بیش از شما در قرآن تامّل کرده اند یاد بگیرید. ✓برنامه تا آخر عمر: یادگیری، فکر و مطالعه و شناسایی ✓ موقعیتهای اقدام: آزمایشگاه، کلاس درس ... محیط دانشگاه، محیط اجتماعی، محیط سیاسی، راه کربلا، راه فلسطین... ✓ خوشحال باشید روزگار قبل از انقلاب اسلامی را ندیده اید، دوران سختی و یأس بود. ۱۴۰۳/۶/۴
خصیصه رشدکنندگی.mp3
48.41M
🔷 زندگی و رشدکنندگی 🎙استاد پسندیده 🔹 منظر سبک‌شناخت زندگی: ▫️جزئی از سبک زندگی مؤمنانه ▫️ نشانه متمایزکننده مؤمنان فلسفه شهادت امام حسین در زیارت اربعین: نجات مردم از جهالت و ضلالت تبدیل مناسبت‌های عزا به کانون تبیین و روشنگری با هوشمندی علمای دین 🔷 خصیصه رشدکنندگی شاخص حیات رشدکنندگی 🔹معنای رشد: ✓ جذب و دریافت مواد لازم ✓ تبدیل به رشد و توسعه وجودی 🔷 قانون مردگی: 🔹 عدم دریافت و جذب مواد رشددهنده 🔹 دریافت و جذب مواد نابودکننده 💠 مفهوم تبیین‌گر رشد "شکر" انسان شکور دارای ویژگی رشدکنندگی 🔹 معنای مشهور شکر: شناخت نعمت + اظهار نعمت + قدردانی از نعمت دهنده 🟩 معنای اصیل: تبدیل امکانات دریافتی به رشد انسانی ✅ امکانات رشد: ✓ نعمت: ثروت، قدرت، شهرت، موقعیت، زیبایی و... مصیبت: فقر، تهدید، تهمت، تکذیب، ناسپاسی و... ✓ فلسفه شکر بر مصیبت در سجده زیارت عاشورا ✓ فلسفه ستایشگری سیدالشهدا در همه حوادث کربلا ✓ منطق "مارایت الا جمیلا" ی حضرت زینب ✓ رشدکنندگی یعنی توان تبدیل همه نعمت‌ها و مصیبت‌ها به رشد و توسعه‌ وجودی ۱۴۰۲/۰۶/۱۵ 🌐 کانال گفتار پسندیده ایتا 🔹کانال رشدانه https://eitaa.com/Rooshdaneh/18366
دستور خط زبان فارسی.pdf
666.4K
🌺 «دستور خط فارسی» 🔸دستور خط فارسی (ویراست جدید) 🔹نسخۀ الکترونیک ویراست جدید «دستور خط ّفارسی» به شکل رایگان از سوی فرهنگستان زبان و ادب فارسی منتشر شد.
🔹حیای همسرانه (۲۰ مهارت) 🖌محمدمهدی عباسی آغوی، محمدصادق عباسی آغوی
🔷اخلاق و تربیت در سیره و معارف رضوی 🔷 نشانی برخط: https://www.skyroom.online/ch/scoaqr/qom
📗 خشمت را قورت بده! 🖌مجید جعفری هرفته
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔷 تیم ۵ نفره جمهوری اسلامی ایران با کسب ۵ طلا در مسابقات جهانی نجوم و اختر فیزیک به مقام اول جهان رسید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 پیامبر اکرم(ص) را محدود به مسلمانان نکنیم 🔹نجمه صالحی پژوهشگر حوزوی در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه: ◻️ حضرت محمد (ص)، رسول خدا و خاتم پیامبران بوده‌اند، به عبارتی پیامبر همه‌ جهان هستند و واژه "اسلام" پس از عنوان "پیامبر"، چه بسا محدود کردن ایشان فقط برای مسلمانان است و ظاهرا عنوان "پیامبر اسلام" از سوی مستشرقین در منابع ذکر شده و مترجمین در آثار خود نقل کرده‌اند و به تدریج کاربرد عمومی یافته است. ◻️در اسلام، رعایت استقلال ذاتی برای زن به منزله یک انسان که در عبودیت با حضرت حق هویت می‌یابد، تبیین می‌شود. یکی از عمده تلاش‌های پیامبر(ص) در اصلاح نگاه حاصل از افراط و تفریط‌های عصر جاهلی درباره زن بود. ◻️پس از اسلام پذیری، بیعت نوعی از مشارکت، اجتماعی، سیاسی و اعلام تعهد به مشارکت است و زنان در این مشارکت سهم داشتند. سیاست پیامبر (ص) درباره زنان، درگیر کردن آنان در امور اجتماعی بود. ◻️ پس از پیامبر(ص) به دلیل رویکرد و نظرات شخصی خلفا نسبت به حضور زنان، حضور و نقش زنان کم‌رنگ‌تر شد. مشروح گفت‌وگو
20151005090921-9878-73.pdf
408.4K
🔷شیوه های پیامبر اکرم(ص) در مدیریت روانی جامعه اسلامی 🖊سیدحسین علیانسب این پژوهش با هدف بررسی شیوه پیامبر اکرم در مدیریت روانی جامعه و پاسخگویی به این سؤال که «دولت ها چگونه روحیه و اراده ملت خود را برای همکاری مدیریت کنند؟» انجام شد. بدین منظور از روش پیمایش تاریخی و تحلیل نظریِ مواردِ مربوط به حکومت پیامبر رحمت استفاده شد. دستاوردها نشان داد که ایشان بدون خروج از مسیر اخلاق اسلامی، با روش های متعدد، جامعه را در مقابل دشمن، بانشاط و آماده نگاه می داشتند؛ بعضی از آن روش ها؛ عبارتند از: ✅ توجه به ویژگی های روان شناختی مخاطبان، تعامل مستقیم و عاطفی با مردم، دانش افزایی و آگاهی بخشی به آنان، مشارکت دادن آنان در امور سیاسی، اجتماعی و نظامی، استفاده از ظرفیت گروه های مرجع، بازسازی روانی جامعه پس از بحران ها، احیای نظام ارزشی جامعه و حراست اعتقادی؛ و جلوگیری از حضور عناصر سست عنصر در صف مسلمین. بدین ترتیب، ✅ پیامبر اکرم بدون اینکه بر منابع مادیِ آنان چیزی افزوده باشد، آنان را به قدرتِ بسیار تأثیرگذار منطقه تبدیل کرد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔷 پيامدهاي شهادت از زبان حضرت زهرا سلام الله علیها 🔹حضرت در خطبه فدکیه و خطبه ای که بعدا در جمع زنان مدینه که به عیادت ایشان آمده بودند ایراد فرموده اند. پیامدهای شهادت پیامبرصلی الله علیه وآله را بیان میکنند از جمله آنها عبارتند از: ۱. ايجاد ضعف و سستي در ميان مردم؛استومَعَ وهْنُهُ «يا وَهيُهُ»و «فقبحا لفلول الحدّ واللعب بعد الجدّ وقرع الصّفاة؛ چه زشت است سستي و بازيچه بودن مردانتان پس از آن همه تلاش و كوشش». ۲. تفرقه و اختلاف بوجود آمد؛«استنهَرَ فتقُهُ وانْفَتَقَ رَتْقُهُ؛ تشتت و پراكندگي گسترش يافت و وحدت و همدلي از هم گسست». ۳. اميد و آرزوهاي مسلمانان به نااميدي تبديل شد«واكَدَتِ الاَمالُ». ۴. به حريم پيامبر بي حرمتي شد؛ «اضيعَ الحَريمُ و اُزِيلَتِ الحُرْمَةُ عِنْدَ مَماتِهِ» ۵. خط نفاق و دورويي آشكار شد.؛ «ظَهَرَ فيكُمْ حَسْكَةَ النّفاق»و «تَشْرَبُونَ حَسْوا فيِ ارْتِغاء َو تَمْشُونَ لاَهْلِهِ وَ وُلْدِهِ فِي الْخَمْرِ وَالضَّرّاءِ وَ نَصْبِرُ مِنْكُمْ عَلي مِثْلِ حَزِّ الْمُدي، وَ وَخْزِ السَّنانِ فِي الْحبشاء؛ شير را اندك اندك با آب ممزوج نموديد و به بهانه اين كه آب مي نوشيد، شير را خورديد. كنايه از نفاق است كه تظاهر به عملي ميشود كه در واقع خلاف آن است... ۶. دين و معنويت كم رنگ شد.؛ «و سَمَلَ جَلْبابُ الدّينَ» ۷. مردم دچار بي تفاوتي شدند«يا مَعاشِرَ الْفِتْيَةِ وَاَعْضاء الْمِلَّةِ، وَ حَضَنَةِ الاِسلامِ ما هذِهِ الْغميزَةُ في حَقّي والسّنةُ عَنْ ظلامَتی» ۸. مردم پيمان شكني كردند. فرمودند: «فَانّي حِرْتُمْ بَعْدَ البَيانِ وَ اَسْرَرْتُمْ بَعْدَ الاِعْلانِ وَ نَكَصْتُمْ بَعْدَ الاِقْدامِ» ۹. مردم دچار وسوسه هاي شيطاني شدند؛«تَسْتَجيبُونَ لِهتافِ الشَّيْطانِ الْغَوِيّ»و«اَطْلَعَ الشَّيطانُ رَأسَهُ مِنْ مَغْزَرِهِ هاتِفا بِكُمْ فَاَلْفاكُمْ لِدَعْوَتِهِ مُسْتَجيبينَ؛» ۱۰. شتاب در شنيدن حرفهاي بيهوده و بي اساس؛«مَعاشر النّاس الْمُسْرِعَةِ اِلي قيلِ الْباطِلِ الْمُغْضِيَةِ عَلَي الْفِعْلِ الْقَبيحِ الْخاسِر» ۱۱. نطفه مظاهر فساد روئيدن گرفت. در پايان خطبه عيادت خطاب به زنان مهاجر و انصار فرمود: «اَمّا لَعَمْري لَقَدْ لَقِحَتْ فَنَظِرَةً رَيثما تُنْتِجُ ثُمَّ احْتَلِبُوا مِلْ ءَ الْقَعْبِ دَما عَبيطَا وَ ذُعافا مُبيدا؛ ۱۲. فرصت طلبان سر كار آمدند...
کنشگران غیر مباشر ۲.mp3
35.76M
🔹 شب سوم مراسم عزادرای دهه آخر ماه صفر 🕌 حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) 🗓 ۱۴۰۲/۰۶/۱۸ 📜 کنش اجتماعی (۳) کنشگران غیرمباشر - بازیگران خاموش - فاعلان ناپیدا 4️⃣ تحسین، تقبیح و تأیید تحسین گری = کنشگری تحسین کار غلط = کننده کار غلط تحسین کار خوب = کننده کار خوب تقبیح گری = کنشگری تقبیح کار غلط = مانع کار غلط تقبیح کار خوب = مانع کار خوب تحسین و تقبیح رسانه‌ای: لایک کردن 5️⃣ علاقمندی، دوست داشتن دوستداری = کنشگری دوست دار کار قبیح = کنشگر فعل نیک دوست دار کار نیک = کنشگر کار نیک دوست داشتن، بعد عاطفی کنش اجتماعی 🔹 شب دوم کلیک کنید 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر | آپارات
🔹پیامبر صل الله علیه و آله و سلم: بِرُّوا آباءَكُمْ يَبِرُّكُمْ اَبْناءُكُمْ، عَفُّوا عَنْ نِساءِ النّاسِ تُعَفُّ نِسائُكُمْ. 📙كنز العمال، ج 16، ص 466 . « به پدرانتان نيكى كنيد تا فرزندانتان به شما نيكى كنند، از زنان مردم چشم پوشى كنيد تا ديگران نسبت به زنهاى شما چشم پوشى كنند.» https://eitaa.com/Rooshdaneh/18380
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹شهادت رئسعلی دلواری در قیام علیه استعمار رئیسعلی دِلواری از رهبرانِ قیامِ مردم جنوب ایران علیه دولت بریتانیا پس از اشغال بوشهر در میانه جنگ جهانی اول بود. وی در دوران مشروطه از طرفداران مشروطه بود و پس از به توپ بستن مجلس توسط محمدعلی شاه به دستور سید مرتضی مجتهد اَهرَمی رهبر روحانی این نهضت در بوشهر،‌ شهر بوشهر را تصرف کرد. در کشاکش جنگ جهانی اول، نیروهای انگلیسی شهر بوشهر را اشغال کردند. علمای بوشهر فتوای جهاد علیه نیروهای انگلیسی دادند. رئیس‌علی به همراه گروه‌های دیگری از تنگستانی‌ها، با نیروهای انگلیسی جنگید. حملات آن‌ها، شب‌هنگام و به صورت شبیخون بود و تلفات بسیاری به نیروهای انگلیسی‌ها وارد کرد. رئیس‌علی دلواری در ۱۲ شهریور ۱۲۹۴ش، به‌دست یکی از ههمراهانش شهید شد. سالروز شهادت او به عنوان روز ملی مبارزه با استعمار انگلیس نام‌گذاری شده است. امام خامنه ای در این باره فرمودند: «نام سردار مؤمن و شجاعی مثل شهید «رئیسعلی دلواری» از نام‌هایی است که همیشه دل‌های مؤمن را که آشنایی به وضع او و مبارزات او داشته‌اند، در سراسر این کشور به خود جذب می‌کرده است.»
🌺بوشهر پایتخت مقاومت جنوب 🌸همراهی علمای جنوب با رئیسعلی دلواری در مبارزه با انگلیس 🌸 آیت الله محمد جعفر محلاتی ❇️ آیت الله محمد جعفر محلاتی که اجازۀ اجتهاد از میرازی شیرازی و آخوند خراسانی داشت، یکی دیگر از عالمان مبارزی بود که با ورود نیروهای انگلیسی به بندر بوشهر، فتوای جهاد علیه این تجاوز آشکار را صادر نمود. ❇️ براساس فتوای ایشان و فتاوای دیگر علمای بلاد بوشهر بود که رئیس علی دلواری قیام خود را آغاز نمود. ❇️ زمانی که انگلیسی‌ها در مقابل اقدامات دلیرانۀ رئیس‌علی عاجز شدند با استفاده از حربۀ نفوذ توانستند وی را به شهادت برسانند. این حادثه تلخ ضربه‌ای سنگین بر روحیه مجاهدین وارد کرد. ❇️ آیت الله محلاتی مراسم ختم رئیس علی دلواری را فرصت مناسبی برای دلداری به مجاهدین و تشویق آنان به ادامۀ مبارزه دانست. به همین دلیل بار دیگر اعلام جهاد کرد و فتوایش در همه مساجد شیراز خوانده شد. ❇️ در پی انتشار این فتوا، صدها داوطلب برای کمک به مجاهدان تنگستانی آماده شدند و پس از چند روز تمرین نظامی‌، با رهبری ایت الله شیخ جعفر محلاتی که لباس رزم پوشیده بود، به سمت بوشهر حرکت کردند. ❇️ با حرکت قشون ایت الله محلاتی، افرادی از سر خیرخواهی و برخی با تهدید تلاش کردند تا وی را منصرف کنند، اما این عالم مبارز تنها شرط برگشتش را عقب نشینی نیروهای انگلیسی از بوشهر اعلام کرد. ❇️ با شروع این حرکت مجاهدانه، بسیاری از افراد به لشکر ایت الله محلاتی ملحق شدند و زمینۀ اخراج کامل انگلیسی ها از بوشهر را فراهم نمودند.
🔹لبخند جماران🔹 دوباره پر شده از عطر گیسویت شبستانم دوباره عطر گیسویت؛ چقدر امشب پریشانم کنارت چای می‌نوشم به قدر یک غزل خواندن به قدری که نفس تازه کنم، خیلی نمی‌مانم کتاب کهنه‌ای هستم پر از اندوه یا شاید درختی خسته در اعماق جنگل‌های گیلانم رها، بی‌شیله پیله، روستایی، سادۀ ساده دوبیتی‌های باباطاهرم عریان عریانم شبی می‌خواستم شعری بگویم ناگهان در باد صدای حملۀ چنگیزخان آمد؛ نمی‌دانم چه شد اما زمین خوردم میان خاک و خون؛ دیدم در آتش خانه‌ام می‌سوخت، گفتم آه... دیوانم چنان با خاک یکسان کرد از تبریز تا بم را زمان لرزید از بالای میز افتاد لیوانم.. فراوان داغ دیدن‌ها؛ به مسلخ سر بریدن‌ها حجاب از سر کشیدن‌ها؛ از این غم‌ها فراوانم شمال و درد کوچک خان؛ جنوب و زخم دلواری به سینه داغدار کشتۀ حمام کاشانم سکوت من پر از فریاد یعنی جامع اضداد منم من اخم سعدآباد و لبخند جمارانم من آن خاکم که همواره در اوج آسمان هستم پر از عباس بابایی پر از عباس دورانم گرفته شعله با خون جوانانم حنابندان که تهران‌تر شود تهران؛ من آبادان ویرانم صلات ظهر تابستان، من و بوشهر و خوزستان تو را لب تشنه‌ایم از جان، کمی باران بنوشانم سراغت را من از عیسی گرفتم باز کن در را منم من روزبه، اما پس از این با تو سلمانم شکوه تخت جمشید اشک شد از چشم من افتاد از آن وقتی که خاک پای سلطان خراسانم اگر سلطان تویی دیگر ابایی نیست می‌گویم که من یک شاعر درباری‌ام مداح سلطانم 🖌سیدحمیدرضا برقعی
🔹امام رضا علیه السلام: رَحِمَ اللّه ُ عَبْدا اَحیا اَمْرَنا … یَتَعَلَّمُ عُلومَنا وَ یُعَلِّمُهَا النّاسَ، فَاِنَّ النّاسَلَوْ عَلِموا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعونا رحمت خدا بر بنده‌ای که امر ما را زنده کند، دانش‌های ما را فرا گیرد و به مردم بیاموزد. اگر مردم زیبایی‌های سخنان ما را می‌دانستند از ما پیروی می‌کردند. 📙 (معانی الأخبار، ص ۱۸۰، ح ۱)