سلیمان یوسفی (شیخ اکبر) سومین رئیس انجمن ده رویان است. تولیت بخشی از املاک و مستغلات موقوفی در رویان از جمله اقدامات ایشان در زمان تصدی مسئولیت بود.
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
❇️ چند ضرب المثل رویانی:
⬅️ پیِر (پدر) کار اِشتو (عجله) بسوزه: شخصی از دنیا رفته بود، کسی را فرستادند تا از دِهِ بالایی سِدر و کافور بیاورد، دو روز سپری شد و همه منتظر او بودند. نزدیک روستا که رسید شروع به دویدن کرد و بر روی زمین افتاد. بلند شد و در حالیکه لباس هایش را تمیز می کرد گفت: «پیِر کار اِشتو بسوزه»
⬅️ کا اِز تویه کادُن که از تو نیه: در جواب کسانی که به حق خود قانع نیستند.
⬅️ اِو(آب) مِدانه کُلوچِ کی خوردِ: دلیل بر اثبات چیزی یا کاری.
⬅️ هر علفی یَه کِلَفی: از هر غذایی یه مقدار خوردن.
⬅️ داغِل دادِن بِچه اِز بی بِجولیه: اگر شخصی از انجام کاری طفره می رود به این دلیل است که ابزار و امکانات لازم را برای انجام آن کار در دسترس خود ندارد.
⬅️ نِمیره خِدیجه بِگیرِ نِتیجه: شخصی قولی می دهد که طرف مقابلش امیدواری زیادی ندارد که او به قولش عمل کند.
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
عکسی مربوط به اوایل دهه ۵۰ شمسی است. در این تصویر نمایی از دیوارها و دو برج از برج های هشت گانه بنای منتسب به نواب عالیه در خیابان اصلی رویان (روبروی حسینه قلعه) دیده می شود که مربوط به دوره فتحعلی شاه قاجار (۱۱۸۳_ ۱۲۵۰ قمری) است.
در قسمت پایانیِ تصویر نیز بنای شعبه نفت به چشم میخورد.
⬅️ عکس مربوط به زنده یاد علیرضا حسن دایی است.
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
تصویر آقا اسدالله پسر بزرگ آقا قنبر (بانی منبرخانه آقا قنبر) است.
ایشان نخستین مغازه دار رویان بود. بقالی او در اواسط دهه ۴۰ شمسی در کنار حسینه قلعه واقع شده بود. به مانند همه مشاغل آن دوره زمانی مردم به جای دادن پول، کالای مورد نیاز خود را با جایگزین کردن کالایی دیگر (مبادله کالا به کالا) دریافت می کردند. مردم اکثر اوقات در عوض پرداخت بهای کالا، از محصولات کشاورزی خود، مانند گندم یا جو برای ارائه به کاسبکاران بهره می بردند.
آقا اسدالله در دوره ای که اغلب مردم رویان سواد خواندن و نوشتن نداشتند، از سواد نسبی بهره مند بود و به همین دلیل اگر مردم نیاز به تهیه متن نوشتاری (اغلب نامه) داشتند به او مراجعه می کردند.
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
رویان؛ جامعه و فرهنگ
📖 انجمن ده رویان ✍ مصطفی عرب عامری درسال ۱۳۴۲شمسی قانون تشـکیل انجمن های ده و اصلاح امور اجتماعی و
گزارشی است از محمدحسن خراسانیان، مدیریت وقت دبستان منوچهری رویان (امام زمان عج فعلی) به فرماندار شاهرود مبنی بر اینکه عده ای از اهالی رویان به رغم اعلام آگهی های متعدد، مانع از برگزاری انتخابات انجمن ده رویان در تاریخ ۲۲ مرداد ۱۳۴۳ شمسی می شوند که اسامی آنها در گزارش مذکور به فرماندار شاهرود اعلام شده است.
قدرت الله عرب عامری(حاجی خان)، حاج خلیل عامری، محمد ابراهیم عرب عامری (آقا محمد ابراهیم)، اسدالله عامری (آقا اسدالله)، مهدی عامری از جمله این افراد بودند.
دلیل مخالفت افراد ذکر شده با این انتخابات که نخستین دوره از انتخابات انجمن ده به شمار می آمد به درستی معلوم نیست؛ اما به نظر می رسد عدم آشنایی با سازوکار انجمن که تا پیش از آن وجود نداشته است، از دلایل مهم این مخالفت ها بوده است.
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
قبض رسید آب بها که توسط شورای اسلامی رویان در دهه ۶۰ هجری شمسی تهیه شده بود.
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
سندی مربوط به انصراف آقایان سلیمان یوسفی و حسین شاکری از عضویت در انجمن ده رویان در آذرماه ۱۳۵۴شمسی است که به موجب آن آقایان علی نوری و نوروزعلی بداغی اعضای علی البدل باید جایگزین می شدند.
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
درب باغها و خانه باغها در زمان قدیم از چوب ساخته می شد. برای این کار از چوب درختان نارون، توت و سنجد که از درختان بومی رویان بود، استفاده می کردند. برای قفل کردن درب باغ از کلیندان بهمراه کلید چوبی که در تصویر مشاهده میکنید استفاده میشد. مرحوم حاج محمد حسین محمدرضا و پدر بزرگوارش، از نجاران خوب و باتجربه رویان و منطقه زیر استاق، تولید کننده درب های چوبی و کلیندان بودند.
لازم به ذکر است نجاری استا محمدحسین عامری در دوراهی جعفر آباد قرار داشت.
_______
گردآورنده: محسن شاکری
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
رویان؛ جامعه و فرهنگ
درب باغها و خانه باغها در زمان قدیم از چوب ساخته می شد. برای این کار از چوب درختان نارون،
❇️ ۲ ضرب المثل رویانی مرتبط با کلیندان:
⬅️ خیزِ گربه تا پا کلیندُنِ: در ابتدای کار جدی بودن و در آخر بی خیال آن کار را رها کردن.
⬅️ دست به کلیندُنِ بخت کردن: یعنی ازدواج کردن.
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
رویان؛ جامعه و فرهنگ
❇️ ۲ ضرب المثل رویانی مرتبط با کلیندان: ⬅️ خیزِ گربه تا پا کلیندُنِ: در ابتدای کار جدی بودن و در آخ
خیزه، پره و کوهه از ابزار داخل کلیندان بود که هر کدام با دیگر کلیندانها فرق داشت.
کلیدانی که خیزه و پره نداشت باعث می شد درب چوبی به راحتی باز شود؛ از اینرو ضرب المثلی بود در رویان که می گفتند: فلانی زِبُنِش خیزه و پَره نِداره یعنی نمی تواند جلوی زبانش را بگیرد.
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
نامه رئیس اداره تعاون روستایی به فرماندار شاهرود در سال ۵۲ شمسی مبنی بر عدم توانایی این اداره در شن ریزی جاده رویان به شاهرود است. در این نامه رئیس وقت اداره مذکور این مسئولیت را به انجمن ده رویان واگذار کرده تا از عواید عمرانی خود برای این اقدام، هزینه نماید.
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
صورت مالکین آب قنات رویان که احتمالا مربوط به دهه ۴۰ شمسی است. مراد و منظور از هر "پا " در این سند، ۱۲ ساعت آب است.
لازم به ذکر است که جمع مالکیت آب رویان حدود ۵۰۸ ساعت است که حدود ۵۷ ساعت آن وقف است و هزینه آن صرف امور عام المنفعه می شود.
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
📖 سنت بَرفو در رویان
✍مصطفی عرب عامری
با بارش اولین برف زمستانی، سنتی در بین مردم رویان وجود داشت که نامه ای می نوشتند و به همراه قاصدی به خانه یکی از فامیل ها می فرستادند.
محتوای نامه، این شعر بود:اولین برف است، بَرفو از شما قاصد ما آمده نزده شما گر گرفتیدش کنید رویش سیاه گرنه امشب مهمانی می شود از آن ما بدین ترتیب اگر قاصدِ ارسالی پس از تحویل نامه می توانست از دست صاحب خانه فرار کند، ارسال کنندگان نامه، شام میهمان آن فامیل می شدند، ولی اگر صاحبخانه متوجه می شد و قاصد را می گرفت، رویش را با زغال سیاه می کرد و ارسال کنندگان نامه باید آن فامیل را شام دعوت می کرد. این سنت زیبا در واقع بهانه ای بود تا مردم در آن دوره زمانی که بی بهره از امکانات امروزی بودند، دور هم جمع شوند و از باهم بودن لذت ببرند. __________ منابع شفاهی: خانم صدیقه شاکری برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
" برف و دیشو " یکی دیگر از خوراکی هایی بود که در فصل زمستان با بارش برف در بین مردم رویان تهیه و مورد استفاده قرار می گرفت. این خوراکی از ترکیب برف و دیشو (شیره انگور) درست و طرفدارانی داشت.
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
#اصلاحیه
تصویر از " کلکوت " غذایِ قدیمی مردم رویان است. این غذا در فصل زمستان و در هنگام بارش برف کاربرد ویژه ای در میان مردم این منطقه داشت.
روش طبخ آن اینگونه بود که آرد گندم را کاملا تَفت می دادند، بعد از سرخ شدن به آن آب اضافه می کردند و خمیر می شد. سپس آن را به هم میزندند تا آب تبخیر شود و رنگ قهوه ای به رنگ شیره انگور پیدا می کرد. بعد از آن، خمیر آماده شده را را داخل سینی یا ظرف بزرگی می ریختند و وسط آن را باز می کردند.
شیره انگور را ابتدا با روغنِ داغ مخلوط و داخل همان قسمت باز شده می ریختند. سپس قسمتی از خمیر را جدا، درون شیره انگور زده و میل می کردند.
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
نامه فرماندار کل سمنان به فرمانداری شاهرود در تیر ماه سال ۵۲ شمسی است. در این نامه تاکیده شده است که انجمن ده رویان خود باید زمینه احداث آبرو در جاده های برفی از جمله راه قلعه نو خالصه به رویان را فراهم آورد.
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
تصویری از مراسم عاشورای حسینی در اوایل دهه ۸۰ شمسی است. در این تصویر یکی از برج های اصلی قلعه نواب عالیه دیده می شود که مدتی بعد تخریب شد.
قلعه نواب به مانند اغلب قلاع موجود در ایران، مستطیل شکل بود و از ۸ برج تشکیل می شد.
این قلعه تاریخی، ۴ درب بزرگ داشت: ۲ درب ورودی، ۲ درب خان نشین؛ که در این بین این دو درب خانشین از اهمیت ویژه ای برخوردار بود و در زمان تهاجم قشون ترکمن با ضریب امنیت بیشتری به منظور حفظ ساکنان قلعه بسته می شد.
محل درب های خانشین قلعه نواب: یکی در مجاورت بانک صادرات فعلی و دیگر در مجاورت محل منزل محمد عرب عامری(اقا علی اکبر) واقع شده بود.
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
نمونهای دیگر از درب چوبی که از دو طرف باز و بسته و به وسیله پشتی و کلیندان قفل می شد.
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
کوچه لنگر(روبروی صندق قرض الحسنه) که در کنار کوچه عربها (کوچه مسجد کربلایی مراد) و کوچه بالا (کوچه مسجد جامع) یکی از ۳کوچه اصلی رویان قدیم را تشکیل می داد.
این کوچه از این جهت به لنگر معروف بود که در پشت دیوارهای قلعه نواب عالیه واقع شده بود و مهاجرینی که به رویان وارد می شدند و اجازه ورود به قلعه را نداشتند، در این مکان ساکن بودند.
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
تصویر متعلق به مرحوم محمدعلی حاج بابایی است. ایشان پس از جمع شدن آسیاب های آبی، در سالهای ۴۸ تا ۶۴ شمسی در حد جنوبی میدان امام حسین(ع) رویان آسیاب داشتند.
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
رویان؛ جامعه و فرهنگ
تصویر متعلق به مرحوم محمدعلی حاج بابایی است. ایشان پس از جمع شدن آسیاب های آبی، در سالهای ۴۸ تا ۶۴
پس از آسیابهای آبی (آسیاب بالا، میانه و پایین) آسیاب حاج عیسی درویشی قدیمیترین آسیابی بود که در رویان ایجاد شد. این آسیاب با نیروی موتور دیزلی کار می کرد. بعد از آن آسیاب حاج قاسم و حاج قربان قاسمی و بعد آسیاب محمدعلی حاج بابایی و علی اصغر طاهری و بعد از آن آسیاب حاج حسن فعالپور پایین تر از شرکت تعاونی فعلی ایجاد شد.
مزیت آسیاب های فوق نسبت به آسیاب های آبی این بود که هر ساعت سیصد کیلو گرم گندم آرد می کردند، درصورتی که آسیابهای آبی در هر ساعت ده کیلوگرم گندم را آرد می کردند.
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
تصویر فوق مربوط به حاج احمد شاکری فرزند حاج ملا عباس است. ایشان مدت ده سال مدیر مدارس رویان بودند و مدرسه دخترانه عصمت با پیگیری و پشتکار ایشان احداث گردید.
وی به مدت ۱۲ سال در تعزیه خوانی رویان به همراه مرحومان اکبر امیرخان، اکبر حسنی نقش مخالف خوان را ایفا نمودند. نوحه خوانی دسته جات سینهزنی رویان در ایام محرم و صفر نیز از جمله فعالیتهای حاج احمد شاکری بودهاست.
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang