کارت شناسایی اعضای خانه انصاف در سال ۱۳۳۷ شمسی که توسط وزارت دادگستری وقت صادر شده است.
آقای عباسعلی صانعی با کسب ۲۱ رای به عنوان عضو علی البدل خانه انصاف انتخاب شده بود.
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
این وسیله وردیان (به رویانی وردیُن) نام داشت که به اسب، گاو یا الاغ بسته می شد و توسط آن گندم ها را میکوبیدند.
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
نام این وسیله یَراق است (گاو آهن امروزی) که از چوب و آهن تشکیل میشد و عملیات شخم زدن زمین های کشاورزی توسط آن انجام می گرفت.
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
📖 معرفی بازی های محلی رویان
✍ مصطفی عرب عامری
اَشکو اَشکو
این بازی معمولاً در شب های ماه مبارک رمضان در رویان متداول بود و بین نوجوانان و جوانان برگزار می گردید. افراد در این بازی نیز به دو گروه تقسیم می شدند. افراد گروه اول که به وسیله تَر و خشک مشخص شده بودند، ابتدا توسط میرِ گروه خود توجیه می شدند که باید در فلان محل مثلاً «سَر پیچ باغ زعفرانی» مخفی شوند. بازی شروع می شد بدین نحو که گروه دوم باید به همراه میرِ گروه اول راه می افتادند و افراد گروه رقیب (گروه اول) را یک به یک پیدا می کردند. هر زمان که میرِ گروه اول احساس می کرد که گروه دوم در صدد است به نفرات او نزدیک شوند یا محل اختفاء آنها را شناسایی شده است، فریاد می زد و می گفت: «اَشکو قایُم باش که بالا سَرِتَن». افراد گروه اول باید برای فرار از دست گروه مقابل، خود را به مَتّه ای می رساندند که از قبل در محلی معین شده بود و گاهاً فاصله محل اختفاء و آن مَتّه به چند صد متر نیز می رسید. در این مسیر اگر گروه دوم موفق می شد یکی از افراد گروه اول را بگیرد، برنده بازی می شدند و مجدد بازی از سَر گرفته می شد.
______
منابع شفاهی:
جواد عامری حاج خانی
علیرضا غضنفری
علی اصغر حسنخانی
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
📖 معرفی غذای محلی رویان
یَخنی
نوعی آش است که از تلقیق حبوبات، تَره و جعفری بعلاوه برنج و گوشت چربی دار درست می شود و چاشنی ترشی آن نیز به وسیله زنگلاچو تأمین می گردد. این غذا که در گذشته کاربرد بسیار زیاد داشته است به مانند آبگوشت هم طبخ می گردید؛ بدین نحو که برنجِ آن را کمتر و با نان خشک به شکل تِیلیتی استفاده می شد.
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
📖 انجمن ده رویان
✍ مصطفی عرب عامری
درسال ۱۳۴۲شمسی قانون تشـکیل انجمن های ده و اصلاح امور اجتماعی و عمران به تصـــویب رسید. هدف از تصـــویب این قانون تشـکیل انجمنی به تعداد ۵ نفر از منتخبین روستا بود که موظف بود تا زیر نظر و هدایت وزارت کشـــــور برنامه های اصلاحات روستایی را به انجام برساند. برای نخســــتین بار مقرر شد امور عمومی ده به شکل انجمنی (شورایی) اداره شـود و در آن به مقام و موقعیت کدخدا توجهی نشد. به دلیل تغییرات مکرر قوانین و احاله امور روســتایی از وزارتی به وزارت دیگر در دوره پهلوی دوم، مدیریت روستایی از زمان تأسیس انجمن ده تا سالهای مقارن شکل گیری انقلاب اسلامی به رغم خدمات شایان توجه، دچار از هم پاشیدگی هایی نیز بود.
پس از انقلاب با بسط قدرت و برقراری آرامش در روستاها از سـال ۱۳۶۱ تا ۱۳۷۵ شمسی قوانینی مربوط به شــوراهاي اســلامی تصـویب شد. قانون نخسـت با عنوان تشــکیلات شوراهای اسلامی کشـوری مصـوب،۱۳۶۱شمسی مدیریت روستا را بر عهده نهاد جدیدی که شورای اسلامی روستا نام داشت و جانشـین انجمن ده شــده بود، واگذار کرد. مدت اعتبار شـــورا در این قانون ۲ ســــال بود. قانون دوم با عنوان قانون اصــــلاح تشـکیلات شوراهای اسلامی کشـور مصـوب ۱۳۶۵ شمسی بود که مدت اعتبار شـورا را به ۴ سـال افزایش داد.
انجمن ده رویان در اواسط دهه ۴۰ شمسی در رویان شروع به کار کرد. محل جلسات انجمن در ابتدا کوچه معروف به لنگر (کوچه روبروی صندوق قرض الحسنه فعلی) در بالا خانه منزل مرحوم حاج حسین یوسفی و بعد در محل شهرداری فعلی برقرار بود.
روسای انجمن: علی اکبر عربعامری (آقا علی اکبر)، محمدعلی یوسفی و سلیمان یوسفی(شیخ اکبر)
برخی از اعضای انجمن: عباسعای صانعی، شیخ حسین شاکری ملا عباس، علی نوری، علی اکبر جعفری
________
منابع شفاهی
حاج عباسعلی صانعی
مرحوم حاج حسن عامری(قلی)
حاج محمدخانی
محسن شاکری
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
رویان؛ جامعه و فرهنگ
📖 انجمن ده رویان ✍ مصطفی عرب عامری درسال ۱۳۴۲شمسی قانون تشـکیل انجمن های ده و اصلاح امور اجتماعی و
علی اکبر عرب عامری (آقا علی اکبر)
نخستین رئیس انجمن ده رویان است که حدودا یک دهه در این جایگاه بودند.
تاسیس درمانگاه رویان، تاسیس شرکت تعاونی رویان و تاسیس و راه اندازی حمام قلعه از جمله اقدامات ایشان در زمان تصدی ریاست انجمن ده در دهه ۴۰ شمسی بود که در کنار دیگر اعضای انجمن محقق شد.
ایشان مدتی نیز ریاست شرکت تعاونی را بر عهده داشتند.
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
رویان؛ جامعه و فرهنگ
📖 انجمن ده رویان ✍ مصطفی عرب عامری درسال ۱۳۴۲شمسی قانون تشـکیل انجمن های ده و اصلاح امور اجتماعی و
محمدعلی یوسفی(شیخ اکبر)
مدتی در دهه ۵۰ شمسی ریاست انجمن ده رویان را برعهده داشتند.
ایشان علاوه بر انجام فعالیت های عمرانی، نقش موثری در بنای مسجد جامع رویان داشتند و مدتی نیز به عنوان رئیس هیئت امنای تکیه ده فعالیت کردند.
محمد علی یوسفی مدتی نیز مسئول خانه عمران رویان بودند نهادی که قبل از شکل گیری دهیاری، در رویان امور عمرانی و خدماتی را برعهده داشت.
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
سلیمان یوسفی (شیخ اکبر) سومین رئیس انجمن ده رویان است. تولیت بخشی از املاک و مستغلات موقوفی در رویان از جمله اقدامات ایشان در زمان تصدی مسئولیت بود.
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
❇️ چند ضرب المثل رویانی:
⬅️ پیِر (پدر) کار اِشتو (عجله) بسوزه: شخصی از دنیا رفته بود، کسی را فرستادند تا از دِهِ بالایی سِدر و کافور بیاورد، دو روز سپری شد و همه منتظر او بودند. نزدیک روستا که رسید شروع به دویدن کرد و بر روی زمین افتاد. بلند شد و در حالیکه لباس هایش را تمیز می کرد گفت: «پیِر کار اِشتو بسوزه»
⬅️ کا اِز تویه کادُن که از تو نیه: در جواب کسانی که به حق خود قانع نیستند.
⬅️ اِو(آب) مِدانه کُلوچِ کی خوردِ: دلیل بر اثبات چیزی یا کاری.
⬅️ هر علفی یَه کِلَفی: از هر غذایی یه مقدار خوردن.
⬅️ داغِل دادِن بِچه اِز بی بِجولیه: اگر شخصی از انجام کاری طفره می رود به این دلیل است که ابزار و امکانات لازم را برای انجام آن کار در دسترس خود ندارد.
⬅️ نِمیره خِدیجه بِگیرِ نِتیجه: شخصی قولی می دهد که طرف مقابلش امیدواری زیادی ندارد که او به قولش عمل کند.
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
عکسی مربوط به اوایل دهه ۵۰ شمسی است. در این تصویر نمایی از دیوارها و دو برج از برج های هشت گانه بنای منتسب به نواب عالیه در خیابان اصلی رویان (روبروی حسینه قلعه) دیده می شود که مربوط به دوره فتحعلی شاه قاجار (۱۱۸۳_ ۱۲۵۰ قمری) است.
در قسمت پایانیِ تصویر نیز بنای شعبه نفت به چشم میخورد.
⬅️ عکس مربوط به زنده یاد علیرضا حسن دایی است.
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
تصویر آقا اسدالله پسر بزرگ آقا قنبر (بانی منبرخانه آقا قنبر) است.
ایشان نخستین مغازه دار رویان بود. بقالی او در اواسط دهه ۴۰ شمسی در کنار حسینه قلعه واقع شده بود. به مانند همه مشاغل آن دوره زمانی مردم به جای دادن پول، کالای مورد نیاز خود را با جایگزین کردن کالایی دیگر (مبادله کالا به کالا) دریافت می کردند. مردم اکثر اوقات در عوض پرداخت بهای کالا، از محصولات کشاورزی خود، مانند گندم یا جو برای ارائه به کاسبکاران بهره می بردند.
آقا اسدالله در دوره ای که اغلب مردم رویان سواد خواندن و نوشتن نداشتند، از سواد نسبی بهره مند بود و به همین دلیل اگر مردم نیاز به تهیه متن نوشتاری (اغلب نامه) داشتند به او مراجعه می کردند.
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
رویان؛ جامعه و فرهنگ
📖 انجمن ده رویان ✍ مصطفی عرب عامری درسال ۱۳۴۲شمسی قانون تشـکیل انجمن های ده و اصلاح امور اجتماعی و
گزارشی است از محمدحسن خراسانیان، مدیریت وقت دبستان منوچهری رویان (امام زمان عج فعلی) به فرماندار شاهرود مبنی بر اینکه عده ای از اهالی رویان به رغم اعلام آگهی های متعدد، مانع از برگزاری انتخابات انجمن ده رویان در تاریخ ۲۲ مرداد ۱۳۴۳ شمسی می شوند که اسامی آنها در گزارش مذکور به فرماندار شاهرود اعلام شده است.
قدرت الله عرب عامری(حاجی خان)، حاج خلیل عامری، محمد ابراهیم عرب عامری (آقا محمد ابراهیم)، اسدالله عامری (آقا اسدالله)، مهدی عامری از جمله این افراد بودند.
دلیل مخالفت افراد ذکر شده با این انتخابات که نخستین دوره از انتخابات انجمن ده به شمار می آمد به درستی معلوم نیست؛ اما به نظر می رسد عدم آشنایی با سازوکار انجمن که تا پیش از آن وجود نداشته است، از دلایل مهم این مخالفت ها بوده است.
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
قبض رسید آب بها که توسط شورای اسلامی رویان در دهه ۶۰ هجری شمسی تهیه شده بود.
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
سندی مربوط به انصراف آقایان سلیمان یوسفی و حسین شاکری از عضویت در انجمن ده رویان در آذرماه ۱۳۵۴شمسی است که به موجب آن آقایان علی نوری و نوروزعلی بداغی اعضای علی البدل باید جایگزین می شدند.
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
درب باغها و خانه باغها در زمان قدیم از چوب ساخته می شد. برای این کار از چوب درختان نارون، توت و سنجد که از درختان بومی رویان بود، استفاده می کردند. برای قفل کردن درب باغ از کلیندان بهمراه کلید چوبی که در تصویر مشاهده میکنید استفاده میشد. مرحوم حاج محمد حسین محمدرضا و پدر بزرگوارش، از نجاران خوب و باتجربه رویان و منطقه زیر استاق، تولید کننده درب های چوبی و کلیندان بودند.
لازم به ذکر است نجاری استا محمدحسین عامری در دوراهی جعفر آباد قرار داشت.
_______
گردآورنده: محسن شاکری
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
رویان؛ جامعه و فرهنگ
درب باغها و خانه باغها در زمان قدیم از چوب ساخته می شد. برای این کار از چوب درختان نارون،
❇️ ۲ ضرب المثل رویانی مرتبط با کلیندان:
⬅️ خیزِ گربه تا پا کلیندُنِ: در ابتدای کار جدی بودن و در آخر بی خیال آن کار را رها کردن.
⬅️ دست به کلیندُنِ بخت کردن: یعنی ازدواج کردن.
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
رویان؛ جامعه و فرهنگ
❇️ ۲ ضرب المثل رویانی مرتبط با کلیندان: ⬅️ خیزِ گربه تا پا کلیندُنِ: در ابتدای کار جدی بودن و در آخ
خیزه، پره و کوهه از ابزار داخل کلیندان بود که هر کدام با دیگر کلیندانها فرق داشت.
کلیدانی که خیزه و پره نداشت باعث می شد درب چوبی به راحتی باز شود؛ از اینرو ضرب المثلی بود در رویان که می گفتند: فلانی زِبُنِش خیزه و پَره نِداره یعنی نمی تواند جلوی زبانش را بگیرد.
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
نامه رئیس اداره تعاون روستایی به فرماندار شاهرود در سال ۵۲ شمسی مبنی بر عدم توانایی این اداره در شن ریزی جاده رویان به شاهرود است. در این نامه رئیس وقت اداره مذکور این مسئولیت را به انجمن ده رویان واگذار کرده تا از عواید عمرانی خود برای این اقدام، هزینه نماید.
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
صورت مالکین آب قنات رویان که احتمالا مربوط به دهه ۴۰ شمسی است. مراد و منظور از هر "پا " در این سند، ۱۲ ساعت آب است.
لازم به ذکر است که جمع مالکیت آب رویان حدود ۵۰۸ ساعت است که حدود ۵۷ ساعت آن وقف است و هزینه آن صرف امور عام المنفعه می شود.
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
📖 سنت بَرفو در رویان
✍مصطفی عرب عامری
با بارش اولین برف زمستانی، سنتی در بین مردم رویان وجود داشت که نامه ای می نوشتند و به همراه قاصدی به خانه یکی از فامیل ها می فرستادند.
محتوای نامه، این شعر بود:اولین برف است، بَرفو از شما قاصد ما آمده نزده شما گر گرفتیدش کنید رویش سیاه گرنه امشب مهمانی می شود از آن ما بدین ترتیب اگر قاصدِ ارسالی پس از تحویل نامه می توانست از دست صاحب خانه فرار کند، ارسال کنندگان نامه، شام میهمان آن فامیل می شدند، ولی اگر صاحبخانه متوجه می شد و قاصد را می گرفت، رویش را با زغال سیاه می کرد و ارسال کنندگان نامه باید آن فامیل را شام دعوت می کرد. این سنت زیبا در واقع بهانه ای بود تا مردم در آن دوره زمانی که بی بهره از امکانات امروزی بودند، دور هم جمع شوند و از باهم بودن لذت ببرند. __________ منابع شفاهی: خانم صدیقه شاکری برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang