♦️در کربُ بلا، بیطرفان، بی شرفانند
♦️تاریخ همان است، حسینی و یزیدی!
⚠️ امام حسین(ع):« مِثْلِی لَا یُبَایِعُ لِمِثْلِهِ»
کسی مثلِ من، با کسی مثلِ او (یزید) بیعت نمیکند.
💯 بر شیعهی اهلبیت(ع) واجب است، علاوه بر اینکه به شمر و یزیدِ ١٤٠٠ سالِ پیش لعنت میفرستد، از شمرها و یزیدهایِ زمانهاش نیز، اعلام برائت کند و وظیفهی اخلاقی، شرعی و انسانیِ خود را در برابر ظلم آنها به انجام برساند!
📛 کسی که در برابر ظلمِ اسرائیلیهایِ غاصب ساکت بماند، از کسانی خواهد بود که در زیارتِ اربعین، اینگونه لعن میشوند: «لَعَنَ اللَّهُ أُمَّةً سَمِعَتْ بِذَلِكَ فَرَضِيَتْ بِه»؛
⚔ همچنین در پاسخ به بعضی شبهات رایج این روزها، لازم است یادآور شویم که: «اسلام، جنگ طلبی را تأیید نمیکند، امّا دفاع را واجب میداند».
#طوفان_الاقصی
🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیامهای آیات ۱۹۰ و ۱۹۱ سورهی آلعمران: 🔖 قسمت اوّل: 1⃣ پیوسته
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺
📔 گزیده پیامهای آیات ۱۹۰ و ۱۹۱ سورهی آلعمران:
🔖 قسمت دوم:
4⃣ شاید هیچ چیز در هستی برای اندیشه کردن، به عظمت و پیچیدگی خلقت آسمانها و زمین نباشد. اینکه مردم کویر در مجموع مؤمنتر و عارفتر نسبت به بقیّهی مناطق هستند و اغلب عرفا برخاسته از دل کویرند، یکی از دلایلش این است که عظمتِ آسمان، در شبِ کویر جلوه میکند و در هنگام شب که انسان باید آسمانی فکر کند، با نگاه به آسمان و تفکّر در وسعت آن، نسبت به عظمت خداوند احساس پوچی میکند --> (يتفكّرون في خلق السّماوات و الأرض).
5⃣ از نگاه مؤمن واقعی و اندیشهی متفکّرانهی وی، در خلقت هر چیزی حکمتها و نشانههایی است برای دریافت حقیقت --> (ربّنا ما خلقت هذا باطلا).
6⃣ هر جا تصوّرِ غلط دربارهی خداوند، به ذهن ما خطور کند، به گونهای که -خدای نکرده- یکی از صفات او در گمانِ ما خدشهدار شود و زیر سؤال برود، بلافاصله -یعنی بدون ذرّهای درنگ- باید اصطلاحِ «سُبحانَ الله» را به کار بگیریم و طلب مغفرت کنیم --> (سبحانك).
#پوستر
#کلاس_قرآن_مجازی
#جبهه_مقاومت_فرهنگی_رویین_دژ
🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیامهای آیات ۱۹۰ و ۱۹۱ سورهی آلعمران: 🔖 قسمت دوم: 4⃣ شاید هی
🔖 نکات انتهای آیهی ١٩٠ و آیهی ١٩١ سورهی آلعمران:
🔹 آیهی ١٩٠ با عبارت «لَآیات لِاُولِی الاَلباب» تمام میشود و در آیهی بعد، «اُولُوا الاَلباب» توضیح داده میشوند.
🔸 «اَلباب»: جمع «لُبّ» به معنی «مغزها».
🔹 «اُولُوا الاَلباب»: یعنی «صاحبان مغز، افراد باهوش و زرنگ، اهل خِرد».
🔸 «یَذکُرونَ»: فعل مضارع از ریشه و مصدر «ذِکر» به معنی «یاد میکنند».
🔹 «قیام»: مصدر باب مفاعله از ریشهی «قَوَمَ» به معنی «ایستادن».
🔸 «قُعود»: مصدر ثلاثی مجرّد از ريشهی «قَعَدَ» به معنی «نشستن».
⚠️ توجّه‼️
«قیام» و «قُعود»، جمع «قائم» و «قاعِد» نیز هستند به معنی «ایستادگان» و «نشستگان».
🔹 «جُنوب»: جمع «جَنب» به معنی «پهلوها».
🔸 «یَتَفَکّرونَ»: فعل مضارع از باب تفعّل و مصدر «تفکّر»، از ریشهی «فکر» به معنی «میاندیشند».
🔹 «ماخَلَقتَ»: فعل ماضیِ منفی از ریشه و مصدر «خَلق» به معنی «نیافریدی».
🔸 «باطل»: اسم فاعل از ریشهی «بطل» به معنی «بیهوده».
🔹 «سُبحانَکَ»: یعنی «پاک و بیعیبی تو».
🔸 «قِ»: فعل امر از ریشهی «وَقِیَ» که اِعلال به حذف شده؛ یعنی دو حرف عِلّهی اوّل و آخر آن حذف شدهاند، به معنی «نگه دار، مواظبت کن».👇
🔹«قِنا»: یعنی «نگه دار ما را»
#کلاس_قرآن_مجازی
#جبهه_مقاومت_فرهنگی_رویین_دژ
🔺 @RooyinDezh
📚 تدریس درس سوم کتاب هدیههای آسمان پایهی ششم ابتدایی، در تلفیق با پیام شمارهی ۱۹ از جزوهی #پیامهای_مکتب_عاشورا‼️
🌷 عرض تشکّر و خداقوّت ویژه داریم محضر سرکار خانم حسینپور و سایر همکاران فرهنگی بزرگواری که مستنداتِ فعّالیّتهای فرهنگیِ مرتبط با محتواهای متنوّعِ مجموعهی «روییندژ» را برای ما ارسال میکنند.
📲 با ما در ارتباط باشید👇
🆔 @RooyinDezh_Admin
#نذر_فرهنگی
#جبهه_مقاومت_فرهنگی_رویین_دژ
🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیامهای آیات ۱۹۰ و ۱۹۱ سورهی آلعمران: 🔖 قسمت دوم: 4⃣ شاید هی
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺
📔 گزیده پیامهای آیات ۱۹۰ و ۱۹۱ سورهی آلعمران:
🔖 قسمت سوم:
7⃣ آنقدر عذابِ خداوند جدّی و وحشتناک است که نجات از آن، منتهای دعای کسانی است که در انتهای اندیشه و ایمان هستند! یعنی هرچه انسان مؤمنتر و اندیشهورتر شود، درک او از عظمت خداوند و ترس او از عذاب خداوند، بیشتر میشود.
🍃 در جایی دیگر خداوند میفرماید: «انّما یَخشَی اللهَ مِن عِبادِهِ العُلَماء» (آیهی 28 فاطر)؛ یعنی «از میان بندگان خداوند فقط دانشمندان از درکِ عظمتِ او میترسند» --> (فقنا عذاب النّار).
#پوستر
#کلاس_قرآن_مجازی
#جبهه_مقاومت_فرهنگی_رویین_دژ
🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیامهای آیات ۱۹۰ و ۱۹۱ سورهی آلعمران: 🔖 قسمت سوم: 7⃣ آنقدر
💎 نکتهی ادبی آیات ۱۹۰ و ۱۹۱ سورهی آلعمران:
🔰یکی از آرایههای معنایی، آرایهی «جمع» یا «اِعداد» است؛ وقتی که شاعر یا نویسنده، چند پدیده را در یک موضوع، گِرد هم جمع میکند.
❇️ معمولاً اجزای آرایهی جمع، با «واو عطف» به هم میپیوندند. مانند هر دو مصراع بیت زیر:👇
🔹 عشق و سودا و هوس در سر بماند
🔸 صبر و آرام و قرار از دست رفت
🔺که در مصراع اوّل، سه پدیدهی «عشق» و «سودا» و «هوس»، در موضوع «باقی ماندن در سر» با هم مشترکند و به هم عطف شدهاند و در مصراع دوم، سه پدیدهی «صبر» و «آرام» و «قرار»، در موضوع «از دست رفتن» با هم مشترکند و به هم عطف شدهاند.
🔘 در آیهی فوق هم حالتهای ذکرِ «اولوا الالباب» با هم جمع شده و به هم عطف شدهاند:
«قیاماً» و «قُعوداً» و «عَلیٰ جُنوبِهِم».
#کلاس_قرآن_مجازی
#جبهه_مقاومت_فرهنگی_رویین_دژ
🔺 @RooyinDezh
💠 امید غریبان تنها کجایی⁉️
✨ أَمَّنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ
🌧 یا کسی که دعای مضطرّ را اجابت میکند و گرفتاری را برطرف میسازد، و شما را خلفای زمین قرار میدهد...
📔 سورهی نمل، آیهی ۶۲
🤲🏻 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
🔺 @RooyinDezh
💠 شهید آوینی: «سه نسل در کنار یکدیگر: پدران، پسران و کودکانی که عهدهدار بارِ این نهضت عظیم تا فرداهای روشن ما هستند و در این میان، وظیفه مادران از همه سنگینتر است!
✅ دامن پاک آنان حریم قدسی است که فرزندان امروز و آینده این امت ابراهیمی از آن به معراج عشق میروند. وجود پُربرکت آنان قلب تپندهای است که خون صبر و استقامت و وفاداری را در تن این امت بزرگی میدواند و این چنین، حیات ما دَم به دَم با نفخات جان بخش روحالقُدُس تجدید میگردد.»
📚 کتاب «گنجینه آسمانی»
#شهیدانه
🔺 @RooyinDezh
مادر.mp3
6.46M
🎧 بشنویم | مادر، اساس هر خانواده‼️
💯 نقش مادر در خانواده، بسیار مهمتر از پدر است...
#پادکست
#نوش_دارو
🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺
📔 گزیده پیامهای آیهی ۱۹۲ سورهی آلعمران:
1️⃣ اگر واقعاً ما از او حاجت میخواهیم، در توانایی او نباید شک داشته باشیم --> (انّک).
2️⃣ بهترین دعاها، دعاهای قرآنی هستند؛ یعنی مواردی که خود خداوند به ما یاد داده است که از او چگونه بخواهیم! و پس از آن، ادعیهای که از زبان معصومین(ع) نقل شده، چون آنها قرآن ناطق هستند. یکی از تفاوتهای دعاهای قرآنی با ترجمهی فارسی آن، موسیقی زیبای دعاهای قرآنی است که به هیچ عنوان در ترجمهی فارسی آن وجود ندارد --> (صاحبان مغز و اندیشه میگویند: ربّنا...).
3️⃣ هر انسانی از هر جنس و نژاد و آیین و تفکّری ممکن است جهنّمی شود و این احتمال به استناد جایجای قرآن، از احتمال بهشتیشدن، بسیار بسیار بیشتر است --> (إنَّك من تدخل النَّار – فقلیلاً ما یؤمنون – بل اکثرهم لایؤمنون).
4️⃣ خداوند هرکسی را که بخواهد که وارد جهنّم کند، قبلاً به عذابِ خواری و ذلّت مبتلا کرده است. بنابراین عذابِ خداوند از همین دنیا شروع میشود، هرچند در همین دنیا پایان نمیپذیرد و تکمیل شدنش در آخرت صورت میگیرد --> (إنَّك من تدخل النَّار فقد أخزيته).
5️⃣ هرگاه خواستیم ظلمی به کسی روا داریم، مطمئن باشیم که خود را خوار خواهیم کرد، چون یاری و عزّت خداوند، شامل حال ظالمان نخواهد شد --> (و ما للظَّالمين من أنصار).
#پوستر
#کلاس_قرآن_مجازی
#جبهه_مقاومت_فرهنگی_رویین_دژ
🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیامهای آیهی ۱۹۲ سورهی آلعمران: 1️⃣ اگر واقعاً ما از او حاجت
🔖 نکات آیهی ۱۹۲ سورهی آلعمران:
🔹این آیه، ادامهی ویژگیهای «اولوا الالباب» در آیات ١٩٠ و ١٩١ را بیان میکند.
🔸همان گونه که قبلاً هم گفتیم، واژهی «رَبّ» به معنی «پرورشدهنده»، متناسبترین صفتِ خداوند برای دعا و درخواست است.👇
✅ ما در عبارت «رَبّنا»، خود را به «رُبوبیّت» یعنی «پرورشدهندگی» خداوند متّصل میکنیم.
🔹 «تُدخل»: فعل مضارع از مصدر «اِدخال» باب اِفعال، از ریشهی «دَخَلَ» به معنی «داخل کنی».
🔸 «نار»: یعنی «آتش»، مَجاز از «جهنم» یا «عذاب الهی».
🔹 «قَد اَخزَیتَ»: فعل ماضی نقلی از مصدر «اِخزاء» باب اِفعال، از ریشهی «خزی» به معنی «خوار کردهای».
🔸 «انصار»: جمع «نصر» (که خودش مَجاز از «ناصر» است) یعنی «یاریکنندگان».
⚠️ نکتهی 1⃣:
وقتی حرف جرّ «مِن» در جملات منفی و سؤالی به کار رود، معني «هیچ» میدهد.
⚠️ نکتهی 2⃣:
در آیات بسیاری از قرآن، واژهی «نصر» و مشتقّات آن در کنار واژهی «عزّت» و مشتقّات آن آمده است و در مقابل آن،
واژهی «ظلم» و مشتقّات آن در کنار واژهی «خِزی» و مشتقّات آن آمده است که بسیار قابل تأمّل است!
#کلاس_قرآن_مجازی
#جبهه_مقاومت_فرهنگی_رویین_دژ
🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺
📔 گزیده پیامهای آیهی ۱۹۸ سورهی آلعمران:
🔖 قسمت اوّل:
1️⃣ تقوا باعثِ تربیت و پرورش انسان میشود؛ یعنی برخلاف تصوّر ما که گمان میکنیم انجام ندادن نبایدها از ما چیزی کم میکند یا جلوی رشد ما را میگیرد، دقیقاً تقوا انجام ندادن همان نبایدهایی است که جلوی رشد ما را میگیرد --> (اتّقوا ربّهم).
2️⃣ خداوند در قرآن، بهشت را فقط وعده به متّقین داده است، یعنی همانهایی که ایمانشان عملی شده است --> (الّذين اتّقوا ربّهم لهم جنّات).
3️⃣ بهشت و ما فیها، تنها یک پذیراییِ مختصرِ دَمِ دستی از مؤمنان واقعی به شمار میآید و به این دلیل که نعمتهای اخروی، اصلاً برای انسانی که در عالم مادّه و دنیای پست زندگی میکند قابل تصوّر نیستند، خداوند سادهترین و محسوسترین تعریف از آن را به صورت «بهشت و ما فیها» در قرآن آورده است --> (جنّات تجري من تحتها الأنهار خالدين فيها نزلا).
4️⃣ مؤمن واقعی یا متّقی، مبنای همهی کارها و جهتگیریهایش خدایی است. هر فکر و عملی را بر اساس آن امتیازی که در نزد خداوند دارد در نظر میگیرد، نه بر اساس مصلحت جامعه یا منافعِ شخصی خود --> (عند الله).
#پوستر
#کلاس_قرآن_مجازی
#جبهه_مقاومت_فرهنگی_رویین_دژ
🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | اینگونه مسلمان شدم‼️
💠 معجزهای دیگر که در قرآن کریم دربارهی جنین انسان ذکر شده...
#کلیپ
🔺 @RooyinDezh
34.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید | پیشبینی آیندهی اسرائیل در قرآن‼️
♨️ آیات ۴ تا ۷ سورهی اسراء، اعجازی دیگر از کلامالله دربارهی سرنوشت قوم بنیاسرائیل در آخرالزمان...
#کلیپ
🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺
📔 گزیده پیامهای آیهی ۱۹۸ سورهی آلعمران:
🔖 قسمت دوم:
5⃣ یکی از جنبههای گوناگون اعجاز قرآن، اعجاز علمی آن است و یکی از شاخههای اعجاز علمی آن، اعجاز آن در حوزهی مهندسی آب و کشاورزی است. البتّه کسی این اعجاز را میبیند که دَریابد تا دریا دریا، دُر یابد. در تمام آیاتی که تصویر «جنات تجري من تحتها الأنهار» از بهشتِ بَرین، ارائه شده است، دو مفهوم همزمان مدّنظر است؛ یکی «باغهایی که جاری است از زیرِ درختانِ آن، نهرهایی» و دیگری «باغهایی که جاری است از زیرِ آن نهرهایی» !
❇️ بستگی به این دارد که ما ضمیر «ها» را در این عبارت، به چه مرجعی برگردانیم؛ به «جنّات»، یا به کلمهی «اشجار» که محذوف است! اگر مرجع این ضمیر را کلمهی «جنّات» بدانیم، مفهوم «باغهایی که جاری است از زیرِ آن نهرهایی» برداشت میشود و به طور معجزهآسایی، «روش آبیاریِ زیر سطحی» از قرآن کشف میشود؛ چیزی که بشر در سالهای اخیر، به آن پیبرده و آن را به عنوان یکی از بهترین روشهای آبیاری باغها به کار میگیرد.
6⃣ پاداش انسانها با اعمال آنها متناسب است. محال است که نتیجهی بدی، خوبی باشد یا برعکس. اگر ما گاهی همزمان با انجام کار خوب، برخورد بدی میبینیم، چند حالت میتواند داشته باشد: یا این برخورد، نتیجهی عمل بدی است که قبلاً انجام دادهایم و ربطی به عمل خوبِ الانِ ما ندارد، یا از سختیهایی است که در مسیر کار خیر باید ببینیم تا اجرمان بیشتر شود، یا در معرض امتحانیم و یا چون نیّت غلطی داشتهایم و به جای اینکه پاداش کار خیر خود را از خدا بخواهیم، از بندهی او توقّع داشتهایم در قبالِ کارِ مثبت، عکسالعمل منفی دیدهایم. --> (خير للأبرار).
#پوستر
#کلاس_قرآن_مجازی
#جبهه_مقاومت_فرهنگی_رویین_دژ
🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🔖 نکات آیهی ١٩٨ سورهی آلعمران:
🔹 «اتّقَوا»: فعل ماضی است از مصدر «اِتقاء»، از ریشهی «تقی» یا «وقی» (هر دو چنان که قبلاً گفتیم، محتمل است) به معنی «خود را نگه داشتند، خویشتنداری کردند، نیّت و گفتار و کردارشان ترمزدار بود».
🔸 «اتّقوا رَبَّهم»: یعنی «در جهت امر خداوند که پرورشدهندهی آنهاست، نیّت و رفتار و گفتارشان را کنترل کردند».
🔹 «جنّات»: جمع «جَنّة» به معنی «باغهای انبوه و پرپُشت».
🔸 «تَجری»: فعل مضارع از مصدر «جریان»، از ریشهی «جری» به معنی «جاری است».
🔹 «تحتَ»: یعنی «زیر».
🔸 «اَنهار»: جمع «نهر»، به معنی «رودها».
🔹 «نُزُل»: یعنی یک پذیرایی دَمِ دستی و مقدّماتی از مهمان در ابتدای ورودش به منزل.
🔸 «خیر»: اسم تفضیل، که اصل آن «اخیَر» بوده به معنی «بهتر، بهترین».
🔹«اَبرار»: جمع «بَرّ» به معنی «نیکان، کسانی که مانند صحرا صاف و ساده و بیانتهایند و مانع حرکت درست دیگران نمیشوند و دل وسیعشان، آغوش گشادهای برای همهی آوارگان و بیکسان است».
#کلاس_قرآن_مجازی
#جبهه_مقاومت_فرهنگی_رویین_دژ
🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | اثرگذار نباشی، اثرپذیر خواهی شد‼️
💯 امر به معروف نکنی، امر به منکرت میکنن!
#استاد_تقوی
#کلیپ
🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 شهید تورجیزاده:
🔮 مردم! هر وقت کارتون جایی گیر کرد، امام زمانتون رو صدا کنید...
🤲🏻 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#کلیپ
🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
⚠️ دوراهیِ فطرت و نفس(۱)‼️ 📚 حيا در حقیقت، عفاف فطری است. اگر انسان با دیدهی حقیقتبین به فطرت خود
⚠️ دو راهیِ فطرت و نفس(٢)‼️
❇️ آنهایی که بویی از انسانیّت در رفتارشان نمیبینید هرگاه بر سرِ دوراهی روح و نفس قرار گرفتهاند راه نفس را انتخاب کردهاند تا جایی که دیگر ندای فطرت روحانی درونشان ضعیف و نابود شده (لَهُمْ قُلُوبٌ لَا يَفْقَهُونَ بِهَا/ سورهی اعراف، آیهی ١٧٩)،
💠 و چشمِ دلشان هم حقیقت درونشان را نمیبیند (وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لَا يُبْصِرُونَ بِهَا/ سورهی اعراف، آیهی ١٧٩) و گوشِ دلشان هم ندای حقیقت را نمیشنود (وَلَهُمْ آذَانٌ لَا يَسْمَعُونَ بِهَ/ سورهی اعراف، آیهی ١٧٩) لذا مانند حیوان و حتی پستتر از حیوان شدهاند (أُولَٰئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ/ سورهی اعراف، آیهی ١٧٩)؛
🔮 چون حيوان آفریده شده تا حیوان باشد امّا انسان آمده تا انسان باشد. اگر انسان به حیوان تبدیل شد از حیوان هم پستتر است!
⁉️ کدام حيوان نسبت به تعرّضِ دیگران به جفت و خانوادهی خود بیتفاوت است؟ کدام حیوان به جفت خود خیانت میکند؟ کدام حیوان با وجود داشتن جفت، برای بقیّه حیوانات، جلوهگری میکند و خود را عرضه میکند؟
💣 کدام حیوان میتواند بمبی بسازد که با آن دهها و بلکه صدها هزار از همنوعان خود را از بین ببرد ؟ و...؟ اگر انسان هایی از این نوع، سراغ دارید، از فطرت انسانیِ خود فاصله گرفته و از حیوان پستتر شدهاند!
🔖 قسمت دوم (پایان)
📚 بخشی از کتاب خواندنی #رویین_دژ
🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺
📔 گزیده پیامهای آیهی ۱۹۹ سورهی آل عمران:
🔖 قسمت اوّل:
1️⃣ این آیه به ما ثابت میکند؛ برخلاف تصوّر غلطی که عدّهای کجاندیش و ظاهرگرا از آیهی ۶۲ سورهی بقره دارند، اهل کتاب، فقط در صورتی مؤمن حساب میشوند که به قرآن و حقیقت آن ایمان بیاورند --> (لمن يؤمن بالله و ما أنزل إليكم).
2️⃣ اهل کتاب، در صورتی میتوانند ادّعا کنند که به تورات یا انجیل یا اَوِستای خودشان ایمان دارند، که قبل از آن، به آخرین کتاب یعنی قرآن، ایمان بیاورند، چون در همهی کتابهای قبل، صحبت از ایمان آوردن به کتابهای بعد و آخرین کتاب است. اگر کسی کتاب و رسول بعدی را نپذیرد، به آنچه در کتاب خودش تذکّر داده شده ایمان ندارد --> (ما أنزل إليكم و ما أنزل إليهم).
3️⃣ آنچه باعثِ انحراف علمای اهل کتاب و به تبعِ آن بقیّهی اهل کتاب از مسیرِ دین شد، تکبّر و خودپرستی آنها بود. حبِّ نفس و پیروی از منافع مادّیِ ظاهری که گرفتار آن بودند، باعث شد در برابر خدا و رسول او، اطاعتِ خاشعانه نداشته باشند (منظور از عبارت «خاشعينَ لِله» در اینجا، استثنائات اهل کتاب است، یعنی آن عدّهی کمی از آنها، که در برابر خداوند خاشع هستند).
#پوستر
#کلاس_قرآن_مجازی
#جبهه_مقاومت_فرهنگی_رویین_دژ
🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیامهای آیهی ۱۹۹ سورهی آل عمران: 🔖 قسمت اوّل: 1️⃣ این آیه به
🔰 نکات آیهی ١٩٩ سورهی آلعمران
🔖 بخش اوّل:
🔹 «اهل کتاب»: همان گونه که قبلاً گفته شد، به یهودیان و مسیحیان و... گفته میشود؛ البتّه به گروهی خاص از آنان که به کتاب خودشان آشنا باشند.👇
▫️برای کلّیّت اهل کتاب در قرآن، عبارت «الّذینَ اوتوا الکتاب» به کار گرفته شده.
🔸 «یُؤمن»: فعل مضارع از مصدر «ایمان» باب اِفعال، ریشهی «امن»، به معنی «ایمان بیاورد».
⚠️ توجّه❗️
تعبیر «ایمان» و مشتقّات این کلمه در قرآن فقط برای کسانی آمده که دینِ آخرالزّمان را پذیرفته باشند و به آخرین پیامبر و قرآن ایمان آورده باشند.
🔹 «اُنزِلَ»: فعل ماضی مجهول از مصدر «انزال» باب اِفعال، ریشهی «نَزلَ» به معنی «نازل شود».
🔸«ما اُنزِلَ اِلیکُم»: یعنی «قرآن»
🔹«ما اُنزِلَ اِلیهم»: یعنی «کتابهای آسمانی ماقبل قرآن»
⚠️ توجّه❗️
در همه جای قرآن، «ما انزل الیکم» جلوتر از «ما انزل الیهم» آمده است (هرچند قرآن، بعد از همه نازل شده)👇
💎 یعنی ادّعای ایمان به کتابهای آسمانی دیگر، در صورتی پذیرفته است که قرآن را قبول داشته باشیم و قرآن را معیار تشخیص حق و باطل بدانیم؛ حتّیٰ در بررسی کتب آسمانی دیگر که تحریف شدهاند و حق و باطل در آنها در هم آمیخته است، باید ملاک و معیار ما قرآن باشد.
#کلاس_قرآن_مجازی
#جبهه_مقاومت_فرهنگی_رویین_دژ
🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | خیلی هشیار باشید‼️
💯 سنگر و اسلحهی شما گوشیهاتونه در عرصه فضای مجازی...
#استاد_شجاعی
#کلیپ
🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیامهای آیهی ۱۹۹ سورهی آل عمران: 🔖 قسمت اوّل: 1️⃣ این آیه به
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺
📔 گزیده پیامهای آیهی ۱۹۹ سورهی آلعمران:
🔖 قسمت دوم:
4️⃣ کسی که خدا را بزرگ ببیند، برای آیات او بهای کم قائل نمیشود. اگر توجّه کنیم که مؤلّفِ قرآن کیست، به آیات قرآن بیحرمتی و دهنکجی نمیکنیم --> (خاشعين لله لايشترون بآيات الله ثمنا قليلا).
5️⃣ مؤمن واقعی یا متّقی، مبنای همهی کارها و جهتگیریهایش خدایی است. هر فکر و عملی را بر اساس آن امتیازی که در نزد خداوند دارد در نظر میگیرد، نه بر اساس مصلحت جامعه یا منافعِ شخصی خود --> (لهم أجرهم عند ربّهم).
6️⃣ خداوند، بسیار سریع حساب میکند و خیلی سریع هم عقوبت تعیین میکند، امّا رحمتش اراده کرده که سریع عذاب نکند. تا جایی که حکمتش اقتضا میکند، برای جبران کردن به ما فرصت میدهد و فرصت دادن او، و صبر او، هرگز به این معنا نیست که او گناه ما و میزان عذابِ متناسب با آن را هنوز ثبت، یا محاسبه نکرده است --> (إنَّ الله سريع الحساب)!
#پوستر
#کلاس_قرآن_مجازی
#جبهه_مقاومت_فرهنگی_رویین_دژ
🔺 @RooyinDezh