4_5881758060317248531.mp3
1.55M
🎧 بشنویم | او حریص شماست‼️
❇️ رفقا یه کاری بکنید که دل رسولالله(ص) شاد بشه
#استاد_پناهیان
🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺
📔 گزیده پیامهای آیهی ۱۹۸ سورهی آلعمران:
🔖 قسمت اول:
1️⃣ تقوا باعثِ تربیت و پرورش انسان میشود؛ یعنی برخلاف تصوّر ما که گمان میکنیم انجام ندادن نبایدها از ما چیزی کم میکند یا جلوی رشد ما را میگیرد، دقیقاً تقوا انجام ندادن همان نبایدهایی است که جلوی رشد ما را میگیرد --> (اتّقوا ربّهم).
2️⃣ خداوند در قرآن، بهشت را فقط وعده به متّقین داده است، یعنی همانهایی که ایمانشان عملی شده است --> (الّذين اتّقوا ربّهم لهم جنّات).
3️⃣ بهشت و ما فیها، تنها یک پذیراییِ مختصرِ دَمِ دستی از مؤمنان واقعی به شمار میآید و به این دلیل که نعمتهای اخروی، اصلاً برای انسانی که در عالم مادّه و دنیای پست زندگی میکند قابل تصوّر نیستند، خداوند سادهترین و محسوسترین تعریف از آن را به صورت «بهشت و ما فیها» در قرآن آورده است --> (جنّات تجري من تحتها الأنهار خالدين فيها نزلا).
4️⃣ مؤمن واقعی یا متّقی، مبنای همهی کارها و جهتگیریهایش خدایی است. هر فکر و عملی را بر اساس آن امتیازی که در نزد خداوند دارد در نظر میگیرد، نه بر اساس مصلحت جامعه یا منافعِ شخصی خود --> (عند الله).
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
#مســــابقه #مســــابقه
#ویژه_شهادت_حضرت_زهرا
منبع خطبه ۲۰۲ نهج البلاغه
با جوایز نقدی 🎁🎁🎁
زمان روز شنبه۲۷ آذر ماه
اطلاعات بیشتر در کانال زیر 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/476774485Cbca8965924
شرکت برای عموم آزاد است
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺
📔 گزیده پیامهای آیهی ۱۹۸ سورهی آل عمران:
🔖 قسمت دوم:
5⃣ یکی از جنبههای گوناگون اعجاز قرآن، اعجاز علمی آن است و یکی از شاخههای اعجاز علمی آن، اعجاز آن در حوزهی مهندسی آب و کشاورزی است. البته کسی این اعجاز را میبیند که دَریابد تا دریا دریا، دُر یابد. در تمام آیاتی که تصویر «جنات تجري من تحتها الأنهار» از بهشت برین، ارائه شده است، دو مفهوم همزمان مدّنظر است؛ یکی «باغهایی که جاری است از زیرِ درختانِ آن، نهرهایی» و دیگری «باغهایی که جاری است از زیرِ آن نهرهایی» !
❇️ بستگی به این دارد که ما ضمیر «ها» را در این عبارت، به چه مرجعی برگردانیم؛ به «جنّات»، یا به کلمهی «اشجار» که محذوف است! اگر مرجع این ضمیر را کلمهی «جنّات» بدانیم، مفهوم «باغهایی که جاری است از زیرِ آن نهرهایی» برداشت میشود و به طور معجزهآسایی، «روش آبیاریِ زیر سطحی» از قرآن کشف میشود؛ چیزی که بشر در سالهای اخیر، به آن پیبرده و آن را به عنوان یکی از بهترین روشهای آبیاری باغها به کار میگیرد.
6⃣ پاداش انسانها با اعمال آنها متناسب است. محال است که نتیجهی بدی، خوبی باشد یا برعکس. اگر ما گاهی همزمان با انجام کار خوب، برخورد بدی میبینیم، چند حالت میتواند داشته باشد: یا این برخورد، نتیجهی عمل بدی است که قبلاً انجام دادهایم و ربطی به عمل خوبِ الانِ ما ندارد، یا از سختیهایی است که در مسیر کار خیر باید ببینیم تا اجرمان بیشتر شود، یا در معرض امتحانیم و یا چون نیّت غلطی داشتهایم و به جای اینکه پاداش کار خیر خود را از خدا بخواهیم، از بندهی او توقّع داشتهایم در قبالِ کارِ مثبت، عکسالعمل منفی دیدهایم. --> (خير للأبرار).
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸
🔖 نکات آیهی ١٩٨ سورهی ٱلعمران:
🔹 «اتّقَوا»: فعل ماضی است از مصدر «اِتقاء» باب اِفعال، از ریشهی «تقی» یا «وقی» (هر دو چنان که قبلا گفتیم، محتمل است) به معنی «خود را نگه داشتند، خویشتنداری کردند، نیت و گفتار و کردارشان ترمزدار بود».
🔸 «اتّقوا رَبَّهم»: یعنی «در جهت امر خداوند که پرورشدهندهی آنهاست، نیت و رفتار و گفتارشان را کنترل کردند».
🔹 «جنّات»: جمع «جَنّه» به معنی «باغهای انبوه و پرپشت».
🔸 «تَجری»: فعل مضارع از مصدر «جریان»، از ریشهی «جری» به معنی «جاری است».
🔹 «تحتَ»: یعنی «زیر».
🔸 «اَنهار»: جمع «نهر»، به معنی «رودها».
🔹 «نُزُل»: یعنی یک پذیرایی دَمِ دستی و مقدماتی از مهمان در ابتدای ورودش به منزل.
🔸 «خیر»: اسم تفضیل، که اصل آن «اخیَر» بوده به معنی «بهتر، بهترین».
🔹«اَبرار»: جمع «بَرّ» به معنی «نیکان، کسانی که مانند صحرا صاف و ساده و بیانتهایند و مانع حرکت درست دیگران نمیشوند و دل وسیعشان، آغوش گشادهای برای همهی آوارگان و بیکسان است».
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
🔆 امام هادی(ع):
⭕️ آنکه از خودش راضی شود، ناراضیان از او زیاد میشوند!
📚 بحارالانوار، ج ۷۲، ص ۳۱۶
#حدیث
🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺
📔 گزیده پیامهای آیهی ۱۹۹ سورهی آل عمران:
🔖 قسمت اول:
1️⃣ این آیه به ما ثابت میکند؛ برخلاف تصوّر غلطی که عدّهای کجاندیش و ظاهرگرا از آیهی ۶۲ سورهی بقره دارند، اهل کتاب، فقط در صورتی مؤمن حساب میشوند که به قرآن و حقیقت آن ایمان بیاورند --> (لمن يؤمن بالله و ما أنزل إليكم).
2️⃣ اهل کتاب، در صورتی میتوانند ادّعا کنند که به تورات یا انجیل یا اَوِستای خودشان ایمان دارند، که قبل از آن، به آخرین کتاب یعنی قرآن، ایمان بیاورند، چون در همهی کتابهای قبل، صحبت از ایمان آوردن به کتابهای بعد و آخرین کتاب است. اگر کسی کتاب و رسول بعدی را نپذیرد، به آنچه در کتاب خودش تذکّر داده شده ایمان ندارد --> (ما أنزل إليكم و ما أنزل إليهم).
3️⃣ آنچه باعثِ انحراف علمای اهل کتاب و به تبعِ آن بقیّهی اهل کتاب از مسیرِ دین شد، تکبّر و خودپرستی آنها بود. حبِّ نفس و پیروی از منافع مادّیِ ظاهری که گرفتار آن بودند، باعث شد در برابر خدا و رسول او، اطاعتِ خاشعانه نداشته باشند (منظور از عبارت «خاشعين لله» در اینجا، استثنائات اهل کتاب است، یعنی آن عدّهی کمی از آنها، که در برابر خداوند خاشع هستند).
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیامهای آیهی ۱۹۹ سورهی آل عمران: 🔖 قسمت اول: 1️⃣ این آیه به
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸
🔰 نکات ٱیهی ١٩٩ سورهی آلعمران
🔖 بخش اول:
🔹 «اهل کتاب»: همان گونه که قبلا گفته شد، به یهودیان و مسیحیان و... گفته میشود؛ البته به گروهی خاص از آنان که به کتاب خودشان آشنا باشند.👇
▫️برای کلیّت اهل کتاب در قرآن، عبارت «الذین اوتوا الکتاب» به کار گرفته شده.
🔸 «یُومن»: فعل مضارع از مصدر «ایمان» باب اِفعال، ریشهی «امن»، به معنی «ایمان بیاورد».
⚠️ توجه❗️
تعبیر «ایمان» و مشتقات این کلمه در قرآن فقط برای کسانی آمده که دینِ آخرالزمان را پذیرفته باشند و به آخرین پیامبر و قرآن ایمان آورده باشند.
🔹 «اُنزِلَ»: فعل ماضی مجهول از مصدر «انزال» باب اِفعال، ریشهی «نَزلَ» به معنی «نازل شود».
🔸«ما اُنزِلَ اِلیکُم»: یعنی «قرآن»
🔹«ما اُنزِلَ اِلیهم»: یعنی «کتابهای آسمانی ماقبل قرآن»
⚠️ توجه❗️
در همه جای قرآن، «ما انزل الیکم» جلوتر از «ما انزل الیهم» آمده است(هرچند قرآن، بعد از همه نازل شده)👇
💎 یعنی ادعای ایمان به کتابهای آسمانی دیگر، در صورتی پذیرفته است که قرآن را قبول داشته باشیم و قرآن را معیار تشخیص حق و باطل بدانیم؛ حتی در بررسی کتب آسمانی دیگر که تحریف شدهاند و حق و باطل در آنها در هم آمیخته است، باید ملاک و معیار ما قرآن باشد.
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
✨ ولَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ * الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ
❇️ قطعاً همه شما را با چیزی از ترس، گرسنگی، و کاهش در مالها و جانها و میوهها، آزمایش میکنیم؛ و بشارت ده به استقامتکنندگان! آنها که هر گاه مصیبتی به ایشان میرسد، میگویند: «ما از آنِ خدائیم؛ و به سوی او بازمیگردیم!»
📔 آیات ۱۵۵ و ۱۵۶ سوره بقره
#آیه_گرافی
🔺 @RooyinDezh