رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیامهای آیهی ۱۷ سورهی نساء: 🔖 قسمت دوم: 7️⃣ معمولاً زمان می
🌷 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌷
🔖 نکات ادبی آیهی ١٧ سورهی نساء:
🔹 تکرار در کلمهی «الله» که نشاندهندهی این است که اگر عنایت مداوم خداوند نباشد، انسان توفیق توبه و ترک گناه و اصلاح اعمال گذشته را پیدا نمیکند.
🔸جناس اشتقاق در کلمات «توبه، یتوبون، یتوب».
✅ میبینید که مشتقات «توبه» هم مانند لفظ مبارک «الله»، سه بار تکرار شدهاند تا همان مفهوم را برسانند.
⚠️ توجه❗️
اشتقاق یا جناس اشتقاق، یعنی این که دو یا چند کلمه در نثر یا شعر به کار بروند که از یک ریشهی فعلی باشند؛ مانند مشتقات مصدر «گفتن» در بیت زیر:👇
🔹این قَدَر گفتیم و نَتْوان گفت چیزی گفتهایم
🔸کو کسی کاو ذرّهای از حُسن هنگفتِ تو گفت؟!
🔹جناس افزایشی در «علیهم» و «علیم».
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨ وَأَقِيمُوا الْوَزْنَ بِالْقِسْطِ وَلَا تُخْسِرُوا الْمِيزَانَ
⭕️ و هر چیز را به ترازوی عدل و انصاف بسنجید و در میزان، کم فروشی و نادرستی مکنید!
📔 آیه ۹ سوره الرحمن
#کلیپ
🔺 @RooyinDezh
12.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید | اثر محبّت اهلبیت(ع)‼️
💠 من آدم خوبی نیستم، امّا آقام خیلی بزرگواره...
#استاد_پناهیان
#کلیپ
🔺 @RooyinDezh
5dbffe323144518e0dc5e36a_-6104932223759282150.mp3
10.53M
🎧 بشنویم | مثل چادرت‼️
🖤 از خدا خواستم همیشه بشم شهید گمنام...
#کربلایی_حسین_طاهری
🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺
📔 گزیده پیامهای آیهی ۴ سورهی نساء:
🔖 قسمت اول:
1️⃣ پرداخت مهریهی زن، وظیفهی مرد است و امر خداوند؛ بنابراین پیش از آن که یک مسئولیّت قانونی باشد، یک تکلیفِ شرعی است --> (ءاتوا).
2️⃣ اینکه نام مهریّه را «صداق» گذاشتهاند، بیارتباط با واژهی «صداقت» نیست. پرداخت مؤدّبانهی مهریّه به همسر، معیاری برای شناخت صداقت همسر در زندگی زناشویی است --> (صدقاتهنّ).
3️⃣ واژهی «نحله» که برای شیوهی پرداخت مهریّه به همسر، شرط شده است، دو بارِ معناییِ آمیخته با هم دارد: یکی «بدهی» و دیگری «عطیّه». بنابراین مرد در باطن خود باید مهریّه را، بدهیِ خود نسبت به همسر حساب کند و در ظاهر کار، آن را به شیوهای محترمانه و مؤدّبانه مانند یک هدیهی ارزشمند به همسر تقدیم کند. --> (نحله).
4️⃣ بخشش مهریّه توسط زن، باید با میل قلبی خودِ زن صورت گرفته باشد؛ نه با پیشنهاد یا تحمیل همسر. همچنین، زن باید از این بخششِ بخشی از مهریّه، خوشحال باشد، نه اینکه فقط راضی دیده شود --> (فان طبن).
5️⃣ همانگونه که گفتیم بخشش مهریّه صرفا بخشش تمام مهریه نیست. بخشش اندکی از آن هم با توجّه به همهی شرایطِ گفته شده، میتواند همان اثر مثبت را در زندگی داشته باشد --> (منه).
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیامهای آیهی ۴ سورهی نساء: 🔖 قسمت اول: 1️⃣ پرداخت مهریهی زن
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸
🔖 نکات آیهی ۴ سورهی نساء:
🔹«ءاتوا»: فعل امر از مصدر «ایتاء» باب اِفعال، ریشهی «اَتَیَ» به معنی «بدهید، بپردازید».
🔸«صَدُقات»: جمع «صَدُقه» از ریشهی «صدق» به معنی «مهریهها».
✳️ دلیل این نامگذاری این است که پرداخت مهریه، نشانهی صداقت مرد در محبتش نسبت به همسر خود است.
🔹 «نحله»: یعنی «عطیّه و بخششی که بهایی یا عوضی در قبال آن نخواسته باشیم (بخشش بدون توقع)».👇
🔅 این کلمه از ریشهی «نحل» به معنی «زنبور عسل» است، چون زنبور عسل در مقابل عسلی که میدهد، چیزی توقع ندارد.
🔸 «طبن»: فعل ماضی جمع مؤنث از ریشه و مصدر «طیب» یعنی «خوش داشتند، از روی میل و با دل خوش بخشیدند».
🔹 «نفساً»: در اینجا یعنی «به میل و ارادهی خود».
🔸 «کلوا»: فعل امر از ریشه و مصدر «اکل» به معنی «بخورید»، مَجاز از این که «خرج کنید، استفاده کنید».
🔹 «هنیئ»: صفت مشبهه از ریشه «هَنَءَ» به معنی «بدون مشقت، گوارا».
🔸 «مَریئ»: صفت مشبهه از ریشهی «مَرَءَ» به معنی «موافق طبع، مطلوب، گوارا».
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
🌃 هر شبی در غم هجرت شب یلداست مرا...
🤲🏻 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺
📔 گزیده پیامهای آیهی ۴ سورهی نساء:
🔖 قسمت دوم:
6️⃣ خداوند زن را مجاز قرار داده که بخشی از مهریّهاش را ببخشد(که البتّه میتواند همهی آن باشد. زیرا میدانیم که کلّ یک چیز هم بزرگترین بخش آن است؛ به عبارت دیگر، یکی از زیرمجموعههای هر مجموعهای، خودِ آن مجموعه است)؛ چون بخشش مهریّه در بعضی موارد برای خانواده مفید است:
✅ یکی جایی که مهریّه از ابتدا سنگین بوده و مرد، توان پرداخت آن را ندارد. دیگری در موردی که مرد به مشکل اقتصادی برخورده و احساس این دِینِ سنگین، او را اذیّت میکند. نیز در موردی که مرد از گذشتهای زن سوءاستفاده نمیکند و بخششهای زن، محبّت مرد و احساس مسئولیّت او را نسبت به همسرش بیشتر میکند و مواردی از این قبیل، که با بخششِ بخشی از مهریّه، محبّت و مودّت زوج نسبت به هم بیشتر میشود --> (منه).
7️⃣ خداوند در قبالِ این که شوهر را موظّف کرده که مهریّه را به شیرینی بپردازد، به او حق داده است که مهریّهی بخشیده شده را به شیرینی بخورد؛ بنابراین خداوند در برابر هر وظیفهای، برای ما حقّی قرار داده است.
🔅 خانواده یا جامعهای که اعضای آن به وظایف خود آشنا و متعهّد باشند، در حقیقت رعایت حقوق دیگران را کردهاند؛ پس در صورتی همه به حقوق خود میرسند که همه به وظایف خود آشنا و متعهّد باشند --> (فکلوه هنیئا مریئا).
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیامهای آیهی ۴ سورهی نساء: 🔖 قسمت دوم: 6️⃣ خداوند زن را مجاز
🌷 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌷
🔖 نکات ادبی آیهی ۴ سورهی نساء:
🔹 یکی از انواع استعاره، استعارهی تبعیّه است که در فعل و صفت اتفاق میافتد.
💠 البته این نوع از استعاره را شاید تا مرحله دکترای ادبیات، نخوانید اما به هر حال، از زیباییهای علم بیان است.
🔸در این آیهی شریفه، فعل «بخورید» یعنی «کُلوا» در معنی «استفاده کنید، مصرف کنید» یعنی «تمتّعوا» به کار رفته است.👇
♦️چون یکی از مهمترین استفادهها یا مصرفها، «خوردن» است، فعل «کُلوا» را برای مصرف مهریهی بخشیدهشده به کار گرفته است.
🔹یکی از آرايههای زیبای لفظی هم آرایهی «تضمین المزدوج» یا «ازدواج» است.
✳️ این آرایه زمانی اتفاق میافتد که دو کلمهای که با هم سجع میسازند، کنار هم قرار گیرند.👇
🔰 مانند «جفایی، قفایی» و «عشق، صادق» در بیت زیر از سعدی:
🔹 به جفایی و قفایی نرود عاشق صادق
🔸مژه بر هم نزند گر بزنی تیر و سنانش!
♦️در این آیه هم کلمات «هَنیء» و «مَریء» در کنار هم، آرایهی ازدواج ساختهاند.
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
🔆 امام کاظم(ع):
🌧 اهل زمین مورد رحمت الهی هستند مادامی که خوف از گناه داشته باشند.
📚 تهذیب الاحکام، ج ۶، ص ۳۵۰
#حدیث
🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺
📔 گزیده پیامهای آیهی ۱۹ سورهی آلعمران:
🔖 قسمت اول:
1️⃣ دین یکی از کلماتی است که در قرآن به صورت مفرد آمده و هم اسم و هم محتوای آن، اسلام است؛ یعنی تسلیم بودن در برابر خداوند و آخرین رسول یا ولیّ او در هر زمان --> (إنّ الدّين عند الله الاسلام).
2️⃣ هر آیینی در صورتی نزد خداوند پذیرفته است که تسلیم پیامبر و آیین بعدی شود --> (إنّ الدّين عند الله الاسلام).
3️⃣ دیندار واقعی، تسلیمکنندهی خود است به خداوند --> (الاسلام).
4️⃣ اهل کتاب بودن مهم نیست، اهل فهم بودن مهم است. هر کتابداشتن و کتابخواندنی، به عالِم شدن منتهی نمیشود --> (أوتوا الكتاب).
5️⃣ اسلام و کتاب آن، قرآن، عین علم است --> (العلم).
6️⃣ همهی اختلافات اهل کتاب و انحرافاتی که در آیینهای الهی به وجود آمد، آگاهانه و از روی کینه و دشمنی بوده است --> (جاءهم العلم بغيا بينهم).
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیامهای آیهی ۱۹ سورهی آلعمران: 🔖 قسمت اول: 1️⃣ دین یکی از ک
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸
🔖 نکات آیهی ١٩ سورهی آلعمران:
🔹 «دین»: آیین یا روش یا برنامهای که خداوند متناسب با هر دورهای، برای هدایت انسانها توسط پیامبر خود ارائه میکند.
🔸 «اسلام»: مصدر باب اِفعال از ریشهی «سَلَمَ» به معنی «تسلیم کردن»👇
یعنی «تسلیم کردن خود در برابر خداوند و آخرین پیامبرش در هر زمانی».
💎 بر این اساس، نام و محتوای تمام آیینهای الهی، «اسلام» بوده است(که قبلا هم به آن اشاره شد) و آیینهایی به نام «مسیحیت»، «یهود»، «زرتشت» و...، دین خدا نیست؛ بلکه روش کسانی است که به بهانهی پیروی از یک پیامبر، بر آیین قبلی خود ماندهاند و تسلیم خدا و آخرین پیامبرش نشدهاند، یعنی اسلام نیاوردهاند.
🔹 «مَااختلفَ»: فعل ماضی منفی از ریشهی «خلف» باب اِفعال، مصدر «اختلاف» به معنی «پشت به چیزی کردن، نپذیرفتن چیزی».
🔸 «الذین اوتوا الکتاب»: همان گونه که قبلا گفته شد، یعنی «یهودیان و مسیحیان».
🔹 «جاء»: فعل ماضی به معنی «آمد».
🔸 «جاءهم»: یعنی «آمد برایشان».
🔹 «العلم»: مصدر است به معنی «آگاهی، دانش و اطلاعات صحیح».
🔸 «بَغی»: مصدر ثلاثی مجرد به معنی «طلبِ توأم با تجاوز، کینهجویی، حسد».
🔹 «یکفر»: فعل مضارع از ریشه و مصدر «کفر» به معنی «بپوشاند».
🔸 «آیات»: یعنی «نشانهها».
🔹 «سریع»: صفت مشبهه از مصدر «سرعت»، ریشهی «سَرَعَ» به معنی «تند، زود».
🔸 «حساب»: مصدر باب «مفاعله» از ریشهی «حَسِبَ» به معنی «محاسبه».
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh