eitaa logo
روزی حلال
37.3هزار دنبال‌کننده
10.9هزار عکس
3.5هزار ویدیو
55 فایل
🔹 تبلیغات ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر https://eitaayar.ir/anonymous/vB1e.b53
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 ✍زراره و ابوبصیر می‌گویند: به امام صادق علیه السلام عرض کردیم: مردی در نماز شک میکند که چند رکعت خوانده و چند رکعت مانده، و هرچه نمازش را تکرار می‌کند باز همین شک و وسواس را دارد. چه کند؟ حضرت فرمودند:« به شک خود اعتنا نکند و نمازش را با همان وضع به آخر برساند.» سپس فرمودند: وسواس کار شیطان است، شیطان خبیث را با شکستن نماز و تکرار آن به طمع نیندازید و به او اجازه نفوذ ندهید، زیرا که او دست بردار نیست، بار دیگر شما را به وسوسه و شک می‌اندازد، بنابراین به شک خود اعتنا نکنید. وقتی شما اعتنا نکردید او مأیوس شده و به سراغ شما نخواهد آمد. إنما یرید الخبیث أن یطاع فإذا عصی لم یعد إلی أحدکم: به راستی شیطان می‌خواهد از او پیروی شود. پس هرگاه از او پیروی نشد دیگر به سوی شما باز نمی گردد. آری! وسواسی بودن نه تنها در نماز، کار است بلکه درکارهای دیگر نیز کار اوست و یک نوع و روانی است که باید جدأ از آن پرهیز نمود. 📚بحار ج 27، ص 8 و 270 💠 @RoozieHalal 💠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️دعای قرآنی برای گشایش کار 👌 بسیار شنیدنی 🎤حجت الاسلام 💠 @RoozieHalal 💠
امیرالمؤمنین علیه السلام: 💠 مَن يَستَأثِر مِنَ الأَموالِ يَهلِك ❇️ هر كه در اموالْ كند، نابود مى‌شود. 📚 تحف العقول صفحه ۲۱۷ 💠 @RoozieHalal 💠
✳️دنيا محل آسايش مطلق نيست! 🌸🍃دنيا محل بدون اندوه نيست. مطمئن باشيد راحتي شما در اين است که دنيا را محل آسودگي مطلق ندانيد. آن جا که سراسر راحتي و آسودگي است، بهشت است. خداوند متعال مي فرمايد: من راحتي را در بهشت قرار دادم و مردم آن را در دنيا مي کنند و به همين جهت آن را نمي يابند.[1] طلب کردن و نيافتن موجب احساس در شما مي شود و احساس ناکامي موجب فشار رواني مي گردد. شما از آن جهت غمگين و افسرده مي شويد که آنچه را طلب کرده ايد، به دست نياورده ايد. ممکن است شما خيلي چيزها نداشته باشيد ولي موجب رنج و عذاب شما هم نگردد؛ چون آن ها را نمي خواسته ايد. وقتي دچار فشار رواني مي گرديد که آن چه را مي خواستيد، به دست نياورده باشيد. رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ روزي به مردم گفتند: هر کس چيزي را طلب کند که آفريده نشده، خود را به انداخته و چيزي به دست نمي آورد! مردم پرسيدند: اي رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ آن چيست که خلق نشده است؟! حضرت فرمود: آسايش مطلق در دنيا.[2] پس بهتر است انتظارتان از دنيا را اصلاح کنيد. دنيا جاي تلاش و است نه جاي پاداش و آسايش. هميشه به ياد داشته باشيد که «اگر بدانيم دنيا جاي آسايش نيست، راحت زندگي مي کنيم». مهارت هاي خود را در سر بلندي از امتحانات دنيا نشان دهيد! ما به دنيا نيامده ايم تا آن گونه که مي خواهيم زندگي کنيم، بلکه به دنيا آمده ايم تا هنر و مهارت خود را در هماهنگ شدن با کش و قوس هاي دنيا نشان دهيم. اين جا کارگاه امتحان است. سئوالات امتحان و مواد آزمون به دلخواه ما تعيين نمي شوند، بلکه ما بايد به امتحانات پاسخ مثبت دهيم تا شيريني کارنامه و را بچشيم. بدانيد که امتحان، مزاحم شما نيست بلکه رشد دهنده شما است. پس بهتر است به جاي اين که امتحان را به دلخواه خودتان تغيير دهيد، پاسخ مناسب به امتحانات بدهيد. امام علي ـ عليه السلام ـ مي فرمايد: هرگاه آنچه را خواستي نشد، اهميت نده که در چه حالي هستي،[3] آنچه را شد بخواه،[4] و از آن چه هست دلگير مباش.[5] اگر چنين شود، هم توان با سختي ها را پيدا خواهيد کرد و هم در آرامش زندگي خواهيد کرد. 📚[1] . عوالي اللالي، ج4، ص 61، ح11. [2] . جامع الاخبار، ص517، ح1464. [3] . غرر الحکم، ح4060. [4] . همان، ح 4058. [5] . نهج البلاغه، حکمت 69. 💠 @RoozieHalal 💠
🔴آثار لقمه حرام در زندگی مومن ✍️ آیت الله ناصری: یکی از اولیاء الهی بود به نام مرحوم حاج مؤمن که استاد آیت الله دستغیب رحمت الله علیه بود، ایشان برای بنده نقل کرد: من خدمت یکی از اولیای الهی رسیدم. دستوری به من داد و گفت که مثلاً فلان جا غذا نخور. من هم گفتم چشم. داستانش خیلی مفصل است. می‌گفت: ما با آن شخص که گفته شده بود در خانه‌اش غذا نخورم، مرتبط بودیم. یک روز در خانه ایشان نماز را که خواندیم، سفره انداختند و من خجالت کشیدم بلند بشوم. گفت: بنشین ناهار بخور. گفتم: آقا! من معذورم. گفت: نه؛ بنشین ناهار بخور. حاج مؤمن می‌گفت: غذا را کشیدیم و من دو سه تا لقمه خوردم. یک دفعه دیدم آن ولی الهی پیدایش شد. اشاره کرد گفت: بلند شو بیا. بلند شدم رفتم. گفت: چرا از این غذا خوردی؟ گفتم: من خجالت کشیدم. برایم کشیدند و کاسه گذاشتند و نتوانستم نخورم. گفت: خوب، حالا اگر می‌توانی، برو بخور. آمدم نشستم. دیدم تمامش چرک و خون است، خدا شاهد است. گفت: از بوی غذا حالم خراب شد. نگاه کردم دیدم آن‌ها همه دارند می‌خورند؛ اما دارند چرک و خون می‌خورند. حالم به هم خورد و بلند شدم. بعضی از غذا‌ها حقیقتش این است. نمی‌دانیم چیست. انسان مقداری برای به دست آوردن غذای حلال و پاک سعی و کوشش بکند. غذا، در فرزندان ما، در عبادات ما آثاری دارد. در روایت دارد کسی که یک بخورد، تا چهل روز مستجاب نمی‌شود. 📚بحارالأنوار، ج63، ص314 💠 @RoozieHalal 💠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیت‌الله مجتهدی‌تهرانی(ره): 🔸با زن و بچه‌ات رفیق باش تا بشه... 💠 @RoozieHalal 💠
✳️جود و 🔆و من خطبة له (علیه السلام) تعرف بخطبة الأشباح و هي من جلائل خطبه(علیه السلام)‏ وصفُ اللّه تعالى‏: الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَا يَفِرُهُ الْمَنْعُ وَ الْجُمُودُ وَ لَا يُكْدِيهِ الْإِعْطَاءُ وَ الْجُودُ، إِذْ كُلُّ مُعْطٍ مُنْتَقِصٌ سِوَاهُ وَ كُلُّ مَانِعٍ مَذْمُومٌ مَا خَلَاهُ، وَ هُوَ الْمَنَّانُ بِفَوَائِدِ النِّعَمِ وَ عَوَائِدِ الْمَزِيدِ وَ الْقِسَمِ، عِيَالُهُ الْخَلَائِقُ ضَمِنَ أَرْزَاقَهُمْ وَ قَدَّرَ أَقْوَاتَهُمْ وَ نَهَجَ سَبِيلَ الرَّاغِبِينَ إِلَيْهِ وَ الطَّالِبِينَ مَا لَدَيْهِ وَ لَيْسَ بِمَا سُئِلَ بِأَجْوَدَ مِنْهُ بِمَا لَمْ يُسْأَلْ؛ الْأَوَّلُ الَّذِي لَمْ يَكُنْ لَهُ قَبْلٌ فَيَكُونَ شَيْ‏ءٌ قَبْلَهُ، وَ الْآخِرُ الَّذِي [لَمْ يَكُنْ‏] لَيْسَ لهُ بَعْدٌ فَيَكُونَ شَيْ‏ءٌ بَعْدَهُ؛ وَ الرَّادِعُ أَنَاسِيَّ الْأَبْصَارِ عَنْ أَنْ تَنَالَهُ أَوْ تُدْرِكَهُ؛ مَا اخْتَلَفَ عَلَيْهِ دَهْرٌ فَيَخْتَلِفَ مِنْهُ الْحَالُ وَ لَا كَانَ فِي مَكَانٍ فَيَجُوزَ عَلَيْهِ الِانْتِقَالُ؛ وَ لَوْ وَهَبَ مَا تَنَفَّسَتْ عَنْهُ مَعَادِنُ الْجِبَالِ وَ ضَحِكَتْ عَنْهُ أَصْدَافُ الْبِحَارِ مِنْ فِلِزِّ اللُّجَيْنِ وَ الْعِقْيَانِ وَ نُثَارَةِ الدُّرِّ وَ حَصِيدِ الْمَرْجَانِ مَا أَثَّرَ ذَلِكَ فِي جُودِهِ وَ لَا أَنْفَدَ سَعَةَ مَا عِنْدَهُ؛ وَ لَكَانَ عِنْدَهُ مِنْ ذَخَائِرِ الْأَنْعَامِ مَا لَا تُنْفِدُهُ مَطَالِبُ الْأَنَامِ لِأَنَّهُ الْجَوَادُ الَّذِي لَا يَغِيضُهُ سُؤَالُ السَّائِلِينَ وَ لَا [يُبَخِّلُهُ‏] يُبْخِلُهُ إِلْحَاحُ الْمُلِحِّينَ‏. 🍃🍂حمد سزاوار خداوندى است كه نابخشيدن، بر نيفزايد و اگر بخشش كند، بينوا نشود. زيرا هر بخشنده اى -جز خداى تعالى- اگر ببخشد از داراييش كاسته گردد و هركس، جز او از بخشش دست باز دارد، كنند. تنها اوست كه بر بندگان خود به اعطاى نعمتها و سودها و نصيبها تواند نهاد. همه موجودات روزى خوار اويند، روزى آنها را ضمانت كرده و قوتشان مقدّر فرموده. راه آنان را كه شوق و رغبت او دارند و خواستار چيزهايى هستند كه در نزد اوست، گشاده و هموار ساخته است. كسى را كه زبان به سؤال مى گشايد، افزونتر ندهد، از آنكه مهر خاموشى بر لب نهاده است. اوست اول، پس او را آغازى نبوده است، كه پيش از آن چيزى تواند بود. اوست آخر، پس او را پايانى نيست كه پس از آن چيزى تواند بود. ديدگان را اجازت ندهد، كه او را بنگرند و دريابند. روزگار بر او نگذشته است كه با گذشت زمان دگرگون شود. در جايى مكان نگرفته است، كه از آنجا به جاى ديگر رود. اگر ببخشد، هر چه را كه از معادن كوهها بيرون مى آيد يا هر چه را كه از خنده صدفهاى دريا حاصل مى شود، از سيم و زرناب و مرواريدهاى غلطان و خوشه هاى مرجان، در جود و بخشش او اثر نكند و از او نكاهد. ذخاير خزاين او به حدى است كه درخواستهاى بندگانش آن را به پايان نرساند. زيرا، او بخشنده اى است كه درياى نعمتش به درخواست خواهندگان نقصان نيابد و اصرار شوخ چشمان، او را نگرداند🍃🍂 📚خطبه 91 نهج البلاغه 💠 @RoozieHalal 💠
❗️ 💠آیت الله بهجت (ره): 🍃به اروپاییها گفتند: چرابا ایرانی ها نمی کنید؟ گفتند: به جهت اینکه آنها اهل خیانتند! مثلا روی صندوق های از نوع خوب محصول می چینند و در زیر آن خراب ها را. 🍁در صورتی که اگر نوع مختلف باشد باید روی کارتن بنویسند مثلا ده دانه عالی، ده دانه متوسط و ده دانه بد در داخل این جعبه موجود است. 🌿اینگونه کارها از دنیاشان هم عقب می اندازد. آیا می دانیم با ایران چه قدر برای ایرانی و ایران خسارت است. 📚در محضر بهجت/ج1/ص166 💠 @RoozieHalal 💠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام حسین علیه السلام میفرمایند؛ ✍🏻النَّاسَ عَبِیدُ اَلدُّنْیَا وَ اَلدِّینُ لَعْقٌ عَلَى أَلْسِنَتِهِمْ یَحُوطُونَهُ مَا دَرَّتْ مَعَایِشُهُمْ فَإِذَا مُحِّصُوا بِالْبَلاَءِ قَلَّ اَلدَّیَّانُونَ 🔹مردم بنده ی دنیایند و دین، چیزی است که بر زبانشان می چرخد و تا وقتی زندگی هاشان به خوبی می گذرد، دم از دین می زنند. پس هر گاه با بلا آزموده شوند، دینداران اندک می شوند 📗بحار الأنوار ج 75 ص 116 💠 @RoozieHalal 💠
🔴 ؟ 🍂🍃گناه جاریه گناهـی است که حتی با مــرگ فــرد هـم این گناه تمـام نـمیشود و به هر میـزان که باعث گمـراه شدن افراد دیگر شود به کارنــامه اعمـال او ایـن گنــاه اضافه میشود گناهی که با اشتـراک گذاری توسط ما منتشـر میشود و منتشـر میشود و منتشـر میشود و درصحــرای قیامــت با انبوهــی از گنــاهان مواجــه خواهیم شد که حتی فکرش را هم نمی‌کردیم. آیا این ها گناهان من است؟ من که اصلا این اشخاص را نمیشناسم ! چرا من مسئول گناهشان هستم و در آن شریکم؟ مطمئن باشیـم، با نشر یک عکس، حدیث دروغ، تصویر ترانه های مبتذل و...دعوت به کارهای منکر و...یا فیلم یا آهنگ در این گنــاه شرکت خواهیم بود. پستهای سیاسی دروغ وآنچه به صحت آن مطمئن نیستیم وبرای خوشایند وخنده دیگران ارسال میکنیم... چه بسیار کسانی که به وسیله ما با آن گناه آشنا شوند و آن را منتشر کنند و با هر نشر ،گناهی به گردن ماست.. احتیاط کنیم مبادا کارنامه اعمال ما پر شود از گناهان جــــاریه که تا قیامت جریان دارند و حتی پس از مرگ ما هم دفتر ثبت این گناهان بسته نخواهد شد پـاک کنیم آنچه را که روز حساب برعلیه ما شهادت میدهد🤳 💠 @RoozieHalal 💠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 که از دست بنده به می رسد! 🎤 حجت الاسلام والمسلمین رفیعی ‎‎‌💠 @RoozieHalal 💠
🌈 و 🔻حمّادبن‌عثمان از امام صادق (علیه السلام) روایت می‌کند که فرمود: «مردی خدمت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) آمده عرض کرد: «ای پیغمبر خدا! قرض و وسوسه در دل بر من غالب گشته [دستوری برای رفع هر دو به من بدهید]». پس پیغمبر (صلی الله علیه و آله) به او فرمود: «بگو: 💠توَکَّلتُ عَلَیَّ الحَیِّ الَّذِی لَا یَمُوتُ وَ الحَمْدُ لِلهِ الَّذی لَمْ یَتَّخِذْ وَلَداً وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ شَریکٌ فِی الْملْکِ وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ وَلِیٌّ مِنَ الذُّلِّ وَ کَبِّرْهُ تَکْبیراً»(اسراء/111) مدّتی بر این جریان گذشت، پس روزی آن مرد بر پیغمبر (صلی الله علیه و آله) گذر کرد آن حضرت او را صدا زد و فرمود: «چه کردی»؟ عرض کرد: «ای رسول خدا! آنچه به من فرمودی بدان ادامه دادم و خدا دین مرا ادا کرد و وسوسه‌ی خاطرم را نیز از میان برد». 📚الکافی، ج۲، ص۵۵۴ 💠 @RoozieHalal 💠
❇️رفع فقر و تهیدستی 🌸🍃على (علیه السلام) فرمود: ✨هر کس در روز سى مرتبه خدا را گوید؛ خداى عزّ و جل هفتاد نوع را از او برگرداند، که آسان ترین آن تهیدستى است 🔆‏از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) روایت است که هر گاه به خانواده‏شان سختى و مى‏رسید مى‏فرمود: به برخیزید، زیرا پروردگارم مرا به این کار امر کرده است، چنان که فرموده: «خانواده خود را به نماز فرمان ده و بر آن شکیبا باش، ما از تو نمى‏خواهیم بلکه تو را هم ما روزى مى‏دهیم، و فرجام نیکو از آن پرهیزگارى است[۱]».[۲] 📚[۱] استادولى، حسین، آداب، سنن و روش رفتارى پیامبر گرامى اسلام، ص 87، پیام آزادى‏، چاپ سوم، تهران،‏ 1381 ش.‏ [۲]. شیخ صدوق،ثواب الاعمال، حسن زاده‏، صادق، ص 71، ارمغان طوبى‏، چاپ اول‏، تهران، ‏1382ش‏. 💠 @RoozieHalal 💠
شخصی از حضرت آیت الله پرسید :🌺 برایم مانند دادن است چه کنم ؟ ایشان فرمودند : زیاد بگویید : وَ رَبُکَ الغَنیُّ ذوالرّحمه – سورۀ انعام،آیۀ 133 « و پروردگار تو بی نیاز و رحمتگر است » 📚 گوهرهای حکیمانه،ص17 💠 @RoozieHalal 💠
🌷امام حسن عسکری علیه السلام: إنّ للسَّخاءِ مِقْدارا فإنْ زادَ علَيهِ فهُو سَرَفٌ و للحَزْمِ مِقْدارا فإنْ زادَ علَيهِ فهُو جُبْنٌ و للاقْتِصادِ مِقْدارا فإنْ زادَ علَيهِ فهُو بُخْلٌ و للشَّجاعَةِ مِقْدارا فإنْ زادَ علَيهِ فهُو تَهوُّرٌ 🔹همانا بخشندگى را اندازه اى است كه اگر از آن فراتر رود، است 🔹و دور انديشى و احتياط را اندازه اى است كه چون از آن شود، بزدلى است 🔹و را حدّى است كه اگر از آن فراتر رود، بخل است 👈و شجاعت نیز اندازه ای دارد، بیش از آن، بی احتیاطی است. 📚بحارالانوار، ج69، ص407 💠 @RoozieHalal 💠
🌺🌺 رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: هر كس چهل روز بخورد خداوند دل او را براى روشن كند. 📚در ((محجة)) ج 3،ص 204 🌸🌸و امام صادق عليه السلام فرمود: خداى متعال را فرشته اى است كه هر شب بر فراز بيت المقدس ندا كند: هر كس خورد خداوند هيچ صرف (نافله ) و (فريضه اى) را از وى قبول نمى كند. 📚در ((محجة)) ج 3،ص 204 🌼🌼و رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: اگر آن قدر نماز گزاريد تا مثل زه كمان باريك و شويد، و آن قدر روزه بداريد تا مانند قوس كمان خميده گرديد خداوند از شما نمى پذيرد مگر با كه شما را از گناه و حرام باز دارد. 📚((عدة الداعى))ص 140. 🦋و رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: هر كس را به ده درهم بخرد و در آن يك درهم باشد، تا زمانى كه آن لباس را به تن دارد خداى متعال نماز او را قبول نفرمايد. 📚((محجة البيضاء)) ج 3،ص 204. 💠 @RoozieHalal 💠
💠حفظ عمل خیر مهم تر و سخت تر از انجام آن 🔸انجام هر عمل دو مرحله دارد: 1️⃣اول انسان به کار خیر شود. خودِ این کار است، چون باید از عبور کند. 2️⃣مرحله دوم این است که، باید نتیجه این و خوب را که انجام داده است، بتواند حفظ کند. 🔹خیلی ها توان انجام دادن کار خیر را دارند، اما قدرت نتیجه را ندارند. 💠 @RoozieHalal 💠
🌸✨پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: 🍃اَلیَمینُ الكاذِبَةُ مُنفِفَةٌ لِلسِّلعةِ مُمحِقَةٌ لِلکَسب. هرچند که جنس را به فروش می‌رساند اما باعث و تباهی کسب خواهد شد. 📚(شهاب‌الأخبار، ص ٨٤) 💠 @RoozieHalal 💠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ الإمامُ الحسنُ عليه السلام إذا سَمِعتَ أحَدا يَتَناوَلُ أعراضَ الناسِ فاجتَهِدْ أن لا يَعرِفَكَ ؛ فإنَّ أشقَى الأعراضِ بهِ مَعارِفُهُ .; امام حسن عليه السلام هرگاه ديدى كسى با آبروى مردم بازى مى كند، سعى كن كه تو را نشناسد؛ زيرا آبروى آشنايانش كمترين ارزش را نزد او دارد .; بحار الأنوار : 74/198/34 . 💠 @RoozieHalal 💠
♦️ حرص نزدن برای روزی 🌺روزى دو گونه است: همان گونه كه مرحوم سيد رضى در ذيل اين كلام نورانى آورده (بخشى از) اين كلام قبلا در كلمات قصار (حكمت 267) آمده است و همان گونه كه ديگران گفته اند (بخشى از آن) در نامه 31 كه وصاياى اميرمؤمنان على(عليه السلام) را به امام حسن(عليه السلام) منعكس مى كند ذكر شده است. بخش ديگرى نيز تنها در اين جا آمده است. به هر حال هدف اصلى امام(عليه السلام) اين است كه انسان ها را از به دنيا بازدارد و به گونه اى نباشند كه تمام و كوشش آن ها براى به دست آوردن و روزى باشد و از وظايف ديگر دور بمانند و لزوم روزى را بهانه خود براى حرص به دنيا قرار دهند. مى فرمايد: «اى فرزند آدم! روزى دوگونه است يكى آن كه تو به دنبالش مى روى و ديگرى آن كه به دنبال تو مى آيد كه اگر به دنبالش نروى باز هم به سراغ تو خواهد آمد»; (يَابْنَ آدَمَ، الرِّزْقُ رِزْقَانِ: رِزْقٌ تَطْلُبُهُ، وَ رِزْقٌ يَطْلُبُكَ، فَإِنْ لَمْ تَأْتِهِ أَتَاكَ). به يقين همه روزى ها است ولى بعضى مشروط است به تلاش و كوشش و سعى و كار كه اگر اين شرط حاصل نشود فراهم نخواهد شد. مانند روزى هايى كه از طريق و و صنايع و تجارت و امثال آن حاصل مى شود. قسم دوم روزى هايى است كه مشروط به اين شرط نيست بلكه ناخواسته به سراغ انسان مى آيد. مانند غير منتظره اى كه به انسان مى رسد و يا كلانى كه بدون تلاش و كوشش از طريق ترقى قيمت ها و يا هداياى غير منتظره عايد انسان مى گردد. آنگاه امام(عليه السلام) چنين نتيجه مى گيرد: «بنابراين غم و اندوه تمام سال را بر همّ و غمّ امروزت اضافه مكن. غم هر روز براى آن روز كافى است»; (فَلاَ تَحْمِلْ هَمَّ سَنَتِكَ عَلَى هَمِّ يَوْمِكَ! كَفَاكَ كُلُّ يَوْم عَلَى مَا فِيهِ). 💫درست است كه انسان بايد آينده نگر باشد و تنها به فكر امروز نباشد و به همين دليل در دنيايى كه ما زندگى مى كنيم دولت ها برنامه هاى پنج ساله و ده ساله و پنجاه ساله دارند. منظور امام(عليه السلام) اين است كه حريصان را از حرص زياد بازدارد تا به بهانه تأمين آينده، شب و روز در فكر دنيا نباشند. آنگاه امام(عليه السلام) به استدلال روشنى پرداخته، مى فرمايد: «اگر در تمام سال زنده بمانى و جزء عمر تو باشد خداوند هر روز آنچه از روزى براى تو معين كرده است به تو مى دهد و اگر تمام آن سال جزء عمر تو نباشد چرا غم و اندوه چيزى را بخورى كه مربوط به تو نيست؟»; (فَإِنْ تَكُنِ السَّنَةُ مِنْ عُمُرِكَ فَإِنَّ اللّهَ تَعَالَى سَيُؤْتِيكَ فِي كُلِّ غَد جَدِيد مَا قَسَمَ لَكَ; وَ إِنْ لَمْ تَكُنِ السَّنَةُ مِنْ عُمُرِكَ فَمَا تَصْنَعُ بِالْهَمِّ فِيَما لَيْسَ لَكَ). 💫👈بسيارند كسانى كه براى به دست آوردن درآمدهاى دست و پا مى زنند در حالى كه تنها بخش كوچكى را از آن مصرف كرده و بقيه را براى وارثان خود مى گذارند و در واقع تلاشگران خسته و بى مزدند. هدف امام(عليه السلام) اين است كه اين گروه از افراد را از تلاش هاى بى حد و حساب كه آرامش دنيا و نجات آخرت را بر باد مى دهد بازدارند . و به گفته شاعر: آن كه مكنت بيش از آن خواهد كه قسمت كرده اند *** گو طمع كم كن كه زحمت بيش باشد بيش را در آخرين جمله به نكته ديگرى در همين باره اشاره كرده، مى فرمايد: «(بدان) هيچ كس پيش از تو نمى تواند روزى تو را دريافت كند و يا آن را از دست تو بيرون ببرد و آنچه براى تو مقدر شده است بدون تاخیر به تو می رسد.» 📚ترجمه و شرح حکمت۳۷۹ 💠 @RoozieHalal 💠