💠امام علی علیه السلام
🔹ابْذُلْ لِصَدِيقِكَ كُلَّ اَلْمَوَدَّةِ وَ لاَ تَبْذُلْ لَهُ كُلَّ اَلطُّمَأْنِينَةِ وَ أَعْطِهِ مِنْ نَفْسِكَ كُلَّ اَلْمُوَاسَاةِ وَ لاَ تَقُصَّ إِلَيْهِ بِكُلِّ أَسْرَارِكَ
🔸هرچه محبّت دارى نثار دوستت كن، اما هرچه اطمينان دارى به پاى او مريز ، هر گونه همدردی و كمك مالی به او بكن، ولی همه اسرارت را با او در ميان نگذار.
📗 غرر الحكم، ح 2463
💠 @RoozieHalal 💠
🔷شیوه جمع آوری زکات
🔸1- خداوند پیامبرش را مأمور گرفتن زکات می کند: «خُذْ مِنْ
أَمْوالِهِمْ صَدَقَةً».(1)
🌻پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: من مأمورم که از اغنیاء زکات بگیرم و به فقراء بدهم، «اُمرت أن آخذ الصدقة من أغنیائکم فأردّها فی فقرائکم».(2) پس از پیامبر اسلام، امامان معصوم علیه السلاممسئول این کارند.
زمخشری ذیل آیه «خُذْ العَفْوَ وَ أمْرُ بِالْعُرْفِ» می نویسد: «قیل: خذ الفضل و ما تسهل من صدقاتهم و ذلک قبل نزول آیة الزکاة فلمّا نزلت، أمر أن یأخذهم بها طوعاً أو کرها».(3)
🔹2- پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله برای زکات، کارگزارانی تعیین کرده بود که در اسلام از آنان به نام «عاملین» یاد می شد، این افراد از طرف رسول خدا صلی الله علیه و آله مسئول جمع آوری زکات بودند.(4) از جمله:
🥀پیام اکرم صلی الله علیه و آله: رافع را به سوی قبیله جهینه و قبیله بنی کعب و مردی از بنی سعد را به سوی قبیله بنی سعد فرستاد.(5)
✨حضرت علی علیه السلام افرادی را به منظور جمع آوری زکات می فرستاد؛
👈همچنین در نهج البلاغه می خوانیم: «و من عهد علیه السلامالی بعض عمّاله و قد بعثه علی الصدقة».(6) و نیز آمده است: «و من وصیة له علیه السلامکان یکتبها لمن یستعمله علی الصدقات».(7)
🍁امام علی علیه السلام به مأمور جمع آوری زکات خود می فرمود: به مردم بگو! ای بندگان خدا، ولیّ خدا مرا نزد شما فرستاده است تا #حقّ_خدا را که در #اموال_شماست بگیریم؛ پس آیا برای خداوند در اموال شما حقی هست تا آن را به ولی خود برسانم یا نه؟ «أرسلنی إلیکم ولیّ اللّه و خلیفته لاِخذ منکم حقّ اللّه فی أموالکم فهل للّه فی أموالکم من حقّ فتؤدّوه الی ولیّه؟».(8)
1- . توبه، آیه 103.
2- . جامع الاحادیث، ج 9، ص 239.
3- . کشاف، ج 2، ص 190.
4- . وسائل الشیعه، ج 6، ص 3.
5- . واقدی مغازی، ج 3، ص 740.
6 . جامع الاحادیث، ج 9، ص 331.
7- و 8 . نهج البلاغه، نامه 25.
8- . شرح نهج البلاغه، نامه 15، ص 151.
📚 اقتصاد خانواده: اخلاق معیشتی در قرآن و سنت/ محمد شفیعی مازندرانی.ص: 124
💠 @RoozieHalal 💠
🍃🍁🍃🍁🍃🍁🍃🍁🍃
🔆مواردی از واجبات مالی
🔴 #زکات_فطره
یکی از واجبات مالی زکات فطره است.
✨زکات فطره در پایان ماه مبارک با شرائطی خاص، برای کسانی که شرائط آن را دارند واجب است.
سیوطی در تفسیر درّ المنثور این حدیث را نقل می کند: «عن أبی سعید الخدریّ قال: کان رسول اللّه یقول: قد أفلح من تزکّی و ذکر اسم ربه فصلّی، ثمّ یقسّم الفطرة قبل أن یغدو الی المصلّی یوم الفطر».(2)
🔴اداء حقوق #واجب_النفقة
بر #الوالدین:
🤔تفاوت میان برّ و خیر:
✨برّ در اصل به معنای توسعه است؛ چنانکه به معنای نیکی، احسان و نیز به معنای راستگویی به کار می رود و با برّ (به فتح) این تفاوت را دارد که برّ (به فتح) غالباً معنای اسم فاعلی را دارد ولی برّ (به کسر) به معنای خیر و احسان (اسم مصدر) است؛ با این تفاوت که در برّ، قصد شرط است ولی در خیر چنین نیست: «لَنْ تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّی تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ».(1)
👌یکی از انفاق های لازم، نیکی نسبت به پدر و مادر است به فرموده امیر المؤمنین علیه السلام: «بر الوالدین اکبر فریضة»:(2)
نیکی کردن به پدر و مادر بزرگ ترین فریضه است.
💥👈در باب افراد واجب النفقه، باید توجه داشت که آنان عبارت اند از:
پدر، مادر، فرزندان و همسر.
🔴 #کفارات:
👈کفاره دارای انواعی است؛ کفاره روزه، کفاره محرّمات حجّ و ...، اداء کفارات یکی از راه های تعدیل ثروت و یکی از طرق غیر مستقیم #مبارزه_با_ثروت_اندوزی است.
1- . الدر المنثور، ج 6، ص 340.
2- . آل عمران، آیه 92؛ ر.ک: تفسیر نمونه، ج 1، ص 187.
3- . غررالحکم، ص 312، ح 2.
📚 اقتصاد خانواده: اخلاق معیشتی در قرآن و سنت/ محمد شفیعی مازندرانی.ص: 131،132
💠 @RoozieHalal 💠
⚠️ #تـــݪنگـــرامـــروز
🔔 از جنس امید
🕋 قَالَ رَبُّكَ هُوَ عَلَیَّ هَیِّنࣱ
(مريم/9)
⚡️ترجمه:
پروردگارت فرمود: این كار برای من آسان است
چه کلام دلگرم کنندهایی است از طرف خداوند، حرفی از جنس امید که هیچ کاری برای خداوند نشد نداره این را با یقین باور داشته باشیم.
💠 @RoozieHalal 💠
✨امام على عليه السلام:
🌼ذُو الشَّرَفِ لا تُبطِرُهُ مَنزِلَةٌ نالَها و إن عَظُمَت كالجَبَلِ الذي لا تُزَعزِعُهُ الرِّياحُ، و الدَّنِيُّ تُبطِرُهُ أدنى مَنزِلَةٍ كالكَلأِ الذي يُحَرِّكُهُ مَرُّ النَّسيمِ
🌸انسان شريف، به هر مقامى، هر چند بزرگ، برسد سرمست نمى شود؛ مانند كوهى كه هيچ بادى آن را به لرزه در نمى آورد؛ اما فرومايه با دست يافتن به كمترين مقام ، سرمست مى شود؛ همانند بوته علفى كه وزش نسيمى آن را مى جنباند
📚غرر الحكم ،حدیث۵۱۹۷
💠 @RoozieHalal 💠
🟢 برخی از توصیههای اخلاقی عرفانی آیتالله سید عبدالله فاطمینیا رحمةاللهعلیه*
❇️ عمده چیزی که برزخ را تاریک میکند، حرف پشت سر مردم است، غیبت، تهمت... یکی از چیزهایی که برزخ را روشن میکند، گرهگشایی از کار مردم است. برزخ را گناهان، تاریک میکنند، و از آن طرف اعمال خیر، باعث روشنایی عالم قبر و برزخ میشوند.
🟢 خواهش میکنم حاضر جواب نباشید. من به جوانها میگویم دیر نمیشود، بعداً جواب بدهید. کمی تأمل کنید. حاضر جوابی بعضی وقتها آدم را محروم میکند. همینطوری زود چیزی را نپرانید، تمرین کنید و یک ذره دیرتر جواب بدهید.
🟢 مشاجرهها و نزاعها، نور باطن را خاموش میکند! بسیاری از بیحالیها و عدم نشاطها به جهت مشاجرات است! کم منزلی داریم که در آن پرخاش و تندی نباشد. روزی چندتا پرخاش باشد، برکات میرود و دیگر چیزی نمیماند! حتی اگر حق هم با تو بود، در امور جزئی و شخصی مشاجره نکن، چون کدورت آور است.
🟢 نعمتی که انسان را از خدا غافل کند، نقمت و عقاب است. از جمله، گریهی استدراجی است. حالِ گریه به او میدهند، که فکر کند آدم خوبی است! بعضی افراد هستند که در مجالس و هیئت گریه میکنند اما کارهایی از اینها سر میزند که سنگ را به گریه میاندازد! مسکین گمان میکند خیلی حال خوبی دارد!
🟢 در جامعهی ما تقوای لسانی خیلی کم است؛ بعضی از متدیّنین، اهل مسجد، اهل هیئت، تقوای لسانی را از دست دادهاند! گویا غیبت واجب است و تهمت و افتراء مستحب! خدا میداند خیلی خطرناک است، توفیق سلب میشود، قلب تیره میشود، نشاط در عبادات موجود نیست.
🟢 بگذارید جملهای کامل شود بعد ایراد بگیرید. نمیدانم چرا اینطوری هستیم! در خواهر و برادری هم حاضر نیستیم حرف یکدیگر را تا آخر گوش کنیم. میگوییم وایسا، شکر تو کلامت! خب شکر به چه درد میخورد؟ یا اگر از جملهای خوشش نیاید میپرد وسط حرف! بابا جان صبر کن تا حرف اون آدم تمام شود.
🟢 خشم ما را بیچاره کرده است، نمیگذارد به جایی برسیم! هی دور خود میچرخیم، چرا که بداخلاقیم! امام صادق علیهالسلام فرمود: «آدم بد اخلاق، معارف را پیدا نمیکند.»
آقای طباطبایی اگر بداخلاق بود، المیزان نمیتوانست بنویسد. بد اخلاقی با معارف جور در نمیآید.
🟢 ماها ولخرج نورانیت و نور هستیم؛ کاری میکنیم، نورانیتی حاصل میشود؛ راحت کاری میکنیم که میرود و جایش را به ظلمت میدهد. شب بلند میشویم چندتا استغفار میگوییم و مشمول آیه «ویستغفرون بالاسحار» میشویم اما صبح میگوییم «حالا غیبت فلانی نباشد ها…» هیچی تمام شد و رفت
🟢 تعجب میکنم از بعضیها! آقا یا خانم مؤمن ۲۰ بار عمره رفته، بار ۲۱ میگویند بیا پول عمره را بده برای جهیزیه دختر یتیم؛ میگوید نمیتوانم؛ دوستانم میروند، من نروم؟! حالا بگو شما این همه رفتی، اخلاق را رعایت میکنی؟ مگر دین مسخره است؟! هر سال عمره میروی؛ یک عیب را از خودت دور نکردی؟
🟢 فرد در حالی که تصور دارد خبری است وارد روز قیامت میشود اما ناگهان تعجب میکند؛پس نمازها و عمرهها چه شد؟میگویند دل شکستی! ریا کردی! زهر زبان ریختی! جوان عزیز اگر میخواهی به جایی برسی از خانهتان شروع کن! اگر دل خواهرت را شکستی، دل مادروپدر را شکستی، برو درستش کن. از خانه شروع کنید.
🟢 اهل قسم نیستم ولی مجبورم، دلم میسوزد. خانمها،آقایان! بشنوید! به حضرت زهرا سلاماللهعلیها قسم اگر لطیف نباشید چیزی گیرتان نمیآید، خودتان را معطل نکنید. هی اوقات تلخی راه میاندازد، عصبانی میشود، بعد هم میخواهد بشود زبدةالعارفین؛ یکبار این قسم را خوردم که تا لطیف نشوید چیزی گیرتان نمیآید.
🟢 خدا گناه «آبرو بردن» را سخت میبخشد. امام باقر علیهالسلام فرمودند: «کسی که آبروی مردم را نریزد، خداوند از گناهان او صرفنظر خواهد كرد.» اغلب جهنمیها، جهنمی زبان هستند! فکرنکنید همه از دیوار مردم بالا میروند. یک مشت مقدس را میآورند جهنم به سبب اينكه آبرو میبردند! اسلام خواهان حفظ آبروی افراد است.
🟢 خبرهای بد را هیچ وقت در خانه نگویید؛ تا به خانه میرسد، میگوید تصادفی را دیدم! نمیخواهد بگویید. اصلا خبرهای منفی را در منزل نگویید. شما را به خدا قسم میدهم اینها را رعایت کنید؛ ضربههایی به خانواده زده میشود که جبران نمیشود. چیزهای پریشان کننده نگویید. به همسر و بچهها آرامش دهید.
🟢 مردم فکر می کنند اولیاء خدا روزی هزار رکعت نماز می خوانده اند که این طوری شدند. خیر؛ آنها فقط در اثر داشتن صفات عالیه به این جا رسیدند.
🟢 صفات عالیه انسان را ده فرسخ ده فرسخ جلو می اندازد. یک خشم فرو خوردن آدم را از هزار رکعت نماز زودتر به خدا می رساند، یک دل شاد کردن تو را خیلی زودتر می رساند، یک مادر خوشحال کردن زودتر می رساند. از اینجا باید شروع کنیم. اینجا را درست کن بعد هزار رکعت نماز خودش می آید، خودت مشتاق می شود.
💠 @RoozieHalal 💠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙حاج اقا عالی
🌾 داستان سفر به مشهد و #زندگی_با_برکت
💠 @RoozieHalal 💠
❄️❄️❄️❄️❄️❄️
❇️ #زکات_در_زمان_حضور:
➰پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: قبل از ظهور حضرت مهدی علیه السلام فرهنگ اقتصادی مردم به نحوی است که حرام خواری، ارزش و غنیمت، ولی پرداخت زکات خسارت شمرده می شود: [...حتّی ترون الحرام مغنما والزکاة مغرما].(1)
🔻در آن زمان کسی را می بینی که ثروت زیادی نزد اوست و از آغاز مالکیت، هرگز
زکات نداده است: [رأیت الرجل عنده المال الکثیر لم یزّکه منذ ملکه].(2)
☀️در آن روزگار که امام مهدی علیه السلام ظهور کند، #ثروتمندان باید حق خدا را بدهند و اگر ممانعت کنند، گرفتار #عاقه_ولیّ_اللّه قرار خواهند گرفت: [و مانع الزکاة یضرب عنقه].(3)
👌آری روز ظهور روز؛ پایان گرسنگی و فقر است، روز محو ثروتمندان بی درد و مرفّهان بی توجّه است. در آن روز تبعیض ها از بین خواهد رفت و اموال عمومی به طور مساوی در میان مردم تقسیم خواهد شد و در آن روز کسی را که نیازمند به #زکات باشد، مشاهده نخواهی کرد؛ امام باقر علیه السلام فرمود: «یسوی
بین الناس حتی لاتری محتاجاً الی الزکاة».(4)
🔅مصادیق مختلف زکات:
زکات به معنای رشد و ارتقاء و نیز به معنای پالایش از آلودگی است؛ ولی در اصطلاح اقتصاد اسلامی و از منظر فقه و فرهنگ قرآنی، عبارت است از اداء مالیات خاص؛ البتّه واژه زکات در موارد دیگری نیز به کار می رود از جمله:
✨در کلام امیر مؤمنان علیه السلام آمده است:
🌱العفو زکاة الظفر».
🌱«زکاة العلم نشره».
🌱«زکاة العلم بذله».
🌱«المعروف زکاة النعم».
🌱«العفو زکاة القدرة».
🌱«التواضع زکاة الشرف».
🌱«زکاة الجاه بذله».
🌱«زکاة المال الإفضال».
🌱«زکاة الجمال العفاف».
🌱«زکاة البدن الصیام و الجهاد».
🌱«زکاة الشجاعة الجهاد فی سبیل اللّه»
🌱«زکاة السلطان إغاثة الملهوف».
🌱«زکاة الیسار برّ الجیران و صلة الأرحام».
🌱«زکاة الصحة السعی فی طاعة اللّه».
🌱«زکاة النعم إصطناع المعروف».
🌱«زکاة العقل احتمال الجهال».
1- . بحار، ج 52، ص 263.
2- . کافی، ج 8، ص 40، ح 7.
3- . بحارالانوار، ج 93، ص 20، ح 47.
4- . بحارالانوار، ج 52، ص 390.
📚 اقتصاد خانواده: اخلاق معیشتی در قرآن و سنت/ محمد شفیعی مازندرانی.ص: 128
💠 @RoozieHalal 💠
🔷دعای روز بیست و پنجم ماه رمضان
🔅بسم الله الرحمن الرحیم
🤲🤲اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ محبّاً لأوْلیائِکَ ومُعادیاً لأعْدائِکَ مُسْتَنّاً بِسُنّةِ خاتَمِ انْبیائِکَ یا عاصِمَ قُلوبِ النّبییّن.
✨خدایا قرار بده مرا در این روز دوست دوستانت و دشمن دشمنانت و پیرو راه و روش خاتم پیغمبرانت اى نگهدار دلهاى پیامبران
💠 @RoozieHalal 💠
امام کاظم علیه السلام:
#افطاری_دادن تو به برادر روزه دارت ، برتر از روزه داریِ توست
فِطرُکَ أخاکَ الصّائِمَ أفضَلُ مِن صِیامِکَ
کافی، جلد4 صفحه68
💠 @RoozieHalal 💠
🔴 #حرمت_ربا
✨حرمت ربا، یکی از ضروریات دین است و در این باره، تردیدی میان فقهای اسلامی به چشم نمی خورد؛ فقیه نامدار، نجفی، در «جواهر الکلام» می نویسد: «... الربا محرّم کتاباً و سنّة و إجماعاً من المؤمنین بل المسلمین، بل لا یبعد کونه من ضروریات الدین فیدخل مستحلّه فی سلک الکافرین».(1)
♨️ربا خواری:
✨ربا (افزوده گیری) در دو مورد، حرام و #نامشروع است:
🔥1- ربا در معامله
🔥2- ربا در قرض
👌البتّه از حکم کلّی فوق (تحریم ربا) طبق احادیث اسلامی، مواردی #استثناء شده است:
✅1- ربا میان پدر و فرزند: اگر چه بعضی از اهل نظر اخذ ربا از پسر توسط پدر را مشروع می دانند ولی بسیاری از فقها، اخذ ربا از پدر توسط پسر را نیز جایز می دانند.
✅2- ربا بین برده و صاحب او
✅3- ربا بین زن و شوهر
✅4- ربا بین مسلمان و کافر
✅5- ربا در حال اضطرار
✅و: اداء مالیات واجب
👈✨منظور از #مالیات_واجب آن مقدار از مالی و دارایی است که پرداخت آنها واجب می باشد؛ مهمّ ترین آنها عبارت اند از:
🔺1- زکات
🔺2 - خمس
🔺3 - زکات فطره
🔺4 - نفقات
🔺5- کفارات
1- . جواهر، ج 23، ص 332 و ص 433.
📚 اقتصاد خانواده: اخلاق معیشتی در قرآن و سنت/ محمد شفیعی مازندرانی.ص: 114
💠 @RoozieHalal 💠
✨✨✨✨✨
🌸🍃سلام دوستان مهربانم
🍃🍃صبح تون بخیر
🌸🍃روزے پر از آرزوهاے زیبا برای تان خواهانم
🍃🍃روز و روزگارتون خوش
🌸🍃خوشے های تان بادوام
💠 @RoozieHalal 💠
امام على عليه السلام:
رَدُّ الغَضَبِ بِالحِلمِ ثَمَرَةُ العِلمِ
خشم را با بردبارى باز گرداندن، نتيجه دانش است
📚غررالحكم حدیث5397
💠 @RoozieHalal 💠
🌺🌱🌺🌱🌺🌱🌺🌱🌺
🦋🦋 #مبارزه_با_فقر
✨یکی از طرق مبارزه با فقر، پیشگیری از ایجاد ثروت اندوزی در جامعه است:
امّا مبارزه با فقر در اسلام، از راه های مختلف دیگر نیز صورت می پذیرد، از جمله:
🔸الف: حمایت مالی از فقراء در جهت دسترسی به امکانات کار و درآمد صحیح.
🔸ب: حمایت مالی از فقراء در جهت تأمین معاش روزانه از راه بیت المال (به طور مستقیم).
🔸ج: حمایت مالی از فقراء از راه پرورش علمی و عقلانی آنان در جهت دسترسی به روش صحیح کسب درآمد سالانه و تأمین ما یحتاج زندگی فردی و اجتماعی از راه فعالیت های اقتصادی.
🔸د: تشویق و #تحریص_فقراء_به_کار و تلاش و پرهیز از تن پروری.
🔸ه: هشدارهای لازم نسبت به عوامل فقر؛ از جمله پیامبر اکرم صلی الله علیه و آلهفرمود: «اللهمّ إنّا نعوذ بک... من الفقر و دواهیه».(1)
👌آری: یکی از طرق مبارزه با فقر، تشویق مردم به کار و #تلاش و رونق بخشیدن صحیح به زندگی از راه های اسلامی است؛ آن حضرت فرمود: «نعم المال الصالح للرجل الصالح»: چه خوب است که مال صالح در اختیار آدم صالح باشد.(2)
1- . مستدرک الوسایل، ج 6، ص 205، حدیث دوم.
2- . بحارالانوار، ج 70، ص 62.
📚 اقتصاد خانواده: اخلاق معیشتی در قرآن و سنت/ محمد شفیعی مازندرانی.ص: 137
💠 @RoozieHalal 💠
هدایت شده از قاصدک
اگر دنبال راهکارهای ساده هستی تا بدن سالم داشته باشی کانال #ترفند_های_سلامتی رو باید دنبال کرده باشی
میدونی چرا بعضیا هرچی میخورن چاق نمیشن ولی بعضیا آب هم میخورن چاق میشن؟
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2554200426C4d3ed4364a
میدونی نود درصد آدم ها طرز صحیح نفس کشیدن رو بلد نیستن؟
هیچ میدونی با چندتا راهکار ساده میتونی از سرطان جلوگیری کنی؟
آیا میدونستی میشه با راهکارهای سلامتی بسیاری از بیماری ها را پیشگیری کرد؟
وکلی چیزای دیگه که نمیدونی بعد از عضویت در این کانال یاد میگیری
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2554200426C4d3ed4364a
🟧همۀ مصیبت های ما از خود ماست!!
تمام چیزهایی که بشر به آن مبتلا هست از خود آدم است. تمام یعنی کارهایی که به دست بشر انجام میگیرد، بلکه کارهایی هم که از غیب به ما وارد میشود، چه بسا این همه زلزلهها و سیلها و طوفانها برای این باشد که ما خودمان را اصلاح نکردیم.
🟣 ما اگر چنانچه خودمان را اصلاح کنیم و اینهایی که مؤثرند در بین تودهها، اینهایی که مردم نظر میکنند ببینند اینها چه میکنند، آنها هم تبعیت کنند، اگر آن اشخاصی که مورد توجه مردماند ومردم اعمال آنها را و اقوال آنها را تحت نظر دارند، اگر چنانچه وجهه واحد باشد، شما که صحبت میکنید برای خدا باشد، آن هم که میشنود برای خدا باشد، او که مینویسد هم همینطور، هیچ اختلافی نخواهد واقع شد.
🟤اگر اختلاف نظر هم باشد، با طرز الهی حل میشود؛ نه با طرز شیطانی. عمده اصلاح همین مرکزِ «خود» است. همه مصیبتهای ما از خود ماست. و باید اصلاح از خود ما شروع بشود.
🟠 من توقع نداشته باشم که خودم اصلاح نشده بخواهم دیگری را اصلاح کنم. این خیال باطل است. اگر چنانچه خود آن گوینده اصلاح شده باشد، میتواند دیگران را اصلاح بکند.
[ امام خمینی-ره ، صحیفه نور، جلد 14 - صفحه 205]
💠 @RoozieHalal 💠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دعا چطور_اثر میکنه؟
دعا یعنی چی؟
💠 @RoozieHalal 💠
🔷دعای روز بیست وششم ماه مبارک رمضان
✨✨بسم الله الرحمن الرحیم
🍃اللهمّ اجْعَل سَعْیی فیهِ مَشْکوراً و ذَنْبی فیهِ مَغْفوراً و عَملی فیهِ مَقْبولاً و عَیْبی فیهِ مَسْتوراً یا أسْمَعِ السّامعین. 🍃
🌸🍃خدایا قرار بده کوشش مرا در این ماه قدردانـى شده و گناه مرا در این ماه آمرزیده و کردارم را در آن مورد قبول و عیب مرا در آن پوشیده اى شنواترین شنوایان.
💠 @RoozieHalal 💠
🥀✨🥀✨🥀✨🥀
🌕 خمس:
✨🍃در باب زکات خاطر نشان کردیم که در پاره ای از موارد اقتصادی، اگر درآمد و سود حاصله به حدّ نصاب برسد مشمول زکات می گردد و از آن جمله اند: گندم، جو، خرما، انگور، طلا، نقره، گوسفند، گاو و شتر، اینک بر آنیم پاره ای از موارد اقتصادی دیگر که مشمول «قانون خمس» می گردند را تذّکر دهیم.
👈اکثر فقهاء اهل سنت، خمس را فقط در غنیمت جنگی روا می دانند؛ گرچه شافعی در باب معدن طلا و نقره نیز خمس را لازم می داند.
امّا اکثر فقهاء شیعه امامیه، خمس را به غنائم جنگی محدود نمی کنند و برخی از موارد کسب ثروت را از مقوله غنیمت می دانند. #موارد_خمس از نظر فقهاء #شیعه_امامیه عبارت اند از:
🔺1 - غنیمت جنگی
🔺2 - درآمد و کسب مال از راه غواصی
🔺3 - اموال مخلوط به حرام که جداسازی و تشخیص آن دشوار شده باشد
🔺4 - زمینی که توسط غیر مسلمان ذمی از مسلمان خریداری شود
🔺5 - کنوز
🔺6 - معادن
🔺7 - یک پنجم پس از انداز زائد بر مؤنه سال [منافع کسب]
💥#خمس از حیث مصرف، در زمان ما به دو بخش سهم امام و سهم سادات تقسیم می گردد؛ سهم امام به مراجع تقلید زمان یا امام المسلمین داده می شود تا آن را در راه مصالح اسلامی هزینه کند و سهم سادات به فقراء از «ذوی القربی»؛ یعنی اولاد رسول خدا صلی الله علیه و آله از ناحیه فاطمه زهرا علیهاالسلام داده
می شود؛ البتّه به ابن السبیل شان نیز داده می شود البتّه دیدگاه مذاهب چهار گانه از اهل سنت را می توانید در کتاب الفقه الاسلامی و ادلته ج 8، ص 5902 مطالعه فرمائید که در آن آمده است: «سهم ذوی القربی و هم بنو هاشم من أولاد فاطمة و غیرها».
مفسران، ذیل آیه: «وَاعْلَمُوا أَنَّمَا غَنِمْتُم مِن شَیْءٍ فَأَنَّ لِلّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَ لِذِی الْقُرْبَی وَالْیَتَامَی وَالْمَسَاکِینِ وَابْنِ السَّبِیلِ إِن کُنتُمْ آمَنتُم بِاللّه وَمَا أَنْزَلْنا عَلَی عَبْدِنا یَوْمَ الْفُرْقانِ یَوْمَ الْتَقَی الْجَمْعانِ وَ اللّه ُ عَلی کُلِّ شَیْ ءٍ قَدِیرٌ».(1)
🗯«و بدانید هرگونه غنیمتی که به شما رسد، خمس آن برای خدا و برای پیامبر و برای ذی القربی و یتیمان و مسکینان و واماندگان در راه است، اگر شما به خدا و آنچه بر بنده خود در روز جدایی حق از باطل، روز درگیری دو گروه (با ایمان و بی ایمان؛ یعنی روز جنگ بدر) نازل کردیم، ایمان آورده اید و خداوند بر هر چیزی قادر و تواناست».
👌موضوع مهمّی که در این آیه باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد، این است که آیا لفظ «غنیمت» که در آیه آمده است تنها شامل غنایم جنگی می شود یا هرگونه درآمدی را در بر می گیرد؟
👈در پاسخ باید گفت که: آیه غنیمت معنی وسیعی دارد و هرگونه درآمد، سود و منفعتی را شامل می شود؛ زیرا معنی لغوی این لفظ عمومیت دارد و دلیل روشنی بر تخصیص آن در دست نیست. تنها چیزی که جمعی از مفسران اهل تسنّن روی آن تکیه کرده اند این است که آیات قبل و بعد، در زمینه جهاد وارد شده است و همین موضوع قرینه می شود که آیه غنیمت نیز اشاره به غنایم جنگی باشد؛ در حالی که می دانیم شأن نزول و سیاق، عمومیّت آیه را تخصیص نمی زنند و به عبارت روشن تر هیچ مانعی ندارد که مفهوم آیه یک معنی کلی است بوده باشد(2)؛ آری اگر خمس درآمد سال داده شود، سرمایه کلانی در خدمت بیت المال قرار می گیرد.
1- . انفال، آیه 41.
2- . ر.ک: تفسیر نمونه، ج 7، 171 و 175 و 180.
📚 اقتصاد خانواده: اخلاق معیشتی در قرآن و سنت/ محمد شفیعی مازندرانی.ص: 129،130
💠 @RoozieHalal 💠
🌕 #تفكّر_معنوی و #دوری_از_گناه
🍃✨هر اندازه نسبت به حضور حق بیشتر توجّه داشته باشیم، بیشتر در تفكّر و تأمّل معنوی وارد شدهایم. حیف نیست كه بعضی جوانانِ ما با آنهمه آمادگی که در پذیرش معارف دینی دارند، اهل تفكر و تأمل و كشیك نفسكشیدن، نیستند؟
اینكه تأمل و تفكر معنوی چیز آسانِ سختی 👈است، نكتهی قابل توجهی است. آسان است، چرا كه ابوذرِ بیسواد هم میتواند آن را انجام دهد و سخت است، چون خیلی از با سوادان و افراد مطلع به علوم روز از آن محروماند. زیرا باید از خودِ مادون پا را بالاتر گذاشت و نظر را به مرتبهی دیگری از عالَم وجود انداخت.
👌هر چه نسبت به حضور حق بیشتر توجّه داشته باشیم، بیشتر تفكّر و تأمّل داریم و به همان اندازه از محارم الهی فاصله میگیریم. ملاحظه كردهاید كه بعضیها ابداً دروغ نمیگویند. چون با تأمل و توجه به حضور حضرت حق، حرام بودن این عمل سراسر قلبشان را پر كرده است ولی بعضیها نمیتوانند به نامحرم نگاه نكنند، میل آنها از اختیارشان خارج است، همینكه با نامحرمی روبهرو شدند، بدون هیچ توقف و كنترلی به او چشم میدوزند. آنهایی که قلب و توجه خود را مشغول حضور حضرت حق کردهاند، حضور نامحرم آنچنان برایشان بیرنگ و غیر قابل توجه است كه میل آنها نمیتواند در درونشان تحركی داشته باشد و آنها را بهسوی نگاه به نامحرم بكشاند.
🗯در زمان خلافت عثمان عموماً وقتی اباذر(ره) از صحرا برمیگشت، چون خود را موظف میدانست كه به امور مسلمین نظر كند، به سراغ دارالإماره میرفت تا از امور مطلع شود. یک روز میبیند در حالی كه روز به انتها رسیده، مقدار زیادی درهم و دینار را در بیت المال گذاشتهاند و میخواهند بروند. به عثمان میگوید كجا میروی؟! عثمان میگوید: دارالإماره تعطیل است، میخواهیم برویم. ابوذر میگوید: یادت هست یك شب كه همراه یكدیگر در كوچههای مدینه میرفتیم، دیدیم برخلاف معمول، چراغ خانهی پیامبر اكرم(ص) روشن است، وقتی نزد ایشان رفتیم، عرض كردیم آیا امری دارید؟ حضرت فرمودند: دو درهم از بیتالمال نزد من مانده بود، میخواستم اینها را به صاحبانشان برسانم و بعد بخوابم، و آن پولها را به ما دادند تا به فقرا برسانیم؟ عثمان میگوید: آری؛ یادم هست. ابوذر میگوید: پس كجا میروی، این اموال را به صاحبانشان برسان. كعبالاحبار یعنی آن یهودیِ به ظاهر مسلمان كه در كنار عثمان بود، به ابوذر میگوید: از امیرالمؤمنین عثمان نمیترسی كه این طور حرف میزنی. ابوذر میگوید: اینقدر قلبم از ترس خدا پر است كه جایی برای ترس از عثمان نمانده است.
🔅منظور از نقلِ این واقعه، جملهی اخیر ابوذر(ره) است و حالی که جناب ابوذر(ره) در آن بهسر میبرده است. به آن حال «#وَرع» میگویند. حالتی که در قلب انسان جز حضور حق و حضور حكم حق هیچچیزی ارزش ندارد و یك حالت نگهبانی از حكم خدا تمام وجود انسان را اشغال كرده است ، عرض شد امام صادق(ع) میفرمایند: «كانَ اَكْثَرُ عِبادَةِ اَبیذَرِّ رَحِمَهُالله، التَّفَكُّرُ وَ الاِعْتِبار»(104) اكثر عبادت ابوذر(ره) عبارت بود از تفكر و عبرتگیری. تأکید مجدد بنده این است تفكری كه حضرت میفرمایند، چه تفكّری است كه اكثر عبادات ابوذر(ره) را تشكیل میداده است. این تفكر، نه تفكّر ریاضی است و نه تفكّر فلسفی؛ بلكه تفكّرِ توجّه به حضور حضرت حق است و چنین تفكری موجب پدیدآمدن «وَرع» میگردد و رسولخدا(ص) میفرمایند: بالاترین اعمال در ماه رمضان همین وَرع از محارم الهی است كه عبارت است از یك حالت نگهبانی و توجه قلبی نسبت به محارم الهی كه منجر به سیر قلبی بهسوی خدا میشود.
📚رمضان دریچه رؤیت (سیر الی الله در سایهی جوع، صوم و ماه رمضان)
اصغر طاهرزاده
💠 @RoozieHalal 💠
✅اول #نماز یا #افطار؟
✍امام باقر عليه السلام : در ماه رمضان ابتدا نماز بخوان، سپس افطار کن؛
مگر این که همراه عده ای بودی که منتظر افطار بودند.
اگر قرار بود تو نیز با آنان افطار کنی، با ایشان مخالفت نکن و ابتدا افطار کن
و در غیر این صورت ابتدا نماز بخوان.
راوی پرسید: چرا این کار را کنم و ابتدا نماز بخوانم؟! فرمودند: چون دو وظیفه برای تو پیش آمده است: افطار و نماز؛
پس با چیزی شروع کن که بر دیگری برتری دارد و آن نماز است.
سپس فرمودند: و تو روزه داری؛ پس اگر نمازت را با حالت روزه به جا آوری و روز را پایان دهی، برای من دوست داشتنی تر است.
📚 وسائل الشیعه، ج ۱۰، ص ۱۵۰، ح ۲
💠 @RoozieHalal 💠
🌺🍂🌺🍂🌺🍂🌺🌴
✨امام علی علیه السلام: #خوش_ترین_زندگی، در #قناعت است
أطیَبُ العَیشِ القَناعَهُ
📚غررالحکم حدیث 2918
💠 @RoozieHalal 💠
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
📿 از امام صادق علیه السلام روایت شده که در #شبهای_دهه_آخر_ماه_رمضان این #دعا را بسیار بخوان:
🤲 یَا مُلَیِّنَ الْحَدِیدِ لِدَاوُدَ عَلَیْهِ السَّلامُ، یَا کَاشِفَ الضُّرِّ وَ الْکُرَبِ الْعِظَامِ عَنْ أَیُّوبَ عَلَیْهِ السَّلامُ، أَیْ مُفَرِّجَ هَمِّ یَعْقُوبَ عَلَیْهِ السَّلامُ، أَیْ مُنَفِّسَ غَمِّ یُوسُفَ عَلَیْهِ السَّلامُ، صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ کَمَا أَنْتَ أَهْلُهُ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَیْهِمْ أَجْمَعِینَ وَ افْعَلْ بِی مَا أَنْتَ أَهْلُهُ وَ لا تَفْعَلْ بِی مَا أَنَا أَهْلُهُ
🔸ای نرم کننده آهن برای داود علیه السلام، ای بردارنده بدحالی و بلاهای بزرگ از ایّوب علیه السلام، ای از بین برنده اندوه شدید یعقوب علیه السلام، ای زایل کننده غم یوسف علیه السلام، درود فرست بر محمّد و خاندان محمّد، چنان که تو سزاواری که درود فرستی بر جمله آنان، و با من چنان کن که تو شایسته آنی نه چنان که من سزاوار آنم.
📚 مفاتیح الجنان (بحارالانوار ج ۹۵ ص ۱۵۶)
#رزق_معنوی
💠 @RoozieHalal 💠