eitaa logo
روزی حلال
37.3هزار دنبال‌کننده
10.9هزار عکس
3.5هزار ویدیو
55 فایل
🔹 تبلیغات ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر https://eitaayar.ir/anonymous/vB1e.b53
مشاهده در ایتا
دانلود
🟧همۀ مصیبت های ما از خود ماست!! تمام چیزهایی که بشر به آن مبتلا هست از خود آدم است. تمام یعنی کارهایی که به دست بشر انجام می‌گیرد، بلکه کارهایی هم که از غیب به ما وارد می‌شود، چه بسا این همه زلزله‌ها و سیلها و طوفانها برای این باشد که ما خودمان را اصلاح نکردیم. 🟣 ما اگر چنانچه خودمان را اصلاح کنیم و اینهایی که مؤثرند در بین توده‌ها، اینهایی که مردم نظر می‌کنند ببینند اینها چه می‌کنند، آنها هم تبعیت کنند، اگر آن اشخاصی که مورد توجه مردم‌اند ومردم اعمال آنها را و اقوال آنها را تحت نظر دارند، اگر چنانچه وجهه واحد باشد، شما که صحبت می‌کنید برای خدا باشد، آن هم که می‌شنود برای خدا باشد، او که می‌نویسد هم همین‌طور، هیچ اختلافی نخواهد واقع شد. 🟤اگر اختلاف نظر هم باشد، با طرز الهی حل می‌شود؛ نه با طرز شیطانی. عمده اصلاح همین مرکزِ «خود» است. همه مصیبتهای ما از خود ماست. و باید اصلاح از خود ما شروع بشود. 🟠 من توقع نداشته باشم که خودم اصلاح نشده بخواهم دیگری را اصلاح کنم. این خیال باطل است. اگر چنانچه خود آن گوینده اصلاح شده باشد، می‌تواند دیگران را اصلاح بکند. [ امام خمینی-ره ، صحیفه نور، جلد 14 - صفحه 205] 💠 @RoozieHalal 💠
🔷دعای روز بیست وششم ماه مبارک رمضان ✨✨بسم الله الرحمن الرحیم 🍃اللهمّ اجْعَل سَعْیی فیهِ مَشْکوراً و ذَنْبی فیهِ مَغْفوراً و عَملی فیهِ مَقْبولاً و عَیْبی فیهِ مَسْتوراً یا أسْمَعِ السّامعین. 🍃 🌸🍃خدایا قرار بده کوشش مرا در این ماه قدردانـى شده و گناه مرا در این ماه آمرزیده و کردارم را در آن مورد قبول و عیب مرا در آن پوشیده اى شنواترین شنوایان. 💠 @RoozieHalal 💠
🥀✨🥀✨🥀✨🥀 🌕 خمس: ✨🍃در باب زکات خاطر نشان کردیم که در پاره ای از موارد اقتصادی، اگر درآمد و سود حاصله به حدّ نصاب برسد مشمول زکات می گردد و از آن جمله اند: گندم، جو، خرما، انگور، طلا، نقره، گوسفند، گاو و شتر، اینک بر آنیم پاره ای از موارد اقتصادی دیگر که مشمول «قانون خمس» می گردند را تذّکر دهیم. 👈اکثر فقهاء اهل سنت، خمس را فقط در غنیمت جنگی روا می دانند؛ گرچه شافعی در باب معدن طلا و نقره نیز خمس را لازم می داند. امّا اکثر فقهاء شیعه امامیه، خمس را به غنائم جنگی محدود نمی کنند و برخی از موارد کسب ثروت را از مقوله غنیمت می دانند. از نظر فقهاء عبارت اند از: 🔺1 - غنیمت جنگی 🔺2 - درآمد و کسب مال از راه غواصی 🔺3 - اموال مخلوط به حرام که جداسازی و تشخیص آن دشوار شده باشد 🔺4 - زمینی که توسط غیر مسلمان ذمی از مسلمان خریداری شود 🔺5 - کنوز 🔺6 - معادن 🔺7 - یک پنجم پس از انداز زائد بر مؤنه سال [منافع کسب] 💥 از حیث مصرف، در زمان ما به دو بخش سهم امام و سهم سادات تقسیم می گردد؛ سهم امام به مراجع تقلید زمان یا امام المسلمین داده می شود تا آن را در راه مصالح اسلامی هزینه کند و سهم سادات به فقراء از «ذوی القربی»؛ یعنی اولاد رسول خدا صلی الله علیه و آله از ناحیه فاطمه زهرا علیهاالسلام داده می شود؛ البتّه به ابن السبیل شان نیز داده می شود البتّه دیدگاه مذاهب چهار گانه از اهل سنت را می توانید در کتاب الفقه الاسلامی و ادلته ج 8، ص 5902 مطالعه فرمائید که در آن آمده است: «سهم ذوی القربی و هم بنو هاشم من أولاد فاطمة و غیرها». مفسران، ذیل آیه: «وَاعْلَمُوا أَنَّمَا غَنِمْتُم مِن شَیْءٍ فَأَنَّ لِلّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَ لِذِی الْقُرْبَی وَالْیَتَامَی وَالْمَسَاکِینِ وَابْنِ السَّبِیلِ إِن کُنتُمْ آمَنتُم بِاللّه وَمَا أَنْزَلْنا عَلَی عَبْدِنا یَوْمَ الْفُرْقانِ یَوْمَ الْتَقَی الْجَمْعانِ وَ اللّه ُ عَلی کُلِّ شَیْ ءٍ قَدِیرٌ».(1) 🗯«و بدانید هرگونه غنیمتی که به شما رسد، خمس آن برای خدا و برای پیامبر و برای ذی القربی و یتیمان و مسکینان و واماندگان در راه است، اگر شما به خدا و آنچه بر بنده خود در روز جدایی حق از باطل، روز درگیری دو گروه (با ایمان و بی ایمان؛ یعنی روز جنگ بدر) نازل کردیم، ایمان آورده اید و خداوند بر هر چیزی قادر و تواناست». 👌موضوع مهمّی که در این آیه باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد، این است که آیا لفظ «غنیمت» که در آیه آمده است تنها شامل غنایم جنگی می شود یا هرگونه درآمدی را در بر می گیرد؟ 👈در پاسخ باید گفت که: آیه غنیمت معنی وسیعی دارد و هرگونه درآمد، سود و منفعتی را شامل می شود؛ زیرا معنی لغوی این لفظ عمومیت دارد و دلیل روشنی بر تخصیص آن در دست نیست. تنها چیزی که جمعی از مفسران اهل تسنّن روی آن تکیه کرده اند این است که آیات قبل و بعد، در زمینه جهاد وارد شده است و همین موضوع قرینه می شود که آیه غنیمت نیز اشاره به غنایم جنگی باشد؛ در حالی که می دانیم شأن نزول و سیاق، عمومیّت آیه را تخصیص نمی زنند و به عبارت روشن تر هیچ مانعی ندارد که مفهوم آیه یک معنی کلی است بوده باشد(2)؛ آری اگر خمس درآمد سال داده شود، سرمایه کلانی در خدمت بیت المال قرار می گیرد. 1- . انفال، آیه 41. 2- . ر.ک: تفسیر نمونه، ج 7، 171 و 175 و 180. 📚 اقتصاد خانواده: اخلاق معیشتی در قرآن و سنت/ محمد شفیعی مازندرانی.ص: 129،130 💠 @RoozieHalal 💠
🔸️ ببین چه کسانی در زندگی ات حضور دارند ... 💠 @RoozieHalal 💠
🌕 و 🍃✨هر اندازه نسبت به حضور حق بیشتر توجّه داشته باشیم، بیشتر در تفكّر و تأمّل معنوی وارد شده‌ایم. حیف نیست كه بعضی جوانانِ ما با آن‌همه آمادگی که در پذیرش معارف دینی دارند، اهل تفكر و تأمل و كشیك نفس‌كشیدن، نیستند؟ این‌كه تأمل و تفكر معنوی چیز آسانِ سختی 👈است، نكته‌ی قابل توجهی است. آسان است، چرا كه ابوذرِ بی‌سواد هم می‌تواند آن را انجام دهد و سخت است، چون خیلی از با سوادان و افراد مطلع به علوم روز از آن محروم‌اند. زیرا باید از خودِ مادون پا را بالاتر گذاشت و نظر را به مرتبه‌ی دیگری از عالَم وجود انداخت. 👌هر چه نسبت به حضور حق بیشتر توجّه داشته باشیم، بیشتر تفكّر و تأمّل داریم و به همان اندازه از محارم الهی فاصله می‌گیریم. ملاحظه كرده‌اید كه بعضی‌ها ابداً دروغ نمی‌گویند. چون با تأمل و توجه به حضور حضرت حق، حرام بودن این عمل سراسر قلبشان را پر كرده است ولی بعضی‌ها نمی‌توانند به نامحرم نگاه نكنند، میل‌ آن‌ها از اختیارشان خارج است، همین‌كه با نامحرمی روبه‌رو شدند، بدون هیچ توقف و كنترلی به او چشم می‌دوزند. آن‌هایی که قلب و توجه خود را مشغول حضور حضرت حق کرده‌اند، حضور نامحرم آن‌چنان برایشان بی‌رنگ و غیر قابل توجه است كه میل آن‌ها نمی‌تواند در درونشان تحركی داشته باشد و آنها را به‌سوی نگاه به نامحرم بكشاند. 🗯در زمان خلافت عثمان عموماً وقتی اباذر(ره) از صحرا برمی‌گشت، چون خود را موظف می‌دانست كه به امور مسلمین نظر كند، به سراغ دار‌الإماره می‌‌رفت تا از امور مطلع ‌شود. یک روز می‌بیند در حالی كه روز به انتها رسیده، مقدار زیادی درهم و دینار را در بیت المال گذاشته‌اند و می‌خواهند بروند. به عثمان می‌گوید كجا می‌روی؟! عثمان می‌گوید: دارالإماره تعطیل است، می‌خواهیم برویم. ابوذر می‌گوید: یادت هست یك شب كه همراه یكدیگر در كوچه‌های مدینه می‌رفتیم، دیدیم برخلاف معمول، چراغ خانه‌ی پیامبر اكرم(ص) روشن است، وقتی نزد ایشان رفتیم، عرض كردیم آیا امری دارید؟ حضرت فرمودند: دو درهم از بیت‌المال نزد من مانده بود، می‌خواستم این‌ها را به صاحبانشان برسانم و بعد بخوابم، و آن پول‌ها را به ما دادند تا به فقرا برسانیم؟ عثمان می‌گوید: آری؛ یادم هست. ابوذر می‌گوید: پس كجا می‌روی، این‌ اموال را به صاحبانشان برسان. كعب‌الاحبار یعنی آن یهودیِ به ظاهر مسلمان كه در كنار عثمان بود، به ابوذر می‌گوید: از امیر‌المؤمنین عثمان نمی‌ترسی كه این طور حرف می‌زنی. ابوذر می‌گوید: این‌قدر قلبم از ترس خدا پر است كه جایی برای ترس از عثمان نمانده است. 🔅منظور از نقلِ این واقعه، جمله‌ی اخیر ابوذر(ره) است و حالی که جناب ابوذر(ره) در آن به‌سر می‌برده است. به آن حال «» می‌گویند. حالتی که در قلب انسان جز حضور حق و حضور حكم حق هیچ‌چیزی ارزش ندارد و یك حالت نگهبانی از حكم خدا تمام وجود انسان را اشغال كرده است ، عرض شد امام صادق(ع) می‌فرمایند: «كانَ اَكْثَرُ عِبادَةِ اَبی‌ذَرِّ رَحِمَهُ‌الله، التَّفَكُّرُ وَ الاِعْتِبار»(104) اكثر عبادت ابوذر(ره) عبارت بود از تفكر و عبرت‌گیری. تأکید مجدد بنده این است تفكری كه حضرت می‌فرمایند، چه تفكّری است كه اكثر عبادات ابوذر(ره) را تشكیل می‌داده است. این تفكر، نه تفكّر ریاضی است و نه تفكّر فلسفی؛ بلكه تفكّرِ توجّه به حضور حضرت حق است و چنین تفكری موجب پدیدآمدن «وَرع» می‌گردد و رسول‌خدا(ص) می‌فرمایند: بالاترین اعمال در ماه رمضان همین وَرع از محارم الهی است كه عبارت است از یك حالت نگهبانی و توجه قلبی نسبت به محارم الهی كه منجر به سیر قلبی به‌سوی خدا می‌شود. 📚رمضان دریچه رؤیت (سیر الی الله در سایه‌ی جوع، صوم و ماه رمضان) اصغر طاهرزاده 💠 @RoozieHalal 💠
✅اول یا ؟ ✍امام باقر عليه السلام : در ماه رمضان ابتدا نماز بخوان، سپس افطار کن؛ مگر این که همراه عده ای بودی که منتظر افطار بودند. اگر قرار بود تو نیز با آنان افطار کنی، با ایشان مخالفت نکن و ابتدا افطار کن و در غیر این صورت ابتدا نماز بخوان. راوی پرسید: چرا این کار را کنم و ابتدا نماز بخوانم؟! فرمودند: چون دو وظیفه برای تو پیش آمده است: افطار و نماز؛ پس با چیزی شروع کن که بر دیگری برتری دارد و آن نماز است‌. سپس فرمودند: و تو روزه داری؛ پس اگر نمازت را با حالت روزه به جا آوری و روز را پایان دهی، برای من دوست داشتنی تر است. 📚 وسائل الشیعه، ج ۱۰، ص ۱۵۰، ح ۲ 💠 @RoozieHalal 💠
🌺🍂🌺🍂🌺🍂🌺🌴 ✨امام علی علیه السلام: ، در است أطیَبُ العَیشِ القَناعَهُ 📚غررالحکم حدیث 2918 💠 @RoozieHalal 💠
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 📿 از امام صادق علیه السلام روایت شده که در این را بسیار بخوان: 🤲 یَا مُلَیِّنَ الْحَدِیدِ لِدَاوُدَ عَلَیْهِ السَّلامُ، یَا کَاشِفَ الضُّرِّ وَ الْکُرَبِ الْعِظَامِ عَنْ أَیُّوبَ عَلَیْهِ السَّلامُ، أَیْ مُفَرِّجَ هَمِّ یَعْقُوبَ عَلَیْهِ السَّلامُ، أَیْ مُنَفِّسَ غَمِّ یُوسُفَ عَلَیْهِ السَّلامُ، صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ کَمَا أَنْتَ أَهْلُهُ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَیْهِمْ أَجْمَعِینَ وَ افْعَلْ بِی مَا أَنْتَ أَهْلُهُ وَ لا تَفْعَلْ بِی مَا أَنَا أَهْلُهُ 🔸ای نرم کننده آهن برای داود علیه السلام، ای بردارنده بدحالی و بلاهای بزرگ از ایّوب علیه السلام، ای از بین برنده اندوه شدید یعقوب علیه السلام، ای زایل کننده غم یوسف علیه السلام، درود فرست بر محمّد و خاندان محمّد، چنان که تو سزاواری که درود فرستی بر جمله آنان، و با من چنان کن که تو شایسته آنی نه چنان که من سزاوار آنم. 📚 مفاتیح الجنان (بحارالانوار ج ۹۵ ص ۱۵۶) 💠 @RoozieHalal 💠
🌺امام علی علیه السلام می فرمایند: را روشن ادا کنید و بدهید و هنگامی که مردم خوابن بخوانید تا با ایمنی وارد شوید. 📚 بحارالانوار جلد ۸۳ صفحه ۱۵۹ 💠 @RoozieHalal 💠
🦋🦋🦋🦋🦋🦋 ✨✨برای امروزتان آرزو کردم 🌺🌺که خدای مهربون ✨✨هدیه دهد به شما طبقی 🌺🌺ازشادی های بی دلیل ✨✨روزی آرام و ذهنی پاک 🌺🌺و ایام به کام ✨✨صبحتون بخیر 💠 @RoozieHalal 💠
امام على عليه السلام: كُن أوثَقَ ما تَكونُ بنَفسِكَ، أحذَرَ ما تَكونُ مِن خِداعِها زمانى كه به نفْس خود بيشترين اعتماد را دارى، از فريب او بيشتر برحذر باش 📚غررالحكم حدیث7170 💠 @RoozieHalal 💠
🔴 اثرات ثروت اندوزی ♨️غفلت از خدا: ✨ که از ثروت اندوزی برمی خیزد، اساس بسیاری از ناهنجاری های اخلاقی می باشد. صاحب المیزان در تفسیر سوره تکاثر می نویسد: «ظاهر السیاق أنّ هذا الخطاب و کذلک الخطابات المتقدّمة فی السورة للناس، بما أنّ فیهم من اشتغل بنعمة ربّه عن ربّه فأنساه التکاثر فیها عن ذکر اللّه و ما فی السورة من التوبیخ و التهدید متوجّه الی عامة الناس ظاهرا واقع علی طائفة خاصة منهم حقیقة و هم الذین ألهاهم التکاثر».(1) مال اندوزی، مایه غفلت از خدا است و عامل بازدارنده آدمی از توجّه به خداست. در تبیان آمده است: «الذی جمع مالاً و عدّده»... أنّه یجمع المال و یحبّه و لا یخرج حقّ اللّه منه.(2) آن که حقّ خدا را نمی پردازد حقّ مردم را نیز نخواهد پرداخت و از این طریق می توان مال دوستی و تکاثر آن فرد را دانست. ♨️ گرایش به : 👈شیخ طوسی در باب حقیقت و تأثیر سوء «ثروت اندوزی» می نگارد: «فالإلهاء، الصرف الی اللهو و اللهو الأنصراف الی ما یدعو إلیه الهوی... و المتفاخر متکبّر لأنّه تطاول بغیر حقّ فالتکاثر التباهی بکثرة المال و العدد».(3) ♨️ : ثروت اندوزی موجب ترک طاعت است، چنانکه طبری، یادآور می شود: «و اشتغالکم بالتکاثر فی الدنیا عن طاعة اللّه ربکم».(4) یکی از آثار منفی تکاثر، نادیده گرفتن عمل به واجبات الهی است. زمخشری ذیل سوره تکاثر می نویسد: «ألهاکم التکاثر عن ذکر اللّه و الواجبات و المندوبات فی الفرقة و الطاعة و التفکر و التدبر».(5) 1- . المیزان، ج 20، ص 352. 2- . تبیان، ج 1، ص 407. 3- . تبیان، ج 1، ص 402 4-تفسیر طبری، ج 30 ص 364. 5- . تفسیر زمخشری، ج 32، ص 77. 📚 اقتصاد خانواده: اخلاق معیشتی در قرآن و سنت/ محمد شفیعی مازندرانی.ص: 140 💠 @RoozieHalal 💠
🌾🌱🌾🌱🌾🌱🌾🌱🌾🌱🌾 🔆دعای روز سه شنبه 🔅بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ 🍁الْحَمْدُ للهِ وَ الْحَمْدُ حَقُّهُ کَمَا یَسْتَحِقُّهُ حَمْدا کَثِیرا 🍂وَ أَعُوذُ بِهِ مِنْ شَرِّ نَفْسِی إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ اِلّا مَا رَحِمَ رَبِّی 🍁وَ أَعُوذُ بِهِ مِنْ شَرِّ الشَّیْطَانِ الَّذِی یَزِیدُنِی ذَنْبا إِلَى ذَنْبِی 🍂وَ أَحْتَرِزُ بِهِ مِنْ کُلِّ جَبَّارٍ فَاجِرٍ وَ سُلْطَانٍ جَائِرٍ وَ عَدُوٍّ قَاهِرٍ 🍁اللهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ جُنْدِکَ فَإِنَّ جُنْدَکَ هُمُ الْغَالِبُونَ 🍂وَ اجْعَلْنِی مِنْ حِزْبِکَ فَإِنَّ حِزْبَکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ، 🍁وَ اجْعَلْنِی مِنْ أَوْلِیَائِکَ فَإِنَّ أَوْلِیَاءَکَ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ 🍂اللهُمَّ أَصْلِحْ لِی دِینِی فَإِنَّهُ عِصْمَةُ أَمْرِی 🍁وَ أَصْلِحْ لِی آخِرَتِی فَإِنَّهَا دَارُ مَقَرِّی 🍂وَ إِلَیْهَا مِنْ مُجَاوَرَةِ اللِّئَامِ مَفَرِّی 🍁وَ اجْعَلِ الْحَیَاةَ زِیَادَةً لِی فِی کُلِّ خَیْرٍ وَ الْوَفَاةَ رَاحَةً لِی مِنْ کُلِّ شَرٍ 🍂اللهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ خَاتَمِ النَّبِیِّینَ، 🍁وَ تَمَامِ عِدَّةِ الْمُرْسَلِینَ وَ عَلَى آلِهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ 🍂وَ أَصْحَابِهِ الْمُنْتَجَبِینَ 🍁وَ هَبْ لِی فِی الثُّلَثَاءِ ثَلاثا لا تَدَعْ لِی ذَنْبا اِلّا غَفَرْتَهُ 🍂وَ لا غَمّا اِلّا أَذْهَبْتَهُ وَ لا عَدُوّا اِلّا دَفَعْتَهُ بِبِسْمِ اللهِ خَیْرِ الْأَسْمَاءِ 🍁بِسْمِ اللهِ رَبِّ الْأَرْضِ وَ السَّمَاءِ 🍂أَسْتَدْفِعُ کُلَّ مَکْرُوهٍ أَوَّلُهُ سَخَطُهُ 🍁هوَ أَسْتَجْلِبُ کُلَّ مَحْبُوبٍ أَوَّلُهُ رِضَاهُ 🍂فَاخْتِمْ لِی مِنْکَ بِالْغُفْرَانِ یَا وَلِیَّ الْإِحْسَانِ 💠 @RoozieHalal 💠
✅ سیره عملی امام خمینی (ره) 🖇هر کس می‌خواهد آدم شود ... وقتی غذای امام را داخل اتاق می‌بردم، می‌دیدم قرآن را باز کرده‌اند و مشغول قرائت آن هستند. مدّتی این مسئله (کثرت قرائت قرآن) ذهنم را مشغول کرده بود، تا اینکه روزی به امام عرض کردم: «حاج آقا! شما سراپای وجودتان قرآن عملی ست، دیگر چرا این قدر قرآن می‌خوانید؟» امام مکثی کردند و فرمودند: «هر کس بخواهد از آدمیت سر در بیاورد و آدم شود، باید دایم بخواند.» 💠 @RoozieHalal 💠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔔احکام واجبات مالی(زکات،خمس،کفاره، رد مظالم) ⁉️ کسانی که واجبات مالی بر عهده ی آنها مانده، به چه ترتیبی باید پرداخت کنند؟ ⬅️آیا همه کشاورزان و باغداران موظف به پرداخت هستند؟ ⬅️کسانی که تابحال نداده اند چه تکلیفی دارند؟ ⬅️آیا بیشتر از مقدار مشخص می‌توانیم بدهیم؟ ⬅️کفاره شامل چه اجناسی است؟ ⬅️ را به چه کسی بدهیم؟ ⬅️پرداخت فطریه سال‌های قبل به چه صورت است؟ 💠 حجت الاسلام استاد وحیدپور 💠 @RoozieHalal 💠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍💎ای بشر از چه گمان کردی که دنیا مال توست؟! ورنه پنداری که هر لحظه دنبال توست هر چه خوردی، مال مور و هر چه هستی مال گور هر چه داری ، هر چه کردی مال توست...☘☘☘ 💠 @RoozieHalal 💠
🌕 زکات: 💫جلوه های : ⚜یکی از راه های پیشگیری از مال اندوزی و نیز یکی از شیوه های خدا پسندانه توزیع ثروت عادلانه و همچنین یکی از طرق صحیح و دستگیری از فقراء، پرداختن زکات است که دارای اهمیت ویژه ای است از جمله: 💥الف: در 27 آیه از قرآن زکات در کنار نماز آمده است: «وَ اَقِیْمُوا الَّصلوةَ وَ آتُوا الزَّکاةَ وَ ارْکَعُوا مَعَ الّراکِعِینَ». 💥ب: رهبران الهی عمل به این را برای خود و اهل خود ملزم می دانستند: «...وَکَانَ یَأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلاَةِ وَالزَّکَاةِ...».(1) 💥ج: یکی از اهداف اساسی تشکیل حکومت اسلامی، اقامه نماز و انجام زکات است: «اَلَذین اِنْ مَکَنّاهُمْ فِی الارْضِ اَقامُوُا الصَّلاةَ وَ آتُوُا الزَّکاةَ».(2) 💥د:دوزخیان در پاسخ بهشتیان می گویند: یکی از عوامل سقوط ما به دوزخ، ، از راه کوتاهی در پرداخت زکات است: «وَلَمْ نَکُ نُطْعِمُ الْمِسْکِینَ».(3) که منظور از آیه، کوتاهی در ادای زکات نیز می باشد. 💥ه: اداء زکات، یکی از عوامل افزایش رزق و روزی است اشاره 🔅سعدی می گوید: زکات مال بده کاغبان نخله رَزْ چو بیشتر بَبُرَد بیشتر دهد انگور 💥و: در دوران حضور، حضرت مهدی علیه السلام با کسانی که زکات مال خود را نمی پردازند مانند زناکاران همسردار برخورد کرده و آنان را مؤاخذه می کند.(4) 💥ز: تردیدی نیست که زکات از ضروریات دین و انکار کردن آن به منزله کفراست.(5) 💥ح: امام صادق علیه السلام به کسی که زکات نمی دهد لقب سارق داده اند.(6) 💥ط: خودداری از پرداخت زکات از گناهان کبیره است 1- . مریم، آیه 55. 2- . حج، آیه 41. 3- . مدثر، آیه 44. 4- . کافی، ج 3، ص 503، ح 5. 5- . مبسوط، ج 1، ص 190. 6- . وافی، ج 10، ص 44 📚 اقتصاد خانواده: اخلاق معیشتی در قرآن و سنت/ محمد شفیعی مازندرانی.ص: 115 💠 @RoozieHalal 💠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
* 🎥 راه‌های جلب رحمت الهی 👤 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری ⏱ دو دقیقه 💠 @RoozieHalal 💠
🥀🥀🥀 📿 دعای امام صادق علیه السلام در شبهای دهه پایانی ماه رمضان: 🤲 أَعُوذُ بِجَلَالِ وَجْهِکَ الْکَرِیمِ أَنْ یَنْقَضِیَ عَنِّی شَهْرُ رَمَضَانَ أَوْ یَطْلُعَ الْفَجْرُ مِنْ لَیْلَتِی هَذِهِ وَ بَقِیَ لَکَ عِنْدِی تَبِعَةٌ أَوْ ذَنْبٌ تُعَذِّبُنِی عَلَیْهِ یَوْمَ أَلْقَاکَ 🤲 به شکوه و عظمت روی گرامی تو پناه می‌برم از این که ماه رمضان از من سپری شود یا سپیده دم این شب طلوع کند و گناهی نزد من باقی مانده باشد که به واسطه آن مرا در روز ملاقات با خود عذاب کنی. 📚 بحارالانوار ج ۹۵ ص ۱۵۶ 💠 @RoozieHalal 💠
✅چه با خودت آوردی؟ ✍آیت الله جوادی آملی: خداوند در می‌فرماید «من جاء بالحسنه فله عشر امثالها» نفرمود کسی که در دنیا بکند یا کسی که در دنیا ایمان بیاورد اهل نجات است در هیچ جای قرآن نداریم که فرموده باشد «من فعل الحسنه» بلکه فرمود: «من جاء بالحسنه» این یعنی انسان باید یک قدرتی داشته باشد که بتواند این را با خود ببرد. یعنی اعمالش در دستش نقد باشد. این‌طور نباشد که در دستش کار خیر بگذارد بعد گناه کند، غیبت کند و... که با این کارها افعال خیرش بریزد. این مصداق همان «من فعل الحسنه» است که مورد نظر قرآن نیست بلکه انسان باید آن‌طور باشد که بتواند همه‌ی افعال نیک و خوب خودش را به همراه خود ببرد. لذا در صحنه‌ی قیامت نمی‌گویند تو در دنیا چه کردی؟ بلکه می‌گویند چه با خودت آوردی؟ 📚درس_تفسیر ۹۳/۰۹/۰۳ 💠 @RoozieHalal 💠
🍃🍃🍃 ✍مولایمان علی(علیه السلام) خطاب به کارگزارانش:أَدِقُّوا أَقْلاَمَكُمْ وَ قَارِبُوا بَيْنَ سُطُورِكُمْ وَ اِحْذِفُوا عَنِّي فُضُولَكُمْ وَ اِقْصِدُوا قَصْدَ اَلْمَعَانِي وَ إِيَّاكُمْ وَ اَلْإِكْثَارَ فَإِنَّ أَمْوَالَ اَلْمُسْلِمِينَ لاَ تَحْتَمِلُ اَلْإِضْرَارَ 🔹 خود را نازک کنید[تا جوهر کمتری مصرف شود] و سطرها را نزدیک به هم گیرید و زیادتی کلمات را حذف کنید و مقاصد و منظورها را در نظر بگیرید! بر حذر می‌دارم شما را از پُرحرفی و ؛ زیرا نمی‌تواند این گونه خسارت‌ها را تحمل کند. 📚(وسائل‌الشیعه، ج۱۷، ص۴۰۴) 💠 @RoozieHalal 💠
🍃 🍃🍃صبح آمد ✨✨دفتر این زندگی را باز کن 🍃🍃زیستن را با سلام تازه‌ ای آغاز کن ✨✨روز تازه 🍃🍃فکر تازه ✨✨راه تازه پیش گیر 🍃🍃عاشقی را با کلام تازه‌ ای آواز کن 😊سلام صبحتون بخیر و شادی 💠 @RoozieHalal 💠
💠حضرت امیرالمؤمنین عليه السلام: الإِكثارُ يُزِلُّ الحَكيمَ، ويُمِلُّ الحَليمَ؛ فَلا تُكثِر فَتُضجِر ، وتُفَرِّط فَتُهَن زياده گويى، موجب لغزش حكيم و خستگى بردبار است. پس زياده گويى مكن كه مايه رنج خواهى بود و تفريط مكن كه مايه اهانت خواهى بود 📚غررالحكم حدیث 2009💙 💠 @RoozieHalal 💠