eitaa logo
روزی حلال
37.3هزار دنبال‌کننده
10.9هزار عکس
3.5هزار ویدیو
55 فایل
🔹 تبلیغات ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر https://eitaayar.ir/anonymous/vB1e.b53
مشاهده در ایتا
دانلود
🛑 ✨✨امام رضا «علیه السلام»: عن أبیه «علیه السلام» عن آبائه «علیه السلام» ، قال: قال رسول الله «صلی الله علیه و آله و سلم»: المغبون لا محمود و لا مأجور. 🍃✨نقل از پدر خویش، از پدران خویش، از پیامبر اکرم که فرمود: انسان گول خورده (مغبون شده)، نه ارزشی دارد نه پاداشی. 💫از مجموعه ی تعالیم رضوی درباره ی مال و نظام مالی روشن می گردد که عامل قوام و پایداری جامعه است، پس باید در رشد و حفظ آن کوشید، و در بهره برداری از سهل انگاری نکرد. در حدیث «علل الشرایع» ، که امام رضا «علیه السلام» از فلسفه ی احکام سخن می گویند، بارها بر این محور تأکید شده است که استفاده از راهها و شیوه هایی که موجب فساد و تباهی و رکود در نظام مالی است، یا حد و مرز اموال را نادیده می گیرد و حرمت مال را کنار می گذارد و … ممنوع است و استفاده از راههای بهره برداری درست و حلال است و مجاز. 💥💥اموال در دنیا بسیار است و راههای رشد . تمامی راههایی که در اسلام ممنوع و محکوم است، اموال را افزایش و رشد می دهد چون ربا، خیانت، ظلم و …؛ لیکن اینها از نظر اسلام رشد مال نیست. مال به دست آمده از راه ربا، حرمت و ارزش ندارد. اینگونه مال باید مصادره شود و به کسانی که ربا داده اند، اگر معلومند باز گردد و گرنه به محرومان داده شود. همچنین در اموال نامشروع دیگر که ضوابط و معیارهای اسلامی در آنها رعایت نشده است. بنابراین، مال در بینش اسلامی، تنها و در چهارچوبی که اسلام خواسته و در مسیر اهداف اسلامی، حرمت و ارزش دارد، و و رشد آن باید در قلمرو اسلامی آن باشد. چنانکه گفتیم، رباخوار مال شخصی خود را حفظ می کند، لیکن مال در سطح جامعه حفظ نمی شود؛ بلکه تضییع و تباه می گردد چون مدار و موضوع و چهارچوب اسلامی خود را از دست می دهد. پولی که سودآور باشد از نظر اسلام پول نیست، ارزشی ندارد، رشد نیست، بلکه زیان و ضرر است. در اسلام، زیان و ضرر فرد و زیان و ضرر جامعه هر دو مورد نظر است، بلکه دومی مهمتر است. 📒امام رضا (ع ): زندگی و اقتصاد/ حکیمی ، محمد، ‫۱۳۱۸ .ص۱۱۳،۱۱٠، ۱۱۲ 💠 @RoozieHalal 💠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
"یکی از دلایل فقر و ..." قسمتی از بیانات استاد در جلسه درس اخلاق 💠 @RoozieHalal 💠
💎پیامبر خدا صلی الله علیه و آله : إنَّ الدّينارَ وَ الدِّرهَمَ أهْلَكا مَنْ كانَ قَبلَكُم وَ هُما مُهْلِكاكُم؛ دينار و درهم، كسانى را كه پيش از شما بودند، نابود كرد و آن دو شما را هم به نابودى مى‏ كشند. 📗 [ كافى: ج2، ص316، ح 6 ] 💠 @RoozieHalal 💠
29.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
من برای امام زمانم دقیقاً باید چکار کنم؟ دائماً از غربت امام زمان علیه‌السلام حرف میزنید و مشارکت در ظهور، ※ الان وظیفه‌ی من، دقیقا چیه؟ 💠 @RoozieHalal 💠
💫⚡️💫⚡️💫⚡️💫⚡️💫 ✅ 🌱امام رضا «علیه السلام»: ان اهل الضعف من موالی یحبون ان اجلس علی اللبود،و البس الخشن، و لیس یتحمل الزمان ذلک. ✨کوته فکران از دوستانم دوست دارند من بر نمد بنشینم و جامه ی زبر بر تن کنم؛ لیکن زمان، مقتضی این زندگی نیست. 🥀امام در این کلام، به روشنی از فراخور و ظرفیتهای زمانی سخن گفته و میان دوره ها و زمانها تفاوت قائل شده است. از آغاز سخن امام چنین به دست می آید که برخی انتظار داشتند که ایشان نیز مانند زمان حضرت علی «علیه السلام» لباس بپوشد و به سان او زندگی کند. امام در پاسخ آنان به تفاوت دوره ها و زمانها و مسئولیتهای هر زمان اشاره می کنند. 📒امام رضا (ع ): زندگی و اقتصاد/ حکیمی ، محمد، ‫۱۳۱۸ .ص۱۰۷ 💠 @RoozieHalal 💠
‼️ استفاده از اموال کسی که خمس نمی دهد 🔷س ۵۸۱۳: پدرم اهل پرداخت خمس نیست، استفاده از اموال ایشان برای ما اشکال دارد؟ آیا فرزندان ایشان، ضامن خمسِ اموال استفاده شده هستند؟ ✅ ج: استفاده از اموال ایشان اشکال ندارد و نسبت به خمس آن وظیفه ای ندارید، ولی در صورتی که یقین دارید خمس نمی دهد، وظیفۀ شما ـ با وجود شرایط ـ تذکر به مسئلۀ خمس و امر به معروف است . 💠 @RoozieHalal 💠
35 - ذکرهای نورانی برای آرامش در دنیا و آمرزش در آخرت !.mp3
4.95M
🎙حجت الاسلام لقمانی 🌺 ذکرهای نورانی برای آرامش در دنیا و آمرزش در آخرت ! 💠 @RoozieHalal 💠
✍امام رضا علیه السلام: براى خودتـان بهره‌‏اى از دنيا قرار دهيد، به اينكه خواسته‏‌هاى دل را از به آن بدهيد، تا حدّى كه را از بين نبرد و در آن نباشد، و بدين وسيله، بر كارهاى دين، كمک بجوييد. 📚 فقه الرضا عليه‏ السلام، ص ۳۳۷ ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ 💠 @RoozieHalal 💠
💠 من هستم و مے‌کنم 🔻 آیت الله رحمة‌الله‌علیه: 🌺 همه اعمال ما صورت دارند و مجسم مے‌شوند. حتے ، صورت برزخے دارد. ⬅️ در روايات بسيار مفصلے آمده است که روز قيامت، شخصے نورانے وارد محشر مے‌شود و فضاے محشر را منوّر مے‌کند. همه گمان مے‌کنند که او ملک مقرب است، تا اينکه خودش را چنين معرفے مے‌کند: 🌸 «من قرآن هستم و مے‌کنم کسے را که به آيات من عمل کرده باشد.» 💠 @RoozieHalal 💠
🌷 لقمان علیه السلام: ‌ در سفارش به فرزند خود فرمود : فرزندم! مبادا خروس از تو زرنگتر باشد، هنگام كه تو در او بر مى خيزد و آمرزش مى طلبد! 💠 @RoozieHalal 💠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💎امام علی عليه ‏السلام : قالَ عَجِبْتُ لِمَن يُنْشِدُ ضـالَّتَهُ وَ قَدْ اَضَلَّ نَفْسَهُ فَلا يَطْلُبُها؛ در شگفتم از كسى كه در پى يافتن گمشده خويش مى ‏گردد، در حالى كه «خود» را گم كرده و در پى يافتن «خويش» نيست! 📗[ميزان الحكمه: ج 7، ص 141] 💠 @RoozieHalal 💠
🔴تأمین سطح زندگی ✨✨امام رضا علیه السلام: 🍃ان الله تبارک و تعالی، لم یبح اکلا و لا شربا الا ما فیه المنفعه و الصلاح، و لم یحرم الا ما فیه الضرر و التلف و الفساد. فکل نافع مقو. للجسم فیه قوه للبدن فهو حلال … 💥خدای متعال هیچ خوردن و نوشیدنی را جایز نکرده مگر آنچه در آن سود و صلاحی است؛ و (هیچ چیز را) ممنوع نکرده مگر آنچه در آن زیان و نابودی و تباهی بوده است. پس هر چه سودمند و توان بخش جسم باشد و به بدن آدمی نیرو بدهد، است … 👈یکی از مسائلی که فقر را پدیده ای ضد اسلامی معرفی می کند و ضرورت مبارزه با آن را از نظر اسلام روشن می سازد، تبیین کمیت و و لزوم تأمین مواد و مایحتاج زندگی همه ی مردم است. این موضوع مهم و حیاتی و اسلامی، در احادیث امام رضا «علیه السلام» مطرح شده است. ⚡️امام در طرح مسائل گوناگون حیات و سعادت و رشد زندگی انسان، از سطح زندگی معقول و درستی سخن گفته اند که با شکوفایی استعدادهای مادی و معنوی و تکامل فردی و اجتماعی انسان متناسب است. مجموعه ی این گفتار، روشن می سازد که امام رضا «علیه السلام» درباره ی سطح زندگی و حد و مرز نیازهای آن چگونه می اندیشند، و چه کالاها و مواد و را برای زندگی انسان لازم می دانند. از این موضوع به دست می آید که فقر و و نبود سطح زندگی لازم، با اندیشه های امام به کلی ناسازگار است. 📒امام رضا (ع ): زندگی و اقتصاد/ حکیمی ، محمد، ‫۱۳۱۸ .ص۹۶ 💠 @RoozieHalal 💠
امام على عليه السلام: مَن ساءَ خُلُقُهُ ضاقَ رِزقُهُ آن كه باشد، اش تنگ مى شود 📚غررالحكم حدیث8023 💠 @RoozieHalal 💠
👹پاسخ جنّ بزرگ، به سؤالات سلیمان 💠حضرت سلیمان ـ علیه السلام ـ از پیامبرانی بود که خداوند او را بر جنّ و انس و… مسلّط نموده بود. روزی چند نفر از اصحاب خود را همراه یکی از جنّهای بزرگ و گردنکش فرستاد، تا چند ساعتی به میان مردم بروند و گردش کنند و سپس بازگردند و به اصحاب فرمود: در این سیر و سیاحت هر چه را از آن جنّ شنیدید به خاطر بسپارید و وقتی نزد من آمدید برای من بیان کنید. آنها همراه آن جنّ سرکش حرکت کردند تا به بازار رسیدند و امور زیر را از آن جنّ دیدند: ۱. دیدند آن جنّ به آسمان نگاه کرد و سپس به مردم نگریست و سرش را تکان داد. ۲. از آن جا عبور نمودند تا به خانه‎ای رسیدند، شخصی از دنیا رفته و بستگان او گریه می‎کنند. آن جنّ وقتی که آن منظره را دید خندید. ۳. از آن جا عبور نمودند و افرادی را دیدند که سیر را با پیمانه می‎فروشند، ولی فلفل را با وزن (و سنجش دقیق ترازو) می‎فروشند. آن جنّ با دیدن آن منظره خندید. ۴. از آن جا عبور نمودند و به گروهی رسیدند. دیدند آنها ذکر خدا می‎گویند و به یاد خدا به سر می‎برند، ولی گروه دیگری در کنار آنها هستند و به امور بیهوده و باطل سرگرم می‎باشند. آن جنّ سرش را تکان داد و لبخند زد. یاران سلیمان ـ علیه السلام ـ ، از این سیر و عبور بازگشتند و جریان را (در چهار مورد فوق به سلیمان ـ علیه السلام ـ گزارش دادند. سلیمان ـ علیه السلام ـ آن جنّ را احضار کرد و از او از چهار موضوع مذکور پرسید: ۱. وقتی که به بازار رسیدی، چرا سرت را به آسمان بلند نمودی. و سپس به زمین و مردم نگاه کردی و سرت را تکان دادی؟ جنّ گفت: فرشتگان را بالای سر مردم دیدم که اعمال آنها را با شتاب می‎نوشتند. تعجّب کردم که آنها این گونه با شتاب می‎نویسند ولی انسانها آن گونه با شتاب سرگرم (امور مادی خود) هستند. ۲. وقتی که به خانه‎ای وارد شدی، شخصی مرده بود و حاضران گریه می‎کردند، چرا خندیدی؟ جنّ گفت: خنده‎ام از این رو بود که آن شخص مرده، به بهشت رفت، ولی حاضران (به جای خوشحالی) گریه می‎کردند. ۳. چرا وقتی که دیدی سیر را با پیمانه، و فلفل را با وزن می‎فروشند خندیدی؟ جنّ گفت: ازاین رو که دیدم سیر را با آن همه ارزش، که کیمیای درمان است با پیمانه می‎فروشند، ولی فلفل را که مایه بیماری است با وزن دقیق به فروش می‎رسانند! از این رو از روی تعجّب خندیدم. ۴. چرا در مورد آن دو گروه که یکی در یاد خدا و دیگری سرگرم لهو و امور بیهوده بودند، سر تکان دادی و خندیدی؟ جنّ گفت: زیرا تعجب کردم که دو گروه، هر دو انسانند، ولی گروه اول بیدار در یاد خدایند، اما گروه دوم غافل و سرگرم در بیهودگی هستند. 📚اقتباس از بحار، ج ۱۴، ص ۷۹. 💠 @RoozieHalal 💠
🌷آیت الله سید علی قاضی(ره): زمانی برسد ڪه ما محـتاج گفـتن یڪ لااله الاالله و محتاج گفتن یک استغـفرالله می شویم و دیگر به ما نمیدهند مواظب از دست رفـــتن فــرصت ها باشیـــم. 💠 @RoozieHalal 💠
🔸️ اما صدقه ... 💠 @RoozieHalal 💠
جایگاه_صدق.mp3
1.85M
  💥 جایگاه صِدق 🔻 روز قیامت، وقتی همه‌ی حساب و کتاب‌ها تمام شد، تازه سر و کله‌ی بعضی‌ها پیدا می‌شود ! همه با تعجب می‌پرسند: شما تا الان کجا بودید؟! منبع: مجموعه انصاف 💠 @RoozieHalal 💠
🔆 () در زندگی 🍃✨امام رضا «علیه السلام»: 🌱تا سه خصلت در آدمی نباشد، حقیقت ایمان او کمال نیابد: «ژرف شناختن دین، و اندازه داشتن در زندگی و پایداری در مصیبتها». ♨️از شاخه های اصل محدودیت در مصرف، تقدیر در (معیشت) زندگی است. این اصل، در کلمات پیامبر «صلی الله علیه و آله و سلم» و امامان «علیهم السلام» فراوان آمده است، و به معنای اندازه داشتن در هزینه، و حساب کردن امور زندگی، و برقراری هماهنگی میان نیازها و چگونگی برآورد آنها است؛ یعنی رعایت اصل حیاتی نظم و انضباط اقتصادی است. این اصل از برنامه های اساسی اقتصادی و تربیتی در اسلام است. افراد جامعه ی اسلامی باید دارای تربیتی اقتصادی باشند، و زندگیشان برنامه داشته باشد؛ و مصرف مواد و کالاها باید در چهارچوب محاسبه و مدیریت انجام گیرد. 👌اهمیت این بعد از تربیت، در این است که حاکم بر حیات فرد و جامعه، اگر با اندازه داری و محاسبه باشد، زمینه ای سازنده برای رشد مادی و معنوی افراد خواهد بود. و سبب می شود تا از امکانات و نیروها به موقع و باندازه بهره برداری شود، و از هرز رفتن توان و فکر و های انسان ها جلوگیری بعمل آید زندگی بی حساب و فاقد محاسبه و اندازه داری، تعادل و همآهنگی لازم را ندارد و با وجود صرف نیرو و سرمایه ی فراوان، بازدهی بسیار اندک خواهد داشت؛ در نتیجه امکانات و نیروها هرز می رود، و استواری و پایداری حیات فرد و جامعه دچار مخاطره می گردد. 🗯اصل «تقدیر در معیشت» ، به رعایت حدود لازم و پیروی از حد و دوری از اسراف می انجامد. 💥این اصل، با توجه به زبانی که در حدیث امام رضا «علیه السلام» و دیگر احادیث به کار رفته، و به صورتی کلی و قانونمند بازگو شده است، همه ی مراحل تکلیفی را در همه ی ابعاد زندگی در برمی گیرد. دوری از ، تبذیر، و تضییع و فاسد کردن مواد و کالاها را نیز شامل می گردد. مراحل نهایی و تکامل یافته ی مصرف را که حذف زواید و امور غیر ضروری است، تضمین می کند. این اصل همچنین در قلمرو گسترده تر برنامه ریزیهای اقتصادی نیز جریان دارد. برنامه ریزی اقتصادی و نظام تولید و توزیع باید با تقدیر و محاسبه انجام گیرد. تولید هر کالا باید با اندازه گیری و محاسبه باشد تا مقدار توان و کارآیی که از آن کالا منظور بوده با ترکیب موادی که در آن به کار رفته است، هماهنگ باشد. 📒امام رضا (ع ): زندگی و اقتصاد/ حکیمی ، محمد، ‫۱۳۱۸ .ص۴۸،۴۷،۴۶ 💠 @RoozieHalal 💠