هدایت شده از مدرسهتـ؋ــکرونوآوری نگاه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ریلز
▪️در روزگاری او نبود و ما هیچ نداشتیم...
#هویتما
#روحالله
#انقلاباسلامی
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
@Manahejj
هدایت شده از خبرخاص
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 سخنان قابل تامل آیت الله جاودان: راهپیمایی ۲۲ بهمن واجب است.
🔺️سخنرانی سال گذشته...
#نشر_حداکثری_واجب
➖➖➖➖
🌐#کانال_خبر_خاص👇
https://eitaa.com/joinchat/515702979C181840c21d
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️انقلاب مردم ایران به رهبری امام خمینی (ره) از چه خاستگاه دینی نشأت گرفت؟ به عبارتی این انقلاب مشروعیّت خود را از چه مبانی و قواعد دینی می گیرد؟ (بخش دوم)
🔸#انقلاب_اسلامی_ایران بر مبانی و اصول خاصی استوار است که آن را از سایر #انقلابهای_جهان #متمایز می کند، برای آشنایی بیشتر با این #انقلاب_عظیم، به طور اختصار به تعدادی از اصول و مبانی آن اشاره می شود:
2⃣نفی سلطه کفار بر سرزمین اسلامی و سرنوشت مسلمین
🔹با دقت در آیات و روایات، از جمله آیه ۱۴۱ سوره مبارکه نساء « ...لَنْ يَجْعَلَ اللهُ لِلْكافِرينَ عَلَى الْمُؤْمِنينَ سَبيلا»، (خداوند هرگز #کافران را بر #مؤمنان تسلّطی نداده است) در مییابیم که در سیاست خارجی #دولت_اسلامی، پس از موضوع جهاد، بر هیچ مسئله سیاسی دیگری، نظیر «نفی ولایت غیر مسلمانان بر مسلمان» تأکید نشده است؛ به عبارت بهتر در دیدگاه #فقه_اسلامی، خصوصاً فقه امامیه، #سلطه و چیرگی #دشمنان بر جامعه اسلامی و #مسلمانان امری نارواست. با توجه به این عقیده، هر گونه مبادلات و #مراوداتی که باعث افزایش و گسترش نفوذ غیر مسلمانان و #بیگانگان در جامعه اسلامی گردد، به نحوی که آنان بتوانند در #امور_مسلمین دخالت کنند، #ممنوع و نادرست تلقی میشود.
🔹 #امام_خمینی (ره) در ذیل آیه ۱۴۱ سوره مبارکه نساء «لَنْ یَجْعَلَ اللهُ لِلْکافِرینَ عَلَى الْمُؤْمِنینَ سَبیلاً» چنین مینویسد: «ممکن است بگویم قاعده #نفی_سبیل وجه #سیاسی دارد، و در مقام توجه دادن #مسلمانان به این امر مهم که لازم است از #سلطه_کافران به هر وسیله ممکن خارج شوند؛ زیرا تسلط آنان امر محتوم و تقدیر الهی نیست تا تسلیم به آن لازم باشد، بلکه رضایت دادن به این #سلطه، #ذلت و #ظلم است و خداوند از این بری است». [۱]
🔹براساس این قاعده فقهی، نظام پادشاهی #پهلوی که #استقلالی از خودش نداشت و در قانونگذاری و #اداره_کشور از حامیان #آمریکایی خود دستور می گرفت، #نامشروع تلقّی می شد؛ جریان لایحه #کاپیتولاسیون نمونه بارز از #سلطه_کفّار بر سرنوشت مسلمانان می باشد. امام خمینی (ره) بعد از تصویب این قانون با آن مخالفت و چنین فرمودند: «مجلس به پیشنهاد دولت، #سند_بردگی ملت ایران را امضا کرد... بدون اطّلاع ملت با چند ساعت صحبت های سرّی، #ملت_ایران را در تحت #اسارت_آمریکاییها قرار داد... اکنون من اعلام می کنم که این رأی ننگین مجلسین، #مخالف_اسلام و قرآن است». [۲]
🔹ایشان در جای دیگر نیز می فرماید: «ما را فروختند، #استقلال ما را فروختند و باز هم چراغانی کردند و پایکوبی کردند. اگر من به جای اینها بودم... می گفتم بیرق سیاه بالای سر بازارها بزنند... به حسب این رأی ننگین، اگر یک #مستشار_آمریکایی یا یک خادم مستشار آمریکایی به یکی از #مراجع_تقلید ایران، به یکی از افراد محترم ملت، به یکی از #صاحب_منصبان عالی رتبه ایران هر #جسارتی بکند، هر جنایتی بنماید، پلیس حق بازداشت او را ندارد؛ #محاکم_ایران حق رسیدگی ندارند؛ ولی اگر به یک سگ آنها تعرض بشود، پلیس باید دخالت کند، دادگاه باید رسیدگی نماید!». [۳]
🔹بنابراین یکی از اصول و #مبانی که #انقلاباسلامیایران، بر اساس آن شکل گرفت، قاعده فقهی نفی سبیل و #نفیسلطهکفار بر سرزمین اسلامی و سرنوشت آنان می باشد. #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] صحیفه امام، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، تهران، ۱۳۸۰ ش، ج ۲، ص ۷۲۵
[۲] همان، ج ۱، ص ۴۰۹
[۳] همان، ص ۴۱۱ و ۴۱۵
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#انقلاب_اسلامی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
🔰#سرخط_دیدار | مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
💠عید مبعث؛ مبارکترین و بزرگترین حادثه طول تاریخ بشریّت
💎نسخه کامل، نهایی و همیشگی و دائمی سعادت بشر در بعثت ارائه شد
اوّلین معجزه در این قضیه ⏪ سربرآوردن بعثت در زمینهی نامساعد است
⚠️در آن روز، دنیا، سرتاپا انحراف و کجی و مصیبت بود
⁉️برنامهی عمل بعثت چیست؟
✅در قرآن، در آیات مختلفی مشخّص شده؛
♦️در آیه شریفه سوره جمعه:
💠یَتلوا عَلَیهِم آیاتِه💠
❇️اوّلین کار، باز کردنِ درِ ارتباط با غیب و با الوهیّت است
👌یعنی ایمان
❇️تزکیه
👇بعد که بشر از این چهاردیواریِ محدود و تنگِ مادّه خارج شد،
💠یُزَکّیهِم💠
📌تزکیه به معنای تعالی بخشیدن و رشد دادن از طریق رفع معایب و نقایص است
⁉️آن چیزی که باید تزکیه بشود چیست؟
⭕️صرفاً مسئلهی تزکیه اخلاقی فرد نیست
✅تزکیه یعنی زدودن زشتیها و بدیها و زدودن باطل از:
🔸باطن انسان
🔹اخلاق درونی
🔸جامعه
🔹عقیده
🔸رفتار
🔹سبک زندگی
👌یعنی یک حرکت فراگیر برای اصلاح امور فرد و جامعه در همه ابعاد:
⭕️سیاست
⭕️روابط اقتصادی
⭕️روابط اجتماعی
⭕️بیعدالتیهای جامعه
⭕️فاصلههای طبقاتی
🔺شامل همه اینها میشود
❇️تعلیم
♦️تزکیه تدریجی است، در کنار آن هم تعلیم است.
🌟یعنی بعد از آنکه زمینه آماده شد، آنوقت، وقت تجلّی انوار حکمت و علم الهی است
✅تعلیم، از لحاظ معنویّت، معرفت و دانش، انسان و جامعه را غنیسازی میکند
💎انسانِ ترازِ اسلام ساخته میشود
☝️مشکلات کنونی همه ماها و همه بشریت در اینجاها است.
🏷درباره استمرار بعثت
📌بعثت یک امر دفعی نیست که بگوییم یک بار بعثت شد و تمام شد.
✨همین حالا نبی مکرم اسلام در حال تعلیم و تزکیه ما است
☑️بشریت همیشه مخاطب تعلیم و تربیت و تزکیهی پیغمبر اکرم است
👈همانطور که پیغمبر در آن روز مردم را به دوری از بتها و شکستن بتها دعوت کرد، امروز هم همین خطاب وجود دارد.
⛏اوّلین بت هم بت خود ما است؛
📍بعد هم انحرافات بیرون است
🔍اولین کار، اصلاح منطقه نزدیکتر است. یعنی جامعهی خودمان.
⏪ما که اصلاح بشویم،
🌟اگر یک نمونه اصلاحشده اسلام را به بشریت نشان بدهیم،
🧲خودش جاذبه دارد و جذب میکند.
↔️تزکیه و تعلیم دو طرف دارد: یک طرفِ دعوتکننده، یک طرفِ دعوتشونده
❗️اگر دعوتکننده باشد امّا دعوتشونده اجابت نکند، اتّفاقی نمیافتد.
❇️آنچه در انقلاب ما اتفاق افتاد این بود که دعوتشوندهها اجابت کردند
☑️امام بزرگوار سخن پیغمبر را، بعثت پیغمبر را برای مردم بیان کرد، از مردم مجاهدت را مطالبه کرد،
✅مردم هم اجابت کردند، این حرکت عظیم اتفاق اتفاد
🌟تا هر وقتی که اجابت کنیم دعوت پیغمبر را، آن تزکیه،تعلیم و رشد و پیشرفت به وجود میآید
🚨اگر اجابت نکردیم، آنوقت مثل همان دنباله آیه شریفه است: مَثَلُ الَّذینَ حُمِّلُوا التَّوراةَ ثُمَّ لَم یَحمِلوها
🏷درباره نیاز امروز دنیا به تزکیه و تعلیم و بعثت نبوی
⭕️امروز زندگی مردم دنیا زندگی خوبی نیست.
🛍حالا ظواهری در بخشی از کشورهای دنیا وجود دارد، [امّا] این ظواهر نشاندهنده خوشبختی آن جوامع نیست؛
در آن جوامع هم مثل همه جوامع دیگر:
📌فقر
📌بدبختی
📌تبعیض
📌ظلم
📌حقکشی هست.
⏪مسئولیت ما این است که:
✅خودمان را بسازیم
✅به دنیا نشان بدهیم که یک کشور اسلامی، یک جامعهی اسلامی چه جوری میشود اداره بشود
❇️به معنای واقعی کلمه عمل کنیم، همچنان که در مواردی عمل کردیم و بحمدالله تأثیراتش را در دنیا گذاشت
📌کوتاهیهایی داریم، موفّقیّتهایی هم بحمدالله داریم
💠درباره حادثه غزه
⭕️مصیبت غزه، مصیبت بشریت است
❌نشاندهنده آن است که نظم کنونی جهانی چقدر نظم باطلی است
⏪راهحل فقط همین است که:
📌قدرتهای بزرگ جهانی
📌قدرتهای طرفدار رژیم صهیونیستی
👈خودشان را کنار بکشند از این قضیه و مبارزان فلسطینی خودشان میدانند چه جوری اداره کنند میدان را،
💪کمااینکه تا امروز اداره کردهاند و
☑️تا امروز بحمدالله ضربه مهم و سختی به آنها وارد نشده است
♦️وظیفه دولتها: قطع کمک سیاسی و تبلیغاتی و تسلیحاتی و کالاهای مصرفی به رژیم صهیونیستی
♦️وظیفه ملّتها: فشار به دولتها برای انجام این وظیفه بزرگ
🍀امیدواریم مردم مظلوم فلسطین، مردم مظلوم غزه و مناطق دیگر فلسطین شاهد پیروزی باشند و بتوانند دشمن خودشان را انشاءالله به زانو دربیاورند.
💡| تحلیل
🔰 «انقلاب آگاهی»
🔸جهان دچار #رکود_فکری شده بود، آری رکودی رنجآور و خسارتبار. ظاهر پر زرق و برق، پر حادثه و پرابتکار #تمدن_مادی این واقعیت را مخفی می کرد، ولی آگاهان بهخوبی میدانستند که حیات بشری مبتنی بر الگوهای فکری منجمدی که نه خدا را میشناخت نه با انسان مهربان بود و برای او عمقی و قداستی قائل نبود و نه با جهان طبیعت با مهر و احترام برخورد میکرد، تحلیل و تدبیر میشود.
🔸جهان گرفتار کلیشههای کهنۀ #اومانیزم بود؛ مکتب لیبرالیسم و مکتب کمونیسم که به تعبیر مقام معظم رهبری «شرق و غرب امانیزم» به شمار می رفتند. نتیجۀ سیطرۀ این دو فکر بر حیات بشری تنها و تنها به قهقرا رفتن جامعۀ بشری و بیگانه شدن بشر با خود و جهان هستی بود.
🔸#انقلاب_اسلامی سخنی دیگر داشت، نه یکی دو خط سخن جذاب، بلکه اندیشۀ کاملی که همه چیز را به گونۀ دیگری میدید و تعریف متفاوتی از سعادت بشر و راه و رسم کرامت و سعادتمندانه زیستن داشت. طبعاً این کلیشه ها را شکست و طرحی نو برای زندگی پیشنهاد کرد. جهان منتظر یک #رستاخیز_بزرگ بود. ایمان و عشق و حماسه و پای کار آمدن ملت مستعدی که همواره کارهای بزرگی کرده بود، کلید این رستاخیز بزرگ بود.
🔸پس از آن بود که هر انسان آزاده ای که به شعار «نه شرقی و نه غربی» امام ره می پیوست در واقع به کاروانی از آزادفکرانی که به رهایی بشر از تاریکیهای خودساخته می اندیشیدند، گرویده بود.
🔸اگر کسی قائل بود باید «معنویت» را با «سیاست» جمع زد و سیاست را در خدمت معنویت قرار داد، داشت به گونۀ جدیدی می اندیشید چون در واقع نهادهای حاکمیتی ریز و درشت دنیا که هیچ، عالم اندیشه و علم نیز این سخن را نمی پذیرفت و عالَمی سراسر پر از سیطره و استیلا و نحوست سیاست پدید آورده بود و این تنها حرکت امام بود که اینگونه می اندیشید و چنین نیز عمل کرد.
🔸اگر کسی قائل بود که «#مردم صاحب اصلی کشورند» نه نظام سلطه و نه نظام استبدادی، آزاداندیش بود.
🔸اگر کسی قائل بود که «ما می توانیم. نگویید ما ناتوانیم» از منطقۀ استعمارزده و غربزدۀ فکر و فرهنگ ایران آن روز بیرون زده بود و آزادفکر شده بود.
🔸امروزه هر کسی که در نقطه ای از جغرافیای فکری، فرهنگی و اجتماعی انقلاب اسلامی و ایران اسلامی ایستاده باشد، در نقطه ای از جغرافیای دگراندیشی و آزادفکری ایستاده است.
🔸بیرون از منطقۀ «انقلاب اسلامی» عملاً رهایی از تمدن مادی و ضد بشری غرب ممکن نیست.
🔸این است آن حقیقت بزرگی که چشم بسیاری از جهانیان را پر کرده است.
#دوری_از_تقلید
#پرهیز_از_باطل
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
🌺 شاخه گل صلوات هدیه به روح همۀ جانهای نورانی دوران انقلاب که با وجود مبارک خود و قیام غیورانهشان تاریخ جدیدی را به این بوم و اقلیم و به جهان بشری هدیه کردند.
🖌 فلاح شیروانی
🍀 @faslefarhang
#روش_تربیت
#روایات_تربیتی
#روش_برداشت
💠روش فهم و برداشت از روایات تربیتی
💠حضرت استاد محمدتقی هادیزاده
👈 یکی از مشکلات مربیان و والدین مواجه با روایات تربیتی است که گاهی به سرگردانی در فهم و استفاده غلط از آنها مبتلا میشوند. متن زیر از استاد هادی زاده نکات مهمی را در این باره بیان می کند👇
✅ ما که هنوز مهارت فهم روایات را نیافتیم طبیعتا باید به دنبال یک فقیه باشیم. اما در رابطه با کسی که فقه روایات را دنبال میکند باید گفت که یک نکته اساسی در روایات وجود دارد که لازم است به آن توجه کنیم. در مورد آن نکته اگر بخواهیم به خود کلام معصوم علیه السلام توجه کنیم، این فرمایش هست که امام صادق علیه السلام میفرمایند: «لَا يَكُونُ الرَّجُلُ مِنْكُمْ فَقِيهاً حَتَّى يَعْرِفَ مَعَارِيضَ كَلَامِنَا هیچ یک از شما فقیه نمی باشد تا اینکه معاریض کلام ما را بشناسد» برای توضیح معاریض به مثالی توجه کنید.
یک پزشک وقتی میخواهد برای سرماخوردگی من نسخه بدهد یک شناخت از سیستم بدن من دارد و یک شناخت از داروها دارد و با توجه به این دو، نسخهای برای بیماری من میدهد. امامان معصوم علیه السلام نیز وقتی فرمایشی میدهند شناختی از من دارند و یک شناخت از گستره زندگی من یعنی هستی دارند و بر اساس این شناخت یک چیزهایی که در وجود من اثر دارد را میشناسند، آنها را بیان میکنند. به عنوان مثال میفرمایند که «أَزْرَى بِنَفْسِهِ مَنِ اسْتَشْعَرَ الطَّمَع خوار کرده خود را هر کس که طمع را لباس آشکار خود قرار بدهد» حال چگونه این روایت را بفهمیم؟ این یک نسخه و یک نکته است که بر اساس ساخت من، روابط اجتماعی من و نظام هستی صادر شده است. من چه زمانی میتوانم این کلام را بفهمم؟ زمانی که ساخت خودم، روابط اجتماعی و... را بشناسم. به این شناخت این ها، شناخت معاریض میگویند. شناخت معاریض یعنی زمینه کلام.
در حوزه تربیت وقتی میخواهم فرمایشات معصوم علیه السلام را بفهمم باید زمینه کلام را بشناسم.
1⃣ زمینه کلام در زمینه تربیت به صورت محوری اولا کودک است با تمام فرآیند وجودش که الان کودک است و بعد بالغ میشود. چه چیزهایی در بلوغ او باید رقم بخورد و الان که کودک است چه ظرفیتهایی دارد؟ کلام امام صادق علیه السلام ناظر به این نوع شناخت هاست. پس من این شناخت ها را باید پیدا کنم.
2⃣ شناخت دیگر ناظر به این است که بدانیم کودک در چه مجموعه روابطی نفس میکشد. یکی از ظرفیتهای کودک این است که متأثر از محیط است. من این تاثر را می بینم و بر اساس آن دارم حرف میزنم که می شود همان بحث محیط. در واقع اگر کسی بخواهد فرمایشات امام صادق علیه السلام را بفهمد، باید بفهمد امام صادق علیه السلام ناظر به چه زمینهای آن فرمایش را بیان میکنند.
💢این مطلب، مطلبی کلان در کل فقه روایات است. متأسفانه ما در فقه روایات به چیزی که توجه نداریم همین است! یعنی دلالت کلام را میبینیم که به عنوان مثال فرموده ما بچههای خود را در شش سالگی به نماز خواندن امر میکنیم. اما دقت نمیکنیم که امام کودک را چگونه میبیند که این فرمایش را دارند؟ امام کودک را در چه محیطی می بیند که این فرمایش را دارند؟ بعد هم با اینکه در تجربه تاریخی خود آسیب این روند و عمل خود را میبینیم باز هم دلیل میآوریم که معصوم آن را فرموده دیگر. تعبدمان هم قصه را خرابتر میکند.
به طور خاص در تربیت کودک به لحاظ اینکه او ظرفیتهایی دارد و روایات ناظر به آن ظرفیتهاست و به لحاظ اینکه بر اساس ظرفیت های کودک و آسیبپذیری های او، محیط در او اثر دارد و روایات ناظر به محیط هستند، ما باید بفهمیم که روایات مربوط به کدام محیط است.
❗️حواستان باشد که روایتفهمی، روش و اصولی دارد که خود معصومین علیهم السلام آن را به ما یاد دادهاند و ما چشمپوشی و غفلت کردهایم.
☘تربیت جاری
https://eitaa.com/roohallah_tarbiat
056_14021115_shabzendedar_beihFozoli.mp3
10.58M
🔸بیانات مهم حضرت آیت الله شب زنده دار "دام ظله" در آغاز درس خارج فقه در مسجد اعظم۱۴۰۲/۱۱/۱۶، پیرامون دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی و انتخابات.
🔹فضلایی که توان روشنگری دارند از جهاد تبیین و روشنگری دریغ نکنند.
🔹در مقام تبیین دو راه داریم یا به صورت تفصیلی و یا اجمالی ورود کنیم.
🔹خیلی از اشکالات یا وارد نیست و یا جواب دارند و برخی هم که جواب ندارند را بپذیریم.
🔹تا اسلامی شدن همه امور، خیلی زمان نیاز است.
🔹شرکت جوانان در مناسک مذهبی مثل اعتکاف افزایش یافته است.
🔹اگر پای کار انقلاب باشیم، نصرت الهی حتمی است.
🔹داستان ختم چله زیارت عاشورا مرحوم حضرت آیت الله شیخ مرتضی حائری با پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲بهمن۱۳۵۷
🔹در کنار انجام وظایف،از دعا و توسل و زیارت برای امور کشور و دفع فتنه دشمنان و رفع کج فهمی ها و تعالی و رشد خودمان غفلت نکنیم.
☑️اشغال بیهوده کرسیهای مجلس! نام یکی از نمایندگان قم در این لیست👆
🔸 در خصوص غیبت نمایندگان مجلس و عدم حضور آنان تاکنون صحبتهای بسیاری مطرح شده است.
🔸 اما نکته ای که از آن عجیبتر است این است که نمایندهای در مجلس حضور داشته باشد ولی در رایگیری شرکت نکند. یعنی حتی رای ممتنع هم ثبت نکند.
🔸در کل ۳۷ نماینده از ۲۱۷ نفری که عملکرد خود را شفاف کردهاند بیش از ۲۵ درصد اوقات علیرغم حضور در مجلس هیچ رایی ندادهاند
🔸همه اینها در حالی است که اکثر این لوایح ماه ها توسط کارشناسان مجموعههای مختلف کشور مورد بررسی قرار گرفته و پس از طی تشریفات قانونی طولانی در هیئت دولت و کمیسیونهای مختلف مجلس به صحن علنی فرستاده میشوند و به صورت مستقیم با زندگی مردم و سرنوشت جامعه گره خوردهاند.
🔸 ۳ نفر از این لیست که داوطلب نمایندگی مجلس در این دوره بودند رد صلاحیت شدند.
-------------------------------------
☑️اولین نفر از قم با خبر شوید
اخبارموثق |جذاب |فوری قـم👇
💢
http://eitaa.com/joinchat/1031798786C1a8f8517c9
هدایت شده از مثل خمینی (ره)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم
کمتر از سه هفته به انتخابات 11 اسفند باقی مانده و وظیفه خواص، شتاب دهندگی به حضور آحاد مردم در جهت مشارکت حداکثری است.
در این جهت دوره آموزشی_عملیاتی با نام جامعه مجاهد با همکاری سازمان تبلیغات و خانه طلاب، به مدت دو روز پنج شنبه و جمعه 26 و 27 بهمن، برگزار می شود.
در این دوره هم از اساتیدی مثل آقایان پناهیان، راجی، قنبریان و کاظمزاده برای محتوا استفاده می شود.
گروههای فعال موفق در انتخابات قبلی هم تجربیات خود را به اشتراک خواهند گذاشت.
به علاوه طرح های عملیاتی پیشنهادی برای این انتخابات هم، به صورت کارگاهی ارائه خواهد شد.
گروههایی که بنا دارند در این انتخابات کنش گری داشته باشند و تمایل به شرکت در این دوره دارند، اطلاعات گروه را به آیدی @Mesle_Khomeini پیام بدهند.
(جهت ایاب و ذهاب هم هماهنگی خواهد شد.)
┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┄
🪴 "مِثــــل خُـمِیني" 🪴
┅•••==✧؛❁؛✧==•••┄
هدایت شده از بدون سانسور🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴بخشی از شعرخوانی دکتر میثم مطیعی در مراسم ۲۲ بهمن تهران
ما صفوف محکم عشقیم، عمّاریم ما
از صف اول نشینان، پرسشی داریم ما
رونق تولید و شوق کاردانیها چه شد؟
وعده ی پیدرپی رفع گرانیها چه شد؟
✅با بدون سانسور متفاوت بیاندیشید👇
http://eitaa.com/joinchat/404946944Ceab6f2b794
هدایت شده از دولت قوی
#فلسفه_فقه
#فقهشناسی
#متدلوژی_فقه
#روش_اصیل_فقاهت
#روش_استنباط_در_مسائل_فقهی
#فقهالنظریات
⭕️روششناسی استنباط فقهی
❓مشخصات و مستلزمات یک استدلال فقهی صحیح و دقیق کدامند؟
🔰آیتالله هاشمی شاهرودی رحمهالله
📕درس خارج فقه، ۹۳/۰۲/۰۶
❓یک استدلال فقهیِ متین و بهروز و مطابق با تکاملها و پیشرفتها و تعمیقهای انجامگرفته در استدلالات فقهیِ امروز کدام است و چه نکاتی در استنباط و اجتهاد در مسائل فقهیِ امروز لازم است که بدون آنها اجتهاد ناقص و سطحی است... امروز یک استدلال فقهی ما با استدلال ساده شیخ طوسی (رحمه الله) خیلی فرق میکند؛ چرا که عمیقتر، کاملتر، دقیقتر و وسیعتر شده است؛ البته به سبب زحمات خود آن بزرگواران هست که به تدریج این تحولات در فقه شکل گرفته است و این مشخصات و نکات را میتوان در ده مشخصه و نکته تلخیص کرد.
♦️نکته اول: لزوم اشراف و اطلاع دقیق بر منابع و ادلهی اجتهادیِ فقهی است؛ مانند آیات شریفه و روایات صادره از معصومین (علیهم السلام) - کتاب و سنت - یعنی لزوم جمع آوری آیاتالاحکام که در آن مسئله فقهی دخیل است که آنها معمولاً در لابهلای استدلالات فقهی در کلمات فقها آمده است و همچنین روایاتی که پیرامون آن موضوع وارد شده است؛ چون این دو ادلهی اصلیِ اجتهادیِ استنباط حکم فقهی را تشکیل میدهند که عمدتاً منابع ما یا برگشت میکند به کتاب و یا سنت و روایات هم باید از نظر اَسناد و متون بررسی شوند و این مستلزم اشراف بر قواعد رجالی و وثاقت روات و یا مسائلی که جایگزین وثاقت آنها است، میباشد و همچنین دستهبندی روایات هر مسأله که چند طائفه از روایات در آن مسئله وجود دارد و دلالت آنها و تنافی و عدم تنافی و جمع عرفی میان آنها است که این نکته مهمترین بخش استدلال فقهی را تشکیل میدهد؛ زیرا که موجب ایجاد دلیل اجتهادی - که اکمل و اقدمالادله است - میباشد؛ لذا میبینید فقهای ما در مسائل فقهی بیشترین بحثها و متراکمترین تحقیقاتشان بر روی همین بخش از استدلالات است و قبلاً عرض شد که بحمدالله روایات فقه شیعه زیاد بوده و در همه مسائل وجود دارد و منابع روایی ما بسیار غنی و متراکم است.
میتوان برای نمونه عرض کرد که فقط در کتاب کافی ما بیش از ۱۶ هزار حدیث در احکام فقهی وجود دارد که بیش از مجموع روایات صحاح سته اهل سنت است که در اعم از فقه و غیر فقه وارد شده است و اساساً گفته میشود که مجموع روایات اهل سنت که در مسائل فقهی که از پیامبر (صلی الله علیه و آله) - معصوم (علیهالسلام) - نقل شده است، بسیار محدود و ناچیز است و سایر روایاتشان فتاوای صحابه است که برای مجتهدین حجیت ندارد.
#علم_تفسیر
#آیات_الأحکام
#علم_حدیث
#رجال
#مؤلفههای_مؤثر_در_استدلال_فقهی
🆔@Asre_jadid_57
هدایت شده از پاسخ به شبهات فجازی
🟢 درباره جشن بادبَرَه (یا باذوَرَه) چه میدانید؟
✍🏻 حجتالاسلام دکتر #قربانی_مقدم
🆔 @Shobhe_ShenaSi
هدایت شده از فاصله تا خدا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢مراسم چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در کشمیر هند، ایران کوچک
🔹صدور انقلاب یعنی کیلومتر ها دورتر از ایران مردم جشن پیروزی انقلاب اسلامی ایران رو می گیرند.
کانال فاصله تا خدا
💠 @Faseletakhoda
🌏 www.Faseletakhoda.com
هدایت شده از بر پا
۲۵ ملیون نفر کف خیابان
درباره #انتخابات ۹
🔺سال گذشته جمعیت حاضر در راهپیمایی ۲۲ بهمن نسبت به سال ۹۸ یعنی سال قبل از کرونا، ۳۰ درصد افزایش جمعیت داشت. برآوردها جمعیت ۲۱ ملیون نفر را برای سال گذشته نشان میداد. امسال نیز معاون امنیتی وزارت کشور گفت بر اساس آمار جمع آوری شده شان، تعداد شرکت کنندگان راهپیمایی ۲۲ بهمن بیش از بیست درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته یعنی بیش از ۲۵ ملیون نفر در راهپیمایی امسال شرکت کرده اند.
🔺اما چرا؟ این افزایش جمعیت راهپیمایی در این دو سال پی در پی چه دلیلی دارد؟ عدد ۲۵ ملیون نفر عدد بسیار بالایی است، یعنی از هر سه ، چهار نفر ایرانی یک نفر روز بیست و دو بهمن در خیابانها بوده. این جمعیت با همه ارتباطات اجتماعی و خانوادگیشان ملاحظه شوند، تقریبا در ایران هر کس خودش یا نزدیکانش به گونه ای متوجه این راه پیمایی بوده اند. این یک قدرت نمایی تمام عیار است. همه هم میدانند عایدی این حضور نه به جیب این دولت و آن دولت بلکه به جیب اصل انقلاب و اصل نظام اسلامی میرود.
تازه این آمارها شور و نشاط و کیفیت حضور مردم را نشان نمیدهند. آن را باید از نزدیک دید و توصیف کرد.
🔺چرا اینطور است؟ مگر مردم در فشار نیستند؟ مگر هنوز فشار تورم ۴۰ درصد باعث کوچک شدن سفره هایشان نمیشود؟ مگر فشار جنگ روانی و رسانه ای مردم را بمباران نمیکند؟ پس چطور اکثریت این جمعیت را طبقه متوسط و محروم ایران که بیش از دیگران زیر بار فشار هستند، تشکیل میدهند؟ ماجرا از چه قرار است؟
🔺واقعیت آن است که این نظام و انقلاب به چیزی گره خورده که عمق قلب و وجود همه ایران را شکل میدهد.
بازیهای تیم فوتبال را دیدید، سجده ها، ذکر ها، دعا ها، ایران ایران گفتن ها، مقابل توهینها سینه سپرکردنها، سخنان بازیگران را در جشنواره فجر دیدید؟ رابطه عاشقانه با شهدا و خانواده هایشان، عقیده دینی داشتن، جمعیت نسل نوجوان و جوان ما را در اعتکاف دیدید، ایران یک بن مایه مستحکم دارد به نام ایمان. ایرانی از کسانی که ظاهرفریبی کنند به نام دین دلخوشی ندارد. از این جماعت زیاد هم ضربه خورده. برای همین به هر کس دم از دین و ایمان بزند راحت اعتماد نمیکند. اما و صد اما، ایرانی ایمانش را با هیچ چیز عوض نمیکند. این آن چیزی است که چشم ظاهربین دشمن نمیبیند و محاسبه نمیکند. ایرانی جماعت اگر در کسی صداقت در ایمان ببیند مثل شهدا مثل حاج قاسم، با همه وجود طرفدار است.
🔺اما این دو سال چه رخ داده؟ آنچه در این دو سال بیش از قبل مشاهده شده خباثت دشمنان انقلاب است. سال گذشته اغتشاشات را همه لمس کردند، حمله به شاهچراغ را دیدند. فحاشی و زشت گویی را دیدند. دست به یکی کردن اراذل و اوباش داخلی و خارجی را دیدند، مظلومانه شهید شدن آرمان و روح الله را دیدند. امسال هم مردم غزه را دیدند، کودک کشی را دیدند، حمله به زایران حاج قاسم را دیدند. این ها یک اثر روشن دارد و آن اینکه راه ما درست است. دشمن ما که این همه خباثت را در خود جمع کرده حقیقت تمدن خود را نشان داد و واقعیت مسیر ما هم خون مظلومان و معصومان کوچکی است که فقط عزتشان را میخواهند. اگر مردم نیایند باید تعجب کرد.
🔺روزگار عجیبی است. دنیا صحنه تربیت نسلهایی مومن و مجاهد شده. گویا همه با هم به سمت بازشدن چشمها و ظهور حق پیش میرویم. این بیست و دو بهمن هم ماند در تاریخ به یادگار.
حضور مردم مثل روحی است که نه فقط به ایران بلکه به پیکره کل جبهه مظلومان دمیده میشود.
🔺چند هفته تا انتخابات مجلس باقی است. آمارها نشان دهنده حضوری پررنگ تر نسبت به انتخابات نوبت قبل مجلس است.
با همه اعتراضها و دردها و با همه فشارهای بدخواهان، مردم همین که درک کنند کار نظام و انقلاب لنگ حضور در انتخابات است پای کار خواهند آمد. هر چه صحنه پر از نور «تبیین» و «تواصی» شود، و همگان رابطه بین «افزایش مشارکت» با «ضربه زدن به دشمن کودک کش» و «حفظ ایمان انقلابیشان» را بیشتر درک کنند و ببینند، این حضور و مشارکت نیز بیشتر خواهد شد و همگان از برکات آن بهره خواهند برد. ان شاء الله.
همشهری
@ali_mahdiyan
هدایت شده از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
✅🔻
قابل توجه پژوهشگران گرانقدر
#فراخوان_مقاله
نشریه علمی پژوهشی
🔸مطالعات دین، معنویت و مدیریت
◀️سایت نشریه:
http://im.rihu.ac.ir
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه | عضو شوید👇
@rihu_ac_ir
هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
✅ گونهشناسی تأثیرات اخلاق وحیانی بر تابآوری و ارتقای کارکردهای خانواده در عصر حاضر
💢 بیست و نهمین پیشنشست همایش بینالمللی «خانواده مقاوم؛ چالشهای اخلاقی در جهان متحول» با موضوع «گونهشناسی تأثیرات اخلاق وحیانی بر تابآوری و ارتقای کارکردهای خانواده در عصر حاضر» با حضور جمعی از اندیشمندان، محققان، اساتید، طلاب و دانشجویان در محل ساختمان پژوهشکده زن و خانواده در قم به صورت حضوری و برخط برگزار شد.
🔹 دکتر مهدی علیزاده، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی: مباحث درباره موضوع نشست یعنی «گونهشناسی تأثیرات اخلاق وحیانی بر تابآوری و ارتقای کارکردهای خانواده در عصر حاضر» در قالب دو بخش ارائه خواهد شد؛ نخست خاستگاه پدیدهها و جریانات خانوادهستیز و پیامدهای این جریانات بر زیست خانوادگی و دوم گونههای مقاومسازی خانواده با تأکید بر مقاومسازی درونزا. مدرنیته منشأ تمام جریاناتی است که به صورت چراغخاموش در حال خانوادهزدایی هستند.
🔹 برخی از پژوهشگران مطالعات غربشناسی، مدرنیته و مدرنیسم را بعد از وقوع رنسانس به وجوه نرم و سخت اطلاق میکنند؛ وجوه نرم زیر عنوان مدرنیته و حوزه سخت تجدد که بیشتر شامل عرصههای تکنولوژیک و تمدنی میشود را زیر عنوان مدرنیسم نام میبرند.
📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=36762
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زنان
#گزارش_خبری
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
هدایت شده از زنگ اول
malek zade 2.mp3
46.57M
برای اینکه با بخش کوچکی از فعالیت های دولت در این مدت آشنا بشید صوت زیر رو گوش بفرمایید.
این صوت بخشی از فعالیت های معاون اول دولت است.
روایت فعالیت های فرهنگی اجتماعی معاون اول دولت
به روایت حامد ملک زاده معاون فرهنگی معاون اول
https://eitaa.com/zangeaval
هدایت شده از 🔸️راهبری فرهنگ🔸️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 انقلابی بودن تا کِی؟
⚠️خطر معمولی شدن!
🎙 استاد پناهیان
#انقلابی_بودن
#انقلابی_ماندن
#راهبری_فرهنگ
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید.
@rahbariefarhang
.
#بسیار_مهم
خاویار میلی، رئیس جمهورآرژانتین(#دیروز) طرح آرمانی یهود، مبنی بر ویرانی مسجد الاقصی را رسما مطرح کرد
🔥میلی از مردم یهود و مسیحیان دنیا درخواست کرد که #مسجدالاقصی را نابود کنند.
وی گفت تا این مسجد ویران نشود، ظهور منجی و مولای ما مسیح محقق نخواهد شد.
وی گفت ما باید #معبد_سلیمان را بر پا کنیم تا ظهور مسیح رقم بخورد
➖این سخنرانی عقبه و دنباله دارد…
#آخرالزمان
#آرماگدون
#بازگشت_مسیح
#ظهور_منجی
هدایت شده از انار
🌷💫 خبر بسیار خوب
♻️ آغاز عرضه آرد و نان کامل در کشور
💠 رئیس سازمان ملی استاندارد در مراسم رونمایی از #آرد کامل #گندم گفت: این اتفاق بزرگی است و مطالبه بسیاری از آحاد مردم بود.... این آرد از امروز در اختیار نانواییها قرار میگیرد و مصرف آن در کشور به مرور با فراهم شدن زیرساختهای لازم فراگیر میشود.
https://www.farsnews.ir/news/14021118000534/%D8%A2%D8%BA%D8%A7%D8%B2-%D8%B9%D8%B1%D8%B6%D9%87-%D8%A2%D8%B1%D8%AF-%D9%88-%D9%86%D8%A7%D9%86-%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1
پ ن: خبر خوب در عرصه نان، قطع اضافه کردن انواع مواد شیمیایی به اسم مکمل در آرد ها است.
خبر خوب تر اینکه اکثریت مردم ایران در خانه نان بپزند.
این نشان می دهد که هر جا مردم و نماینده آنها در مجلس مطالبه گر باشند جواب می گیریم و موفق می شویم پس وقتی از کاندیدایی حمایت میشود نگویید کانال رو سیاسی نکنید، چرا؟ چون سلامت، فرهنگ، اقتصاد و دین با سیاست گره خورده.
البته مردم باید همچنان به مطالبه خود ادامه دهند تا تولید نان کامل در کشور فراگیر شود.
#نان
#نان_کامل
#قیام_علیه_لیبرالیسم
#مجلس_تمدنساز
#تغییر_وضع_موجود_مجلس
هدایت شده از کانال الهیات دانشگاه امام رضا علیه السلام
📗نشست علمی در محضر نهج البلاغه
🇮🇷 نگاهی به شاخص های انتخاب درست در زندگی فردی و اجتماعی🇮🇷
🔹با حضور فرهیخته ملی
استاد مهدوی ارفع (دبیر نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی)
🌎 زمان: چهارشنبه ۲۵ بهمن، ساعت ۱۵ الی ۱۷
🌎 مکان: میدان فلسطین، دانشگاه امام رضا علیه السلام، سالن شهید سلیمانی
🔹شناسه راهنما جهت ثبت نام:
@nahjolbalaghe_entekhab
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@science_imamreza
هدایت شده از morteza
سلام علیکم؛
عزاداریها قبول
لطفا اگر در حوزههای زیر خودتان یا فرد یا مجموعهای میشناسید که کار پژوهشی قابل تبدیل به بسته سیاستی انجام داده است به بنده اطلاع دهید.
سواد رسانهای
پیوست فرهنگی شبکههای اجتماعی
ورزش همگانی
رفتار شهرهها (سلبریتیها)
گروههای مرجع
الگوی مصرف
اقتصاد فرهنگ
حج و زیارت
دستاوردها و پیشرفتهای کشور
سرمایه اجتماعی
امنیت اجتماعی
شاخصهای کیفیت زندگی اقوام و اقلیتها
یارانههای فرهنگی
مدیریت دانش در دستگاههای فرهنگی