eitaa logo
طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
487 دنبال‌کننده
7.3هزار عکس
3.8هزار ویدیو
1هزار فایل
تلاش، معرفی آخرین رویدادها و اخبار علمی روز کشور؛ نشستها و پژوهشهای مرتبط با اخلاق؛ تربیت و مشاوره اسلامی است به جامعه علمی مشتاق به امید رشد و پویایی بالنده‌تر و مؤثرتر.
مشاهده در ایتا
دانلود
تکبیرهای ۲۱ بهمن، حد وسط ندارد. یا پرشور گفته میشود و بدنه ضدانقلاب را منکوب میکند؛ یا بی‌رمق برگزار، و قرینه‌ای تلقی میگردد بر خالی پنداشتن محلات از نیروهای انقلاب و جری شدن ضدانقلاب. چند توصیه برای اجرا و بهره‌وری بهتر و بیشتر: ۱. از چند دقیقه قبل از ساعت ۲۱ شروع گردد تا در رأس ۲۱ یخ دیگران نیز باز شده باشد و همراه شوند ۲. پشت بام و محله خود، مطلقا موضوعیت ندارد ۳. خیابان و مناطق پرتردد و پرتراکم ترجیح و اثر مضاعف دارد ۴. از بلندگوی مساجد نیز کمک گرفته شود ۵. به اکباتان، ستارخان، صادقیه و چیتگر عنایت ویژه شود
🚫 [فساد و ولنگاری] علمی! 🥀 در پدیده نوشتن پایان نامه، رساله و مقاله در قبال گرفتن پول که به صورت عریان و آشکار در روبروی دانشگاه تهران و البته مسیرهای تردد دانشجویان تحصیلات تکمیلی و نیز فضای مجازی فراوان است، عملا نوعی [فساد و ولنگاری] علمی در امور تحقیق و علم صورت می‌گیرد [که بسیار خسارت بار است.] ♨️ ابعاد این مساله [نسبت به دیگر فسادهای اخلاقی] به نظر وسیعتر، ذینفعان آن بیشتر و البته با اثرات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بیشتر و [دامنه] فسادگستری بزرگتر [در] زمانهای طولانی خواهد بود. 🔀 اگر پدیده [فساد و ولنگاری] علمی در یک کشور در جریان و گسترده و آشکار باشد آنگاه انتظار بهبود بسیار کم خواهد بود؛ چرا که گروه‌هایی که باید با این پدیده مبارزه کنند خودشان ذینفع آن هستند و جامعه نیز زشتی که در [برخی مظاهر فساد اخلاقی] می بیند، در این فقره قائل نیست. 🔻 [یکی دیگر از مصادیق فساد و ولنگاری علمی، این است که] برخی افراد به دانشجویان خود اجبار کنند که نه فقط در پایان نامه، بلکه در درسهای معمولی، به نام آنها مقاله چاپ کنند [هر چند در این بین] دانشجویان نویسنده مقاله اگر خود مقالات را بنویسند عملا در مسیر یادگیری بوده و توان علمی خود را بیشتر کرده اند. 📈 باید توجه کرد که این رفتار غیر اخلاقی از یک طرف باعث می گردد فرد متجاوز علمی هم رزومه خود را تقویت کند، هم از قِبل مقاله چاپ شده گرنت و فرصت‌های بیشتری بگیرد، هم پژوهشگر نمونه شود و هم ارتقاء مرتبه علمی پیدا کند. 🌀 این شرایط باعث می‌شود تا آن فرد مدیر شود؛ طرحهای پژوهشی بیشتری بگیرد و درآمد و بازدهی بالاتری داشته باشد. این در حالی است که افرادی که اخلاق را رعایت کرده و به عدالت تدریس کرده و بر دانشجویان ظلمی روانداشته اند؛ عملا هیچگونه پاداشی ندارند و فرصت‌های ارتقا و درآمد و موقعیت‌های اجتماعی بالاتر را نیز در مسابقه با متجاوزان خواهند باخت. ⁉️ حال برای جامعه یک انتخاب اساسی وجود دارد و آن این است که قصد دارد در این امور چه مسیری را برگزیند؟ ▫️ تسهیل گری اخلاق انسانی و تقویت ظرفیت‌های عدالت در حوزه های اجتماعی و علمی؟ و یا تسهیلگری مسیر منفعت برندگان از [فساد و ولنگاری] علمی؟ ✍️ سهراب دل انگیزان عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه رازی کرمانشاه [همراه با تغییرات جزئی] 🇮🇷 گروه رسالت اجتماعی و تمدن ساز نهاد علم در ایتا https://eitaa.com/joinchat/307298671C6e377c79f8 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
استاد : در باب استنباط دو مسلک فقه مشهوری (تتبعی) و فقه استدلالی (تعمقی) وجود دارد 🔹فقه (تتبعی) ▫️ فقهایی مانند صاحب جواهر و مرحوم حکیم و سابقین اهل این مسلک هستند. فقه مشهوری به این معنا که عمده در استدلال، استناد به کلام فقها است. حتی شیخ انصاری گاهی به خاطر کلام فقها از ظاهر روایت دست بر می دارد. فقه مشهوری فقهی است که مبتنی بر اقوال فقهاست و اعتبار زیادی برای آن قائل است. ▫️مرحوم شیخ کاظم تبریزی خیلی اهل تتبع و مطالعه بود و می‌گفت کتابی نیست که آن را دوره نکرده باشم. البته ما در درس احساس نمی‌کردیم که این مشرب در نتیجه علمی خیلی اثرگذار باشد؛ لذا این مشرب را ما انتخاب نکردیم. 🔹فقه (تعمقی) ▫️مانند مرحوم اردبیلی و صاحب مدارک و مرحوم خویی معتقد به این مسلک هستند که برای اقوال فقها و اجماعات اهمیت چندانی قائل نیستند. بلکه عمده در این مسلک قواعد و مراجعه به منابع است. ▫️فقه تعمقی فقهی است که فقیه در آن وقت بیشتر را به تفکر می‌گذراند و کمتر دنبال تتبع در اقوال فقهاست. فقه آقای خویی تتبع ندارد ولی تعمق دارد و این بهتر است. خیلی سخت است که انسان بتواند بین این دو جمع کند. تتبع زیاد فرصت برای فکر کردن و تعمق نمی‌گذارد. البته عادتا این طور است نه اینکه محال باشد. ▫️مرحوم استاد (آیت‌الله تبریزی) نقل می‌کردند مرحوم خویی می‌فرمودند: مشهور بین علما این‌طور بود که برای دادن تصدیق اجتهاد، ابتدا روایات یک باب را در اختیار فرد قرار می‌دادند. اگر آنچه را استباط کرده است، مطابق اقوال برخی فقها باشد، اجتهاد دارد؛ ولی اگر چیزی که می‌گوید را لم یقل به أحد... معلوم می‌شود هنوز به مرتبه اجتهاد نرسیده است؛ ولی ما (مرحوم خویی) می‌گوییم: اگر برای اجتهاد از قواعد درست استفاده کرده باشد، او مجتهد است. 🔹 تفاوت دو روش این است: فقه مشهوری ها ابتدا سراغ اقوال می‌روند و بعد سراغ منابع؛ اما فقه استدلالی ها ابتدا سراغ منابع و ادله می‌روند. ۱۴۰۲/۸/۱۴ و ۱۴۰۲/۸/۷ @ghabas @masire_feghahat 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
کانال #مسیر_فقاهت.mp3
854.5K
✅ استاد گنجی: تفقه دو نوع است ... درس خارج اصول ۱۴۰۲/۸/۷ @masire_feghahat 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
فقه مشهوری و فقه استدلالی، آیت الله گنجی .mp3
1.31M
✅ استاد گنجی: دو مسلک در فقه هست ... درس خارج اصول ۱۴۰۲/۸/۱۴ @ghabas 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
بسم الله الرحمن الرحیم 🔻لیست کشورهایی که آمریکا پس از جنگ جهانی دوم به آنها تجاوز نظامی کرده یا در آنها اقدام به عملیات نظامی نموده است: ✅۵۳ – ۱۹۵۰: جنگ کره ✅۵۵ – ۱۹۵۰: فرمز (تایوان) ✅۵۵- ۱۹۵۴: چین (تخلیه شهروندان خود) ✅۶۴- ۱۹۵۵: ویتنام ✅۱۹۵۶: مصر (تخلیه شهروندان خود) ✅۱۹۵۸: لبنان ✅۶۰ – ۱۹۵۹: کارائیب ✅۱۹۶۲ : تایلند ✅۱۹۶۲ : کوبا ✅۷۵- ۱۹۶۲: لائوس ✅۱۹۶۴: کنگو (زئیر) ✅۷۵- ۱۹۵۹: جنگ ویتنام ✅۱۹۶۹: جمهوری دومینیکن ✅۱۹۶۹: کنگو (زئیر) ✅۱۹۶۸: لائوس و کامبوج ✅۱۹۷۰: کامبوج ✅۱۹۷۱: شبه قاره هند ✅۱۹۷۴: قبرس (تخلیه شهروندان خود) ✅۱۹۷۵: ویتنام (تخلیه شهروندان خود) ✅۱۹۷۵: کامبوج ✅۱۹۷۶ : لبنان (تخلیه شهروندان خود) ✅۱۹۷۶ :کره ✅۱۹۷۸: زئیر (کنگو) ✅۱۹۸۱: السالوادور ✅۱۹۸۱: لیبی ✅۱۹۸۲-83: لبنان ✅۱۹۸۳: مصر ✅۱۹۸۳: گرانادا ✅۸۹ – ۱۹۸۳: هندوراس ✅۱۹۸۳: چاد ✅۱۹۸۶: لیبی ✅۱۹۸۶: بولیوی ✅۱۹۸۸: هندوراس ✅۱۹۸۸: پاناما ✅۱۹۸۹: لیبی ✅۱۹۸۹: پاناما ✅۱۹۸۹: کلمبیا، بولیوی و پرو ✅۱۹۸۹: فیلیپین ✅۹۰- ۱۹۸۹: پاناما ✅۱۹۹۰: لیبریا ✅۱۹۹۱: عراق ✅۱۹۹۱ : زئیر (تخلیه شهروندان خود) ✅۹۶- ۱۹۹۱: عراق ✅۱۹۹۲: سیرالئون ✅۱۹۹۲: کویت ✅۲۰۰۴ – ۱۹۹۲: عراق ✅۹۵- ۱۹۹۲: سومالی ✅۱۹۹۳ تا اکنون: بوسنی و هرزگوین ✅۱۹۹۳: مقدونیه ✅۹۵- ۱۹۹۳: هائیتی ✅۱۹۹۴: مقدونیه ✅۱۹۹۶: لیبریا ✅۱۹۹۶: جمهوری آفریقای مرکزی ✅۱۹۹۷: آلبانی (تخلیه شهروندان خود) ✅۱۹۹۷: کنگو و گامبیا (تخلیه شهروندان خود) ✅۱۹۹۷: سیرالئون (تخلیه شهروندان خود) ✅۱۹۹۷: ‌کامبوج ✅۱۹۹۸: عراق ✅۱۹۹۸: گینه بیسائو ✅۹۹ – ۱۹۹۸: کنیا و تانزانیا ✅۱۹۹۸: افغانستان و سودان ✅۱۹۹۸: لیبریا ✅۲۰۰۱ – ۱۹۹۹: ‌تیمور شرقی ✅۲۰۰۰: سیرالئون (تخلیه شهروندان خود) ✅۲۰۰۰: یمن ✅۲۰۰۱: افغانستان ✅۲۰۰۲: یمن ✅۲۰۰۲: ساحل عاج (تخلیه شهروندان خود) ✅۲۰۰۳: عراق ✅۲۰۰۳: لیبریا (تخلیه شهروندان خود) ✅۲۰۰۳: گرجستان ✅۲۰۰۳: جیبوتی ✅۲۰۰۴: هائیتی ✅۲۰۰۶: پاکستان ✅۲۰۰۶: لبنان (تخلیه شهروندان خود) ✅۲۰۰۶: سومالی ✅۲۰۱۱: لیبی ⚠️ آمریکا هرگز به یک کشور قوی تهاجم نکرده است! ❗️آمریکا حتماً به دشمنش حمله می‌کند مگر اینکه نتواند! ⚠️ آمریکا طی سال‌های گذشته، تهاجم نظامی به ایران را به دلیل پشتوانه قوی مردمی جمهوری اسلامی، از دستور کار خارج کرده است. ❗️آمریکا برای تهاجم به ایران نیاز به پالس از داخل مبنی بر تضعیف پشتوانه مردمی نظام دارد! ⚠️ راهپیمایی‌ها و از آنها مهمتر انتخابات در برآورد آمریکایی‌ها در این خصوص تأثیر مستقیم دارد! 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 کانال اندیشکده علوم و فناوری‌های نرم انقلاب اسلامی: 🌐 https://eitaa.com/jahaadetabin
کی بود میگفت تحریم کالاهای اسرائیلی بی‌فایدس فروشگاه‌های بزرگ عمان بعد از حذف کوکاکولا نوشابه‌های ایرانی(زمزم) رو دارن جایگزین میکنن " علی فرحزادی" 🇮🇷نیمه پنهان 🇮🇷@nimeyepenhan
هدایت شده از محسن وافی | به شو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 👂خوووووب گوش کن👆 این صدای دلنشین یه اَبـــــرمرده👌 ابرمردی که مایه افتخاره👌 افتخار هر ایرانی و هر مسلمان👌 اگه دوستش داری و از شبیه شدن بهش استقبال میکنی، خوبه بدونی امشب ساعت ۲۱ یکی از فرصت‌های شبیه شدن به این مرد خداست! با کاری که هیچ زحمت و خرجی نداره❌ فقط یه جو غیرت میخاد و همت🤌 که الحمدلله هممون داریم🤲 پس یادت نره.. راس ساعت1⃣2⃣ @behsho .
چه انگیزه ای ایجاد کرد این توییت اکانت صهیونیستها برای رأی دادن :)) باید ممنون باشیم بابت یادآوری اهمیتش😄 🇮🇷نیمه پنهان 🇮🇷@nimeyepenhan
اعمال ۲۲ بهمنو دیدید؟؟😂😂 🌷🇮🇷🌷
🔻امام خمینی(ره): یک موی سر این کوخ نشینان و شهید دادگان به همه کاخ‌ها و کاخ نشینان جهان شرف و برتری دارد 🇮🇷سالروز پیروزی انقلاب اسلامی مبارک باد🇮🇷 الله اکبر 🌷🌷🌷🌷
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 زیر سایه‌ی حکومت امام خمینی 👤 شهید آیت الله سیدمحمدباقر صدر ✨ من بقالی باشم در شیراز، زیر سایه‌ی حکومت امام خمینی؛ برایم دوست‌داشتنی‌تر است از مرجعیت سید ابوالحسن اصفهانی زیر سایه‌ی حکومت صدام. @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️در روزگاری او نبود و ما هیچ نداشتیم... ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah @Manahejj
هدایت شده از خبرخاص
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 سخنان قابل تامل آیت الله جاودان: راهپیمایی ۲۲ بهمن واجب است. 🔺️سخنرانی سال گذشته... ➖➖➖➖ 🌐👇 https://eitaa.com/joinchat/515702979C181840c21d
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️انقلاب مردم ایران به رهبری امام خمینی (ره) از چه خاستگاه دینی نشأت گرفت؟ به عبارتی این انقلاب مشروعیّت خود را از چه مبانی و قواعد دینی می گیرد؟ (بخش دوم) 🔸 بر مبانی و اصول خاصی استوار است که آن را از سایر می کند، برای آشنایی بیشتر با این ، به طور اختصار به تعدادی از اصول و مبانی آن اشاره می شود: 2⃣نفی سلطه کفار بر سرزمین اسلامی و سرنوشت مسلمین 🔹با دقت در آیات و روایات، از جمله آیه ۱۴۱ سوره مبارکه نساء « ...لَنْ يَجْعَلَ اللهُ لِلْكافِرينَ عَلَى الْمُؤْمِنينَ سَبيلا»، (خداوند هرگز را بر تسلّطی نداده است) در می‌یابیم که در سیاست خارجی ، پس از موضوع جهاد، بر هیچ مسئله سیاسی دیگری، نظیر «نفی ولایت غیر مسلمانان بر مسلمان» تأکید نشده است؛ به عبارت بهتر در دیدگاه ، خصوصاً فقه امامیه، و چیرگی بر جامعه اسلامی و امری نارواست. با توجه به این عقیده، هر گونه مبادلات و که باعث افزایش و گسترش نفوذ غیر مسلمانان و در جامعه اسلامی گردد، به نحوی که آنان بتوانند در دخالت کنند، و نادرست تلقی می‌شود. 🔹 (ره) در ذیل آیه ۱۴۱ سوره مبارکه نساء «لَنْ یَجْعَلَ اللهُ لِلْکافِرینَ عَلَى الْمُؤْمِنینَ سَبیلاً» چنین می‌نویسد: «ممکن است بگویم قاعده وجه دارد، و در مقام توجه دادن به این امر مهم که لازم است از به هر وسیله ممکن خارج شوند؛ زیرا تسلط آنان امر محتوم و تقدیر الهی نیست تا تسلیم به آن لازم باشد، بلکه رضایت دادن به این ، و است و خداوند از این بری است». [۱] 🔹براساس این قاعده فقهی، نظام پادشاهی که از خودش نداشت و در قانونگذاری و از حامیان خود دستور می گرفت، تلقّی می شد؛ جریان لایحه نمونه بارز از بر سرنوشت مسلمانان می باشد. امام خمینی (ره) بعد از تصویب این قانون با آن مخالفت و چنین فرمودند: «مجلس به پیشنهاد دولت، ملت ایران را امضا کرد... بدون اطّلاع ملت با چند ساعت صحبت های سرّی، را در تحت قرار داد... اکنون من اعلام می کنم که این رأی ننگین مجلسین، و قرآن است». [۲] 🔹ایشان در جای دیگر نیز می فرماید: «ما را فروختند، ما را فروختند و باز هم چراغانی کردند و پایکوبی کردند. اگر من به جای اینها بودم... می گفتم بیرق سیاه بالای سر بازارها بزنند... به حسب این رأی ننگین، اگر یک یا یک خادم مستشار آمریکایی به یکی از ایران، به یکی از افراد محترم ملت، به یکی از عالی رتبه ایران هر بکند، هر جنایتی بنماید، پلیس حق بازداشت او را ندارد؛ حق رسیدگی ندارند؛ ولی اگر به یک سگ آنها تعرض بشود، پلیس باید دخالت کند، دادگاه باید رسیدگی نماید!». [۳] 🔹بنابراین یکی از اصول و که ، بر اساس آن شکل گرفت، قاعده فقهی نفی سبیل و بر سرزمین اسلامی و سرنوشت آنان می باشد. ... پی نوشت‌ها؛ [۱] صحیفه امام، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، تهران، ۱۳۸۰ ش، ج ۲، ص ۷۲۵ [۲] همان، ج ۱، ص ۴۰۹ [۳] همان، ص ۴۱۱ و ۴۱۵ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
🔰 | مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی ۱۴۰۲/۱۱/۱۹ 💠عید مبعث؛ مبارک‌ترین و بزرگ‌ترین حادثه‌ طول تاریخ بشریّت 💎نسخه‌ کامل، نهایی و همیشگی و دائمی سعادت بشر در بعثت ارائه شد اوّلین معجزه در این قضیه ⏪ سربرآوردن بعثت در زمینه‌ی‌ نامساعد است ⚠️در آن روز، دنیا، سرتاپا انحراف و کجی و مصیبت بود ⁉️برنامه‌ی عمل بعثت چیست؟ ✅در قرآن، در آیات مختلفی مشخّص شده؛ ♦️در آیه شریفه سوره جمعه: 💠یَتلوا عَلَیهِم آیاتِه💠 ❇️اوّلین کار، باز کردنِ درِ ارتباط با غیب و با الوهیّت است 👌یعنی ایمان ❇️تزکیه 👇بعد که بشر از این چهاردیواریِ محدود و تنگِ مادّه خارج شد، 💠یُزَکّیهِم💠 📌تزکیه به معنای تعالی بخشیدن و رشد دادن از طریق رفع معایب و نقایص است ⁉️آن چیزی که باید تزکیه بشود چیست؟ ⭕️صرفاً مسئله‌ی تزکیه‌ اخلاقی فرد نیست ✅تزکیه یعنی زدودن زشتی‌ها و بدی‌ها و زدودن باطل از: 🔸باطن انسان 🔹اخلاق درونی 🔸جامعه 🔹عقیده 🔸رفتار 🔹سبک زندگی 👌یعنی یک حرکت فراگیر برای اصلاح امور فرد و جامعه در همه‌ ابعاد: ⭕️سیاست ⭕️روابط اقتصادی ⭕️روابط اجتماعی ⭕️بی‌عدالتی‌های جامعه ⭕️فاصله‌های طبقاتی 🔺شامل همه اینها می‌شود ❇️تعلیم ♦️تزکیه تدریجی است، در کنار آن هم تعلیم است. 🌟یعنی بعد از آنکه زمینه آماده شد، آن‌وقت، وقت تجلّی انوار حکمت و علم الهی است ✅تعلیم، از لحاظ معنویّت، معرفت و دانش، انسان و جامعه را غنی‌سازی میکند 💎انسانِ ترازِ اسلام ساخته میشود ☝️مشکلات کنونی همه‌ ماها و همه‌ بشریت در اینجاها است. 🏷درباره استمرار بعثت 📌بعثت یک امر دفعی نیست که بگوییم یک بار بعثت شد و تمام شد. ✨همین حالا نبی مکرم اسلام در حال تعلیم و تزکیه‌ ما است ☑️بشریت همیشه مخاطب تعلیم و تربیت و تزکیه‌ی پیغمبر اکرم است 👈همان‌طور که پیغمبر در آن روز مردم را به دوری از بتها و شکستن بتها دعوت کرد، امروز هم همین خطاب وجود دارد. ⛏اوّلین بت هم بت خود ما است؛ 📍بعد هم انحرافات بیرون است 🔍اولین کار، اصلاح منطقه‌ نزدیک‌تر است. یعنی جامعه‌ی خودمان. ⏪ما که اصلاح بشویم، 🌟اگر یک نمونه‌ اصلاح‌شده‌ اسلام را به بشریت نشان بدهیم، 🧲خودش جاذبه دارد و جذب میکند. ↔️تزکیه و تعلیم دو طرف دارد: یک طرفِ دعوت‌کننده، یک طرفِ دعوت‌شونده ❗️اگر دعوت‌کننده باشد امّا دعوت‌شونده اجابت نکند، اتّفاقی نمی‌افتد. ❇️آنچه در انقلاب ما اتفاق افتاد این بود که دعوت‌شونده‌ها اجابت کردند ☑️امام بزرگوار سخن پیغمبر را، بعثت پیغمبر را برای مردم بیان کرد، از مردم مجاهدت را مطالبه کرد، ✅مردم هم اجابت کردند، این حرکت عظیم اتفاق اتفاد 🌟تا هر وقتی که اجابت کنیم دعوت پیغمبر را، آن تزکیه،تعلیم و رشد و پیشرفت به وجود می‌آید 🚨اگر اجابت نکردیم، آن‌وقت مثل همان دنباله‌ آیه‌ شریفه است: مَثَلُ الَّذینَ حُمِّلُوا التَّوراةَ ثُمَّ لَم یَحمِلوها 🏷درباره نیاز امروز دنیا به تزکیه و تعلیم و بعثت نبوی ⭕️امروز زندگی مردم دنیا زندگی خوبی نیست. 🛍حالا ظواهری در بخشی از کشورهای دنیا وجود دارد، [امّا] این ظواهر نشان‌دهنده‌ خوشبختی آن جوامع نیست؛ در آن جوامع هم مثل همه‌ جوامع دیگر: 📌فقر 📌بدبختی 📌تبعیض 📌ظلم 📌حق‌کشی هست. ⏪مسئولیت ما این است که: ✅خودمان را بسازیم ✅به دنیا نشان بدهیم که یک کشور اسلامی، یک جامعه‌ی اسلامی چه جوری میشود اداره بشود ❇️به معنای واقعی کلمه عمل کنیم، همچنان که در مواردی عمل کردیم و بحمدالله تأثیراتش را در دنیا گذاشت 📌کوتاهی‌هایی داریم، موفّقیّتهایی هم بحمدالله داریم 💠درباره حادثه غزه ⭕️مصیبت غزه، مصیبت بشریت است ❌نشان‌دهنده‌ آن است که نظم کنونی جهانی چقدر نظم باطلی است ⏪راه‌حل فقط همین است که: 📌قدرتهای بزرگ جهانی 📌قدرتهای طرف‌دار رژیم صهیونیستی 👈خودشان را کنار بکشند از این قضیه و مبارزان فلسطینی خودشان میدانند چه جوری اداره کنند میدان را، 💪کمااینکه تا امروز اداره کرده‌اند و ☑️تا امروز بحمدالله ضربه‌ مهم و سختی به آنها وارد نشده است ♦️وظیفه دولتها: قطع کمک سیاسی و تبلیغاتی و تسلیحاتی و کالاهای مصرفی به رژیم صهیونیستی ♦️وظیفه ملّتها: فشار به دولتها برای انجام این وظیفه‌ بزرگ 🍀امیدواریم مردم مظلوم فلسطین، مردم مظلوم غزه و مناطق دیگر فلسطین شاهد پیروزی باشند و بتوانند دشمن خودشان را ان‌شاءالله به زانو دربیاورند.
💡| تحلیل 🔰 «انقلاب آگاهی» 🔸جهان دچار شده بود، آری رکودی رنج‌آور و خسارتبار. ظاهر پر زرق و برق، پر حادثه و پرابتکار این واقعیت را مخفی می کرد، ولی آگاهان به‌خوبی می‌دانستند که حیات بشری مبتنی بر الگوهای فکری منجمدی که نه خدا را می‌شناخت نه با انسان مهربان بود و برای او عمقی و قداستی قائل نبود و نه با جهان طبیعت با مهر و احترام برخورد می‌کرد، تحلیل و تدبیر می‌شود. 🔸جهان گرفتار کلیشه‌های کهنۀ بود؛ مکتب لیبرالیسم و مکتب کمونیسم که به تعبیر مقام معظم رهبری «شرق و غرب امانیزم» به شمار می رفتند. نتیجۀ سیطرۀ این دو فکر بر حیات بشری تنها و تنها به قهقرا رفتن جامعۀ بشری و بیگانه شدن بشر با خود و جهان هستی بود. 🔸 سخنی دیگر داشت، نه یکی دو خط سخن جذاب، بلکه اندیشۀ کاملی که همه چیز را به گونۀ دیگری می‌دید و تعریف متفاوتی از سعادت بشر و راه و رسم کرامت و سعادتمندانه زیستن داشت. طبعاً این کلیشه ها را شکست و طرحی نو برای زندگی پیشنهاد کرد. جهان منتظر یک بود. ایمان و عشق و حماسه و پای کار آمدن ملت مستعدی که همواره کارهای بزرگی کرده بود، کلید این رستاخیز بزرگ بود. 🔸پس از آن بود که هر انسان آزاده ای که به شعار «نه شرقی و نه غربی» امام ره می پیوست در واقع به کاروانی از آزادفکرانی که به رهایی بشر از تاریکیهای خودساخته می اندیشیدند، گرویده بود. 🔸اگر کسی قائل بود باید «معنویت» را با «سیاست» جمع زد و سیاست را در خدمت معنویت قرار داد، داشت به گونۀ جدیدی می اندیشید چون در واقع نهادهای حاکمیتی ریز و درشت دنیا که هیچ، عالم اندیشه و علم نیز این سخن را نمی پذیرفت و عالَمی سراسر پر از سیطره و استیلا و نحوست سیاست پدید آورده بود و این تنها حرکت امام بود که اینگونه می اندیشید و چنین نیز عمل کرد. 🔸اگر کسی قائل بود که « صاحب اصلی کشورند» نه نظام سلطه و نه نظام استبدادی، آزاداندیش بود. 🔸اگر کسی قائل بود که «ما می توانیم. نگویید ما ناتوانیم» از منطقۀ استعمارزده و غربزدۀ فکر و فرهنگ ایران آن روز بیرون زده بود و آزادفکر شده بود. 🔸امروزه هر کسی که در نقطه ای از جغرافیای فکری، فرهنگی و اجتماعی انقلاب اسلامی و ایران اسلامی ایستاده باشد، در نقطه ای از جغرافیای دگراندیشی و آزادفکری ایستاده است. 🔸بیرون از منطقۀ «انقلاب اسلامی» عملاً رهایی از تمدن مادی و ضد بشری غرب ممکن نیست. 🔸این است آن حقیقت بزرگی که چشم بسیاری از جهانیان را پر کرده است. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 🌺 شاخه گل صلوات هدیه به روح همۀ جانهای نورانی دوران انقلاب که با وجود مبارک خود و قیام غیورانه‌شان تاریخ جدیدی را به این بوم و اقلیم و به جهان بشری هدیه کردند. 🖌 فلاح شیروانی 🍀 @faslefarhang
💠روش فهم و برداشت از روایات تربیتی 💠حضرت استاد محمدتقی هادی‌زاده 👈 یکی از مشکلات مربیان و والدین مواجه با روایات تربیتی است که گاهی به سرگردانی در فهم و استفاده غلط از آنها مبتلا می‌شوند. متن زیر از استاد هادی زاده نکات مهمی را در این باره بیان می کند👇 ✅ ما که هنوز مهارت فهم روایات را نیافتیم طبیعتا باید به دنبال یک فقیه باشیم. اما در رابطه با کسی که فقه روایات را دنبال می‌کند باید گفت که یک نکته‌ اساسی در روایات وجود دارد که لازم است به آن توجه کنیم. در مورد آن نکته اگر بخواهیم به خود کلام معصوم علیه السلام توجه کنیم، این فرمایش هست که امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: «لَا يَكُونُ الرَّجُلُ مِنْكُمْ فَقِيهاً حَتَّى يَعْرِفَ مَعَارِيضَ كَلَامِنَا هیچ یک از شما فقیه نمی باشد تا اینکه معاریض کلام ما را بشناسد» برای توضیح معاریض به مثالی توجه کنید. یک پزشک وقتی می‌خواهد برای سرماخوردگی من نسخه بدهد یک شناخت از سیستم بدن من دارد و یک شناخت از داروها دارد و با توجه به این دو، نسخه‌ای برای بیماری من می‌دهد. امامان معصوم علیه السلام نیز وقتی فرمایشی می‌دهند شناختی از من دارند و یک شناخت از گستره زندگی من یعنی هستی دارند و بر اساس این شناخت یک چیزهایی که در وجود من اثر دارد را می‌شناسند، آنها را بیان می‌کنند. به عنوان مثال می‌فرمایند که «أَزْرَى بِنَفْسِهِ مَنِ اسْتَشْعَرَ الطَّمَع‏ خوار کرده خود را هر کس که طمع را لباس آشکار خود قرار بدهد» حال چگونه این روایت را بفهمیم؟ این یک نسخه و یک نکته است که بر اساس ساخت من، روابط اجتماعی من و نظام هستی صادر شده است. من چه زمانی می‌توانم این کلام را بفهمم؟ زمانی که ساخت خودم، روابط اجتماعی و... را بشناسم. به این شناخت این ها، شناخت معاریض می‌گویند. شناخت معاریض یعنی زمینه کلام. در حوزه تربیت وقتی می‌خواهم فرمایشات معصوم علیه السلام را بفهمم باید زمینه کلام را بشناسم. 1⃣ زمینه کلام در زمینه تربیت به صورت محوری اولا کودک است با تمام فرآیند وجودش که الان کودک است و بعد بالغ می‌شود. چه چیزهایی در بلوغ او باید رقم بخورد و الان که کودک است چه ظرفیت‌هایی دارد؟ کلام امام صادق علیه السلام ناظر به این نوع شناخت هاست. پس من این شناخت ها را باید پیدا کنم. 2⃣ شناخت دیگر ناظر به این است که بدانیم کودک در چه مجموعه روابطی نفس می‌کشد. یکی از ظرفیت‌های کودک این است که متأثر از محیط است. من این تاثر را می بینم و بر اساس آن دارم حرف میزنم که می شود همان بحث محیط. در واقع اگر کسی بخواهد فرمایشات امام صادق علیه السلام را بفهمد، باید بفهمد امام صادق علیه السلام ناظر به چه زمینه‌ای آن فرمایش را بیان می‌کنند. 💢این مطلب، مطلبی کلان در کل فقه روایات است. متأسفانه ما در فقه روایات به چیزی که توجه نداریم همین است! یعنی دلالت کلام را می‌بینیم که به عنوان مثال فرموده ما بچه‌های خود را در شش سالگی به نماز خواندن امر می‌کنیم. اما دقت نمی‌کنیم که امام کودک را چگونه می‌بیند که این فرمایش را دارند؟ امام کودک را در چه محیطی می بیند که این فرمایش را دارند؟ بعد هم با اینکه در تجربه تاریخی خود آسیب این روند و عمل خود را می‌بینیم باز هم دلیل می‌آوریم که معصوم آن را فرموده دیگر. تعبدمان هم قصه را خراب‌تر می‌کند. به طور خاص در تربیت کودک به لحاظ اینکه او ظرفیت‌هایی دارد و روایات ناظر به آن ظرفیت‌هاست و به لحاظ اینکه بر اساس ظرفیت های کودک و آسیب‌پذیری های او، محیط در او اثر دارد و روایات ناظر به محیط هستند، ما باید بفهمیم که روایات مربوط به کدام محیط است. ❗️حواستان باشد که روایت‌فهمی، روش و اصولی دارد که خود معصومین علیهم السلام آن را به ما یاد داده‌اند و ما چشم‌پوشی و غفلت کرده‌ایم. ☘تربیت جاری https://eitaa.com/roohallah_tarbiat
056_14021115_shabzendedar_beihFozoli.mp3
10.58M
🔸بیانات مهم حضرت آیت الله شب زنده دار "دام ظله" در آغاز درس خارج فقه در مسجد اعظم۱۴۰۲/۱۱/۱۶، پیرامون دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی و انتخابات. 🔹فضلایی که توان روشنگری دارند از جهاد تبیین و روشنگری دریغ نکنند. 🔹در مقام تبیین دو راه داریم یا به صورت تفصیلی و یا اجمالی ورود کنیم. 🔹خیلی از اشکالات یا وارد نیست و یا جواب دارند و برخی هم که جواب ندارند را بپذیریم. 🔹تا اسلامی شدن همه امور، خیلی زمان نیاز است. 🔹شرکت جوانان در مناسک مذهبی مثل اعتکاف افزایش یافته است. 🔹اگر پای کار انقلاب باشیم، نصرت الهی حتمی است. 🔹داستان ختم چله زیارت عاشورا مرحوم حضرت آیت الله شیخ مرتضی حائری با پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲بهمن۱۳۵۷ 🔹در کنار انجام وظایف،از دعا و توسل و زیارت برای امور کشور و دفع فتنه دشمنان و رفع کج فهمی ها و تعالی و رشد خودمان غفلت نکنیم.
☑️اشغال بیهوده کرسی‌های مجلس! نام یکی از نمایندگان قم در این لیست👆 🔸 در خصوص غیبت نمایندگان مجلس و عدم حضور آنان تاکنون صحبت‌های بسیاری مطرح شده است. 🔸 اما نکته ای که از آن عجیب‌تر است این است که نماینده‌ای در مجلس حضور داشته باشد ولی در رای‌گیری شرکت نکند. یعنی حتی رای ممتنع هم ثبت نکند. 🔸در کل ۳۷ نماینده از ۲۱۷ نفری که عملکرد خود را شفاف کرده‌اند بیش از ۲۵ درصد اوقات علیرغم حضور در مجلس هیچ رایی نداده‌اند‌ 🔸همه این‌ها در حالی است که اکثر این لوایح ماه ها توسط کارشناسان مجموعه‌های مختلف کشور مورد بررسی قرار گرفته و پس از طی تشریفات قانونی طولانی در هیئت دولت و کمیسیون‌های مختلف مجلس به صحن علنی فرستاده می‌شوند و به صورت مستقیم با زندگی مردم و سرنوشت جامعه گره خورده‌اند. 🔸 ۳ نفر از این لیست که داوطلب نمایندگی مجلس در این دوره بودند رد صلاحیت شدند. ------------------------------------- ☑️اولین نفر از قم با خبر شوید اخبارموثق |جذاب |فوری قـم👇 💢 http://eitaa.com/joinchat/1031798786C1a8f8517c9
هدایت شده از مثل خمینی (ره)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم کمتر از سه هفته به انتخابات 11 اسفند باقی مانده و وظیفه خواص، شتاب دهندگی به حضور آحاد مردم در جهت مشارکت حداکثری است. در این جهت دوره آموزشی_عملیاتی با نام جامعه مجاهد با همکاری سازمان تبلیغات و خانه طلاب، به مدت دو روز پنج شنبه و جمعه 26 و 27 بهمن، برگزار می شود. در این دوره هم از اساتیدی مثل آقایان پناهیان، راجی، قنبریان و کاظم‌زاده برای محتوا استفاده می شود. گروههای فعال موفق در انتخابات قبلی هم تجربیات خود را به اشتراک خواهند گذاشت. به علاوه طرح های عملیاتی پیشنهادی برای این انتخابات هم، به صورت کارگاهی ارائه خواهد شد. گروههایی که بنا دارند در این انتخابات کنش گری داشته باشند و تمایل به شرکت در این دوره دارند، اطلاعات گروه را به آیدی @Mesle_Khomeini پیام بدهند. (جهت ایاب و ذهاب هم هماهنگی خواهد شد.) ┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┄ 🪴 "مِثــــل خُـمِیني" 🪴 ┅•••==✧؛❁؛✧==•••┄
هدایت شده از بدون سانسور🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴بخشی از شعرخوانی دکتر میثم مطیعی در مراسم ۲۲ بهمن تهران ما صفوف محکم عشقیم، عمّاریم ما از صف اول نشینان، پرسشی داریم ما رونق تولید و شوق کاردانی‌ها چه شد؟ وعده ی پی‌درپی رفع گرانی‌ها چه شد؟ ✅با بدون سانسور متفاوت بیاندیشید👇 http://eitaa.com/joinchat/404946944Ceab6f2b794
هدایت شده از جان‌فدا برای ایران
⭕️روش‌شناسی استنباط فقهی ❓مشخصات و مستلزمات یک استدلال فقهی صحیح و دقیق کدامند؟ 🔰آیت‌الله هاشمی شاهرودی رحمه‌الله 📕درس خارج فقه، ۹۳/۰۲/۰۶ ❓یک استدلال فقهیِ متین و به‌روز و مطابق با تکامل‌ها و پیشرفت‌ها و تعمیق‌های انجام‌گرفته در استدلالات فقهیِ امروز کدام است و چه نکاتی در استنباط و اجتهاد در مسائل فقهیِ امروز لازم است که بدون آن‌ها اجتهاد ناقص و سطحی است... امروز یک استدلال فقهی ما با استدلال ساده شیخ طوسی (رحمه الله) خیلی فرق می‌کند؛ چرا که عمیق‌تر، کامل‌تر، دقیق‌تر و وسیع‌تر شده است؛ البته به سبب زحمات خود آن بزرگواران هست که به تدریج این تحولات در فقه شکل گرفته است و این مشخصات و نکات را می‌توان در ده مشخصه و نکته تلخیص کرد. ♦️نکته اول: لزوم اشراف و اطلاع دقیق بر منابع و ادله‌ی اجتهادیِ فقهی است؛ مانند آیات شریفه و روایات صادره از معصومین (علیهم السلام) - کتاب و سنت - یعنی لزوم جمع آوری آیات‌الاحکام که در آن مسئله فقهی دخیل است که آن‌ها معمولاً در لابه‌لای استدلالات فقهی در کلمات فقها آمده است و همچنین روایاتی که پیرامون آن موضوع وارد شده است‌؛ چون این دو ادله‌ی اصلیِ اجتهادیِ استنباط حکم فقهی را تشکیل می‌دهند که عمدتاً منابع ما یا برگشت می‌کند به کتاب و یا سنت و روایات هم باید از نظر اَسناد و متون بررسی شوند و این مستلزم اشراف بر قواعد رجالی و وثاقت روات و یا مسائلی که جایگزین وثاقت آن‌ها است، می‌باشد‌ و همچنین دسته‌بندی روایات هر مسأله که چند طائفه از روایات در آن مسئله وجود دارد و دلالت آن‌ها و تنافی و عدم تنافی و جمع عرفی میان آن‌ها است که این نکته مهم‌ترین بخش استدلال فقهی را تشکیل می‌دهد‌؛ زیرا که موجب ایجاد دلیل اجتهادی - که اکمل و اقدم‌الادله است - می‌باشد؛ لذا می‌بینید فقهای ما در مسائل فقهی بیشترین بحث‌ها و متراکم‌ترین تحقیقات‌شان بر روی همین بخش از استدلالات است و قبلاً عرض شد که بحمدالله روایات فقه شیعه زیاد بوده و در همه مسائل وجود دارد و منابع روایی ما بسیار غنی و متراکم است. می‌توان برای نمونه عرض کرد که فقط در کتاب کافی ما بیش از ۱۶ هزار حدیث در احکام فقهی وجود دارد که بیش از مجموع روایات صحاح سته اهل سنت است که در اعم از فقه و غیر فقه وارد شده است و اساساً گفته می‌شود که مجموع روایات اهل سنت که در مسائل فقهی که از پیامبر (صلی الله علیه و آله) - معصوم (علیه‌السلام) - نقل شده است، بسیار محدود و ناچیز است و سایر روایات‌شان فتاوای صحابه است که برای مجتهدین حجیت ندارد. 🆔@Asre_jadid_57