eitaa logo
طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
478 دنبال‌کننده
7.5هزار عکس
3.9هزار ویدیو
1هزار فایل
تلاش، معرفی آخرین رویدادها و اخبار علمی روز کشور؛ نشستها و پژوهشهای مرتبط با اخلاق؛ تربیت و مشاوره اسلامی است به جامعه علمی مشتاق به امید رشد و پویایی بالنده‌تر و مؤثرتر.
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 مسابقه کتابخوانی از کتاب «خودشناسی برای خودسازی» علامه مصباح یزدی (ره) ✅ همراه با 86 جایزه ویژه به نفرات برتر به تعداد سالهای عمر علامه ⏰ زمان آزمون: 11 بهمن 1400 روز ولادت علامه مصباح یزدی (ره) 📝 مخصوص طلاب و فضلای مدارس علمیه سراسر کشور 🌐 سایت برگزاری مسابقه: پیشخوان طلاب معاونت تهذیب و تربیت و پایگاه بسیج شهدای روحانی مرکز مدیریت حوزه های علمیه 🔰 دانلود پی دی اف کتاب در پست بعدی👇 ╭═🌼⊰🌺⭐️🌺⊱⊰⭐️⊱⊰🌺⭐️🌺⊱🌸═╮ 🌐مؤسسه آموزشی‌و‌پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir ☎️02532113627 ╰═🌸⊰🌺⭐️🌺⊱🌼🌸⊰🌺⭐️🌺⊱🌼═
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم با استعانت از خدای متعال و در ظلّ عنایات حضرت ولی عصر (عجّ الله تعالی فرجه الشریف) مانند سنوات گذشته جشن سراسری دهه فجر با حضور شخصیت های کشوری و شما مؤمنین غیور و قدرشناس همزمان با اقامه نماز جماعت مغرب در مسجد حضرت رقیّه (سلام الله علیها) برگزار میشود: ۱٢ بهمن : حجةالإسلام و المسلمین فرهادی (استاد حوزه و دانشگاه) ۱٣ بهمن : حجةالإسلام و المسلمین اکبری (نماینده ولی فقیه در سپاه علی بن ابی طالب) ۱۴ بهمن : حجةالإسلام و المسلمین مرتضی آقاتهرانی (نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی) ۱۵ بهمن : دکتر احمد امیر آبادی فراهانی (نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون تلفیق بودجه) ۱۶ بهمن : حجةالإسلام و المسلمین ماندگاری (استاد حوزه و دانشگاه و کارشناس مذهبی) ✅ ویژه برنامه شهادت امام هادی علیه السلام با مداحی ذاکر اهل بیت حاج حسن شالبافان همراه با پذیرایی ۱٧ بهمن : حجةالإسلام و المسلمین احتشام (امام جمعه موقت کاشان) ۱٨ بهمن : حجةالإسلام و المسلمین طائب (رئیس شورای قرارگاه راهبردی عمار) ۱٩ بهمن : آقای سید محمدتقی شاهچراغی (استاندار قم و فرمانده سابق سپاه علی بن ابی طالب) ٢۰ بهمن : حاج حسین شریعتمداری (مدیر مسئول روزنامه کیهان) ٢۱ بهمن حجةالإسلام و المسلمین میرزا محمدی (واعظ و ذاکر شهیر و صاحب نفس کشور) ✅ ویژه برنامه میلاد امام جواد علیه السلام و جشن ٢٢ بهمن و اجرای سرود و اهداء جوایز و پذیرایی 💢 قم ، میدان امام ، خ خیام جنوبی ، نبش ک ٢٢
هدایت شده از معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران استان اصفهان
✦؛﷽✦ ‌‌‌‌‌‌‌┄┅═✧❁•🔹🔹•❁✧═┅┄ 💎با احترام به استحضار می رساند؛ حضرت آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه به پاسداشت عالم جلیل‌قدر میرزای نائینی و به پاسداشت یک صدمین سالگرد هجرت و تبعید ایشان به همراه جمعی از علمای حوزه نجف به حوزه قم، برگزاری کنگره بین‌المللی میرزای نائینی را برای سال ۱۴۰۱ و مصادف با یک‌صدمین سالگرد مهاجرت این عالم فرزانه ترسیم نموده‌اند. 💎در این راستا کنگره بین‌المللی میرزای نائینی بامشارکت حوزه‌های علمیه جهان اسلام، به‌ویژه حوزه قم و نجف با اخذ مجوز از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISC برنامه ریزی و سازماندهی شده است. 💎لازم به ذکر است با عنایت به همکاری معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران و معرفی معاونت پژوهش مدیریت حوزه علمیه خواهران استان اصفهان به‌عنوان نماینده مرکز به دبیرخانه‌ی این کنگره‌ی بین‌المللی، پیگیری و تمشیت برخی امور کنگره، به معاونت پژوهش این استان واگذارشده است، لذا مستدعی است اساتید، طلاب و دانشجویان محترم با حضور کمی و کیفی خود در این کنگره‌ی بین‌المللی، زمینه ی برگزاری باشکوه و وزین این کنگره را فراهم نمایند. ⛔️مهلت ارسال چکیده‌ی مقالات ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ و مهلت ارسال اصل مقالات ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ بوده و مقالات باید به دبیرخانه همایش، به نشانی 🌐 /http://hamayesh.miu.ac.ir/naeini/fa ارسال گردد. 💎همچنین می‌توان بامراجعه به آدرس @mirzanaeini درفضای مجازی ایتا، اینستاگرام و تلگرام آخرین اخبار مربوط به این کنگره را دریافت نمود. ╭━━━⊰🔻🔹🔺⊱━━━╮ ❇️@pajoohesh_esfahan ╰━━━⊰🔻🔹🔺⊱━━━╯
🚨اخبارموسسه 📢فایل های مهارت های پژوهشگری تولید شده در معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران شامل: کلیات تحقیق و موضوع یابی، منبع یابی، مسئله یابی و منبع یابی تخصصی، طرحنامه نویسی، فیش نویسی و... در آدرس زیر در دسترس طلاب قرار گرفت. 🔸http://pooyesh.whc.ir/page/pajooheshha 🔹رمز: pooyesh 🌺🌺 🌴 @masoumiyeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام🤝 ✅یه خبر خوب برای کتابخوان ها، پژوهشگران، محققین و اعضای هیئت علمی! 📚کتابخوان همراه پژوهان یه طرحی راه اندازی کرده با عنوان جمعه های خوندنی، که توی این طرح شما میتونید کتاب مورد علاقتون رو با 100 درصد تخفیف دریافت کنید و از خوندنش لذت ببرید! خیلی ساده میتونید اینکارو انجام بدید: 🔶 کافیه پیج پژوهان رو فالو کنید و هشتک جمعه های خوندنی () را دنبال کنید ⬅️ در ضمن اگر اسم کتاب مورد نیازتون رو توی پست آخر صفحه اینستاگرام کامنت کنید، شاید شما این هفته کتاب مورد علاقتون رو رایگان هدیه بگیرید. 🎯پژوهان، لذت مطالعه و پژوهش 🌐http://pajoohaan.ir/ 🔔 | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
🔰 نشست علمی برخط «روش تحلیل محتوا در فهم متون دینی؛ تکنیک ها و چالش ها» 🌺 دکتر حسن بشیر، استاد دانشگاه امام صادق علیه السلام و مدیر اندیشکده تحلیل گفتمان راهبردی 🔸 چهارشنبه و پنج‌شنبه ۱۳و۱۴ بهمن 📝 اطلاعات بیشتر و ثبت نام: dte.bz/ddnn 🔔 | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
🔶نشست پژوهشی با موضوع: 🔷آینده فضای مجازی باکارکردهای خانواده ارائه دهنده: 🔸حجت‌الاسلام ابوالحسن حسنی دبیر علمی: 🔸حجت‌الاسلام مرتضی غرسبان تاریخ : سه شنبه ۱۴۰۰/۱۱/۱۲ ساعت ۹صبح 🔷مدیریت حوزه های علمیه خواهران استان کرمان با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی ♦️به شرکت کنندگان حاضر در جلسه که اسکرین شات وخلاصه مباحث را در روز سه شنبه ۱۲بهمن به این آیدی @Looragi5315 ارسال کنند گواهی معتبر اعطا می گردد. ⬅️لینک ورود: https://b2n.ir/f63483 🔔 | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
روانشناسی اسلامی. واقعیت یا توهم؟.docx
13.2K
با توجه به حذف دیتا های سال گذشته توسط ایتا، فایل های صوتی نشست علمی((روانشناسی اسلامی، واقعیت یا توهم)) از کانال حذف شده بود. لذا فایل صوتی نشست، در فضای ابری آپلود شده و آدرس آن در فایل پیش رو گذاشته شده که قابل دسترسی عزیزان می باشد. با تشکر🌺 انجمن روانشناسی اسلامی @islamicpa
4.pdf
327.4K
نقد حذف همجنسگرایی و خودارضایی از فهرست اختلالات جنسی در دی اس ام. این مقاله بتازگی در یک نشریه معتبر روانپزشکی آمریکایی منتشر شده و در آن ادله علمی و پژوهشی زیادی در رد این ادعای غلط که همجنسگرایی و خودارضایی بهنجار است به صورت مستند و مفصل ارائه شده است. نویسنده: دکتر سید علی مرعشی با تشکر 🌺 انجمن روانشناسی اسلامی @islamicpa
برنامه ۲۰ ساعت اول دوره روانشناسی اسلامی شروع دوره پنجشنبه ۱۴ بهمن ساعت ۸ صبح با تشکر🌺 انجمن روانشناسی اسلامی @islamicpa
هدایت شده از جشنواره علامه حلی
فراخوان چهاردهمین جشنواره علامه حلی آغاز شد طلاب زیر ۳۵ سال حوزه‌های علمیه برادران و خواهران سراسر کشور تا پایان روز شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ فرصت دارند در این جشنواره شرکت نمایند. توضیحات تکمیلی در خصوص شرایط و مراحل جشنواره و ریزموضوعات بخش ویژه دوره چهاردهم را در سایت جشنواره علامه حلی(ره) مطالعه نمایید: https://3c5.com/fPtfs @jhelli_ir
هدایت شده از گرافکر
🔰آزادی! 💢 بسیاری از تدابیر اسلام در نظام‌های سیاسی و اجتماعی، در حقیقت در جهت از بین بردن عوامل ضد آزادی است. اگر پیغمبر اکرم به فرمان خدا با مسلمانان و یاران مومن جانبازش با مشرکان می جنگد، نه برای آن است که اینها به زور شمشیر مسلمان شوند. این دروغی است بر اسلام. قرآن به پیامبر می گوید، «أَفَأَنْتَ تُكْرِهُ النَّاسَ حَتَّىٰ يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ؟» می گوید حتی اکراهشان هم نمی‌توانی بکنی چه رسد به اینکه آنها با شمشیر مسلمان شوند. پس شمشیر اسلام و مسلمین کجا به کار افتاده؟ شمشیر اسلام و مسلمین برای از بین بردن عامل انحرافی استضعاف به کار افتاده است. مستضعف در جامعه قدرت‌های خودکامه‌ای را می‌بیند که مانع آن هستند که انسان‌ها آگاه شوند و پس از آگاهی راه دلخواه خود را اختیار کنند. 🖌آیت الله دکتر بهشتی 📚نقش آزادی در تربیت کودکان، ص۱۷ @Gerafekr
هدایت شده از تبیین
⭕️جامعه اسلامی - بحران غرب - امنیت اخلاقی 🔹هدفى که ما براى ، بر اساس آموخته‌هاى عمومى انقلاب در نظر گرفتیم آن هدف، است. ، ایجاد یک است. شما میخواهید در محدوده‌ى ایران عزیز - که از لحاظ جغرافیایى در یک نقطه‌ى بسیار حسّاسى از دنیا هم واقع شده است - یک جامعه‌اى بسازید که به برکت و زیر پرچم قرآن، باشد؛ هم الگو از لحاظ مادّى و پیشرفتهاى مادّى، هم در عین حال از لحاظ و از لحاظ . 🔹 در زمینه‌ى مادّى یک جَستى زدند، در یک دورانى جهشى کردند؛ امّا این جهش جدا و مباین و با بود؛ یک بود. اول کسى نفهمید چه اتّفاقى افتاد، امّا حالا دارند میفهمند، دارند خسارتهاى غیرقابل جبران آن را یواش یواش احساس میکنند. کسى خیال نکند یک و دور از معنویّت خواهد توانست آب خوش از گلوى مردم خود فرو ببرد؛ نخیر، پدرشان در مى‌آید؛ همین حالا دارد پدرشان در مى‌آید... 🔹 براى عمیق‌تر از این حرفها است. آنچه براى در درجه‌ى اول لازم است، است، است، است، است؛ در محیطهاى غربى این نیست و بدتر از این خواهد شد. اگر با حرفهاى این نویسندگان و منتقدان و متفکّرانشان آشنا باشید، مى‌بینید مدتّها است، چندین سال است که صدایشان در آمده است؛ گوشه‌هاى فاسدشده و رو به افزایش فساد در جامعه‌شان را دارند نشان میدهند؛ این‌جورى است. بله، از لحاظ علم و پیشرفتهاى فنّاورى و این چیزها پیش رفته‌اند، کارهاى بزرگى انجام داده‌اند؛ امّا آن‌طرف قضیّه، زمین ماند و همین زمینشان میزند. 🔹آن مورد نظر است که از لحاظ ، یعنى از لحاظ ثروت، از لحاظ علم، از لحاظ سطح زندگى، در سطح بالایى باشد؛ از لحاظ و هم در آن سطح و یا بالاتر از آن سطح باشد. این میشود ؛ شما میخواهید این را درست کنید؛ این راه خیلى طولانى در پیش دارد. و ، کسى نگوید نمیشود؛ چرا، خیلى‌چیزها را خیال میکردند نمیشود، شد. بیانات مقام معظم رهبری ۹۳/۲/۱۷ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری @tabyinchannel
💠مسابقه کتابخوانی 📔کتاب "شب ظلمانی شاهنشاهی" 🎁 همراه با هدای جوایز به نفرات برگزیده 🚨در صورتی که طلاب محترم در مسابقه اداره تهذیب مرکز مدیریت هدیه دریافت نکردند، از طرف مجتمع عالی حوزوی ولی امر عج قرعه کشی دیگری برگزار می گردد و به نفرات برتر هدایای ارزنده تقدیم می گردد 🗓 مهلت ارسال پاسخ نامه: 30 بهمن ماه 1400 📱ارسال پاسخ نامه به شماره: 09307750445 ❌جواب ها،همراه با نام و نام خانوادگی به صورت پیامکی ارسال گردد مثال: نام و نام خانوادگی 1234567 🔹 ویژه طلاب مرکز و همسران و فرزندانشان 📚 برای دریافت کتاب با 20% تخفیف به معاونت فرهنگی مراجعه فرمایید 📍مجتمع عالی حوزوی جامع علوم اسلامی ولی امر (عج) 🆔 @TahzybTarbyatFarhangy
هدایت شده از معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران استان اصفهان
✦؛﷽✦ ‌‌‌‌‌‌‌┄┅═✧❁•🔹🔹•❁✧═┅┄ ♻️ موسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا سلام الله علیها اصفهان برگزار می کند: ❇️ سمینار علمی: شناسایی مولفه ها و شاخص های الگوی مطلوب اشتغال بانوان از دیدگاه اسلام ♻️ با حضور: اساتید ارجمند👇 🔹حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر قدرت الله خسرو شاهی(عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان، مدرس حوزه و دانشگاه، دکترای حقوق) 🔹 سرکار خانم دکتر سمیه حاجی اسماعیلی (عضو هیات علمی پژوهشگاه زن و خانواده، مدیر گروه مطالعات زنان جامعه الزهرا(س)، مدرس حوزه و دانشگاه ، دکترای مطالعات زنان) 🔸دبیر جلسه: سرکار خانم دکتر عفت رمضانیان (مدرس حوزه و دانشگاه) 🌐لینک ورود به جلسه: 🌐 https://www.skyroom.online/ch/ss1090301855/httpyun.iraacef 📆دوشنبه: ۱۱ بهمن ماه ⏰ساعت: ۹ الی ۱۱ صبح ╭━━━⊰🔻🔹🔺⊱━━━╮ ❇️@pajoohesh_esfahan ╰━━━⊰🔻🔹🔺⊱━━━╯
هدایت شده از ذکری
📝 بت‌ شکن ✳️این درست است که هر روز انسان بت های دیروزش را می‌شکند، اما مهم بعد از آن است. 🔻تو میتوانی همچنان بتی دیگر برای خود بتراشی، با رنگ و لعاب جدیدتر. 🔻حرفی نیست بتراش! 🔻اما سرنوشت آن هم چیزی جز شکسته شدنش نیست! 🔻این تو هستی که وقتی کوچکی این بزرگ های موهوم را میفهمی، به زمین میزنی و می شکنی شان. 🔻اما تا چه وقتی میخاهی بزرگ های پنداری را محبوب بگیری؟ ✅ آیا محبوب بزرگ تری سراغ داری؟ ✅وقتش نیست به محبوبی بزرگ تر از خودت، بزرگ تر از همه چیز فکر کنی؟ ┈••✾••┈┈• 🔰 به ذکری بپیوندید... 🆔 https://eitaa.com/zeekra
📣دوره آنلاین تربیت سیاسی؛ از چیستی تا چگونگی 🔰ویژه معلمان، مربیان و فعالان فرهنگی تربیتی 🔅سر فصل‌های دوره: 🔸️انسان سیاسی در افق تمدن اسلامی ⬅️ استاد اصغر طاهرزاده 🔸️مطالعه تجربه کادرسازی امام موسی صدر ⬅️ دکتر شریف لک‌زایی 🔸️رویکردهای تعاملی معصومین با کارگزاران حکومت اسلامی ⬅️ دکتر محمدحسین رجبی دوانی 🔸️چیستی تربیت سیاسی و دشواری‌های آن در ساختار اجتماعی ⬅️ دکتر مجتبی همتی‌فر 🔸️تجربه‌نوردی تربیت سیاسی در دنیا ⬅️ دکتر میلاد دخانچی 🔸️رویکرد‌های تربیت سیاسی در مدارس ایران ⬅️ دکتر محمد نوروزیان 🔸️روایتی از تاریخ سیاست پس از انقلاب اسلامی ⬅️ سید جواد نقوی 🔸️نسبت آرمان انقلاب و روش تربیت سیاسی ⬅️ مرتضی نقره‌ای ⏳زمان ثبت نام : شنبه ۹ بهمن تا یکشنبه۱۷ بهمن ۱۴۰۰ ⏰ زمان برگزاری: از یکشنبه ۱۷ بهمن تا دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۰، هر روز از ساعت ۱۸ تا ۲۰ 🌐 دوره به صورت آنلاین برگزار می‌شود. 🔎جهت دریافت اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس بگیرید: ۰۹۲۲۹۲۸۴۴۰۲ یا به ادمین صفحه‌ی اینستاگرام دانه به آدرس زیر پیام دهید: @daneh_edu 📋جهت ثبت‌نام به لینک موجود در بیو پیج دانه مراجعه کنید: https://evand.com/events/تربیت-سیاسی-از-چیستی-تا-چگونگی ___ 🌱در تکاپوی رویش @daneh_edu
📗کتاب حلقه کندوکاو اخلاقی تربیت اخلاقی در برنامه فلسفه برای کودکان اثر روح الله کریمی انتشارات پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات ‌فرهنگی این انتشارات مجموعه کتابهای خوبی در باب فبک چاپ کرده است. 🌷🇮🇷🌷
30.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
@studiesofshia ❇️ هانری وقتی آزادی فکری علامه را دید، فهمید او کجا و کجا؟! 🔹 استاد درباره شخصیت علمی علامه طباطبایی ره مرجع تخصصی @studiesofshia
هدایت شده از مطالعات شیعه در غرب
@studiesofshia ❇️ تا می توانيد "متن" بخوانيد 🔹دکتر حسن انصاری؛ مؤسسه مطالعات پیشرفته، پرینستون يکی از پديده هایی که در سال های اخير در ميان برخی طالب علمان حوزه مطالعات اسلامی ديده می شود اتکای بيش از حد بر پژوهش ها به جای تلاش برای آشنایی مستقيم با متون است. البته طبعا هر پژوهشگری در تحقيقات تاريخی و متنی خود نيازمند هر دو جنبه است و در اين سخنی نيست. اما آنچه متأسفانه ديده می شود محدود شدن دايره آشنایی مستقيم با متون و در قياس با آن اعتماد بيش از اندازه به پژوهش ها و سابقه آنهاست. يکی از دلائل اين امر فزونی روزافزون تحقيقات به ويژه به زبان های اروپایی در حوزه مطالعات اسلامی است؛ و همزمان دليل ديگر انتشار انبوهی از متون تاريخی و دينی و فکری و ادبی در مقياس ده ها برابر نسبت به اوائل قرن بيستم است. بنابراين هم آشنایی و مراجعه به عمده متون مرتبط در هر پژوهش مثلا در حوزه مطالعات قرآنی و يا حديثی بسيار وقتگيرتر، مشکل تر و نيازمند حوصله و دقت بيشتری است و هم به دليل وجود پژوهش های گسترده و آسانياب تر در اين زمينه ها برخی ترجيح می دهند به جای متن ها به اين نوع از پژوهش ها بسنده کنند. طبعا مراجعه به هر دو نوع ادبيات (يعنی متون و همچنين پژوهش های جديد) هم لازم است و هم اهميت آن برای بسياری امری بديهی و روشن است. منتهی سخن بر سر اين است که اندازه و وزن و حجم هر کدام بايد چقدر باشد و اولويت ها کدام است؟ به تجربه يافته ام که پژوهشی که بيش از آنکه متکی بر مراجعه مجدد به متن ها و بازخوانی آنها باشد اعتماد بر پژوهش های ديگران را مبنا قرار می دهد، حتی اگر خيلی هم ظاهری آراسته و عالمانه و پر ارجاع داشته باشد در مقام بازبينی و دقت معلوم می شود تا چه اندازه از اين نا آشنایی و عدم توجه به متون در معرض بد فهمی ها و تکرار اشتباهات ديگران و يا کليات گویی قرار گرفته است. اما من اينجا بيشتر خطابم به نسل جوان و علاقمند به مطالعات اسلامی است: تا می توانيد متن بخوانيد. هر نوع متنی: ادب عربی و فارسی، متون رشته های مختلف علوم دينی و خاصه متون تاريخی و روایی. بدون آشنایی عميق و بازخوانی متون و به ويژه متون کهن در هر رشته ای کار پژوهش به سامان نمی رسد. عادت کنيد اگر يک کتاب و مقاله از حوزه مطالعات غربی در حوزه اسلام و ايران می خوانيد در مقابل ده و بل صد متن مهم از متون کهن را به دقت بخوانيد. کتاب را دست بگيريد و بخوانيد. هر چقدر متن بخوانيد به تدريج متوجه می شويد که از پژوهش های سطحی و در عين حال بلند پروازانه و پر ادعا بی نيازتر می شويد. البته بی گفتگو آشنایی با پژوهش های عميق و کلاسيک و سرنوشت ساز ضروری است و مکمل مطالعه متن است اما اندازه و قدر هر کدام را در جای خود قرار دهيد. ساده انگاری است که با صرف خواندن پژوهش های جديد بی آنکه با متون و با سنت های قدمایی از نزديک آشنایی حاصل کنيم می توانيم سخنی از سر تحقيق و نه صرف تقليد برای ديگران داشته باشيم. مرجع تخصصی @studiesofshia
هدایت شده از مطالعات شیعه در غرب
4_6014569740578589793.pdf
6.29M
@studiesofshia ❇️ فلسفه قدیم ایران و اهمیت امروز آن 🔹نویسنده: هانری کربن؛ مترجم: بزرگ نادرزاد 🔸معارف اسلامی (سازمان اوقاف) فروردین 1347 شماره 5 🔺اصل متن فرانسوی این مقاله در نشریه ایران شناسی به طبع رسیده و ترجمه آن در مجله Studies in Comparative Religion درج شده و بالاخره برگردان فارسی آن در مجله معارف اسلامی به چاپ رسیده است. مرجع تخصصی @studiesofshia
شاخصه‌های هویت طلبگی؛ ریزش‌ها و رویش‌های صنفی روحانیت - محمد عالم‌زاده نوری.docx
69.6K
🌷شاخص‌های هویت روحانیت🌷و 🌷ریزش‌ها و رویش‌های صنفی🌷 محمد عالم‌زاده نوری 14001111 ✨برادر عزیزتر از جانم «علی مهدیان» که هم اهل کار جهادی و خیریه است و به بیل‌زدن و تی‌کشیدن در بیمارستان افتخار می‌کند و هم در عالم طلبگی اهل علم و بیان و بنان و فاضل و تواناست در تعریف طلبگی به «امامت و راهبری جامعه» اشاره کرده و طلبه را بدان منحصر ساخته است. من نگاه این برادر عزیزم را می‌ستایم ولی گوشزد می‌کنم که این تعریف تنگ‌تر از دایره واسع صنف طلبگی است و تنها فرد اعلا و اکمل آن را در بر می‌گیرد. اگر طلبگی را در راهبری و جلوداری و پیش‌رانی جامعه منحصر بدانیم امثال علامه طباطبایی را که به کار تحقیق در علوم اسلامی می‌پرداختند نباید به واقع روحانی بشناسیم و این البته قابل التزام نیست. مهدیان نوشته است: «خدمت و کار خیر و پژوهش و سخنرانی و حتی کار علمی همه لازمه امامت و مدیریت جامعه است برای قیام لله و اقامه حق و عدل». این همه درست است اما متذکر می‌شوم که اگر این موضوع را تعریف روحانیت تلقی کنیم باید سردار سلیمانی.......
🌷شاخص‌های هویت روحانیت🌷و 🌷ریزش‌ها و رویش‌های صنفی🌷 محمد عالم‌زاده نوری گفتگوهای اخیر ضرورت بحث و بررسی پیرامون «هویت صنفی روحانیت» و شاخصه‌های دقیق «حوزوی‌بودن» را بیش از پیش معلوم ساخت. لازم است خط و مرز طلبگی را صریح و گویا معلوم سازیم و تعریف جامع و مانع و قاطعی از ماهیت روحانیت بیان کنیم تا عیاری برای داوری در این باره باشد. گرچه این کمترین در نوشته‌های فراوانی به این بحث پرداخته و بیش و کم تلاش کرده تا حدود و ثغور این مفهوم و شرایط تطبیق آن را آشکار سازد اما این مباحثات نشان داد که آن نوشته‌ها برای این منظور کافی نبوده است. از این رو توضیح بیشتری خواهم آورد. ✅ تعریف هویت هویت هرکس یا هرچیز اوصاف ویژه و اختصاصی اوست که در کسان یا چیزهای دیگر دیده نمی‌شود. یعنی اموری که وجه تمایز او از سایرین (فصل ممیز یا ما به الامتیاز) است و موجب بازشناسی او از دیگران می‌شود. هویت بر چند قسم است: هویت فردی، هویت نوعی و هویت صنفی. هویت فردی، یک فرد را از سایر افراد متمایز می‌سازد مثل ویژگی‌های فردی هر یک از ما که ما را از سایر انسان‌ها متمایز می‌سازد. هویت نوعی، یک نوع کلی را از سایر انواع مشخص می‌کند؛ مانند هویت نوعی ما آدمیان (حیوان ناطق یا حیّ متاله) که ما را از سایر جانداران متمایز می‌سازد گرچه نمی‌تواند تمایزات میان افراد را معلوم کند. هویت صنفی نیز تمایز یک صنف نسبت به سایر اصناف تحت یک نوع را ذکر می‌کند مانند هویت صنفی پزشک که تمایز او را از سایر اقشار و اصناف اجتماعی بیان می‌کند. «هویت» همان‌گونه که تمایزهای یک چیز را از دیگران بیان می‌کند اوصاف مشترک میان افراد یک نوع را نیز بیان می‌کند. مثلا هویت صنفی روحانی همان گونه که تمایز روحانی از غیر روحانی را بیان می‌کند حد مشترک میان همه روحانیان است. بنابراین وقتی از هویت صنفی روحانی سوال می‌شود باید چیزی بیان کنیم که بین همه روحانیان مشترک است و در غیر روحانیان وجود ندارد. این پاسخ تعریف جامع و مانعی به شمار می‌رود که مرز میان روحانی و غیرروحانی و شاخص شناخت روحانی از غیر روحانی است. پزشک و مهندس و کاسب و کارمند همه به کارهای مفید و خدمات ارزشمندی مشغول‌اند و نیاز جامعه را برآورده می‌سازند. طلبه هم در کنار این اقشار و اصناف اجتماعی یک خدمت مقدس و موثر انجام می‌دهد. هویت صنفی طلبه تعریف دقیقی از طلبگی است که دقیقا تمایز میان طلبه از آن اقشار و اصناف را معلوم می‌کند. ✅ هویت صنفی روحانی روحانیت در فرهنگ اسلامی «نهاد عالمان دین» است و بر پایه آیه ۱۲۲ سوره توبه به غرض تفقه در دین (یعنی دین‌شناسی عمیق) و ایفای نقش اجتماعی متناسب (لینذروا قومهم ... لعلهم یحذرون) پدید آمده است. بنابراین روحانی «عالم دین» است، «تحصیلات تخصصی» در زمینه دین اسلام دارد و باید به عنوان «اسلام شناس» نقش‌آفرینی کند. به بیان دیگر در این آیه شریفه تفقه در دین، یعنی تحصیل تخصصی علوم اسلامی بر عده‌ای لازم دانسته شده است. اگر آن عده به توصیه خدا عمل کردند و تفقه در دین را به دست آوردند هر کاری که از آنها برمی‌آید و از دیگران برنمی‌آید بر عهده آنان است و کارویژه آنها به شمار می‌رود. یعنی هر خدمت اجتماعی که نیازمند اسلام‌شناسی و تحصیل تخصصی در زمینه معارف اسلامی است کارویژه روحانیت است و هر خدمت دیگر (هرچند مفید و مقدس) که نیاز به تحصیل تخصصی علوم دینی ندارد کارویژه روحانیت نیست. تدریس علوم اسلامی، تحقیق در منابع دین، ترویج و تبلیغ آموزه‌های دینی، دفاع نرم از معارف مکتب اسلام، اسلامی‌سازی علوم انسانی، تربیت دینی انسان‌ها و مدیریت کلان جامعه بر اساس دین، بی‌تردید نیازمند تحصیلات تخصصی در عرصه دین و کارویژه روحانیت است؛ اما رانندگی تاکسی، خلبانی هواپیما، جراحی قلب، توسعه صنایع موشکی یا هسته‌ای، بازرگانی و کشاورزی، کارگردانی سینما و مانند آن – هرچند مفید و مقدس - به تحصیلات تخصصی در علوم اسلامی نیاز ندارد و کارویژه روحانیت به شمار نمی‌آید. ✅ عالم دین یعنی عالم به قرآن و حدیث از آنجا که علوم و معارف اسلامی در «قرآن و حدیث» جمع است «عالم دین» معادل «عالم به قرآن و حدیث» است. بنابراین اگر کسی همه علوم فلسفی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، طبیعی، انسانی، غیبی و شهودی را مسلط باشد اما از مضامین قرآن و حدیث آگاه نباشد عالم دین نیست و کارویژه‌های روحانیت را نمی‌تواند برعهده گیرد و اگر نظرات همه اندیشمندان شرقی و غربی و تئوری‌های همه دانشمندان علوم طبیعی و انسانی و اجتماعی را بداند اما از نظرات خدا و پیامبر خدا مطلع نباشد عالم دین نیست. ✅ فراتر از هویت انسانی و هویت ایمانی با این توضیح معلوم شد که هویت روحانی چیزی غیر از هویت انسانی و هویت ایمانی است. ممکن است کسی آدم خوبی باشد، یا مومن شایسته‌ای باشد ولی روحانی نباشد. روحانیت یک تعریف خاص دارد که بعد از هویت انسانی و ایمانی تعریف می‌شود.