eitaa logo
طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
478 دنبال‌کننده
7.5هزار عکس
3.9هزار ویدیو
1هزار فایل
تلاش، معرفی آخرین رویدادها و اخبار علمی روز کشور؛ نشستها و پژوهشهای مرتبط با اخلاق؛ تربیت و مشاوره اسلامی است به جامعه علمی مشتاق به امید رشد و پویایی بالنده‌تر و مؤثرتر.
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از اندیشکده رهیافت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 📌بخش اول 🔰عوامل تهییج جوانان در آشوب های خیابانی؛ سهم بازی های رایانه ای چقدر است؟ 👤 دکتر پژوهشگر حوزه رسانه و ارتباطات و هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) پاسخ می‌دهد. 📲 تلگرام | اینستاگرام | ایتا | بله 🆔 @RAHYAFTT_IR 🌐 www.RAHYAFTT.IR
هدایت شده از تنهامسیرآرامش 💞
✅ مهمترین کار ما در جهاد تبیین، آموزش دشمن شناسی به همه مردم ایران هست.
4_6012513937302488710.mp3
35.16M
📁 ایران، سرزمین نجیب‌زادگان (بررسی شخصیت کوروش) 🎙 استاد رائفی پور 🗓 ۱۳۹۷/۱۱/۶ - - مرودشت @mhdiyar 🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃
هدایت شده از محسن عباسی ولدی
14010807 افول آمریکا.mp3
17.69M
💥اتفاق مهمی در راه است 📣 بی‌خبر نباشید و همه را باخبر کنید. ♨️در پی حادثۀ خونین حرم احمد بن موسی علیه السلام 🎙سومین تبیین ۴۱ دقیقه‌ای استاد ‼️همه گوش کنند؛ بویژه کسانی که ترس به دلشان افتاده. 🎧 حتما تا آخر گوش کنید و نشر بدید... @abbasivaladi
🔸نام بی مسمای شهرک اکباتان را به شهرک آرمان تغییر دهید 🔴به کمپین بپیوندید
هدایت شده از مدرسه امین
🔴 معاون وزیر صمت: آمارها درباره تعداد کسب‌وکارهای ایرانی در اینستاگرام دروغ است ♨️ شاه میرزایی: سهم فروشندگان محصولات اینستاگرامی فقط ۳ درصد از کل اقتصاد دیجیتال ایران است. 🔹آمارهای ارائه شده درباره تعداد آنهایی که زندگی شان به اینستاگرام گره خورده دروغ است. برای یک درآمد ماهیانه ده میلیون تومانی ، فقط ۳۲۵ نفر در اینستاگرام فعالیت اقتصادی دارند. حتی اگر این رقم از درآمد را نصف یا یک سوم هم کنیم باز مجموع این شاغلین به ۱۰۰۰ نفر نمی رسد. 🔹«میزان فروش تجارت الکترونیک و کسب و کار مجازی در کشور در سال حدود ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان است، تجارت الکترونیک صدها زیرشاخه داشته و کسب و کارهای اینستاگرامی فقط ۳ درصد تجارت الکترونیک کشور هستند. همچنین از افرادی که برخی آمارهای غیر واقعی را منتشر می‌کنند درخواست کردیم تا بگویند آمار بیکاری و تعطیلی کسب‌وکارها را چگونه محاسبه کردند، اما پاسخی ندادند.» @madrese_amin
هدایت شده از مدرسه امین
زینب پرده فریب را درید! زینب عصام در مزرعه پدرش در منطقه ابوغریب بود که نظامیان آمریکایی به سمت او شلیک کرده و او را شهید کردند. خبرگزاری‌های غربی این جنایت آمریکایی را این‌طور گزارش دادند: «شلیک گلوله‌ای سرگردان از پایگاه نظامی در حوالی روستای البوعطوان به دختر جوان عراقی به نام زینب اصابت کرد و به زندگی وی پایان داد». در ایالات متحده ۱۵۰۴ مقاله، انگلستان ۷۲۰ مقاله، اتحادیه اروپا ۱۳۴ مقاله، آلمان ۸۳۰ مقاله، فرانسه ۶۵۵ مقاله، اسپانیا ۲۰۷ مقاله و ایتالیا ۴۹۷ در رابطه با نوشته شد اما در مورد زینب با همین ۲۰ کلمه پرونده این دختر مظلوم بسته شد! هیچ کشوری این حادثه را محکوم نکرد. هیچ سازمانی با مادر زینب همدلی و همدردی نکرد در هیچ کشوری تجمعی برگزار نشد هیچ زنی موی خود را کوتاه نکرد. هیچ گاه نام او در شبکه‌های اجتماعی ترند نشد. عکس او در شبکه‌های اجتماعی وایرال نشد چون قاتل یک آمریکاییست! وقتی قاتل آمریکایی باشد گلوله‌ها سرگردان می‌شوند، رسانه‌ها سرگردان می‌شوند، مسئولان سرگردان می‌شوند، سلبریتی‌‌ها هم سرگردان می‌شوند! وقتی قاتل آمریکایی باشد آزادی هم سرگردان می‌شود! خانواده زینب حتی نتوانستند از نیروهای آمریکایی شکایت کنند چرا که باید شکایت خود را ضد فرد مشخصی انجام می‌دادند! این حادثه چند روز بعد از فوت مهسا امینی رخ داد. زینب خاطره تلخ ابوغریب را زنده کرد! زینب پرده فریب را درید‍! @madrese_amin
🔸انگلیس فقط به خاک ۲۲ کشور تجاوز نکرده‌است/نقشه بریتانیا در طول تاریخ به غیر از ۲۲ کشور، به همه کشورهای جهان حمله و تجاوز کرده‌است. نام و نقشه کشورهایی که از تجاوز انگلیس مصون بوده‌اند در نقشه آمده‌است. پس از اینکه بریتانیا بر هند مسلط شد، چالش‌های سیاسی و ارضی ایران به عنوان همسایه مرزی هند به بیشترین میزان ممکن رسید. در نتیجه تجاوز و دخالت انگلیس بخش‌هایی از خاک ایران در دوره‌های قاجار و پهلوی جدا شدند. 🔷سیاست ناب
🔸 تنگه هرمز حساس‌ترین نقطه ژئوپلیتیک جهان/نقشه این نقشه مسیرهای اصلی و فرعی اقتصاد دریا را نشان می‌دهد. نقطه‌های قرمز، تنگه‌های ژئوپلیتیک جهان را مشخص کرده‌است. تنگه "هرمز" مهم‌ترین تنگه اقتصادی و سیاسی جهان است که به دریای عمان و اقیانوس هند متصل می‌شود. تنگه مالاکا که اقیانوس هند را به دریای چین در اقیانوس آرام متصل می‌کند در جایگاه دوم قرار دارد‌. این دو تنگه بخشی از جاده ابریشم جدید چین و کریدور شمال - جنوب ایران است که می‌تواند قدرت‌های اقتصادی جهان را به هم پیوند دهد. (ایران سومین دارنده نفت و دومین دارنده گاز جهان است) تنگه‌ها و مسیرهای باب‌المندب، سوئز، بسفر و داردانل، پاناما، جبل‌الطارق و... در جایگاه بعدی قرار دارند 🔷سیاست ناب
هدایت شده از تنهامسیرآرامش 💞
Taeb-Eslam-yahod01.mp3
4.57M
1 ⭕️ چی شد که بعد از پیامبر خلافت به امیرالمومنین علی علیه السلام نرسید؟ 🔸 استاد طائب 🌷 @IslamLifestyles
هدایت شده از تنهامسیرآرامش 💞
1_988142432_5816405640372816615.mp3
4.21M
2 🏵 جلسه دوم: تلاش های پیامبر برای جلوگیری از انحراف اسلام اهمیت و تسلط یهود بر دنیا استاد طائب 🌷 @IslamLifestyles
هدایت شده از تنهامسیرآرامش 💞
1_1006534646_5818657440186501526.mp3
4.94M
3 🚨 جلسه سوم: ماجرای غدیر و بیعت با پیامبر اکرم چرا اولین بیعت کننده با امیرالمومنین در غدیر، خلیفه اول بود؟ 💢 ما در جهانی که زندگی میکنیم اگه زیرک نباشیم، دشمن، ما رو نابود خواهد کرد... استاد طائب ✅ @IslamLifeStyles
هدایت شده از تنهامسیرآرامش 💞
1_724352790.mp3
8.57M
4 🔘 جلسه چهارم: ماجرای سوزناک شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها... ☢️ اتفاقات پس از شهادت تا زمان ظهور امام زمان ارواحنا فداه با پرچمداری زعیمان شیعه... 🌷 حتما گوش بدید... استاد طائب 🔷 @IslamLifeStyles
هدایت شده از حمید رسایی
. ♻️ بررسی پدیده جاسوس خبرنگاری 🔹 در برنامه تهران ۲۰ امشب 🔰 با حضور حمید رسایی به گزارش روابط عمومی شبکه پنج تهران؛ برنامه تهران ٢٠ امشب ۸ آبان با تمرکز به روی مسئله عملیات زنجیره‌ای برخی روزنامه‌ها در دفاع از جاسوس خبرنگاری در حوادث اخیر می‌پردازد. تهران ۲۰ امشب میزبان حمید رسایی، فعال سیاسی و مدیرمسئول هفته نامه ۹ دی و شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی است. در این برنامه به مباحث جنجالی وقایع یک ماه گذشته در خصوص بازداشت برخی از اهالی رسانه پرداخته خواهد شد. 🔺صفحات مجازی حمید رسایی🔻 eitaa.com/rasaee T.me/www_rasaee_ir instagram.com/rasaee.ir twitter.com/hamidrasaee
🔹🔸🔹 سلسله نشست های علمی فقه نظام با موضوع «فقه تربیت در آینه چالش های آموزش و پرورش» با حضور: حجت الاسلام و المسلمین دکتر لطیفی معاونت محترم وزیر آموزش و پرورش دبیر علمی:حجت الاسلام و المسلمین حمید رضا وحیدی پژوهشگر پژوهشگاه فقه نظام پنچ شنبه 5 آبان ساعت 9:45 ♻️ لینک مجازی شرکت در نشست: https://gharar.ir/r/0fd437b8 کانال پژوهشگاه فقه نظام https://eitaa.com/jiiss_ir
بسم الله الرحمن الرحیم جلسۀ دوم - بخش اول نشست علمی با حضور حجت الاسلام و المسلمین معاون برنامه ریزی و متون درسی وزیر آموزش و پرورش عنوان نشست: « فقه تربیت در آئینۀ چالش های آموزش و پرورش » زمان جلسه: پنجشنبه 5 / آبان / 1401 مقدمه: نوع نگاه به مسأله از دو منظر می توان به نقش فقه در حل مسائل آموزش و پرورش نگاه کرد؛ یکی این که آیا فقه می تواند نقشی در حل مسائل داشته باشد؟ اگر بله، نقش فقه چه نقشی است؟ و چه گونه می تواند این نقش را ایفا کند؟ و دیگری این که از طرف مسأله به مطلب نگاه کنیم. یعنی این که مسائل آموزش و پرورش در نظر گرفته شود و بررسی شود برای حل هریک از آنها چه مسیری را باید طی کرد؟ چه اموری باید انجام شود. مطلب اول: توضیحی در مورد عنوان جلسه با توجه به مقدمه ای که گفته شد در اولین مطلب توجه به این نکته لازم است که هرچند نوع نگاه دوم ترجیح هایی دارد اما دغدغۀ دوستان و برنامه ریزی جلسه می طلبد که موضوع از منظر اول مورد توجه قرار گیرد. بنابراین باید این سوال را مطرح کرد: «آیا فقه می تواند در حل مسائل آموزش و پرورش نقشی داشته باشد؟ چه نقشی و چگونه؟» در پاسخ به این سوال به چند نکته باید توجه کرد؛ نکتۀ اول این که در بررسی مسائل آموزش و پرورش باید جنس مسائل آموزش و پرورش و ابعاد آن را شناخت. باید موضوع شناسی صحیحی نسبت به مسائل انجام شود. نکتۀ دوم این که باید حدود و توان مندی های فقه را به درستی و دقیق شناسایی کرد. نکتۀ سوم که نکته ای بسیار مهم، ضروری و قابل توجهی است این که دانش ها و تخصص ها مسائل را حل نمی کنند بلکه افراد هستند که مسائل را حل می کنند. نه فقط فقه بلکه در علوم مختلف این چنین است. هم فقه، هم فلسفه و هم علوم دیگر. علوم ظرفیت هایی دارد ولکن این افراد هستند که از ظرفیت های علم استفاده می کنند، مسائل را شناسایی می کنند و با ظرفیت های خود مسائل را حل می کنند. مدتی قبل با مقاله ای مواجه شدم با عنوان «فلسفۀ تعلیم و تربیت برای سیاست گذاری آموزشی چه کار می تواند انجام دهد؟» در انتهای مقاله نویسندگان نوشته بودند: در حین کار فهمیدیم عنوان دقیقتر برای مقاله این است که گفته شود «فیلسوفان تعلیم و تربیت برای سیاست گذاری آموزشی چه کاری می توانند انجام دهند؟» واقعا نکتۀ دقیق و صحیحی است و باید به آن توجه کرد. با این توضیحات باید عنوان نشست را بازآفرینی کرده و بگوییم: «فقیهان فقه تربیت نسبت به چالش های آموزش و پرورش چه فعالیتی می توانند انجام دهند؟» و با این صورت بندی لازم است که توجه شود چه فقیهانی می توانند در حل مسائل کمک کنند؟ چه ویژگی هایی باید در یک فقیه وجود داشته باشد تا بتواند در رفع مشکلات نقش آفرین باشد؟ ممکن است شخص توانایی ها و ویژگی هایی داشته باشد اما در حل مسائل نتواند یاری رسان باشد. از این رو توجه به این ویژگی ها امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.
جلسۀ دوم - بخش دوم در بیان ویژگی هایی این دسته افراد به سه نکتۀ مهم و اساسی باید توجه کرد؛ تسلط و اشراف خوب نسبت به مسائل، توانمندی های ارتباطی و تعاملی و رصد مسائل. ویژگی اول: تسلط و اشراف خوب نسبت به مسائل: مراد از تسلط و اشراف این است که شخص لازم است در عرصه های مختلف علاوه بر آنچه جزء مشهورات عرصه ها به حساب می آیند، نسبت به محتواهای دیگر نیز آشنایی و اشراف داشته باشد. سطح دانشی او محدود به مشهورات نباشد بلکه نکات ظریف و دقیقی که در ادوار مختلف مطرح بوده یا احیانا اشخاصی که چندان مشهور هم نبوده اند مطرح کرده اند، بداند. این اشراف باعث می شود در بزنگاه ها و مواجهه با مشکلات شخص بتواند عالمانه و دقیق عمل کند. ویژگی دوم: توانمندی های ارتباطی و تعاملی: مراد این است که شخص توانایی گفتگو و تعامل با دیگران، شنیدن حرف آنها، رعایت آداب اخلاقی و اجتماعی همچون خوش رو بودن در برخوردها و تواضع داشتن در ارتباطات را داشته باشد. این موارد از جمله اموری است که در ارتباطات بسیار یاری رسان است. ویژگی سوم: رصد مسائل: مراد این است که فقیه فقه تربیت لازم است مسائل و مشکلات موجود آموزش و پرورش را رصد کند، نسبت به مسائل دغدغه داشته باشد، واقعا درگیر و دغدغه مند نسبت به آموزش و پرورش باشد. در رصد مسائل جهات مختلفی قابل توجه است؛ شناخت جریانات اثرگذار در عرصۀ آموزش و پرورش، آشنایی با کلیات برنامه ریزی در کشور به این معنا که هم نسبت به روابط رسمی موجود در عرصه ها شناخت داشته باشد و هم روابط و مناسبات غیر رسمی را بشناسد. با شناخت این موارد است که شخص در مواجهه با سخن ها و محتواها ریشه ها و منشأهای آنها را می شناسد و مسیری که آن برنامه دنبال می کند تشخیص می دهد.
جلسۀ دوم - بخش سوم مطلب دوم: گستره و تقسیم بندی مسائل آموزش و پرورش دومین مطلبی که لازم است در این عرصه مورد توجه قرار گیرد این است که مسائل آموزش و پرورش مسائلی متکثر و متنوع دانست. بخشی از این هم به جهت گستردگی و شمول این وزارت خانه است. این وزارت خانه بزرگترین وزارت خانۀ کشور است. بیش از نیمی از حقوق بگیران دولت در این وزارت خانه مشغول هستند. از جهت مخاطبین هم در دورۀ کنونی حدود شانزده میلیون و ششصد هفتصد هزار دانش آموز مشغول تحصیل هستند. بنابراین باید توجه داشت که مسائل این وزارت خانه مسائل چند لایه، پیچیده، تقریبا مرتبط با همۀ مسائل دیگر، دارای ارتباطات چند سویه، استمرار و تداوم در سال های متمادی است و این عناصر باعث سختی کار می شود. جهتِ نگاه به مسائل این وزارت خانه نیز مهم و ضروری است. برخی مسائل را از منظر علوم تربیتی دنبال می کنند در حالی که به نظر می رسد این نگاه، کوچک انگاری این مسائل است. چرا که برخی علوم تربیتی را از جمله عوامل چالش زا در این عرصه بر می شمرند. مسائل این وزارت خانه را می توان در سه دسته طبقه بندی کرد؛ مسائل کلان و راهبردی، مسائل موضوعی حوزه های خاص و مسائل خرد. مسائل کلان و راهبردی، مسائلی است عمیق، چند بُعدی و دارای پیچیدگی که باید ناظر به موقعیت نسبت به آنها تدبیر کرد. یکی از ویژگی های این دست مسائل این است که همیشه نمی توان بر اساس قواعد ذکر شدۀ علمی با آنها مواجه شد. در برخی موارد اساسا مسأله به جهت کنارگذاشتن یا بی توجهی به همین قواعد ایجاد شده است و نمی توان صرفا با توجه به همین دست قواعد آنها را حل کرد. در جامعۀ ما به جهت درگیری بین جهتِ اسلامی – بومی با جهت مدرن این چالش ها جدی تر نیز می شود. مثلا یکی از مسائل بحث مردمی سازی آموزش و پرورش است. در این عرصه سه دیدگاه مطرح است؛ مردمی بودن، دولتی بودن، خصوصی بودن. در مواجهه با این مسأله اولا باید تلاش کرد به درستی مسأله شناخته شود. مثلا اساسا مردمی سازی یعنی چه؟ مراد از مردمی سازی چیست؟ سپس باید توجه داشت که نقش علوم مختلف در حل این مسأله چگونه است؟ در حل این مسائل قطعا فقه نقش دارد ولکن مشارکت کننده است. چرا که نمی توان به آنها تک بعدی نگاه کرد باید ایده های مختلف مطرح شود، جهت های مختلف مسأله دیده شود. دستۀ دوم از مسائل آموزش و پرورش مسائل موضوعی در حوزه های خاص است. مثلا این که برای آموزش دانش آموزانی با نیازهای ویژه و خاص چگونه باید تصمیم گیری کرد؟ در این عرصه ها تمرکزها و تخصص های موضوعی محوریت بیشتری دارد. یا مثلا برای تقویت دین داری دانش آموزان چه باید کرد؟ چگونه باید عمل کرد؟ در چه مقطعی باید اقدام نمود؟ در این عرصه نیز فقه کارآیی دارد و می توان از آن بهره جست. مسائل خرد و موردی دستۀ سوم مسائل آموزش و پرورش است. مثل این که پدر و مادر یا معلم در سخت گیری بر متربی تا چه حدی می تواند پیش برود؟ چه مقدار می تواند او را الزام کند؟ این دست مسائل را نمی توان از جمله مسائل و چالش های نظام دانست. با توجه به این که در حل مسائل با ضرورت ها و محدودیت هایی مواجه هستیم باید ناظر به ضرورت ها و چالش ها نسبت به نوع فعالیت خود تصمیم بگیریم. چرا که بسیاری امور در ادارۀ کشور و صحنۀ عمل با ضرورت ها و اضطرارها همراه است. مطلب سوم: توانایی فقه سومین مطلبی که در این عرصه باید مورد توجه قرار گیرد این است که فقهِ موثر برای حل مسائل کشور فقهِ در معنای عام و کلان آن است. فقهی که به دو نکته توجه داشته باشد. نکتۀ اول این که نگاهش نگاه فردی نباشد بلکه نگاه اجتماعی سیاسی داشته باشد. مسائل را در حد چالش های یک فردِ متدین مورد توجه قرار ندهد بلکه پیامدهای اجتماعی آنها، ابعاد مختلف مسأله و جهات دیگر را نیز مد توجه قرار دهد. نکتۀ دوم این که صرفا با داشته های فقهی برای حل مسائل اقدام نکند بلکه مجموعۀ محتواهای دین را مد نظر قرار دهد. چنین فقه و فقاهتی قطعا معنای جزئی از فقه را در خود دارد ولی به آن محدود نمی شود. @mojtaba_kafil
تاریخچه روان شناسی اسلامی.mp3
15.14M
┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄ 🎵 سخنرانی با موضوع: تاریخچه 🗣 حجت الاسلام والمسلمین دکتر ⏱ ۸۳ دقیقه 💽 ۱۴ مگ ‌ –┅═ঊঈ🌿🦋🌿ঊঈ═┅– ره ‎‎‌‌‎‎ ‌‎‎‌‌ 👇به جمع ما بپیوندید👇 ╔═🍃🌹🍃═════╗ @kemtik_mi Mtik.ismc.ir ╚═════🍃🌹🍃═╝
روانشناسی اسلامی و چشم انداز آن.mp3
30.65M
┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄ 🎵 سخنرانی با موضوع: و چشم انداز آن 🗣 دکتر هادی بهرامی احسان 🗣 دکتر سیدمحسن اصغری 🗣 دکتر علی نقی فقیهی 🗣 دکتر سیدعلی مرعشی ⏱ ۱۲۷ دقیقه 💽 ۲۹ مگ ✍ آیا محتوای موجود به حدی رسیده اند که بتوان یک سیر آموزشی برای تعلیم روانشناسی اسلامی تدوین کرد؟ ✍ در حوزه روش شناسی جایگاه روش اجتهادی و روش تجربی در نظر اساتید روانشناسی اسلامی چیست؟ ✍ موانع پیش روی روان شناسی اسلامی چیست؟ ‌ –┅═ঊঈ🌿🦋🌿ঊঈ═┅– ره ‎‎‌‌‎‎ ‌‎‎‌‌ 👇به جمع ما بپیوندید👇 ╔═🍃🌹🍃═════╗ @kemtik_mi Mtik.ismc.ir ╚═════🍃🌹🍃═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥قدرت زوم کوادکوپترهادی سپاه 👌 امنیت اتفاقی نیست🇮🇷 🌷🇮🇷🌷
✅اهداف تهديدات نرم مهمترين اهداف تهديدات نرم عبارتند از: ۱ )تغيير ايدئولوژي حاکم. ۲ )کاهش مشارکت سياسي مردم با القاي ناکارآمدي حکومت. ۳ )تغيير هويت ديني و ملي شهروندان با تخريب پيشينه تاريخي آنان. ۴ )دستکاري افکار عمومي در جهت خواسته هاي خود و عليه نظام حاکم. ۵)کاهش انسجام اجتماعي. ۶)تغيير انسجام سياسي حاکم. ۷ )تغيير ارزش هاي جامعه و ايجاد استحاله فرهنگي. ۸ )ايجاد فرهنگ جديد. ۹)تغيير الگوي سياسي حاکم. ۱۰)تشديد و تقويت واگرايي قومي 🔷سیاست ناب
آیا حقیقت انسان به بدنمندی اوست؟ استاد پارسانیا آیا حقیقت انسان به بدن و بدنمندی اوست یا علاوه بر این، مستغرق در بعد ثابت هم هست؟ اینکه انسان زمان را درک می‌کند و درک زمان دلیل بر این است که لایه ثابت و مجردی هم دارد و آن هم انسان است و بدن هم البته اوست و بخشی از اوست و این وجوه مختلف را هم دارد اما امپریسیسم و حس گرایان، همه واقعیت انسان را در همین بعد محسوس می‌دانند. بدن زمانمند و مکانمند است؛ زمان بر بدن می‌گذرد؛ اما شیئی که مستغرق در زمان باشد و همه حقیقتش زمانی باشد؛ درک زمان را نمی‌تواند داشته باشد؛ چون با زمان همه چیزش حرکت می‌کند که اگر اینگونه باشد چطور شما زمان را درک می‌کنید؟ فیلسوفان غربی نیز متوجه شده اندکه درک زمان، خودش زمانی است؛ کانت چون واقعیت را به واقعیت محسوس محدود می‌کند می‌گوید: درک زمان و مکان مربوط به عالم واقع نیست و از ذهن انسان است. این در بیرون واقع و سطحی از واقعیت انسان است که وجود دارد؛ از این رو چون واقع را در بیرون، صورت می‌دهیم؛ صورت‌هایی که نمی‌تواند واقعی باشد، از این جهت، چون این صُوَر برای واقع نیست و ما هستیم که این صور را به واقع می‌افکنیم؛ بنابراین وقتی از واقع خودش می‌خواهد شروع کند، از بدن خودش شروع می‌کند و ادعا می‌کند بخشی از ما واقعی است که حس تأیید می‌کند. «وجود اِمّا ثابت اِمّا مُتحرک» و انسان هر دو لایه وجود را در حضور خودش می‌بیند و حضور خودش را از لایه ثابت می‌بیند و اگر ثبات نداشت، تحرک و درک زمان و درک حرکت را نمی‌توانست بفهمد؛ و گرنه اگر خودش در حرکت بود؛ گذشته که‌ گذشت و باید در حال زیست کند. بالاخره معنای وجود؛ معنایی است که سَیَلان و زمان را هم می‌گیرد، یعنی نمی‌توانید بگویید جایی که سَیَلان است؛ واقعیت ندارد، اینگونه نیست بلکه حظی از واقعیت را دارد، همان گونه که ثبات دارد، همین که زمان را درک می‎کنید، همین درک نشاندهنده این است که ما یک وجودِ غیرزمانی داریم. اغلب فیلسوفان، حقایق عقلی و اثبات اینکه ما هستی مجرد داریم را از درک و ادراک انسان شروع می‌کردند؛ همینکه ما معانی عقلی را داریم و این معانی نمی‌توانند محسوس باشند و با حس درک نمیشوند، پس ما یک حسِّ غیرحسی هم داریم؛ ابن سینا در اول نَمَط چهارم می‌گوید: عده‌ای می‌گویند هرچه هست محسوس است و آنچه محسوس نیست؛ نیست، اما من از نگاه به محسوس و حکمی که راجع به محسوس می‎کنیم، ثابت می‌کنم یک امر غیرمحسوس هم داریم. @parsania_net @cafe_fekr
31.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 تفاوت فاحش پیشرفت زنان قبل از انقلاب با بعد از انقلاب طبق آمار جهانی | | | 🌷🇮🇷🌷
📕نگاهی دوباره به تربیت اسلامی ج1- خسرو باقري