eitaa logo
طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
486 دنبال‌کننده
7.7هزار عکس
4هزار ویدیو
1.1هزار فایل
تلاش، معرفی آخرین رویدادها و اخبار علمی روز کشور؛ نشستها و پژوهشهای مرتبط با اخلاق؛ تربیت و مشاوره اسلامی است به جامعه علمی مشتاق به امید رشد و پویایی بالنده‌تر و مؤثرتر.
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از دانستنی ها
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یه مرحله دیگه از آدرنالین رو آنلاک کرد😄 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 @fact_iw 💡
هدایت شده از گزیده های حاج قاسم
6.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍ حاج_قاسم: دخترم ..... 🌷🇮🇷🇵🇸🇮🇷🌷
هدایت شده از بسیج اساتیدونخبگان جامعه الزهرا(س)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️زنان ‎یمنی پول و جواهرات خودشونو برا حمایت از فلسطینیان اهدا کردن 🔹وقتی میگویند در زمان ظهور پرچم یمانی در صدر پرچم ها و مقدس تراست به این علت است . ┄┄┅═✧❁✧═┅┄┄ 🇮🇷کانال بسيج اساتيد و نخبگان جامعه الزهراء(سلام الله علیها) وحوزه های علمیه خواهران قم B2n.ir/n56337
هدایت شده از اجتهاد
🔔 همایش خوانش تمدنی تاریخ و سیره حضرت زهرا (س) 🖼 خیر مقدم و سخنران افتتاحیه 🎙حجت‌الاسلام والمسلیمن حمید پارسانیا 🔻 نشست اول: (ساعت ۸:۳۰ الی ۱۰) 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین شمس الله مریجی 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا مطهری 🎙 دکتر ناهید طیبی 🎙 دکتر راحله ضائفی 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین حامد قرائتی 🔻نشست دوم: (ساعت: ۱۰:۱۵ الی ۱۲) 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اصغر اسلامی‌تنها 🎙 دکتر شهلا بختیاری 🎙 دکتر زهرا روح الهی امیری 🎙 دکتر صدیقه شاکری 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین علی راد 🍃 جمع بندی نهایی همایش 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین محسن الویری 🗓 زمان: پنجشنبه ۲۳ آذرماه ۱۴۰۲، ساعت ۸:۳۰ الی ۱۲ 🏢 مکان: قم، چهار راه شهدا- ابتدای خیابان صفائیه،سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی قم، سالن شیخ طوسی. 🔗 لینک ورود به جلسه مجازی: https://www.skyroom.online/ch/scoaqr/qom 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢تعبير «غير واحد» در روايات حسن بن محمّد بن سماعه ✍️محمدباقر ملکیان حسن بن محمّد بن سماعه فقيه واقفی ای است (نک: رجال النجاشی، رقم: ۸۴) که نامش در اسانيد روايات زيادی آمده است، و طبيعتا مشايخ او هم زيادند (نک: مشايخ الثقات، ص ۱۹۰ به بعد). در بسياری از روايات، او از جماعتی مبهم، حديث نقل می‌کند، تعابيری مانند «غير واحد»، «عدّة»، و «عدّة من أصحابنا». در اين گونه موارد، روايات او (به غير از تعداد بسيار کمی) از ابان بن عثمان است. برخی با توجه به اين که واسطه حسن بن محمّد بن سماعه در بيشتر رواياتی که او از ابان بن عثمان نقل می‌کند، مشايخ ثقه او هستند، در صدد تصحيح اين دسته روايات برآمده اند (نک: قبسات، ج۲، ص ۵۰ـ ۵۱). از جمله اين مشايخ که واسطه بين حسن بن محمّد بن سماعه و ابان بن عثمان اند می‌توان به اين افراد اشاره کرد: ۱. فضالة بن أيوب. ۲. جعفر بن محمّد بن سماعة. ۳. أحمد بن الحسن بن اسماعيل الميثمی. ۴. أحمد بن عديس. ۵. حسن بن حمّاد. ۶. محسن بن أحمد. برای تصحيح اين روايات وجوه ديگری هم بيان شده است (نک: قبسات، ج۲، ص۴۸ ـ ۴۹؛ الحديث الشريف، ج۱، ص ۳۹۶ ـ ۳۹۹؛ مشايخ الثقات، ص ۱۸۸ ـ ۱۹۰) اما به نظر می‌رسد منظور حسن بن محمّد بن سماعه از بکار گيری اين تعابير در نقل از ابان بن عثمان، نه مبهم گذاشتن سند، بلکه چيز ديگری است. اگر به فهارس اماميه ـ خصوصاً فهرست نجاشی ـ مراجعه کنيم می‌بينيم که گزارش‌های متعددی از اختلاف نسخ يک کتاب نقل شده است. اين اختلاف نسخ گاه باعث بی اعتباری روايات کتاب (يا بخشی از روايات آن) می‌شود. حسن بن محمّد بن سماعه با بکار گيری تعبير «غير واحد» و تعابير شبيه به آن در نقل از ابان بن عثمان، در حقيقت اين نکته را گوشزد می‌کند که او به اختلاف نسخ کتاب ابان بن عثمان واقف است (و يا اصلا در صدد گزارش اختلاف نسخ کتاب ابان بن عثمان است)، و از اين رو در موارد متعددی، تنها به يک نسخه از کتاب ـ و لو از طريق مشايخ ثقات او به او رسيده باشد ـ بسنده نمی‌کند، بلکه همه نسخه‌های کتاب را با هم مقابله کرده، و با بکارگيری تعبير «غير واحد» به ما می‌گويد که اين روايت در همه نسخ کتاب ابان بن عثمان آمده است. بنابراين تعبير «غير واحد» در روايات حسن بن محمّد بن سماعه از ابان بن عثمان نه تنها از ارزش آن نمی‌کاهد، بلکه بر اعتبار و ارزش آن می‌افزايد. نکته آخر اين که تعبير «غير واحد» در اسانيد بسياری ديگر از راويان هم آمده است، اما در همه جا بدين معنا و منظور نيست، بلکه گاه ـ خصوصاً وقتی اين تعبير بين راوی و امام معصوم آمده (مثل: «يونس بن عبد الرحمن عن غير واحد عن أبي جعفر و أبي عبد الله عليهما السلام» يا «عمر بن أذينة عن غير واحد عن أبي جعفر و أبي عبد الله عليهما السلام») ـ نشان دهنده اين است که راوی، دسته‌ای از روايات مشابه را جمع کرده، و مضمون آنها را اين گونه گزارش کرده است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
🔔دومین نشست از سلسله نشست‌های «عرصه‌های نوین فقاهت با تاکید بر «فقه کودک» 🎙ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا پیوندی، استادیار و مدیر گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔻موضوعات: 🔹سن مسئولیت کیفری؛ بلوغ و رشد کیفری 🔹حمایت از کودکان و نوجوانان در معرض خطر 🔹حاکمیت و کودکان در معرض خطر ⏰ زمان: پنجشنبه ۱۶ آذرماه ۱۴۰۲، ساعت ۷:۳۰ تا ۱۶:۳۰ 🏢 مکان: مشهد، خیابان آیت‌الله خزعلی (ره)، جنب خیابان آیت‌الله طبسی (ره)، دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، طبقه دوم، اتاق جلسات 🔗 لینک حضور: B2n.ir/h50216 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢امتداد فقه الاجتماع تا تبیین رسالت فقه تعلیم و تربیت اسلامی در جامعه‌پذیری فرهنگ دینی تفکیک علم تعلیم و تربیت اسلامی از فقه تعلیم و تربیت؛ ✍️ حسین نیک باید از منظر فلسفه فقه، نگاهی دوباره به دانش فقه افکند. آیا حقیقتا علم فقه، اصالتا و بالذات، ارائه دهنده محتوا یعنی حسن‌ها‌ و قبح‌ها‌ است؟ به نظر می‌رسد شأن اکتشاف این امور اصالتا و بالذات مربوط به حوزه‌ها‌ی فلسفه، کلام، اخلاق و عرفان است و می‌توان بین دانش فقه تعلیم و تربیت اسلامی با دانش تعلیم و تربیت اسلامی تمایز گذاشت. اگر در مسئله تربیت جنسی، موضوع تربیت جنسی‌‌ کودک و نوجوان را محل بحث قرار داده و مسئله را اینگونه طرح کنیم که رشد صحیح جنسی نوجوان چیست؟ به حوزه محتوایی اشاره داشته‌ و دانش تعلیم و تربیت اسلامی بایستی متکفل پاسخ به آن باشد. در اینجا فقه موجود در کنار فلسفه و کلام و اخلاق می‌تواند یکی از منابع استنباط باشد؛ اما اگر مسئله خود را اینگونه مطرح کنیم که روش‌ها‌ و ابزار‌ها‌ی رشد دادن (تعلیم و تربیت) صحیح جنسی نوجوان چیست؟ به فقه تعلیم و تربیت اسلامی مربوط خواهد بود. این تقریر در صورتی موجه است که فقه‌ها‌ی مضاف در معنای مصطلح و مستقر خود به کار برده شوند. اما اگر کسی از فقه مطلق فهم یا دین شناسی به معنای کلی را اراده کند می‌تواند فقه تعلیم و تربیت اسلامی را اعم از دانش تعلیم و تربیت در نظر بگیرد. در این صورت باز مشکل خلط میان توصیف و تجویز یا روش و محتوا و حتی خلط میان فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی و فقه مضاف به آن، اشکال جدی‌تری خواهد بود. 📝 متن کامل یادداشت: http://ijtihadnet.ir/?p=74407 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
📙فقه تکالیف الزامی کودکان ممیز و مراهق ✔️کتاب «فقه تکالیف الزامی کودکان ممیز و مراهق (با تأکید بر اجتهاد نص‌محور و عقل‌گرا)» به قلم مصطفی همدانی از سوی نشر حوزه منتشر شد. از امتیازات این کتاب، تحلیل نظری روش شناسی عقل در اجتهاد و نیز ارائه نمونه‌هایی از کارایی عقل مستقل در اجتهاد در بحث فقه کودکان ممیز و مراهق است. اگرچه در علم اصول از کارایی عقل به عنوان یکی از ادلۀ اربعه بحث می‌شود؛ اما در میدان فقه بسیاری از بزرگان مانند محقق خویی معتقدند تنها عقل غیرمستقل در اجتهاد کاربرد دارد و عقل مستقل هیچ کارایی در اجتهاد ندارد. این تحقیق علاوه بر تبیین مبانی نظری کارایی عقل خصوصاً عقل مستقل در اجتهاد در میدانی گسترده‌تر از علم اصول که مباحثی «روش شناختی» محسوب می‌شوند، پاسخی کاربردی به ادعای فقهی امثال محقق خویی نیز داده و نمونه‌هایی از کارایی عقل مستقل در اجتهاد را با بحث فقاهتی در حوزۀ فقه کودک ارائه کرده است. 👈 معرفی اثر: http://ijtihadnet.ir/?p=74391 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
🔔«نخستین همایش ملی تحول حوزه علمیه بر مبنای مکتب امام خمینی(ره)» 📝 محورهای تحول خواهی: 1️⃣ تحول حوزه‌های علمیه بر مبنای دیدگاه‌های فقهی فلسفی تفسیری مکتب امام(ره) 2️⃣ تحول فقه در حوزه علمیه 3️⃣ تحول فلسفه و کلام در حوزه علمیه 4️⃣ تحول تفسیر و حدیث در حوزه علمیه 5️⃣ تحولات حوزه‌های علمیه بر مبنای تحولات اقتصادی 6️⃣ بازخوانی نقش حوزه‌های علمیه در تحولات جدید اجتماعی فرهنگی 7️⃣ تدوین نقشه راه تحولات حوزه بر مبنای مکتب امام(ره) 8️⃣ تاثیرگذاری حوزه های علمیه در مسائل نوظهور 📝 محورهای راهبردی و هویتی: 1️⃣ تمدن سازی اسلامی بر مبنای مکتب امام و راهبری اندیشه حوزه‌های علمیه 2️⃣ باز آفرینی هویت مطلوب طلبه بر مبنای مکتب امام(ره) 3️⃣ جایگاه عقلانیت و معنویت و عدالت در مکتب امام(ره) 4️⃣ نقش راهبردی حوزه‌ های علمیه بر مبنای مکتب امام(ره) 📝محورهای آسیب شناسی: 1️⃣ نقد حوزه‌های علمیه بر مبنای مکتب امام(ره) 2️⃣ راهکارهای برون رفت از انفعال در حوزه‌های علمیه خواهران 3️⃣ آسیب شناسی نقش آفرینی زنان طلبه بر مبنای مکتب امام(ره) 📝محورهای ویژه همایش: 1️⃣ جایگاه جهاد تبیین در تحول حوزه ⏳ مهلت ارسال مقالات: ۳۰ بهمن ماه ۱۴۰۲ 📣 اعلام نتایج داوری: ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ 📅 تاریخ برگزاری همایش: ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ✉️ ارسال مقالات: tahavol.hozeh1402@gmail.com آیدی ایتا: @tahavolhozeh1402 ☎️ شماره دبیرخانه: 021-88965134 و 021-88960733 و 09964222735 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢فقه اختصاصی و فقه تخصصی ✍️حجت‌الاسلام والمسلمین مجید دهقان فقه اختصاصی که آن را فقه تجزی نیز می‌خوانند، استنباط فقهی را به دلیل گستره ابواب فقه و ضرورت تسلط فقهی، محدود به برخی ابواب می‌کند. در این فقه به موضوعات نو پرداخته می‌شود ولی در چارچوب حکم و موضوع و ذیل اصطلاح مسائل مستحدثه. شأن فقیه استنباط حکم است و برای "اطلاع" از موضوع اگر مطالعه کتاب‌ها و مقالات کافی نبود به متخصصان مرتبط مراجعه می‌شود که "اساتید موضوع شناس" نام می‌گیرند. این استاد به فقیه مشورت می‌دهد که ماهیت بورس چیست، فقیه نیز در مواردی که حکم لازم است بر اساس اطلاع از موضوع، فتوا می‌دهد. در این نگاه پدیده‌های جدید تنها از حیث موضوع جدید هستند و در شریعت حکمشان موجود است؛ یا ذیل عمومات یا اصول عملیه. با این نگاه وظیفه فقیه در مواجهه با مسائل مستحدثه "کشف" حکم از این بسته کامل است. فقه تخصصی اما زاییده نگاه جدیدی به فقه و موضوعات جدید می‌تواند باشد. پدیده‌های نو در زمینه‌ای علمی، فرهنگی و اجتماعی برآمده‌است که متفاوت از فضای سنت با ویژگی‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی آن است. فقیه با "شناخت" علم اقتصاد و ماهیت منابع و ابزارهای مالی و مفاهیم مرتبط، به فقاهت در حوزه اقتصاد می‌پردازد. "کشف" تنها بخشی از پروژه اوست و "بازخوانی" برای فهم اهداف و سیاست‌ها و "طراحی" سازه‌های جدید مراحل دیگر آن است. اهل تخصص در رشته‌های دیگر نیز همتای فقیه و طرف گفتگوی اویند نه "موضوع‌شناسانی" که برای کبرای استدلال فقیه مقدمه صغروی می‌چینند. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢مدل اقدام مؤسسه شهید صدر، الگویی برای معرفی و ترویج اندیشمندان ✍️حسین ایزدی علامه شهید سیدمحمدباقر صدر را در حوزه‌ها بیشتر به دانش اصول می‌شناسند. آن هم با اثر ارزشمند «بحوث فی علم الاصول» مرحوم آیت‌الله شاهرودی و «مباحث الاصول» آیت‌الله سیدکاظم حائری، در دانشگاه و محیط روشنفکری اما «اقتصادنا» و «فلسفتنا» است که عامل شناخت شهید صدر است و در فضای عمومی هم معمولا شهید صدر و امام موسی صدر را باهم خلط می‌کنند. امروز کمتر درس خارج اصولی است که بخواهد به مرزهای دانش اصول نزدیک شود و در آن کلمات شهید صدر مطرح نشود. پس به ظاهر صدر مشهور است، اما باید نام او را مشهور مهجور نامید. صدر اصولی است، اما بیش از این یک اندیشمند نابغه و اسلام‌شناس است. پس بايد در لایه‌های مختلف اسلام‌شناسی جامعه دینی حضور داشته باشد، ولی فقط یا بیشتر در علم اصول یا اقتصاد اسلامی است که نام و کلامش بر سر زبان است. اما اندیشه‌های ناب دیگر او را کمتر کسی می‌شناسد. پس بايد کاری کرد برای درمان این مهجوریت...‌ 🔻آغاز یک تحول ... 🔘گام اول: بازتولید آثار شهید صدر بر اساس شناخت مخاطب جدید 🔘گام دوم: تولید آثاری درباره‌ی زندگی، شخصیت و زمانه شهید صدر 🔘گام سوم: حضور فعال در فضای مجازی 🔘گام چهارم: طراحی برای شهید صدر در قاب رسانه ملی 🔘گام پنجم: ترویج شهید صدر در محیط نخبگانی حوزه و دانشگاه 🔘گام ششم: شناسایی صدر پژوهان 📝 متن کامل را در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=74380 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
أصول الحديث وأحكامه في علم الدّراية ، ويليه رسالة في فرق المسلمين - الشيخ جعفر السبحاني.pdf
6.7M
📚دانلود نسخه PDF کتاب «اصول الحدیث و احکامه فی علم الدرایه» ✍️مؤلف: آیت‌الله جعفر سبحانی 🔺در این کتاب با بیانی شیوا به شرح معظم مباحث دانش درایه و اصطلاحات حدیث پرداخته شده است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad