هدایت شده از اجتهاد
📙فقه تکالیف الزامی کودکان ممیز و مراهق
✔️کتاب «فقه تکالیف الزامی کودکان ممیز و مراهق (با تأکید بر اجتهاد نصمحور و عقلگرا)» به قلم مصطفی همدانی از سوی نشر حوزه منتشر شد.
از امتیازات این کتاب، تحلیل نظری روش شناسی عقل در اجتهاد و نیز ارائه نمونههایی از کارایی عقل مستقل در اجتهاد در بحث فقه کودکان ممیز و مراهق است.
اگرچه در علم اصول از کارایی عقل به عنوان یکی از ادلۀ اربعه بحث میشود؛ اما در میدان فقه بسیاری از بزرگان مانند محقق خویی معتقدند تنها عقل غیرمستقل در اجتهاد کاربرد دارد و عقل مستقل هیچ کارایی در اجتهاد ندارد.
این تحقیق علاوه بر تبیین مبانی نظری کارایی عقل خصوصاً عقل مستقل در اجتهاد در میدانی گستردهتر از علم اصول که مباحثی «روش شناختی» محسوب میشوند، پاسخی کاربردی به ادعای فقهی امثال محقق خویی نیز داده و نمونههایی از کارایی عقل مستقل در اجتهاد را با بحث فقاهتی در حوزۀ فقه کودک ارائه کرده است.
👈 معرفی اثر: http://ijtihadnet.ir/?p=74391
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
🔔«نخستین همایش ملی تحول حوزه علمیه بر مبنای مکتب امام خمینی(ره)»
📝 محورهای تحول خواهی:
1️⃣ تحول حوزههای علمیه بر مبنای دیدگاههای فقهی فلسفی تفسیری مکتب امام(ره)
2️⃣ تحول فقه در حوزه علمیه
3️⃣ تحول فلسفه و کلام در حوزه علمیه
4️⃣ تحول تفسیر و حدیث در حوزه علمیه
5️⃣ تحولات حوزههای علمیه بر مبنای تحولات اقتصادی
6️⃣ بازخوانی نقش حوزههای علمیه در تحولات جدید اجتماعی فرهنگی
7️⃣ تدوین نقشه راه تحولات حوزه بر مبنای مکتب امام(ره)
8️⃣ تاثیرگذاری حوزه های علمیه در مسائل نوظهور
📝 محورهای راهبردی و هویتی:
1️⃣ تمدن سازی اسلامی بر مبنای مکتب امام و راهبری اندیشه حوزههای علمیه
2️⃣ باز آفرینی هویت مطلوب طلبه بر مبنای مکتب امام(ره)
3️⃣ جایگاه عقلانیت و معنویت و عدالت در مکتب امام(ره)
4️⃣ نقش راهبردی حوزه های علمیه بر مبنای مکتب امام(ره)
📝محورهای آسیب شناسی:
1️⃣ نقد حوزههای علمیه بر مبنای مکتب امام(ره)
2️⃣ راهکارهای برون رفت از انفعال در حوزههای علمیه خواهران
3️⃣ آسیب شناسی نقش آفرینی زنان طلبه بر مبنای مکتب امام(ره)
📝محورهای ویژه همایش:
1️⃣ جایگاه جهاد تبیین در تحول حوزه
⏳ مهلت ارسال مقالات: ۳۰ بهمن ماه ۱۴۰۲
📣 اعلام نتایج داوری: ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
📅 تاریخ برگزاری همایش: ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
✉️ ارسال مقالات: tahavol.hozeh1402@gmail.com
آیدی ایتا: @tahavolhozeh1402
☎️ شماره دبیرخانه: 021-88965134 و 021-88960733 و 09964222735
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢فقه اختصاصی و فقه تخصصی
✍️حجتالاسلام والمسلمین مجید دهقان
فقه اختصاصی که آن را فقه تجزی نیز میخوانند، استنباط فقهی را به دلیل گستره ابواب فقه و ضرورت تسلط فقهی، محدود به برخی ابواب میکند. در این فقه به موضوعات نو پرداخته میشود ولی در چارچوب حکم و موضوع و ذیل اصطلاح مسائل مستحدثه.
شأن فقیه استنباط حکم است و برای "اطلاع" از موضوع اگر مطالعه کتابها و مقالات کافی نبود به متخصصان مرتبط مراجعه میشود که "اساتید موضوع شناس" نام میگیرند. این استاد به فقیه مشورت میدهد که ماهیت بورس چیست، فقیه نیز در مواردی که حکم لازم است بر اساس اطلاع از موضوع، فتوا میدهد.
در این نگاه پدیدههای جدید تنها از حیث موضوع جدید هستند و در شریعت حکمشان موجود است؛ یا ذیل عمومات یا اصول عملیه. با این نگاه وظیفه فقیه در مواجهه با مسائل مستحدثه "کشف" حکم از این بسته کامل است.
فقه تخصصی اما زاییده نگاه جدیدی به فقه و موضوعات جدید میتواند باشد. پدیدههای نو در زمینهای علمی، فرهنگی و اجتماعی برآمدهاست که متفاوت از فضای سنت با ویژگیهای علمی، فرهنگی و اجتماعی آن است. فقیه با "شناخت" علم اقتصاد و ماهیت منابع و ابزارهای مالی و مفاهیم مرتبط، به فقاهت در حوزه اقتصاد میپردازد. "کشف" تنها بخشی از پروژه اوست و "بازخوانی" برای فهم اهداف و سیاستها و "طراحی" سازههای جدید مراحل دیگر آن است.
اهل تخصص در رشتههای دیگر نیز همتای فقیه و طرف گفتگوی اویند نه "موضوعشناسانی" که برای کبرای استدلال فقیه مقدمه صغروی میچینند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢مدل اقدام مؤسسه شهید صدر، الگویی برای معرفی و ترویج اندیشمندان
✍️حسین ایزدی
علامه شهید سیدمحمدباقر صدر را در حوزهها بیشتر به دانش اصول میشناسند. آن هم با اثر ارزشمند «بحوث فی علم الاصول» مرحوم آیتالله شاهرودی و «مباحث الاصول» آیتالله سیدکاظم حائری، در دانشگاه و محیط روشنفکری اما «اقتصادنا» و «فلسفتنا» است که عامل شناخت شهید صدر است و در فضای عمومی هم معمولا شهید صدر و امام موسی صدر را باهم خلط میکنند.
امروز کمتر درس خارج اصولی است که بخواهد به مرزهای دانش اصول نزدیک شود و در آن کلمات شهید صدر مطرح نشود. پس به ظاهر صدر مشهور است، اما باید نام او را مشهور مهجور نامید.
صدر اصولی است، اما بیش از این یک اندیشمند نابغه و اسلامشناس است. پس بايد در لایههای مختلف اسلامشناسی جامعه دینی حضور داشته باشد، ولی فقط یا بیشتر در علم اصول یا اقتصاد اسلامی است که نام و کلامش بر سر زبان است. اما اندیشههای ناب دیگر او را کمتر کسی میشناسد. پس بايد کاری کرد برای درمان این مهجوریت...
🔻آغاز یک تحول ...
🔘گام اول: بازتولید آثار شهید صدر بر اساس شناخت مخاطب جدید
🔘گام دوم: تولید آثاری دربارهی زندگی، شخصیت و زمانه شهید صدر
🔘گام سوم: حضور فعال در فضای مجازی
🔘گام چهارم: طراحی برای شهید صدر در قاب رسانه ملی
🔘گام پنجم: ترویج شهید صدر در محیط نخبگانی حوزه و دانشگاه
🔘گام ششم: شناسایی صدر پژوهان
📝 متن کامل را در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=74380
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
أصول الحديث وأحكامه في علم الدّراية ، ويليه رسالة في فرق المسلمين - الشيخ جعفر السبحاني.pdf
6.7M
📚دانلود نسخه PDF کتاب «اصول الحدیث و احکامه فی علم الدرایه»
✍️مؤلف: آیتالله جعفر سبحانی
🔺در این کتاب با بیانی شیوا به شرح معظم مباحث دانش درایه و اصطلاحات حدیث پرداخته شده است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
🔔درآمدی بر منبعیابی تهذیب الاحکام
🎙ارائه: استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی
📝 به همراه گزارشی از روند پروژه تصحیح و تحقیق تهذیبین
🗓 زمان: پنجشنبه ۱۶ آذرماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۸:۱۵ لغایت ۲۰
🏛مکان: قم، خیابان فاطمی (دورشهر)، کنار مسجد امیر المؤمنین (علیه السلام)، پلاک ۴۴۳، سالن اجتماعات کتابخانه علامه مجلسی؛ مرکز تحقیق و پژوهش میراث مکتوب شیعه
☎️ تلفن: ۰۹۹۱۹۴۴۹۵۵۲
📱پخش زنده از اینستاگرام: @majlesi_lib
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
🔔سلسله نشستهای «خطابات قانونیه»
👤با حضور اساتید برجسته حوزوی
🔖سرفصل ها:
🔻 نسبت خطابات قانونیه با:
🔘 مکانیزم تشریع شارع
🔘 خطاب و لسان ادله
🔘 ثابتات و متغیرات
🔘 فقه مصالح و مقاصد
🔘 تزاحمات اجرا
🔺سیر تطور نظریه خطابات قانونیه امام خمینی (ره)
🗓زمان برگزاری: از ۱۴ آذر تا ۳۰ دی
👆جزئیات در پوستر
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢برخی علوم انسانی را با فقه اشتباه گرفتهاند/ چالش تلقی سیاسی از علوم انسانی اسلامی
✔️استاد احمد واعظی:
🔹اینکه گفته شود ما میخواهیم این علوم مدرن را اسلامی کنیم نتیجه بدفهمی و کژتابی در فهم است زیرا مبنا و بنیاد آن فرق دارد. کژتابی دیگری که در مورد علوم مدرن داریم ناظر به روش است یعنی برخی از مدافعان علوم انسانی اسلامی، علوم انسانی را با فقه و استنباطات فقهی اشتباه گرفتهاند و پسوند اسلامی را به معنای التزام به رویکرد اجتهادی و استنباطی آن طور که در فقه وجود دارد میدانند یعنی دانش درجه اول در علوم انسانی را محصول مراجعه به کتاب و سنت و استنباط از منابع نقلی دین میدانند به تعبیری میگویند چون قرآن فرموده است که من تبیان برای همه چیز هستم ما میتوانیم علوم انسانی اسلامی را از اول تا آخر از قرآن و روایات بگیریم.
🔸اساسا هر امری در جامعه دوقطبی شد فهم حقیقت رخ نخواهد داد و از طرف دیگر مدافعان ایده علوم انسانی اسلامی هم به تنور سیاسی شدن بحث میدمند یعنی کسانی دفاع کرده و عَلَم آن را به دست میگیرند که کاملا سیاسی هستند و یا نهاد و جنس کارشان با این قصه سنخیتی ندارد.
🔹بعد از انقلاب حجم زیادی از مطالعات سیاسی تولید شده است که هیچ تناسبی با مطالعات سیاسی مطرح در علوم غربی ندارد و تحت پارادایم ولایت فقیه و حکومت دینی صورت گرفته است و اینها هم تولید دانش است. چطور است که اگر در حقوق سیاسی و فلسفه سیاسی تحت پارادایم غرب کار شود تولید علم است ولی وقتی در مردمسالاری دینی باشد علم محسوب نمیشود؟
📝تفصل مطلب در «اجتهاد»: http://ijtihadnet.ir/?p=74387
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢آیا اقتصاد اسلامی برای امروز ما کارایی دارد؟
✔️یکی از پرسشهای سخت در نقد اقتصاد اسلامی این است که فراتر از بحث امکان و ضرورت، اگر گزینههای پیشنهادی اقتصاد مرسوم را از روی میز برداریم، آیا اقتصاد اسلامی ظرفیت و توان ایدهپردازی و ارائه الگوهای کارآمد اقتصادی را دارد یا خیر؟
✍️یادداشت محمد پارسائیان را دراینباره بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=74375
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
16.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬خاطرات آیتالله شبیری زنجانی از دوران طلبگی
🔺در بین آقایان ترکزبان من سه نفر استعداد درجۀ اول دیدم...
(ویژه صد سالگی حوزه علمیه قم, بهمناسبت ایام سالگرد رحلت آیتالله موسوی اردبیلی رحمةاللهعلیه)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
🔖بسته ویژه «اجتهاد» به مناسبت سالروز تصویب قانون اساسی
🔻فرآیند تصویب قانون اساسی به روایت آیتالله مکارم شیرازی
🔻میشود قانون اساسی بر اساس فقه اسلامی را نوشت/ جواد حبیبیتبار
🔻ضرورتی برای بازنگری قانون اساسی وجود ندارد/ محمدمهدی شبزندهدار
🔻نیازمند بازنگری اقتصادی در قانون اساسی هستیم/ محسن اسماعیلی
🔻شهید بهشتی و حقوق ملت در قانون اساسی/ سید جواد ورعی
🔻اصل ولایت فقیه در قانون اساسی یک مطالبه عمومی بود/ سید جواد ورعی
🔻برخی جملات شهید صدر بدون تغییر در قانون اساسی آمده است/ سید محمدمهدی غمامی
🔻با گذشت چهل سال، هنوز اسناد پشتیبان قانون اساسی تدوین نشده است/ علیاکبر نوایی
🔻تأملی در بازخوانی قانون اساسی/ حسین جوان آراسته
🔻ظرفیتهای قانون اساسی در تحقق نظارت عمومی/ حسین جوان آراسته
🔻نگاه حقوقی یا فقهی صرف داشتن به قانون اساسی موجب خطا میشود/ حسین جوان آراسته
🔻شرح فقهی اصول اول تا هشتم قانون اساسی/ عباس کعبی
🔻مبانی آرمانگرایی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران/ محمد فلاح
🔻حاکمیت قانون و احکام حکومتی در قانون اساسی/ مسعود راعی
🔻ماجرای گنجاندن ولایت فقیه در قانون اساسی؛ افسانهزدایی از یک باور رایج/ محسن طاهری
🔻پیام اصلی نامه امام خمینی به اعضای شورای بازنگری قانون اساسی چه بود؟/ محمدکاظم تقوی
🔻ضرورتها و اقتضائات گفتگو پیرامون قانون اساسی/ سید احسان رفیعی علوی، ابوالحسن حسنی ، محمدجواد تاکی، مجید رجبی، محمد متقیان
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢روش شناسی فقه معاصر و عناصر مغفول در فقاهت سنتی
✔️ استاد ابوالقاسم علیدوست؛
🔹فقاهت معاصر در مسائل معاصر یک اشتراکاتی با فقاهت و اجتهاد در مسائل گذشته دارد با همان نگاه سنتی و این اشتراکات زیاد است. باید هم برجسته شود مثلا در فقاهت سنتی یا در مسائل جدید یا قدیم فقیه نص محور است و بر اساس اسناد مورد قبول نظر میدهد و اگر اسنادی نداشت و شک کرد به سراغ اصول عملیه میرود. در فقاهت سنتی اصول نقش بنیادین دارد و فقیه متضلع در اصول، فقهش قابل دفاع تر هست تا غیر آن. البته باید افتراقات هم گفته شود.
🔸ما در شریعت مطهر باید به پارادایم توجه کنیم، نمیخواهم بگویم این مخصوص فقاهت معاصر است اما در فقاهت معاصر خود را نشان میدهد. الان در فضای علمی حوزه بحث کرامت انسان، بحث عدالت، تسهیل و حقوق شهروندی مطرح است، اینها قاعدهاند یا پارادایم؟ در بحثهای فقاهت معاصر ما باید موضع خود را راجع به این بحثها روشن کنیم. اصلا ما چیزی به اسم عدالت قاعدتا یا پارادایما داریم؟ آیا چیزی به اسم کرامت ذاتی انسان داریم؟ آیا چیزی به اسم قاعده تسهیل داریم؟
🔹این نگاه اگر کارایی سندی نداشته باشد، اما کارایی رویکردی و تفسیری دارد. تصور کنید فقیهی که به عدالت میاندیشد، عدالت پیشینی را (بدون توجه به تفسیر دین) یک رویکرد در دین میداند و میخواهد ادله را این طور بفهمد تا فقیهی که به این چیزها معتقد نیست... ما در فقه چه معاصر و چه غیرمعاصر ما حق نداریم از اسناد و امور پیرااسناد مثل عرف خارج شویم اما توجه به ظرفیت اینها لازم است.
📝گزارشی تفصیلی در اجتهاد: http://ijtihadnet.ir/?p=74331
🆔 https://eitaa.com/ijtihad