هدایت شده از اجتهاد
🔔«نخستین همایش ملی تحول حوزه علمیه بر مبنای مکتب امام خمینی(ره)»
📝 محورهای تحول خواهی:
1️⃣ تحول حوزههای علمیه بر مبنای دیدگاههای فقهی فلسفی تفسیری مکتب امام(ره)
2️⃣ تحول فقه در حوزه علمیه
3️⃣ تحول فلسفه و کلام در حوزه علمیه
4️⃣ تحول تفسیر و حدیث در حوزه علمیه
5️⃣ تحولات حوزههای علمیه بر مبنای تحولات اقتصادی
6️⃣ بازخوانی نقش حوزههای علمیه در تحولات جدید اجتماعی فرهنگی
7️⃣ تدوین نقشه راه تحولات حوزه بر مبنای مکتب امام(ره)
8️⃣ تاثیرگذاری حوزه های علمیه در مسائل نوظهور
📝 محورهای راهبردی و هویتی:
1️⃣ تمدن سازی اسلامی بر مبنای مکتب امام و راهبری اندیشه حوزههای علمیه
2️⃣ باز آفرینی هویت مطلوب طلبه بر مبنای مکتب امام(ره)
3️⃣ جایگاه عقلانیت و معنویت و عدالت در مکتب امام(ره)
4️⃣ نقش راهبردی حوزه های علمیه بر مبنای مکتب امام(ره)
📝محورهای آسیب شناسی:
1️⃣ نقد حوزههای علمیه بر مبنای مکتب امام(ره)
2️⃣ راهکارهای برون رفت از انفعال در حوزههای علمیه خواهران
3️⃣ آسیب شناسی نقش آفرینی زنان طلبه بر مبنای مکتب امام(ره)
📝محورهای ویژه همایش:
1️⃣ جایگاه جهاد تبیین در تحول حوزه
⏳ مهلت ارسال مقالات: ۳۰ بهمن ماه ۱۴۰۲
📣 اعلام نتایج داوری: ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
📅 تاریخ برگزاری همایش: ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
✉️ ارسال مقالات: tahavol.hozeh1402@gmail.com
آیدی ایتا: @tahavolhozeh1402
☎️ شماره دبیرخانه: 021-88965134 و 021-88960733 و 09964222735
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢فقه اختصاصی و فقه تخصصی
✍️حجتالاسلام والمسلمین مجید دهقان
فقه اختصاصی که آن را فقه تجزی نیز میخوانند، استنباط فقهی را به دلیل گستره ابواب فقه و ضرورت تسلط فقهی، محدود به برخی ابواب میکند. در این فقه به موضوعات نو پرداخته میشود ولی در چارچوب حکم و موضوع و ذیل اصطلاح مسائل مستحدثه.
شأن فقیه استنباط حکم است و برای "اطلاع" از موضوع اگر مطالعه کتابها و مقالات کافی نبود به متخصصان مرتبط مراجعه میشود که "اساتید موضوع شناس" نام میگیرند. این استاد به فقیه مشورت میدهد که ماهیت بورس چیست، فقیه نیز در مواردی که حکم لازم است بر اساس اطلاع از موضوع، فتوا میدهد.
در این نگاه پدیدههای جدید تنها از حیث موضوع جدید هستند و در شریعت حکمشان موجود است؛ یا ذیل عمومات یا اصول عملیه. با این نگاه وظیفه فقیه در مواجهه با مسائل مستحدثه "کشف" حکم از این بسته کامل است.
فقه تخصصی اما زاییده نگاه جدیدی به فقه و موضوعات جدید میتواند باشد. پدیدههای نو در زمینهای علمی، فرهنگی و اجتماعی برآمدهاست که متفاوت از فضای سنت با ویژگیهای علمی، فرهنگی و اجتماعی آن است. فقیه با "شناخت" علم اقتصاد و ماهیت منابع و ابزارهای مالی و مفاهیم مرتبط، به فقاهت در حوزه اقتصاد میپردازد. "کشف" تنها بخشی از پروژه اوست و "بازخوانی" برای فهم اهداف و سیاستها و "طراحی" سازههای جدید مراحل دیگر آن است.
اهل تخصص در رشتههای دیگر نیز همتای فقیه و طرف گفتگوی اویند نه "موضوعشناسانی" که برای کبرای استدلال فقیه مقدمه صغروی میچینند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢مدل اقدام مؤسسه شهید صدر، الگویی برای معرفی و ترویج اندیشمندان
✍️حسین ایزدی
علامه شهید سیدمحمدباقر صدر را در حوزهها بیشتر به دانش اصول میشناسند. آن هم با اثر ارزشمند «بحوث فی علم الاصول» مرحوم آیتالله شاهرودی و «مباحث الاصول» آیتالله سیدکاظم حائری، در دانشگاه و محیط روشنفکری اما «اقتصادنا» و «فلسفتنا» است که عامل شناخت شهید صدر است و در فضای عمومی هم معمولا شهید صدر و امام موسی صدر را باهم خلط میکنند.
امروز کمتر درس خارج اصولی است که بخواهد به مرزهای دانش اصول نزدیک شود و در آن کلمات شهید صدر مطرح نشود. پس به ظاهر صدر مشهور است، اما باید نام او را مشهور مهجور نامید.
صدر اصولی است، اما بیش از این یک اندیشمند نابغه و اسلامشناس است. پس بايد در لایههای مختلف اسلامشناسی جامعه دینی حضور داشته باشد، ولی فقط یا بیشتر در علم اصول یا اقتصاد اسلامی است که نام و کلامش بر سر زبان است. اما اندیشههای ناب دیگر او را کمتر کسی میشناسد. پس بايد کاری کرد برای درمان این مهجوریت...
🔻آغاز یک تحول ...
🔘گام اول: بازتولید آثار شهید صدر بر اساس شناخت مخاطب جدید
🔘گام دوم: تولید آثاری دربارهی زندگی، شخصیت و زمانه شهید صدر
🔘گام سوم: حضور فعال در فضای مجازی
🔘گام چهارم: طراحی برای شهید صدر در قاب رسانه ملی
🔘گام پنجم: ترویج شهید صدر در محیط نخبگانی حوزه و دانشگاه
🔘گام ششم: شناسایی صدر پژوهان
📝 متن کامل را در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=74380
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
أصول الحديث وأحكامه في علم الدّراية ، ويليه رسالة في فرق المسلمين - الشيخ جعفر السبحاني.pdf
6.7M
📚دانلود نسخه PDF کتاب «اصول الحدیث و احکامه فی علم الدرایه»
✍️مؤلف: آیتالله جعفر سبحانی
🔺در این کتاب با بیانی شیوا به شرح معظم مباحث دانش درایه و اصطلاحات حدیث پرداخته شده است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
🔔درآمدی بر منبعیابی تهذیب الاحکام
🎙ارائه: استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی
📝 به همراه گزارشی از روند پروژه تصحیح و تحقیق تهذیبین
🗓 زمان: پنجشنبه ۱۶ آذرماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۸:۱۵ لغایت ۲۰
🏛مکان: قم، خیابان فاطمی (دورشهر)، کنار مسجد امیر المؤمنین (علیه السلام)، پلاک ۴۴۳، سالن اجتماعات کتابخانه علامه مجلسی؛ مرکز تحقیق و پژوهش میراث مکتوب شیعه
☎️ تلفن: ۰۹۹۱۹۴۴۹۵۵۲
📱پخش زنده از اینستاگرام: @majlesi_lib
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
🔔سلسله نشستهای «خطابات قانونیه»
👤با حضور اساتید برجسته حوزوی
🔖سرفصل ها:
🔻 نسبت خطابات قانونیه با:
🔘 مکانیزم تشریع شارع
🔘 خطاب و لسان ادله
🔘 ثابتات و متغیرات
🔘 فقه مصالح و مقاصد
🔘 تزاحمات اجرا
🔺سیر تطور نظریه خطابات قانونیه امام خمینی (ره)
🗓زمان برگزاری: از ۱۴ آذر تا ۳۰ دی
👆جزئیات در پوستر
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢برخی علوم انسانی را با فقه اشتباه گرفتهاند/ چالش تلقی سیاسی از علوم انسانی اسلامی
✔️استاد احمد واعظی:
🔹اینکه گفته شود ما میخواهیم این علوم مدرن را اسلامی کنیم نتیجه بدفهمی و کژتابی در فهم است زیرا مبنا و بنیاد آن فرق دارد. کژتابی دیگری که در مورد علوم مدرن داریم ناظر به روش است یعنی برخی از مدافعان علوم انسانی اسلامی، علوم انسانی را با فقه و استنباطات فقهی اشتباه گرفتهاند و پسوند اسلامی را به معنای التزام به رویکرد اجتهادی و استنباطی آن طور که در فقه وجود دارد میدانند یعنی دانش درجه اول در علوم انسانی را محصول مراجعه به کتاب و سنت و استنباط از منابع نقلی دین میدانند به تعبیری میگویند چون قرآن فرموده است که من تبیان برای همه چیز هستم ما میتوانیم علوم انسانی اسلامی را از اول تا آخر از قرآن و روایات بگیریم.
🔸اساسا هر امری در جامعه دوقطبی شد فهم حقیقت رخ نخواهد داد و از طرف دیگر مدافعان ایده علوم انسانی اسلامی هم به تنور سیاسی شدن بحث میدمند یعنی کسانی دفاع کرده و عَلَم آن را به دست میگیرند که کاملا سیاسی هستند و یا نهاد و جنس کارشان با این قصه سنخیتی ندارد.
🔹بعد از انقلاب حجم زیادی از مطالعات سیاسی تولید شده است که هیچ تناسبی با مطالعات سیاسی مطرح در علوم غربی ندارد و تحت پارادایم ولایت فقیه و حکومت دینی صورت گرفته است و اینها هم تولید دانش است. چطور است که اگر در حقوق سیاسی و فلسفه سیاسی تحت پارادایم غرب کار شود تولید علم است ولی وقتی در مردمسالاری دینی باشد علم محسوب نمیشود؟
📝تفصل مطلب در «اجتهاد»: http://ijtihadnet.ir/?p=74387
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢آیا اقتصاد اسلامی برای امروز ما کارایی دارد؟
✔️یکی از پرسشهای سخت در نقد اقتصاد اسلامی این است که فراتر از بحث امکان و ضرورت، اگر گزینههای پیشنهادی اقتصاد مرسوم را از روی میز برداریم، آیا اقتصاد اسلامی ظرفیت و توان ایدهپردازی و ارائه الگوهای کارآمد اقتصادی را دارد یا خیر؟
✍️یادداشت محمد پارسائیان را دراینباره بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=74375
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬خاطرات آیتالله شبیری زنجانی از دوران طلبگی
🔺در بین آقایان ترکزبان من سه نفر استعداد درجۀ اول دیدم...
(ویژه صد سالگی حوزه علمیه قم, بهمناسبت ایام سالگرد رحلت آیتالله موسوی اردبیلی رحمةاللهعلیه)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
🔖بسته ویژه «اجتهاد» به مناسبت سالروز تصویب قانون اساسی
🔻فرآیند تصویب قانون اساسی به روایت آیتالله مکارم شیرازی
🔻میشود قانون اساسی بر اساس فقه اسلامی را نوشت/ جواد حبیبیتبار
🔻ضرورتی برای بازنگری قانون اساسی وجود ندارد/ محمدمهدی شبزندهدار
🔻نیازمند بازنگری اقتصادی در قانون اساسی هستیم/ محسن اسماعیلی
🔻شهید بهشتی و حقوق ملت در قانون اساسی/ سید جواد ورعی
🔻اصل ولایت فقیه در قانون اساسی یک مطالبه عمومی بود/ سید جواد ورعی
🔻برخی جملات شهید صدر بدون تغییر در قانون اساسی آمده است/ سید محمدمهدی غمامی
🔻با گذشت چهل سال، هنوز اسناد پشتیبان قانون اساسی تدوین نشده است/ علیاکبر نوایی
🔻تأملی در بازخوانی قانون اساسی/ حسین جوان آراسته
🔻ظرفیتهای قانون اساسی در تحقق نظارت عمومی/ حسین جوان آراسته
🔻نگاه حقوقی یا فقهی صرف داشتن به قانون اساسی موجب خطا میشود/ حسین جوان آراسته
🔻شرح فقهی اصول اول تا هشتم قانون اساسی/ عباس کعبی
🔻مبانی آرمانگرایی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران/ محمد فلاح
🔻حاکمیت قانون و احکام حکومتی در قانون اساسی/ مسعود راعی
🔻ماجرای گنجاندن ولایت فقیه در قانون اساسی؛ افسانهزدایی از یک باور رایج/ محسن طاهری
🔻پیام اصلی نامه امام خمینی به اعضای شورای بازنگری قانون اساسی چه بود؟/ محمدکاظم تقوی
🔻ضرورتها و اقتضائات گفتگو پیرامون قانون اساسی/ سید احسان رفیعی علوی، ابوالحسن حسنی ، محمدجواد تاکی، مجید رجبی، محمد متقیان
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢روش شناسی فقه معاصر و عناصر مغفول در فقاهت سنتی
✔️ استاد ابوالقاسم علیدوست؛
🔹فقاهت معاصر در مسائل معاصر یک اشتراکاتی با فقاهت و اجتهاد در مسائل گذشته دارد با همان نگاه سنتی و این اشتراکات زیاد است. باید هم برجسته شود مثلا در فقاهت سنتی یا در مسائل جدید یا قدیم فقیه نص محور است و بر اساس اسناد مورد قبول نظر میدهد و اگر اسنادی نداشت و شک کرد به سراغ اصول عملیه میرود. در فقاهت سنتی اصول نقش بنیادین دارد و فقیه متضلع در اصول، فقهش قابل دفاع تر هست تا غیر آن. البته باید افتراقات هم گفته شود.
🔸ما در شریعت مطهر باید به پارادایم توجه کنیم، نمیخواهم بگویم این مخصوص فقاهت معاصر است اما در فقاهت معاصر خود را نشان میدهد. الان در فضای علمی حوزه بحث کرامت انسان، بحث عدالت، تسهیل و حقوق شهروندی مطرح است، اینها قاعدهاند یا پارادایم؟ در بحثهای فقاهت معاصر ما باید موضع خود را راجع به این بحثها روشن کنیم. اصلا ما چیزی به اسم عدالت قاعدتا یا پارادایما داریم؟ آیا چیزی به اسم کرامت ذاتی انسان داریم؟ آیا چیزی به اسم قاعده تسهیل داریم؟
🔹این نگاه اگر کارایی سندی نداشته باشد، اما کارایی رویکردی و تفسیری دارد. تصور کنید فقیهی که به عدالت میاندیشد، عدالت پیشینی را (بدون توجه به تفسیر دین) یک رویکرد در دین میداند و میخواهد ادله را این طور بفهمد تا فقیهی که به این چیزها معتقد نیست... ما در فقه چه معاصر و چه غیرمعاصر ما حق نداریم از اسناد و امور پیرااسناد مثل عرف خارج شویم اما توجه به ظرفیت اینها لازم است.
📝گزارشی تفصیلی در اجتهاد: http://ijtihadnet.ir/?p=74331
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
تصریحات خطیرة_ آیة الله خویی(ره)-.pdf
5.83M
📚«التغلغل الیهودی فی ایران»
🔺مصاحبه با آیتالله خویی (ره) درباره نیرنگ صهیونیسم در ایران
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢مهمترین بایستههای شکلگیری فقه مقاومت
✔️حجتالاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند:
برای بررسی فقهی چهار پیشنیاز مهم مطرح است یکی منابعی که تفقه به واسطه آن صورت میپذیرد، دوم روشی که تفقه بر اساس آن صورت میپذیرد، سوم موضوعی که میخواهد نسبت به آن تفقه صورت بپذیرد و چهارم تعیین مکلف در این موضوع. ما باید ببینیم در بحث فقه مقاومت آیا موضوع مقاومت جزء موضوعات ساده است یا جزء موضوعات پیچیده؟ جزء موضوعات شرعی است یا جزء موضوعات غیر شرعی؟ قاعدتا هرچند در ادبیات دینی به این موضوع یعنی موضوع مقاومت پرداخته شده است فی حد نفسه موضوع مقاومت یک موضوع شرعی نیست. علت شرعی نبودنش این است؛ غیر از معنای لغوی که مقاومت دارد، این مقاومت وقتی تنوع پیدا میکند، وقتی عوامل دخیل در آن تنوع پیدا میکند موضوع را به یک موضوع پیچیده تبدیل میکند. بنابراین یکی از محورهای فقه مقاومت که باید به آن بپردازیم فهم درست از موضوع است.
📝 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=74329
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
📚سنتهای کارآمد حوزه علمیه و سبک زندگی طلبگی
✔️مرحوم شیخ طوسی با هجرت به نجف اشرف حوزه علمیه هزار ساله نجف را تأسیس میکند و میرزای شیرازی با حضور در سامرا حوزه علمیه و مکتب سامرا را تشکیل میدهد، و سید مرتضی در شهرهای مختلف حوزههایی را ایجاد میکند، مطالعه و تحلیل در اینگونه رفتارها نشان دهنده هویت در حوزه علمیه است.
📖کتاب «سنتهای کارآمد و سبک زندگی طلبگی» اثر حجتالاسلام سیدمسعود مرتضوی در ۲۴۰ صفحه توسط انتشارات حوزه علمیه خراسان در سال ۱۴۰۲ به چاپ رسیده است. این اثر از سه فصل سنتهای اخلاقی و معنوی، رفتاری و گفتاری، عملی و معرفتی تشکیل شده است که شاکله اصلی سنتهای کارآمد را تشکیل میدهد. نکته قابل توجه اینکه حوزه علمیه در تعریف دقیق خود به معنای حوزه سنتی بسیار متجدد و دارای روشهای جدیدی است.
📝 گزارش مراسم رونمایی: http://ijtihadnet.ir/?p=74351
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢سه پرسش مرحوم علیرضا صدرا از علامه محمدتقی جعفری درباره کتاب تنبیه الامة و تنزیه الملة میرزای نایینی
🔻من خدمت علامه جعفری که سهشنبهها بعداز ظهر تا غروب میرسیدم و رساله فلسفه سیاست را محضر ایشان میگذراندم، یکبار از جمله از ایشان پرسیدم. میدانید که ایشان شاگرد مرحوم کاشف الغطا بود و کاشف الغطا نیز شاگرد برجسته و دستیار علامه نایینی بود. همان رابطهای که علامه نایینی نسبت به آیتالله مجاهد یا آخوندخراسانی داشت.
از علامه جعفری پرسیدم که این کتابش را که گفته شد جمع بشود، شما چه اطلاع دارید؟ پرسیدید یا نپرسیدید؟ گفت که چرا، من موقعی که به شریف رفته بودم از کاشفالغطا پرسیدم که جمع کرده یا نکرده است. گفت که جمع کرده است. بعد از علامه پرسیدم که ایشان که کتابش را جمع کرد، نظرش غلط بود یا چی؟ گفت که عجیب است من هم همین سوال را از کاشفالغطا پرسیدم. گفت که نه، نظرش غلط نبوده است ولی از نظر مشروطیت آقای نایینی، سوءاستفاده کردند.
بعد سوال سوم را از علامه کردم، گفتند عجیب است من هم که رفتم همین سه سوال را از کاشفالغطا کردم. سوال سوم را پرسیدم که ایشان وقتی جمع کردند، مایوس بودند یا خیر. جواب شنیده بود که علامه نایینی نگران و ناراحت بودند ولی اصلا نسبت به آینده مایوس نبودند. بعضیها الان میگویند که به بنبست رسیده بودند. اصلا چنین حرفهایی نبوده است بلکه گفته الان فقط آمادگی وجود ندارد. ایشان پلههای بعدی را دارد میبیند. امام آمد و پله بعدی را گذاشت.
📝روایت علیرضا صدرا از پروژه فکری داود فیرحی: http://ijtihadnet.ir/?p=74343
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢القاب علمی؛ از حقیقت تا مَجاز
✍️حجتالاسلام علی راد
چندی است بحث از چالش آیتالله دکتر یا حجتالاسلام دکتر در محافل حوزوی و دانشگاهی داغ است و رویکردهای موافق و مخالف در مواجه با آن پدید آمده است. در این یادداشت به این پدیده از منظر یک چالش کهن در تاریخ و میراث مسلمین مینگرم، به اختصار ابهامات آن را مرور میکنم و پژوهش درباره بنیانها و زمینههای تاریخی و فرهنگی آن را ضروری میدانم.
القاب علمی در مکتوبات مسلمین بیشترین حضور را در کتابهای رجال الحدیث و تراجم الرجال دارند ولی بازتاب و کاربست القاب به محدّثان اختصاص ندارد و دانشوران دیگر علوم اسلامی نیز هماره از القاب علمی برای تعیین و تثبیت جایگاه خود در گفتمانهای علمی روزگار خود بهرهمند هستند لذا القاب با هویت صنفی و اجتماعی دانشوران پیوندی ناگسستنی دارند و البته سویههای اخلاقی، جامعه شناختی، سیاسی و فرهنگی نیز دارد.
رویکرد لقب پژوهی، گرایش علمی بینا رشتهای، استوار بر مبانی نظری، بهرهمند از منطق تحلیلی و فرایند علمی از فهم تا نقد و دارای سنجههای داوری در ارزیابی القاب علمی است. مسئله اصلی لقب پژوهی شناسایی، اثبات و ارزیابی روشمند اصالت و اعتبار القاب علمی است و غرض آن پاسخ به ابهامات و مسائل القاب علمی است.
📝 متن کامل یادداشت: http://ijtihadnet.ir/?p=74298
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢جزئیات برنامه اصلاحی سطوح عالی حوزه
✔️حجتالاسلام والمسلمین مهدی رستم نژاد معاون آموزش حوزههای علمیه قم به تبیین برنامه اصلاحی سطوح عالی پرداخت.
🔹مهمترین اشکلات و ملاحظات اساتید
🔸کارهای فنّی و زیرساختی
🔹افزودن یک عنوان به رسائل در سطح ۲
🔸بازنگری در متن رسائل و مکاسب
👈 ملاحظه نمایید: http://ijtihadnet.ir/?p=74295
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢تلاشهای فقهی فضای مجازی، معلق بین نظام و مردم؟
✍️حجتالاسلام احمد نجمی
عرصه فضای مجازی در کشور دو ساحت جدی دارد. یکی ساحت حکمرانی و سیاستگذاری که سیاستهای آن توسط ساختار رسمی حاکمیت اعمال و اجرا میشود و دوم عموم مردم و کاربران فضای مجازی. آنچه بهسادگی قابل فهم و مشاهده است، حاکمیت براساس نیازها و اقتضائات و برنامههای خود تصمیماتی را اتخاذ میکند و از سوی دیگر مردم نیز براساس سلایق و معیارهای خود، روشی مستقل و منحصر به خود را در پیش گرفتهاند.
این سوال جدی پیش میآید که نقشآفرینی فقها و اساتید حوزه در ساحت فنآوریهای نوین و فضای مجازی در راستای سلایق و نظرات حاکمیت است یا عموم مردم؟ به صورت طبیعی میتوان این انتظار را داشت که فقها و حوزههای علمیه وظیفه خود میدانند تا از مسائل حاکمیت و نظام اسلامی پشتیبانی فکری و نظری داشته باشند و نظام نیز پشتوانهی فکری خود را در حوزههای علمیه جستجو کند. اما این نگرانی وجود دارد که نگاه مطلق فقها و پژوهشگران به جانب تامین نیازهای حاکمیت باشد و از واقعیتهای جامعه و نیازها و سلایق عموم مردم غفلت نماید.
👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=74302
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 فرق بین احادیث اخلاقی و احادیث فقهی
✔️استاد احمد عابدی:
فرق بین حدیث اخلاقی و حدیث فقهی در این است که
✨الزام در احادیث اخلاقی، الزام اخلاقی است اما در احادیث فقهی، الزام کلامی است.
اگر چیزی واجب و حرام باشد، فقهی است اما اگر چیزی واجب و حرام فقهی نیست اما ضرورت اخلاقی دارد، بهعبارتدیگر اگر تخلف شد، جهنم ندارد حدیث اخلاقی است.
🔺 بهعبارتدیگر در ذات اخلاق ضرورت وجود دارد و همیشه اخلاق بایدونباید است؛ اما این تخلف از این باید جهنم ندارد اما ضرورت دارد. مثلاً اگر بگویم نماز شب بخوانید و خیلی فایده دارد، این اخلاق نیست، یا مثلاً اگر بگویم بهتر است راستگو باشید، این هم اخلاق نیست. اخلاق آن است که الا و لابد باید راستگو باشید. در ذات اخلاق الزام و اجبار هست ولی الزامی است که تخلف از آن گناه ندارد.
🔺مثلاً حدیثی میگوید اگر فلان کار را کردید خدا فلان درجه بهشتی را میدهد، این حدیث اخلاقی است. حدیث فقهی آن است که بگوید این کار را باید بکنید و یا نکنید.
📆خارج فقه؛ ۱۴۰۰/۲۰/۲۹
🌷🇮🇷🇵🇸🇮🇷🌷
هدایت شده از دوره آموزشی ملی مهارت های امر به معروف ونهی از منکر
🔰#اطلاعیه| #ثبت_نام_خادمین
.: ثبتنام سراسری خادمین شهدا :.
فقط دو روز فرصت باقی مانده!
🔻 ویژه راهیان نور جنوب کشور
▫️ برادران و خواهران
🗓 ۱۰ لغایت ۱۷ آذرماه
📝 ثبت نام از طریق سامانه #ره_نور به نشانی:
▶️ khademin.rahnoor.ir ◀️
🌷با نشر این پیام بانی خیر شو...
✅توضیحات و نکات مهم قبل از ثبتنام
✅ آموزش ثبتنام خادمین افتخاری در سامانه
✅پشتیبانی تلفنی ۲۴ ساعته: ۰۹۶۳۱۳📞
🌱
هدایت شده از 🔸️راهبری فرهنگ🔸️
🔻 لجن زار فلسفه غرب
۱.#یورگن_هابرماس بزرگترین نظریهپرداز دموکراسی و کرامت انسانی!! در غرب، سلاخی بیش از ۱۲٫۰۰۰ غیرنظامی در غزه را پاسخ قابل قبول اسرائیل و اطلاقِ نسلکشی به آن را شایستهٔ برخورد قضایی و پلیسی دانست!
۲. این فیلسوف بلندآوازهٔ مکتب فرانکفورت، در ۱۴ نوامبر بیانیهای به همراه دو استاد دیگر در خصوص نبرد اسرائیل و غزه منتشر کرده است. در این بیانیه، از حملهٔ حماس با تعبیر تروریستی و در جهت یهودستیزی یاد شده و حملهٔ اسرائیل به غزه، موجّه و به دور از نسلکشی تعبیر شده است!
۳. دیگر برای اثبات این مطلب که غرب از نظر معرفتی و اخلاقی به بنبست رسیده و در لجنزار مادیگرایی و کثافت شهوات دست و پا میزند، نیاز به مقدمهچینی و استدلالهای طولانی نیست. همین بیانیهٔ این فیلسوف پُرآوازهٔ غرب برای اثبات تمام این حرفها کافی است.
منبع: اندیشکدهٔ مطالعات یهود
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید.
@rahbariefarhang
هدایت شده از مدرسه علمیه حاج ملاصادق مجتهد قمی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 انتشار برای نخستینبار
🎥 نماهنگ | نهضت جنگل، یک واحد مینیاتوری از جمهوری اسلامی
✏️ نضهت جنگل، یک نهضت بینظیر در زمانه خود بود.
✏️ ۱. منشأ دینی؛ ۲. رفتار اعتقادی؛ ۳. حرکتی صددرصد اسلامی ایرانی و ضداجنبی، سه خصوصیت نهضت جنگل است.
✏️ میرزا کوچک خان با نهضت جنگل، یک واحد مینیاتوری از جمهوری اسلامی را در رشت و در محدود خاص گیلان بوجود آورده بود.
✏️ رسانه Khamenei.ir به ایام مناسبت سالگرد شهادت میرزا کوچکخان جنگلی، نماهنگی از بیانات حضرت آیتالله خامنهای درباره وی را منتشر میکند.
📥 سایت | فیلم کامل بیانات
هدایت شده از 🔸️راهبری فرهنگ🔸️
نفاق چیست
و آفتاب پرست چه رنگی است؟!
در عکس با چنین موجوداتی آشنا شوید.
#اصلاح_طلبان
#باند_خاتمی
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید.
@rahbariefarhang
هدایت شده از موسسه اندیشه شهید آوینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹ويژه روز دانشجو/ببينيد| لحظات ديدنی گفت و شنود رهبرمعظم انقلاب با دانشجویان
🇮🇷 @Sh_Aviny