eitaa logo
دکتر مرعشی
2هزار دنبال‌کننده
418 عکس
646 ویدیو
72 فایل
این کانال برای ارائه مباحث علمی و معرفتی ایجاد شده است. دکتر مرعشی: پزشک و متخصص روانشناسی و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز. شماره عضویت نظام روانشناسی 8324. شماره پروانه نظام روانشناسی 3024
مشاهده در ایتا
دانلود
11.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
زهرا در آتش بود حیدر داشت میسوخت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 در اغتشاشات اخیر هدف حجاب نبود؛ موضوع تقابل ۲ نماد بود حجت‌الاسلام و المسلمین عالی: امروزه مهم‌ترین نماد فرهنگی غرب عریانی و برهنگی است و موضوع اصلی تقابل دو نماد است. کم شدن و اختیاری شدن پوشش، آزادی روابط دختران و پسران، جا افتادن همجنسگرایی و در نهایت فروپاشی خانواده‌ها از اهداف دنباله‌داری است که معاندین در سر دارند. @BisimchiMedia
پرسش واصله سلام علیکم اساتید روان‌شناسی اسلامی، در حوزه‌ی درمان بیماران سایکوتیک مزمن، تجربه‌ی بالینی مبتنی بر رویکردشان دارند؟ یا آنجا محدوده‌ی روان‌پزشکی و روانکاوی است فقط و روان‌شناسی اسلامی برای موارد خفیف‌تر کاربرد دارد؟ پاسخ سلام لطفا گفتار 8 کتاب درسنامه روانشناسی اسلامی را با عنوان روانشناسی اسلامی، روانپزشکی و مدل زیست - پزشکی بیماری‌های روانی، مطالعه بفرمایید. پرسش سلام علیکم استاد بزرگوار تشکر از لطف شما. کل کتاب را خوانده‌ام. جنبه‌ی توصیفی و تبیینی دارد بیشتر. مشتاق گزارش بالینی هستم؛ که مثلاً ثمره‌ی کار بالینی چندساله در مراکز درمانی خاص این افراد باشد و تئوری‌ها، به محک تجربه‌ی نظام‌مندِ قابل اتکا و ارائه خورده باشد. مانند بیمارستان رازی، سرای احسان و... . البته در حدی که ما در این مراکز دیده‌ایم، تسلط کامل با دارودرمانی است و روان‌درمانی را هم اگرچه به دیده‌ی تحقیر، کنار دستشان می‌بینند و نه در همه‌ی مراکز. لذا می‌دانم توقعم بالاست؛ ولی خواستم مطمئن شوم. سلام علیکم مدعای ما در این گفتار و در کل کتاب درسنامه آن است که اسلام نگاه تقلیل گرایانه به انسان ندارد و نقش عوامل بیولوژیک را نیز در اختلالات روانی بخوبی دیده است. در گفتار 8 و 9 ادله ای ارائه شده که نشان می‌دهد از دیدگاه سره اسلامی برخلاف دیدگاه های تقلیلگرایانه سازوکارهای مغزی نیز به خوبی به رسمیت شناخته می‌شوند و در نتیجه روش های درمان دارویی مشروط بر آنکه مبتنی بر پارادایم اسلامی باشند می‌توانند بخشی از روانشناسی اسلامی محسوب شوند. محروم کردن مردم دردمند از دارو در شرایط ضروری فی الواقع نتیجه ای جز تنقیص و به حاشیه رانی روانشناسی اسلامی ندارد. واقعبینانه و بمصلحت آن است در محدوده درمان‌های اسلامی، درمان‌های دارویی و فیزیکی را مبتنی بر پارادایم دینی به عنوان بخشی از درمان اسلامی به رسمیت بشناسیم. پژوهش های عینی و تجارب فراوان بالینی نشان می‌دهد که تلاش برای هرگونه دستکاری غیردارویی و غیرفیزیکی توهمات و هذیان های بیماران سایکوتیک تنها به تشدید این علائم منتهی شده و لذا ممنوعیت عقلی و شرعی و علمی دارد. آری در گفتار 8 چگونگی امکان دخالت عوامل شیطانی در بروز سایکوز، و در گفتار 6 چگونگی تحقق شخصیت توحیدی را به عنوان مانع اساسی در ابتلا به سایکوز شرح دادیم. ممکن است بتوان با سیر به سوی شخصیت توحیدی و اجتناب از طائف شیطان از سایکوز پیشگیری کرد اما در مرحله درمان (نه پیشگیری) که کار از کار گذشته باید شروع درمان از دارو باشد نه درمان‌های غیرفیزیکی. پاینده باشید. https://eitaa.com/SAmarashi
هدایت شده از ISC
گروه موسیقی BTS کره ای و نفوذ سازمان سیا و اسرائیل.pdf
1.6M
پاورپوینت فرمت PDF گروه موسیقی BTS کره ای و نفوذ سازمان سیا و اسرائیل چطور گروه های موسیقی کره ای به عنوان «عناصر عملیاتی سازمان سیا» در ایران نفوذ کرده اند؟ https://eitaa.com/joinchat/2517303572C11f3e01858
7.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚠️ دور از کودکان ببینید 🔞 🔖 کارشناسان غربی در حوزه‌ی خانواده از مضرات سند 2030 می‌گویند.
سلام علیکم برای خروج از فضای انفعال برخورد با کشف حجاب و بدون اشاره به نام افراد این متن آماده شده ، اگر صلاح دیدید و متن را مناسب دیدید ، خودتان و همین طور از اساتید و چهره و فعالان فرهنگی اگر شخصیت مورد اعتمادی را می‌شناختید جهت امضا بفرستید https://formafzar.com/form/bmk1s
1584949412-10021-98-3-8.pdf
541K
اوباشگری سازمانی و عوامل موجد آن https://eitaa.com/SAmarashi
👇سوال وارده: آقای دکتر حتما کلیپهای اعترافات اکبری را مشاهده کردید. پرسشی خدمتتان داشتم: ممنونم. وی گفته بود با یک روانشناس دیدار داشته که همه زوایای فکری ایشان را می شناخته!! خب مگر روانشناسی امروز انگلستان و کلاً غرب، بر پایه های پوزیتیویسم و تک ساحتی دیدن انسان بنا نشده؟ پس چگونه به خلقیات و روحیات وی پی برده بودند؟ پاسخ: سلام در کتاب درسنامه روانشناسی اسلامی به تفصیل توضیح داده ام که اشکال علم پوزیتیویستی آن نیست که اگر موضوعی را کشف کرد ضرورتا غلط باشد یا آنکه منبع تجربی شناخت، نامعتبر و غیرضرور باشد. بلکه اشکال آن است که منابع شناخت را به تجربه تقلیل داده و به ویژه منابع وحیانی را نادیده می‌گیرد. اما به هرحال تجربه یکی از منابع معتبر شناخت است و می‌تواند در شرایطی شناخت های معتبر عرضه کند. علاوه بر تقلیل گرایی اشکال مهم دیگر نظریات روانشناسی غربی آن است که انسان را از مبداء و معاد می‌برند و بعد می‌خواهند به انسان کمک! کنند که این شدنی نیست. اما در جایی که هدف سعادت انسان و کمک به او نباشد نیازی هم به توجه به مبداء و معاد نیست. یعنی این علوم برای شیطنت کارایی لازم را دارند. از طرفی باید دانست که نمونه های زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد غربیان هرآنچه کشف می‌کنند به فوریت در اختیار جامعه بشری نمی‌گذارند، بلکه گاه سالها مخفیانه از یافته های خود استفاده کرده و به باقی مردم اطلاعات سوخته یا از دور خارج شده می‌دهند. نکته بعد آنکه اگر ما تصور کنیم که ویژگی‌های شخصیتی که گاه "خلقیات و روحیات" خوانده می‌شود ضرورتا مربوط به "روح" است و "روح" هم موجودی بسیط و مجرد از ماده و غیرقابل تجربه است، آنگاه فرمایش شما باید صحیح می‌بود و این جماعت نباید می‌توانستند ویژگی‌های او را به درستی شناسایی کنند. این همان تلقی علم النفس فلسفی مرسوم و مبتنی بر آموزه های ارسطو و افلاطون و گاه التقاط از آن دو است. اما در گفتارهای 8 و 9 درسنامه توضیح داده ایم که از دیدگاه سره اسلامی ویژگی‌های شناختی، عاطفی، انگیزشی و رفتاری (شخصیت) مربوط به مغز و کارکردهای آن است نه روح. نقش روح که کاربر مغز است تامین سه چیز است، خودآگاهی (دریافتن خویش)، ادراک مفهوم پردازش های صوری مغز، و ایجاد پدیده اختیار و به تبع آن مسئولیت. https://eitaa.com/SAmarashi
👇مطلب ارسالی: استاد محترم یک نکته ای البته با علم بسیار اندکی که دارم، بنظرم رسید. آنچه که از سخنان اساتید و برخی کتابها برداشت میشود این است که تمام فعالیتهای جسم و روان انسان در هر سطحی، کاملا تحت سیطره ی روح انجام میشود و نمیتوانیم بین مغز و یا فعالیتهای شناختی و هیجانی و رفتارهای انسان با روح انسان تفکیکی قایل شویم. یعنی کارکرد مغز هم با تسلط و اشراف روح انجام میشود. اگر توجه روح به بدن انسان برداشته شود هیچ حرکت و پدیده ای در ذهن و روان و جسم انسان اتفاق نمی افتد. این برداشت من هست و امیدوارم نظرات جنابعالی و اساتید را هم در نفی یا تایید آن بدانم. 👇پاسخ: سلام علیکم با سپاس. در مقام تشبیه ناقص، روح مانند کاربر یک گوشی هوشمند است. گوشی مانند مغز است. کارکرد گوشی مانند ذهن است. وقتی گوشی خراب شود کاربر به زحمت یا به خطا می‌افتد اما کاربر را نباید تعمیر کرد! بلکه گوشی را باید تعمیر کرد. گاه گوشی سالم است اما اشکالات نرم افزاری سبب زحمت یا خطای کاربر می‌شود. باز هم آماج مداخله، کارکرد معیوب گوشی است نه خود کاربر. اگر ارتباط کاربر با گوشی قطع شود، آنگاه کارکرد گوشی بی معناست، زیرا کار گوشی پردازش صوری اطلاعات و علایم است نه ادراک مفهوم. همچنین گوشی بدون کاربر، فاقد اختیار، مسئولیت و خودآگاهی است. به علاوه بدون کاربر اصلا گوشی راه اندازی نمی‌شود یا در اندک مدتی از کار می‌افتد. کاربر بدون گوشی (با این فرض که تنها منبع و ابزار اطلاعات و اثرگذاری کاربر، گوشی باشد) نیز فاقد بسیاری از توانایی های لازم برای تحلیل، اثرگذاری، ارتباط و... خواهد بود. لذا روح پس از مرگ بدن فعلی، با بدنی مثالی (انرژیک) که یک نسخه تمام عیار از بدن فعلی است به کار خود ادامه می‌دهد نه بدون هیچ بدنی. دقیقا منظور شما را از اصطلاح روان فهم نکردم. واژه "روان"، پارسیِ واژه "روح" است نه آنکه چیزی غیر از آن باشد. واژه درست برای آنچه غیر از روح (روان) و مضاف بر آن است "ذهن" است. واژه "روانشناسی" یک اصطلاح غلط اما یک غلط مصطلح است. در روانشناسی، ما فرایندهای ذهنی را بررسی می‌کنیم نه روح را. مقوله روح در انسان شناسی مورد بررسی قرار می‌گیرد و برخلاف بررسی ذهن و مغز که از نظر اپیستمولوژیک (شناخت شناسی) یک مقوله تجربی و آزمایشی است، بررسی روح (حداقل با امکانات فعلی بشر) یک مقوله چندان تجربی و آزمایشی نبوده بلکه از نظر اپیستمولوژیک یک مقوله برهانی است. کار روانشناسی ارتقای عملکرد گوشی (معادل ذهن) است و از این طریق به کاربر خدمت می‌کند و مانع خطا و زحمت کاربر می‌شود، اما مداخله مستقیم در ذات کاربر (معادل روان یا همان روح) نمی‌کند. قدما می‌گفتند که نسبت روح و بدن مانند نسبت راکب و مرکوب است. به عنوان یک عصب - روانشناس، تاحدودی این تعبیر را درست میدانم. بنابراین عبارت "روانشناسی مبتنی بر روح و متافیزیک" یک عبارت متناقض خوهد بود. همانگونه که عرض شد جای مطالعه روح و نقش آن انسان شناسی است نه روانشناسی، روش آن هم برهانی (و تفسیری) است نه تجربی. آری روانشناس اسلامی اشعار دارد که ذهن بدون روح فاقد خودآگاهی، مفهوم و اختیار است. همچنین اشعار دارد که توصیه های او نباید مخل سعادت روح به قیمت آسایش بدن باشد. اما این بدان معنا نیست که آماج بسته های مداخله ای او یا بررسی های او روح باشد. اگر هم بناباشد که روح از آنجا که منشا اختیار است در درمان مداخله و مشارکت کند باز هم محل آماج این دستکاری اختیاری، ذهن است. https://eitaa.com/SAmarashi