🖌 ماجرای یک جلسه!
دهه 70 میلادی اقتصاد آمریکا با چالش های شدیدی از جمله شوک مثبت قیمت نفت و تورم دست به گریبان بود و سخت ترین دوران اقتصادی بعد از رکود بزرگ را تجربه می کرد.
سال 1974 بعد از استعفای نیکسون، جرالد فورد به عنوان سی و هشتمین رئیس جمهور ایالات متحده تعیین شد.
او در اولین اقدام بلافاصله تورم را دشمن شماره یک اقتصاد آمریکا اعلام کرد و جلساتی تحت عنوان summit conferences on inflation با حضور بزرگترین مغزهای اقتصادی ایالات متحده برگزار کرد.
در ابتدای جلسه اعلام کرد: «این پایان ماجرا نیست بلکه آغاز یک مبارزه است».
همانطور که در فیلم مشاهده می کنید چیدمان جلسه به صورتی است که همه گرداگرد هم نشسته اند و فورد نیز در کنار اقتصاددانان قرار می گیرد. موضوع جلسه از قبل تعیین شده و قرار نیست همه مسائل و چالش های اقتصاد آمریکا در این جلسه بحث شود!
اقتصاددانانی که دعوت شده اند همه در عالی ترین سطح نظریه پردازی قرار دارند و به معنای واقعی کلمه بزرگان اقتصاد آمریکا هستند افرادی از قبیل میلتون فریدمن و جان کنت گالبرایت و البته آلن گرینسپَن.
اختلاف نظرهای بنیادین بین این بزرگان در مسئله مطرح شده وجود دارد. همه تنها به ارائه راهکار مشخص خود برای حل مسئله تورم می پردازند.
مدیریت جلسه را یک اقتصاددان (آلن گرینسپَن) برعهده دارد نه خود رئیس جمهور و این بدان خاطر است که اقتصاددانان حاضر بدون ملاحظه حضور رئیس جمهور هر راهکاری که دارند را ارائه کنند.
در انتهای جلسه فورد چنین بیان می کند: "شما کار خود را به خوبی انجام دادید... الان نوبت من است." و با این جمله جلسه تمام می شود.
البته جلسه با برتری راهکار و خطابه فریدمن به پایان می رسد و از آن به بعد او به عنوان مشاور در کنار فورد قرار می گیرد و در دولت آمریکا به خوبی شناخته می شود.
بعد از آن در همان هفته فورد در یک سخنرانی ٣٢ دقیقه ای طرح اقتصادی دولت را برای جنگ با تورم و کاهش قیمت بین المللی نفت به اطلاع عموم مردم می رساند...
حال این جلسه را مقایسه کنید با جلسه حجةالاسلام رئیسی با جمعی از اساتید اقتصاد که چند روز پیش برگزار شد.
چیدمان جلسه شبیه دادگاه است. عالی ترین اقتصاددانان کشور از جمله پروفسور درخشان، استاد سبحانی، استاد توتونچیان، استاد رزاقی و دیگران در جلسه حضور ندارند. موضوع جلسه باز است و از هر دری سخنی گفته می شود.
تقریبا هیچ راهکار مشخصی برای چالش ها ارائه نمی شود و به حرف های کلی بسنده می شود و ...
خودتان مقایسه کنید.
🆔 @SSL_Qasd
🖌 عمده ترین دستاورد نئولیبرالیسم چیست؟
دیوید هاروی در کتاب تاریخ مختصر نئولیبرالیسم چنین تشریح می کند:
عمده ترین دست آورد اساسی نئولیبرال گری توزیع مجدد ثروت و درآمد بود نه ایجاد آن.
منظور من از انباشت و سلب مالکیت، کالایی سازی و خصوصی سازی زمین و اخراج اجباری جمعیت روستایی، تبدیل اشکال گوناگون حق مالکیت (عرصه های همگانی، اشتراکی، دولتی و...) به حق مالکیت منحصراً خصوصی؛ الغای حق بر عرصه های همگانی، فرایندهای مستعمراتی و نومستعمراتی و امپراطوری تصاحب دارائی (شامل منابع طبیعی) و رباخواری، بدهی ملی و ویرانگرتر از همه، استفاده از نظام بانکی و اعتباری به عنوان ابزار رادیکالی برای انباشت از طریق سلب مالکیت است.
به این فهرست سازوکارها می توانیم انبوهی از این فنون مانند اخذ رانت از مجوز و حق مالکیت فکری، محدود کردن یا الغای حقوق مالکیت اشتراکی را بیفزاییم.
🆔 @SSL_Qasd
📌 این جلسه هفته پیش برگزار شد که صوت آن در پست بعد در اختیار مخاطبین قرار می گیرد.
🆔 @SSL_Qasd
ملی سازی نظام پولی.mp3
27.53M
بیست و نهمین جلسه کمیته مطالعات برنامه *اول پیشرفت* (برنامه هفتم توسعه)
📌 موضوع: " ملی سازی نظام پولی "
دکتر حمیدرضا مقصودی
احسان ولدان
🆔 @SSL_Qasd
🎬 فیلم "خون به پا خواهد شد"
There Will Be Blood
کارگردان: پل توماس آندرسون
نویسنده: پل توماس آندرسون
سال انتشار: 2007
#فیلم
#نقد_کاپیتالیسم
🆔 @SSL_Qasd
فیلم "خون به پا خواهد شد" فیلمی آمریکایی در ژانر درام و اقتباسی از رمان نفت به قلم آپتون سینکلر (Upton Sinclair) است که در سال ۱٩٢٧ به چاپ رسید.
این فیلم در اکثر لیستهای بهترین فیلم های قرن بیست و یکم قرار داشته است و از آن به عنوان یک شاهکار نام می برند.
در آن سال فیلم "خون به پا خواهد شد" بسیاری از جوایز اسکار و گولدن گلوب را نصیب خود کرد.
داستان این فیلم مربوط به فردی به نام دنیل پلین ویو (Daniel Plainview) است که با موفقیت یک چاه نفت را به بهره برداری میرساند.
خصیصههای کاپیتالیستی در نقش اول فیلم نمایان است و ماهیت کاپیتالیسم را به زیبایی به تصویر می کشد. آنجا که پلین ویو بیان می کند: درون من رقابت نهفته است! درواقع این فیلم نیروی محرک اقتصاد کاپیتالیستی را بر پرده سینما ترسیم کرده است. داستان این فیلم نشان می دهد که پیامبر کاپیتالیسم سرمایه است. تصاحب آنچه مال دیگران است محور اصلی سناریوی فیلم است و پلین ویو در این راه همه چیز را در خدمت می گیرد از خانواده گرفته تا دین... همه چیز دایر مدار سرمایه است... و البته نشان می دهد که در این راه خون به پا خواهد شد.
دیدن این فیلم را به همه اهل علم در رشته های اقتصاد و علوم اجتماعی توصیه می کنم. شاید کمتر کتابی ماهیت کاپیتالیسم را به این زیبایی ترسیم کند.
#فیلم
#نقد_کاپیتالیسم
🆔 @SSL_Qasd
📕Radical Markets: Uprooting Capitalism and Democracy for a Just Society
نویسندگان:
اریک پوزنر(استاد برجسته دانشکده حقوق شیکاگو)
گلن ویل (اقتصاددان، متخصص طراحی بازار و پژوهشگر ارشد مایکروسافت)
#نظام_های_اقتصادی
#نقد_کاپیتالیسم
🆔 @SSL_Qasd
📕بازارهای رادیکال؛ ریشهکن کردن سرمایهداری و دموکراسی برای تحقق جامعهای عادلانه
نویسندگان: اریک پوزنر-گلن ویل
مترجم: علی خرمشاهی
نشر هورمزد
#نظام_های_اقتصادی
#نقد_کاپیتالیسم
🆔 @SSL_Qasd
وضعیت زندگی انسان در چند دهۀ اخیر با رشد نابرابری همراه بوده است. برای مثال در ایالات متّحده از ۱۹۷۰ به اینسو سهم یکدرصد بالای صاحبان ثروت دوبرابر افزایش یافته است. این الگو با شدّت متفاوت در کشورهای دیگر نیز تکرار شده است. وقوع بحرانهای مالی از جمله بحران مالی سال ۲۰۰۸ این سوال را به ذهن متبادر میکند که چارۀ کار چیست؟ چرا لیبرال-دموکراسی که روزی «پایان تاریخ» خوانده شد، از نظر اقتصادی مشکلآفرین ظاهر شد و با دموکراسی به سلطهجویان اجازۀ تحرّک بیشتری داد؟ پوزنر و ویل در این کتاب به ما نشان میدهند که چگونه نبود اندیشههای اقتصادی نو به وضع کنونی انسان منجر شده است. به اعتقاد نویسندگان این کتاب، توان نظریههای اقتصادی چپ و راست تحلیل رفته و پاسخگوی نیازهای انسان امروز نیست. اندیشۀ چپ با سقوط شوروی ناتوانی خود در برآوردهکردن نیازهای انسان را اثبات کرد و همچنین اندیشۀ راست حتی از پایبندی به ارزشهای خود نیز ناتوان است. از همینرو نویسندگان کتاب، با الگوگیری از فعّالیت نوابغ اقتصادی پیش از خود و توجّه به ارزشهای اصلی اندیشههای چپ و راست که امروزه نادیده گرفته میشوند، راهکار عملی خود مبنیبر ایجاد و توسعۀ «بازارهای رادیکال» را مطرح میکنند. راهکاری که با وضعیت انسان امروز که رو به سوی هوش مصنوعی دارد، انطباق داشته باشد؛ راهکاری که بازار را به ساحتهای مختلف زندگیمان توسعه دهد.
🆔 @SSL_Qasd
Eric Posner, E. Weyl - Radical Markets_ Uprooting Capitalism and Democracy for a Just Society-Princeton University Press (2018).pdf
3.92M
Radical Markets: Uprooting Capitalism and Democracy for a Just Society
Eric A. Posner and E. Glen Weyl
#نظام_های_اقتصادی
#نقد_کاپیتالیسم
🆔 @SSL_Qasd
📚 ۴۴مین نشست تخصصی #اقتصادنا
♦️رهایی از الیگارشی پولی و مالی؛ چگونه اقتصاد ایران را از مالی سازی نجات دهیم؟
🎤 احسان ولدان (پژوهشگر مؤسسه قصد)
📆 چهارشنبه ۱۷ شهریورماه ١۴٠٠
⏰ ساعت ١٧-١٩
📡شرکت در نشست از طریق:
1️⃣ تی وی حوزه به نشانی
http://tv.hozehkh.com/eco-tv
2️⃣سامانه آموزش مجازی هیئت اقتصاد به نشانی
https://eqtesad.lms2.hozehkh.com/ws/eqtesadona44
3️⃣صفحه اینستاگرام هیئت به نشانی
https://www.instagram.com/eghtesadhozehkh
@eghtesadhozehkh
#هیئت_اندیشه_ورز_اقتصاد_و_الگوی_پیشرفت_اسلامی
معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان
🆔 @SSL_Qasd
1_1162881542.mp3
38.89M
♦️رهایی از الیگارشی پولی و مالی؛ چگونه اقتصاد ایران را از مالی سازی نجات دهیم؟
🎤 احسان ولدان (پژوهشگر مؤسسه قصد)
@eghtesadhozehkh
#هیئت_اندیشه_ورز_اقتصاد_و_الگوی_پیشرفت_اسلامی
معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان
🆔 @SSL_Qasd
📕The gift relationship
نویسنده: ریچارد تیتموس (مؤسس رشته سیاستگذاری اجتماعی در مدرسه اقتصاد لندن"LSE")
#سیاست_گذاری_عمومی
#جامعه_شناسی_اقتصادی
🆔 @SSL_Qasd
ریچارد تیتموس(۱٩٧٣-۱٩۰٧) استادی پیشگام در حوزه سیاستگذاری اجتماعی بود. کتاب "رابطه هدیهای" مهم ترین و مشهورترین اثر اوست به طوری که در زمان انتشارش در سال ۱٩٧۰ نیویورک تایمز آن را یکی از ده کتاب مهم سال معرفی کرد.
تیتموس در این کتاب فرایند اهدای خون را در ایالات متحده و بریتانیا مقایسه می کند. سیستم بریتانیایی بر اهدای خون داوطلبانه متکی است درحالی که در سیستم آمریکایی عرضه خون در دست مؤسسات انتفاعی است. درنهایت او با این مقایسه نتیجه می گیرد که سیستم مبتنی بر نوعدوستی (Altruism) ایمن تر و از لحاظ اقتصادی کاراتر است.
استدلال تیتموس در رابطه با اینکه نوعدوستی چگونه افراد جامعه را به هم گره می زند، ابزار مهمی را برای تحلیل سیاست های رفاهی دراختیار می گذارد.
مطالعه این کتاب مسیر متفاوتی برای سیاست گذاری عرصه عمومی در پیش روی خواننده می گشاید.
🆔 @SSL_Qasd
🖌 "زندهرود و آب طلب نکرده"
به گواهی تاریخ، زایندهرود بارها خشک شده و دوباره جان گرفته؛ چنان جانگرفتنی که اجازه خطور احتمال خشکی را به ذهن نمیداده تا جایی که برخی گمان کردهاند این اولین خشکی زاینده رود است اما غافل از اینکه مردمان قبل، همین خشکی و زایش دوباره آب را در آن دیده بودند که زایندهرودش خواندند.
اما این خشکی با تجربههای قبل تفاوتی عمده دارد:
در خشکیهای قبل، یک عامل تغییردهنده وجود داشت و آن هم مشیّت الهی بود که به جهات مختلف حاکم میشده است. در این حالت، حکمت و قدرت الهی متضمّن رضایت خاطر انسان میشده و از طریق دعا و توسل و انابه، چشم بهسوی باری تعالی و فرمان او بر ابرهای آسمانش داشتهاند و چه خوش راهکاری بوده است؛ چرا که از این راه پیوند معنوی مجددی، بین نیاز انسانی و اجابت الهی برقرار میشده و به بیان آیه شریفه، این جریان محملی بوده برای نشاندادن و دیدن رحمت الهی و گوشزد کردن ولایت انحصاری او بر مخلوقاتش:
هُوَ الَّذِي يُنَزِّلُ الْغَيْثَ مِنْ بَعْدِ ما قَنَطُوا وَ يَنْشُرُ رَحْمَتَهُ وَ هُوَ الْوَلِيُّ الْحَمِيدُ «٢٨شوری»
اما در خشکی امروز، میتوان گفت یکی از جهات قرارگرفتن اراده الهی بر خشکی، دخالتهای بیشازحد انسانی و تدبیرهای او در عرض تدابیر الهی است. ریشه مشکل از آن جایی است که انسان ناسی که حالا خود را مدیر و مسئول میداند، گمان میکند متولی تأمین آب یک جمعیت سرزمینی است و خودش باید چارهای اندیشد. غافل از اینکه او و قلمرو ظاهری حاکمیتی او، جزء کوچکی از قلمرو بیحد و حصر فرمانروایی الهی است و این انسان اگر هم به فکر تدبیر مُدُن است باید اذن و توفیقش را از یگانه مدبّر هستی بخواهد و الّا نتیجه تدبیرش، بیتدبیری محض است. آنگونه که مرزهای سفاهت انسانی را تا جایی درمینوردد که برای مشکل آب، بحران آب میآفریند. این چنین افرادی برای این بیت از شیخ اجل سعدی شیرازی، تبدیل به مثال نقض میشوند:
به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل
و گر مراد نیابم به قدر وُسع بکوشم
شایسته و بایسته است که به این نوادر روزگار فهماند که نشستن باطل آنها از چه جایگاه رفیعی برخوردار است.
تعجب برانگیزتر آنکه مردمان ما برای رفع و دفع بلیّه رسیده از دست چنین انسانهایی، بار دیگر متوسل به همانها شدهاند. کسانی که در رثای تفکر و تدبیر و عملشان میتوان چنین سرود:
هر لحظه که می کوشی در کار کنی تدبیر
رنج از پی رنج آید، زنجیر پی زنجیر
درحالی که باید خطاب به آنها این مصرع را فریاد زد که:
مرا به خیر تو امید نیست، شرّ مرسان.
در تحلیل های امروزی، یک خطای راهبردی در جریان است و آن اینکه، سطح چارهاندیشیها و کنشگریها در لایه انسانی و مسئولین دولتی که مسبّبان وضع موجودند، باقیمانده و نگاه به بالا و دخیل کردن اراده الهی بر تغییر شرایط موجود از یادها رفته است.
دوصد البته که این نگاه، توجیهگر اشتباهات انسانی و رافع مسئولیت تصمیمسازان و تصمیمگیران و متولّیان اوضاع کنونی نیست و باز هم باید چاره اندیشید و تدبیر کرد اما با استمداد از مدبّر یکتا...
#یادداشت_وارده
🆔 @SSL_Qasd
📕 The Life of Adam Smith
نویسنده: ایان سیمپسون راس (زندگینامهنگار و استاد بازنشسته دانشگاه بریتیش کلمبیا)
#تاریخ_اندیشه_اقتصادی
🆔 @SSL_Qasd
ایان راس زندگینامه نگار آدام اسمیت در این کتاب که می توان گفت تنها کتابی است که زندگی اسمیت را در مقیاسی کامل بررسی کرده، آثار و نوشته های اسمیت را در زمینه زندگی و زمانه اش قرار داده و به تشریح آن ها پرداخته است.
این کتاب همچنین می تواند اطلاعات کاملی در رابطه با محیط اجتماعی و فکری اسکاتلند قرن هجدهم به علاقه مندان ارائه دهد.
همچنین کتاب ایده های دقیقی برای فهم شخصیت و زندگی اسمیت در اختیار خوانندگان قرار می دهد. سیر تحولات ایده های اسمیت و چگونگی ابراز این ایده ها در آثار و کتاب هایش به خوبی در این کتاب توضیح داده شده است.
جالب اینجاست که ایان راس نظراتی در رابطه با اینکه اگر ایده های اسمیت در مسائل و چالش های کنونی نظم اجتماعی و اقتصادی استفاده شود ارائه می دهد.
به عنوان مثال مسائل مربوط به بخش بانکی، چالش های نظم مالی کنونی و مقررات گذاری در بازارها از جمله مسائلی است که اسمیت قرن ٢۱ از زبان ایان راس به تشریح آن ها می پردازد.
🆔 @SSL_Qasd
The Life of Adam Smith(2nd Edition)2010.pdf
5.88M
The Life of Adam Smith
(2nd Edition)
Ian Simpson Ross
#تاریخ_اندیشه_اقتصادی
🆔 @SSL_Qasd