📕Radical Markets: Uprooting Capitalism and Democracy for a Just Society
نویسندگان:
اریک پوزنر(استاد برجسته دانشکده حقوق شیکاگو)
گلن ویل (اقتصاددان، متخصص طراحی بازار و پژوهشگر ارشد مایکروسافت)
#نظام_های_اقتصادی
#نقد_کاپیتالیسم
🆔 @SSL_Qasd
📕بازارهای رادیکال؛ ریشهکن کردن سرمایهداری و دموکراسی برای تحقق جامعهای عادلانه
نویسندگان: اریک پوزنر-گلن ویل
مترجم: علی خرمشاهی
نشر هورمزد
#نظام_های_اقتصادی
#نقد_کاپیتالیسم
🆔 @SSL_Qasd
وضعیت زندگی انسان در چند دهۀ اخیر با رشد نابرابری همراه بوده است. برای مثال در ایالات متّحده از ۱۹۷۰ به اینسو سهم یکدرصد بالای صاحبان ثروت دوبرابر افزایش یافته است. این الگو با شدّت متفاوت در کشورهای دیگر نیز تکرار شده است. وقوع بحرانهای مالی از جمله بحران مالی سال ۲۰۰۸ این سوال را به ذهن متبادر میکند که چارۀ کار چیست؟ چرا لیبرال-دموکراسی که روزی «پایان تاریخ» خوانده شد، از نظر اقتصادی مشکلآفرین ظاهر شد و با دموکراسی به سلطهجویان اجازۀ تحرّک بیشتری داد؟ پوزنر و ویل در این کتاب به ما نشان میدهند که چگونه نبود اندیشههای اقتصادی نو به وضع کنونی انسان منجر شده است. به اعتقاد نویسندگان این کتاب، توان نظریههای اقتصادی چپ و راست تحلیل رفته و پاسخگوی نیازهای انسان امروز نیست. اندیشۀ چپ با سقوط شوروی ناتوانی خود در برآوردهکردن نیازهای انسان را اثبات کرد و همچنین اندیشۀ راست حتی از پایبندی به ارزشهای خود نیز ناتوان است. از همینرو نویسندگان کتاب، با الگوگیری از فعّالیت نوابغ اقتصادی پیش از خود و توجّه به ارزشهای اصلی اندیشههای چپ و راست که امروزه نادیده گرفته میشوند، راهکار عملی خود مبنیبر ایجاد و توسعۀ «بازارهای رادیکال» را مطرح میکنند. راهکاری که با وضعیت انسان امروز که رو به سوی هوش مصنوعی دارد، انطباق داشته باشد؛ راهکاری که بازار را به ساحتهای مختلف زندگیمان توسعه دهد.
🆔 @SSL_Qasd
Eric Posner, E. Weyl - Radical Markets_ Uprooting Capitalism and Democracy for a Just Society-Princeton University Press (2018).pdf
3.92M
Radical Markets: Uprooting Capitalism and Democracy for a Just Society
Eric A. Posner and E. Glen Weyl
#نظام_های_اقتصادی
#نقد_کاپیتالیسم
🆔 @SSL_Qasd
📚 ۴۴مین نشست تخصصی #اقتصادنا
♦️رهایی از الیگارشی پولی و مالی؛ چگونه اقتصاد ایران را از مالی سازی نجات دهیم؟
🎤 احسان ولدان (پژوهشگر مؤسسه قصد)
📆 چهارشنبه ۱۷ شهریورماه ١۴٠٠
⏰ ساعت ١٧-١٩
📡شرکت در نشست از طریق:
1️⃣ تی وی حوزه به نشانی
http://tv.hozehkh.com/eco-tv
2️⃣سامانه آموزش مجازی هیئت اقتصاد به نشانی
https://eqtesad.lms2.hozehkh.com/ws/eqtesadona44
3️⃣صفحه اینستاگرام هیئت به نشانی
https://www.instagram.com/eghtesadhozehkh
@eghtesadhozehkh
#هیئت_اندیشه_ورز_اقتصاد_و_الگوی_پیشرفت_اسلامی
معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان
🆔 @SSL_Qasd
1_1162881542.mp3
38.89M
♦️رهایی از الیگارشی پولی و مالی؛ چگونه اقتصاد ایران را از مالی سازی نجات دهیم؟
🎤 احسان ولدان (پژوهشگر مؤسسه قصد)
@eghtesadhozehkh
#هیئت_اندیشه_ورز_اقتصاد_و_الگوی_پیشرفت_اسلامی
معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان
🆔 @SSL_Qasd
📕The gift relationship
نویسنده: ریچارد تیتموس (مؤسس رشته سیاستگذاری اجتماعی در مدرسه اقتصاد لندن"LSE")
#سیاست_گذاری_عمومی
#جامعه_شناسی_اقتصادی
🆔 @SSL_Qasd
ریچارد تیتموس(۱٩٧٣-۱٩۰٧) استادی پیشگام در حوزه سیاستگذاری اجتماعی بود. کتاب "رابطه هدیهای" مهم ترین و مشهورترین اثر اوست به طوری که در زمان انتشارش در سال ۱٩٧۰ نیویورک تایمز آن را یکی از ده کتاب مهم سال معرفی کرد.
تیتموس در این کتاب فرایند اهدای خون را در ایالات متحده و بریتانیا مقایسه می کند. سیستم بریتانیایی بر اهدای خون داوطلبانه متکی است درحالی که در سیستم آمریکایی عرضه خون در دست مؤسسات انتفاعی است. درنهایت او با این مقایسه نتیجه می گیرد که سیستم مبتنی بر نوعدوستی (Altruism) ایمن تر و از لحاظ اقتصادی کاراتر است.
استدلال تیتموس در رابطه با اینکه نوعدوستی چگونه افراد جامعه را به هم گره می زند، ابزار مهمی را برای تحلیل سیاست های رفاهی دراختیار می گذارد.
مطالعه این کتاب مسیر متفاوتی برای سیاست گذاری عرصه عمومی در پیش روی خواننده می گشاید.
🆔 @SSL_Qasd
🖌 "زندهرود و آب طلب نکرده"
به گواهی تاریخ، زایندهرود بارها خشک شده و دوباره جان گرفته؛ چنان جانگرفتنی که اجازه خطور احتمال خشکی را به ذهن نمیداده تا جایی که برخی گمان کردهاند این اولین خشکی زاینده رود است اما غافل از اینکه مردمان قبل، همین خشکی و زایش دوباره آب را در آن دیده بودند که زایندهرودش خواندند.
اما این خشکی با تجربههای قبل تفاوتی عمده دارد:
در خشکیهای قبل، یک عامل تغییردهنده وجود داشت و آن هم مشیّت الهی بود که به جهات مختلف حاکم میشده است. در این حالت، حکمت و قدرت الهی متضمّن رضایت خاطر انسان میشده و از طریق دعا و توسل و انابه، چشم بهسوی باری تعالی و فرمان او بر ابرهای آسمانش داشتهاند و چه خوش راهکاری بوده است؛ چرا که از این راه پیوند معنوی مجددی، بین نیاز انسانی و اجابت الهی برقرار میشده و به بیان آیه شریفه، این جریان محملی بوده برای نشاندادن و دیدن رحمت الهی و گوشزد کردن ولایت انحصاری او بر مخلوقاتش:
هُوَ الَّذِي يُنَزِّلُ الْغَيْثَ مِنْ بَعْدِ ما قَنَطُوا وَ يَنْشُرُ رَحْمَتَهُ وَ هُوَ الْوَلِيُّ الْحَمِيدُ «٢٨شوری»
اما در خشکی امروز، میتوان گفت یکی از جهات قرارگرفتن اراده الهی بر خشکی، دخالتهای بیشازحد انسانی و تدبیرهای او در عرض تدابیر الهی است. ریشه مشکل از آن جایی است که انسان ناسی که حالا خود را مدیر و مسئول میداند، گمان میکند متولی تأمین آب یک جمعیت سرزمینی است و خودش باید چارهای اندیشد. غافل از اینکه او و قلمرو ظاهری حاکمیتی او، جزء کوچکی از قلمرو بیحد و حصر فرمانروایی الهی است و این انسان اگر هم به فکر تدبیر مُدُن است باید اذن و توفیقش را از یگانه مدبّر هستی بخواهد و الّا نتیجه تدبیرش، بیتدبیری محض است. آنگونه که مرزهای سفاهت انسانی را تا جایی درمینوردد که برای مشکل آب، بحران آب میآفریند. این چنین افرادی برای این بیت از شیخ اجل سعدی شیرازی، تبدیل به مثال نقض میشوند:
به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل
و گر مراد نیابم به قدر وُسع بکوشم
شایسته و بایسته است که به این نوادر روزگار فهماند که نشستن باطل آنها از چه جایگاه رفیعی برخوردار است.
تعجب برانگیزتر آنکه مردمان ما برای رفع و دفع بلیّه رسیده از دست چنین انسانهایی، بار دیگر متوسل به همانها شدهاند. کسانی که در رثای تفکر و تدبیر و عملشان میتوان چنین سرود:
هر لحظه که می کوشی در کار کنی تدبیر
رنج از پی رنج آید، زنجیر پی زنجیر
درحالی که باید خطاب به آنها این مصرع را فریاد زد که:
مرا به خیر تو امید نیست، شرّ مرسان.
در تحلیل های امروزی، یک خطای راهبردی در جریان است و آن اینکه، سطح چارهاندیشیها و کنشگریها در لایه انسانی و مسئولین دولتی که مسبّبان وضع موجودند، باقیمانده و نگاه به بالا و دخیل کردن اراده الهی بر تغییر شرایط موجود از یادها رفته است.
دوصد البته که این نگاه، توجیهگر اشتباهات انسانی و رافع مسئولیت تصمیمسازان و تصمیمگیران و متولّیان اوضاع کنونی نیست و باز هم باید چاره اندیشید و تدبیر کرد اما با استمداد از مدبّر یکتا...
#یادداشت_وارده
🆔 @SSL_Qasd