eitaa logo
کمال الدین
104 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
2.5هزار ویدیو
59 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کار عالمانه همراه با دقت در مسئله انتظار کلامی از مقام معظم رهبری
شرح فرازي از دعاي شب مبعث؛ محمد(ص) مصداق عيني «تجلي اعظم» در خلقت مبعث، احياء نهان خفته انسان و پيوند دوباره او با عرشيان است، نوري که تجلي کننده نام «اعظم الهي» بر بندگان است، نور هدايت بر انسان مي‌تاباند و نهاد او را گرمايي از عشق و سوز مي‌بخشد. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) به نقل از مركز خبر حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمين سيدعلي طباطبائي فرازهايي از دعاي شب 27 رجب را شرح داده است كه به ميمنت بعثت حضرت خاتم‌الرسل تقديم مي‌گردد. در دعاي شب بيست و هفتم ماه رجب آمده است؛ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِالتَّجَلِّي [بِالنَّجْلِ‏] الْأَعْظَمِ فِي هَذِهِ اللَّيْلَةِ مِنَ الشَّهْرِ الْمُعَظَّمِ وَ الْمُرْسَلِ الْمُكَرَّمِ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ أَنْ تَغْفِرَ لَنَا مَا أَنْتَ بِهِ مِنَّا أَعْلَمُ يَا مَنْ يَعْلَمُ وَ لَا نَعْلَمُ اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِي لَيْلَتِنَا هَذِهِ الَّتِي بِشَرَفِ الرِّسَالَةِ فَضَّلْتَهَاو... (مفاتيح الجنان، در اين دعاي عظيم الشان، خدا را به تجلي اعظم قسم مي‌دهيم، که بر اساس اين دعاي شريف، مصداق عيني «تجلي اعظم» وجود مبارک خاتم انبياء (صلي الله عليه و آله) ياد شده است.) براي تبيين اين مطلب چند نکته قابل توجه است؛ نکته اول اين است که در فرهنگ متعالي دين اسلام و در فرهنگ نهج‌البلاغه علوي، که مبيّن حقايق ناب اسلام است، «خلقت» که از اوصاف فعلي خداي سبحان است، عبارت است از «تجلي خالق در چهره مخلوق‌هاي گوناگون»، لذا وجود مبارک اميرالمومنين(ع) در خطبه 108 نهج‌البلاغه مي‌فرمايد «الْحَمْدُ لِلَّهِ الْمُتَجَلِّي لِخَلْقِهِ بِخَلْقِه»[1] سراسر جهان جلوه‌گاه فيض الهي است و همه موجودات، تجلي الهي هستند و خداي سبحان در خلقش تجلي پيدا کرده است، لذا سراسر عالم تجلي‌گاه فيض الهي مي‌شود، پس در تعبير نهج‌البلاغه سراسر عالم تجلي الهي است. اميرالمومنين (عليه السلام) در نهج‌البلاغه به صورت خاص، قرآن کريم را تجلي الهي معرفي کرده‌اند[2] و آنجا که فرمود « الْحَمْدُ لِلَّهِ الْمُتَجَلِّي لِخَلْقِهِ بِخَلْقِه» اشاره به تجلي عام خدا است و همه خلقت و نظام آفرينش تجلي خالق است. * تعريف «تجلي» و تفاوت آن با «تجافي» نکته دوم: عنوان «تجلي» از لطيف‌ترين تعابير عرفاني است که قرآن و عترت از آن ياد کرده‌اند و سالکان دورانديش، جذب اين تعبير شده‌اند. «تجلي» به معني تابش و تابيدن است، تابش نور را تجلي مي‌گويند؛ در بحث «نزول» قرآن کريم، مطرح شده است که نزول حقايق و اشيا به دو نحو است، گاهي به نحو «تجلي» است و گاهي به نحو «تجافي» است، معاني اين دو واژه بايد روشن شود و بدون آشنايي با مفهوم اين دو واژه به حقيقت مطلب نمي‌توان رسيد. فرق «تجلي» با «تجافي» در اين است که «تجلي» نوعاً در معارف و حقايق و مجردات به کار مي‌رود و «تجافي» در ماديات و امور طبيعي استعمال مي‌شود «تجافي» در قرآن درباره اهل نماز شب، وارد شده است که آنها «تجافي» دارند «تَتَجافي جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضاجِعِ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفاً وَ طَمَعا»[3] تجافي به معناي کنده شدن و جدا شدن است، قرآن درباره اهل نماز شب مي‌گويد: ايشان بدن‌هايشان را از مضجع و خوابگاه مي‌کَنند. نزول به نحو تجافي به اين معني است که يک حقيقتي در يک موطن و جايگاهي است و از آن موطن جدا مي‌شود و به موطن ديگر مي‌رود، مثلاً نزول قطرات باران به نحو «تجافي» است، يک قطره باران وقتي در بالا است در پايين نيست و اگر آن قطره به پايين آمد، ديگر در بالا نيست؛ پس «تجافي» به معناي «جدا شدن» از مکان اولي است و در هر مرحله‌اي، اگر موجودي از آن مرحله جدا شد و به جاي ديگر رفت، مي‌گويند «تجافي» يافت؛ يعني از آنجا جدا شد و به جاي ديگر رفت، اما «تجلي» اين‌گونه نيست، «تجلي» به معناي «تابيدن» است، اگر امري، اصل و حقيقت در يک موضع خاصي باشد، آن موجود در عين حالي که در موطن خود هست در مواطن ديگر نيز مي‌تابد و «تجلي» مي‌کند، مثلاً نزول آفتاب به نحو «تجلي» است، آفتاب از محلي که حضور دارد حرکت نمي‌کند، بلکه در عين حالي که آنجاست شعاع او حرکت مي‌کند و همه جا را فرا مي‌گيرد اين نحوه تابش را تجلي مي‌گويند، پس در «تجلي» شي، در عين حالي که در محل خودش محفوظ است در عوالم ديگر هم رقيقه‌اي از او مي‌تابد و مي‌درخشد و وجود و اثر دارد در عين حالي که حقيقت او در آن مکان نيست. «خلقت» که از اوصاف خداست عبارت است از: «تجلي خالق در چهره مخلوقات گوناگون»؛ يعني اين که عالم، تجلي خداست و نور الهي است که متجلي شده است؛ عالم حقيقت و وجودي دارد که از خداست و ماهيتي دارد که از خود اوست؛ ماهيت از خدا نيست، بلکه وجود از آن خداست، مثلا وقتي آفتاب به ديواري مي‌تابد و ديوار را روشن مي‌کند؛ سايه از ديوار است نه از آفتاب، عالمِ خلقت، تجلي خداست و خلقت از خدا جدا نيست و خداي متعال با اسم شريف «فاطر» جلوه کرده است و همه «منفطر»
از او هستند، همه تجلي او مي‌باشند و همه مي‌گويند: «خدا». در دعاي کميل حضرت امير(ع) به ما آموخت که اينگونه خدا را بخوانيم «و بِأسمائک التي مَلأتْ أرکانَ کلَ شي‌ءٍ»[4] «اسما» از «وسم» است «وسم» به معناي «نشانه»، ما در اين دعا خطاب به حضرت حق مي‌گوييم : خدايا اسما و نشان‌هاي تو، ارکان وجود عالم را پر کرده است؛ يعني همه تجلي او هستند اگر بحث «تجلي»، به خوبي تشريح شود مي‌بينيم که اين همان حرف عارف کامل امام رضوان الله تعالي عليه است که در يک جمله فرمود: «عالم محضر خداست»[5] يعني عالم تجلي اوست و اين حرف بلندي است، يعني از هر ذره‌اي که مي‌بينيم پي به حقيقت عالم مي‌بريم چون اين وجود يک وجود بريده نيست، در متن عالم، تجافي راه ندارد و يک ذره از حقيقت عالم را نمي‌يابيد که از تمام جهت از حقيقتش خارج شده باشد. * تجلي حق مراتب گوناگون دارد نکته دوم: تجلي حق؛ مقول به تشکيک است، يعني داراي مراتب گوناگوني است. عالم تجلي خداست، اما اين تجلي مراتبي دارد، به اين بيان که «تشکيک و تعدد مراتب که در درجات تجلي، مشهود است به مراتب ظهور بر مي‌گردد» اين مراتب تجلي که همان مراتب ظهور حق تعالي است، آن قدر اوج مي‌گيرد تا به «تجلي اعظم» مي‌رسد پس همه عالم تجلي خداست و اين مراتب تجلي ناظر به مراتب ظهور است و اين تجليات، در نهايت به حقيقتي مي‌رسد که از آن تعبير به «تجلي اعظم» مي‌شود، چراکه او عالي‌ترين مرحله از مراتبي است که تجلي حضرت حق در اوست. حقيقت ختمي‌مرتبت در سير صعودي و ارتقا وجودي‌اش به مرحله‌اي رسيده است که با صادر نخستين پيوند وجودي پيدا کرده است و «صادر نخستين» که «رق منشور»[6] نظام هستي است، تمام کلمات بر او منقش است و از آن جايي که وجود مبارک خاتم‌الانبياء عالي‌ترين مرتبه ظهور حق را داراست، تجلي اعظم حق تعالي است، هر چند ديگر موجودات هم تجلي خدا هستند، اما اين وجود مبارک به خاطر شدت قرب و سعه وجوديش به اين مقام راه يافته است، قرآن فرموده است «وَ أَنَّ إِلي رَبِّکَ الْمُنْتَهي»[7] همه وجودات عالم امکان به منزله رود و جوي‌هايي هستند که به رود نظام هستي که وجود خاتم انبياست متصل مي‌شوند، به پيامبر(ص) خطاب مي‌کند که همه اين «سير حُبي» نظام هستي به سوي رب توست، رب تو يعني «رود نيل» نظام هستي پس وجود مبارک ختمي مرتبت به بارگاهي رسيده است که عالي‌ترين مرتبه ظهور حق را داراست به اين جهت او تجلي اعظم شده است.
کفعمی در بلد الامین فرموده که در شب مبعث این دعا را بخوانند: اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِالتَّجَلِّی الْأَعْظَمِ فِی هَذِهِ اللَّیْلَةِ مِنَ الشَّهْرِ الْمُعَظَّمِ وَ الْمُرْسَلِ الْمُکَرَّمِ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ أَنْ تَغْفِرَ لَنَا مَا أَنْتَ بِهِ مِنَّا أَعْلَمُ یَا مَنْ یَعْلَمُ وَ لا نَعْلَمُ...... اللَّهُمَّ فَإِنَّا نَسْأَلُکَ بِالْمَبْعَثِ الشَّرِیفِ وَ السَّیِّدِ اللَّطِیفِ وَ الْعُنْصُرِ الْعَفِیفِ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ أَنْ تَجْعَلَ أَعْمَالَنَا فِی هَذِهِ اللَّیْلَةِ وَ فِی سَائِرِ اللَّیَالِی مَقْبُولَةً وَ ذُنُوبَنَا مَغْفُورَةً وَ حَسَنَاتِنَا مَشْکُورَةً وَ سَیِّئَاتِنَا مَسْتُورَةً وَ قُلُوبَنَا بِحُسْنِ الْقَوْلِ مَسْرُورَةً وَ أَرْزَاقَنَا مِنْ لَدُنْکَ بِالْیُسْرِ مَدْرُورَةً....... اللَّهُمَّ إِنَّا نَسْأَلُکَ بِاسْمِکَ الْعَظِیمِ وَ مُلْکِکَ الْقَدِیمِ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَغْفِرَ لَنَا الذَّنْبَ الْعَظِیمَ إِنَّهُ لا یَغْفِرُ الْعَظِیمَ إِلا الْعَظِیمُ...........فَأَسْأَلُکَ بِهِ وَ بِاسْمِکَ الْأَعْظَمِ الْأَعْظَمِ الْأَعْظَمِ الْأَجَلِّ الْأَکْرَمِ الَّذِی خَلَقْتَهُ فَاسْتَقَرَّ فِی ظِلِّکَ فَلا یَخْرُجُ مِنْکَ إِلَی غَیْرِکَ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَیْتِهِ الطَّاهِرِینَ وَ أَنْ تَجْعَلَنَا مِنَ الْعَامِلِینَ فِیهِ بِطَاعَتِکَ وَ الْآمِلِینَ فِیهِ لِشَفَاعَتِکَ...... عید مبعث بر همه شما ارادتمندان به رسول اکرم صلی الله علیه و اله وسلم مبارک باشد
‏فیلم از طرف سیدکمال الدین عمادی
هدایت شده از صدای ایران | VOI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 وضعیت عجیب در بیمارستا‎ن‎های بعد از ورود 🔻 در صدای ایران همه چیز را شفاف ببینید👇 http://eitaa.com/joinchat/1564672000C862dbe03c9
هدایت شده از KHAMENEI.IR
990103_ سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب.mp3
11.9M
🎙 بشنوید | صوت کامل سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب. ۱۳۹۹/۱/۳ 💻 @Khamenei_ir
‏عکس از سیدکمال الدین عمادی
💐 بخش سوم: 3⃣ شرح و توضیح 🌺 یکی از راه‌ هایی که انسان می تواند از طریق آن، با خدای خود مناجات و راز و نیاز ‌کند، دعا و نیایش است. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: دعا، اسلحه مومن و ستون دین و نور آسمان ها و زمین است. دعا یکی از بهترین عبادت ها و موجب کمال نفس و قرب به خداوند است. خداوند در قرآن کریم بندگان را به دعا کردن دعوت فرموده و می فرماید: مرا بخوانید تا شما را اجابت کنم، کسانی که از عبادت من تکبر ورزند به زودی با ذلّت داخل دوزخ خواهند شد. خداوند انسان را تشویق می کند که هنگام فقر و نیاز دست به درگاه خدا بر دارد تا از منبع فیض لایزال الهی نیازمندی های خویش را بر طرف سازد. 🌷 انسان به چهار دلیل باید پیوسته با خدا راز و نیاز بگوید: 1⃣ برای رفع نیازمندی های مادی و معنوی 2⃣ حفظ دستاوردهای مادی و معنوی 3⃣ برای برطرف کردن زیان های اجتماعی که مولود حوادث و غفلت ها و هواهاست. به همین جهت در حدیث آمده "دعا بلا را دفع می‌کند". 4⃣ دعا غذای روح است. انسان مومن همیشه و در هر حال دعا می کند، پس باید در هر حال نه فقط در حال اضطرار و بن بست خدا را بخواند. بر گرفته از کانال بر بال صحيفه از حجت‌الاسلام طاهر خوش دامت افاضاته
هوالحکیم بلا انسان ها ستوده میکند👇 🔰 داستان: ☘ توی یه موزه معروف که با سنگ های مرمر کف پوش شده بود، مجسمه بسیار زیبای مَرمَرینی به نمایش گذاشته شده بودند که مردم از راه های دورو نزدیک واسه دیدنش به اونجا می اومدن و کسی نبود که اونو ببینه و لب به تحسین باز نکنه. ☘ یه شب سنگ مرمری که کف پوش اون سالن بود با مجسمه، شروع به حرف زدن کرد و گفت: این، منصفانه نیست! چرا همه پا روی من می ذارن تا تو رو تحسین کنن؟! مگه یادت نیست؟! ما هر دومون توی یه معدن بودیم، مگه نه؟ این عادلانه نیست! من خیلی شاکیم! 🌿 مجسمه لبخندی زد و آروم گفت: یادته روزی که مجسمه ساز خواست روت کار کنه، چقدر سرسختی و مقاومت کردی؟ برگرفته از کانال بربال صحيفه طاهر خوش
خوی خویش، خوی خدا نویسنده: ابراهیم طالبی دارابی [دامنه] به نام خدا. سلام. مولوی در دیوان شمس غزلی دارد ڪه دانستن آن لطفی بر روح و روان آدمی‌ست. از درخت آغاز می‌شود و با یڪ سیر طبیعی و تاریخی، به ملڪوت و خوی و خُلق خدا می‌رسد. هدف درین غزل شناساندن انسان به اصل حرڪت و هجرت و تحرّڪ است. با این مطلع: درخت اگر متحرّڪ بُدی ز جای به جا نه رنج ارّه ڪشیدی نه زخم‌های جفا شرح می‌ڪنم ڪمی، تا محتوای این غزل در دسترس باشد، البته به فهم اندڪم: مولوی پس از مثال درخت -ڪه همیشه اسیر ارّه و تبر است، چون یڪ «جا» ایستاده است و قدرت حرڪت و جابه‌جایی و هجرت ندارد- برای آثار و نتایج اصلِ حرڪت، وارد مثال‌های مهم می‌شود تا اثبات ڪند حرڪت بر سڪون چه فضیلت‌هایی به‌ بار می‌آورد؛ ازین‌رو در بیت دوم از مهتاب می‌گوید ڪه اگر ساڪن می‌بود، مانند صخره‌ی سخت بود و نوری از آن بر ما نمی‌تابید. بعد، از فُرات و دجله و جیحون نام می‌برَد ڪه اگر مانند دریا راڪد بودند، تلخ و شور می‌شدند. و بعد از هوا، اسم می‌برَد ڪه اگر حاقِن (=حبس و ساڪن) بود، چاه زهر می‌شد نه اڪسیژن و مایه‌ی حیات. آنگاه آب دریا را مثال می‌زند ڪه چون به آسمان سفر ڪرد، از تلخی خلاص شد و باران شد و بارید. در بیت ششم اوج می‌گیرد و از زبانه‌ی آتش یاد می‌ڪند ڪه اگر شعله نڪشد در خاڪسترش می‌میرد و به فنا می‌رود. مولوی حالا با این شش مثال وارد تاریخ می‌شود. اول از حضرت یوسف (ع) اسم می‌آورَد ڪه چون از ڪنعان و ڪنار پدر به مصر هجرت ڪرد، به یڪ استثنا و نمونه تبدیل شد. و از حضرت موسی (ع) می‌گوید ڪه از ڪنار مادر به مدین آمد و مولا شد. و با مثال بعدی وقتی از حضرت عیسی (ع) یاد می‌ڪند بر «دوام سفر» مسیح تأڪید می‌ڪند ڪه مانند چشمه حیات‌بخش شد. آنگاه به نهایت عشق می‌رسد و می‌گوید: «نگر به احمد مُرسل ڪه مڪّه را بگذاشت» و آن حضرت ختمی مرتبت (ص) به مدینه هجرتی دسته‌جمعی ڪرد و با این حرڪت و ترڪ مڪه والا گشت. و آنگاه از سفر معراج یاد می‌ڪند ڪه رسول رحمت (ص) به مرتبه‌ی ملاقات نائل آمد. ملاقاتی آنچنان نزدیڪ و نزدیڪ، ڪه [قَابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنَى: به اندازه‌ی فاصله‌ی دو ڪمان گشت یا نزدیڪ تر: همان آیه‌ی آشنای ۹ نجم] سپس مولوی از مخاطبان غزلش عذرخواهی می‌ڪند اگر چنانچه با چند مثال پی‌درپی، ملول گشتند و بلافاصله آخرین حرفش را در بیت ۱۴ به صحنه می‌آورد ڪه سفر و حرڪت از خُلق و خویِ خویش است به خوی و خُلق خدا. این‌گونه زیبا: چو اندڪی بنمودم بدان تو باقی را ز خویِ خویش سفر ڪن به خوی و خُلقِ خدا یعنی می‌فرماید من اندڪی ازین مثال‌های حرڪت در طبیعت و تاریخ را برشمردم، باقیمانده‌ی مثال‌ها را خودتان حدس بزنید ڪه اوج همه‌ی سفرها این سفر است: ز خویِ خویش سفر ڪن به خوی و خُلقِ خدا. ۴ فروردین ۱۳۹۹
روسیه بیشتر از ۵۰۰ شیر را در جـاده ها رها کرده , تا اطمینان حاصل کند که مردم در طولِ شیوع بیماری کرونا ویرس از خانه های شان بیرون نروند , .@Tweety_offical
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شب گذشته مردم شهر طنجه كه در شمالى ترين نقطه كشور مغرب قرار دارد واز تاريخى كهن برخوردار است ، براى نخستين بار تمام ساكنين اين شهر بر بام خانه ها وبالكن ها وخيابانها آمده ونداى الله اكبر را با دلهاى شكسته وديده هاى اشكبار به سوى آسمان سردادند ودست استغاثه به سوى درگاه الهى دراز نمودند كه مورد رحمت وعفو قرار گرفته ومردم جهان را از اين بيمارى نجات دهد......... @hodhod110 اندک اندک معلوم میشود که نه تنها دین و دعا و نیایش و توسل در برابر علم زانو نزد بلکه این علم پژشکی و دستگاههای عریض و طویل بهداشت با بودجه های سرسام آور است که شرمسار مردم و مردم شرمسار از خدای خویش که چرا با اندک رفا و خوشی حقیقت خود را فراموش میکند ان الانسان لیطغی ان رآه استغنی عمادی
هدایت شده از بیداری ملت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴تو برنامه کودک‌شو از کودک سوال میکنن قهرمان زندگیت کیه میگه حاج قاسم سلیمانی اگر سردار سلیمانی مارا شهید کردند آمریکا با حاج قاسم‌های آینده چه خواهد کرد؟ ✍️بیداری ملت @bidariymelat
هدایت شده از بیداری ملت
🔴فقط یه لحظه تصور کنید بجای این پرستاران بیمارستانی در نیویورک که یکی از ثروتمندترین شهرهای دنیا است و هنوز لباسهای مخصوص دریافت نکرده اند و به کیسه زباله پناه برده اند، در یکی از بیمارستانهای شهر قم پرستاران از کیسه زباله برای محافظ از خود استفاده میکردند، چه اتفاقی در رسانه های داخلی و بین المللی می افتاد در داخل که اصلاطلبان و ضدانقلاب و دیگر جماعت غربزده حتما بصورت رسمی اعلان جنگ با حکومت میکردند.... اما چون این تصاویر مربوط به آمریکاست خفه شده اند همه ..... 🔴 بیداری ملت @bidariymelat @bidariymelat
هدایت شده از @AntiBBC
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به صراحت گفت دوراه پیش روی ماست کاهش زادو ولد و افزایش مرگ و میر افشای راز ارتباط کرونا با برنامه انتخاباتی ترامپ در شبکه الجزیره وقتی اعراب هم آمریکا را مسئول شیوع کرونا می دانند! @AntiBBC
قرائت دعای هفتم صحيفه به در درخواست برخی از مومنان.m4a
5.21M
از حاج آقای عمادی به درخواست برخی از مومنان قرائت و ارسال شد
هدایت شده از صدای ایران | VOI
🛳 دریایی، راهکار دولت ایتالیا برای کمبود تجهیزات بهداشتی! 🔸وزیر تجارت تونس: ایتالیایی‌ها یک کشتی حامل مواد الکلی و ضدعفونی‌کننده را در دریای مدیترانه به مقصد تونس، به غارت برده‌اند. 🔹اتفاقی که برای این کشتی رخ داد همانند سرقت محموله ماسک‌های اهدایی چین به ایتالیا در جمهوری چک است. 🔸تمامی کشورهای اروپایی در ترس و دلهره به سر می‌برند و همه آن‌ها از ترس ویروس کرونا تجهیزان پزشکی را به سرقت می‌برند. 🔹این کشورهایی که از یکدیگر دزدی می‌کنند اتحادیه اروپا هستند. البته اتحادیه اروپایی دیگر باقی نمانده است. ✍ظاهرا اروپا در حال بازگشت به دوره طلایی دزدان دریایی در قرن هفدهم میلادی است. 🆔 @voinews