چای روضه 2.mp3
10.95M
🔊 #صوتی | تنظیم #استودیویی
📝 چای روضه
👤 کربلاییسیدمحمدرضا #نوشه_ور
▪️#امام_حسین
📌 #اربعین ؛ ۱۴۰۲
رسانه اهلبیتمدیا
@AhleBeytMedia
Www.AhleBeytMedia.ir
برای چشمهایت.mp3
7.99M
🔊 #صوتی | تنظیم #استودیویی
📝 برای چشمهایت
👤 کربلاییسیدمحمدرضا #نوشه_ور
▪️#امام_حسین
📌 #اربعین ؛ ۱۴۰۲
رسانه اهلبیتمدیا
@AhleBeytMedia
Www.AhleBeytMedia.ir
Eshghe Moghaddas - Master 003 (2).mp3
9.95M
🔊 #صوتی | تنظیم #استودیویی
📝 عشق مقدس
👤 کربلاییسیدمحمدرضا #نوشه_ور
▪️#امام_حسین
📌 #اربعین ؛ ۱۴۰۲
رسانه اهلبیتمدیا
@AhleBeytMedia
Www.AhleBeytMedia.ir
Booye Haram - Master 003 - New.mp3
7.21M
🔊 #صوتی | تنظیم #استودیویی
📝 عمود سلام
👤 کربلاییسیدمحمدرضا #نوشه_ور
▪️ویژه #اربعین ؛ ۱۴۰۲
رسانه اهلبیتمدیا
@AhleBeytMedia
Www.AhleBeytMedia.ir
رخصت.mp3
7.17M
🔊 #صوتی | تنظیم #استودیویی
📝 رخصت
👤 کربلاییسیدمحمدرضا #نوشه_ور
▪️#اربعین
رسانه اهلبیتمدیا
@AhleBeytMedia
Www.AhleBeytMedia.ir
یارا.mp3
8.12M
🔊 #صوتی | تنظیم #استودیویی
📝 یارا
👤 کربلاییسیدمحمدرضا #نوشه_ور ؛ کربلاییمحمدحسین #پویانفر
▪️#امام_حسین
📌 #اربعین ؛ ۱۴۰۲
رسانه اهلبیتمدیا
@AhleBeytMedia
Www.AhleBeytMedia.ir
دَم و بازدَم .mp3
7.56M
🔊 #صوتی | تنظیم #استودیویی
📝 دَم و بازدَم
👤 کربلاییسیدمحمدرضا #نوشه_ور
▪️#امام_حسین
📌 ویژه #اربعین ؛ ۱۴۰۲
رسانه اهلبیتمدیا
@AhleBeytMedia
Www.AhleBeytMedia.ir
زائر اربعین .mp3
8.82M
🔊 #صوتی | تنظیم #استودیویی
📝 زائر اربعین
👤 کربلاییسیدمحمدرضا #نوشه_ور
▪️ویژه #اربعین ؛ ۱۴۰۲
رسانه اهلبیتمدیا
@AhleBeytMedia
Www.AhleBeytMedia.ir
27.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 نماهنگ «رزق اشک!»
🎙 سیدرضا نریمانی
#اللهم_ارزقنا_کربلا
#اربعین | #کربلا
╭──────๛- - - - - ┅╮
│🏴 @Mabaheeth 🥀
╰─────────────
OstadAbedi_Aklag_14011014.mp3
3.33M
#اخلاق #درس_اخلاق
#خشم #غضب #پرخاش
#لا_اکراه_فی_الدین
#مدارا #مدارا_انگاری
فایل صوتی بیانات بیانات اخلاقی استاد احمد عابدی درباره خشم
جلسه ششم
💠 خشم و غضب ۶
✳️ مدارا و مدارا انگاری
🔹 معنای آیه «لا اکراه فی الدین»
🔹 نسبت آیات ارشاد و نهی از منکر با آیه
«لا اکراه فی الدین»
🔹 فرق حقیقت و واقعیت.
🔹 چه کسانی پرخاش میکنند!
🔹 مدارا و مدارا انگاری
____________________________
بعد از جلسه درس خارج فقه، چهارشنبه ۱۴ دیماه ۱۴۰۱، حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها
🆔 @ahmad_aabedi
#اخلاق #درس_اخلاق
#خشم #غضب
#مدارا #مدارا_انگاری
#پرخاش #لا_اکراه_فی_الدین
#جادلهم-بالتی_هی_احسن
متن📜بیانات اخلاقی استاد احمد عابدی درباره خشم و غضب
#جلسه_ششم
🔰بسم الله الرحمن الرحیم
💠 بحث درباره این بود که یکی از رذائل اخلاقی غضب و پرخاشگری است، کسانی که نمی توانند دیگران را تحمل کنند لذا جوش می کنند و عصبانی می شوند، یک حرفی می زنند یا کاری می کنند که نباید انجام می دادند.
🔹این آیه شریفه قرآن در آیه الکرسی که می فرماید«لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ»(بقره، ی 256) را معمولا معنا می کنند به اینکه اکراه یا اجباری در اصول دین نیست، یعنی کسی را به اجبار نمی شود مسلمان کرد.
ولی احتمال این دارد که این آیه شریفه که فرموده «دین»، فقط اصول دین که دین نیست، فروعِ دین هم دین است، مسائل اخلاقی هم دین هستند.
🔹این آیه که نمی فرماید لا اکراه در اصول دین، بلکه لااکراه در مطلق دین، اگر مطلق باشد در فروع دین هم لا اکراه فی الدین است.
اگر کسی مسلمان است اما نماز نمی خواند، آیا اینجا میشود اکراه کنیم به اینکه نماز بخواند؟ آیا اینجا درست است بگوییم لا اکراه فی الدین یعنی اجبار بر فروع دین هم نداریم؟
🔹به عبارت دیگر روشن است که در دین دو چیز مسلم و واجب است: یکی نهی از منکر، یکی هم ارشاد جاهل واجب است.
یعنی مسأله گفتن واجب است، مردم بایداحکام خدای متعال را یاد بگیرند ولی اگر کسی حالا نهی از منکر و ارشاد را انجام داد ولی در عین حال طرف مقابل منکر را انجام می دهد یا کسی واجب خودش را ترک می کند.
این همین چیزی که در «تحریر الوسیله» هم هست می فرماید که نهی ازمنکر شرایط و مراتبی دارد. : اول انکار قلبی، دوم انکار با زبان، ولی سوم و چهارم که انکار ِ با «یَد» باشد(با دست بخواهیم جلوی کسی را بگیریم یا بزنیم یا بکشیم) این ها همه حکم حاکم می خواهد، 👈 بدون حکم حاکم که نمی شود کسی را کشت بگوییم داشت منکر انجام می داد.
🔹یعنی آن هایی که منع است و باید جلوی یک گناه را گرفت آن ها حکم حاکم می خواهد، قاضی باید حکم دهد قضاوت کند اما آن مقداری که وظیفه من و شماست: ارشاد جاهل واجب است و نهی از منکر هم نهی زبانی واجب است بیشتر از این نه.
💠 بیشتر از این ما باید اینطور بگوییم: یک چیزی حقیقت است و یک چیزی واقعیت است.
🔹حقیقت این است که حق اینست که باید خدا را پرستید، حق این است که باید نماز خواند باید باحجاب بود باید گناه نکرد، این حق است.
🔸اما واقعیت چیست؟ واقعیت اینست که بعضی مردم این کارها را انجام نمی دهند بعضی از مردم مقیّد به این واجبات یا ترک محرمات نیستند. آنچه که وظیفه داریم این است که باید مدارا کنیم با مردم به این معنا که خودمان را حق بدانیم «وَ يَسْتَنْبِئُونَكَ أَ حَقٌّ هُوَ قُلْ إِي وَ رَبِّي إِنَّهُ لَحَقٌّ»(یونس، ی 53) : بگو به خدا قسم همین حق است، اینکه باید حرف خدا را گوش کرد، دستورات خدا واجبات و محرمات، والله اینها درست است 👈 قُلْ إِي وَ رَبِّي إِنَّهُ لَحَقٌّ.
🔸پس اگر بحث بر سر اینست که چه کسی برحق است و کی باطل؟ آنچه که خدای متعال و پیغمبر اکرم فرمودند این ها درست است و برحق است واقعیت است. اما اینکه حالا مردم چقدر به اینها عمل می کنند؟ واقعیت اینست که خیلی ها به این ها عمل نمی کنند. اگر بحث سرِ حق است، این ها حق است و غیر از این ها هم باطل است. اما اگر بحث سر اینست که حالا آنکه این ها را عمل نمی کند و حق هم نیست، آیا آن ها باید از حقوقشان هم محروم شوند. یعنی حقوق اجتماعی آن ها باید سلب شود؟ نه اینطوری نیست،
🔹 اینکه مثلا قرآن می فرماید: «جادِلْهُمْ بِالَّتي هِيَ أَحْسَنُ»(نحل، ی 125) جادلهم یعنی چی؟ یعنی اینکه با نرمی با لطافت با یک حرفی که آن ها بپذیرند با آنها حرف بزنیم، اینها همه معنی اش اینست که یعنی جوش نکنید یعنی عصبانی نشوید یعنی پرخاشگر نکنید. اگر شخصی گناهی می کند باید به او تذکر داد، انجام داد داد، نداد هم نداد دیگر ما که مسئول مردم نیستیم. وقتی می گوییم که لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ، یعنی لا اکراه در مطلق دین.
@ahmad_aabedi
ادامه متن در پست زیر 👇👇👇
ادامه متن بالا (جلسه ششم در مورد پرخاش و غضب)👇
💠 نکته ی بعدی این است اگر ما کلمه «مدارا» و «مدارا انگاری» را در زندگی خودمان پیاده کنیم(و همه این هایی که توضیح دادم مبانی مدارا بود)، اگر که مدارا داشته باشیم آن وقت دیگر عصبانی نخواهیم شد آنوقت دیگر غضب نمی کنیم.
🔸قبلا هم در بحث جهاد این را عرض کرده بودم آن آیات شریفه ی قرآن که می فرماید: «...وَاغلُظ عَلَيهِم ۚ ...»(توبه، ی 73) این واغلظ علیهم به معنی خشونت نیست، 👈این واغلظ علیهم، قبلا شواهدش را هم گفته بودم: معنی آیه شریفه اینست که شما در دینتان سفت و محکم باشید، دیگران شما را متزلزل نکنند اما نه اینکه شما پرخاش کنید و خشونت داشته باشید.
🔹مثلا قرآن یک جا می فرماید: «وَدُّوا لَوْ تُدْهِنُ فَيُدْهِنُونَ»(قلم، ی 9) و اغلظ علیهم یعنی این. آنها دوست دارند شما مثل روغن شل شوید، آن ها خودشان هم شل هستند اما شما شل نشوید، محکم باشید. این شل نشدن، سفت بودن، اعتقاد داشتن به حرف خدا را می گوییم واغلظ علیهم. 👈 هم علامه طباطبایی در المیزان این آیه را اینگونه معنا کرده است هم درمجمع البیان.
💠 بنابراین کسی پرخاش می کند که اهل مدارا نیست. پیغمبر صلی الله علیه و آله، همه زندگیش مدارا بود اهل بیت علیهم السلام همه زندگیشان بر مدارا است.
🔸خلفای بنی امیه و بنی عباس این ها اهل مدارا نبودند تاریخ هم فراوان نشان می دهد که چقدر اینها جنایت کردند اما پیغمبر صلی الله علیه و آله اهل مدارا بود و مدارا دین را پیش برد.
شاید در آینده مواردی را هم از مدارا بگویم، خواستم امروز چند نمونه هم از مدارا در زندگی شهید سلیمانی عرض کنم (که سالگرد ایشان هم نزدیک است) اما به همین کفایت می کنم.
_وصل الله علی محمد وآله الطاهرین.
(14 دی ۱۴۰۱)
🆔 @ahmad_aabedi