💢دلیل تغییر لحن بن سلمان نسبت به ایران از زبان شاهزاده سعودی!
🔻یکی از شاهزادگان سعودی بازگشت احتمالی واشنگتن به برجام را دلیل تغییر لحن ولیعهد عربستان نسبت به ایران می داند.
🔻عبدالرحمن بن مساعد، شاهزاده سعودی میگوید که برخی متغیرهای بین المللی باعث تغییر لحن محمد بن سلمان نسبت به جمهوری اسلامی ایران شده است.
🔻این شاهزاده سعودی که از طریق کلاب هاوس در یک نشست شرکت کرده بود خاطرنشان کرد: درخصوص روابط با ایران برخی رویکردهای بین المللی درحال تغییر است زیرا آمریکا آماده بازگشت به برجام است.
🔻عبدالرحمن بن مساعد در ادامه گفت: برخی درمورد دلیل تغییر لحن محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در رابطه با ایران سوال می کنند، دلیل تغییر لحن محمد بن سلمان نزدیک شدن زمان بازگشت به برجام است زیرا عربستان تلاش می کند که در این توافق حضور داشته باشد و سناریوی توافق قبلی که در سال ۲۰۱۵ امضا شد تکرار نشود؛ توافقی که میان ایران و جامعه بین المللی بدون مشارکت کشورهای منطقه انجام شد.
🔻وی همچنین تاکید کرد که هر اتفاقی رخ بدهد عربستان حامی مساله فلسطین خواهد ماند و موضع خود را تغییر نخواهد داد.
❇️کانال مطالعات تخصصی عربستان سعودی
✅@Saudistudies
❇️با سلام و احترام
پوزش از اینکه چند روزی به جهت مشکلات فنی در خدمت کاربران عزیز نبودیم.
به امید خداوند، هر چه سریعتر فعالیت خودمان را از سر خواهیم گرفت.
ممنون از لطف و محبتتان
❇️کانال مطالعات تخصصی عربستان سعودی
✅@Saudistudies
💢۴ سال پس از ولیعهدی محمد بن سلمان؛ از #حذف شاهزادگان تا #سرکوب مخالفان!
🔻محمد بن سلمان طی ۴ سال ولیعهدی خود در عربستان عمده تلاشهای خود را متمرکز بر حذف رقیبان و مخالفان برای رسیدن به تاج و تخت پادشاهی کرده است.
📌ادامه گزارش در👇🏼
❇️کانال مطالعات تخصصی عربستان سعودی
✅@Saudistudies
مطالعات تخصصی عربستان سعودی
💢۴ سال پس از ولیعهدی محمد بن سلمان؛ از #حذف شاهزادگان تا #سرکوب مخالفان! 🔻محمد بن سلمان طی ۴ سال ول
#گزارش
🔻به نقل از الاخبار، ارتش مگسهای الکترونیکی «محمد بن سلمان» چهارمین سالگرد ولیعهدی وی را تبریک گفتند و این درحالی است که وی دستاوردهایی را در دوران ولیعهدی خود نداشته و او حتی در میان شاهزادگان آل سعود به دلیل سرکوبکردن آنها و سیاست متزلزلش با مخالفتهای شدیدی رو به رو است.
🔻محمد بن سلمان از چهار سال گذشته که ولیعهدی را برعهده گرفته از هیچ اقدام ناپسندی برای رسیدن به تاج و تخت پادشاهی دریغ نکرده است. تعدادی از شاهزادگان آل سعود پس از عبدالعزیز آل سعود با سرمایهگذاری بر روی فرزندانشان تلاش کردند تا آنها را به جبهه قدرت هدایت کنند.
🔻نایف برای فرزندش محمد و همچنین « عبدالله عبر متعب» رئیس گارد ملی عربستان از جمله کسانی بودند که برای سمت ولیعهدی بعد از عبدالعزیز آل سعود تلاش زیادی کردند که موفق نشدند.
🔻اگر محمد بن سلمان به همراه « سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان ،« دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا ، «جرد کوشنر» داماد و مشاور ارشد ترامپ و همچنین « محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی کودتایی را ترتیب نمیداد، شانس رسیدن به سمت ولیعهدی نداشت. محمد بن سلمان عربستان را تبدیل به یک زندان بزرگ برای رقبای سیاسی خود یعنی پسر عموهایش، روحانیون و فعالان سیاسی کرد که آنها انتقادات خود را از خلال توییتر یا بیانیهای بیان میکردند و بلافاصله پس از انتقادشان مجازات و یا به اجبار ناپدید میشدند. آل سعود حتی کسانی را که اساسا مخالف حاکمیت آل سعود نبودند، مانند «سلمان العوده» مبلغ برجسته سعودی، نیز مورد سرکوبگری خود قرار داد؛ چراکه وی در توئیتی خواستار پایان دادن به محاصره قطر شده بود.
🔻آیا محمد بن سلمان میتواند حکومت خود را بدون حمایت بخش بزرگی از شاهزادگان سعودی و با توجه به تشدید سرکوبگری آنها حفظ کند و آیا رقابت محمد بن سلمان با عموهایش که هنوز در قید حیات هستند و فرزندان بسیاری دارند ادامه و پیامدهایی بر نهاد حاکم سعودی و شاید بر خود عربستان دارد؟
🔻آغاز کمپین دستگیری، قتل و ناپدید شدن اجباری ، مجازاتهای شدید زندانیان آزادی بیان، ممنوع السفر شدن آنها از سوی محمد بن سلمان منجر به ظهور مخالفان زیاد و سازمانیافتهای شده و این مسأله برای اولین بار در تاریخ عربستان باعث شد تا بسیاری از احزاب، رسانهها در داخل و خارج از کشور با یکدیگر علیه حکومت آل سعود متحد شوند. مخالفان سعودی مقیم خارج از عربستان به ویژه آمریکا از اقدامات و جنایتهای محمد بن سلمان انتقاد و یا حتی برخی سیاستهای وی را مورد تمسخر قرار میدهند و این درحالیاست که خانوادههای آنها در داخل عربستان سعودی در بازداشت به سر میبرند.
🔻«عمر الزهرانی» مخالف مقیم کانادا در یوتیوب خود اعلام کرد که اخیرا یک هیئت آمریکایی از عربستان سعودی خواستار آزادی «محمد بن نایف» ولیعهد سابق سعودی و همچنین « احمد بن عبدالعزیز» برادر کوچک ملک سلمان و پسر و دختر «سعدالجبری»مسئول سابق سازمان اطلاعات عربستان شدند.اما تحول اصلی در جریان سازماندهی مخالفان، تاسیس حزب «التجمع الوطنی» در سپتامبر گذشته بود که «یحیی عسیری» فعال و حقوقدان عربستانی مقیم لندن، این حزب مخالف را رهبری میکند و «مضاوی الرشید»، «سعید بن ناصر الغامدی» شهروندان سعودی مقیم لندن، «عبدالله العوده» عربستانی مقیم آمریکا و «عمر بن عبدالعزیز» مقیم کانادا از اعضای دیگر این حزب هستند و هدف از تشکیل این حزب مصونیت عربستان از نا آرامیها و دیکتاتوری مطلق در این کشور و زمینه سازی برای برقراری دموکراسی با انتقال مسالمتآمیز قدرت است.
🔻محمد بن سلمان در آخرین مصاحبه خود نشان داد که در جلب حمایت خاندان خود هیچ پیشرفتی نداشته و کمپین سرکوبگری وی نیز مخالفان را مهار نکرده است تاجایی که بسیاری از آنها وی را در مصاحبهاش مورد تمسخر قرار دارند.
🔻اما ولیعهد از حمایت برخی از شاهزادههای سعودی مانند « بندر بن سلطان» و « ترکی الفیصل» که در نفرت او از « ملک عبدالله» پادشاه سابق عربستان مشترک هستند، برخوردار است. بندر بن سلطان در حال حاضر از طریق دخترش «ریما بنت بندر بن سلطان» سفیر فعلی عربستان در واشنگتن نقش پشتیبان در واشنگتن را بازی میکند و ریما از تجربه پدرش به عنوان سفیر 22 ساله در آمریکا در دوران ریاست جمهوری « جورج بوش» بهره میبرد. بندر بن سلطان با ملک عبدالله خصومتی دیرینه دارد؛چرا که ملک عبدالله وی را در سال 2005 از سمت سفیر عربستان در واشنگتن برکنار و سپس در سال 2012 به عنوان رئیس اطلاعات عمومی منصوب کرد و در سال 2014 وی را از سمتش به اتهام حمایت از تروریستها در سوریه و عراق برکنار کرد.
مطالعات تخصصی عربستان سعودی
💢۴ سال پس از ولیعهدی محمد بن سلمان؛ از #حذف شاهزادگان تا #سرکوب مخالفان! 🔻محمد بن سلمان طی ۴ سال ول
🔻بندر بن سلطان یکی از معدود افرادی است که به طور علنی پس از انتشار گزارش آمریکا در خصوص مشارکت ولیعهد سعودی در قتل « جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی از شاهزاده محمد بن سلمان حمایت کرده است. نفرت ترکی فیصل از ملک عبدالله چیزی کمتر از نفرت بندر از او نیست؛چراکه ملک عبدالله، ترکی فیصل را از سمت سفیری در واشنگتن در سال 2007 برکنار کرد تا مشاور خود «عادل الجبیر» را جایگزین وی کند.
🔻پس از آنکه آنکارا خبرهای ترور خاشقجی را منتشر کرد، «خالد فیصل» برادر ترکی فیصل و فرماندار مکه کسی بود که توسط پادشاه سلمان برای مذاکره با ترکیه اعزام شد ، اما هنگامی که آنها حاضر به سرپوش گذاشتن این جنایت نشدند، با بدبینی و دستخالی بازگشت.
🔻«عبدالعزیز الفیصل» پسر ترکی فیصل و وزیر کشاورزی عربستان مورد تحسین بن سلمان قرار گرفت؛ چرا که وی مسئول هزینه کلان ورزشی عربستان به عنوان میزبان ورزشهای بینالمللی بود که حدود 1.5 میلیارد دلار هزینه کرد تا از طریق برگزاری رویدادهای ورزشی مهم در عربستان بتواند تصویر منفی بن سلمان در افکار عمومی را صیقل دهد. همچنین ترکی فیصل اولین عضو خانواده آل سعود است که در حاشیه کنفرانس «امنیت و همکاری اروپا» با مسئولان رژیم اسرائیل ملاقات کرد همانطور که وی پس از درز اخبار دیدار محرمانه « بنیامین نتانیاهو» نخستوزیر رژیم صهیونیستی با ولیعهد سعودی در نئوم، در کنفرانس گفتگوی منامه درگیری لفظی با «گابی اشکنازی» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی انجام داد.
🔻در نتیجه به نظر میرسد بحرانها و چالشهای موجود در عربستان مقدمهای برای یک مبارزه تلخ و طولانی میان ولیعهد سعودی و مخالفان وی است و پیشبینی میشود که شاهزادگان آل سعود پس از مرگ ملک سلمان مشروعیت محمد بن سلمان را زیر سوال ببرند؛ چراکه درحال حاضر مشروعیت وی توسط قدرت پدرش در جریان است.
❇️کانال مطالعات تخصصی عربستان سعودی
✅@Saudistudies
💢تیتر قابل تأمل #عکاظ روزنامه رسمی عربستان!
❇️کانال مطالعات تخصصی عربستان سعودی
✅@Saudistudies
💢تأکیدشیخ عبداللطيف آل الشيخ وزیر امور اسلامی عربستان بر تعطیلی بلندگوهای مساجد عربستان و ممنوعیت پخش اذان و قرآن از آنان!!
❇️کانال مطالعات تخصصی عربستان سعودی
✅@Saudistudies
مطالعات تخصصی عربستان سعودی
💢تأکیدشیخ عبداللطيف آل الشيخ وزیر امور اسلامی عربستان بر تعطیلی بلندگوهای مساجد عربستان و ممنوعیت پخ
#گزارش_تکمیلی
🔻عبداللطیف آل الشیخ وزیر امور اسلامی عربستان سعودی از محدود کردن بلندی صدای بلندگوهای مساجد دفاع کرد و گفت دلیل این تصمیم شکایت مردم بوده است.
🔻وزارت امور اسلامی عربستان هفته پیش اعلام کرده بود که بلندی صدا نباید بیش از یکسوم حداکثر صدای بلندگوها باشد.
🔻اما این تصمیم اعتراض گستردهای را در شبکههای اجتماعی برانگیخت و هشتگی که خواستار ممنوعیت پخش موسیقی با صدای بلند در رستوران و کافهها است داغ شد.
🔻عبداللطیف آل الشیخ در ویدئویی که از تلویزیون دولتی پخش شد گفت برخی از شکایتها از طرف مادروپدرهایی بوده که میگویند صدای بلندگوی مسجد خواب فرزندانشان را به هم میریزد و کسانی که میخواهند نماز بخوانند لازم نیست منتظر اذان مسجد بمانند.
🔻عبداللطیف در پاسخ به انتقادهایی که در اینترنت شده، منتقدان را "دشمنان پادشاهی عربستان" خواند و آنها را متهم کرد که"میخواهند افکار عمومی را تحریک کنند".
🔻اعمال این محدودیت در راستای سیاست محمد بن سلمان، ولیعهد، برای لیبرالتر کردن جامعه محافظهکار عربستان و کم کردن نقش مذهب در زندگی اجتماعی دیده میشود.
❇️کانال مطالعات تخصصی عربستان سعودی
✅@Saudistudies
مطالعات تخصصی عربستان سعودی
💢تأکیدشیخ عبداللطيف آل الشيخ وزیر امور اسلامی عربستان بر تعطیلی بلندگوهای مساجد عربستان و ممنوعیت پخ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢تناقض در صحبت های شیخ #صالح_الفوزان وهابی!
گفته ایشان در سابق : "بلندگوها نعمت اند!"
گفته ایشان در حال حاضر: "بلندگوها فاجعه و مصیبتند!"
⁉️به گفته یکی از کاربران شبکه های اجتماعی، علمای سلاطین همانند تغییر لباس، فتاوی خود را تغییر می دهند...
❇️کانال مطالعات تخصصی عربستان سعودی
✅@Saudistudies
💢سعد الغامدی از مخالفین و منتقدین نظام عربستان در مصاحبه ای با الرأي الآخر: رژیم سعودی در تجاوزات اشغالگران علیه فلسطینی ها شریک آنان است!
❇️کانال مطالعات تخصصی عربستان سعودی
✅@Saudistudies
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢طی بیست سال گذشته، عربستان سعودی حدود 973 میلیارد دلار (3.6 تریلیون ریال) برای خرید #اسلحه هزینه کرده است. رقمی بسیار عظیم که معادل بودجه چندین ساله برخی کشورها است!!!
📌جزئیات بیشتر در ویدئوی بالا...
❇️کانال مطالعات تخصصی عربستان سعودی
✅@Saudistudies
مطالعات تخصصی عربستان سعودی
📚#معرفی_کتاب #هزار_توی_سعودی (روایتی از #جامعه و #حکومت_عربستان_سعودی) مؤلف: کارنالیوت هاوس ناشر:
📚#برشی_کوتاه از کتاب هزار توی سعودی📚
📗محمد بن عبدالوهاب روحانی ای بود که با آل سعود متحد شده بود تا اولین حکومت سعودی را حدود 150 سال پیش تر تأسیس کنند. عبدالوهاب این گونه ترویج کرده بود که تعلق به امت، بر هر قید و بند اجتماعی دیگر ارجحیت دارد. بر اساس موعظه های او، هر فردی که بر اساس چیز دیگری به غیر از قرآن حکم می کرد کافر یا بی ایمان بود. معنایش این بود که قانون قبیله ای می بایست ذیل قانون خدا باشد.
🔹هزار توی سعودی، روایتی از جامعه و حکومت عربستان سعودی، ص34.
❇️کانال مطالعات تخصصی عربستان سعودی
✅@Saudistudies
#مقاله
💢#رسانه در کشور عربستان سعودی...
🔸عربستان سعودی قبل از هر کشور دیگر عربی در منطقه خلیج [فارس] با روزنامه ها آشنا گردید. اولین #روزنامه در این کشور در دوران عثمانی در مکه مکرمه منتشر گردید. روزنامه نگاری در عربستان سعودی در طی یک قرن از تاریخ آن از مراحل مختلفی گذشته است.
🔸هم اکنون بیش از ده روزنامه یومیه در تعداد زیادی از مجلات و فصلنامه ها در عربستان سعودی منتشر می شوند. هم چنین دو روزنامه «الحیاه و الشرق الائوسط» که در شهرهای عربستان چاپ می شوند؛ در لندن منتشر می گردند. روزنامه «الوطن» که در سال 2000 راه اندازی شد؛ بالاترین سطح انتشار در سعودی را به دلیل شیوه طراحی متمایز آن با نشریات داخلی دیگر داشته است.
🔸#رادیو در سعودی در اواخر دهه هفتاد قرن گذشته راه اندازی شد. این رسانه نقش برجسته ای در آگاهی بخشیدن به جامعه و تشویق مردم به مشارکت در توسعه ملی عربستان سعودی پس از صدور نفت و به کارگیری درآمدهای آن برای تقویت زیرساخت های کشور داشت.
🔸#تلویزیون نیز نقش مهمی در فرهنگ سازی و ایجاد فضای سرگرم کننده برای مردم داشت. این رسانه در طی سال های گذشته تحولات زیادی پیدا کرد. پنج شبکه ماهواره ای تخصصی در زمینه های مختلف راه اندازی شد که یکی از شبکه های مزبور خصوصی (غیر دولتی) می باشد.
🌐منبع : رسانه ها در کشورهای عربی خلیج فارس، دکتر محمد بن عوض المشیخی، ترجمه: دکتر حسن بشیر.
📌ادامه مقاله در👇🏼
❇️کانال مطالعات تخصصی عربستان سعودی
✅@Saudistudies
مطالعات تخصصی عربستان سعودی
#مقاله 💢#رسانه در کشور عربستان سعودی... 🔸عربستان سعودی قبل از هر کشور دیگر عربی در منطقه خلیج [فار
#مقاله رسانه در کشور عربستان سعودی...
(بخش اول)
💢مقدمه
🔸مطبوعات در عربستان سعودی بر اساس ناشران آن ها، از سه دوره تاریخی گذشته اند. منطقه «حجاز» اولین منطقه ای است که در آن روزنامه ها قبل از مناطق دیگر عربستان، ظهور یافتند. به این دلیل که شهرهای منطقه حجاز مانند «مکه مکرمه» و «مدینه منوره» به علت وجود علما و طلاب مختلف از نقاط مختف جهان، از فرهنگی ترین مناطق جهان اسلام می باشند. مورخان تاریخ مطبوعات در سه دوره مطبوعاتی عثمانی، مطبوعات هاشمی و نیز دوره سوم یعنی زمان تشکیل مملکت عربستان سعودی سخن می گویند.
🔸مراحل تحول مطبوعات عربستان سعودی
1- مطبوعات در دوره عثمانی
🔸حجاز هم چون سایر کشورهای عربی، بخشی از دولت عثمانی بزرگ تا زمان سقوط آن در دهه های اول قرن بیستم به حساب می آمد.
🔸اولین چاپ خانه در حجاز توسط والی آن «عثمان نوری باشا» در سال 1882 راه اندازی گردید. تاسیس این چاپ خانه نقش مهمی در ظهور مطبوعات در حجار داشت.
🔸یکم. حجاز: نشریه هفتگی «حجاز» که توسط دولت عثمانی در مکه منتشر می شد را می توان اولین روزنامه منطقه حجاز دانست. منابع مصری تاکید دارند که روزنامه مذکور در تاریخ 1882، یعنی همان سالی که چاپ خانه وارد مکه شد؛ راه اندازی گردید. اما بسیاری از مورخان سعودی، از جمله «عثمان حافظ» و «عبد الرحمن الشبیلی» تاریخ راه اندازی این روزنامه را به سوم نوامبر 1908 بر می گردانند.
🔸احتمالاً نظر مورخان سعودی به حقیقت نزدیک تر باشد. روزنامه حجاز، مطبوعه ای هفتگی و سیاسی است که به دو زبان عربی و ترکی در 4 صفحه منتشر می شد. این روزنامه ارگان «جمعیت اتحاد و ترقی» ترکیه بود. وطبوعه ای دولتی بود که در آن آگهی ها و اعلامیه های رسمی دولت که مستقیماً توسط حکومت عثمانی یا والی حجاز صادر می گردیدند؛ منتشر می کرد. یکی از شخصیت های مهمی که با این نشریه همکاری می کرد؛ «شیخ محمود شلهوب» بود که از اعیان مکه مکرمه به حساب می آمد. «حجاز» پس از 7 سال انتشار در تاریخ 22 فوریه 1914 متوقف گردید؛ آخرین شماره آن (175) بود.
🔸دوم. شمس الحقیقة: شمس الحقیقه پس از یک سال انتشار نشریه هفتگی «الحجاز» در ماه فوریه سال 1909 در مکه مکرمه راه اندازی شد. مطبوعه سیاسی متنوعی است که صاحب امتیاز آن «محمد توفیق مکی» و سردبیرش «عبد الله قاسم» بود.
🔸علی رغم این که «شمس الحقیقه»مطبوعه ای مستقل بود ولی در جهت خدمت به اهداف «جمعیت الاتحاد و الترقی» ترکیه گام بر می داشت. این روزنامه پس از چند ماه از صدور به دلیل عدم توانایی پرداخت هزینه های خود متوقف گردید.
🔸سوم. الاصلاح الحجازی:این نشریه در جده توسط مجموعه ای از اهالی شهر در تاریخ 17 می 1909 راه اندازی شد. «راغب مصطفی توکل» از موسسین نشریه و «ادیب داوود» که یک روزنامه نگار لبنانی است؛ سردبیر تحریریه آن بود. بر عکس دو مطبوعه قبلی (الحجاز و شمس الحقیقه)، نشریه «الاصلاح الحجازی» طرفدار دولت عثمانی نبود؛ بلکه منتقد سیاست های دولت مرکزی عثمانی در ترکیه که توسط «جمعیت الاتحاد و الترقی» پی گیری می شد؛ بود.
🔸«الاصلاح الحجازی» پس از چند ماه از انتشار، به دلیل فشارهای سیاسی دولت مرکزی عثمانی و نیز عدم امکان تامین هزینه های آن متوقف گردید.
🔸چهارم. صفاء الحجاز: اولین شماره این روزنامه در اگوست 1909 در مکه منتشر گردید. مطبوعه ای سیاسی – تجاری است که صاحب امتیاز آن «احمد رأفت اسکندرانی» بود. «صفاء الحجاز» نشریع ای خطی بود که بر روی ژلاتین چاپ می گردید و تنها دو شماره از آن منتشر شد. شماره اول آن در تاریخ 29 اگوست و شماره دوم آن در تاریخ 6 دسامبر 1909 انتشار یافت. پس از آن تاریخ، نشریه مزبور متوقف گردید.
🔸پنجم. الرقیب: اولین شماره این نشریه در ماه ژانویه 1909 منتشر شد. موسسین آن «ابراهیم خطاب» و «أبوبکر داغستانی» است. این مطبوعه اولین نشریه ای است که در شهر «مدینه منوره» منتشر می شد. «الرقیب» بر روی ژلاتین چاپ می شد و به همین دلیل انتشار آن با مشکل روبه رو شد و لذا به سرعت متوقف گردید.
🔸ششم. المدینه منوره: اولین شماره این مطبوعه در 16 نوامبر 1909 در مدینه منوره منتشر گردید. موسس آن «مأمون الارزنجانی» بود. این نشریه نیز بر روی ژلاتین چاپ می شد. هیچ روز معینی برای انتشار آن وجود نداشت. «المدینه منوره» از مطبوعات حامی دولت عثمانی بود ولی عمر آن به طول نینجامید و متوقف گردید.
🔸هفتم. «الحجاز»: اولین شماره این مطبوعه در 7 اکتبر 1916 در مدینه منوره و در آخر دوره عثمانی انتشار یافت. مطبوعه ای سیاسی – عمومی است که سه بار در هفته منتشر می شد. این نشریه سپس به مطبوعه ای روزانه تبدیل شد که به جز در روزهای جمعه در همه روزهای دیگر هفته منتشر می شد. «الحجاز» روزنامه ای دولتی بود بیان گر سیاست های دولت عثمانی بود. این مطبوعه پس از 7 ماه از انتشار متوقف گردید.
مطالعات تخصصی عربستان سعودی
#مقاله 💢#رسانه در کشور عربستان سعودی... 🔸عربستان سعودی قبل از هر کشور دیگر عربی در منطقه خلیج [فار
🔸چهره غالب روزنامه های دوره عثمانی کوتاه بودن عمر آن هاست. به ویژه روزنامه های که توسط افراد خاصی منتشر می شدند؛ مانند: «صفاء الحجاز»، «الاصلاح الحجازی» و «الرقیب». علت کوتاه بودن عمر این مطبوعات عدم وجود امکانات کافی مانند چاپ خانه، کاغذ و نویسندگان با تجربه بود.
🔸بیشتر مطبوعات دوره عثمانی از نشریات غیر دولتی بودند؛ به جز آن هایی که از طرف حاکم (مانند «الحجاز» یا «شمس الحقیقه») منتشر می شدند که نشریات مدافع سیاست های دولت عثمانی بودند.
🔸انتشار مطبوعات به ویژه نشریه «حجاز» در دوره عثمانی، باعث ظهور حرکت های ادبی و فکری در حجاز و مناطق مجاور آن گردید.
🔸بیشتر مطبوعات مزبور در ایالت حجاز پس از تسلط دولت عثمانی در سال 1908 بر آن سرزمین ظهور یافتند. دولت عثمانی اجازه داده بود که مطبوعاتی در کلیه مناطق زیر دست خود منتشر شوند. لذا منطقه حجاز در سال 1909 شاهد صدور نشریه شده بود.
❇️کانال مطالعات تخصصی عربستان سعودی
✅@Saudistudies
💢توزیع یک میلیون قرآن با ترجمه به ۱۰ زبان در عربستان
🔸 وزارت امور اسلامی عربستان سعودی یک میلیون نسخه از #قرآن_کریم با ترجمه به ۱۰ زبان زنده دنیا را میان ۴۱۳ انجمن تبلیغ و ارشاد در این کشور توزیع کرد.
🔸به دستور سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، وزارت امور اسلامی، تبلیغ و ارشاد این کشور با همکاری چاپخانه قرآنی ملک فهد در مدینه منوره، یک میلیون نسخه قرآن کریم در اندازههای مختلف و با ترجمههایی به بیش از ۱۰ زبان زنده دنیا، میان ۴۱۳ مؤسسه و انجمن تبلیغ و ارشاد در سراسر عربستان سعودی توزیع کرد.
🔸عبداللطیف آل الشیخ، وزیر امور اسلامی عربستان سعودی و سرپرست چاپخانه قرآنی ملک فهد از ملک سلمان و ولیعهد او به خاطر اهتمام جدی به انجمنها و مؤسسات ارشاد و تبلیغ این کشور قدردانی کرد و گفت که این امر در آموزش و آگاهسازی نسل جوان نسبت به علوم قرآنی و حمایت از فعالیتهای انجمن های ارشاد بسیار مؤثر بوده است.
🔸وی افزود: حمایتهای مستمر از انجمنها موجب میشود که آنها در تحقق رسالت و اهداف کلی وزارتخانه مبنی بر گسترش #اعتدال و #میانهروی براساس کتاب و سنت و خدمت به جامعه موفق باشند.
❇️کانال مطالعات تخصصی عربستان سعودی
✅@Saudistudies
مطالعات تخصصی عربستان سعودی
#مقاله 💢#رسانه در کشور عربستان سعودی... 🔸عربستان سعودی قبل از هر کشور دیگر عربی در منطقه خلیج [فار
#مقاله رسانه در کشور عربستان سعودی...
(بخش دوم)
💢2. مطبوعات در دوره هاشمی
🔸در این دوره با حکومت اشراف به رهبری «الشریف حسین» بر حجاز آغاز گردید. در این دوره سه روزنامه و یک مجله منتشر گردید.
🔸یکم. القبله: روزنامه «القبله» در تاریخ 15 اگوست 1916 منتشر گردید. «القبله» اولین روزنامه ای است که در دوره هاشمی در حجاز انتشار یافت. این روزنامه دو بار در هفته منتشر می شدو در چاپ خانه «مطبعه الامیریه» در مکه مکرمه چاپ می گردیدند. «القبله» مطبوعه ای سیاسی – عمومی بود که به نشر اعلامیه های دولتی اهتمام می ورزیدند. این روزنامه عملاً سخن گوی دولت هاشمی به حساب می آمد (9). تیراژ این روزنامه 4 صفحه ای پنج هزار نسخه در هر شماره بود. برخی از نویسندگان و اندیشمندان که معروف ترین آنان «فؤاد الخطیب» بود و مسئول امور خارجی دولت هاشمی بود با روزنامه مزبور همکاری داشتند. یکی از ویژگی های «القبله» بلاغت ادبی آن بود که با سایر روزنامه های منطقه متمایز بود. این مطبوعه در تاریخ 25 سپتامبر 1924 یعنی پس از 8 سال و 5 ماه از انتشار متوقف گردید.
🔸دوم. الفلاح: اولین شماره «الفلاح» در تاریخ 21 اکتبر 1919 در شهر دمشق منتشر گردید؛ سپس به حجاز منتقل شد. اولین شماره آن که در مکه منتشر گشت در تاریخ 8 سپتامبر 1920 توسط صاحب امتیاز آن «عمر شاکر» بود. این مطبوعه در روز شنبه هر هفته منتشر می شد ولی در سال 1924 متوقف گردید. یکی از ویژگی های این روزنامه شیوه بلیغ ادبی آن به ویژه در نوشتن مقالات ادبی بود.
🔸سوم. برید الحجاز: اولین شماره این روزنامه به عنوان مطبوعه ای سیاسی – عمومی در تاریخ 26 نوامبر 1924 در جده منتشر گردید. «محمد صالح نصیف» مالک و سردبیر این مطبوعه چهار صفحه ای که روزهای یکشنبه و چهارشنبه هر هفته منتشر می شد؛ بود. «برید الحجاز» در زمان شریف «علی بن الحسین» که پدرش به نفع وی از قدرت صرف نظر کرد؛ منتشر می شد. این نشریه همانند سایر مطبوعات منطقه حجاز پس از صدور شماره (54) در ژوئیه 1925 متوقف گردید.
🔸چهارم. مجله جرول الزراعیه: اولین شماره این مجله تخصصی در تاریه 21 مارچ 190 در مکه مکرمه انتشار یافت. این مجله ماهیانه در 32 صفحه توسط دانشجویان دانشکده کشاورزی منتشر می شد. این مجله تنها پس از چاپ سه شماره متوقف گردید.
🔹ویژگی های دوره هاشمی
🔸- دوره حکومت هاشمی بیش از دوره قبل (دوره عثمانی) با پیشرفت هنر روزنامه نگاری و امکانات چاپ خانه ای و کادرهای حرفه ای مطبوعاتی همراه بود. کادرهایی که برای روزنامه ها به ویژه روزنامه «القبله» که با ادبیات غنی آن از سایر مطبوعات متمایز بود؛ مطلب می نوشتند.
🔸- در این دوره تعداد افراد با سواد به علت انتشار افکار جدیدی که از مصر و شام به حجاز وارد شده بودند؛ افزایش یافتند. این وضعیت به طور طبیعی باعث انتشار و توزیع روزنامه های گردید.
🔸- البته فصل مشترک میان دو دوره عثمانی و هاشمی توقف روزنامه ها و مجلات پس از چند ماه یا حداکثر چند سال از انتشار بود.
🔸- مشکل دسترسی به کاغذ از مهم ترین مشکلات مطبوعات حجاز در پایان دوره عثمانی و نیز در دوره هاشمی بود. علت این وضعیت نیز در شروع جنگ جهانی اول که از سال 1914 در اروپا آغاز و تا سال 1918 ادامه داشت؛ می باشد.
❇️کانال مطالعات تخصصی عربستان سعودی
✅@Saudistudies
💢روایتی از تاریخ عربستان در #موزه_ملی عربستان سعودی
🔸موزهها از نابترین پدیدههای فرهنگی هر کشور و حافظ هنر و تاریخ نسل گذشته هستند که با یادگاریهای به جامانده سخن میگویند و هنر، فرهنگ و تاریخ را برای نسل بعد بازگو میکنند.
🔸موزه ملی عربستان سعودی موزه اصلی این کشور است که دارای آثار و جذابیتهای جالب و آموزنده است. این مجموعه در مرکز تاریخی شاه عبدالعزیز قرار دارد و قرارگیری آن در چنین موقعیت مکانی در مفهوم با بسیاری از موزههای کلاسیک بسیار متفاوت است.
📌گزارش کامل در👇🏼
❇️کانال مطالعات تخصصی عربستان سعودی
✅@Saudistudies
مطالعات تخصصی عربستان سعودی
💢روایتی از تاریخ عربستان در #موزه_ملی عربستان سعودی 🔸موزهها از نابترین پدیدههای فرهنگی هر کشور و
#گزارش
🔸این موزه در سال ۱۹۹۹ به عنوان بخشی از مرکز تاریخی عبدالعزیز ملک در ریاض افتتاح شده است که در آن مجموعهای از یافتههای باستانشناسی، طلا و جواهر، آلات موسیقی، لباس، سلاح، ظروف و ... به نمایش گذاشته شدهاند. این موزه شامل هشت گالری است که در آنها به نمایش تاریخ عربستان و اسلام پرداخته شده است.
🔸این گالریها شامل موضوعاتی مانند انسان و جهان، امپراطوریهای عرب، دوران پیش از اسلام (جاهلیت)، مأموریت پیامبر(ص)، اسلام و شبه جزیره عربستان، نخستین و دومین ایالات عربستان، وحدت، حج و دو مسجد مقدس میشود.
🔸در گالری «انسان و جهان» قطعهای بزرگ از یک شهابسنگ به نمایش گذاشته میشود که این شهابسنگ در ربعالخالی پیدا شده است. از دیگر موارد موجود در این گالری میتوان به اسکلت تخت نیزهدندان و ماهیخزندهسانان و تعدادی از اسکلت دایناسورها اشاره کرد که در این قسمت به نمایش گذاشته شده است.
🔸گالری «امپراطوریهای عرب» مربوط به حدود ۴۰۰ سال پیش از میلاد مسیح تا ظهور اسلام است که بر تاریخ دیلمون، مداین، قریه و تیما تمرکز کرده است؛ این بخش از موزه به پادشاهیهای عربی اولیه اختصاص دارد و در این نمایشگاه شهرهای باستانی الحمرا، داوودالجدال، تیما و تاروت را به نمایش گذاشته است.
🔸گالری «پیش از اسلام» نیز مدلهای شهرستانها دیده میشود و در این بخش تکامل نوشتن و خوشنویسی نیز نشان داده میشود. در گالری ماموریت پیامبر(ص) همانطور که از عنوان آن پیداست، زندگی و رسالت حضرت محمد(ص) به نمایش درآمده است. در این بخش همچنین علاقهمندان و بازدیدکنندگان شاهد بخشهایی از زندگی و کار پیامبر اسلام هستند، به گونهای که دی.ار مرکزی این بخش میزبان بومی بزرگ با یک درخت خانواده است که خانواده پیامبر را با کوچکترین جزئیات نشان میدهد.
🔸در گالری «نخستین و دومین ایالات عربستان» نیز داستانهای کشور عربستان سعودی در دو تاریخ متفاوت ارائه میشود و مدل دقیق شهر«Ed Diria» را میتوان در کف شیشهای این بخش مشاهده کرد.
🔸همچنین گالری «اسلام و شبهجزیره عربستان» نیز به آغاز اسلام در مدینه، تاریخ ظهور و سقوط خلافت و همچنین امپراتوری عثمانی تا نخستین دولت عربستان میپردازد. بخشی از این نمایشگاه دوران عثمانیها و ماملوکس تا اولین دولت عربستان را نشان میدهد.
🔸در گالری «وحدت» نیز شروع پادشاهی ملک عبدالعزیز مورد بررسی قرار میگیرد، گالری «حج و دو مسجد مقدس» نیز یک ماکت بزرگ از مکه و اطراف آن قرار دارد که با نمایش آن فضای معنوی مکه برای بازدیدکنندگان تداعی میشود.
🔸گفته میشود که ساخت موزه ملی عربستان بیشتر در جهت آمادهسازی جشن بزرگ عربستان بوده و ساخت و طراحی آن چیزی حدود ۲۶ ماه به طول انجامیده است. بخش بالایی این موزه توسط «ریموند موریاما» معمار مشهور کانادایی ساخته شده است که او در طراحی این بنا از شکل و رنگ تپههای شن و ماسه الهام گرفته است.
🔸در خصوص معماری منحصر بهفرد این بنا باید گفت که نمای غربی ساختمان از برجستهترین و اصلیترین بخشها به حساب میآید، به گونهای که دیوارهای آن در امتداد میدان معباب کشیده شده است و از بیرون به خطوط تپهها شباهت دارند که به آرامی به شکل هلال ماه احاطه و تمام خمهای ساختمان به سمت مکه هدایت شدهاند.
🔸در این موزه علاوه بر نمایشگاههای اصلی مجموعههای باشکوه سلاح سرد، لباسهای ملی، جواهرات با سنگهای قیمتی و ... به نمایش گذاشته شده و در سالنی بزرگ ماشینهای متعلق به پادشاه عربستان سعودی برای علاقهمندان و بازدیدکنندگان به نمایش درآمده است.
❇️کانال مطالعات تخصصی عربستان سعودی
✅@Saudistudies
مطالعات تخصصی عربستان سعودی
#مقاله 💢#رسانه در کشور عربستان سعودی... 🔸عربستان سعودی قبل از هر کشور دیگر عربی در منطقه خلیج [فار
#مقاله رسانه در کشور عربستان سعودی...
(بخش سوم)
💢3- مطبوعات در دوره حکومت سعودی
🔸در سال 1924 ملک «عبد العزیز آل سعود» توانست که قدرت خود را با ورود به مکه مکرمه گشترش دهد. با وحدت بخشیدن به مناطق مختلف و ایجاد دولت عربستان سعودی، روزنامه ها و مجلات متعددی به وجود آمدند که بیشتر آن ها خصوصی و برخی نیز دولتی بودند. مورخان مطبوعات سعودی تحولات این دوره را به سه مرحله اساسی تقسیم می کنند.
🔸یکم. مرحله مطبوعات خصوصی (شخصی) از سال 1924 تا 1958:
🔸یک. «ام القری»: اولین مطبوعه ای که در دوره سعودی راه اندازی شد؛ نشریه «ام القری» است که هفتگی و دولتی بود. اولین شماره آن در تاریخ 12 سپتامبر 1924 در مکه مکرمه منتشر گردید. «ام القری» در آغاز نشریه ای بود که اخبار، مقالات ادبی و پژوهش ها را چاپ می کرد؛ سپس به انتشار مراسم دولتی و نشر دستورات و بیانیه های حکومتی روی آورد. تیراژ این نشریه حدود 4 هزار نسخه در هر شماره می باشد.
🔸وزارت ارتباطات و فرهنگ در عربستان سعودی هم اکنون متولی انتشار این مطبوعه دولتی است.
🔸دو. «الاصلاح»: اولین مطبوعه این دوره مجله «الاصلاح» بود که توسط اداره معارف در اگوست 1928 منتشر گردید. محل انتشار این نشریه نیز مکه مکرمه بود. این مجله مسایل تربیتی، فرهنگی و دینی می پردازد.
🔸سه. «صوت الحجاز»: «صوت الحجاز» اولین مطبوعه ای بود که توسط افراد عادی در دوره سعودی منتشر می شد. اولین شماره این روزنامه هفتگی در تاریخ 14 آپریل 1932 در مکه مکرمه انتشار یافت. صاحب امتیاز آن «شیخ محمد صالح نصیف» بود که قبل از آن نشریه «برید الحجاز» را در دوره هاشمی راه اندازی کرده بود. نشریه «صوت الحجاز» به مسایل فرهنگی، ادبی و شعر می پرداخت و تعدادی از نویسندگان و ادباء را در دهه سوم قرن بیستم به خود جذب کرده بود. پس از انتشار روزانه آن در سال 1953، نام این نشریه از «صوت الحجاز» به «البلاد السعودیه» تغییر یافت و سپس تنها به نام «البلاد» گردید.
🔸چهار. «المنهل»: از مجلات فرهنگی که در این دوره ظهور یافتند؛ مجله «المنهل» است که توسط ادیب و نویسنده سعودی «عبد القدوس الانصاری» در فوریه 1937 راه اندازی شد. «المنهل» اولین مطبوعه ای بود که در شهر مدینه منوره منتشر می گردید. هم چنین این نشریه اولین مطبوعه خصوصی در کشور بود. پس از انتقال موسس این نشریه به مکه مکرمه در سال 1359 ه ق. برای سردبیری روزنامه «ام القری»، نشریه «المنهل» نیز از مدینه به مکه منتقل گردید. این نشریه در ماه سپتامبر 1941 برای بیش از چهار سل به علت کمبود کاغذ به دلیل جنگ جهانی دوم از انتشار متوقف شد. البته قبل از توقف، نشریه مزبور تلاش کرد که با کاهش صفحات آن به حیات نشریه ادامه دهد. این نشریه متعاقباً در دسامبر 1945 از مکه منشر می شد؛ سپس در سال 1957 به شهر جده منتقل به تاکنون نیز به شکل مداوم منتشر می شود. سردبیر کنونی آن «نبیه عبد القدوس» بوده و تیراژ آن بیست هزار نسخه در ماه می باشد.
🔸پنج. «المدینه المنوره»: این نشریه که توسط روزنامه نگار حرفه ای «عثمان حافظ» و برادر وی «علی حافظ» در تاریخ 4 آپریل 1937 راه اندازی گردید؛ تا کنون نیز منتشر می شود. این نشریه دو روز در هفته منتشر می گردید ولی پس از انتقال به شهر «جده»به شکل روزانه انتشار یافت.
🔸شش. «الندوه»: روزنامه «الندوه» توسط مدیر مسئول و سردبیر آن «احمد السباعی» در تاریخ 26 فوریه 1958 در مکه مکرمه راه اندازی شد. این نشریه سیاسی – عمومی قبل از ادغام آن در روزنامه «حراء» دو روز در هفته منتشر می شد.
🔸مجلات مهم دوره سعودی
مهم ترین مجلات این دوره «النداء الاسلامی»، «الحج»، «الغرفه»، «الشمس» و «المارج» هستند. «المارج» به زبان انگلیسی منتشر می گردید. متعاقباً مجله «قافله الزیت» که وابسته به شرکت نفت آرامکو بود. در سال 1953 منتشر شد. هم چنین در سال 1955 مجله ماهیانه «الاذاعه» توسط اداره کل رادیو و مطبوعات منتشر گردید.
🔸دهه پنجاه میلادی قرن گذشته نیز ظهور چند نشریه هفتگی، مانند: «أخبار»، «الظهران»، «الفجر الجدید»، «عرفات»، «رایه الاسلام»، «حراء» و «الخلیج العربی [فارس]» را شاهد بود. بیشتر این نشریات در دو مرحله بعدی متوقف شدند.
🔸قابل توجه است که در شهر «ریاض» تا سال 1953، که «حمد الجاسر» روزنامه «المیامه» را منتشر نمود، هیچ روزنامه ای در آن منتشر نگردید. «المیامه» نشریه ای سیاسی – عمومی بود که در آغاز به طور ماهیانه و سپس به شکل هفتگی توسط شرکت «دار المیامه» منتشر می شد.
مطالعات تخصصی عربستان سعودی
#مقاله 💢#رسانه در کشور عربستان سعودی... 🔸عربستان سعودی قبل از هر کشور دیگر عربی در منطقه خلیج [فار
🔸دولت سعودی از نقش روزنامه ها در این مرحله راضی نبود. دولت مزبور روزنامه ها را ضعیف و دارای مشکلات متعدد اداری و مالی و حتی حرفه ای می دانست. به همین دلیل، پس از بررسی مرحله مزبور که از سال 1924 آغاز گردید؛ ملک فیصل بن عبد العزیز، در زمان ولی عهدی، در سال 1958 کنفرانسی را برگزار کرد سردبیران کلیه روزنامه ها را دعوت به شرکت در آن نمود. وی در این کنفرانس پیشنهاد کرد که در هر شهر کلیه روزنامه ها در همدیگر ادغام و یک روزنامه قوی منتشر گردد. در اواخر دهه پنجاه ویلادی قرن بیستم حدود 40 مطبوعه در کشور منتشر می شد و بیش ازصد درخواست برای انتشار نشریه در اداره مطبوعات و انتشارات وجود داشت.
🔸علی رغم دیدگاه منفی دولت سعودی نسبت به مطبوعات و نقش فرهنگی و رسانه ای آن ها در این مرحله، باید اعتراف کرد که کشور عربستان سعودی در مرحله مزبور شاهد ظهور نسل جدیدی از پیش گامان مطبوعات سعودی بود. کسانی که برای انتشار روزنامه ها و مجلات با هزینه خود فداکاری کردند. این مرحله هم چنین همراه با ظهور نویسندگان بزرگ حرفه ای، به ویژه در حوزه های سیاسی و ادبی نیز بود. از این افراد «عثمان حافظ»، «علی حافظ»، «حمد الجاسر»، «صالح محمد جمال» و «محمد نصیف» می باشند. شاید «عبد القدوس الانصاری» یکی از پیش گام ترین این افراد به علت تولیدات زیادی که دارد؛ باشد. وی ده ها کتاب علاوه بر مقالات بی شماری که در زمینه های فرهنگی و رسانه ای در دوران مطبوعاتی خود که بیش از پنجاه سال طول کشید؛ نوشت. هم چنین ادیب و نویسنده معروف «احمد السباعی» را می توان مکتبی در روزنامه نگاری نوین دانست. وی هنر روزنامه نگاری را در سطح بسیار حرفه ای که بی نظیر بود را مورد تجربه قرار داد. هم چنین او بود که هنر کاریکاتور را وارد مطبوعات سعودی کرد.
🔸یکی از موارد قابل توجه این است که فعالیت های مطبوعاتی در کلیه مناطق کشور وجود نداشت؛ بلکه بیشتر مطبوعات در یک منطقه، آن هم منطقه حجاز ظهور یافتند. سایر مناطق کشور مانند منطقه «العسیر» و «منطقه الشرقیه» و سایر مناطق شمالی کشور، در زمان بسیار متأخری با مطبوعات آشنا گشتند.
❇️کانال مطالعات تخصصی عربستان سعودی
✅@Saudistudies
💢توییت قابل تأمل ترکی شلهوب (روزنامه نگار و منتقد نظام عربستان) در مورد وجه #تشابه رژیم محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی و رژیم اسرائیل!
🔻شباهت بین رژیم بن سلمان و رژیم اشغالگر اسرائیل:
هر دو در حال مبارزه با اسلام و مردم آن هستند!
هر دو مخالف خواست مردم اند!
هر دو از ظالمان وطاغیان منطقه حمایت می کنند!
هر دو متفق بر این هستند که "#اسلام_سیاسی" را از بین ببرند!
❇️کانال مطالعات تخصصی عربستان سعودی
✅@Saudistudies
مطالعات تخصصی عربستان سعودی
💢تأکیدشیخ عبداللطيف آل الشيخ وزیر امور اسلامی عربستان بر تعطیلی بلندگوهای مساجد عربستان و ممنوعیت پخ
💢خشم کاربران سعودی از برپایی جشنهای #مختلط همزمان با کاهش صدای بلندگوها هنگام اذان!
🔻تصمیم عربستان مبنی بر کاهش صدای بلندگوها هنگام اذان در صورتی که صدای بلندگوها هنگام برپایی جشنهای مختلط تا فاصلهای بسیار دور شنیده میشود، واکنش بسیاری از کاربران را برانگیخت.
📌ادامه گزارش در👇🏼
❇️کانال مطالعات تخصصی عربستان سعودی
✅@Saudistudies
مطالعات تخصصی عربستان سعودی
💢خشم کاربران سعودی از برپایی جشنهای #مختلط همزمان با کاهش صدای بلندگوها هنگام اذان! 🔻تصمیم عربستا
#گزارش...
🔻به نقل از سعودی لیکس، برنامههای «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی مقدمهای برای یک کودتای کامل اجتماعی در عربستان است که آخرین اقدام وی برگزاری مهمانیهای مختلط به همراه پایکوبی بود که جایگزین بلندگوهای مساجد در هنگام اذان است.
🔻پخش کلیپها و تصاویر جلسات جشن و پایکوبی مختلط با حضور مشاهیر شبکههای اجتماعی در عربستان وابسته به رژیم آل سعود جنجالی را در بسیاری از سایتهای اجتماعی سعودی ایجاد کرد.
🔻با توجه به محدودیتهای اعمال شده در اجتماعات در عربستان به دلیل شیوع ویروس کرونا ، این کلیپها به دلیل پایکوبیهای نامتعارف و تعداد شرکت کنندگان نیز موجب واکنش بسیاری از رسانهها شد.
🔻«ترکی آل الشیخ» وزیر مشاور دربار سلطنتی و رئیس هیئت ملی رفاه و سرگرمی سعودی فعالیتهای هیئت رفاه و سرگرمی را با مجالس مبتذل و رقص آغاز کرده است.
🔻این جنجال همزمان با تصمیم وزارت امور اسلامی عربستان در مورد محدود کردن استفاده از بلندگوها در خارج از مساجد به اذان و اقامه بود.
🔻بسیاری از کابران توییتر هشدار دادند که این تصمیم مقدمهای برای محدود کردن اذان در یک مسجد در هر محله و اجازه دادن به نماز جمعه در مساجد کوچک است تا جامعه مسلمانان را متفرق کند.
🔻«عبداللطیف الشیخ» وزیر امور اسلامی عربستان به همه مساجد در این کشور دستور داد، استفاده از بلندگوها را به اذان و اقامه محدود کنند و صدای بلندگوها را نیز به یک سوم درجه بلندگو کاهش دهند. به این ترتیب مسئولان مساجد نباید به گونهای از بلندگوها استفاده کنند که با صدای بلند و اکو برای همسایگان مسجد مزاحمت ایجاد کنند.
🔻تصمیم وزیر امور اسلامی عربستانی بحث برانگیز شد به ویژه اینکه این تصمیم در سرزمین دو مسجد مقدس اسلامی اتخاذ شده است. این تصمیم همزمان با تشدید برپایی جلسات جشن و پایکوبیهای مختلط با اجرای گروههای موسیقی غربی و آمریکایی در مکه و مدینه و سرزمین حرمین شریفین بوده است.
🔻بسیاری از ناظران معتقدند که ادعای مقامات سعودی مبنی بر اینکه به دنبال آسایش و رفاه شهروندان سعودی هستند در چارچوب سیاست محمد بن سلمان در حذف هویت عربی و اسلامی از ملت عربستان به بهانه مبارزه با افراط گرایی صورت میگیرد.
🔻پیش از این وزیر امور اسلامی عربستان به همه مساجد در این کشور دستور داد، که استفاده از بلندگوها را به اذان و اقامه محدود کنند و صدای بلندگوها را نیز به یک سوم درجه بلندگو کاهش دهند.
🔻روشن است که تصمیم منع صدای دعا و اذان از بلندگوها به دستور آل شیخ نوه محمد بن عبدالوهاب و تصمیم به پخش صدای موسیقی و ترانه از بلندگوها به دستور وی، در واقع برای سلب هویت مردم مسلمان عربستان و در راستای حفظ منفعت بن سلمان است.
❇️کانال مطالعات تخصصی عربستان سعودی
✅@Saudistudies
💢عربستان تعطیلی فروشگاهها در وقت #نماز را به رأی میگذارد!
🔻در سایه اتخاذ و تشدید سیاستهای به ظاهر #اصلاحگرایانه از سوی بن سلمان، ولیعهد سعودی و پس از تغییر نمادها و مؤسسات اسلامی در این کشور، اکنون برای لغو اجبار تعطیلی فروشگاهها در وقت نماز رأیگیری انجام خواهد شد.
📌ادامه گزارش در👇🏼
❇️کانال مطالعات تخصصی عربستان سعودی
✅@Saudistudies
مطالعات تخصصی عربستان سعودی
💢عربستان تعطیلی فروشگاهها در وقت #نماز را به رأی میگذارد! 🔻در سایه اتخاذ و تشدید سیاستهای به ظاه
#گزارش...
🔻به نقل از الدرر، بر اساس نوشته روزنامه عکاظ چاپ عربستان، مجلس شورای عربستان سعودی فردا دوشنبه، ۳۱ خرداد، درباره عدم اجبار فروشگاهها و مراکز تجاری به تعطیلی در اوقات نماز، رأیگیری میکند.
🔻این رأیگیری بر اساس بند الحاقی به گزارش کمیته امور اسلامی و قضایی در خصوص درخواست وزارت امور اسلامی عربستان برای عدم الزام مراکز تجاری به تعطیلی در اوقات نماز به جز نماز جمعه انجام میشود و این طرح شامل پمپ بنزینها و داروخانهها نیز خواهد شد.
🔻افرادی که این طرح را ارائه دادهاند به مواردی استناد کردهاند از جمله اینکه هیچ دولت عربی و اسلامی جز عربستان سعودی اقدام به بستن مراکز تجاری در اوقات نماز نمیکند و عربستان تنها کشوری است که دهها سال است بر اساس درخواست یکی از دستگاههای دولتی به این کار اقدام میکند در صورتی که در این زمینه هیچ دستور محکمی وجود ندارد. از سوی دیگر مراکز تجاری نیز مانند سایر مراکز دولتی و خصوصی در حال خدمت به مردم و کسب روزی هستند.
🔻این افراد همچنین به این مسئله استناد کردهاند که درباره بستن مراکز تجاری برای اقامه نماز، هیچ آیه قرآن یا حدیثی از پیامبر اکرم(ص) وارد نشده است و در آیات قرآن فقط به ترک خرید و فروش و معامله در زمان برگزاری نماز جمعه پرداخته شده است، بنابراین هیچ آیهای که به بستن فروشگاهها پیش از آغاز وقت نمازهای یومیه و در حین آن دستور داده باشد، وجود ندارد.
🔻گرچه در ظاهر این اقدام سعودی چنانکه وزیر امور اسلامی عربستان میگوید به درخواست مردم صورت پذیرفته است اما تن دادن به آن از سوی وهابیها به عنوان پاسداران ایدئولوژی حاکم بر سعودی به نظر قابل تأمل است. در واقع این حرکت ظاهراً مذهبی، عمقی سیاسی دارد و با هدف جلب قلوب جوانان به سمت بنسلمان صورت میگیرد و جزئی از اجزای اصلاحات صوری بنسلمان است.
🔻چندی پیش وزیر امور اسلامی عربستان همچنین به تمام مساجد در این کشور دستور داد، که استفاده از بلندگوها را به اذان و اقامه محدود کنند و صدای بلندگوها را نیز به یک سوم درجه بلندگو کاهش دهند که این اقدام با واکنش شهروندان عربستانی همراه بود و کاربران عربستانی در اعتراض به ایجاد محدودیت در پخش صدای اذان از مساجد این کشور هشتگ «میکروفونهای نماز را برگردانید» را به صورت گسترده در توئیتر ترند کردند.
❇️کانال مطالعات تخصصی عربستان سعودی
✅@Saudistudies