رها عبداللهی نوشت: #خاورمیانه_جدید را اولین بار در ژوئن ۲۰۰۶ کاندولیزا رایس، در تل آویو بر زبان آورد. طرحی که می خواست قوسی از نا آرامی، بی نظمی و خشونت را از لبنان، فلسطین و سوریه تا عراق، خلیج فارس، ایران و مرزهای ناتو در افغانستان گسترش دهد. می خواستند کل منطقه در هرج و مرج و درگیری فرو رود و از این ناامنی، امنیت رژیم اسرئیل و بهرهبرداری آمریکا و انگلیس تأمین شود تا بتوانند نقشهی خاورمیانه را از نو براساس نیازها و اهداف ژئوپلتیک خود ترسیم کنند. در این طرح، قرار نبود آشوب سازی با حضور مستقیم و هزینه آمریکا صورت گیرد. بلکه بنا بود نیروهای گریز از مرکزی مانند القاعده، داعش و النصره و کشورهای خودکامه عربی این وظیفه را انجام دهند و این منطقه تبدیل شود به کشورهایی کوچک و ضعیف و از هم گسیخته به نفع اسرائیل!
اما چه شد؟! امروز نقشه خاورمیانه جدید، در نقطه مقابل قوس ناآرامی که آن روز در تلآویو کشیده بودند، ترسیم شد. نقشه #خاورمیانه_جدید این روزها با سرعت بیشتری در حال خودنمایی است؛ برقراری ارتباط زمینی تهران-بغداد-دمشق پس از افتتاح گذرگاه مهم و راهبردی قائم-بوکمال پیام محکمی دارد؛ اینکه جغرافیای مقاومت به مرزهای اسرائیل رسیده و در خاورمیانه جدید بزودی زود قدس شریف به پهنه وسیع مقاومت خواهد پیوست.
#جغرافیای_مقاومت #خاورمیانه_جدید #طریق_مقاومه
@roo_be_rah
@schoolofeconomics
چقدر راحت میتوان #ارتش_سایبری_عربستان #سعودی_صهیونیستی را که از شاگردان بداخلاقِ اینتلجنس سرویس و ارتش سایبری رژیم اشغالگر صهیونیستی هستند، شناخت؛ حتی پایگاههای زمینی آنها از نقشه بالا قابل ردیابی است.... دقت کنید که در ناآرامیهای چند روز گذشته عراق، که به طور واضحی اربعین و اتحاد ایران و عراق را نشانه رفتهاست، فقط شش درصد مطالب از عراق است و بقیه از عربستان و کویت و امارات و مصر و آمریکای فضولباشی بینالملل!
همینها در جریان داستان #کردستان و داستان #جنگ_اقتصادی توئیت از خودشان در میکردند و برخی مردم را فریب میدادند. ولی بسیاری از مردم دیگر فریب ارتش های سایبری دریوزه غرب را نخواهند خورد و اربعین امسال قویتر از هر سال برگزار خواهد شد
پ.ن: فقط ماندهام ترس برخی وزارت خارجهای ها را کجای دلم بگذارم. به قول یکی از دوستان ما سالهاست از این غربزدههای برخی وزارتخانهها ....
☘️ کانال مدرسه اقتصاد را ببینید: 👇🏻👇🏻
eitaa.com/joinchat/3142254611C50a304a13b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #فیلم | همه با هم برادریم (رسانیوز)
#ایران #عراق #اربعین #حب_الحسین_یجمعنا
☘️ کانال مدرسه اقتصاد را ببینید: 👇🏻👇🏻
eitaa.com/joinchat/3142254611C50a304a13b
🔴اعتراضات در عراق، به بهانه #اقتصاد؛ ولی از کجا آب میخورد؟
♦️خبرگزاری عراقی «براثا» نوشت:شبکههای اجتماعی و رسانههای سمی و مخالف عراق از حوادث تظاهرات مملوء شده است؛ البته تحت عنوان «آزادی تظاهرات».
♦️هدف واقعی آنها، سرنگونی دولت است. این تظاهرات تحت حمایت مستقیم سفارت آمریکا در بغداد قرار دارد که از طریق آنچه «فعالان مدنی» و... نامیده میشوند صورت میگیرد.
♦️رهبری تظاهرات نیز برعهده سه دسته است: نخست؛ رهبران پیشین و جدید #حزب_منحله_بعث عراق که وظیفه آنان، درگیری در هنگام افزایش تنش است.
♦️دوم؛ «الصرخیه» که با عناصر #سفارتهای #انگلستان و #هلند در بغداد ارتباط دارند و وظیفه آنها توزیع اعلامیه و نوشتن #شعارهایی #علیه_مرجعیت عالی نجف است.
♦️سوم؛ گروهی از #سلبریتیهای عراقی که مسئولیت اظهارنظر در شبکههای ماهوارهای و اجتماعی داخل و خارج از عراق را بر عهده دارند.
♦️#آمریکا و سایر سفارتهای حاضر در بغداد اعلام خواهند کرد که از عراق خارج میشوند و سپس سایر سفارتها دست به چنین اقدامی میزنند. /عبرتها
☘️ کانال مدرسه اقتصاد را ببینید: 👇🏻👇🏻
eitaa.com/joinchat/3142254611C50a304a13b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 خصوصیسازی غلط در ایران: تهاجم علیه خود!
⏪ استاد #رزاقی از نفوذ جریان #سرمایه_داری در ایران میگوید:
💬 منطق خصوصیسازی، منطق سرمایهداری لیبرالی است و از همان ابتدا مشخص بود که برای ثروتمند شدن عدهای خاص است. ما با خصوصیسازی، سرمایهداری دلالصفت را به وجود آوردیم.
💬 یک تهاجم حساب شده علیه صنایع ایران در حال رخ دادن است که هرکسی که کار میکند را بیکار کند. این تهاجم را آمریکاییها سامان ندادهاند بلکه خودمان سامان دادهایم!
@feghvaenghelab
@schoolofeconomics
🔆 موسس فرهنگستان علوم اسلامی قم (رحمهالله علیه):
🔅زنان ۵ دسته هستند.
🔅زنان میتوانند یک لباس ساده را با ۵ انگیزهٔ متفاوت بدوزند!
🔅زنان میتوانند در موازنه ارزی نقش مثبت ایفا کنند.
✔️ سید منیرالدین حسینیِ هاشمی:
1️⃣ گاهي مادری براي فرزندش لباسي میدوزد و هدفش اين است كه لباس فرزندش را بهگونهاي زيبا بدوزد كه وسيلهٔ تفاخرش به مردم باشد. اين يك نوع حساسيت و يك گونه انگيزه است كه منشأ چنين عملي ميشود.
2️⃣ دوم اینکه زن لباس را براي تفاخر فرزندش نميدوزد، بلكه اين كار را براي خشنود شدن شوهرش انجام ميدهد. طبيعتاً اين نمونه، يك سطح بالاتر از قبلي است.
3️⃣ سطح بالاتر از اين هم فرضاً به اين صورت است كه زن آن لباس را تنها بهخاطر خشنودي شوهرش نميدوزد، بلكه بهخاطر خدا صرفهجويي در زندگي را لازم ميداند. او خشنودي خدا را میطلبد، گرچه از شوهرش هم قدرداني ميكند. ته قلب و محور و بنيان قلب او بر محبت نسبت به خدا استوار است، لذا احترامي هم كه به شوهرش ميگذارد احترام الهي است، مادي نيست و براي جلب يك نفر به خود و فريفتهگري نيست. طبيعي است كه اين رتبه نسبت به مراتب قبل والاتر است.
4️⃣ يك رتبه از اين والاتر هم متصور است و آن اينكه زن بگويد من در اين كار طالب رضاي خدا هستم، اما نهتنها در شكل خشنود نمودن شوهر؛ چون در عين اينكه به شوهر احترام ميگذارم، ولي انجام اين كار تنها در شكل خشنودي شوهر ـ كه طبيعتاً رضاي خدا هم در اين است ـ براي من كوچك است و من به اين حد قانع نيستم و به دنبال امري بالاتر و والاتر از اين هستم، فرضاً ميگويد نظام اسلامي ايران در مقابله با استكبار، از نظر ارزي (ارز خارجي) دچار مضيقه است و لذا من در اين فكرم كه در حد توانم و به هر اندازه كه ميتوانم لباس بچه يا شوهرم را خودم بدوزم و راضي نباشم كه لباس از ساير كشورها به ايران وارد شود تا منجر به هزينه ارزي گردد؛ چون ما دچار محدوديت ارزي هستيم. يا فرضاً بگويد موازنه ارزي متأثر از الگوي مصرف است كه من هم يكي از مصرفكنندگانم، لذا من تاب تحمل پايين آمدن ارزش ارز را ندارم و لذا سعي ميكنم به مقدار قدرت خودم، سهيم در مشكلات ارزي نباشم. 👉
اگر در اين مثال دقت كنيد درمييابيد كه اين زن به «نظام ولايت» توجه دارد و ميگويد: «من ميخواهم به اين نظام كمك كنم». اين، بالاتر از مرتبه قبل است. این رتبه را «رتبه كلان» مينامم.
5️⃣ حال از اين رتبه هم پا فراتر میگذاریم و ارتباط امور زنان با تكامل اجتماعي را، در قالب رابطه دوخت يك لباس با تكامل اجتماعي، اجمالاً مطرح میکنیم. آن زني كه فرضاً ميگويد: كل نظام به منزلت يك دستگاه پخش (دستگاه بلندگو) است و يك «پرچمدار» و رهبري است كه از طرف «نبي اكرم صلي الله عليه و آله و سلم» ميخواهد به وسيله اين دستگاه، صداي اسلام را به جهان برساند، لذا من نبايد بلندگوي اسلام را ضعيف كنم، من بايد بگذارم اين صداي «تاريخي» به گوش مردم جهان برسد، من نبايد با «مصرف» خود در راه تكامل بشر سنگاندازي كنم.» (۱۳۷۷)
☑️ @moniroddin
پ.ن از مدرسه اقتصاد:
آوردن برخی مباحث استادسیدمنیرالدین حسینی به معنای تأئید تمام مطالب ایشان نیست. خصوصاً هنوز بنده نسبت به مباحث معرفتشناسی ایشان و برخی مبانی ایشان در حال مطالعه هستم؛ ولی ایشان را به عنوان یکی از متفکرین انقلاب و شاگرد امام مورد مطالعه قرار میدهم و مباحث ایشان برایم قابل تأمل است.
☑️ @schoolofeconomics
🔆 در زمان پیروزی انقلاب اسلامی، کسی به خانمها نگفت که چادر بپوشند، اما خیلی از خانمهای بیحجاب چادری شدند.
🔆 هرگاه قدرت سیاسیِ شما و ولایتِ اجتماعی شما رو به رشد باشد، منطقِ کفر شکسته میشود و زمینهٔ پذیرشِ عمومیِ احکام اسلام، ازجمله حجاب، بیشتر خواهد شد.
✔️ سید منیرالدین حسینیِ هاشمی:
«در مورد اینکه شما اصولاً لباسها را چگونه باید متحول کنید، باید گفت: در زمان پیروزی انقلاب اسلامی، کسی به خانمها نگفت که چادر بپوشند، اما خیلی از خانمهای بیحجاب چادری شدند.
الآن کسی در فرانسه برای زنها محسّنات حجاب را تبلیغ نمیکند، بلکه حجاب لباس انقلاب شده است دربرابرِ استکبار و کفر.
در زمان جنگ هرگاه در حملهای بر عراق غالب میشدید، پافشاریِ متخصصانِ مخالف بر مطالعاتشان شکسته میشد و شما آنها را به فکر فرو میبردید.
هرگاه قدرت سیاسیِ شما رو به توسعه باشد و ولایت اجتماعی شما رو به رشد باشد، منطق کفر شکسته شده و بیرنگ میشود؛ سپس پذیرش عمومی از احکام اسلام، ازجمله حجاب، بیشتر خواهد شد.» ۱۳۶۹/۸/۲۲
☑️ @moniroddin
☑️ @schoolofeconomics
🔆 جوان نمیتواند ازدواج کند، به نظام فحش میدهد و مطالبهٔ «آزادی» میکند.
👈 این «آزادیخواهی» ناشی از «دموکراسیخواهی» نیست؛ ناشی از «تحقیری» است که «مدل سرمایهداری» و «اختلاف طبقاتی» بر این ملت تحمیل کرده.
🔷 سید منیرالدین حسینیِ هاشمی:
«نیاز جنسی و نیاز اقتصادی عجیب به هم گره میخورند. یعنی «بستر طبقاتیْ» فرد را تحقیر میکند؛ وقتی تحقیر کرد، درواقع به او میگویند: «تو دیگر نمیتوانی زندگیِ آبرومندی داشته باشی! نه تا ۲۶ سال، بلکه تا ۳۶ سالگی و بالاتر. لذا برو و سالها در انتهای صف بایست! اگر بخواهی ازدواج کنی نیز باید انتهای صف بایستی و فعلاً زندگی با احساس حقارت را بپذیر!».
این برای جوان بسیار تلخ است.
در این صورت، جوان میخواهد محدودیت ارزشی را بشکند؛ میخواهد انتقام بگیرد. اینکه جوان «هیپی» میشود یا دختر موی سرش را بیرون میگذارد، میخواهد بگوید «پس من نیز محدودیت ارزشی را نمیپذیرم». این عملِ جوان، دقیقاً عکسالعملِ تحقیرِ جامعه بهوسیلهٔ سرمایه است؛ درحالیکه نام آن را «آزادی» میگذارد. آزادیِ فردی وقتی پیدا میشود که شما ابتدا «تحقیر» کرده باشید. اگر «تجلیل» کنید کسی نمیگوید آزادی میخواهم! آن موقع که انقلاب در اوجِ جوشوخروش بود حرفِ آزادی طرفدار نداشت. حتی اگر رادیوهای بیگانه نیز بسیار تبلیغ میکردند حرف دموکراسی در زمان جنگ طرفدار نداشت! الآن برای جوانان لبنانی، حرف آزادی فریبنده نیست؛ زیرا احساس هویت و احساس کرامت میکنند و «کریمتر شدن بهوسیلهٔ ایثار» را آرزو میکنند؛ چون کسی استیثار نمیکند و نمیگوید «تو باید ذلیل و زیردست من شوی و مذهب هم مهر و امضایش را پای آن بزند».
حال، وقتی از یک طرف، شما مصرف کالای لوکس و سفرِ کیش را تبلیغ و تجلیل میکنید و اعتبارات را مادی میکنید، و از طرف دیگر، نظام هم «اسلامی» است، چه انتظاری از جوان دارید؟
بعد از تحقیری که نسبت به جوانها میکنیم و میگوییم: «اگر تو بخواهی زندگی آبرومندی داشته باشی، فعلاً باید آخر خط بایستی و چون آشنایی و رابطهای هم با هیچ جناح و گروهی نداری، بنابراین کسی از تو حمایت نمیکند»، آیا این جوان واقعاً محدودیتهای ارزشی شما را مقدس خواهد شمرد؟! (فقط آن جوانی اینگونه خواهد بود که ملکهٔ عدالت پیداکرده باشد؛ یعنی بر نفس خود حاکم شده باشد و بگوید: «من اصلاً اعتراض نمیکنم»!)
بنا بر آنچه عرض شد، من اساس آزادیخواهی جوانها را [مطالبهٔ] «دمکراسی» نمیدانم.
پس از اینکه سهام شرکتهای اقماری دولت را درست کرده و نحوه مدیریت آن را خصوصی کردید و «سرمایهداری»، با یال و کوپالش، استقرار پیداکرده است، هویت اولیهٔ (هویت انقلابیِ) جوانان را متلاشی کرده و موردحمله قراردادید و هویت آنها را هویتِ پول کردید، در این صورت، آنها میگویند «اینها خودشان برای پولدارها همهچیز درست میکنند و برای قدرتمندان سیاسی هم که همهچیز فراهم است (یعنی هم پسر تاجر میتواند زن بگیرد و هم پس فلان آخوند)، امّا میگویند این چیزها برای تو حرام است؛ تو برو تِی بکش!». 👈 در پاسخ، جوان نیز میگوید: «هیچ برهانی را قبول ندارم! آیا بائُک تَجُرّ و بائی لاتَجُرّ؟! آیا غریزه جنسیِ تو ارضا شود و غریزه جنسیِ من ارضا نشود؟! آیا محدودیت جنسی برای من چوب آخر است که میزنید؟ یعنی محدودیت مالی که دارم، محدودیت مقامی هم دارم، حال میگویید محدودیت جنسی هم داشته باشم؟! پس اگر اینگونه است من دمکراسی را میخواهم تا حداقل آزاد باشم و بتوانم دهنکجی و اعتراض کنم!» در این صورت، همین جوان علیه نظام نیز فعالیت میکند.» (۱۳۷۸)
☑️ @moniroddin
☑️ @schoolofeconomics
🔆 پياده شدنِ مدل سرمايهداري در ایران، بستر شکلگیریِ شکاف طبقاتی و تحميلِ محروميتهای اقتصادی و فرهنگی و محرومیتهای جنسی است. (سخنرانی استاد، مربوط به سالهای پس از دولت اکبر هاشمی است.)
🔷 سید منیرالدین حسینیِ هاشمی:
«پياده شدنِ مدل سرمايهداري در ایران بستر تحميل محروميتهاي سياسي و فرهنگي شده، و مشکلات اقتصادی و اختلاف طبقاتی بهوجود آورده است.
در ايران، [فرضا]ً ۲۰ درصد از جامعه، هم پول دارند و هم مقام دارند و هم ارضاء جنسي دارند؛ ۳۰ درصد بهصورت متوسط در فشار هستند ولي اينها را تا حدودی دارا هستند. و ۵۰ درصد هم در فقر اقتصادي، فقر جنسي و فقر هويتي زندگي ميكنند. چون آنها دارند تحقيرشأن ميكنند! جامعه دارد تحقيرشان ميكند!
بَعد، غرب به اين جمعيت بزرگ (به این ۵۰ درصد) ميگويد: شما آزاديد! شما آدم هستيد! اختيار شما به دست خودتان است! اينها چكاره هستند؟! اين ارزشها هستند كه شما را اينطور محدود كردهاند!!
👈 يك بار نميگويد «انگيزش مادي» و «اختلاف طبقاتي» و «نظام سرمايهداري» شما را اينطور كرده است! يك بار نميگويد غلط بودنِ «نظامِ توزيع ثروت، قدرت، اطلاعات»، شما را اينگونه كرده است! مرتب میگويد «وابستگي شما به ارزشها» شما را اينطور كرده است!
بنابراين، طبيعي است كه در جامعه ناهنجارهاي تلخي بهوجود آيد كه براي دشمن مايهٔ اميدواري میشود و او میتواند ارزشهاي اسلامی را، بهدليل محروميتهايي كه خودِ نظام سرمايهداري در عمل براي مردم ايجاد كرده است، مورد هجوم قرار بدهد!»
☑️ @moniroddin
☑️ @schoolofeconomics
🔆 تأثیر دوقطبی شدن اقتصاد، در مدیریت اجرایی
💠 سید منیرالدین حسینیِ هاشمی:
«تقابل بازار کار و بازار سرمایه (دوقطبی شدن اقتصاد)، مدیریت اجرایی را با مشکل روبهرو میسازد. یعنی کارگر میگوید کارم را نمیفروشم جز به قیمت مثلاً دو کیلو گوشت. یعنی قیمت کالاهای مصرفی که در سبد زندگیاش هست را شرط میکند. این کارگر، سرمایه بزرگی هم ندارد، سرمایهاش بسیار کم است؛ یعنی سرمایهاش آنقدر نیست که بشود گفت او سرمایهدار است، ولی کار دارد و نرخ کارش میتواند تقاضای مؤثر اجتماعی بسازد؛ البته درصورتیکه ضرب در گستاخی انقلابی شود. ولی اگر کارگرِ مهاجر باشد و گستاخی انقلابی پیدا نکرده باشد، چنین جرئتی ندارد و تسلیم میشود و کارِ ارزان را میپذیرد. امّا کارگر ایرانی نمیپذیرد و میگوید من هم مصارف آنچنانی را میخواهم!
وقتی این قشر (یعنی «بازاری» و کلیه کارگرهای آزاد) نرخ را بالا آوردند، حجم اینها در بازارِ کار قابلاندازهگیری و شناسایی است؛ این حجم، قیمت کارکنان دولت را بالا میبرد، چون کارکنان دولت خیلی تحت فشار قرار میگیرند. زیرا کاسبِ جزء بار خودش را میبندد؛ سرمایهدار هم، که «شرکت» دارد، هم بار خودش را میبند؛ این وسط، کارکنانِ دولت، یا مجبور میشوند دست به دزدی و رشوه بزنند، یا اینکه باید نرخ کار آنها هم افزایش یابد.» (۱۳۷۸)
☑️ @moniroddin
☑️ @schoolofeconomics
🔆 ریشۀ اصلیِ گرانی «تقابل بازار کار و بازار سرمایه» است
💠 سید منیرالدین حسینیِ الهاشمی:
«میگویند وقتی پول نقد در بازارْ زیاد باشد، تورم میشود. معنای اینکه "پول نقد که زیاد باشد گرانی میشود" این است که میگویند "تقاضای مؤثر" داریم و "تقاضای غیرمؤثر". یا "تقاضای پول به دست، و تقاضایی که پول دستش نیست". میگویند تقاضای پول به دستها مؤثر است. اگر ده نفر برای خرید ده کیلو سیب پول نقد داشتند، اما در بازار، فقط پنج کیلو سیب وجود داشت، سیب گران میشود. ولی اگر توانستیم کاری کنیم که پنج نفر از اینها پولشان را، به امید سود، در بانک بگذارند و فقط پنج نفرشان سیب بخرند، سیب ارزان میشود. آن پولی هم که به بانک دادند، اگر بانک در احداث باغِ سیب سرمایهگذاری کند، در دُورِ بعد، سیب زیاد و ارزان میشود. پس بانک پولها را جمع میکند تا تقاضاها به نسبتِ عرضۀ کالا کم و یا متعادل شود. پس، میگویند: اساس این است که نقدینگیها جمع شوند.
[در پاسخ باید گفت:] اگر تورمْ سالیانه بود و مقدارش هم بهاندازۀ افزایش سود سرمایه بود، درست میگویند. ولی اگر تورم هفتگی است، باید ببینیم اشکال از کجاست. دو عامل دارد: میگوییم نُه میلیون شاغل آزاد دارید و قطب توسعه اقتصاد شما هم "توزیع" بوده است؛ یعنی در چرخۀ تولید، "توزیع" محور بوده است. تولید منزل، کارخانهای نیست؛ تکنیسین _ یعنی بنا، لولهکش، سیمکش و کارگر تجربی _ خویشفرما هستند؛ شرکتهای بزرگی نیست که به آنها امر و نهی کند و نرخ تعیین کند. در بازارِ عرضه و تقاضا، خودشان با مشتریشان هماهنگ میکنند!
[از طرفی،]جرئتِ انقلابیِ اینها بالا رفته است؛ لذا دیگر احساس حقارت نمیکنند، نمیگویند که ما نباید سوار هواپیما بشویم، ما نباید یخچال داشته باشیم، ما نباید تلفن داشته باشیم. سی چهل سال قبل از انقلاب را ببینید که در قم چند نفر تلفن داشتند. ببینید سال پنجاه که پول نفت آمده و بازار رونق پیداکرد، چقدر داشتند. بقیه کالاها را هم ببینید.
خب، در مدل تنظیمِ چهاربازارِ "کالای مصرفی، پول، کار، و سرمایه و ابزار"، مدل سرمایهداری میگوید "رشد بیست درصدیِ سرمایه در سال" را حفظ کن!
نیروی کار در ایران _ یعنی نه میلیون شغل خویشفرما_ هم میگوید: "من سبد کالای مصرفی خودم را حفظ میکنم! اگر سرمایهدار، کالایی را که من مصرف میکنم بیست درصد گران کرد، من هم کار خودم را بیست درصد گران میکنم". پس در مدل و در نسبتِ بین دستهها، عملاً سرمایه بر کار حاکمیت ندارد. همینکه قیمت کالا را گران کنند او هم "کار" خود را گران میکند و مقابله میکند. دوباره سرمایه مجبور است خودش را بالا بیاورد، و الا ضرر میکند و سپس کار، گران میشود و... . آنوقت حتماً تورم هفتگی ایجاد میشود.
این ناهنجاری بین دو تا قطبِ از مدل تنظیم پول وجود دارد؛ بین "کارِ خویشفرمای گستاخ" و "سود سرمایه". اگر بخواهید او با انگیزه دیگری کار کند و محرِّکش اختلاف طبقاتی نباشد _ یعنی برود در سرمایۀ وقف کار کند که سودْ به نفعِ یک قشر خاص نباشد _ مدل دیگری میخواهد. این مدل کنونی نمیتواند جواب بدهد؛ یک مدل دیگری میخواهد که قطب توسعهاش نیروی کار باشد. البته در آنجا هم سرمایه هست ولی بهتبعِ رشد کار است. رشد کمّی و کیفیِ کار به هزینه و مصرف برنمیگردد، به تحریک و بازدهیِ تحریک برمیگردد. تحریک میتواند غیرِکالایی باشد. تحریک آرمانی، تحریکی غیرکالایی است.» (۱۳۷۸/۱۰/۳۰)
☑️ @moniroddin
☑️ @schoolofeconomics
💠 سید منیرالدین حسینیِ هاشمی:
«اقتصاد سرمایهداری نمیتواند در این جامعه حضور تام و جدی پیدا کند؛ آنهم به دو دلیل: «مذهب» و «انقلاب».
به همین دلیل که نمیتواند حضور تام پیدا کند لذا سعی میکند سود سرمایه را به نصاب برساند، قطب «کار» نیز سعی میکند خود را به نصاب برساند؛ ولی نتیجه برخورد اینها آن میشود که مرتباً قیمتها افزایش مییابد و هیچکس نمیتواند آن را کنترل کند. شما نیز مطمئن باشید که نمیتوانید آن را کنترل کنید، مگر اینکه مدل نظام سرمایهداری را کنار بزنید.» (۱۳۷۸)
☑️ @moniroddin
پ.ن از مدرسه اقتصاد:
آوردن برخی مباحث استادسیدمنیرالدین حسینی به معنای تأئید تمام مطالب ایشان نیست. خصوصاً هنوز بنده نسبت به مباحث معرفتشناسی ایشان و برخی مبانی ایشان در حال مطالعه هستم؛ ولی ایشان را به عنوان یکی از متفکرین انقلاب و شاگرد امام مورد مطالعه قرار میدهم و مباحث ایشان برایم قابل تأمل است.
☑️ @schoolofeconomics
🔆 در مدل سرمایهداری، «فرهنگ» از «سرمایه» سفارش میپذیرد.
💠 سید منیرالدین حسینیِ الهاشمی:
«[در مدل سرمایهداری اینگونه است که] فرهنگ، در سفارشپذیری، از سرمایه باید سفارش بپذیرد؛ چه در سطح اكتشاف برای حل نیاز باشد و چه در سطح ساختارسازی باشد. اینكه چه نظامی را برای تولید كارخانهاش بسازند ـ چه در سطح نظام توزیع و چه در سطح نظام مصرف باشد ـ فرهنگ در اینجا در خدمت است!
فرهنگ در اینكه چه كسانی حق خواندن دارند، به چه كسانی مقدوراتی را بدهیم كه بتوانند بخوانند، میگوید: به آن افرادی حق آموزش بدهید كه به نفعِ سرمایه است. بنابراین، بهترین مدرسهها و بهترین دانشگاهها و بهترین امکانات آیا برای كسانی است كه شایستگیهای بهتری را دارند؟ یا برای كسانی است كه به سرمایه نزدیكترند؟ متناسب با نزدیكی و دوریشان به سرمایه، امكان آموزش و فراگیری اطلاعات را پیدا میكنند، نه متناسب با شایستگی خودشان.
[ممکن است] استعداد یك دانشآموزْ خیلی خوب [باشد] ولكن پدر او سرمایهدار نیست؛ لذا كلاس خصوصی برای او گرفته نمیشود، و جای او در دبیرستانِ خوب نیست! [جای او] در دبیرستانِ شلوغ است كه اساتید درجۀ پایین و معلمین درجۀ سه درس میدهند و در آنجا هم اگر گرفتاری مالی برای خانوادهاش پیدا شد و نتوانستند حداقلِ زندگی را درست كنند، به فرزندشان میگویند كه ترک تحصیل کند.
پس، در تولید دانش، به نفع سرمایهْ سفارشاتی عمل میکنند و در آموزشِ آن هم سفارشاتی عمل میكنند.
در مصرف هم [همینگونه است]؛ این اطلاع که به دست آمد، چگونه در جامعه به كار گرفته میشود؟ چه اطلاعاتی به دست چه كسانی میرسد؟ اطلاعاتِ تخصصی چگونه دستهبندی و علمی میشود؟ باز به نفع سرمایه.
چه اطلاعاتی را چه كسانی محروم هستند که داشته باشند؟ به نفع سرمایه.
اصلاً اینكه چند درصدِ این كشور باید درس خوانده باشند و چند درصد آن نباید درس خوانده باشند، و امكان آموزشی و فضای آموزشی و استاد و لوازمالتحریر و فرصت و زمان برای تحصیل، چگونه در ملت و بافت آنها تخصیص پیدا میكند؟ متناسب با آن چیزی است كه برای تكامل سرمایه و افزایش سرمایه است.
اگر [این] روند، شتاب بیشتری داشته باشد كه موجب اخلال در بازار سرمایه شود، سرعتِ آن باید تبعیت كند! میگویند "مبارزه با بیسوادی"، ولی با چه نرخ سرعتی و چگونه؟ بهگونهای كه با حفظ منافع سرمایه سازگاری داشته باشد» (۱۳۷۶/۱۱/۲۱).
☑️ @moniroddim
☑️ @schoolofeconomics
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ناآرامی_عراق #فضای_مجازی #جنگ_سایبری #جنگ_رسانه_ای #ارتش_سایبری_عربستان #آمریکا #اسرائیل_غاصب #اینتلجنس_سرویس
«مرکز اعتدال» چیست و چه نقشی در تحولات اخیر عراق داشته است؟!
پشت پردهای که نمیدانید!
پست بعدی را مطالعه کنید:
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
eitaa.com/joinchat/3142254611C50a304a13b
☑️ @schoolofeconomics
🔴♦️#مرکز_اعتدال نقش آن در #تحولات_اخیر_عراق
🔶🔸پشت پردهای که نمیدانید!
❎عربستان در سال ۱۳۹۶ با حضور ترامپ #مرکز_سایبری موسوم به «مبارزه با افراط گرایی» را با عنوان «اعتدال» تاسیس کرد.
❇️بررسیها نشان میدهد عمده فعالیت آن برای #ترندکردن #هشتگ_های خاص و هدفمند در #توئیتر بوده است.
✳️ از سویی؛ عامل اصلی راهیابی هشتگ «#کلنا_ثقه_فی_محمد_بن_سلمان» (ما به بن سلمان اعتماد داریم) به لیست ترندهای جهانی توئیتر، استفاده از حساب های رباتیک با مدیریت این مرکز بوده است.
✅همزمان با حوادث #دی_ماه_۹۶ #ایران نیز، هشتگ «#یحدث_الان_فی_ایران»، ترند جهانی توئیتر شد که در آخرین بررسیها مشخص شد همچنان تعداد زیادی از توییتهای منتشر شده از عربستان سعودی بوده است.
♻️این مرکز بنا به ادعای مسئولان سعودی به صورت تخصصی در سه حوزه فعالیت میکند که بیشتر مربوط به فناوری اطلاعات، تحلیل و داده کاوی مرتبط است و موارد زیر را در بر می گیرد:
الف) متشکل از تیمهای پژوهشگر چند رشتهای که در حوزه تحلیل کلان داده(big data) فعالیت میکنند.
🔷ب) تولیدوبکارگیری ابزارهای نرمافزاری جدیدبرای شناسایی، نظارت، دستهبندی و تحلیل محتوای گروههای افراطی تنها در ۶ ثانیه با دقت ۸۰ درصد در شناسایی محتوا.
🔹🔹ج) شناسایی شبکهها و محل ارتباطات گروههای افراطی با مدلهای آماری پیشرفته.
🔹🔹تقریبا دربیشتر پویشها وکمپینهای فضای مجازی در کشورهای منطقه و حتی غیر عربی می توان نقش وتاثیر این مرکز را ردیابی کرد.درتحولات اخیر عراق نیز،رصدهای انجامشده، بیانگر نقش موثر این مرکز است. #ارتش_سایبری_عربستان
nournews.ir/
☑️ @schoolofeconomics
خدا رحمت کند دوست عزیزمان خلیل ساحوری که یک زندگی سخت و پرمشقتی در حب اهل بیت سلامالله علیهم اجمعین داشت. او میگفت: امام خمینی، مرد رویاهای من در زمانی بود که مسیحی بودم و با نور او بود که شیعه شدم...
از شیلی تا قم؛ از قم تا اردن؛ از اردن تا تهران
شنبه ساعت ده صبح 13 مهرماه 98، مصادف ششم صفر، حرم بی بی فاطمه معصومه، تشییعش را ازدست ندهید...
@schoolofeconomics
خلیل هم در اوج جوانی، پر کشید...
جوان شیلیایی شیعه شده و زجر کشیده بعد از مدتها بیماری پرکشید...
شنبه ساعت ده صبح 13 مهرماه 98، مصادف ششم صفر، حرم بی بی فاطمه معصومه، تشییعش را ازدست ندهید...
@schoolofeconomics
در سوگ خلیل
خلیل ساحوری، طلبه شیعه انقلابی از کشور مظلوم و استعمارشده شیلی
دینی میخواستم که بتواند در مقابل صهیونیسم مقاومت کند و پیروز شود
ساحوری، تازه مسلمان شده شیلیایی میگوید: با شخصیت امام(ره) آشنا شدم، دیدم پیرمردی بدون اسلحه، فقط با ایمان به خدا و روحی پاک خلاف مسیر قدرتهای شرق و غرب حرکت میکند و یک خط سومی را در پیش گرفته است، امام خمینی(ره) مرد رؤیاهای من بود.
خلیل ساحوری
به گزارش رهیافتگان: «خلیل ساحوری» اهل کشور شیلی است ولی اکنون در قم زندگی میکند. او چند سالیاست مسلمان شده، پیش از آن مسیحی بوده است. فرزند پدری کاتولیک و مادری ارتودوکس است. ساحوری بسیار تحت تاثیر فضای ایران قرار دارد و میگوید ایران برای من بهترین جای دنیا است. ادا میکند که با تحقیق و تفحص اسلام و مذهب شیعه را یافته و پذیرفته و پیش از رسیدن به اسلام تحقیقاتش را با بودیسم و یهودیت و زرتشت و… آغاز کرده است.
آنچه در ادامه میآید مشروح گفتوگوی خلیل ساحوری با تسنیم درباره گرویدنش به اسلام است که در دو بخش مجزا در منتشر میشود؛ این گفتوگو در حرم مقدس کریمه اهل بیت(علیهم السلام) حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) انجام گرفته است. اینک بخش اول این گفتوگو:
https://rahyafteha.ir/8190/
شنبه ساعت ده صبح 13 مهرماه 98، مصادف ششم صفر، حرم بی بی فاطمه معصومه، تشییعش را ازدست ندهید...
@schoolofeconomics
پس از طی یک بیماری سخت؛ خلیل ساحوری رهیافته و مبلغ انقلابی شیلیایی در غربت درگذشت...
برخی جملات ناب این طلبه عزیز سفرکرده انقلابی:
دینی میخواستم که بتواند در مقابل صهیونیسم مقاومت کند و پیروز شود
ساحوری، تازه مسلمان شده شیلیایی میگوید: با شخصیت امام(ره) آشنا شدم، دیدم پیرمردی بدون اسلحه، فقط با ایمان به خدا و روحی پاک خلاف مسیر قدرتهای شرق و غرب حرکت میکند و یک خط سومی را در پیش گرفته است، امام خمینی(ره) مرد رؤیاهای من بود...
https://rahyafteha.ir/8190/
پیش از ظهر پنج شنبه 11 مهرماه حجت الاسلام خلیل ساحوری رهیافته و مبلغ شیلیایی پس از مدتها بیماری در بیمارستانی در قم درگذشت.
حجتالاسلام والمسلمین مرحوم «خلیل ساحوری» مستبصر و تازهمسلمان اهل کشور شیلی بود که پدری اسپانیاییتبار و کاتولیک و مادری فلسطینیالاصل و ارتودوکس داشت.
ساحوری بسیار تحت تاثیر فضای انقلاب اسلامی ایران قرار داشت. وی پس از تحقیق و تفحص فراوان، دین اسلام و مذهب شیعه را یافته و پذیرفت و پیش از رسیدن به اسلام تحقیقاتش را با بودیسم و یهودیت و زرتشت شروع کرده و برای تحصیل به ایران سفر نموده بود.
مطالب بیشتر در مورد این شخصیت فرهیخته را اینجا بخوانید:
rahyafteha.ir/tag/خلیل-ساحوری/
شنبه ساعت ده صبح 13 مهرماه 98، مصادف ششم صفر، حرم بی بی فاطمه معصومه، تشییعش را ازدست ندهید... فاتحهای نثار روح آزاد خلیل بفرستید...
@schoolofeconomics
جامعةالمصطفیالعالمیه در پی درگذشت «حجتالاسلام والمسلمین خلیل ساحوری»، طلبۀ اهل شیلی جامعةالمصطفی، پیام تسلیتی صادر کرد.
پیام تسلیت جامعةالمصطفی در پی درگذشت مستبصر شیلیایی حجتالاسلام خلیل ساحوری
به گزارش خبرگزاری صدای افغان (آوا) متن پیام صادره بدین شرح است:
بسماللهالرحمنالرحیم
«... وَ مَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهَاجرًا إِلَى اللَّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ؛ هر گاه کسی از خانه خویش برای هجرت به سوی خدا و رسول بیرون آید و در سفر، مرگ وی فرارسد، اجر و ثواب چنین کسی بر خداست». (نسا: 100)
روح بلند مهاجر فی سبیلالله، «جناب حجتالاسلام خلیل ساحوری» به عالم اعلا شتافت تا با اولیای الهی همنشین گردیده، از شربت گوارای حیات جاوید مرتزق و به خلعت نعیم مقیم متلبس گردد. صبر و متانت او در تحمل درد و عشق او به خانواده و فرزند و آرامش او در پذیرش لباس رجعت، موجب مباهات است.
سفركردۀ از دیار مسیح به باغ محمد (صلواتالله علیه) چنین آرامش باشکوهی یافت و البته ما و مردم شیلی را در حسرت آموزههای خویش واگذاشت. امید است راه آن عزیز به همت اهل ایمان در آن دیار استمرار یابد و بیرق معنویت و محبت به خداوند و اولیای الهی در آن سرزمین همچنان افراشته بماند.
جامعةالمصطفی این عروج معنوی را به همه محبان اهلبیت (علیهمالسلام) در امریكای لاتین و به ویژه بازماندگان این عزیز تسلیت گفته، علوّ درجات ایشان را از خداوند منان مسئلت دارد.
روحش شاد و راهش پررهرو باد
جامعةالمصطفیالعالمیه
1398/7/11
شایان ذکر است که حجتالاسلام والمسلمین مرحوم «خلیل ساحوری» مستبصر و تازهمسلمان اهل کشور شیلی بود که پدری اسپانیاییتبار و کاتولیک و مادری فلسطینیالاصل و ارتودوکس داشت. ساحوری بسیار تحت تاثیر فضای انقلاب اسلامی ایران قرار داشت. وی پس از تحقیق و تفحص فراوان، دین اسلام و مذهب شیعه را یافته و پذیرفت و پیش از رسیدن به اسلام تحقیقاتش را با بودیسم و یهودیت و زرتشت شروع کرده و برای تحصیل به ایران سفر نموده بود.
وی در مصاحبهای، نظریۀ ولایت فقیه را عامل اصلی شیعه شدن خود دانسته و عنوان کرده بود: "وقتی با نظریۀ ولایت فقیه آشنا شدم، دیدم نظریات پیشرفته و فوقالعاده قویای پیرامون نقش دین در اجتماع در آن وجود دارد و با استدلالهای بسیار قوی به تبیین نقش دین در اجتماع پرداخته است. ولایت فقیه خیلی پیشرفتهتر از آن چیزی است که من همیشه به دنبالش بودم. من با ولایت فقیه شیعه شدم و عامل اصلی شیعه شدن من ولایت فقیه بود."
مرحوم ساحوری ادامه داده بود: "به نظر من اگر ولایت فقیه وجود نداشت ما نمیتوانستیم مذهب شیعه را به عنوان یک بستۀ کامل برای سعادت بشر و یک مذهب کامل معرفی کنیم. امروز مذهب شیعه به شکلی زیبا دین الهی را در یک حکومت و مملکت قوی متبلور ساخته است. تنها امیدی که بشریت امروز میتواند برای رسیدن به حق داشته باشد تنها از راه ولایت فقیه است و به غیر از ولایت فقیه همۀ راهها دروغ هستند؛ بنده اکثر ادیان را بررسی کردم مسیحیت یهودیت، بهاییت، بوداییسم، مارکسیسم و... را ولی چیزی مثل ولایت فقیه نیافتم. من مثل پروتستانها زندگی میکردم، مثل زرتشتیان زندگی کردم و مثل مارکسیستها زندگی کردم حتی یک مدت در بین برادران اهل سنت و مثل آنها زندگی میکردم، ولی خلأ نگاهی مثل ولایت فقیه در بین همه آنها احساس میشود. بعد از 7 سال تحقیق از بین چند میلیون نفری که در شیلی بودند خداوند به من عنایت کرد و گنجی بزرگ را به من داد و من همیشه از این بابت خدا را شکر میکنم."
مطالب بیشتر در مورد این شخصیت فرهیخته را اینجا بخوانید:
rahyafteha.ir/tag/خلیل-ساحوری/
شنبه ساعت ده صبح 13 مهرماه 98، مصادف ششم صفر، حرم بی بی فاطمه معصومه، تشییعش را ازدست ندهید... فاتحهای نثار روح آزاد خلیل بفرستید...
@schoolofeconomics
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مصاحبه با عزیز سفرکردهمان، خلیل ساحوری، در نقد قمهزنی و توطئه انگلیس در اسلامهراسی به همراه داستان شیعهشدن این فرزند فلسطین، شیلی و اسپانیا و فرزند حقیقی حضرت امام خمینی روحالله
لینک دانلود با کیفیت بالاتر
www.aparat.com/v/0KnTo
مطالب بیشتر در مورد این شخصیت فرهیخته جهان تشیع را اینجا بخوانید:
rahyafteha.ir/tag/خلیل-ساحوری/
شنبه ساعت ده صبح 13 مهرماه 98، مصادف ششم صفر، حرم بی بی فاطمه معصومه، تشییعش را ازدست ندهید... فاتحهای نثار روح آزاد خلیل بفرستید...
@schoolofeconomics
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 پاسخهای کارشناسی به سوالهای غلط!
📹سؤالات دروغ از مردم سادهدل؛
📹 جواب کارشناسانه ملت پروفسور را ببینید!
🎥 #کلیپ🎙چرا ابوریحان بیرونی مجبور شد بیرون از کشور! تحصیلش را ادامه دهد؟!
کاری قابل توجه از خبرگزاری دانشجو
@schoolofeconomics
✳️ از فرصت اربعین برای #مطالبه اصلی رهبری استفاده کنیم .
#امام_خامنه_ای :
آقایی #دلار را بشکنید.
حطموا سيادۀ #الدولار
#اقتصاد_مقاومتی و #اربعین
#عربی
👇👇👇
👈 بنر و پوستر لینک ابعاد بزرگ 👇
www.yon.ir/xkd1C
@qiam_ir
@schoolofeconomics
🔺 مرکز مطالعات امنیتملی رژیم صهیونیستی در گزارشی تحلیلی درباره التهابات اقتصادی و مؤلفههای اثرگذار در اعتراضات اجتماعی ایران آورده است:
💹 بهبود اقتصادی ایران تنها از طریق «اقتصاد مقاومتی» که برآمده از استراتژی رهبری ایران است، امکان پذیر خواهد بود که عمدتاً شامل کاهش وابستگی ایران به نهادهای خارجی و امتناع از قبول خواستههای دولت آمریکا است.
👌صهیونیستها فهمیدند اما بعضی نفهمیدند .
#اقتصادمقاومتی
#خودباوری
#غرب_باوری
@Qiam_ir
@schoolofeconomics