.
تریاق کلا یه چیز دیگه ست. تریاق در اصطلاح طبی یعنی پادزهر یا معجون ضد سم. مثل تریاق فاروق، تریاق کبیر و تریاقات مختلف که در قرابادینها باب مفصل دارند. ممکن هست در بعضی تریاقات، افیون هم به مقدار بسیار دقیق اومده باشه. اما تریاک امروزی مساوی تریاق نیست.
بنگ بیشتر به گیاه شاهدانه و فرآوردههای آن نزدیک هست و در منابع با اسم هایی مثل بنج، سکران و قنب هم بحث شده است.
حشیش از فرآوردههای قویتر شاهدانه است و بیشتر روی دماغ، خیال، ادراک، اراده و حالت روانی اثر میگذارد.
بذرالبنج تخم بنگدانه یا گیاهی از جنس مواد مخدر و مدهوشکننده است. با بنگ شاهدانه فرق داره. این یکی از مواد بسیار حساس و خطرناک طبی است که مصرفش بدون تجویز میتونه آسیب جدی به دماغ، قلب، اعصاب، هوشیاری و حتی حیات بزنه و منجر به مرگ میشه
#تحلیل_طبی
.
در کتب طبی، افیون رو از قوی ترین مواد مخدّر، مسکّن، منوّم، قابض، مجفّف و مبرّد میدونن.
مخدّر یعنی حس و حرکت را کند و بیحس میکند
مسکّن یعنی درد را میخواباند
منوّم یعنی خوابآور است
قابض یعنی مسیر دفع و جریان مواد را میبندد.
مجفّف یعنی رطوبتها را خشک میکند
مبرّد یعنی حرارت و حرکت را پایین میآورد
پس تریاک یک ماده ساده آرام بخش نیست مادهای هست که قوه ادراک، حس درد، حرکت روده، بیداری دماغ، تحریک اعصاب و جریان طبیعی بعضی قوا را پایین میاره
برای همین فرد مصرفکننده گاهی میگه دردم کم شد، اعصابم آروم شد، خوابم بهتر شد، اسهالم بند آمد، سرفهام از بین رفت و...
خب میدونید که اینها معنی ش درمان نیست.
گاهی درد کم میشه چون حس درد، تخدیر شده، نه اینکه علت درد برطرف شده باشه.
گاهی سرفه کم میشه، چون مرکز تحریک بی حس شده، نه اینکه ریه پاک و اصلاح شده باشه
گاهی اسهال بند میاد و دل درد خوب میشه، چون روده قبض شده، نه اینکه ماده فاسد دفع شده باشه
گاهی خواب میاره، چون دماغ رو خاموش کرده
گاهی اضطراب کم میشه چون قوه نفس موقتاً تخدیر شده، نه اینکه اعصاب قوی شده باشه.
#تحلیل_طبی
.
در طب اصیل، درمان حقیقی یعنی ماده بیماری اصلاح بشا، خلط فاسد پخته و دفع بشه، عضو ضعیف تقویت بشه، حرارت غریزی به اعتدال برگرده، قوه هاضمه و دافعه درست کار کنه و دماغ و اعصاب به آرامش برسند
اما تریاک، بهجای اصلاح قوا، قوا را تخدیر و بی حس میکنه
این تخدیر، در ظاهر شاید خوب باشه و سبب راحتی باشه، ولی در باطن، بدن رو تنبل، وابسته، قبض شده، خشک، کند و بینشاط و فرسوده و پژمرده میکنه
مثل این هست که چراغ هشدار ماشین روشن شده باشد و ما بهجای تعمیر موتور، چراغ هشدار را خاموش کنیم. ظاهرا مشکل برطرف شده، اما عیب اصلی سر جای خودش مانده. .
مکانیسم طبی تریاک اینطوری هست👇
افیون بهسبب قوت تخدیر و قبض، اول حس درد و بیقراری رو کم میکنه
بعد قوه دافعه روده رو کُند میکنه و یبوست میاره.
بعد قوه هاضمه رو ضعیف میکنه، چون معده برای هضم درست، به حرارت طبیعی و حرکت منظم نیاز داره
بعد دماغ رو به خواب و آرامش مصنوعی عادت میده
بعد اعصاب دیگه به آرامش طبیعی قانع نمیشه و ماده بیرونی طلب میکنه
بعد بدن برای دفع، خواب، آرامش، تحمل درد و حتی نشاط روزانه، محتاج تریاک میشه
این همان نقطه سقوط است. جایی که داروی قوی، تبدیل به زنجیر و اسارتِ نفس و بدن میشه
#تحلیل_طبی
.
بنگ و حشیش بیشتر با دماغ، قوه خیال، ادراک، اراده و حالت روانی بازی میکنند. ممکن است در ابتدا خنده، سبکی، بیخیالی، تغییر ادراک، کم شدن غم یا حس رهایی بدهند اما در باطن، قوه ناطقه و تدبیر نفس را ضعیف میکنند.
از نگاه طب اصیل، این مواد میتونن موجب تشویش خیال، ضعف حافظه، پراکندگی فکر، سستی اراده، بدبینی، ترس، وسواس، خوابهای آشفته، تحریک سودا، خشکی دماغ و گاهی آشفتگی شدید روانی بشن.
بنگ از آن موادی است که ممکن است فرد را از غم جدا کند، اما به قیمت جداکردن او از تعقل، اراده و حضور طبیعی نفس.
این رو بهش نمیگن آرامش، این فرار از ادراک و تعقل هست. در مصرف بنگ و حشیش، یک خطر پنهان هست: فرد گاهی احساس میکنه ذهنش باز شده، فکرش آزاد شده، غمش کم شده، یا دنیا را جور دیگری میبیند. اما بسیاری از این حالات، از قوت عقل نیست؛ از اختلال در قوه خیال هست.
قوه خیال اگر در خدمت عقل باشد، نعمت هست و خیلی خوب
اما اگر با مخدرات و مسکرات از عقل جدا شود، میشود منشأ توهم، ترس، بدبینی، بیقیدی، بیارادگی و سقوط تدریجی شخصیت.
#تحلیل_طبی
.
حالا برسیم سر وقت سیگار و ناس
دو مادهای که خیلیها خطرشون را ساده میگیرند، چون یکی رو عادت عصبی میدونن و دیگری را جایگزین بیدود سیگار!
اما از نگاه طب اصیل، این دو فقط یک عادت ساده نیستند. سیگار و ناس هر دو از خانواده دخانیات هستن. یعنی محور اصلی شون تنباکو و نیکوتین هست، اما مسیر آسیب شون فرق میکنه
سیگار از راه دود و ریه وارد بدن میشه
ناس از راه دهان، لثه و مخاط وارد بدن میشه
.
سیگار دقیقاً چنین ماهیتی دارد:👇
دود سوخته دارد
حرارت غریبه دارد
خشکی تند ایجاد میکند
بخار فاسد تولید میکند
خون را از اعتدال خارج میکند
ریه را تحریک و ضعیف میکند
دماغ و اعصاب را خشک و ضعیف میکند
قلب را تحریک میکند
و بدن را به نیکوتین وابسته میسازد.
دود سیگار هزاران ماده شیمیایی دارد و بسیاری از اونها آسیب زا و سرطان زا هستن. سیگار تقریباً به همه اعضای بدن آسیب میزنه
طب اصیل میگوید دخان محرِق و بخار فاسد به ریه، قلب و دماغ آسیب میزند، دود سیگار فقط نیکوتین نیست قطران، گازهای سمی، ذرات ریز، مونوکسیدکربن و مواد فاسد و سرطان زا هم همراه آن وارد بدن میشوند.
#تحلیل_طبی
.
کاش رابطه بعضی از زن و شوهر ها مثل آتش بس ایران و آمریکا بود. همدیگه رو با موشک هم میزدن اما بین شون شکرآب نمیشد
#مشاوره
#همسرداری
https://eitaa.com/joinchat/2113142802C183c5374ea
12.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
الحمدلله رب العالمین 😍
https://eitaa.com/joinchat/2113142802C183c5374ea
مشاوران طبیب جان
۶ بعضی اخلاقها از بدن شروع میشن یعنی چی؟👇 یعنی همیشه نباید هر بیحوصلگی، عصبانیت، زودرنجی، افسردگ
۷
بسم الله
در نگاه علمای اخلاق، خیلی از رفتارهای آدم از نسبت چند قوه اصلی در نفس شکل میگیره.
قوه عاقله
قوه واهمه
قوه شهویه
قوه غضبیه
این چهار قوه اگر درست شناخته بشن، خیلی از صفات آدمها قابل تحلیل میشه و راحت میفهمیم چی به چیه
قوه عاقله یعنی نیروی فهم، تشخیص، سنجش، عاقبت اندیشی، حقشناسی، انصاف و تدبیر
قوه غضبیه یعنی نیروی دفع، دفاع، غیرت، خشم، مقاومت، ایستادن در برابر ظلم و حفظ حریم
قوه شهویه یعنی نیروی جذب و طلب. فقط بحث شهوت جنسی نیست. میل به غذا، خواب، آسایش، مال، محبوبیت، توجه، صمیمیت، لذت، حبّ جایگاه و راحتی
قوه واهمه هم نیروی تصویرسازی، گمان، حدس، ترس، سوءظن، تحلیل، آیندهسازی ذهنی و سناریوسازی درونی هست
حالا اصل بحث اینجاست که این قوا ذاتاً بد نیستن
شهوت بد نیست
غضب بد نیست
وهم بد نیست
حتی ترس و میل و خشم هم در جای خودشون لازماند.
مشکل از جایی شروع میشه که یکی از این قوا از حد خودش بیرون بزنه و بخواد فرمانده کل مملکت وجود آدم بشه.
مثلاً وقتی غضب فرمانده بشه، آدم سریع جوش میاره، سریع جواب میده، سریع پشیمون میشه، ولی خب دل طرف مقابل هم دیگه با عذرخواهی صاف نمیشه که
وقتی شهوت فرمانده بشه، آدم دنبال راحتی، لذت، خواب، خوردن، توجه، تملک، تنوع و خواستههای خودش میره. حتی حاضر هست که عقل و خانواده و دین و آبرو رو زیر پا بزاره!
وقتی وهم فرمانده بشه، ذهن آدم میشه کارگاه تولید سناریو
از یک نگاه، پرونده میسازه.
از یک تأخیر، خیانت برداشت میکنه.
از یک جمله ساده، هفتاد و دو جلد تفسیر مینویسه
اما وقتی عقل فرمانده باشه، اون قوا تربیت میشن.
غضب تحت فرمان عقل میشه شجاعت.
شهوت تحت فرمان عقل میشه عفت.
وهم تحت فرمان عقل میشه تدبیر و احتیاط
و مجموع قوا وقتی سر جای خودشون قرار بگیرن، میشه عدالت نفسانی
پس در آدمشناسی، نمیگیم این آدم فقط عصبی هست یا فقط راحتطلب هست، یا فقط حسود هست یا فقط بدبین هست یا فقط ترسو هست
باید ببینیم کدوم قوه در وجودش غلبه کرده.
غضبش افراط کرده؟
شهوتش فرمانده شده؟
وهمش عقل رو اسیر کرده؟
یا عقلش تونسته این قوا رو تعدیل و مدیریت کنه؟
#ناگفته_های_یک_مشاور_تنها #مشاوران_طبیب_جان #آدم_شناسی #شخصیت_شناسی #ریشه_شناسی_صفات
.
مشاوران طبیب جان
۷ بسم الله در نگاه علمای اخلاق، خیلی از رفتارهای آدم از نسبت چند قوه اصلی در نفس شکل میگیره. قوه
.
خب حالا از کجا بفهمم کدوم قوه فرمانده وجودم شده و افسار نفسم رو دستش گرفته؟!
تو پست بعدی میگم
.
مشاوران طبیب جان
. خب حالا از کجا بفهمم کدوم قوه فرمانده وجودم شده و افسار نفسم رو دستش گرفته؟! تو پست بعدی میگم .
.
وقتی ناراحت میشی، اول مکث میکنی یا سریع جواب میدی؟
اگر سریع جوش میاری، تند تند حرف میزنی و بعد پشیمون میشی یعین قوه غضبیه ت رو به افراط رفته
وقتی دلت چیزی میخواد، میتونی صبر کنی یا باید همون لحظه بهش برسی؟
اگر غذا، خواب، گوشی، خرید، توجه، محبت، لذت و راحتی خیلی برات مهمه و اغوا میشی یعنی قوه شهویه فرمانده شده.
وقتی یک اتفاق ساده میافته، ذهنت چندتا سناریو میسازه؟ این یعنی قوه وهمیه غلبه پیدا کرده
وقتی کسی نقدت میکنه، دنبال حق میگردی یا دنبال دفاع از خودت؟
اگر هنوز حرفش تموم نشده، تو ذهنت داری جواب آماده میکنی، غضب و غرور و وهم باهم غلبه دارن تو وجودت
وقتی محبت میکنی، محبتت آرامش میده یا طرف مقابل رو خفه میکنه؟
اگر محبتت همراه با کنترل، حساسیت زیاد، توقع، چککردن و ترس از دست دادنه، محبت با وهم و شهوت قاطی شده
اگر هر چی درونت جوشید و همون لحظه بیرون ریخت، یکی از قوا عقل رو زده کنار و خودش نشسته پشت فرمون
خلاصه از خودت بپرس👇
بیشتر با عقل تصمیم میگیرم یا با عصبانیت؟
بیشتر با تفکر و تامل حرکت میکنم یا با میل و لذت؟
بیشتر با دلیل قضاوت میکنم یا با خیال و سوءظن؟
بیشتر از روی ایمان و انصاف رفتار میکنم یا از روی ترس، غرور، خشم و خواهش نفس؟
ترکیب وهم و شهوت و غضب میشه مکر و زرنگی در حد تیم ملی که تشخیصش کار راحتی نیست. این سه تا ترکیب بشن حس قوه عاقله به آدم میدن. آدم فکر میکنه خیلی عاقل هست...
https://eitaa.com/joinchat/2113142802C183c5374ea
مشاوران طبیب جان
. وقتی ناراحت میشی، اول مکث میکنی یا سریع جواب میدی؟ اگر سریع جوش میاری، تند تند حرف میزنی و بعد
۸
بسم الله
یه نکته خیلی دقیق در آدمشناسی هست که اگر کسی بهش دقت نکنه، خیلی جاها فریب ظاهرِ حرفهای خودش و دیگران رو میخوره
گاهی قوه وهم، قوه غضبیه و قوه شهویه باهم مخلوط میشن و یک کار خیلی حرفهای انجام میدن!
کاری میکنن که آدم از روی غضب، شهوت، ترس، حسادت، غرور یا راحتطلبی حرف بزنه، اما حرفش و رفتارش خیلی عاقلانه و منطقی به نظر برسه
اینجاست که تشخیص سخت میشه چون همیشه نفس عجیب و غریب مون، خطا رو با قیافه زشت نشون نمیده، گاهی برای خطا و اشتباه، لباس عقلانیت میدوزه!
مثلا:👇
گاهی آدم از روی غضب و حرصش میخواد تلافی کنه، اما اسمش رو میذاره دفاع از حق. از روی شهوت و میل نفسانی دنبال راحتی و لذت و توجه هست ولی اسمش رو میذاره نیاز طبیعی. از روی وهم و سوءظن هزار تا سناریو می بافه و اسمش رو میذاره دقت و تیزبینی. از روی غرور و تکبرش عذرخواهی نمیکنه و میگه میخوام شخصیتم حفظ بشه
#آدم_شناسی
#خود_شناسی
https://eitaa.com/joinchat/2113142802C183c5374ea