eitaa logo
مشاوران طبیب جان
9.7هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
2.7هزار ویدیو
20 فایل
زیر نظر استاد سید روح الله حسینی 👈طب بر مبنای معرفت النفس (کانال اصلی مجموعه) @Javaher_Alhayat 👤نظرات: @Rahnama_Javaher پشتیبانی و دریافت نوبت مشاوره: @poshtibani_moshavereh
مشاهده در ایتا
دانلود
. در طب اصیل، درمان حقیقی یعنی ماده بیماری اصلاح بشا، خلط فاسد پخته و دفع بشه، عضو ضعیف تقویت بشه، حرارت غریزی به اعتدال برگرده، قوه هاضمه و دافعه درست کار کنه و دماغ و اعصاب به آرامش برسند اما تریاک، به‌جای اصلاح قوا، قوا را تخدیر و بی حس میکنه این تخدیر، در ظاهر شاید خوب باشه و سبب راحتی باشه، ولی در باطن، بدن رو تنبل، وابسته، قبض شده، خشک، کند و بی‌نشاط و فرسوده و پژمرده می‌کنه مثل این هست که چراغ هشدار ماشین روشن شده باشد و ما به‌جای تعمیر موتور، چراغ هشدار را خاموش کنیم. ظاهرا مشکل برطرف شده، اما عیب اصلی سر جای خودش مانده. . مکانیسم طبی تریاک این‌طوری هست👇 افیون به‌سبب قوت تخدیر و قبض، اول حس درد و بی‌قراری رو کم می‌کنه بعد قوه دافعه روده رو کُند می‌کنه و یبوست میاره. بعد قوه هاضمه رو ضعیف می‌کنه، چون معده برای هضم درست، به حرارت طبیعی و حرکت منظم نیاز داره بعد دماغ رو به خواب و آرامش مصنوعی عادت می‌ده بعد اعصاب دیگه به آرامش طبیعی قانع نمی‌شه و ماده بیرونی طلب می‌کنه بعد بدن برای دفع، خواب، آرامش، تحمل درد و حتی نشاط روزانه، محتاج تریاک می‌شه این همان نقطه سقوط است. جایی که داروی قوی، تبدیل به زنجیر و اسارتِ نفس و بدن می‌شه
. بنگ و حشیش بیشتر با دماغ، قوه خیال، ادراک، اراده و حالت روانی بازی می‌کنند. ممکن است در ابتدا خنده، سبکی، بی‌خیالی، تغییر ادراک، کم‌ شدن غم یا حس رهایی بدهند اما در باطن، قوه ناطقه و تدبیر نفس را ضعیف می‌کنند. از نگاه طب اصیل، این مواد می‌تونن موجب تشویش خیال، ضعف حافظه، پراکندگی فکر، سستی اراده، بدبینی، ترس، وسواس، خواب‌های آشفته، تحریک سودا، خشکی دماغ و گاهی آشفتگی شدید روانی بشن. بنگ از آن موادی است که ممکن است فرد را از غم جدا کند، اما به قیمت جداکردن او از تعقل، اراده و حضور طبیعی نفس. این رو بهش نمیگن آرامش، این فرار از ادراک و تعقل هست. در مصرف بنگ و حشیش، یک خطر پنهان هست: فرد گاهی احساس می‌کنه ذهنش باز شده، فکرش آزاد شده، غمش کم شده، یا دنیا را جور دیگری می‌بیند. اما بسیاری از این حالات، از قوت عقل نیست؛ از اختلال در قوه خیال هست. قوه خیال اگر در خدمت عقل باشد، نعمت هست و خیلی خوب اما اگر با مخدرات و مسکرات از عقل جدا شود، می‌شود منشأ توهم، ترس، بدبینی، بی‌قیدی، بی‌ارادگی و سقوط تدریجی شخصیت.
. حالا برسیم سر وقت سیگار و ناس دو ماده‌ای که خیلی‌ها خطرشون را ساده می‌گیرند، چون یکی رو عادت عصبی میدونن و دیگری را جایگزین بی‌دود سیگار! اما از نگاه طب اصیل، این دو فقط یک عادت ساده نیستند. سیگار و ناس هر دو از خانواده دخانیات هستن. یعنی محور اصلی‌ شون تنباکو و نیکوتین هست، اما مسیر آسیب شون فرق می‌کنه سیگار از راه دود و ریه وارد بدن می‌شه ناس از راه دهان، لثه و مخاط وارد بدن می‌شه
. سیگار دقیقاً چنین ماهیتی دارد:👇 دود سوخته دارد حرارت غریبه دارد خشکی تند ایجاد می‌کند بخار فاسد تولید می‌کند خون را از اعتدال خارج می‌کند ریه را تحریک و ضعیف می‌کند دماغ و اعصاب را خشک و ضعیف می‌کند قلب را تحریک می‌کند و بدن را به نیکوتین وابسته می‌سازد. دود سیگار هزاران ماده شیمیایی دارد و بسیاری از اونها آسیب‌ زا و سرطان‌ زا هستن. سیگار تقریباً به همه اعضای بدن آسیب می‌زنه طب اصیل می‌گوید دخان محرِق و بخار فاسد به ریه، قلب و دماغ آسیب می‌زند، دود سیگار فقط نیکوتین نیست قطران، گازهای سمی، ذرات ریز، مونوکسیدکربن و مواد فاسد و سرطان‌ زا هم همراه آن وارد بدن می‌شوند.
. کاش رابطه بعضی از زن و شوهر ها مثل آتش بس ایران و آمریکا بود. همدیگه رو با موشک هم میزدن اما بین شون شکرآب نمیشد https://eitaa.com/joinchat/2113142802C183c5374ea
مشاوران طبیب جان
۶ بعضی اخلاق‌ها از بدن شروع میشن یعنی چی؟👇 یعنی همیشه نباید هر بی‌حوصلگی، عصبانیت، زودرنجی، افسردگ
۷ بسم الله در نگاه علمای اخلاق، خیلی از رفتارهای آدم از نسبت چند قوه اصلی در نفس شکل می‌گیره. قوه عاقله قوه واهمه قوه شهویه قوه غضبیه این چهار قوه اگر درست شناخته بشن، خیلی از صفات آدم‌ها قابل تحلیل میشه و راحت می‌فهمیم چی به چیه قوه عاقله یعنی نیروی فهم، تشخیص، سنجش، عاقبت اندیشی، حق‌شناسی، انصاف و تدبیر قوه غضبیه یعنی نیروی دفع، دفاع، غیرت، خشم، مقاومت، ایستادن در برابر ظلم و حفظ حریم قوه شهویه یعنی نیروی جذب و طلب. فقط بحث شهوت جنسی نیست. میل به غذا، خواب، آسایش، مال، محبوبیت، توجه، صمیمیت، لذت، حبّ جایگاه و راحتی قوه واهمه هم نیروی تصویرسازی، گمان، حدس، ترس، سوءظن، تحلیل‌، آینده‌سازی ذهنی و سناریوسازی درونی هست حالا اصل بحث اینجاست که این قوا ذاتاً بد نیستن شهوت بد نیست غضب بد نیست وهم بد نیست حتی ترس و میل و خشم هم در جای خودشون لازم‌اند. مشکل از جایی شروع میشه که یکی از این قوا از حد خودش بیرون بزنه و بخواد فرمانده کل مملکت وجود آدم بشه. مثلاً وقتی غضب فرمانده بشه، آدم سریع جوش میاره، سریع جواب میده، سریع پشیمون میشه، ولی خب دل طرف مقابل هم دیگه با عذرخواهی صاف نمیشه که وقتی شهوت فرمانده بشه، آدم دنبال راحتی، لذت، خواب، خوردن، توجه، تملک، تنوع و خواسته‌های خودش میره. حتی حاضر هست که عقل و خانواده و دین و آبرو رو زیر پا بزاره! وقتی وهم فرمانده بشه، ذهن آدم میشه کارگاه تولید سناریو از یک نگاه، پرونده می‌سازه. از یک تأخیر، خیانت برداشت میکنه. از یک جمله ساده، هفتاد و دو جلد تفسیر می‌نویسه اما وقتی عقل فرمانده باشه، اون قوا تربیت میشن. غضب تحت فرمان عقل میشه شجاعت. شهوت تحت فرمان عقل میشه عفت. وهم تحت فرمان عقل میشه تدبیر و احتیاط و مجموع قوا وقتی سر جای خودشون قرار بگیرن، میشه عدالت نفسانی پس در آدم‌شناسی، نمی‌گیم این آدم فقط عصبی هست یا فقط راحت‌طلب هست، یا فقط حسود هست یا فقط بدبین هست یا فقط ترسو هست باید ببینیم کدوم قوه در وجودش غلبه کرده. غضبش افراط کرده؟ شهوتش فرمانده شده؟ وهمش عقل رو اسیر کرده؟ یا عقلش تونسته این قوا رو تعدیل و مدیریت کنه؟ .
مشاوران طبیب جان
۷ بسم الله در نگاه علمای اخلاق، خیلی از رفتارهای آدم از نسبت چند قوه اصلی در نفس شکل می‌گیره. قوه
. خب حالا از کجا بفهمم کدوم قوه فرمانده وجودم شده و افسار نفسم رو دستش گرفته؟! تو پست بعدی میگم .
مشاوران طبیب جان
. خب حالا از کجا بفهمم کدوم قوه فرمانده وجودم شده و افسار نفسم رو دستش گرفته؟! تو پست بعدی میگم .
. وقتی ناراحت میشی، اول مکث می‌کنی یا سریع جواب میدی؟ اگر سریع جوش میاری، تند تند حرف می‌زنی و بعد پشیمون میشی یعین قوه غضبیه ت رو به افراط رفته وقتی دلت چیزی می‌خواد، می‌تونی صبر کنی یا باید همون لحظه بهش برسی؟ اگر غذا، خواب، گوشی، خرید، توجه، محبت، لذت و راحتی خیلی برات مهمه و اغوا میشی یعنی قوه شهویه فرمانده شده. وقتی یک اتفاق ساده می‌افته، ذهنت چندتا سناریو می‌سازه؟ این یعنی قوه وهمیه غلبه پیدا کرده وقتی کسی نقدت می‌کنه، دنبال حق می‌گردی یا دنبال دفاع از خودت؟ اگر هنوز حرفش تموم نشده، تو ذهنت داری جواب آماده می‌کنی، غضب و غرور و وهم باهم غلبه دارن تو وجودت وقتی محبت می‌کنی، محبتت آرامش میده یا طرف مقابل رو خفه می‌کنه؟ اگر محبتت همراه با کنترل، حساسیت زیاد، توقع، چک‌کردن و ترس از دست دادنه، محبت با وهم و شهوت قاطی شده اگر هر چی درونت جوشید و همون لحظه بیرون ریخت، یکی از قوا عقل رو زده کنار و خودش نشسته پشت فرمون خلاصه از خودت بپرس👇 بیشتر با عقل تصمیم می‌گیرم یا با عصبانیت؟ بیشتر با تفکر و تامل حرکت می‌کنم یا با میل و لذت؟ بیشتر با دلیل قضاوت می‌کنم یا با خیال و سوءظن؟ بیشتر از روی ایمان و انصاف رفتار می‌کنم یا از روی ترس، غرور، خشم و خواهش نفس؟ ترکیب وهم و شهوت و غضب میشه مکر و زرنگی در حد تیم ملی که تشخیصش کار راحتی نیست. این سه تا ترکیب بشن حس قوه عاقله به آدم میدن. آدم فکر میکنه خیلی عاقل هست... https://eitaa.com/joinchat/2113142802C183c5374ea
مشاوران طبیب جان
. وقتی ناراحت میشی، اول مکث می‌کنی یا سریع جواب میدی؟ اگر سریع جوش میاری، تند تند حرف می‌زنی و بعد
۸ بسم الله یه نکته خیلی دقیق در آدم‌شناسی هست که اگر کسی بهش دقت نکنه، خیلی جاها فریب ظاهرِ حرف‌های خودش و دیگران رو می‌خوره گاهی قوه وهم، قوه غضبیه و قوه شهویه باهم مخلوط میشن و یک کار خیلی حرفه‌ای انجام میدن! کاری می‌کنن که آدم از روی غضب، شهوت، ترس، حسادت، غرور یا راحت‌طلبی حرف بزنه، اما حرفش و رفتارش خیلی عاقلانه و منطقی به نظر برسه اینجاست که تشخیص سخت میشه چون همیشه نفس عجیب و غریب مون، خطا رو با قیافه زشت نشون نمیده، گاهی برای خطا و اشتباه، لباس عقلانیت می‌دوزه! مثلا:👇 گاهی آدم از روی غضب و حرصش می‌خواد تلافی کنه، اما اسمش رو می‌ذاره دفاع از حق. از روی شهوت و میل نفسانی دنبال راحتی و لذت و توجه هست ولی اسمش رو می‌ذاره نیاز طبیعی. از روی وهم و سوءظن هزار تا سناریو می بافه و اسمش رو می‌ذاره دقت و تیزبینی. از روی غرور و تکبرش عذرخواهی نمی‌کنه و میگه میخوام شخصیتم حفظ بشه https://eitaa.com/joinchat/2113142802C183c5374ea
مشاوران طبیب جان
۸ بسم الله یه نکته خیلی دقیق در آدم‌شناسی هست که اگر کسی بهش دقت نکنه، خیلی جاها فریب ظاهرِ حرف‌های
۹ فرایند این ماجرای عجیب اینطوری هست که:👇 غضب مواد خام رو میده، شهوت جهت میل و خواسته رو مشخص می‌کنه و جناب وَهم براش استدلال و تحلیل و ظاهر منطقی می‌سازه! بعد آدم فکر می‌کنه داره خیلی عاقلانه حرف می‌زنه در حالی که عقل بیچاره فقط شده وکیل مدافع غضب و شهوت و وهم و یه گوشه نشسته و شعر نشسته ام به در نگاه میکنم میخونه مثلاً جناب آقا که نمی‌خواد از همسرش عذرخواهی کنه، ممکنه ساعت‌ها برای خودش دلیل بیاره که اگر عذرخواهی کنم، حرمت و اقتدارم می‌شکنه. در ظاهر حرفش عقلانی هست اما اگر دقیق نگاه کنیم، شاید پشتش غرور، غضب، ترس از شکست و ضعف نفس خوابیده باشه یا زنی که از روی ترس و ناامنی، همسرش رو مدام کنترل می‌کنه، ممکنه بگه من فقط دلسوزم و مراقب زندگی‌ام هستم و... ظاهرش محبت و مراقبت هست اما پشتش ممکنه وهم، ترس، حسادت، تملک و غیرت بیجا و... باشه. برای همین در آدم‌شناسی نباید فقط به ظاهر حرف‌ها نگاه کرد باید دید این حرف از کجا بلند شده. نفس، گاهی آدم رو طوری توجیه می‌کنه که خودش هم باورش میشه حق با اونه به همین خاطر هر حرف مرتب و قشنگی، لزوماً حرف عقل نیست. https://eitaa.com/joinchat/2113142802C183c5374ea
مشاوران طبیب جان
۹ فرایند این ماجرای عجیب اینطوری هست که:👇 غضب مواد خام رو میده، شهوت جهت میل و خواسته رو مشخص می‌کن
یه تمرین ساده به دقت بخونید 🔻 1⃣مکالمه اول: خانم: دیشب که دیر اومدی و خبر ندادی، خیلی نگران شدم. دوست ندارم با داد و دعوا حرف بزنم. فقط می‌خوام بدونم چه اتفاقی افتاد و از این به بعد اگر دیر می‌رسی، یه پیام بدی که من و بچه‌ها نگران نشیم. آقا: باشه قبول دارم. باید خبر می‌دادم. دیشب خسته بودم و حواسم نبود و یادم رفت. از این به بعد اگر دیر شد، پیام میدم. خانم: باشه منم سعی می‌کنم وقتی دیر می‌کنی، اول سؤال بپرسم 2⃣ مکالمه دوم خانم: من حق دارم ناراحت باشم. مردی که دیر میاد و خبر نمیده، یعنی براش زن و زندگی مهم نیست. از این به بعد منم جوابش رو نمیدم. باید بفهمه با کی طرفه. دوستش: خب شاید واقعاً کار داشته. خانم: نه عزیزم. من ساده نیستم. آدم باید زرنگ باشه. اگر از الان سفت نگیرم، فردا بدتر میشه. مردها رو باید از اول کنترل کرد. https://eitaa.com/joinchat/2113142802C183c5374ea