eitaa logo
مشاوران طبیب جان
9.7هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
2.7هزار ویدیو
20 فایل
زیر نظر استاد سید روح الله حسینی 👈طب بر مبنای معرفت النفس (کانال اصلی مجموعه) @Javaher_Alhayat 👤نظرات: @Rahnama_Javaher پشتیبانی و دریافت نوبت مشاوره: @poshtibani_moshavereh
مشاهده در ایتا
دانلود
مشاوران طبیب جان
. خب حالا از کجا بفهمم کدوم قوه فرمانده وجودم شده و افسار نفسم رو دستش گرفته؟! تو پست بعدی میگم .
. وقتی ناراحت میشی، اول مکث می‌کنی یا سریع جواب میدی؟ اگر سریع جوش میاری، تند تند حرف می‌زنی و بعد پشیمون میشی یعین قوه غضبیه ت رو به افراط رفته وقتی دلت چیزی می‌خواد، می‌تونی صبر کنی یا باید همون لحظه بهش برسی؟ اگر غذا، خواب، گوشی، خرید، توجه، محبت، لذت و راحتی خیلی برات مهمه و اغوا میشی یعنی قوه شهویه فرمانده شده. وقتی یک اتفاق ساده می‌افته، ذهنت چندتا سناریو می‌سازه؟ این یعنی قوه وهمیه غلبه پیدا کرده وقتی کسی نقدت می‌کنه، دنبال حق می‌گردی یا دنبال دفاع از خودت؟ اگر هنوز حرفش تموم نشده، تو ذهنت داری جواب آماده می‌کنی، غضب و غرور و وهم باهم غلبه دارن تو وجودت وقتی محبت می‌کنی، محبتت آرامش میده یا طرف مقابل رو خفه می‌کنه؟ اگر محبتت همراه با کنترل، حساسیت زیاد، توقع، چک‌کردن و ترس از دست دادنه، محبت با وهم و شهوت قاطی شده اگر هر چی درونت جوشید و همون لحظه بیرون ریخت، یکی از قوا عقل رو زده کنار و خودش نشسته پشت فرمون خلاصه از خودت بپرس👇 بیشتر با عقل تصمیم می‌گیرم یا با عصبانیت؟ بیشتر با تفکر و تامل حرکت می‌کنم یا با میل و لذت؟ بیشتر با دلیل قضاوت می‌کنم یا با خیال و سوءظن؟ بیشتر از روی ایمان و انصاف رفتار می‌کنم یا از روی ترس، غرور، خشم و خواهش نفس؟ ترکیب وهم و شهوت و غضب میشه مکر و زرنگی در حد تیم ملی که تشخیصش کار راحتی نیست. این سه تا ترکیب بشن حس قوه عاقله به آدم میدن. آدم فکر میکنه خیلی عاقل هست... https://eitaa.com/joinchat/2113142802C183c5374ea
مشاوران طبیب جان
. وقتی ناراحت میشی، اول مکث می‌کنی یا سریع جواب میدی؟ اگر سریع جوش میاری، تند تند حرف می‌زنی و بعد
۸ بسم الله یه نکته خیلی دقیق در آدم‌شناسی هست که اگر کسی بهش دقت نکنه، خیلی جاها فریب ظاهرِ حرف‌های خودش و دیگران رو می‌خوره گاهی قوه وهم، قوه غضبیه و قوه شهویه باهم مخلوط میشن و یک کار خیلی حرفه‌ای انجام میدن! کاری می‌کنن که آدم از روی غضب، شهوت، ترس، حسادت، غرور یا راحت‌طلبی حرف بزنه، اما حرفش و رفتارش خیلی عاقلانه و منطقی به نظر برسه اینجاست که تشخیص سخت میشه چون همیشه نفس عجیب و غریب مون، خطا رو با قیافه زشت نشون نمیده، گاهی برای خطا و اشتباه، لباس عقلانیت می‌دوزه! مثلا:👇 گاهی آدم از روی غضب و حرصش می‌خواد تلافی کنه، اما اسمش رو می‌ذاره دفاع از حق. از روی شهوت و میل نفسانی دنبال راحتی و لذت و توجه هست ولی اسمش رو می‌ذاره نیاز طبیعی. از روی وهم و سوءظن هزار تا سناریو می بافه و اسمش رو می‌ذاره دقت و تیزبینی. از روی غرور و تکبرش عذرخواهی نمی‌کنه و میگه میخوام شخصیتم حفظ بشه https://eitaa.com/joinchat/2113142802C183c5374ea
مشاوران طبیب جان
۸ بسم الله یه نکته خیلی دقیق در آدم‌شناسی هست که اگر کسی بهش دقت نکنه، خیلی جاها فریب ظاهرِ حرف‌های
۹ فرایند این ماجرای عجیب اینطوری هست که:👇 غضب مواد خام رو میده، شهوت جهت میل و خواسته رو مشخص می‌کنه و جناب وَهم براش استدلال و تحلیل و ظاهر منطقی می‌سازه! بعد آدم فکر می‌کنه داره خیلی عاقلانه حرف می‌زنه در حالی که عقل بیچاره فقط شده وکیل مدافع غضب و شهوت و وهم و یه گوشه نشسته و شعر نشسته ام به در نگاه میکنم میخونه مثلاً جناب آقا که نمی‌خواد از همسرش عذرخواهی کنه، ممکنه ساعت‌ها برای خودش دلیل بیاره که اگر عذرخواهی کنم، حرمت و اقتدارم می‌شکنه. در ظاهر حرفش عقلانی هست اما اگر دقیق نگاه کنیم، شاید پشتش غرور، غضب، ترس از شکست و ضعف نفس خوابیده باشه یا زنی که از روی ترس و ناامنی، همسرش رو مدام کنترل می‌کنه، ممکنه بگه من فقط دلسوزم و مراقب زندگی‌ام هستم و... ظاهرش محبت و مراقبت هست اما پشتش ممکنه وهم، ترس، حسادت، تملک و غیرت بیجا و... باشه. برای همین در آدم‌شناسی نباید فقط به ظاهر حرف‌ها نگاه کرد باید دید این حرف از کجا بلند شده. نفس، گاهی آدم رو طوری توجیه می‌کنه که خودش هم باورش میشه حق با اونه به همین خاطر هر حرف مرتب و قشنگی، لزوماً حرف عقل نیست. https://eitaa.com/joinchat/2113142802C183c5374ea
مشاوران طبیب جان
۹ فرایند این ماجرای عجیب اینطوری هست که:👇 غضب مواد خام رو میده، شهوت جهت میل و خواسته رو مشخص می‌کن
یه تمرین ساده به دقت بخونید 🔻 1⃣مکالمه اول: خانم: دیشب که دیر اومدی و خبر ندادی، خیلی نگران شدم. دوست ندارم با داد و دعوا حرف بزنم. فقط می‌خوام بدونم چه اتفاقی افتاد و از این به بعد اگر دیر می‌رسی، یه پیام بدی که من و بچه‌ها نگران نشیم. آقا: باشه قبول دارم. باید خبر می‌دادم. دیشب خسته بودم و حواسم نبود و یادم رفت. از این به بعد اگر دیر شد، پیام میدم. خانم: باشه منم سعی می‌کنم وقتی دیر می‌کنی، اول سؤال بپرسم 2⃣ مکالمه دوم خانم: من حق دارم ناراحت باشم. مردی که دیر میاد و خبر نمیده، یعنی براش زن و زندگی مهم نیست. از این به بعد منم جوابش رو نمیدم. باید بفهمه با کی طرفه. دوستش: خب شاید واقعاً کار داشته. خانم: نه عزیزم. من ساده نیستم. آدم باید زرنگ باشه. اگر از الان سفت نگیرم، فردا بدتر میشه. مردها رو باید از اول کنترل کرد. https://eitaa.com/joinchat/2113142802C183c5374ea
مشاوران طبیب جان
یه تمرین ساده به دقت بخونید 🔻 1⃣مکالمه اول: خانم: دیشب که دیر اومدی و خبر ندادی، خیلی نگران شدم. د
. تشخیص این نوع مکالمات خیلی راحت هست و میشه فهمید کدوم نفسانی هست و کدوم عقلانی. اگر آماده این یه نوع مکالمه سخت و حرفه ای بزارم و ببینم میتونین تشخیص بدین کجاش نفسانی هست و کجاش عقلانی ارسال نظرات: @Rahnama_javaher