※ رهبری: «ربیعالأول بهار زندگی است»
❥࿐჻ᭂ⸙🕊⸙჻ᭂ࿐❥
#شمیم_یاس ☫
@Shamim_yasz
با اجازه مادر سادات رخت عزای پسرش را
نه از جان بلکه از تن در میآوریم و میگوییم
ای حسین داغ تو تا ابد در سینه ما خواهد ماند...
🔹حلولِ ماهِ ربیع الاول ماهِ شادی و شادمانیِ اهل بيت(ع) را تبریک عرض مینماییم🌸🌸
❥࿐჻ᭂ⸙🕊⸙჻ᭂ࿐❥
#شمیم_یاس ☫
@Shamim_yasz
به نظر می رسد چند مقدمه باید در پاسخ به این سوال لحاظ شود:
برخی روزهای اول ماه ربیعالاول را به مناسبت شهادت حضرت محسن(ع) فرزند حضرت زهرا(س)، ایام مُحسنیه می نامند، در آن مراسم عزا برپا میکنند و این درحالیست که با توجه به گزارشها و قراین تاریخی، شهادت حضرت محسن بیش از یک ماه پس از رحلت پیامبر(ص) به وقوع پیوسته است و ابدا عزاداری در این ایام، سابقه ندارد.
این موضوع (تعیین تاریخ شهادت) از موضوعات جدیدی است که در سالهای اخیر مطرح و روز شهادت حضرت محسن بن علی(ع) تلقی شده است، حال آنکه نه در تاریخ و نه در روایات، به تاریخ شهادت هیچ اشارهای نشده است.
مبنای اینگونه گزارشها، قول مشهور علمای شیعه است که از یک طرف، رحلت رسول خدا(ص) را ۲۸ صفر دانسته و از طرف دیگر، شهادت حضرت محسن بن علی(ع) را در پی رحلت پیامبر(ص) نقل کردهاند. از مجموع این دو گزارش، برخی، شهادت حضرت محسن را در ربیعالاول نتیجه گرفته اند.
تاریخ دقیق شهادت حضرت محسن(ع) ابدا مشخص نیست، ولی با تفحص در گزارشهای تاریخی میتوان نتیجه گرفت که این واقعه پس از رحلت پیامبر(ص) با فاصله یک ماه یا بیشتر صورت گرفته است. بدین جهت آنچه مشهور است که هجوم به خانه حضرت علی(ع) با فاصله چند روزه از رحلت رسول اکرم(ص) اتفاق افتاده، قطعا صحیح نیست.
این اشتباه از آنجا ناشی شده که طبق گزارشهای تاریخی، هجوم به در بیت حضرت فاطمه(س) چند بار اتفاق افتادهاست. در هجوم اول، درگیری صورت نگرفته تا منجر به شهادت محسن شود. بعضی با تصور اینکه در هجوم اول، جریان آتش زدن درب خانه اتفاق افتاده، شهادت حضرت محسن(ع) را چند روز پس از رحلت پیامبر(ص) دانستهاند.
با این تعبیر، ایام محسنیه که در اوایل ربیع الاول گرفته میشود با گزارشهای تاریخی هیچ تطبیقی ندارد و اتفاقا دلایلی برای اثبات این موضوع وجود دارد که خلافش را نتیجه می دهد که از جمله آنهاست: تحرکات اجتماعی و سیاسی حضرت زهرا(س) به همراه امام علی در روزهای متمادی برای مددخواهی از انصار و مهاجر، برگشت سپاه اسامه بن زید (که حدود یک ماه پس از رحلت پیامبر صورت گرفته) و ربط آن با حمله به خانه حضرت علی(ع)، ماجرای خطبه فدکیه، و...
تحرکات اجتماعی سیاسی حضرت زهرا(س)
جریان یاری طلبیدن شبانه امام علی(ع) و جریان فدک نمیتواند پس از بیماری حضرت زهرا(س) اتفاق افتاده باشد. روایتی از امام صادق(ع) نقل شده که حضرت زهرا(س) پس از مضروب شدن دچار مریضی شدید شدند،[طبری، دلائل الامامة، ص۱۳۴] این روایت حاکی از آن است که بعضی از تحرکات اجتماعی فاطمه زهرا(س) علیه هیئت حاکمه، قبل از بیماری ایشان بوده است. این تحرکات اجتماعی عبارتند از:
مددخواهی از انصار و مهاجر
یکی از تحرکات اجتماعی حضرت زهرا(س) رفتن به خانه مهاجر وانصار برای طلب یاری بود. بنا بر نقل سلمان فارسی، پس از غصب خلافت و فدک، علی(ع) همراه حضرت فاطمه(س) و حسنین(ع) شب هنگام به درِ خانه مهاجران و انصار رفته و آنان را به همراهی برای بازپسگیری حق خویش فرا خواندند. از آنجا که بنا بر روایت سلمان، پس از حمله مهاجمان به خانه حضرت فاطمه(س) و واقعه سقط جنین، آن حضرت به طور مداوم و پیوسته بستری بود تا به شهادت رسید، میتوان چنین نتیجه گرفت که تا زمان ملاقاتهای شبانه آن حضرت با مهاجر و انصار، هنوز حملهای به خانه او صورت نگرفته بود؛[کتاب سلیم بن قیس هلالی، ص۱۵۳] زیرا در صورتِ وقوع حمله، آن حضرت دیگر توان رفتن به در خانه تعداد زیادِ مهاجران و انصار(حتی فقط اهل بدر)[همان، ص۱۴۶و ۱۴۸] را نداشت.
خطبه فدکیه
خطبه فدکیه و نحوه حرکت حضرت فاطمه(س) به مسجد، نشان از عدم بیماری ایشان دارد. ابن ابی الحدید در توصیف چگونگی رفتن حضرت فاطمه(س) به مسجد برای ایراد خطبه فدکیه آورده است که: آن حضرت در میان جمعی از زنان در حالی که همچون حضرت محمد راه میرفت، به مسجد آمد. با توجه به این تعبیر که: «ما تخرم من مشیه رسولالله؛ راه رفتنش هیچ تفاوتی با راه رفتن رسول خدا(ص) نداشت.» میتوان چنین نتیجه گرفت که تا هنگام ایراد خطبه، هنوز هجمهای به خانه حضرت فاطمه(س) صورت نگرفته بود، زیرا در صورت مضروب شدنِ آن حضرت، نوعِ حرکت او نمیتواند معمولی باشد تا راوی آن را به راه رفتنِ رسول خدا(ص) تشبیه کند.[ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغة، ج۱۶، ص۲۶۳]
*برگشتن سپاه اسامه بن زید به مدینه
طبق شواهد تاریخی هجوم به خانه حضرت فاطمه(س) بعد از برگشت سپاه اسامه بن زید صورت گرفته است و سپاه اسامه بیش از یک ماه بعد از رحلت پیامبر(ص) به مدینه باز گشت.[تاریخ الیعقوبی، ج۱،ص۱۲۷] شخصی به نام بریده بن حصیب اسلمی که در جریان حمله به خانه حضرت زهرا(س) و بیعت گرفتن از امام علی(ع) حضور داشته و از ایشان طرفداری میکرده، در سپاه اسامه نیز به عناون پرچمدار حضور داشته است.
❥࿐჻ᭂ⸙🕊⸙჻ᭂ࿐❥
#شمیم_یاس ☫
@Shamim_yasz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❣مـــــــــ😭ــــن غرق شدم
باشه دلت اومد اگـه
دستام نگیر!
#استوری
#شب_جمعه
#یااباعبداللهالحسین
❥࿐჻ᭂ⸙🕊⸙჻ᭂ࿐❥
#شمیم_یاس ☫
@Shamim_yasz
9.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🕌🕊
میتپد دل به اشتیاق حرم
چه كنم با غم فراق حرم!؟
#استوری
حضرت #امام_حسین علیه السلام
❥࿐჻ᭂ⸙🕊⸙჻ᭂ࿐❥
#شمیم_یاس ☫
@Shamim_yasz
4_5920321583825555438.mp3
3.91M
کربلا قطعا جنت الاعلامه...
مقدم
#استودیویی
حضرت #امام_حسین علیه السلام
❥࿐჻ᭂ⸙🕊⸙჻ᭂ࿐❥
#شمیم_یاس ☫
@Shamim_yasz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📨 سید مقاومت صحت ولایت مداریاش را با نظر علامه مصباح یزدی میسنجید.✨
❥࿐჻ᭂ⸙🕊⸙჻ᭂ࿐❥
#شمیم_یاس ☫
@Shamim_yasz