eitaa logo
شمیم افق
1.1هزار دنبال‌کننده
19.8هزار عکس
6.6هزار ویدیو
2.5هزار فایل
﷽ ارتباط با ما @mahdiar_14
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله: 🌿 بهترین چیزی که بنده، بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرب پیدا می‌کند، نماز است. 🆔 @ShamimeOfoq
6️⃣2️⃣ بصیرت عاشورایی 💠 احکام عزاداری سؤال: در حسینیه ها و مساجد بیشتر مناطق بخصوص روستاها مراسم شبیه خوانی به اعتبار اینکه از سنت های قدیمی است برگزار می شود که گاهی اثر مثبتی در نفوس مردم دارد، این مراسم چه حکمی دارد؟ جواب: اگر مراسم شبیه خوانی مشتمل بر امور دروغ و باطل نباشد و با توجه به مقتضیات زمان باعث وهن مذهب حق هم نشود، اشکال ندارد؛ ولی در عین حال بهتر است به جای آنها، مجالس وعظ و ارشاد و ذکر مصایب حسینی و مرثیه خوانی برپا شود. (مقام معظم رهبری و پاسخ دفاتر مراجع معظم، رساله دانشجویی ویژه محرم، ص۳۲۷) سؤال: استفاده از آلات لهو و موسیقی در مراسم عزاداری چه حکمی دارد؟ جواب: اگر از آلاتی است که به لهو و حرام اختصاص دارد، نواختن آن (در هرحال) جایز نیست ولی اگر از آلات مشترک باشد استفاده از آن به منظور مشروع اشکال ندارد تفاوتی بین مراسم عزاداری و جشن در حکم موسیقی نیست. (مقام معظم رهبری و پاسخ دفاتر مراجع معظم، رساله دانشجویی ویژه محرم، ص۳۲۸) سؤال: آیا نواختن شیپور، نی و فلوت در تعزیه (شبیه خوانی) اشکال دارد؟ جواب: نواختن آلات موسیقی به صورت «مطرب» و «لهوی» و مناسب مجالس گناه و خوشگذرانی حرام است. (مقام معظم رهبری و پاسخ دفاتر مراجع معظم، رساله دانشجویی ویژه محرم، ص۳۲۹) (آیات عظام بهجت و صافی فرموده اند در هر حال اشکال دارد) 🆔 @ShamimeOfoq
21.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 نماز عاشورائیان ✍️ حجت الاسلام و المسلمین بهشتی ❓سوال اول: امام حسین علیه السلام وقتی با تهدید استاندار مدینه مبنی بر بیعت با یزید روبرو شد کجا رفت و چکار کرد؟ 1) به مسجد رفت و نماز خواند و از خداوند کمک خواست. 2) به زیارت مرقد پیامبر(ص) رفت و توسل پیدا کرد. 3) به جلسه عبیدالله بن زبیر و عبدالله بن عمر رفت و مشورت کرد. 4) گزینه (۱) و (۲) 👌 پاسخ در کلیپ موجود است. 🆔 @ShamimeOfoq
عزت خداوند عزیز است و عزّت را برای خود و پیامبر و صاحبان ایمان قرار داده است. [منافقون، آیه 8]. در احادیث متعدّد، از ذلّت و خواری نكوهش شده و به یك مسلمان و مؤمن حق نداده اند كه خود را به پستی و فرومایگی و ذلّت بیفكند. به فرموده امام صادق علیه السلام: «اِنَّ اللّه فَوَّضَ اِلیَ المؤمنِ امرَهُ كلَّهُ و لمْ یُفَوِّضْ اِلیه اَنْ یكونَ ذلیلاً...، خداوند همه كارهای مؤمن را به خودش واگذاشته، ولی اینكه ذلیل باشد، به او واگذار نكرده.» [میزان الحكمة، ج 6، ص 288]. چرا كه خدا فرموده است عزت از آن خدا و رسول و مؤمنان است. مؤمن عزیز است، نه ذلیل. مؤمن سرسخت تر از كوه است. كوه را با كلنگ و تیشه می توان كند ولی از دین مؤمن نمی توان چیزی جدا كرد. عزت یك مؤمن در آن است كه چشم طمع به مال دیگری نداشته باشد و مناعت طبع داشته و منّت دیگران را نكشد. حتی در فقه، یكی از موارد جواز تیمّم با وجود آب، آنجاست كه اگر انسان بخواهد از كسی آب بگیرد، همراه با منّت و ذلّت و خواری باشد. در اینگونه موارد نمازگزار می تواند تیمم بگیرد ولی ذلّت آب طلبیدن از دیگری را تحمّل نكند. [تحریر الوسیله، ج 1، ص 104]. 🆔 @ShamimeOfoq
7️⃣2️⃣ بصیرت عاشورایی 💠 احکام عزاداری سؤال: آیا در ماه محرم اعمالی مثل بند انداختن و رنگ کردن موها و آرایش زن اشکال دارد؟ جواب: اگر توأم با معصیت و هتک حرمت ایام عزاداری حضرت سیدالشهدا علیه السلام نباشد اشکال ندارد؛ ولی سزاوار است که مسلمانان غیرتمند، سعی کنند این گونه مراسم را در ماههای دیگر و ایام متناسب با خود برگزار کنند؛ چرا که امام صادق علیه السلام می فرماید: خداوند شیعیان ما را رحمت کند که در شادی ما شاد و در ایام حزن ما محزون هستند و مسلم است که ایام محرم، ایام حزن پیشوایان دینی ما است. (مقام معظم رهبری و پاسخ دفاتر مراجع معظم، رساله ی دانشجویی ویژه محرم، ص۳۳۵) سؤال: آیا جایز است زنان با حفظ حجاب و پوشیدن لباس خاص که بدن آنان را بپوشاند، در دسته های سینه زنی و زنجیرزنی شرکت کنند؟ جواب: شرکت زنان در دسته های سینه زنی و زنجیرزنی جایز نیست. (استفتائات از مقام معظم رهبری، س۱۴۵۴) سؤال: آیا خواندن زن در مجالس عزاداری با علم او به اینکه مردان نامحرم صدای او را می شنوند جایز است؟ جواب: اگر خوف مفسده باشد باید از آن اجتناب شود. (استفتائات از مقام معظم رهبری، س۱۴۵۸) مسألة: توقف جنب و حائض در حرم امامان جایز نیست ولی عبور از آن به طوری که از یک در وارد و از در دیگر خارج شود، اشکال ندارد و احتیاط مستحب است که در آن حال از داخل حرم عبور نکند. این حکم اختصاص به اطراف ضریح (روضه ی شریفه) و رواق ها دارد ولی صحن ها و حرم امامزاده ها این حکم را ندارد. (تحریرالوسیله، جلد۱، ص۵۹، م ۸) 🆔 @ShamimeOfoq
عزت دودمان بنی امیه می خواستند ذلّت بیعت با خویش را بر آل محمد تحمیل كنند و به زور هم شده، آنان را وادار به گردن نهادن به فرمان یزید كنند و این چیزی نشدنی بود و «آل اللّه» زیر بار آن نرفتند، هر چند به قیمت شهادت و اسارت. از آستان همت ما ذلّت است دور واندر كنام غیرت ما نیستش ورود بر ما گمان بردگی زور برده اند ای مرگ! همّتی كه نخواهیم این قیود 🆔 @ShamimeOfoq
9️⃣2️⃣بصیرت عاشورایی 💠احکام عزاداری سؤال: از ساختمان مسجد و حسینیه صدای قرائت قرآن و مراسم عزاداری بسیار بلند پخش می شود، به طوری که این امر منجر به سلب آسایش همسایگان میشود! ولی مسؤولان و سخنرانان حسینیه اصرار به ادامه آن دارند؛ تکلیف در این زمینه چیست؟ جواب: اگرچه اقامه مراسم و شعائر دینی در زمان های مناسب، از بهترین کارها و جزو مستحبات مذکور است؛ ولی واجب است برگزارکنندگان مراسم و عزاداران تا حد امکان از اذیت و ایجاد مزاحمت برای همسایگان بپرهیزند (هرچند با کم کردن صدای بلندگو باشد). (مقام معظم رهبری و پاسخ دفاتر مراجع معظم، رساله دانشجویی ویژه محرم، ص۳۳۴) مساله: رساندن جایی از بدن به نام امام حسین علیه السلام بدون طهارت جایز نیست، بنابراین دست گذاشتن برنام امام حسین علیه السلام یا آویختن زیور یا پوشیدن لباس که نام امام حسین علیه السلام بر آن نوشته شده در صورتی که تماس با بدن داشته باشد حرام است. حکم برگزاری عقد و عروسی در ماه محرم چیست؟ برگزاری این نوع مراسم، اگر توأم با معصیت و یا هتک حرمت حضرت سیدالشهدا علیه السلام نباشد، اشکال ندارد؛ ولی در آن هیچ نوع برکتی نیست و سزاوار است که مسلمانان غیرتمند، سعی کنند این گونه مراسم را در ماه های دیگر و ایام متناسب با خود برگزار کنند. 🆔 @ShamimeOfoq
عزت وقتی والی مدینه، بیعت با یزید را با امام حسین علیه السلام مطرح كرد، حضرت با ذلیلانه شمردن آن، آن را نفی كرد و ضمن برشمردن زشتی ها و آلودگی های یزید، فرمود:. «كسی همچون من، با شخصی چون او بیعت نمی كند؛ فَمِثْلی لا یُبایِعُ مِثْلَهُ» [مقتل خوارزمی، 184] در جای دیگر با ردّ پیشنهاد تسلیم شدن فرمود: «لااُعْطیكُمْ بِیَدی اِعْطاءَ الذَّلیلِ؛ همچون ذلیلان دست بیعت با شما نخواهم داد.» [ارشاد، شیخ مفید، ج 2، ص 98]. صبح عاشورا در طلیعه نبرد، ضمن سخنانی فرمود: به خدا قسم آنچه را از من می خواهند (تسلیم شدن) نخواهم پذیرفت، تا اینكه خدا را آغشته به خون خویش دیدار كنم. [موسوعة كلمات الامام الحسین، ص 432]. در خطابه پرشور دیگری در كربلا، خطاب به سپاه كوفه، در ردّ درخواست ابن زیاد، مبنی بر تسلیم شدن و بیعت، فرمود: ابن زیاد، مرا میان كشته شدن و ذلّت مخیّر قرار داده، هیهات كه من جانب ذلّت را بگیرم. این را خدا و رسول و دامان های پاك عترت و جان های غیرتمند و باعزّت نمی پذیرند. هرگز اطاعت از فرومایگان را بر شهادت كریمانه ترجیح نخواهیم داد. [همان، ص 423]. 🆔 @ShamimeOfoq
+ زائر کوی حسین.mp3
1.49M
🌷 هزار و سیصد و هشتاد و چند سال تمام برای ماتم تو گریه کرده ایم مدام ✍️ سید مجید 🆔 @ShamimeOfoq
عزت امام حسین علیه السلام، مرگ باعزّت را بهتر از زندگی با ذلّت می دانست. این سخن اوست كه: «مَوْتٌ فی عِزٍّ خَیْرٌ مِنْ حَیاةٍ فی ذُلٍّ» [مناقب، ابن شهر آشوب، ج 4، ص 68] و همین مفهوم را در رجزخوانی خود روز عاشورا در میدان جنگ بر زبان می آورد كه، «مرگ، بهتر از ننگ است؛ اَلْموْتُ اَوْلی منْ رُكوبِ الْعارِ». [همان]. در مورد دیگر، پس از برخورد با سپاه حرّ، در شعری كه با مطلعِ «سَأمْضی وَ ما بِالْمَوْتِ عارٌ علَی الْفتی» خواند، در آخر آن فرمود: «كفی بكَ ذُلّاً اَنْ تَعیشَ مُرَغّماً» [بحارالانوار، ج 45، ص 238] كه زندگی تحت فشار دیگران را ذلت بار خواند و سپس افزود: «من از مرگ، باكی ندارم. مرگ، راحت ترین راه برای رسیدن به عزّت است. مرگ در راه عزّت، زندگی جاودانه است و زندگانی ذلت بار، مرگ بی حیات است. مرا از مرگ می ترسانی؟ چه گمان باطلی! همتم بالاتر از این است كه از ترس مرگ، ظلم را تحمل كنم. بیش از این نمی توانید كه مرا بكشید. مرحبا به مرگ در راه خدا. ولی شما با كشتنم نمی توانید شكوه و عزّت و شرف مرا از بین ببرید. چه هراسی از مرگ؟» [اعیان الشیعه، ج 1، ص 581]. 🆔 @ShamimeOfoq