eitaa logo
■ توحید تشیع ■
10.7هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
256 ویدیو
19 فایل
آثار چندرسانه‌ای از اساتید معظم اخلاق به‌ویژه عالِم فرزانه آیت‌الله استاد مؤیدی حفظه‌الله از شاگردان مرحوم آیت‌الله پهلوانی سعادت‌پرور ‎ادمین و تبادل: @ST_A01 گروه گفت‌وگوهای معنوی: eitaa.com/joinchat/753140449Cbf6aca715d
مشاهده در ایتا
دانلود
نکاتی از مواعظ استاد در ویدیوکلیپ «فَلِلَّهِ ٱلۡعِزَّةُ جَمِیعًا» یکم؛ همه انسان‌ها در پی عزت و عزتمندی و نیز از ذلت و خواری فراری هستند. قرآن کریم به انسان راه کسب عزتمندی را به‌وضوح نشان داده است؛ خداوند عزّوجلّ! دوم؛ با کسب معرفت بیش‌تر، محبت و قُرب بیش‌تری حاصل و انسان به سرچشمه عزت الهی نزدیک‌تر خواهد شد. حقیقت نوری و وجودی انسان، «کلمةُ الله» است که با پاکیزگی، زلالی و نورانی، به اوج و عروج قُرب پروردگار خواهد رسید. سوم؛ باید از خداوند برای عزتمندی و دوری از ذلت و بی‌مقداری مسئلت کرد. البته عزت، درجات و مراتبی دارد؛ چنانکه انسان همواره در پی عزتمندی بیش‌تر است. در نهایت و حد اعلای عزت، عزیز ذاتی است که جز خدای سبحان نیست. هر چه به آن سرچشمه که مبدأ هستی نیز هست، قرب ایجاد شود، عزت بیش‌تری نصیب خواهد شد. چهارم؛ مؤمن به‌سبب ایمان به سرچشمه عزت، نزد همگان عزیز جلوه کرده و حتی دشمنان را نیز به اقرار و اذعان قلبی به عزتمندی او وادار می‌نماید؛ هر چند به‌دلیل دشمنی و بدخواهی، برای در هم شکستن عزت او برآمده باشد. درست مثل، عزت باعظمت «حاج قاسم سلیمانی» در نزد دشمنانش! پنجم؛ آن که ذلیلِ نفْس امّاره بالسوء (امرکننده به بدی‌ها) شده، با جلوه‌های دنیا (خانه، خودرو، ثروت، درآمد، شهرت و …) نمی‌تواند برای خود عزتی دست و پا کند؛ هر چند شاید با این زرق‌وبرق‌ها، در نزد اهل دنیا، اعتباری خیالی و وهمی به دست آورد! این در حالی است که عزت واقعی که لبان دشمنان را نیز به اقرار می‌گشاید، فقط و فقط نزد پروردگار عزتمند است. نسخه تصویری: eitaa.com/ShiaTowhid/1383 نسخه صوتی: eitaa.com/ShiaTowhid/1381 —————— ‎با «توحید تشیّع» همراه باشید؛ @ShiaTowhidتلگرام|اینستگرام|سروش|توییتر ‌‎ـ
15.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بیست‌وچهارم؛ «فَلِلَّهِ ٱلۡعِزَّةُ جَمِیعًا» حجت‌الاسلام‌والمسلمین استاد رمضانیه 1401 برگرفته از سلسله‌جلسات شرح دعای مکارم‌الأخلاق جلسه دوازدهم | دقیقه یکم ~ 6 دقیقه | 15 مگابایت نسخه صوتی: eitaa.com/ShiaTowhid/1381 —————— ‎با «توحید تشیّع» همراه باشید؛ @ShiaTowhidتلگرام|اینستگرام|سروش|توییتر ‌‎ـ
■ توحید تشیع ■
ستاد #مؤیدی شرح دعای «مکارم الأخلاق» جلسه دوازدهم | 12 دی‌ماه 1400 ~ 29 دقیقه | 9 مگابایت ــــــــــ
25_Makarem12-09071631_شعله‌های آتش کِبر.mp3
6.65M
بیست‌وپنجم؛ «شعله‌های آتش کِبْر» حجت‌الاسلام‌والمسلمین استاد رمضانیه 1401 برگرفته از سلسله‌جلسات شرح دعای مکارم‌الأخلاق جلسه دوازدهم | دقیقه نُهم ~ 7 دقیقه | 6 مگابایت نسخه تصویری: eitaa.com/ShiaTowhid/1386 —————— ‎با «توحید تشیّع» همراه باشید؛ @ShiaTowhidتلگرام|اینستگرام|سروش|توییتر ‌‎ـ
نکاتی از مواعظ استاد در ویدیوکلیپ «شعله‌های آتش کِبْر» یکم؛ اگر انسان بر دیگری احساس برتری کند، به تکبر دچار شده است. این برتری می‌تواند جلوه‌های مختلفی داشته باشد؛ برتری مالی، شغلی، علمی و حتی برتری در تقوا و پرهیزکاری! در این صورت باید احساس خطر کرد. دوم؛ خطور کِبْر در قلب که یک حالت روانی است، در اختیار انسان نیست. اما اظهارِ عملی این رذیله اخلاقی در رفتار و گفتار، در اختیار او و تکبر است. سوم؛ طبق تعالیم دینی، اهل ایمان از تکبر نهی شده‌اند. از این رو، باید تلاش کرد تا در وهله اول، کبر هیچ مجالی برای بروز عملی پیدا نکند. در مرحله بعد، باید کوشید تا مخالف اقتضای آن رفتار کرد. برای نمونه، اقتضای کبر، پرهیز از معاشرت با فقراست؛ در حالی که هم‌نشینی با فرودستان مالی مورد سفارش اسلام و مخالف با اقتضای این رذیله است. چهارم؛ در صورتی که شخص اهل محاسبه و مراقبه نباشد، با معاشرت با ثروتمندان به‌تدریج دچار کبر خواهد شد. اگر این ارتباط پرتکرار و تهی‌دستان به فراموشی سپرده شده باشند، برای اهالی مراقبه و محاسبه نیز خطرناک خواهد بود. پنجم؛ باید از خداوند عزتمندی و برخورداری از نعمات الهی در تقاضا کرد؛ اما لازم است برای در امان بودن از مقایسه‌گری خود با دیگران از خدا یاری طلب کرد. در غیر این صورت، اله نفْس در وجود انسان میدان‌داری کرده و می‌کوشد تا در همه ابعاد (برخورداری‌های مادی، استعداد، علم، تقوا و حتی معنویات)، خود را با دیگران مقایسه و برتری خود را ثابت کند. ششم؛ قرآن کریم مقابله با کبر را از مبدأ «اراده»، آغاز می‌کند. باید از درون صدای شیطانی (مقایسه‌گری، کبر و تکبر) را خاموش کرد. هرگز نباید برای اثبات برتری، دیگران را با خود به مقایسه کشید؛ حتی در موارد خرد و ناچیز مثل برتری در بند کفش! هفتم؛ حیات ابدی، ملکوتی، نوری و ماندگار برای آن افرادی است که هیچ‌گونه اراده و انگیزه‌ای در دل برای اثبات برتری خود بر دیگران ندارند. آنان هرگز در صدد آن نیستند که بخواهند بر دیگران فائق آیند. هشتم؛ آن که در پی برتری‌جویی نیست، اهل فساد هم نخواهد بود؛ چرا فساد، همواره از خودبینی و خودبرتربینی نشأت می‌گیرد. از این رو، شاید یکی از برترین خصلت‌هایی که می‌توان برای انبیای الهی و اهل‌بیت علیهم‌السلام برشمرد، خصلت تواضع، فروافتادگی، است. نُهم؛ از بین اهل ایمان نیز مرحوم علامه طباطبایی به نقل از شاگردان و اطرافیان‌شان، بسیار فروافتاده بوده‌اند؛ به‌گونه‌ای که یکی از صفات بارز ایشان، آن بود که هرگز «منِ بدون در نظر داشتن خدا» از هیچ شأنی از شئون وجودی ایشان سر نمی‌زد. مرحوم امام نیز دقیقاً این‌چنین بودند. البته در برابر کفر و استکبار جهانی، چنانکه ایشان بسیار با تکبر ظاهر می‌شدند، باید با تمام وجود تکبر ورزید. اما همین شخص در موضوعات دیگر هرگز خود را نمی‌دید و فقط خدا را در نظر داشت؛ «خرمشهر را خدا آزاد کرد!» نسخه تصویری: eitaa.com/ShiaTowhid/1386 نسخه صوتی: eitaa.com/ShiaTowhid/1384 —————— ‎با «توحید تشیّع» همراه باشید؛ @ShiaTowhidتلگرام|اینستگرام|سروش|توییتر ‌‎ـ
17.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بیست‌وپنجم؛ «شعله‌های آتش کِبْر» حجت‌الاسلام‌والمسلمین استاد رمضانیه 1401 برگرفته از سلسله‌جلسات شرح دعای مکارم‌الأخلاق جلسه دوازدهم | دقیقه نُهم ~ 7 دقیقه | 17 مگابایت نسخه صوتی: eitaa.com/ShiaTowhid/1384 —————— ‎با «توحید تشیّع» همراه باشید؛ @ShiaTowhidتلگرام|اینستگرام|سروش|توییتر ‌‎ـ
■ توحید تشیع ■
ستاد #مؤیدی شرح دعای «مکارم الأخلاق» جلسه دوازدهم | 12 دی‌ماه 1400 ~ 29 دقیقه | 9 مگابایت ــــــــــ
26_Makarem12-24072816_اسباب کسب عزت الهی.mp3
3.75M
بیست‌وششم؛ «اسبابِ کَسبِ عزتِ الهی» حجت‌الاسلام‌والمسلمین استاد رمضانیه 1401 برگرفته از سلسله‌جلسات شرح دعای مکارم‌الأخلاق جلسه دوازدهم | دقیقه بیست‌وچهارم ~ 4 دقیقه | 4 مگابایت نسخه تصویری: eitaa.com/ShiaTowhid/1390 —————— ‎با «توحید تشیّع» همراه باشید؛ @ShiaTowhidتلگرام|اینستگرام|سروش|توییتر ‌‎ـ
نکاتی از مواعظ استاد در ویدیوکلیپ «اسبابِ کَسبِ عزتِ الهی» یکم؛ سه امر برای رسیدن به عزتمندی خداوندی، در روایتی از امام باقر علیه‌السلام مورد تاکید است؛ «اَلصَّفْحُ عَمَّنْ ظَلَمَهُ»، «إِعْطَاءُ مَنْ حَرَمَهُ» و «اَلصِّلَةُ لِمَنْ قَطَعَهُ». دوم؛ «عفو» یعنی درگذشتن از خطا و عدم واکنش‌گری منتقمانه به ظلم. به بیان دیگر، بخشیدن و بدی را با بدی پاسخ نگفتن! البته چنین فردی می‌تواند در دل غمگین و متأثر باشد. اما «صفح» یعنی شخص هیچ کدورتی را در دل باقی نگذارد. چرا که قلب را ، حرم الهی می‌داند. نباید دل، حرم خدای سبحان با کینه‌ها و کدورت‌ها آلود شود. همین، یکی از اسباب کسب عزتمندی الهی است. سوم؛ به آن که در هنگام نیازمندی‌ات تو را محروم کرد، در هنگام نیازمندی‌اش به او اعطا کرده و ببخشی! باید از تلافی‌کاری و در پی فرصت بودن برای انتقام پرهیز کرد. این نیز یکی دیگر از اسباب دست‌یابی به عزتِ الهی است. چهارم؛ ارتباطت را با آن که با تو ارتباطش را قطع کرده، چه از ارحام باشد و چه از غیر ارحام (مثل دوستان) نباید قطع نمود. حتی اگر شکاف در میان، رفته‌رفته به قطع ارتباط می‌کشاند. چرا که شیطان درست از همین شکاف‌ها وارد شده و دردسرها و مشکلات پیچیده ایجاد می‌کند. حتی اگر طرف مقابل ظالم است باید با چشم‌پوشی، برای بستن شکاف‌ها از دیگری پیشی گرفت؛ به‌ویژه در مورد ارحام، موضوع مهم پیشی گرفتن برای صلح، بسیار مورد سفارش است. این نیز یکی دیگر از اسباب رسیدن به عزتمندی است. پنجم؛ با خلوت‌نشینی و توجه به حقیقت این سه امر، انسان به‌خوبی درمی‌یابد که عمل به این تعالیم، نه‌تنها باعث کوچکی و خفت نیست، بلکه اسباب بزرگی و عزت در پایبندی به همین دستورالعمل‌هاست. نسخه تصویری: eitaa.com/ShiaTowhid/1390 نسخه صوتی: eitaa.com/ShiaTowhid/1388 —————— ‎با «توحید تشیّع» همراه باشید؛ @ShiaTowhidتلگرام|اینستگرام|سروش|توییتر ‌‎ـ
■ توحید تشیع ■
ستاد #مؤیدی شرح دعای «مکارم الأخلاق» جلسه دوازدهم | 12 دی‌ماه 1400 ~ 29 دقیقه | 9 مگابایت ــــــــــ
10.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بیست‌وششم؛ «اسبابِ کَسبِ عزتِ الهی» حجت‌الاسلام‌والمسلمین استاد رمضانیه 1401 برگرفته از سلسله‌جلسات شرح دعای مکارم‌الأخلاق جلسه دوازدهم | دقیقه بیست‌وچهارم ~ 4 دقیقه | 10 مگابایت نسخه صوتی: eitaa.com/ShiaTowhid/1388 —————— ‎با «توحید تشیّع» همراه باشید؛ @ShiaTowhidتلگرام|اینستگرام|سروش|توییتر ‌‎ـ
■ توحید تشیع ■
استاد #مؤیدی شرح دعای «مکارم الأخلاق» جلسه چهاردهم | 10 بهمن‌ماه 1400 ~ 32 دقیقه | 9 مگابایت ـــــــ
27_Makarem14-04341032_عرض تقصیر در پیشگاه خدا.mp3
5.36M
بیست‌وهفتم؛ «عرض تقصیر در پیشگاه خدا» حجت‌الاسلام‌والمسلمین استاد رمضانیه 1401 برگرفته از سلسله‌جلسات شرح دعای مکارم‌الأخلاق جلسه چهاردهم | دقیقه چهارم ~ 5 دقیقه | 5 مگابایت نسخه تصویری: eitaa.com/ShiaTowhid/1394 —————— ‎با «توحید تشیّع» همراه باشید؛ @ShiaTowhidتلگرام|اینستگرام|سروش|توییتر ‌‎ـ
نکاتی از مواعظ استاد در ویدیوکلیپ «عرض تقصیر در پیشگاه خدا» یکم؛ انسان هر قدر عمل صالح و کار نیک می‌کند، باید خود را در پیشگاه خداوند متعال مقصر بداند. مؤمن این‌گونه است! او همواره نگران است که آیا خدای دانا به آشکار و نهان، اعمال را پذیرفت یا خیر؟! آیا اعمال از عُجب ریا، خودبینی و خودخواهی پاک یا بدان آلوده بود؟ اصل این نگرانی، طبق فرمایش قرآن کریم، امری پسندیده است. چرا که در نهایت، انسان به ملاقات پرودگار رفته و ریز و درشت، پیدا و پنهان و حتی نیّت‌ها و انگیزه‌ها هم عیان می‌شود. دوم؛ انسان با رسیدن به چنین جهان‌بینی و درکی، از هر گونه کِبر فاصله می‌گیرد. زیرا با در نظر گرفتن خدا و آنچه در آخرت پیش رو دارد، دیگر خود را نخواهد دید. این، آغاز رهایی از خودبینی، خودپسندی و خودپرستی است. اما اگر این جهان‌بینی در انسان شامل نگیرد، از آنجا که او فطرتاً کمال‌خواه است، این مقصد را در خود جست‌وجو کرده و در نهایت، خودخواه و خودبرتربین می‌گردد. سوم؛ حد و تعریف «کِبر» طبق مثال امام معصوم علیه‌السلام، آن است که انسان علاقه‌مند است تا همه او را در حالی ببینند که با یک خیر دنیوی (مثل لباسی زیبا) که از آن برخوردار گشته، همراه باشد. به بیان دیگر، مردم او را با دارایی‌هایش، ثروتش، علمش، جاه و مقامش و دیگر برخورداری‌هایش ببینید. این یعنی، خود را دیدن و خدا را ندیدن! چهارم؛ انسان وقتی خود را ــ مستقل و بدون در نظر گرفتنِ مبدأ و مقصد ــ می‌بینید، خودبرتربین خواهد شد. این رذیله هم با اسباب مادی (انواع برخورداری‌ها) خود را ابراز می‌کند. پنجم؛ اگر نور خدابینی در انسان محقق و در طول عمْر پیوسته تقویت گردد، در ولایت حجت کبرای الهی که همان ولایت الهی است، وارد خواهد شد. طلوع این حقیقت در وجود، سبب می‌شود تا رذائل (کبر، غرور، عُجب، ریاکاری، حرص، حسد و ...) سوخته و همه از میان بروند؛ چرا که همه در خودبینی و خودخواهی ریشه دوانیده‌اند. نسخه تصویری: eitaa.com/ShiaTowhid/1394 نسخه صوتی: eitaa.com/ShiaTowhid/1392 —————— ‎با «توحید تشیّع» همراه باشید؛ @ShiaTowhidتلگرام|اینستگرام|سروش|توییتر ‌‎ـ