eitaa logo
■ توحید تشیع ■
10.8هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
251 ویدیو
19 فایل
آثار چندرسانه‌ای از اساتید معظم اخلاق به‌ویژه عالِم فرزانه آیت‌الله استاد مؤیدی حفظه‌الله از شاگردان مرحوم آیت‌الله پهلوانی سعادت‌پرور ‎ادمین و تبادل: @ST_A01 گروه گفت‌وگوهای معنوی: eitaa.com/joinchat/753140449Cbf6aca715d
مشاهده در ایتا
دانلود
■ توحید تشیع ■
#برشی_از_متن_سخنرانی (8) قدرت حق و قدرت باطل بخش نخست «وَ کَذٰلِکَ جَعَلْنَا لِکُلِّ نَبِيٍّ عَدُو
(9) قدرت حق و قدرت باطل بخش دوم «... يُوحِي بَعْضُهُمْ إِلَى بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُوراً؛ ... آنها بطور سری (و درگوشی) سخنان فریبنده و بی‌اساس (برای اغفال مردم) به یکدیگر می‌گفتند!» (مائده: 112) شیاطین چنین القا می‌کنند که هیچ حقیقتی جز همین زندگی دنیوی در کار نیست؛ مردن و زنده شدن نیز به دست طبیعتی صورت می‌پذیرد که کر، کور و فاقد هر گونه شعور است. شیاطین جنّی و انسی چنان وسوسه می‌کنند که گویی هستی به‌صورت تصادفی به وجود آمده است. آنان برای بالا بردن سطح تأثیرگذاری وسوسه‌های خود، القائات خود را در قالب‌هایی رسمی، جذاب و فریبنده منتشر می‌کنند؛ «زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُوراً» به همین امر اشاره دارد. تا جایی که گاهی برای تضمین و تمدید بساط دنیوی خود، از تعالیم انبیا علیهم‌السلام بهره برده و آن‌ها را مصادره به مطلوب می‌کنند. چنانکه امروزه، موضوعاتی چون «دموکراسی» و «حقوق بشر» از زبان شیطان اکبر شنیده می‌شود. این یعنی، در راه حق، باید با بینش الهی پیش رفت و حق را با نور حضرت ربّ، از باطل تشخیص داد. در غیر این صورت، دچار شدن به دام باطلی که لباس حق را به تن کرده است، بسیار محتمل است. 📌 استاد ؛ شرح حدیث شریف عنوان بصری؛ جلسه اول ❗️ متن، بدون تغییر در محتوا، مورد تصرف و ویرایش ادبی قرار گرفته است. ♦️ «توحید تشیّع» را دنبال کنید؛ ایتا: https://eitaa.com/joinchat/2247819265Cd0a3037941 تلگرام | سروش | اینستگرام
🔴 گاهی انسان نیت می‌کند که برای رضای خدا کار کند؛ اما در میانه کار نیت خود را فراموش می‌کند! چه باید کرد؟ ♦️ «توحید تشیّع» را دنبال کنید؛ ایتا: https://eitaa.com/joinchat/2247819265Cd0a3037941 تلگرام | سروش | اینستگرام استاد
توجه به امام عصر عجل‌الله‌تعالی‌فی‌فرجه‌الشریف قبلاً هم بارها گفته‌ام؛ هر روز بعد از نمازهای واجب، سه مرتبه سوره توحید را بخوانید و به امام عصر عجل‌الله‌تعالی‌فی‌فرجه‌الشریف هدیه کنید! بر این کار مداومت بورزید و آن را تا آخر عُمر تَرک نکنید! استاد ♦️ «توحید تشیّع» را دنبال کنید؛ ایتا: https://eitaa.com/joinchat/2247819265Cd0a3037941 تلگرام | سروش | اینستگرام
(10) منزلت عزم و اراده انسان «ثُمَّ نُنَجِّي الَّذِينَ اتَّقَوْا وَ نَذَرُ الظَّالِمِينَ فِيهَا جِثِيّاً؛ سپس آن‌ها را که تقوا پیشه کردند، از آن رهایی می‌بخشیم؛ و ظالمان را ـ در حالی که از ضعف و ذلّت به زانو درآمده‌اند ـ در آن رها می‌سازیم» (مریم: 72) از این آیه شریفه می‌توان چنین استفاده کرد که آنچه انسان را اهل نجات یا گرفتار و درمانده می‌سازد، همّت، اراده و عزم اوست. سنّت الهی بر این تعلق گرفته است که آدمی در این عالم آمده و با اراده و همّت خود، راهی را برگزیده و به‌سوی مقصد آن حرکت کند؛ حال این راه یا نورانی است یا ظلمانی! یا حق است یا باطل! یا راه صدق است یا راه کذب! یا راه عدل است یا ظلم! و در یک سخن، یا راهی است که به‌ پاکی منتهی می‌گردد یا به ناپاکی! انسان باید با عزم خود این راه را برگزیده و در آن پیش رود. هرگز بنا نیست معجزه‌ها انسان را پیش ببرند! از این رو، همیشه طواغیت و فراعنه در کنار پیامبرانی چون موسی و ابراهیم علیهماالسلام، در صحنه حاضر بوده‌اند. آیا اگر همیشه دشمنان حق با معجزات به‌کلی نابود می‌شدند، انتخاب‌گری انسان، همّت، عزم و اراده او معنا و ارزشی داشت؟ 📌 استاد ؛ شرح حدیث شریف عنوان بصری؛ جلسه اول ❗️ متن، بدون تغییر در محتوا، مورد تصرف و ویرایش ادبی قرار گرفته است. ♦️ «توحید تشیّع» را دنبال کنید؛ ایتا: https://eitaa.com/joinchat/2247819265Cd0a3037941 تلگرام | سروش | اینستگرام
🔴 چگونه می‌توان رذایل فکری و ذهنی را تحت اختیار داشت؟ ♦️ «توحید تشیّع» را دنبال کنید؛ ایتا: https://eitaa.com/joinchat/2247819265Cd0a3037941 تلگرام | سروش | اینستگرام استاد
امام صادق علیه‌السلام «الدُّنيَا سِجْنُ‏ الْمُؤْمِنِ» دنیا، زندان مؤمن است كافی: ج‏2 / ص250 دنیا منزلی است که شیاطین در آن گمراهی ایجاد کرده و به تاخت و تاز و حتی به فرمان‌روایی مشغول‌اند! چگونه می‌توان در دنیا خوش‌گذرانی کرد؟ آیا انسانی که در زندان است، احساس راحتی می‌کند؟ استاد ♦️ «توحید تشیّع» را دنبال کنید؛ ایتا: https://eitaa.com/joinchat/2247819265Cd0a3037941 تلگرام | سروش | اینستگرام
بسیار خواندنی ... جلب رزق معنوی با رفع موانع حضرت يونس عليه‌السلام به قوم‌شان احساس خشم داشتند؛ ـ و در ادامه خروج از قومش آن مشکل برایش پیش آمد. ـ ایشان نبی است، ولی راهکار درمانی آن برای همه ما بيان شده است؛ زيرا در آخر آيه می‌فرمايد: «وَ کَذٰلِکَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ‌؛ این‌چنین مؤمنین را نجات می دهیم!» (انبیاء: 88) راهکار درمانی نیز «لاَ إِلٰهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحَانَکَ إِنِّي کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ‌؛ جز تو معبودی نیست! منزّهی تو! من از ستمکاران بودم!» (انبياء: 87) است. اگر فردی می‌خواهد در مسير خدا قرار بگيرد، علوّ و ارتفاع باعث گرفتاری‌اش شده، او را از خيرات محروم کرده و مستحق عذاب می‌گرداند. کسی در دايره معنويت رزق فراوان دارد که افتادگی، ذلت و خاکساری داشته باشد و نفسش در اثر بلند‌پروازی بی‌جا، با اطرافيان درگير نشود. اين درگيری نفسانی، بدآفتی است و تنهاراه درمانش سجده طولانی است و انسان بايد همين زاويه را از خدای متعال بخواهد که موانع سلوکی سرراهش قرار نگيرد و برای رفع موانع موجود با ذلت و انکسار در حال سجده از توبه و استغفار کمک بگيرد. موانع ما در مسير حق تعالی، يکسان نيست. ولی معدل همه ما غالباً يکی است. ممکن است شخصی در اين زاويه مشکل داشته باشد، ولی در زوايای ديگر کمتر و شخص ديگر برعکس؛ مثلاً بعضی در حرکت‌های معنوی داعی ندارند و سست هستند و به تعبير ديگر مقتضی برای حرکت به‌سوی حق تعالی در آن‌ها مفقود است که اين خود يک بيماری است. ولي فردی ديگر ممکن است بسيار قوی و مستعد و مقتضی برايش موجود باشد و می‌خواهد حرکت کند ولی موانعش قوی است. در بخش موانع ممکن است شخصی از جهت شهوات جنسی، آسيب ببيند و بعضی ديگر از شهوت و حبّ رياست و بعضی ديگر از جهت دنياطلبی. همه اين‌ موانع و مشکلات نفسانی، به شاخه عُلّو فی الارض متصل هستند و راهکار درمانی آن، که خيلی نزديک باشد، سجده‌های طولانی است و اين دستور، اولين دستور مرحوم ملاحسين‌قلی همدانی و مکتب نجف بوده است. ـ رفع موانع ـ بدون سجده ميسر نيست. سجده، بهترين درمان است. انسانی که روی زمين افتاد، اگر در درونش شاخه‌هايی باشد که در حال ارتفاع گرفتن و مانند آتش در حال شعله کشيدن باشد، همه اين‌ها کنترل و خاموش می‌شود و از ارتفاع می‌افتد. استاد معظم به‌نقل از الهادی ♦️ «توحید تشیّع» را دنبال کنید؛ ایتا: https://eitaa.com/joinchat/2247819265Cd0a3037941 تلگرام | سروش | اینستگرام |
🔴 گاهی موجب ناراحتی فردی می‌شویم. سپس از او حلالیت می‌طلبیم. او نیز ما را حلال می‌کند. اما باز سنگینی روحی احساس می‌کنیم؛ این احساس، خیال است یا واقعیت؟ ♦️ «توحید تشیّع» را دنبال کنید؛ ایتا: https://eitaa.com/joinchat/2247819265Cd0a3037941 تلگرام | سروش | اینستگرام استاد
🔰اللهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اسْمَعْ دُعَائِی إِذَا دَعَوْتُکَ وَ اسْمَعْ نِدَائِی إِذَا نَادَیْتُکَ 🔹قرائت مناجات شریف شعبانیه با نوای گرم آیت الله تحریری 🔸دوشنبه ۱۸ فروردین. ساعت ۲۱ به‌نقل از صراط مستقیم ♦️ «توحید تشیّع» را دنبال کنید؛ ایتا: https://eitaa.com/joinchat/2247819265Cd0a3037941 تلگرام | سروش | اینستگرام | |
(11) قلب تاریک و انکار حق «وَ مَا مَنَعَ النَّاسَ أَنْ يُؤْمِنُوا إِذْ جَاءَهُمُ الْهُدَى إِلاَّ أَنْ قَالُوا أَ بَعَثَ اللَّهُ بَشَراً رَسُولاً؛ تنها چیزی که بعد از آمدن هدایت مانع شد مردم ایمان بیاورند، این بود (که از روی نادانی و بی‌خبری) گفتند: آیا خداوند بشری را بعنوان رسول فرستاده است؟» (اسراء: 94). باید کاری کرد که حال و هوای معنوی در انسان پدید بیاید؛ حتی یک‌صدم! قلب‌هایی که معنویت را در خود پدیدار نکرده‌اند، حتی برگزیدگانی چون انبیا و حضرات معصومین علیهم‌السلام را در مراتب پایین پنداشته و به خود اجازه می‌دهند تا درباره ایشان داوری و قضاوت کرده و مقام و منزلت ایشان را مورد ارزیابی قرار دهند. بنا بر فرموده قرآن، آنان که نور معنویت را در وجود خود حاکم نکرده‌اند، در آن هنگام که نور هدایت به‌سوی‌شان تابیده و قلب‌هاشان در آستانه نجات و رهایی از ظلمات قرار می‌گیرد، دچار وسوسه می‌شوند؛ وسوسه‌ای که آنان را در پذیرش حقانیّت رسولان مردّد کرده و سبب شود تا نه‌تنها ادعای پیامبران را انکار کنند، بلکه ایشان را مردمانی عادی، همچون خود تلقی نمایند. این که خداوند این موضوع را در این آیه شریفه، به‌صورت حتمی بیان می‌فرماید، بسیار عجیب است. اما همین افراد، در هنگام دچار شدن به مصیبت‌ها و گرفتاری‌های شدید ـ مثل بیماری لاعلاجی که منتهی به مرگ می‌گردد، ـ با چراغ روشن‌شده فطرت خود مواجه می‌شوند. در آن هنگام گویی حقانیت تعالیم انبیا و ائمه هدی علیهم‌السلام را کمی درک کرده و درمی‌یابند که عالَم صاحبی دارد و پس از دنیا عالَمی دیگر برقرار است. اما صدافسوس که چنین افرادی، پس از عمری گناه‌کاری و غفلت‌زدگی و در حالی که غرق در تاریکی‌ها هستند، خود را در برابر واقعیتی انکارناپذیر یافته‌اند. از این روست که روشن کردن نور معنویت در قلب ضرورت پیدا می‌کند. چرا که تنها از این طریق می‌توان امید نجات‌یافتگی داشت. باید چراغی روشن کرد! حتی اندک! 📌 استاد ؛ شرح حدیث شریف عنوان بصری؛ جلسه اول ❗️ متن، بدون تغییر در محتوا، مورد تصرف و ویرایش ادبی قرار گرفته است. ♦️ «توحید تشیّع» را دنبال کنید؛ ایتا: https://eitaa.com/joinchat/2247819265Cd0a3037941 تلگرام | سروش | اینستگرام
کسی که در آیات الهی تفکر می‌کند، باید به یک نتیجه برسد؛ آن هم نتیجه‌ای که در قرآن بیان شده است؛ «رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هٰذَا بَاطِلاً» بارالها! این ـ گستره خلقت ـ را بیهوده نیافریده‌ای! (آل‌عمران: 191) استاد ♦️ «توحید تشیّع» را دنبال کنید؛ ایتا: https://eitaa.com/joinchat/2247819265Cd0a3037941 تلگرام | سروش | اینستگرام
مراقبه و رعایت ادب حضور وقتى كه براى تو ثابت شد كه ترک معصيت، اول دين و آخر آن و ظاهر و باطن آن مى‏‌باشد، پس پيشى بگير به مجاهده و با جديّت تمام مشغول مراقبه شو! از اول بلند شدنت از خواب تا شب هنگام وقت خوابت، در تمام اوقاتت تا وقت خوابيدنت و در حضور مقدس حق تعالى ملازم ادب شو و بدانكه تو با تمامى اجزاى وجودت اسير قدرت او هستى و حرمت شرافت حضور او را مراعات كن! و خدا را آن طور عبادت كن مانند آن كه او را مى‌‏بينى، كه اگر تو او را نمى‌‏بينى، او تو را مى‌‏بيند و همواره به عظمت او و پستى خود و بلندى او و كوچكى خود و عزّت او و ذلّت خود و بى‌‏نيازى او و نيازمنديت متوجه باش! و از بدى غفلتت از مقام او جلّ‏ جلاله غافل مباش، با اين كه او همواره متوجه توست و در پيش روى او مانند بنده ذليل ضعيف بايست و زير قدم‏هايش مانند اظهار كوچكى سگ ضعيف نزد صاحبش اظهار كوچكى و ذلت كن! و آيا كفايت نمى‌‏كند تو را براى شرافت و فخر پيدا كردن اين كه خداوند به تو اجازه داده كه اسم بزرگش را با زبان كثيفى كه معصيت‏هاى آلوده آن را نجس كرده، ياد كنى! مرحوم ملاحسین‌قلی همدانی رحمةالله‌علیه برگرفته از کتاب «پاسداران حريم عشق»: ج‏۴/ص۲۹۱. به‌نقل از تذکرة الاولیاء ♦️ «توحید تشیّع» را دنبال کنید؛ ایتا: https://eitaa.com/joinchat/2247819265Cd0a3037941 تلگرام | سروش | اینستگرام |