eitaa logo
■ توحید تشیع ■
10.8هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
250 ویدیو
19 فایل
آثار چندرسانه‌ای از اساتید معظم اخلاق به‌ویژه عالِم فرزانه آیت‌الله استاد مؤیدی حفظه‌الله از شاگردان مرحوم آیت‌الله پهلوانی سعادت‌پرور ‎ادمین و تبادل: @ST_A01 ‎نقشه کانال: eitaa.com/ShiaTowhid/7 گفت‌وگوهای معنوی: eitaa.com/joinchat/753140449Cbf6aca715d
مشاهده در ایتا
دانلود
زیر سوال بردن رهبری با برگزاری نماز جماعت ... امروزه که باید با ویروس کرونا مقابله کنیم و قرنطینه خانگی داشته باشیم، متأسفانه هنوز در اندکی از مساجد، نماز جماعت برگزار می‌شود. چقدر رهبری و مسؤلین تأکید دارند که مردم مراعات کنند. این نماز جماعت‌ها، نقض تمام قوانین و بی‌احترامی به مسؤلان است. بر فرض هم که صددرصد هم ضد عفونی کنند؛ این نماز جماعت‌ها مقابله و مخالفت با آن‌هاست. حتی با این نماز جماعت‌ها، رهبری را زیر سؤال می‌برند. من تعجب می‌کنم از این که هنوز نماز جماعت برگزار می‌کنند. حتی شنیدم که بعضی‌ها گفتند: اینهایی که نماز جماعت برگزار می‌کنند، از پاپ هم کاتولیک‌تر هستند. استاد معظم به‌نقل از فطرت ♦️ «توحید تشیّع» را دنبال کنید؛ ایتا: https://eitaa.com/joinchat/2247819265Cd0a3037941 تلگرام | سروش | اینستگرام | |
آگاه باش که در هر یک از ماه‌هاى رجب و شعبان و رمضان، در شب سیزدهم مستحب است دو رکعت نماز بگزارند به این صورت که در هر رکعت، پس از سوره «حمد» سوره‏‌هاى «یاسین»، «مُلک» و «توحید» بخوانند. در شب چهاردهم نیز چهار رکعت با همین کیفیت و با دو سلام (دو نماز دورکعتی)، و در شب پانزدهم شش رکعت با سه سلام (سه نماز دورکعتی) و به همین صورت. از امام صادق علیه‌السّلام روایت شده هر که چنین کند، تمام فضیلت این سه ماه را دریابد و همه گناهانش، جز شرک آمرزیده شود. مفاتیح الجنان؛ اعمال ماه رجب، ایام‌البیض ♦️ «توحید تشیّع» را دنبال کنید؛ ایتا: https://eitaa.com/joinchat/2247819265Cd0a3037941 تلگرام | سروش | اینستگرام
«سحرها و لحظات بین‌الطلوعین» حجت‌الاسلام‌والمسلمین استاد ‎━━━━━━━━━━━━━━ ‎«تــوحــیــد تــشــیّــع» ■ @ShiaTowhidتلگرام | سروش | اینستگرام
■ توحید تشیع ■
«سحرها و لحظات بین‌الطلوعین» حجت‌الاسلام‌والمسلمین استاد #مؤیدی ‎━━━━━━━━━━━━━━ ‎«تــوحــیــد تــشــ
یک پیشنهاد ساده ... هر چند کیفیت طراحی ها قابل دفاع نیست، اما نکات نابی که در آن قاب نقش بسته است، قطعاً جبران‌کننده ضعف‌هاست. کادر مربع در طراحی‌ها، امکان تنظیم این تصاویر را به‌عنوان تصویر پروفایل ایجاد می‌کند. از این رو، شما می‌توانید دیگران را از نکات اخلاقی استاد مؤیدی با تنظیم این تصاویر به‌عنوان تصویر پروفایل خود، باخبر سازید. ارادتمند و محتاج به دعای خیر شما؛ ادمین «توحید تشیّع»
فرا رسیدن نیمه‌شعبان و ولادت پُرخیر و برکت حضرت حجت بقیةالله الاعظم اباصالح المهدی عجل‌الله‌تعالی‌فرجه مبارک باد دل را به دل‌دار باید سپرد ... شما فرزندان روحانی و معنوی امام زمان عليه‌السلام هستيد. کاش می‌دانستید که عشق به آقا امام زمان عليه‌السلام چه روحی و چه طراوتی به انسان می‌دهد! اگر بدانيد که به حسب نقل بزرگان مثل سيدبن‌طاووس، ‌امام زمان عليه‌السلام چه علاقه‌ای و چه لطف و مهربانی، به شما دارد!؛و ‌اگر بدانيد با چه کسی روبرو هستيد، از ياد او غافل نمی‌شويد و او را فراموش نمی‌کنيد. او از پدر و مادر مهربان‌تر است! همه اهل بيت عليهم‌السلام این‌چنین هستند؛ اما آقا صاحب‌الزمان عليه‌السلام محبت‌شون يک محبت ديگر است. ما بايد اين حس و اين ارتباط را که با چه کسی مواجه هستيم، داشته باشيم؟! آن بزرگوار چنانکه از بعضی تشرقات پيدا است، مثلا کسی رزقی نصيبش شده و خدمت امام زمان عليه‌السلام رسيده، دیده است که حضرت علیه‌السلام از اقوام، ‌نزديکان و آشنايان او سراغ می‌گرفتند (آن‌هايی که شما از حيث عاطفی وابسته هستيد) و اين يک دنيا محبت و عشق و لطافت است! ‌آن وقت حيف نيست که ما از اين پدر مهربان غافل باشيم؟ کسی که لحظه به لحظه، پيگير قضايای ماست و به فرمايش مرحوم آيت‌الله بهجت که مکرر می‌فرمودند: «اين صحبتی که می‌خواهم با شما بکنم و حرفی که از دهان من بيرون می‌آيد، قبل از اين که به گوش شما برسد، خدمت آقا امام زمان عليه‌السلام می‌رسد!» علم امام علیه‌السلام، به اين صحبت احاطه دارد، قبل از اين که شمایِ مخاطب بشنوی، ‌او اطلاع پيدا می‌کند و اطلاع دارد! اين پدر مهربان انتظاراتی دارد. خب ما چه کرده‌ايم که آن بزرگوار خيمه و بيابان را به خانه‌ها ما ترجيح داده است؟ استاد معظم به‌نقل از الهادی ♦️ «توحید تشیّع» را دنبال کنید؛ ایتا: https://eitaa.com/joinchat/2247819265Cd0a3037941 تلگرام | سروش | اینستگرام | |
هم‌زمان با فرا رسیدن نیمه مبارک ماه شعبان و ولادت خاتم‌الاوصیاء عجل‌الله‌تعالی‌فی‌فرجه، صفحه «توحید تشیّع» در شبکه اجتماعی توییتر به منظور دست‌رسی دادن جامعه هدف به محتوای توحیدی، فعالیت خود را آغاز کرد ... امید است کابران گرامیِ فعال در توییتر، این صفحه را به دنبال‌کنندگان خود معرفی کنند. ♦️ «توحید تشیّع» را دنبال کنید؛ ایتا | تلگرام | سروش | اینستگرام | توییتر
تمام دیده‌ها، گفته‌ها، شنیده‌ها، کردارها و به‌طور کلی، همه آنچه که از آدمی سر زده یا او آن را دریافت کرده است، در حقیقت، اکل (خوراک) او بوده است؛ حال باید بنگرد که طیّب (پاک) بوده یا خبیث (ناپاک)! استاد ♦️ «توحید تشیّع» را دنبال کنید؛ ایتا | تلگرام | سروش | اینستگرام | توییتر
چون خلق درآیند به بازار حقیقت ترسم نفروشند متاعی که خریدند یک روز با ظهور امام زمان عجل‌اللّه‌فرجه‌الشّریف، حقیقت آشکار شده و بازار توحید رونق گرفته و گرم می‌گردد. ببین چه به دست آورده‌ای! آیا متاعی برای فروش در این بازار داری یا خیر! استاد ♦️ «توحید تشیّع» را دنبال کنید؛ ایتا | تلگرام | سروش | اینستگرام | توییتر | | |
بازنشر به‌مناسبت ولادت حضرت قائم عجل‌الله‌تعالی‌فی‌فرجه‌الشریف 👇👇👇👇
هدایت شده از ■ توحید تشیع ■
🔴 بهترین هدیه به امام عصر علیه‌السلام چیست؟ ♦️ «توحید تشیّع» را دنبال کنید؛ ایتا: https://eitaa.com/joinchat/2247819265Cd0a3037941 تلگرام | سروش | اینستگرام استاد
(12) حقیقت دین تو را به خود فرا می‌خواند ... بخش نخست «عنوان بصری» از آن جا که با نور چراغِ تازه‌روشن‌شده فطرت، به سرچشمه جوشانِ معارفِ امام صادق علیه‌السلام رسید، با حقایقی روبه‌رو شده بود که پیش‌تر از آن بی‌خبر بود. تا پیش از آن، هر چه که او می‌فهمید، ظاهری از شریعت بود؛ اما او با درک حقانیت ظاهر شریعت، باطن‌هایی را در پی هم و در پس این ظاهر احساس می‌کرد؛ حقیقتی که فطرتش بدان گواهی می‌داد. این نه‌تنها نفیِ ظاهر دین نیست، بلکه به‌معنای چهره گشودن آن است. وقتی چهره باطن دین، گشوده شود، شخص درمی‌یابد که حقایقی عمیق، او را به خود فرا می‌خوانند. 📌 استاد ؛ شرح حدیث شریف عنوان بصری؛ جلسه دوم ❗️ متن، بدون تغییر در محتوا، مورد تصرف و ویرایش ادبی قرار گرفته است. ♦️ «توحید تشیّع» را دنبال کنید؛ ایتا | تلگرام | سروش | اینستگرام | توییتر
■ توحید تشیع ■
#برشی_از_متن_سخنرانی (12) حقیقت دین تو را به خود فرا می‌خواند ... بخش نخست «عنوان بصری» از آن جا ک
(13) حقیقت دین تو را به خود فرا می‌خواند ... بخش دوم «عنوان بصری» که در اولین ملاقاتش با حضرت امام صادق علیه‌السلام، در ظاهر، از سوی ایشان مردود شده بود، با ناراحتی و غم با خود چنین زمزمه کرد: «اگر حضرت علیه‌السلام در من خیری یافته بود، دست رد به سینه‌ام نمی‌زد»! این که چنین برداشتی، اولین موضوعی بود که به ذهن «عنوان بصری» خطور کرد، نشان از آن است که او از سوی فطرت هدایت می‌شد. اگر طلب، فطری باشد، شخص آن قدر می‌کوشد تا بدان پاسخ دهد. از این رو، «عنوان بصری» به زیارت قبر رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله رفت و خالصانه از خداوند خواست تا از معارفی که در قلب امام صادق علیه‌السلام موج می‌زد، روزی او گرداند. چرا که «عنوان بصری» نود و چهار ساله بود و خود را در شُرُف کوچ کردن به عالم ابدی می‌دید. لذا با شکسته‌حالی از خداوند خواست تا قلب امام صادق علیه‌السلام به او منعطف و نرم گردد تا او را به محضر بپذیرد. این حالات، همگی برخاسته از بیداری و طلب فطری است و آنچه که گمشده این بیداری و طلب است، حقیقتی فراتر از ظاهر دین است؛ حقیقتی که تنها از ظاهر دین می‌توان بدان دست یافت ... 📌 استاد ؛ شرح حدیث شریف عنوان بصری؛ جلسه دوم ❗️ متن، بدون تغییر در محتوا، مورد تصرف و ویرایش ادبی قرار گرفته است. ♦️ «توحید تشیّع» را دنبال کنید؛ ایتا | تلگرام | سروش | اینستگرام | توییتر
موضوع پرسش: کسب القاب و عناوین انسان نباید به‌دنبال کسب عناوین و القاب باشد. زیرا توجه به این امور در حقیقت توجه به دنیاست. اما گاهی برای متقاعد کردن و جلب افرادی که دین‌دار نیستند، چاره‌ای جز ابراز القاب و عناوین نیست! چرا که در غیر این صورت، نتیجه حاصل نمی‌شود! چگونه می‌توان این دو ملاحظه را با هم جمع کرد؟ 190921.03.0957 ♦️ «توحید تشیّع» را دنبال کنید؛ ایتا | تلگرام | سروش | اینستگرام | توییتر استاد
شهود باطن قرآن قرآن ظاهری دارد؛ انسان‌ها، بیش‌تر با ظاهر قرآن مأنوس هستند. اما کلام وحی، فرایِ ظاهر خود، باطنی نیز دارد که درک آن تنها برای اهل شهود میسر است. استاد ♦️ «توحید تشیّع» را دنبال کنید؛ ایتا | تلگرام | سروش | اینستگرام | توییتر
ابتلا با خیر و شر «كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ وَ نَبْلُوكُم بِالشَّرِّ وَالْخَيْرِ فِتْنَةً؛ هر انسانی طعم مرگ را می‌چشد! و شما را با بدی‌ها و خوبی‌ها آزمایش می‌کنیم» (انبیاء: 35) خیر و یا شرّی که به بنده روی می‌آورد، آزمایشی الهی است. پس اگر شرایط یکی بهتر از دیگری بود، نباید خود را محبوب و دیگری را مبغوض بداند! استاد ♦️ «توحید تشیّع» را دنبال کنید؛ ایتا | تلگرام | سروش | اینستگرام | توییتر |
پرسش: منظور از مقام نورانیت چیست؟ 190921.04.1144 ♦️ «توحید تشیّع» را دنبال کنید؛ ایتا | تلگرام | سروش | اینستگرام | توییتر استاد
اطلاعیه به سفارش استاد ، متن زیر منتشر و به عزیزان مطالعه آن توصیه می‌شود ...
مصاحبه دکتر احمد طیب (رئیس الازهر) درباره شیعه و سنی در شبکه نیل مصر - خبرنگار: آیا به‌نظر شما عقاید شیعه مشکل ندارد؟ + شیخ طیب: نه چه مشکلی دارند؟ پنجاه سال پیش شیخ شلتوت فتوا داده است که شیعه، مذهب پنجم اسلام و مانند مذاهب دیگر است. - خبرنگار: فرزندان ما در حال شیعه شدن هستند! چه باید کرد؟ + شیخ طیب: خُب بشوند! مگر کسی از مذهب حنفی با مالکی برود ما اشکالی به او می‌گیریم؟ خوب این‌ها هم از مذهب چهارم به مذهب پنجم رفته‌اند. - خبرنگار: شیعیان با ما در حال قوم و خویشی هستند و با فرزندان ما ازدواج می‌کنند. + شیخ طیب: چه اشکالی دارد؟ بین مذاهب ازدواج آزاد است! - خبرنگار: گفته می‌شود که قرآنِ شیعیان فرق می‌کند! + شیخ طیب: این حرف‌ها خرافه پیرزن‌ها است! قرآن شیعیان با ما هیچ فرقی ندارد و حتی رسم‌الخط آنان نیز مانند قرآن ماست. - خبرنگار: بیست و سه روحانی از یک کشور (عربستان) فتوا داده‌اند که شیعیان کافر و رافضی هستند! + شیخ طیب: برای مسلمین جهان فقط الازهر می‌تواند فتوا دهد و فتوای آن‌ها اعتباری ندارد! - خبرنگار: پس منشا این اختلافاتی که بین شیعه و سنی مطرح می‌کنند، چیست؟ + شیخ طیب: این اختلافات سیاست خارجی است و از ایت طریق می‌خواهد بین شیعه و سنی اختلاف بیندازد! - خبرنگار: من سوالی جدی دارم؛ شیعیان ابوبکر و عمر را قبول ندارند! پس چگونه می‌گویید این‌ها مسلمان هستند؟ + شیخ طیب: بله، قبول ندارند! اما مگر اعتقاد به ابوبکر و عمر جزو اصول دین اسلام است؟ قصه ابوبکر و عمر یک قصه تاریخی است و تاریخ به اصول اعتقادات ربطی ندارد. - خبرنگار: شیعیان یک ایراد دارند آن هم اینکه می‌گویند امام زمان‌شان از هزار سال پیش هنوز زنده است. + شیخ طیب: خُب ممکن است! چرا ممکن نباشد؟ ولی دلیلی ندارد ما اعتقاد آنان را داشته باشیم. - خبرنگار: آیا ممکن است یک کودک هشت ساله، امام باشد؟ شیعیان معتقدند یک کودک هشت ساله، به امامت رسیده است. + شیخ طیب: وقتی یک طفلِ در گهواره (حضرت عیسای نبی علیه‌السلام) به نبوّت برسد، این که یک کودک هشت ساله هم امام باشد، عجیب نیست! هر چند ممکن است ما به‌عنوان اهل تسنن این اعتقاد را قبول نداشته باشیم؛ اما این موضوع به اسلام آن‌ها صدمه‌ای نمی‌زند و آن‌ها مسلمان‌اند. به‌نقل از شیعه‌نیوز دکتر شجاعی‌فرد (استاد مکانیک دانشگاه علم و صنعت) می‌گوید: این مناظره برای من بسیار جالب بود! از این رو، تلاش کردم تا با شیخ طیب تماس برقرار کرده و از او تشکر کنم. در این تماس تلفنی، به او گفتم که شما از شیعیان، بهترین دفاع را کردید و اگر یکی از علمای شیعه در آن مصاحبه بود، شاید بخاطر وجود ملاحظاتی، نمی‌توانست این‌چنین دفاع کند. اما شما حتی اعتقاد به ابوبکر و عمر را هم از اسلام جدا کردید. شیخ طیب در پاسخ می‌گوید: وقتی که آقاى خامنه‌ای این‌طور محکم جلوی آمریکا ایستادگی کرد و توانست در بحث انرژی هسته‌ای، آمریکا را به زانو درآورد و از این طرف هم سیدحسن نصرالله (حزب‌الله لبنان) هم در برابر رژیم صهیونیستی ایستادند و کمر اسرائیل را در جنگ سی‌‌وسه ‌روزه شکستند، من دیدم باید از این‌ها که افتخار اسلام هستند، دفاع کنم! آمریکا و دوستانش می‌خواهند این‌ها را شیعیان تندرو معرفی کرده و بگوید شیعه نه‌تنها مسلمان نیست، بلکه رافضی است! آنان می‌خواهند این افتخار را از جهان اسلام دور کنند. من برای این که جوانان‌مان احساس غرور کنند و این افتخارات را متعلق به اسلام بدانند، هشت برنامه در تلویزیون برگزار کردم تا بگویم تشیع، از مذاهب اسلام بوده و شیعه با ما هیچ فرقی ندارد. ♦️ «توحید تشیّع» را دنبال کنید؛ ایتا | تلگرام | سروش | اینستگرام | توییتر به سفارش استاد |
«صـــادرات وجـــود!» حجت‌الاسلام‌والمسلمین استاد «اگر واردات وجود آدمی (جسمی یا روحی) طیّب و پاکیزه باشد، صادرات و آنچه که از او سر می‌زند، پاک و مورد رضای الهی خواهد بود.» ‎ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ‎«تــوحــیــد تــشــیّــع» ● @ShiaTowhidتلگرام | سروش | اینستگرام | آپارات
پرسش: در روایات آمده که عبادات مردم یا به‌سبب خوف از جهنم یا طمع به بهشت و یا حُبّاً لِله (به‌خاطر عشق الهی) است. پس چرا آیات قرآن بیش‌تر خوف از جهنم و طمع به بهشت را مطرح فرموده است؟ چرا خداوند به خود دعوت نفرموده و به از عشق‌ورزی سخن نمی‌گوید؟ 190928.02.0215 ♦️ «توحید تشیّع» را دنبال کنید؛ ایتا | تلگرام | سروش | اینستگرام | توییتر استاد
(14) ظاهر شریعت، راهی برای رسیدن به باطن آن ... باید احکام ظاهری شریعت و یادگیری آن را با جدیت دنبال کرد. چرا که این، قدم نخست است. هر که سر سوزنی از آن تخلف کند، خلاف شریعت رفتار کرده و عقوبت خواهد شد. حلال‌ها و حرام‌ها که در رساله‌های عملیه آمده‌اند، روشن هستند. بنابراین، کسی که به احکام ظاهری شریعت بی‌اعتنایی کند، قطعاً در خط شیطان است. اما گاهی بعضی افراد، چنان در احکام ظاهری شریعت غرق می‌شوند که گویی ظاهر شریعت، اول، آخر، ظاهر و باطن است. آنان چنین می‌پندارند که غیر از ظاهر دین، هیچ خبری در کار نیست! این مصیبت است! مصیبت! در حقیقت، اقیانوسی از علایق دنیوی در درون چنین افرادی در حال موج خوردن است. چنین فردی، حتی اگر یک عمر نماز به‌جا آورده، روزه گرفته و آیات قرآن را تلاوت کرده باشد، می‌تواند در تاریکی‌ها غرق باشد. باید کاری کرد که یقظه و بیداری فطری رخ دهد. چرا که بیداری دل و یقظه فطری، سبب می‌شود تا شخص، اهل صعود و عروج گردیده و حال و هوای باطنی و سِرّ و سریره‌اش مطابق «قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ يُوحَى إِلَيَّ؛ بگو: «من فقط بشری هستم مثل شما؛ ـ با این تفاوت که ـ به من وحی می‌شود» (کهف: 110) شود. اگر دل بیدار نشده و یقظه فطری رخ ندهد، انسان رسول الله را به‌عنوان رسول الله نمی‌بیند! در بهترین صورت، او را مُصلحی می‌یابد که تنها به‌سبب خیرخواهی می‌کوشیده تا مردم را از سیاه‌بختی‌ها نجات دهد. چرا که چنین فردی، جر زندگی دنیا را باور ندارد. منطق این دسته از افراد، در عمل‌شان هویداست. آن نیز این است که تا آن جا که می‌توان باید، از این دنیا و منافع ظاهری آن بهره برد. آنان در نهان خود، دنیا را چون جنگلی یافته‌اند که از هر قانونی عاری و محل تنازع بقاست. حتی برای این نگرش خود، فلسفه هم بافته و در قالب‌های رسمی به جامعه و جهان معرفی می‌کنند. «عنوان بصری» آن پیرمرد سال‌خورده، از پی بیداری فطری و یقظه‌ای بوده که در دل احساس می‌کرد، در پی حقیقتی بود که از ظاهر شریعت بدان امکان دست‌رسی وجود دارد. او با ظاهر دین آشنا بود. اما فطرت و بیداری دل او را به‌سوی باطن آن می‌بُرد. 📌 استاد ؛ شرح حدیث شریف عنوان بصری؛ جلسه دوم ❗️ متن، بدون تغییر در محتوا، مورد تصرف و ویرایش ادبی قرار گرفته است. ♦️ «توحید تشیّع» را دنبال کنید؛ ایتا | تلگرام | سروش | اینستگرام | توییتر
■ توحید تشیع ■
مصاحبه دکتر احمد طیب (رئیس الازهر) درباره شیعه و سنی در شبکه نیل مصر - خبرنگار: آیا به‌نظر شما عقای
در پی سفارش استاد در نشر مصاحبه شیخ دکتر احمد طیب (رییس الازهر مصر) درباره تشیع و تسنن، بسیاری از اعضای محترم «توحید تشیع» از منبع این مصاحبه پرسیدند. برای دسترسی به این مطلب می‌توانید لینک زیر را ببینید؛ https://www.shia-news.com/fa/news/187689/%D9%BE%D8%B1%D8%B3%D8%B4-%D9%88-%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AE-%D8%AC%D8%A7%D9%84%D8%A8-%D8%A8%D8%A7-%D8%B1%D8%A6%DB%8C%D8%B3-%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%B2%D9%87%D8%B1-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%84%D8%A7%D9%81%D8%A7%D8%AA-%D8%B4%DB%8C%D8%B9%D9%87-%D9%88-%D8%B3%D9%86%DB%8C
(15) تولد در ملکوت عالم ... حالِ «عنوان بصری» یقظه فطری بوده است. چرا که او در صدد فرا گرفتن حقایقی برآمده بود که انسان را به منزلت واقعی‌اش می‌رساند؛ آن علم نوری‌ای که به صراط مستقیم هدایت می‌کند. صراط مستقیم نیز همان است که انسان در نهایتِ آن، به الله جل‌جلاله می‌رسد؛ «اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ؛ خداوند نور آسمان‌ها و زمین است» (نور: 35). چنانکه قرآن کریم نیز اشاره می‌فرماید، حقیقت آن است که انسان از تاریکی‌ها خارج شده و در مرتبه نور وارد گردد؛ «كِتٰابٌ أَنْزَلْنٰاهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ اَلنّٰاسَ مِنَ اَلظُّلُمٰاتِ إِلَى اَلنُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلىٰ صِرٰاطِ اَلْعَزِيزِ اَلْحَمِيدِ؛ ـ این ـ کتابی است که آن را بر تو نازل کردیم تا مردم را به اجازه پروردگارشان از تاریکی‌ها به‌سوی روشنایی، به‌سوی راه ـ خدایِ ـ توانای شکست‌ناپذیر و ستوده بیرون آوری» (ابراهیم: 1). این، بدان معناست که خروج از ظلمات به‌سوی نور، در حقیقت، خروج از ظلماتِ دنیازدگی و عالم مُلک به‌سوی عالَم ملکوت (عالم غیب الغیوب) است. کسی که از دار ظلمات به‌سوی عالَم نور، عروج و صعود می‌کند، جلوه‌گری حقیقت «لا إله إلا الله» و این که خداوند نور آسمان‌ها و زمین است را در می‌یابد. 📌 استاد ؛ شرح حدیث شریف عنوان بصری؛ جلسه دوم ❗️ متن، بدون تغییر در محتوا، مورد تصرف و ویرایش ادبی قرار گرفته است. ♦️ «توحید تشیّع» را دنبال کنید؛ ایتا | تلگرام | سروش | اینستگرام | توییتر
رابطه شرع و فطرت در بیان مرحوم آیت‌الله پهلوانی (سعادت‌پرور تهرانی) «فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفاً فِطْرَتَ اَللّٰهِ اَلَّتِي فَطَرَ اَلنّٰاسَ عَلَيْهٰا؛ پس حق‌گرایانه و بدون انحراف با همه وجودت به‌سوی این دین ـ توحیدی ـ روی آور! ـ پایبند و استوار بر ـ سرشت خدا که مردم را بر آن سرشته است باش!» (روم‏: 30) علّت اين‏كه تو را به فرامين شرعى امر فرموده‌‏اند، آن است كه به ذات و فطرتت آشنا نمايند؛ زيرا شرع برخلاف ذات و فطرتت حكمى ندارد. بلكه همه احكام الهى بر وفق فطرت توحيدى تو صادر شده است! ولى تو فطرتت را فراموش كرده‏‌اى‏! برگرفته از کتاب راز دل (تألیف فقیه عارف مرحوم حضرت آیةالله سعادت‌پرور) به‌نقل از ندای سعادت ♦️ «توحید تشیّع» را دنبال کنید؛ ایتا | تلگرام | سروش | اینستگرام | توییتر |
یک هدیه گران‌قدر برای همه اعضای «توحید تشیّع» به دیگران نیز معرفی کنید ... «فطرت» نام کتابی است که در حقیقت، تقریرات مطالبی است که استاد بزرگوار علی‌پور در جلسات‌شان مطرح و شاگردان‌شان آن جمع‌آوری نموده‌اند. این کتاب که برای مراحل ابتدایی تهذیب و تربیت نفس بسیار مؤثر و مورد سفارش است، ریشه در آیات و روایات داشته و به مناسب هر بحث به کلام بزرگان و علمای ربانی (همچون مرحوم امام خمینی و مرحوم علامه طباطبایی) استناد می‌کند. در تبیین لزوم مطالعه این کتاب، مثال زیر کفایت می‌کند؛ اَنگل بیماری پنهانی است که در سیستم گوارش ایجاد شده و با آن هم‌زیستی می‌کند. تا آن جا که شخص مبتلا را به اشتها آورده و میل به خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های مختلفی را در او ایجاد می‌کند. شخص بیماری نیز بی آن که بداند منشأ این اشتها و میل، اَنگل است، در پی پاسخ گفتن به آن بر می‌آید. او حتی شاید بهترین و مقوی‌ترین غذاها را خورده و بهترین نوشیدنی‌ها را بیاشامد؛ اما غافل از آن که تمام قوت‌ها و خواص آنچه که خورده یا آشامیده، به مصرف انگل می‌رسد و خود از آن بی‌بهره می‌ماند. از این رو، هر چند برای پاسخ گفتن به اشتها و نیاز خود، تلاش کرده است، اما در تمام طول این مدت، در حال خدمت به انگل بوده است. در این شرایط، پزشک حاذق با روش‌های درمانی، به تضعیف انگل و تقویت شخص برمی‌آید. او کاری می‌کند که انگل از وجود شخص رخت بربسته و برود. از آن پس، شخص کمترین پاسخی که به اشتها و میل خود بدهد، در حقیقت، به رشد جسمی خود خدمت کرده است. نفس، به‌قدری در لایه‌های وجودی انسان ریشه دوانیده است که گاهی شخص عابد، سال‌ها نماز می‌خواند و عبادت می‌کند، اما در پایان در نهان او،‌ این ادعا موج می‌زند که «الحمدلله! من اهل نماز و عبادت بوده‌ام! پس قطعا از دیگران برترم!». در حقیقت او با نماز خواندن به نفس خود خدمت کرده و به نیازهای او پاسخ داده است. لذا ثمره سال‌ها نماز گزاردن، آن ادعای کذاییِ پنهان خواهد بود. اینجاست که سرکوب نفس ضرورت می‌یابد. کسی که بتواند نفس را تضعیف کند، با کمترین اعمال صالحه آثار قابل توجهی را دریافت می‌کند؛ چرا که اعمال او به‌طور مستقیم در او اثر می‌کند ... در ایام فراغتی که ایجاد شده و در روزهای پیش رو که بهترین ایام است، مطالعه این کتاب را در برنامه روزانه خود قرار داده و مطالعه آن را تا پایان ماه مبارک رمضان، به پایان برسانید. روزانه حدود 10 صفحه از آن را مطالعه و سعی نمایید در طی شبانه‌روز، در مفاهیم آن فکر کنید ...