eitaa logo
کانال سین جیم دین
1.7هزار دنبال‌کننده
206 عکس
188 ویدیو
24 فایل
❓طرح سؤال و پرسش‌هایِ 👈 اجتماعی 👈 اخلاقی 👈 فرهنگی 👈 عرفانی 👈 اعتقادی 👈 تربیتی 👈 مذهبی 👈 و فقهی ☝️از شما و جواب، از زبانِ دینِ خدا ❤️🙂 ❓طرح سوال: http://eitaa.com/joinchat/2763194382Caab40ace76 🆔 @SinJimDin
مشاهده در ایتا
دانلود
👉1👈 ⭕️ خمس و زکات ❓لطفا احکام خُمس و زکات را خیلی ساده و مختصر بیان کنید. 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: 1️⃣ خمس 💰خمس یعنی یک پنجم از مازادِ درآمدِ سالانه‌ی ما. همه‌ی مومنان ـ اعم از غنی و فقیر ـ باید "سالِ خمسی" داشته باشند. ☝️سالِ خُمسی، مبدأ حساب و کتاب‌های خُمسیِ ما است؛ یعنی همان روزی که اولین دستمزد و حقوقِمان را دریافت کرده‌ایم. ➕مثلا سالِ خمسیِ شما 23 شهریور اگر باشد، تا قبل از این روز فرصت دارید درآمدتان را صرفِ نیازمندی‌هایتان کنید. اگر در 23 شهریور، حتی اگر 5 هزار تومان در جیب، کیف یا حسابتان باشد، یک پنجمش (هزار تومان) خُمس است. اگر در این تاریخ، هیچ پولی نداشتید، خُمسِ امسال از شما ساقط است. ➕ البته مکلف مختار است خمسِ یک سال را نگهدارد و در سالِ خمسی یک‌جا پرداخت کند؛ یا این‌که هر جنس و کالایی که خرید، همان‌موقع خمسَش را کنار بگذارد. خمسِ عقب‌افتاده را هم باید حضوری یا تلفنی با دفترِ مرجع‌تان حساب و کتاب کنید. ☝️ فرقی هم نمی‌کند این پولِ مازاد را برای پس‌انداز، یا سفرِ زیارتی، یا خریدِ جهیزیه یا هر چیزِ دیگری کنار گذاشته باشید. 2️⃣ زکات 💰 زکات شامل هر انفاقِ واجب یا مستحبی می‌شود. اما زکاتِ واجب، دو تاست؛ زکاتِ فطره که روز عید فطر داده می‌شود و نیز زکاتِ مال که شامل کسانی می‌شود که صاحبِ زراعت، دامداری یا جواهرات است می‌شود. به مواردی که زکات واجب به آن تعلق می‌گیرد و نصابِ واجب شدنِ زکات توجه کنید: 👈 زکات گندم، جو، خرما و کشمش وقتى واجب مى‌‌شود که به مقدار 847 کیلوگرم برسند. اگر این محصولات غالبا از آب باران یا نهر آبیاری شوند، یک دهم و اگر غالباً با آب چاه و مانند آن آبیاری شوند یک بیستم و چنانچه از هر دو به طور مشترک استفاده شود، یک پانزدهم از آن محصول به عنوان زکات پرداخت می‌شود. 👈 شتر، نصاب مختلفی دارد، هنگامی‌ که تعداد شتر به پنج برسد زکات آن یک گوسفند است و تا شمارۀ شتر به این مقدار نرسد زکات ندارد. و پس از آن هر پنج شتر یک گوسفند، اضافه می‌شود تا شماره شترها به 30 برسد که زکات آن یک شتر است. 👈 نصاب گاو، سی رأس است، که در این صورت زکات آن گوساله‌اى است که داخل سال دوم شده باشد و هنگامی‌که عدد آن به چهل رسید زکات آن گوسالۀ ماده‌اى است که داخل سال سوم شده باشد. و اگر به عدد شصت رسید، باید دو گوساله‌اى که داخل سال دوم شده است بدهد. 👈 نصاب اول گوسفند، چهل رأس است و در این صورت زکات آن یک گوسفند است و تا تعداد گوسفندان به‌ چهل نرسد زکات ندارد. نصاب دوم آن، 121 رأس است که زکات آن دو گوسفند است. نصاب سوم، 201 رأس است که زکات آن سه گوسفند است. و برای موارد بالاتر از آن، باید آنها را صد تا صد تا حساب کند و براى هر صدتاى آنها یک گوسفند بدهد. 👈 نصاب طلا، بیست مثقال شرعی است که بنابر قول مشهور حدود هفتاد گرم می‌شود و در این صورت زکات آن 5/2 درصد است. و هر چهار مثقال شرعی که به آن زیاد شود، 5/2 در صد طلای اضافی را باید به عنوان زکات بدهد. 👈 نصاب نقره، 105 مثقال معمولى است که بنابر قول مشهور حدود 484 گرم می‌شود و اگر نقره به این مقدار برسد و شرایط دیگر را هم که گفته شد داشته باشد انسان باید 5/2 درصد آن را بابت زکات بدهد. و هر 21 مثقال معمولی که به این مقدار زیاد شود 5/2 درصد نقره‌ی اضافی را باید به عنوان زکات بدهد. ✍️ زکاتِ ما شهر نشین‌ها عمدتا مربوط به طلا و نُقره است. اما باید توجه داشت که طلاهای امروزی، چون سکه‌ای نیستن و مثلِ قدیم‌ها برای معاملات استفاده نمی‌شوند، زکات ندارند؛ اما ممکن است خُمس داشته باشند. در موردِ خمس طلا و نقره دو صورت وجود دارد: ـ 1. یا طلا و نقره، مثلِ سکه‌ی بهار آزادی است و جزء سرمایه‌ی من. در این صورت باید سرِ سالِ خُمسی، موردِ محاسبه قرار بگیرد خمسَش. ـ 2. یا طلا و نقره، مثلِ گوشواره و النگو، برای زینت است. در این‌صورت اگر در طولِ سال گاهی مورد استفاده قرار بگیرد و اضافه بر شأن خانوادگی نباشد، خُمس به آن تعلق نمی‌گیرد. پس اگر مثلا یک خانم، انگشترِ طلایَش را یک سال استفاده نکند یا مقدار طلاهایَش از عُرفِ اطرافیانَش بیشتر باشد، خُمس به او تعلق می‌گیرد. 🔔 نصفِ خُمس، سهمِ امام و نصفِ دیگر، سهمِ ساداتِ فقیر است. سهمِ امام حتماً باید بدستِ امام معصوم برسد و در زمانِ غیبتِ ایشان طبقِ توصیه‌ی امام زمان به نائبان حضرت یعنی مراجعِ تقلید پرداخت شود. 👌بنابراین نمی‌توان سهمِ امام که نصفِ اوّلِ خمس است را مستقیما دستِ مستحقّش رساند بر خلافِ زکات که می‌توانیم خودمان به مستحق بدهیم. ادامه👇👇👇 🆔 @SinJimDin
کانال سین جیم دین
👉1👈 ⭕️ خمس و زکات ❓لطفا احکام خُمس و زکات را خیلی ساده و مختصر بیان کنید. 👈 برای طرح سوال، اینجا
👉2👈 ادامه👆👆👆 ☝️در موردِ سهمِ ساداتِ فقیر نیز غالبِ مراجع تقلید، نظرشان همین است و باید نصفِ دوّم را هم به دفترِ مرجع داد. اما برخی مراجع مثلِ آیاتِ عظام تبریزی، صافی و بینِ مراجعِ زنده آیت الله سیستانی در خصوصِ سهمِ سادات، اجازه‌ی مرجع تقلید را واجب نمی‌دانند. ➕اگر کسی بخواهد نیمی از خُمسش را با دستِ خودش به سادات فقیر برساند، یا باید در مسئله‌ی خمس مثلا از آیت الله سیستانی تقلید کند؛ و یا هنگامِ پرداختِ خمس، از دفترِ مرجعش اجازه بگیرد تا اختیارِ سهمِ سادات را به خودَش واگزار کنند تا به مستحقِ آشنایِ خود بپردازد. ❗️اگر کسی خُمسَش را پرداخت نکرده باشد، حتی نسبت به بقیه‌ی مالَش نیز اجازه‌ی تصرّف ندارد و کلِ زندگی‌اش می‌شود غصبی! ➕مالی که خُمسَش پرداخت شده باشد، دیگر خُمس به آن تعلّق نمی‌گیرد. اما اگر مالِ خمس داده شده، بعنوانِ سرمایه و برای تجارت، به اشخاصِ حقوقی و حقیقی سپرده شود، به سودِ این سرمایه اگر تا سالِ خمسی باقی باشد، خمس تعلق می‌گیرد. 👌 مال الارث و هدیه‌ی مطابق با شأنِ عرفی، خُمس ندارد مگر آن‌که مطمئن باشیم صاحبِ قبلیِ مال، خمسَش را نداده باشد؛ که در این صورت، شما بعنوانِ مالکِ جدیدِ این مال، باید خمس را پرداخت کنید تا اجازه‌ی مصرفِ آن را داشته باشید. 💰تبلیغ و ترویجِ دین، یکی از مواردِ مصرفِ خُمس است. ساختِ مسجد، تاسیسِ مراکزِ دینی، پرداخت کمک‌هزینه‌ی تحصیلی به طلاب، چاپ و نشرِ کُتبِ اسلامی از مصارفِ خُمس است. به بودجه‌بندیِ دینِ اسلام توجه کنید: 👈 زکات، صدقه، انفاق، حقِّ سائل و مظالم، کانال‌هایی هستند برای تامین معاش مساکین و مستمندان. اگر مردمِ دارامند، وجوهاتِ شرعیِ نام‌بُرده را تام و کامل پرداخت می‌کردند و مسئولینِ نظام نیز ثروت‌های خدادادی را عادلانه بینِ مردم تقسیم می‌کردند، ما پدیده‌ی فقر را در جامعه نداشتیم. 👈 خمس، نصفش به فقرایِ مستمندِ سادات اختصاص دارد که زکات بر این عدّه حرام است. نصفِ دومَش اصطلاحا سهمِ امام زمان است و همان‌طور که گفته شد باید برای ترویج دین استفاده شود. 3️⃣ صله رحم 👌اگر در خانواده‌ای که پدر و همسر اهلِ خمس و زکات نباشد یا بطور کلی اقوام و آشنایانی که درآمد شان حرام و شبهه‌ناک باشد، اولین وظیفه‌ی ما این است که با زبانِ نرم، آنان را نهی از منکر کنیم. اگر توجیه نشدند: 👌 اگر فردِ خاطی، سرپرستِ شما است استفاده از مالِ او از بابِ اضطرار، مُجاز است. نهایتا اهلِ خانه یک تماس باید با دفتر مرجعشان بگیرند و پس از شرحِ ماوقع، مطلبه کنند که خمس ا بر آنان ببخشند. ✍️ در مورد اقوام نیز تا وقتی به حرام بودنِ مالِ کسی یقین نکرده‌ایم از لحاظِ فقهی اولا حقِ تجسس نداریم و ثانیا می‌توانیم از مالِ او بخوریم. ➕ اما به هر حال همه‌ی ما فامیل‌ها و آشنایانی داریم که مطمئنیم اهل خمس و زکات نیستند یا بخشی از درآمدشان حرام است. از یک طرف صله‌ی رحم، مطلوب است و از طرفِ دیگر لقمه‌ی حرام اثر منفی دارد! در مواجهه‌ی با این افراد: 👈 اولا می‌توان از قبل توجیهاتِ راست و درستی آماده کرد و به بهانه‌ای غذایشان را نخورد. مثلا خانم باردار می‌تواند "ویار" را بهانه کند تا غذای حرام رویِ حَملَش اثر منفی نگذارد. یا بگوییم روزه‌ام و واقعا هم روزه باشم تا دروغ نگفته باشم! یا پرهیزِ رژیمی دارم و خوردنِ این برایَم ضرر دارد! واقعا هم مال حرام ضرر دارد برای روح و روانَم! یا مثلا وقتِ نهار نرویم خانه‌ی او. 👈 دوم این‌که اگر نتوانستیم به هیچ وجه در برویم، پولِ غذائی که به همراهِ خانواده در خانه‌ی او خورده‌ایم را تخمین بزنیم و بگذاریم کنار. مثلِ این می‌مانَد که رفته‌اید رستوران و پول غذا را خودتان حساب کرده‌اید. این پول را هم باید در اولین فرصت به دفتر مرجعِ تقلیدتان بدهید و بگوئید که این پول از چه بابتی کنار گذاشته شده. ☝️این‌جا هم صله‌ی رحم انجام شده و هم غذای آلوده وارد زندگی‌ام نشده. البته دید و بازدیدها فرصت مناسبی هست برای بیانِ احکام و دستورات اسلام؛ البته با فراهم‌سازی زمینه‌هایَش. خیلی‌ها چون احکام را نمی‌دانند، رعایت نمی‌کنند و اگر ما نگوئیم، تا آخر عمر هم یاد نمی‌گیرند! حتی ممکن است در قیامت، به خدا اعتراض کنند که فلان فامیلِ مذهبی اگر می‌گفت من رعایت می‌کردم!! در ارتباطاتِ فامیلی، چون عواطف حاکم است شاید تذکر، اثرگذارتر باشد. 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید 🆔 @SinJimDin
5.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ افتخارِ طلبگی 🔔 ابراهیمِ رئیسی در تاجیکستان و هنگامِ دریافتِ دکترای افتخاری: 🗣 "البته محبتِ شما برای من بسیار ارزشمند است، اما عنوان طلبگیِ خودم بر همه‌ی عناوین می‌چربد؛ که من یک طلبه‌ی حوزه‌ی علمیه باشم ان‌شاء الله". 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. 🆔 @SinJimDin
کانال سین جیم دین
👉1👈 ⭕️ واکسن کرونا ❓پس از دریافتِ واکسن توسطِ رهبری، آیا اساساً سوالِ "واکسن بزنیم یا نه؟" درست است
10.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ قصه‌ی واکسن 🗣 حکیم خیر اندیش: 🔹کتمانِ حقیقت، محبوبیت آنی و محکومیتِ بعدی دارد. من برای نجات از محاکمه‌ی بعدی، محاکمه‌ی فعلی را می‌پذیرم. 🔹در آخرین گزارشاتِ جهانی اثری از نقشِ درمانی یا پیش‌گیرانه‌ی واکسن دیده نمی‌شود. سامانه‌ی پایشِ ایرانیِ واکسن هم هنوز گزارشی منتشر نکرده. 🔹آخرین جمع‌بندیِ تایمز، مزمزه‌ی نمک، شست و شویِ دست‌ها، استفاده از ماسک در تجمعات و آزادی در جمع‌های آزاد است. 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. 🆔 @SinJimDin
کانال سین جیم دین
⭕️ قربانی مُحرّم 📋 #گزارش_کار، صرفاً جهتِ جلب و حفظِ اعتمادِ عزیزان است. 💰مجموعاً 3 میلیون و 700
⭕️ قربانی اربعین 🍗طرح ماهانه‌ی توزیعِ گوشت قُربانی در بینِ نیازمندان؛ این‌بار در روزِ اربعین حسینی و به نیتِ حضرت سید الشهداء. 💳 برای مشارکت، مبالغِ خود را به این شماره کارت واریز نمائید ➕ تقبّلَ اللهُ مِنّا و مِنکُم 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. 5 🆔 @SinJimDin
⭕️ بهشتِ آدم (ع) ❓آیا محلِ سکونتِ ابتدائیِ حضرت آدم، بهشت بوده؟ 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: ✍️ سوره بقره آیه 35: "و قُلنا یا آدمَ اسکُن أنت وَ زوجُکَ الجَنةَ". یعنی گفتیم ای آدم! سکونت گزین تو و همسرت در جنّت. 👌 جنّت بمعنایِ باغی است که پوشیده از درخت باشد نه لزوما بهشت. چرا که خدا اگر مرادش سکونت در بهشت بود، از کلمه "فردوس" استفاده می‌کرد. اگر بخواهیم جنت را به بهشت معنا کنیم باید قرینه‌ای مثلِ "خالدین" بمعنای ماندگاران وجود داشته باشد. ✅ بنابراین حضرت آدم از یک باغ خوش آب و هوای زمینی، تبعید شد به مثلا یک زمین بی‌آب و علف. هبوطِ حضرت آدم نیز هبوطِ مقامی و شأنی بوده و نه سقوط از بهشتِ آسمانی به زمینِ خاکی. ❌ پس نگوئیم حضرت آدم اگر بیشتر مراقبت می‌کرد و به درخت ممنوعه نزدیک نمی‌شد، اکنون نسلش ساکنِ بهشت بود و چرا ما باید بابتِ اشتباهِ جدّمان از بهشت به زمین تبعید شویم؟ دلایلِ ما بر این ادعا عبارت است از: 1️⃣ اساسا از همان ابتدا و قبل از خلقتِ حضرت آدم، اراده و خواستِ خدا این بود که ایشان و فرزندانشان ساکنِ زمین باشند: "إنّی جاعل فی الارضِ خَلیفةٌ". آدم از جنس خاک است و باید در این زمین موردِ آزمایش قرار بگیرد تا جایگاهِ ابدی اش در بهشت یا جهنم تعیین شود. 2️⃣ بهشت طبق فرموده تعبیرِ قرآنیِ "جنّات عدن" و "خالدینَ فیها" و "ما هم منها بمخرجین"، یک اقامتگاهِ دائمی است و خروج از آن امکان ندارد. پس حضرت آدم نمی تواند ساکنِ بهشت باشد و با این وجود از آن اخراج شود. 3️⃣ بهشت، جایگاهِ متقین و مُؤمنین است و نه جایگاهِ شیاطین و وسوسه گران. در بهشت، هیچ سخنِ لغو و ناصحیح و کذب و وسوسه و گناهی دیده و شنیده نمی شود: "یَسمَعونَ فیها لغواً و لا کِذّاباً". یا در آیه ای دیگر: "لا لغوٌ فیها و لا تأثیمٌ". چگونه ممکن است یک کافرِ رانده شده و مغضوب و گناهکار بنامِ ابلیس در بهشت تردد کند؟ 4️⃣ امام صادق در پاسخ به سوالِ یکی از اصحاب فرمود که در موردِ جنتِ حضرت آدم سوال کرده بود فرمودند: "جنّة مِن جنان الدنیا یطلع فیها الشمس و القمر و لو کان من جنان الآخرة ما خرج منها ابداً". یعنی باغی از باغ های دنیا بود که خورشید و ماه بر آن می تابید و اگر او ساکنِ بهشتِ جاودان بود، هرگز از آن بیرون نمیشد. کتاب الکافی/ج‏3/ص247. 5️⃣ هیچ قرینه ای مبنی بر قرار داشتنِ جنتِ حضرت آدم در آسمان وجود ندارد. بنابراین کسانی که باغِ حضرت آدم را بهشت معنا کرده اند، شواهد و قرائنشان را ارائه کنند! 🆔 @SinJimDin
9.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ بلا یا ابتلاء؟ ❓چطور بفهمیم مشکلاتِ ما بلا (عذاب) است یا ابتلاء (امتحان)؟ 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: 📹 ببینید و بشنوید پاسخِ زیبای استاد پناهیان را به این سؤالِ مهمّ در کلیپِ فوق: "اصلاً چرا می‌خواهی بدانی کیفر است یا امتحان؟ موضوع این است که نباید بدانی...". 🆔 @SinJimDin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ إنّا لله و إنّا إلیه راجعون 🏴 امروز داغِ عزیزی به دلِمان نشست که علامه طباطبائی در مورد ایشان فرمود: "راهی که حسن‌زاده‌ی آملی در پیش گرفته خاک آن توتیای چشم من است و جُز امام زمان کسی به شخصیت ایشان پی نبرده". 📹 و اما ببینید و بشنوید و نشر دهید توصیه‌ی همیشگیِ علامه حسن‌زاده‌ی آملی را در کلیپ بالا. منبعِ کلیپ را اینجا در سایت رسمی علامه ببیند. 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید 🆔 @SinJimDin
کانال سین جیم دین
⭕️ قربانی اربعین 🍗طرح ماهانه‌ی توزیعِ گوشت قُربانی در بینِ نیازمندان؛ این‌بار در روزِ اربعین حسینی
⭕️ قربانی اربعین 📋 💰با مشارکتِ بانیانِ خیر، مجموعا 4 میلیون و 200 هزار تومان جمع‌آوری شد؛ معادلِ دو رأس گوسفند و 120 بسته گوشت. مبلغِ 400 هزار تومان، باقی ماند که با کسبِ اجازه از شما عزیزان، در نذرهای آینده مصرف خواهد شد. ➕ ربّنا تقبّل مِنّا هذا القُربان 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. 5 🆔 @SinJimDin
تو با همه فرق داری.mp3
13.12M
⭕️ خداحافظ 📞 برای مدتی در مجازی، فعال نخواهم بود و پاسخ‌گویِ شما عزیزان نیستم؛ اما تلفنی در خدمتَم: 09192959470 ➕ حرفِ آخر: تو با همه فرق داری / به گردنَم حقّ داری / نوکرتو دوست داری 👌حلالم کنید❤️🌺 🆔 @SinJimDin
⭕️ فقط اسلام، منجی است ❓آیا اهل‌کتاب و اهل‌سنت با وجودِ این‌که منابعِ دینی‌شان تحریف شده و نیز کافرانِ جاهل، اهل نجات خواهند بود؟ 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: 🔔 آیه 85 سوره آل عمران: "و مَن يَبتَغِ غيرَ الإسلامِ ديناً فلَن يُقبَلَ منهُ و هو في الآخِرةِ مِنَ الخاسرين". یعنی هر کسی بغیر از اسلام را بعنوانِ دین برگزیند، از او پذیرفته نمیشود و او در آخرت از خاسران خواهد بود. کلمه "الإسلام" دو معنا می‌تواند داشته باشد: 1️⃣ معنای لغوی: یعنی تسلیم شدن و خضوع. برخی ادعا میکنند اسلام در این آیه یعنی نیاز نیست حتما دین اسلام را بپذیریم و همین که در برابرِ یکی از ادیان آسمانی تسلیم باشیم، خدا قبول می‌کند. پلورالیسمِ دینی یا همان تکثر گرایی، یعنی همه ادیان مُنجی هستند و نیاز نیست شما مسلمان باشید حتما. 2️⃣ معنایِ اصطلاحی: دین و شریعت اسلام. طبق این معنا فقط دین اسلام قابل قبول است و پیروانِ بقیه ی ادیان دچار خسارت خواهند شد در آخرت. اما کدام معنا درست است؟ دومی به سه دلیل درست تر است: 👈 1. به قرینه ی کلمه‌ی "دیناً" بعد از کلمه‌ی "اسلام" می‌شود فهمید صحبت از اسلام بعنوانِ یک دین است و نه صرفا معنایِ لغویِ اسلام و تسلیم شدن. 👈 2. الف و لامِ "الإسلام"، اصطلاحا "الِ تعریف" است؛ و این یعنی مراد از "الإسلام" همان اسلامِ معروف، شناخته شده و مصطلحِ در قرآن یعنی دین پیامبرِ آخر الزمان است. 👈 3. حتی اگر "الإسلام" را به معنای لغویش بگیریم در این فرض، سوالِ ما از ادیانِ دیگر این است که مگه یکی از مصادیقِ "تسلیم شدن" این نیست که در برابرِ آخرین دینِ خدا خاضع باشیم؟ پس عملا اهلِ ادیانِ دیگر تسلیم و اسلام به معنایِ لغویش را هم ندارند با ردِ دینِ اسلام. ✅ نتیجه آن‌که یهودیان، مسیحیان، صائبیان و زردشتیانی که حقانیت اسلام بر آنان محرز است و باز هم قبول نمی‌کنند، عملشان پذیرفته شده نیست و دچار خسارتند. مگر آنکه ندای اسلام به آنها نرسیده باشند و اصطلاحا در زمره مستضعفان فکری قرار بگیرند؛ که در این فرض خدا با تحفیف و تسامح با آنان برخورد خواهد کرد. ➕ سوره‌ی بینه تکثرگرایی را رد می‌کند و آن دسته از پیروانِ ادیان آسمانی و همچنین بی دینان که اسلام به آنان عرضه شده و نپذیرفته اند را مستحق عذابِ جاودانه می‌داند: "إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ وَ الْمُشْرِكِينَ فىِ نَارِ جَهَنَّمَ خَلِدِينَ فِيهَا". ✍️ در موردِ برادرانِ اهلسنت باید توجه کرد که رکنِ دین، پذیرش ولایتِ خدا و خلیفه‌ی خدا است. ابلیس از همه نماز خوان‌تر بود و فقط بخاطرِ نپذیرفتنِ ولایتِ حضرتِ آدم، از درگاهِ الهی رانده شد. کسانی که ولایتِ خلفای بر حقّ خدا را نپذیرفته‌اند و منکرِ امامتِ امامان هستند، آیا جاهلِ قاصرَند یا جاهلِ مقصر یا اهلِ تقیّه؟ 1️⃣ جاهل قاصر: کسی که علیرغمِ تمایل به حق، در یک قبیله و کشورِ بی دین یا در یک خانواده‌ی سنی مذهب بدنیا آمده و بعدَش در فضائی بزرگ شده که امکانات دست‌یابی به حقیقت را ندارد؛ چنین شخصی از مستضعفان فکری یا "ضالّین" است و خدا با تخفیف و تسامح با او برخورد می‌کند. چرا که مواخذه ی قبل از اتمامِ حجت، خلافِ عدالت است: "ما کُنا معذِّبینَ حتی نَبعثَ رسولاً". 2️⃣ جاهل مقصر: کسی که امکانات و ابزارهای دستیابی به حقیقت از قبیل کتاب، سایت، رسانه و... دم دستَش بوده اما خودَش تنبلی یا عناد می‌ورزد. خدا این افراد را که "مغضوبِ علیهم" هستند بشدت تنبیه خواهد کرد. چرا که دانسته دانسته، حق را کتمان کرده‌اند. 3️⃣ اهل تقیّه: تقیّه یعنی من شیعه بودنَم را مخفی می‌کنم و وانمود می‌کنم که سنّی هستیم یا حتّی مسلمان بودنم را کتمان می‌کنم و وانمود می‌کنم مسیحی یا یهودی هستم، برای حفظ جانِ خود و یا حفظ دین خدا از شرّ ظالمان. ☝️خلاصه آن‌که من در مقامی نیستم که جایگاهِ اخروی آن مسیحی یا یهودی یا سُنّی یا شیعه را معلوم کنم! در مورد عدم حقّانیت فلان دین یا مذهب می‌توان گفتگو کرد امّا در مورد بهشتی یا جهنمی بودنِ همه‌ی پیروانِ فلان دین و مذهب، نه! ➕بعنوان مثال دفاع ما از فلسطین و تکریم مردم غزّه نه از بابِ تاییدِ مذهبشان و نه به معنایِ امضایِ بهشت و جهنّم‌شان که از بابِ دفاع از مظلوم است. اهل فلسطین حتّی اگر کافر هم بودند ـ که نیستند ـ باز هم بخاطرِ مظلومیت باید مورد حمایت ما قرار می‌گرفتند. ✅ دفاع از مظلومان و ستمدیدگان حتّی اگر کافر باشند، لازم است. این دفاع معنایَش تأیید آیینِ کافر و امضای بهشتِ کافران نیست. روز رستاخیز، بخشِ دفاع از مظلومَش را من باید به خدا جواب بدهم؛ بخشِ مذهب و دین را خودِ آن کافر یا سنّی یا شیعه باید جواب دهد. 🆔 @SinJimDin