eitaa logo
کانال سین جیم دین
1.7هزار دنبال‌کننده
206 عکس
188 ویدیو
24 فایل
❓طرح سؤال و پرسش‌هایِ 👈 اجتماعی 👈 اخلاقی 👈 فرهنگی 👈 عرفانی 👈 اعتقادی 👈 تربیتی 👈 مذهبی 👈 و فقهی ☝️از شما و جواب، از زبانِ دینِ خدا ❤️🙂 ❓طرح سوال: http://eitaa.com/joinchat/2763194382Caab40ace76 🆔 @SinJimDin
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ دین جدید ❓آیا با آمدنِ امام زمان، دین جدیدی ارائه می‌شود؟ 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: 🗣 قال الباقر: "یَقُومُ الْقَائِمُ بِأَمْرٍ جَدِیدٍ وَ کِتَابٍ جَدِیدٍ وَ قَضَاءٍ جَدِیدٍ...". امام قائم که قیام کند امرى نو و کتابى نو و قضاوتى نو خواهد داشت. 🗣 قال الصادق: "یَصْنَعُ مَا صَنَعَ رَسُولُ اللَّهِ یَهْدِمُ‏ مَا کَانَ قَبْلَهُ کَمَا هَدَمَ رَسُولُ اللَّهِ أَمْرَ الْجَاهِلِیَّةِ وَ یَسْتَأْنِفُ الْإِسْلَامَ جَدِیداً". همان‌کاری را که رسول خدا انجام داد، مهدی انجام می‌دهد. بدعت‌های موجود را خراب می‌کند، چنان‌که رسول خدا اساس جاهلیت را منهدم نمود، آن‌گاه اسلام را از نو بنا می‌کند. ✍️ در دو روایتِ فوق، بحثِ آوردنِ دینِ جدید و باطل کردنِ دینِ موجود نیست. تعبیرِ "یستأنف الاسلام جدیدا" یعنی بازسازی اسلام، نه آوردن دین جدیدی غیر از اسلام. یا عبارتِ "کتاب جدید" یعنی تجدید کننده و احیا کننده‌ی همان کتاب نه آوردنِ کتابِ جدید. ➕ تعابیرِ موجود در دو حدیثِ فوق نمی‌خواهد بگوید مبانیِ دینیِ امروزینِ ما باطل است و همین دینِ شکسته و بسته‌مان را هم بگذاریم کنار. بعبارتِ دیگر این احادیث ناظر به بخشِ عمل نشده و فراموش شده‌ی دین است. این احادیث می‌خواهند بگویند: 1️⃣ بخشِ تعطیل شده‌ی دین، دوباره احیا می‌شود. مثلِ جهاد، مثلِ امر به معروف، مثلِ حجاب، مثلِ قطعِ دستِ دزد، مثلِ تازیانه‌ی زناکار و... . 2️⃣ انحرافاتِ موجود در آن بخش از دین که امروز اجرا می‌شود نیز برداشته می‌شود. مثلا انحرافاتِ عزاداری، مثلا انحرافاتِ معماریِ شهری، مثلا مجلل سازیِ اماکن مذهبی، مثلا بانک‌داریِ ربوی، مثلا بعضی فیلم‌های حتی مذهبی و... . 3️⃣ در واقع امام، آن بخشی از دین را که من و شما قدرتِ اجرای آن را نداریم با مددِ الهی، اجرا خواهد کرد. با اجرا شدنِ این بخشِ دین، روحی تازه به جهان دمیده می‌شود و گویا دینی جدید آمده است. 4️⃣ ضمن اینکه امروز ما از نورِ امام، محروم هستیم و مبتنی بر گنجینه‌ای که از امامانِ سابق به ما رسیده، احکام و مبانیِ دینی‌مان را چیده‌ایم. دلیلِ اختلاف نظر بینِ فقها در برخی مسائل این است که به امام زمان دسترسی نیست. ☝️ امام که تشریف می‌آوردند، اختلافاتِ فتاوا که ناشی از احادیثِ نقل شده توسطِ راویان است، برچیده می‌شود و یک نظر و فتوا در جهان اعلام خواهد شد. خودِ همین یک تحول و دگرگونیِ عظیم در دین داریِ مردم است و برچیده شدنِ فتاوایِ غلط، تصورِ دینِ جدید را در اذهان تداعی می‌کند. 5️⃣ علاوه بر این‌که در زمانِ ظهور، سطحِ فهم مردم بالاتر می‌رود و آمادگی‌شان برای دریافتِ معارف دینی بیشتر می‌شود. لذا فازِ معرفتیِ بالاتری از دین را امام رونمایی می‌کند تا جائی که انسان حس می‌کند تازه به دینِ واقعی و کامل دست یافته است. 6️⃣ و نکته‌ی آخر، فرقه‌هایِ انحرافیِ زیادی در اسلام شکل گرفته است. روایاتِ مزبور می‌خواهد بگوید وقتی امام آمد و اسلامِ ناب را ارائه کرد فرقه هایِ متعدد اسلامی مثلِ زیدیه، اهل‌سنت، وهابیت، باطنیه و... تصور می‌کنند دین و کتابِ جدیدی آمده! 🆔 @SinJimDin
⭕️ نماز مسافر ❓با توجه به سوره‌ی مزمّل سفرهایِ امروزی اگر سختی‌های قدیم را نداشته باشد، چرا نمازِمان را شکسته بخوانیم؟ 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: 👌دقّت داریم که بحثِ سوره‌ی مزمّل در موردِ "شب‌خیزیِ قرآنی" است و نه نمازِ واجب. خدا در آیه‌ی آخر می‌فرمایَد مومنان نیاز نیست این شب‌خیزی را هم‌تراز با پیامبر، در برنامه‌ی عبادیِ خود داشته باشند. ☝️چون اوّلاً ظرفیتِ ذاتی‌شان با پیامبر، برابر نیست؛ و ثانیا بیماری، سفر و جنگ برای آنان مانعِ شب‌زنده‌داریِ قرآنی در سطحِ رسول الله است. پس خدا به مومنان تخفیف داده و این عملِ مستحبّی ـ و نه نمازِ واجب ـ را از دوششان برداشته. ✍️ اما در موردِ نمازِ واجب لطفاً به آیه‌ی 101 از سوره‌ی نساء که به آیه‌ی قصر مشهور است توجه نمائید: "وَ إِذا ضَرَبْتُمْ فِي الْأَرْضِ فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُناحٌ أَنْ تَقْصُرُوا مِنَ الصَّلاةِ إِنْ خِفْتُمْ أَنْ يَفْتِنَكُمُ الَّذينَ كَفَرُوا". ☝️یعنی: "و آن‌گاه که پا کوبیدید در زمین، پس بر شما گناهی نیست که شکسته بخوانید نمازتان را، مشروط به این‌که بترسید از فتنه‌ی کافران...". برخی از فقها این آیه را به "نماز مسافر" و برخی دیگر به "نماز خوف" که در جنگ خوانده می‌شود تفسیر کرده‌اند. ❓اما کدام‌یک درست است؟ با توجه به آیاتِ قبل (= فضّلَ اللهُ المُجاهِدینَ) و آیاتِ بعد (= وَ لیَأخُذوا أسلِحَتَهُم) که در موردِ جهاد است می‌توان گفت آیه‌ی قصر، اختصاص دارد به جنگ و شرایطِ خوف از آسیب‌رسانیِ دشمن و نه به سفرِ عادّی و معمولی: "إن خِفتُم أن یَفتِنَکُم". ✅ لذا آیه‌ی 101 از سوره‌ی نساء می‌خواهد بگوید در هجرت و جهادی که خوف از ضررِ کفّار باشد، گناهی ندارد که نماز را شکسته بخوانیم: "فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُناحٌ أَنْ تَقْصُرُوا مِنَ الصَّلاةِ"؛ و نه در سفرِ عادّی و معمولی. 🔔تعبیرِ "لیسَ علیکم جُناح" نیز در فضایی نازل شده که رزمندگان بشکلِ طبیعی و فطری می‌دانَند که شرایط برای اقامه‌ی نماز بشکلِ معمول وجود ندارد. یعنی در این شرایط، قاعدتا یا باید تکلیف ساقط شود و یا سبک شود. اما چون نماز، تعبُّدی است، تصوّرِ منِ رزمنده این است که نماز، مشمولِ این قاعده نیست. ☝️در چنین فضائی، "لا جُناحَ" در صدد نفیِ این تلقّی است و می‌خواهد بگوید گناهی بر شما نیست و می‌توانید نماز را کوتاه کنید. پس وجوبِ شکسته شدن نماز در جنگ، از عبارت "لَیسَ عَلَیکُم جُناحٌ" استفاده نشده تا کسی بگوید این تعبیر، دلالت بر وجوب ندارد یا دارد! وجوبِ تخفیف در این شرایط، اقتضای شرایط جنگ است و آیه نیز بر این موضوع صحّه می‌گذارد. 🔔 وجوبِ شکسته شدنِ نماز در جنگ و حتّی وجوبِ شکستنِ نماز در سفرِ معمولی هیچ‌کدامِشان نه از قرآن که از روایاتِ اهلبیت و سیره‌ی معصومین استنباط می‌شود. پس قرآن نسبت به وجوبِ قصر یا کامل بودنِ نمازِ مُجاهد و مسافر، ساکت است. 👌طبقِ روایاتِ معصومین، مُجاهد در صورتِ وجودِ خوف و مسافر در صورتِ خروج از مسافتِ شرعی، نمازَش الزاماً باید شکسته باشد و روزه از دوشَش ساقط است. چه این جهاد و سفر، با پای پیاده باشد و چه با اسب و شتر، چه با ماشین و چه با قطار و هواپیما! گذرِ زمان و پیشرفتِ تکنولوژی، عنوانِ "جهاد" و "سفر" را از بین نبُرده؛ فقط وسیله‌ی سفر را عوض کرده. ❌ تصوّر ما این است که "سختیِ سفر" علتِ شکسته شدنِ نماز و ساقط شدنِ روزه است. لذا بر پایه‌ی این تصوّر اشتباه، می‌گوئیم حالا که سختیِ سفر از بین رفته، پس نماز باید کامل باشد و روزه هم سرِ جایَش. حکمتِ احکامِ فقهی بر ما پوشیده است. ➕ ضمن این‌که ابزارِ استنباطِ فقه، "متونِ دینی" است و نه "صرفاً" عقلِ ناقص بشری. نوعِ مواجهه‌ی شما با فقه، چون "عقلِ بشر" است سوال می‌کنید چرا با وجودِ وسایلِ نقلیه‌ی جدید، بازهم نمازِ مسافر شکسته است؟ یا با وجودِ ابزارِ جدیدِ رصد، چرا برای استهلال باز هم از چشمِ غیر مسلح استفاده می‌شود؟! ✅ بطورِ کلّی احکام عملی دین، منطقه و محدوده‌ی "تعقّل" نیست تا برایَش استدلال و برهان بیاوریم؛ بلکه محل "تعبد" و اطاعت است. اشکال ابلیس این بود که روی فرمان خدا و معشوقَش مبنی بر سجده به حضرت آدم، "چرا" آورد. خدا از ما اطاعت می‌خواهد و وقتی نمازِ شکسته بر دوشَم باشد، خواندنِ نمازِ کامل، ذمه‌ی مرا بریء نمی‌کند. 👌صد البته حکمِ آن خدایی که خالقِ العقل است و عقلِ کلّ، دلیل و علت و منطق دارد ولی بر ما پوشیده است. گاهی خدا دلیل‌ها را مخفی می‌کند تا میزانِ اطاعت‌پذیری و اعتمادِ بنده نسبت به خدا محک بخورد. ✅ اگر دین را به دو بخشِ عقاید و احکام تقسیم کنیم، البته عقاید محل تعقل است و نه تقلید و تعبد. اما وقتی با عقل، معتقد به وجود خدا و پیامبر شدیم، این‌جا اعتماد می‌کنیم و می‌دانیم که خدا احکام را بر اساسِ مصالح و مفاسد وضع کرده. 🆔 @SinJimDin
⭕️ و لیَتَلَطَّف ❓آیا دعا کردن در عبارتِ "و لیَتَلَطَّف" از سوره‌ی کهف مستحبّ است؟ 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: 🔔 برخی قرآن‌ها "وَ لْيَتَلَطَّف" را در آیه‌ی 19 از سوره‌ی کهف، کمی دُرشت‌تر و برجسته‌تر نوشته‌اند؛ تا بگویند این عبارت، میانی‌ترین عبارتِ قرآن است، کتابِ خدا را به دو نیم تقسیم کرده و "میزانِ قرآن" می‌باشد. ☝️اما با توجه به رسم الخط‌های مختلف و نیز اختلافِ احصاء کنندگان بر سرِ شمارشِ کلماتی نظیرِ "ال"، "حروف ناخوانا" و... نمی‌توان به این راحتی‌ها در موردِ کلمه‌ی میانیِ قرآن قضاوت کرد. بویژه این‌که ما روایتی از معصومین در این خصوص نداریم. ❌ درست است که امیر المومنین میزانِ اعمال است اما خواندنِ دعا در عبارتِ "وَ لیَتَلطَّف" با این توجیه که تعبیرِ فوق، میزانِ قرآن است، در هیچ‌یک از منابعِ حدیثی نیامده است. اگر کسی با زبانِ روزه این ادعا را به مولا نسبت دهد، روزه‌اش باطل است. ✅ البته دعا کردن در هنگامِ تلاوتِ قرآن و پس از هر آیه‌ای از آیاتِ قرآن، سنّت و مستحبّ است. یکی از مواضعِ استجابتِ دعا، هنگامِ قرائتِ قرآن است. اما در خصوصِ "وَ لیَتَلَطَّف" روایتی نداریم. 🆔 @SinJimDin
⭕️ مستحبات ولادت ❓چه آداب و اذکاری هنگامِ تولدِ فرزند، توصیه شده؟ 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: 1️⃣ غسل نوزاد پس از تولد 2️⃣ اذان در گوش راست و اقامه در گوش چپ، عصمت از شیطان است 3️⃣ خواندنِ سوره‌های حمد، توحید، ناس، فلق، حَشْر و آیةالکُرسی در گوشِ نوزاد 4️⃣ مالیدن تُربت به سقفِ دهان نوزاد 5️⃣ چکاندنِ آب فرات و یا آبی که به وسیله‌ی خرما یا عسل شیرین شده به سقفِ دهان نوزاد 6️⃣ مالیدن خرما به قسمت بالای دهان نوزاد به وسیله‌ی انگشت سبابه. 7️⃣ اگر فرزند، پسر بود تا روز هفتم نام "محمد" بر او بنهند. صادق‌ترین اسم‌ها برای فرزند اسمی است که به عبودیت خدا اشاره کند. مثل عبد الله، عبد الرحمن و... . ➕ افضل اسماء عبارت است از: محمد، علی، اسماء انبیاء و ائمه؛ اسم‌های خالد، حَکَم، حکیم، حارث، ضرار، مالک کراهت دارند. 8️⃣ تراشیدن مو و صدقه دادن طلا یا نقره هم وزن مو. 9️⃣ عقیقه 🔟 سوراخ کردن چربی گوشِ راست و بالای گوش چپ در روز هفتم. 🆔 @SinJimDin
کانال سین جیم دین
⭕️ پیام‌رسانِ خارجی ❓استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی مثلِ تلگرام، اینستاگرام و واتس‌آپ چه حکمی دار
⭕️ مرگ بر اسرائیل 🕌 در آستانه‌ی روز قدس با حذف نرم‌افزارهای اسرائیلی، اسرائیل را از صفحه‌ی موبایل حذف خواهیم کرد. 👌مرگ بر اسرائیل یعنی مرگ بر تَله‌گرام و واتس‌قاپ و این‌سگ‌گرام. 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. 🆔 @SinJimDin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کانال سین جیم دین
⭕️ مرگ بر اسرائیل 🕌 در آستانه‌ی روز قدس با حذف نرم‌افزارهای اسرائیلی، اسرائیل را از صفحه‌ی موبایل ح
⭕️ اینترنت ایرانی 👌 با محصولات ایرانی از پنجره‌ای سالم و امن به فضای مجازی وارد شویم و هویت و سلامت خانواده‌مان را حفظ کنیم: 1️⃣ اینستاگرام ایرانی 👈 هورسا 👈 روبیکا 👈نزدیکا 👈 باهم 👈 پاتوق 👈 ویسگون 2️⃣ پیام‌رسان ایرانی 👈 ایتا 👈 گپ 👈 بله 👈 سروش 👈 آی گپ 3️⃣ نقشه و مسیریابِ ایرانی 👈 نشان 👈 بلد 👈 دال 👈 مپ ایرانی 4️⃣ مرورگر و جستجوگر ملّی 👈 پارسی‌جو 👈 ذره بین 👈 پارسیک 👈 گردو 5️⃣ ایمیل ایرانی 👈 ایران میل 👈 چاپار 👈 میهن میل 👈 هد 👈 میل فا 6️⃣ فیلم و ویدئو 👈 آپارات 👈 اینما 👈 تلوبیون 👈 عماریار 👈 لنز 👈 نماشا 👈 جعبه 👈 دالفک 👈 میهن ویدئو 7️⃣ توییتر ایرانی 👈 ویک هُد 👈 توئینو 👈 لی پلاس 8️⃣ پلتفرم کنفرانس 👈 اسکای روم 👈 قرار 👈 دانا پلاس 👈 وبرنو 👈 شوکا 👈 رومیت 👈 فرا روم 👈 کلاس روم 👈 وستا 👈 رومینو 👈 سی روم 👈 نیما 9️⃣ گوگل پلیِ ایرانی 👈 مایکت 👈 کافه بازار ❓با وجودِ این همه محصولاتِ متنوعِ ایرانیِ قابلِ قبول و امن، چرا بعضی‌ها هنوز از جاسوس‌افزارهایِ صهیونیستی و آمریکایی مثلِ تله‌گرام، واتس‌قاپ و این‌سگ‌گرام دل نمی‌کَنند؟ ❗️البته بنده پلتفرم‌هایی که ذیل عنوان "اینستاگرام ایرانی" آمده را مضرّ می‌دانَم و به شخصه از شبکه‌هایِ اجتماعی‌ای که بر پایه‌ی فیلم و عکس است استفاده نمی‌کنم. 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. 🆔 @SinJimDin
9.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️دستگیری روزه‌خوار ❓دنبالِ روزه‌خوار می‌گردین تا مجازاتش کنید اما دنبال گرسنه نمی‌گردید که سیرش کنید😖 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. 🆔 @SinJimDin
🔹سجده‌ی قرآن ❓در موردِ احکامِ سوره‌های سجده‌دار توضیح دهید لطفاً. 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: 👌 آیاتِ سجده دار یا همان "عَزائم"، آیاتی هستند که با قرائت و استماعِ آن‌ها انجام "یک سجده" بر ما واجب می‌شود. در نقطه‌ی مقابل آیاتِ سجده‌داری وجود دارند که اصطلاحا به آیاتِ "رخصت" مشهورند. این آیات، سجده‌شان مستحب است. 🗣 امام صادق می‌فرمایند: "اَلْعَزائِمُ، الم تنزیل، وَ حم السجده وَ النَّجْمِ وَ اقْرَاْ باِسْمِ رَبِّک وَ ما عَداها فی جَمیعِ الْقُرْآنِ مَسْنُونٌ وَ لَیسَ بِمَفْرُوضٍ". وسائل الشیعه/ج۴/ص۸۸۱ ☝️یعنی: "آیاتِ عزائم عبارتند از آیه‌ی سوره‌هایِ فصلت، سجده، نجم و علق؛ ما بقیِ سجده‌های قرآنی، مستحب است و واجب نیست". يازده آيه‌ی قرآن دارایِ سجده‌ی مستحب است. این آیات عبارتند از: 👈 اعراف/۲۰۶ 👈 رعد/۱۵ 👈 نحل/۴۹ و ۵۰ 👈 اسراء/۱۰۹ 👈 مريم/۵۸ 👈 حج/۱۸ و ۷۷ 👈 فرقان/۶۰ 👈 نمل/۲۶ 👈 صاد/۲۴ 👈 انشقاق/۲۱ 🔔 سجده‌ی زیارتِ عاشورا، مستحبّ است و نه واجب. و امّا ده نکته‌ی بسیار مهم در موردِ آیات و سوره‌هایی که سجده‌ی واجب دارند: 1️⃣ خواندن و قرائت، سجده را بر ما واجب می‌کند. اگر کسی با چشم، آیه را مرور کند، بر او سجده واجب نیست. 2️⃣ همچنین وقتی سجده واجب می‌شود که کلّ آیه خوانده شود. پس با قرائتِ جزئی از آیه، سجده‌ای واجب نمی‌شود. 3️⃣ استماعِ آیه در صورتی باعثِ وجوبِ سجده می‌شود که بشکلِ زنده و مستقیم باشد. بنابراین استماع ِ صوتِ ضبط شده و آرشیوی، سجده را واجب نمی‌کند. 4️⃣ خواندنِ ذکرِ خاصی در سجده واجب نیست و همین که به سجده رویم و به اندازه‌ی 5 ثانیه در سجده بمانیم، کافی است. اما فرستادنِ صلوات یا حتی ذکرِ "سبحنَ بی الاعلی..." مُجاز است. ➕ البته بهتر است این ذکر را در سجده بگوئیم: "لا الهَ إلَّااللَّهُ حَقّاً حَقّاً لا الهَ إلَّااللَّهُ ايماناً وَ تَصْديقاً لا الهَ إلَّااللَّهُ عُبُودِيَّةً وَرِقّاً سَجَدْتُ لَكَ يا رَبِّ تَعَبُّداً وَرِقّاً لا مُسْتَنْكِفاً وَ لا مُسْتَكْبِراً بَلْ انَا عَبْدٌ ذَليلٌ ضَعيفٌ خائِفٌ مُسْتَجيرٌ". 5️⃣ در هنگام عُذر (جنابت ـ حیض ـ نفاس) قرائتِ سوره‌های نجم، فُصلت، سجده و علق به فتوایِ حضرات امام خمینی، بهجت، فاضل، نوری و وحید حرام است؛ و قرائتِ آیه‌ی سجده‌دارِ این 4 سوره ـ نه کلِ سوره ـ به فتوایِ حضرات خامنه‌ای، تبریزی، سیستانی، صافی، مکارم حرام است. 6️⃣ استماعَش در حالتِ عذر، اما مُجاز است. گرچه پس از استماعِِ آیه‌ی سجده، سجده واجب می‌شود. برای این سجده، طهارت از عُذر و حتّی وضو هم لازم نیست. 7️⃣ وجوبِ سجده، فوری است و نمی‌توان آن را به تاخیر انداخت. به محضِ اتمامِ قرائت یا استماعِ آیه، باید به سجده رفت. اگر فراموش کردیم، هر وقت یادمان افتاد باید سریعاً سجده را بجا آوریم. 8️⃣ سوره‌های سجده‌دار را نمی‌توان در نمازِ واجب خواند. اگر بخوانیم، نمازمان باطل است. 9️⃣ در سجده‌ی واجبِ قرآن، باید شش عضوِ بدن بر زمین و نیز پیشانی بر چیزی باشد که سجده بر آن صحیح است. رعایتِ بقیه‌ی شروط سجده‌ی نماز، مثل رو به قبله بودن یا وضو داشتن و رعایتِ حجاب و پوشش عورت و طهارت از نجاست، واجب نیست. 🔟 کسی که آیه‌ی سجده‌دار را با قاری، در یک زمان همخوانی می‌کند بجا آوردنِ یک سجده کافی است. ☝️اما اگر بین قرائتِ او و قاری طوری فاصله افتد که یک بار آیه را از قاری بشنود و یکبار خودَش بخواند، این‌جا دو سجده بر او واجب است. اوّلی بابتِ استماع و دوّمی بابتِ قرائت. ➕همچنین کسانی که مثلا برای حفظ قرآن، چند بار آیه‌ی سجده دار را تکرار می‌کنند، باید به تعدادِ تکرار آیه، سجده را تکرار کنند. 🔔 نکته: آن‌چه پس از شنیدن یا خواندنِ آیه‌ی سجده‌دار بر ما واجد است فقط "سجده" می‌باشد. 🆔 @SinJimDin
⭕️ عفو ابن مُلجَم ❓چرا با این‌که مولا قاتلشان را عفو کردند، اما امام مجتبی ابن ملجم را قصاص کردند؟ 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: 🗣در نامه‌ی 47 نهج البلاغه که در واقع توصیه‌های پایانیِ مولا است حضرت خطاب به فرزندانشان می‌فرمایند: "جُز كشنده‌ی من كسِ ديگری نبايد كشته شود. درست بنگريد اگر من از ضربت او مُردم، او را تنها یک ضربت بزنيد". ✍️ همان‌طور که می‌بینید قصاصِ ابن مُلجَم با یک ضربه، وصیتِ خود امیرالمومنین بود و امام مجتبی، فقط مُجریِ این فرمان شدند. ابن ملجَم باید کُشته می‌شد چون: 1️⃣ ترحّم بر گُرگِ گستاج، ظلم به بشریّت است و موجبِ جرأتِ افراد خواهد شد. طبقِ نقل‌های روایی، ابن ملجم هیچ‌گاه از جنایتَش اظهارِ ندامت نکرد. آیا ترحم بر چنین قاتلی جایز است؟! گذشت از او ظلم به بشریت نیست؟ 2️⃣ ابنِ ملجم یک مُحارِب بود و بر علیهِ خلیفه‌ی رسمیِ مسلمین خروج کرده. فتحِ بابِ امام‌کُشی توسط ابن مُلجَم بود. پس این پرونده، مُدعی العُموم دارد و یک قتلِ ساده‌ی شخصی نیست. 3️⃣ اگر امام مجتبی طبقِ قانونِ شرع، او را قصاص نمی‌کرد، ممکن بود مُریدان مولا از سرِ هیجان و مخالفان حضرت از سرِ عناد، جامعه را به هرج و مرج می‌کِشاندند. 4️⃣ طبق نقلِ مجلسی در بحارالأنوار/ج42/ص239 مولا فرمودند: "اگر بهبود یافتم که خود صاحب اختیار خویشتنم؛ اگر بخواهم او را عفو می کنم و اگر بخواهم انتقام می گیرم". خُب اگر امام، زنده می‌ماندند عملاً قتلی رُخ نداده و امکان عفو وجود داشت. پس از شهادت، قصاص کاملا منطقی است. 🆔 @SinJimDin
👉1👈 ⭕️ صیغه موقت ❓احکام و شرایطِ صیغه‌ی موقت چیه؟ شما که می‌گید حکمِ خدا هست، آیا برای این‌کار، واسطه می‌شید؟ 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: 🔔 ازدواج موقّت یا همان "مُتعة"، از منطقة الفراغ‌های دین است به فرموده‌ی آیه‌ی 20 از سوره‌ی نساء. امیر المومنین می‌فرماید "اگر عُمر بن خطاب در تحريم ازدواج موقّت، بر من پيشى نمى‌گرفت جُز شقاوت‌پيشگان، مرتكب زنا نمى‌شدند". اصول کافی/ج5/ص448. ☝️طبقِ بیانِ مولای متّقیان، ازدواجِ موقت، ضدِ بی بند و باری است. کسی که حلال بودنِ مُتعه را قلباً انکار کند، کافر به یکی از احکامِ مُسلّمِ الهی شده. همان خدایی که ازدواج را با صیغه‌ای خاص مُجاز کرده، صیغه‌ی موقت را نیز در موارد اضطرار با ضوابط و شرایطِ خاص، مُجاز کرده است. ➕این حکم و تبصره‌ی خاص طبیعتاً برای افرادی خاصّ و با شرایطی خاص مُجاز است، نه برای عُمومِ مردم و همگان. لذا در بینِ اهلبیت، فقط در موردِ رسول الله و امام علی، اقدام به ازدواج موقت گزارش شده که خودِ همین نشان می‌دهد توصیه‌ی اولِ دین، ازدواج دائم و تشکیلِ خانواده است، نه ازدواج موقت. 👌پس به صیغه‌ی موقت باید بعنوان گزینه‌ی آخر نگاه کرد و نه گزینه‌ی اول. توجّه به این نکته‌ی مهمّ، مانعِ شکل‌گیریِ بسیاری از سوء استفاده‌ها خواهد شد. دارویِ خاص را بیمار خاص باید استفاده کند. مصرفِ همگانی این دارو، آسیب‌های جبران‌ناپذیری را بدنبال دارد. ✍️ خلاصه آن‌که خدا، پیامبر و امامانِ معصومِ ما مقصودشان ترویجِ افسار گسیختگی و بی بند و باری در بینِ مجردها و به هم زدنِ زندگیِ متاهل‌ها نبوده است. ⚠️ به کسانی که با تمسک به "سنتِ رسول" بودنِ مُتعه برای خود مجوّز هوسرانی صادر می‌کنند باید گفت اگر در ادعایتان صادقید و واقعاً برایتان سنتِ پیامبر مهم است، خُب چرا فقط انگشت می‌گذارید رویِ صیغه‌ی موقت؟! و مثلا نمازِ شب، سنتِ رسول نیست؟ چرا آن‌را احیا نمی‌کند؟! 👌اگر واقعاً فقط هدف، احیایِ سنت است و نه چیزِ دیگر، من یک پیرزنِ 90 ساله به شما معرّفی می‌کنم تا با او 5 دقیقه صیغه بخوانید و تا سنتِ پیامبر را انجام داده باشید!!😂 ❌ کسانی هم که از آن‌طرف بام افتاده و مُتعه را فحشایِ اسلامی(!) می‌دانند و منافی با حقّ و شأنِ زن، باید بدانند که صیغه‌ی موقت صرفاً یک مطالبه‌ی مردانه نیست تا بعدَش زن را قربانی و مظلومِ ماجرا بدانیم و بنامیم. ا👩🏻‍🦰 آن زنی که صیغه‌ی موقت را می‌پذیرد، خودش یکی از طرفینِ ذی نفع است و اختیارا این گزینه را انتخاب کرده. پس مَرد، ظلمی در حقِ او نکرده تا بگوئیم، زنِ مظلومِ بیچاره!! یک رابطه شرعی دو طرفه است برای ارضاء نیازِ هر دو طرف بر خلافِ زنا که نامشروع است. ➕ این که در ادامه یکی از طرفین، بی‌تقوائی کند، این‌جا اشکال به طرفین بر می‌گردد و نه به حکمِ خدا. چه در ازدواجِ دائم و چه در مُتعه، اگر طرفین اهلِ رعایت تقوا و قوانین نباشند، در نهایت این رابطه به بی‌بند و باری کشیده می‌شود. ❓این‌که عده‌ای از ازدواج دائم سوء استفاده می‌کنند، آیا دلیلِ موجهی می‌شود برای این‌که صورت مسئله را پاک کنیم و بگوئیم ازدواج، حرام است؟ 🔔 در موردِ واسطه‌گری ـ که موردِ اصرار شما و برخی مخاطبان است ـ واقعیتَش ترجیح می‌دهم برای ازدواج دائم و یک زندگیِ پایدار، واسطه‌گری کنم تا موقّت؛ مگر در مواردِ استثناء، آن‌هم در صورتی که شرایطشان را برایَم شرح دهند و برایَم مُحرز شود ازدواج موقّت به صلاحشان است. ✍️ بنده شرایطِ شما برادرِ بزرگوار را به طورِ خاص بررسی کرده‌ام و مصرّانه و موکَدانه دعوتتان می‌کنم به ازدواجِ دائم، تشکیلِ خانواده و شروعِ یک زندگی همراه با قناعت. فقط در این صورت است که به آرامشِ پایدار خواهید رسید. در زمینه‌ی ازدواجِ دائم اگر کمکی از دستِ بنده بر بیایَد، فروگذار نخواهم کرد. ❗️صیغه‌ی موقت، برای مجردها بشدت اعتیادآور است و اگر کسی در این وادی وارد شود، دیگر تمایلی به تشکیلِ خانواده نخواهد داشت. برای متأهل‌ها نیز اغلب باعث سردیِ رابطه با همسرِ رسمی‌شان و فروپاشیِ یک خانواده می‌شود. ➕ علاوه بر آن‌که در این عصر و زمان نمی‌شود راحت به هر کس اعتماد کرد. شاید جاسوس باشد! شاید در خلوت، صدا یا فیلمی ضبط کند و فردا آسیبِ حیثیّتی به شما بزند. یا آلودگی و بیماری‌های خطرناک در خلال این روابط به انسان منتقل شود. ❗️یا گاهی طرفِ خانم، وابسته می‌شود و اگر این ارتباط گسسته شود، به او لطمه‌ی جدّیِ عاطفی می‌خورد. او جوانی‌اش را با یک رابطه‌ی موقت گذرانده، اکنون با افزایشِ سنّ، مطلوبیت‌هایَش رو به افول است و هر روز ضریب تشکیلِ خانواده برای او پائین‌تر می‌آید. اگر هم تشکیلِ خانواده بدهد شاید با کمترین ناملایمتیِ همسر، سراغِ شوهرِ صیغه‌ای سابقَش را بگیرد یا دست‌کم واردِ وادیِ مقایسه شود! ادامه👇👇👇 🆔 @SinJimDin
کانال سین جیم دین
👉1👈 ⭕️ صیغه موقت ❓احکام و شرایطِ صیغه‌ی موقت چیه؟ شما که می‌گید حکمِ خدا هست، آیا برای این‌کار، واس
👉2👈 ادامه👆👆👆 ➕البته بینِ مُتعه و ازدواجِ دائم، یک گزینه بنامِ "استعفاف" بمعنای پاکدامنیِ هم وجود دارد. خداوند در سوره‌ی نور به کسانی که ازدواج برایشان مقدور نیست، توصیه به استعفاف می‌کند: "وَ لْيَسْتَعْفِفِ الَّذينَ لا يَجِدُونَ نِكاحا". 🔔 اما استعفاف نیز یک دارویِ اضطراری است و باید پرسید چند درصدِ جوانانِ مجردِ ما عزمِ استعفاف و خویشتن‌داری دارند؟ با این همه مزاحمانِ عفت در فضای مجازی و حقیقی، چگونه پاسبانی کند از پاکی‌اش؟ ❓وقتی مسئولینِ ذیربط، مجاریِ فساد را نمی‌بندند، "اوصیکم بتقوی الله" موردِ تمسخر آن جوانِ دانشجو قرار می‌گیرد. مگر ایمانِ چه تعداد از جوانانِ ما ـ نمی‌گویم در سطحِ یوسفِ نبی ـ لااقل در سطحِ رجبعلی خیاط و ابن سیرین غنی شده که بتوانند بر کشش‌هایشان افسار بزنند؟ ❓اگر کسی قدرتِ استعفاف را در خود نهادینه نکرده باشد و زمینه‌ی ازدواج هم نداشت، چه کنیم با او؟! بکشیمَش؟! زندانی کنیمَش؟! اخته کنیمَش؟ آقایانی که مرتّب تماس می‌گیرند و اذعان می‌کنند از مهارِ غریزه‌ی جنسی، عاجز شدند را چه کنیم؟! بانوانی که به هر دلیل ازدواجشان منتفی شده، برای ارضاء نیازهای جنسی و عاطفی‌شان چه کنند؟ 🔔 البته این فشارها، ارتکابِ گناه را موجه نمی‌کند و خیلی‌ها در این جامعه پاک و نجیبَند. اما ما راهکارهایِ اخلاقی ـ عبادیِ هم‌راستا با استعفاف هم به بسیاری از جوانان می‌دهیم، ولی به ده روز نکشیده، دوباره بر می‌گردند به خانه‌ی اوّل. البته عیب از قابلیتِ قابل است نه فاعلیتِ فاعل. خودشان هم عاصی شده‌اند بندگانِ خدا از گناه... . ➕ یا مردِ متاهلِ با تقوایی را تصور کنید که همسرش به دلیلِ بیماری‌های خاصِ زنانه از رابطه‌ی جنسی منع شده؛ امّا بشدّت همسرش را دوست دارد و نمی‌خواهد طلاقَش دهد. از یک سو می‌خواهد به همسرِ مهربانَش وفادار بماند و از آن سو، توانِ استعفاف ندارد و به گناه می‌افتد. ✅ این‌جا خدای حکیم بعنوانِ گزینه سوم، صیغه‌ی موقت را با ضوابطی خاص بعنوانِ یک حکمِ موقت و اورژانسی مطرح می‌کند. اگر عُرفِ ما صیغه‌ی موقت را حرام‌تر از زنا تصور نمی‌کرد، آیا این فرد بجای خودارضایی، اعتیاد به فیلم‌های مستهجن و ارتباطِ نامشروع نمی‌توانست گاه و بیگاه که تحت فشار است در حدّ همان ضرورت و نه بیشتر، نیازَش را از راهِ حلال برطرف کند؟ ✍️ اگر ملاحظاتِ پیش‌گفته رعایت شود، ازدواج موقت در کنارِ زمینه سازی برای ازدواج دائم و ترویجِ فرهنگِ استعفاف، یکی از ابزارهای موثّر برای مبارزه با مفاسدِ اخلاقی و حفظِ عفّت عُمومی است. به اهمّ قوانین صیغه‌ی موقت توجه کنید: 1️⃣ خواندن صیغه عقد که بنا بر احتیاط واجب، باید به عربیِ صحیح قرائت شود: 👈 اگر خودِشان می‌خوانند، زن بگویَد: "زوَّجْتُکَ نَفْسی فِی الْمُدَّةِ الْمَعْلومَةِ عَلَی الْمَهرِ الْمَعلُوم". یعنی من خودم را به همسریِ تو در مدت معین با مهر معین در آوردم. بعد بدون فاصله باید مرد بگوید: "قَبِلتُ". 👈 اگر هم وکالتی می‌خوانند، وکیل زن به وکیل مَرد بگوید: "مَتَّعْتُ مُوَکِّلَتِی مُوَکِلَکَ فی المُدَّةِ المَعلومَةِ علی المَهرِ المَعلوم". بعدَش باید وکیل مرد بلافاصله بگوید: "قبلتُ لِمُوَکِّلی هکذا". 2️⃣ تعیین مَهریه و نام بردن آن در موقع عقد. در عقد موقت، نفقه‌ای به دوش مرد نیست؛ مگر آن‌که در عقد، رو یک مستمرّی، توافق کرده باشند. 3️⃣ تعیینِ زمانِ عقد موقّت با توافقِ طرفین. مثلا یک ساعت، یا یک روز، یا چند ماه و... . 4️⃣ قرائت کننده‌ی عقد باید "قصد انشاء" داشته باشد. یعنی اراده کند رابطه‌ی محرمیت و همسری ایجاد کند بین زن و مرد را هنگام قرائت. 5️⃣ قاریِ صیغه باید بالغ و عاقل باشد 6️⃣ باید طرفینِ عقد کاملاً معین و مشخص باشند. 7️⃣ اگه دختر، باکره است باید از پدر یا جدِ پدریَش اجازه بگیرد و تا قبل از صدور اجازه، عقد صحیح نیست. اما اگر باکره نباشد، اذن پدر نیاز نیست. 8️⃣ زن در زمان اجرای عقد نباید همسرِ کسی باشد و همچنین نباید در دورانِ "عدّه" باشد. 9️⃣ عقد با اجبار و اکراه، باطل است. 🔟 ازدواجِ موقتِ مردِ مسلمان با زنِ یهودی، مسیحی، صائبی، زرتشتی مُجاز است. اما زنِ مسلمان نمیتواند با طوائفِ فوق، ازدواجِ موقت یا دائم کند. در موردِ کافران و بهائیان، نه ازدواجِ دائم و نه ازدواجِ موقت مطلقاً (چه برای مرد و چه برای زن) مُجاز نیست. ➕نکته: در عقدِ موقت اگر دخول انجام نشود، عدّه ندارد. اما بر فرض دخول، باید پس از پایانِ مدتِ صیغه، به مقدار دو بار حیض دیدن، عده نگه دارد؛ اگر هم حیض نمی‌بیند، عده‌اش 45 روز است. ➕توجّه: فرزند حاصل از صیغه‌ی موقّت از جهت نَسَب، ارث از والدین، حق حضانت (تربیت و نگه داری)، حق نفقه و... هیچ فرقى با فرزند ازدواج دایم ندارد. حضانتَش هم به دوشِ پدر است. 🆔 @SinJimDin