eitaa logo
کانال سین جیم دین
1.7هزار دنبال‌کننده
203 عکس
187 ویدیو
20 فایل
❓طرح سؤال و پرسش‌هایِ 👈 اجتماعی 👈 اخلاقی 👈 فرهنگی 👈 عرفانی 👈 اعتقادی 👈 تربیتی 👈 مذهبی 👈 و فقهی ☝️از شما و جواب، از زبانِ دینِ خدا ❤️🙂 ❓طرح سوال: http://eitaa.com/joinchat/2763194382Caab40ace76 🆔 @SinJimDin
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ هویت‌‎یابی شهید گمنام ❓چرا با آزمایش DNA هویت شهدای گمنام را مشخص نمی‌کنند تا خانواده‌های شهدا از چشم انتظاری در آیند؟ 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: ✍️ کمیته‌ی تفحصِ شهدا در سال‌هایی ابتدائیِ شروع تفحص که به زمان جنگ نزدیک بود معمولاً از رویِ صورت، عکس‌ها یا یادداشت‌های بجا مانده در کیف و لباس، اجساد را شناسایی می‌کردند و تحویل خانواده‌ها می‌دادند. ➕مواردی هم که قابل شناسائی نبودند طبقِ فتوای رهبری عزیز به عنوان شهید گمنام به خاک سپرده می‌شد. به گفته‌ی سردار باقر زاده شناسایی جسد از روی DNA اوایل دهه‌ی هفتاد ابداع شد و فقط در اختیار آمریکا بود. هزینه‌ی هر تحقیق هم هزار دلار بود (42 میلیون تومان). 🔔 سالِ 81 با پشتیبانی سردار باقرزاده کلاس‌های دکتر "تولایی" علمِ ژنتیک وارد ایران شد. در این سال‌ها بانک خون و نمونه‌ی استخوانی تکمیل شده و خیلی از شهدا از این طریق شناسایی شده‌اند. ✅ هر زمانی که دستگاه تطبیق، تطابق دو نمونه را اعلام کند، بلافاصله و طی مراحلِ خاص و تشریفات خاصی به خانواده شهید اعلام می‌شود که شهید شما شناسایی شده و در نقطه‌ای معلوم تدفین شده است. ✍️ تاکنون از حدود 70 درصد خانواده معظم شهدای مفقودالاثر نمونه‌گیری شده. تعداد قابل توجهی از والدین شهدای مفقود الاثر نیز رحلت کرده‌اند و امکان نمونه‌گیری DNA نیست. 🔔 نه‌تنها در ایران بلکه در خارج از کشور هم روند استحصال DNA از جسم سخت همانند استخوان‌ها و دندان‌ها برای شناسایی بسیار دشوار است خصوصا در دو حالت زیر: 1️⃣ استخوان در محیط‌های قلیایی مانند مناطق جبهه‌های جنوب باشد که غالبِ شهدای ما هم مربوط به همین مناطق هستند. 2️⃣ جسد بمدت طولانی نزدیک به 30 سال در معرض تابش آفتاب یا زیر خاک با دمای 60 درجه بوده باشد. ☝️این شرایط باعث می‌شود گاه تا سال‌ها طول بکشد شناسائی یک شهید. لذا طبق فتوای رهبری اگر از شناسایی شهدا مایوس شویم، اجازه نداریم شهدا را بعد از تفحص در معراج شهدا نگهداری کنیم و باید آن‌ها را سریعا به خاک بسپاریم. ➕ این مسائل و شبهات و سوالات فقط مربوط به ایران نیست. مثلا در جنگ ترکیه و قبرس 2 هزار نفر مفقود الجسد شدند که در طول 48 سال گذشته، فقط هزار نفر پیدا شده‌اند و از آن‌ها نیز تنها ۶۰۰ نفر آن هم با کمک آمریکایی‌ها شناسایی شده‌اند. مابقی حتی با کمک آمریکایی‌ها، شناسایی نشده‌اند. 🔔 پس کشف استخوان‌های مفقودین حتی با تجهیزاتِ مدرن امروزی لزوما به شناسایی شهدا نمی‌انجامد و کارِ بسیار سخت و زمان‌بری است. 🆔 @SinJimDin
👉1👈 ⭕️ اشتغال بانوان ❓نظرتان در موردِ تحصیل و اشتغال بانوان چیست؟ 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: ✍️ هر کس فارغ از این که زن باشد یا مرد، بایَد برای تحصیلَش هدف‌گذاری کند. یعنی بدانَد که بعد از این همه سال تحصیل قرار است به چه چیزی برسد؟! چه داده و چه ستانده؟ هدفِ شما از تحصیل چیست؟ 👈 1. مَدرک بگیرم، قابَش کنم و پُز بدهم. اگر هدف این است، شما در حالِ اتلافِ عُمرِ خود و غصبِ جایِ دیگران هستید!! عُمرِ گران‌بهایتان را دادید برای یک کاغذپاره!! اعتبارِ ما به شخصیتِ ما است و نه به مُهر و امضا و کاغذِ فلان دانشگاه! قدیمی‌ها سواد نداشتند اما صفا داشتند. خُب شما که نه دنبال شُغل بودید و نه دنبالِ علم، برای چه جایِ یک نفرِ دیگر را اشغال کردید و امکاناتِ بیت المال را چند سال هدر دادید؟!! 👈 2. کار کنم و به پول برسم؛ خُب قبل از آن‌که پس از چند سال تحصیل به این نتیجه برسم که برای این رشته، زمینه‌ی شغلی وجود ندارد، همین امروز بررسی‌اش کنم. اگر واقعا این رشته، شغلَش تضمین شده نیست آیا بهتر نیست جلو جلو همین امروز دانشگاه را رها کنم یا لااقل تغییر رشته بدهم یا مثلا یک فنّ و مهارت بیاموزَم؟ ❓یا وقتی یک رشته و دانش یا حتی فلان شغل، نافع و سودمند نیست یا با ذائقه‌ی من ناسازگار است چه اصراری است برای ادامه؟! کم نیستند کسانی که سوادِ دانشگاهی ندارند اما با یک کسب و کارِ کوچک، پیشرفت کرده‌اند و الآن چند هزار خانواده زیرِ دستشان نان می‌خورد! 👈 3. کار کنم و کسبِ علم. در این فرض باید شما مبتنی بر استعداد، نیازِ جامعه و مبتنی بر علایق و سلایقِ شخصی و فکری و جنسیتی انتخاب رشته و شُغل کنید. باید بررسی کنید که این علم و شُغل، چه خلأی از زندگیِ مرا قرار است پُر کند و از آن‌سو وقت گذاشتن برای این علم و شغل، چه فرصت‌هایی را از من می‌گیرد؟ ✍️ بطورِ خاص در موردِ اشتغالِ بانوان که موردِ سوالِ شما بود باید دید دین اسلام چه نقشی به مرد و زن داده است. مبتنی بر همین "نقش" می‌توان نظر اسلام در موردِ اشتغال بانوان را دانست. آن‌چه در ادامه می‌آیَد قطعاً به مذاقِ کسانی که در قفسِ مدرنیته و فمنیست اسیرَند خوش نمی‌آید. رهیدگان از این قفس نگاهِ منصفانه‌تری به بیاناتِ ما خواهند داشت. 👱‍♂️ از دیدگاهِ دین اسلام، دادنِ مهریه، پرداختِ نفقه‌ی زن و فرزند و در یک کلام تامین معاشِ خانواده به دوش مردان است و نه زنان. بنابراین مرد ناچار است برای تامینِ مخارج خانواده‌ای که زن یکی از اعضایَش است کار کند. مسئولیتِ اقتصادیِ خانواده چون به دوشِ مرد هست، کاملا منطقی است که فرصت‌هایِ شغلی در درجه‌ی اوّل از آنِ مردان باشد. 👩 و باز از دیدگاهِ اسلام، تربیتِ انسان [=آدم سازی] یک مسئولیتِ زنانه است. اگر جامعه‌ای دارای تربیتِ سالم باشد نشان می‌دهد زنانِ این جامعه سالمند؛ و جامعه‌ی فاسد نیز، کاردستیِ زنان است در درجه‌ی اوّل. پس فرصت‌های تربیتی اولاً از آنِ زنان و بانوان است. ✍️ خلاصه آن‌که پول‌سازی در اسلام، به دوشِ مردان و آدم‌سازی به دوشِ زنان است. فساد و کمبودِ اقتصادی در درجه‌ی اوّل به گردنِ مردان و فسادِ تربیتی در درجه‌ی اول، به گردنِ زنان است. لذا اشتغال را اگر به معنایِ درآوردنِ پول بگیریم، این نه تنها به دوشِ زن نیست که با توجه به محدود بودنِ فرصت‌هایِ شغلی، اساسا حضورِ زن در عرصه اقتصادی سه مشکلِ کلان ایجاد می‌کند: 1️⃣ اشتغال زنان، تصرف و غصبِ جایگاهِ یک مَرد است. مَرد اگر شغل نیابَد نمی‌تواند بیایَد خواستگاریِ شما. کدام دخترِ شاغلِ دارایِ حقوقِ ثابت، حاضر است با مردِ بیکار ازدواج کند؟! این می‌شود که ازدواج‌ها به تأخیر می‌افتد و نتیجه‌اش می‌شود فسادِ سرسام‌آور. این است دلیلِ انباشتِ دخترانِ تحصیل‌کرده‌ای که سنّشان بالا می‌رود و فرصتِ ازدواجشان از دست می‌رود. ❌ گاهی مَردِ متأهل نمی‌توانَد شُغل بیابَد و نانِ شب تامین کند، چون یک زنِ مجرّد تمایل به داشتنِ خودرویِ شخصی دارد! این زن حتی اگر متاهل هم باشد شرعاً چون بارِ ادراه‌ی خانواده به دوشش نیست، با دو سوّمِ قیمتِ حقوقِ استاندارد نسبت به آن مَرد متأهل، بیشتر موردِ اقبالِ کارفرما است. ❓آیا این منصفانه است که در یک خانواده، زن و شوهر هر دو شغلِ دولتیِ رسمی داشته باشند؟ اما در خانواده‌ای دیگر مردِ خانه هم نتواند یک شغل داشته باشد؟ وقتی فرصت‌های شغلی محدود است، اولویتِ شغلی با کسی است که دادنِ مهریه و نفقه و خرجِ خانواده به او واگذار شده. ادامه👇👇👇 🆔 @SinJimDin
کانال سین جیم دین
👉1👈 ⭕️ اشتغال بانوان ❓نظرتان در موردِ تحصیل و اشتغال بانوان چیست؟ 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس
👉2👈 ادامه👆👆👆 ⚖️ کسانی که دَم از عدالت می‌زنند و از تبعیض‌ها دلخورَند، بدانند که یکی از شئونِ عدالت، "سهمیه بندی اشتغال" است. در کشورِ اسلامی، اشتغالاتِ رسمی و دولتی باید بر مبنایِ "خانواده" توزیع شود و نه بر مبنایِ "شخص". چرا در یک خانواده، دو نفر از دولَت می‌دوشَند و در یک خانواده، نان‌آور خانه بیکار است؟! توزیعِ عادلانه‌ی اشتغال یعنی ابتدا و در اولویتِ اول، باید فرصتِ اشتغال برایِ نان‌آورانِ خانواده تأمین شود. 2️⃣ دومین اشکالِ اشتغالِ بانوان این است که هدفِ زن از اشتغال، غالباً برطرف کردنِ نیازهای اقتصادیِ ضروریِ زندگی نیست. او برای نان نمی‌دَوَد بر خلافِ مَرد که نان‌آور است و موظف به تامینِ ضروریاتِ زندگی. توضیح آن‌که: ❗️👈 1. غالبِ زنان (عرض کردم غالباً و نه همه) تمایل به اشتغالِ اقتصادی‌شان، نه از بابِ ضرورت و نیاز که با هدفِ رفاه بیشتر و تجملات و تشریفات است. یعنی صرفاً برای منفعتِ شخصی، زیاده‌خواهی و دنیادوستی است. غافل از این‌که عدمِ حضور زن در خانه، به خانواده لطمه‌ی اقتصادی وارد می‌کند!! ☝️زنِ شاغل برای نگهداریِ فرزندَش باید پولِ پرستار و مَهد پرداخت کند! برای سرویسِ ایاب ذهابِ خودَش و فرزندَش باید هزینه بدهد. چون به کارهایِ خانه‌اش نمی‌رسد، باید هزینه‌ی اضافه متحمل شود و مثلا غذایِ آماده بخرد یا تمیزیِ خانه‌اش را به خدمتکار بسپرد و... . با این حساب تمامِ درآمدِ زن صرفِ جبرانِ عدمِ حضورَش در خانه شد! ❗️👈 2. گاهی اقدامِ بانوان(عرض شد گاهی و نه همیشه) به اشتغال از بابِ چشم و هم چشمی و تفاخر است!! امروز با تبلیغاتِ غلط، خانه‌داری را یک مشغولیتِ پست قلمداد کردند تا زنان را به کفِ خیابان بکشانند و از تربیتِ نسل غافل کنند. این بانو هم برای عقب نماندن از غافله پرستاری از فرزندِ خودَش را عار می‌داند اما عوض کردنِ پوشکِ فرزندِ دیگران در مهد را افتخار می‌داند! ☝️او آرایش و عشوه برای همسرَش را عقب‌ماندگی می‌داند اما جلوه‌گری برای همکارَش را علامتِ پیشرفتگی! خود را موظف می‌داند به صاحب کارَش خدمت کند و نوکریِ مردانِ غریبه را دوست دارد اما خدمت به شوهرِ عزیزَش را که نوکریِ این زن را عهده‌دار شده حقارت می‌پندارد. ❗️👈 3. گاهی(عرض شد گاهی و نه همیشه) نیز تمایل به اشتغالِ بانوان برای جلبِ همسر است! برویم شاغل شویم تا دیده شویم، بلکه پسندیده شویم! شاغل شویم چون مَردانِ امروز، زنِ شاغل را می‌پسندند!! خُب گیرَم که این حرف درست باشد، مردی که شما را برای پولِ شما بپسندد، در واقع پولِ شما را می‌خواهد نه خودتان را. محضِ اطلاع، دلیلِ خیلی از طلاق‌ها "اشتغالِ بانوان" و استقلالِ اقتصادیِ زنان است که این خود یک مقالِ جداگانه می‌طلبد. ❗️👈 4. گاهی (عرض شد گاهی و نه همیشه) اشتغالِ بانوان با این هدف است که بالاخره ما مَدرکی گرفتیم، این همه سال زحمت کشیدیم درس خواندیم پس باید شاغل شویم. این تفکر هم درست نیست. علم به شما آگاهی و ارتقاء جهان‌بینی داد و لزوما قرار نیست ابزاری باشد برای پول‌طلبی تا شما احساس مفید بودن کنید! مگر آن‌که بفرمائید رشته‌ی تحصیلیِ من از اساس، آگاه‌ساز نبوده که در این‌صورت عیب از انتخابِ رشته‌ی شما بود. 3️⃣ اشکالِ سومِ اشتغالِ بانوان، ناتوانیِ زنان از پرداختن به خانواده است. اشتغال بانوان اگر منجر به واماندنِ او از مسئولیتِ "تربیت" و "مدیریتِ خانه" شوَد خیانت است. اگر زن و شوهر، هر دو تمام وقت شاغل باشند، پس چه کسی باید فرزندشان را تربیت کند؟! تصور کنید مَردِ خسته‌ای را که از سرِ کار آمده و نیاز به سُکنی و آرامش دارد. او تا دربِ خانه را باز می‌کند مواجه می‌شود با زنی که از فرطِ خستگی به گوشه‌ای افتاده! کدام از کدام پرستاری کند؟ من مست و تو دیوانه / ما را که بَرَد خانه؟ ☝️این دو بزرگوار چگونه قرار است یکدیگر را بسازند؟ آن طفلِ معصوم با این پدرِ خسته و مادرِ درمانده چگونه زندگی کند؟ این فرزند، نیاز به پولِ مادر دارد یا نیاز به خودِ مادر؟ اصلا این والدین اشتیاق و رغبتی برای فرزندآوری و تربیتِ نسل دارند؟ یک فرزندِ فاقدِ تربیت، آیا بلای جامعه نخواهد شد؟ با بررسی و مبتنی بر واقعیت‌های موجود عرض می‌کنم که غالبِ زنان با ورود به عرصه‌ی اقتصادی، در حقِ خانواده اجحاف می‌کنند و رسماً قیدِ خانواده را زده‌اند. ➕شغلِ بانوان، تربیتِ انسان است. زن، مربّی و معلمِ جامعه است. پس از رنسانس و انقلابِ صنعتی، کمپانی‌داران نیاز به نیرویِ کارِ ارزان داشتند. زنان چون نیم‌بها بودند "ابزارِ کار" شدند برای تامینِ کالا برای آن مردِ گردن کلفتِ کمپانی‌دار! کمی جلوتر جذابیتِ جسمیِ زنان شد "ابزار تبلیغات" برای کالای همان مردانِ گردن کلفت! امروز هم در غرب، خودِ زن شده "کالا" و برده‌ی جنسی برای همان مردانِ گردن کلفت! ادامه👇👇👇 🆔 @SinJimDin
کانال سین جیم دین
👉2👈 ادامه👆👆👆 ⚖️ کسانی که دَم از عدالت می‌زنند و از تبعیض‌ها دلخورَند، بدانند که یکی از شئونِ عدالت،
👉3👈 ادامه👆👆👆 ☝️آن‌وقت یک زنِ ساده‌لوح، خدمت به شوهری که شبانه‌روز نوکریِ زن و بچه‌اش می‌کند را "عار" می‌داند و نوکری برای آن مردانِ گردن‌کلفت را به طمعِ درهم و دینار "افتخار" می‌داند. زن اولویتِ اولّش تربیت و خانواده است. اگر در کنارِ مادری و همسری، فرصت و قدرتِ مازاد داشت این‌جا مانعی ندارد در کنارِ خانواده، یک اشتغالِ بیرونی، مبتنی بر روحیات و رسالاتِ زنانگی داشته باشد. ➕مثلا چه خوب است که زنان به آموزش پرورش ورود پیدا کنند. معلّم و مربّی نسلِ آینده، زن است. یا مثلا برخی زنان باید در عرصه‌هایی مثلِ پزشکی و پرستاری ورود پیدا کنند تا بانوانِ عفیفه‌ی جامعه با کادرِ درمانِ غیر همجنس مواجه نشوند. البته اشتغالاتِ بیرونی دایر مدارِ رسالتِ زن در خانواده باید تعریف شود. یکی از دلایلِ فروپاشیِ خانواده در غرب عبارت است از "اشتغال بانوان". ⛔️ ما وقتی اشتغالِ "اقتصادیِ" بانوان را با همین صراحت به چالش می‌کشیم، عدّه‌ی به حضرتِ خدیجه مثال می‌زنند؛ اما: 👈 اولا حضرتِ خدیجه، سرمایه دار بود و نه شاغلِ تمام وقتِ فلان شرکتِ دولتی یا خصوصی. یعنی در خانه به رسالتِ خانوادگی و عبادی‌اش می‌پرداخت و برای عده‌ی از "مردان" که یکی از آن مردان شخصِ پیامبر بود، اشتغال‌زایی و کارآفرینی کرده بود. پس فرصتِ "تربیت فرزند" و مدیریتِ خانواده از ایشان گرفته نمی‌شد. 👈 ثانیا خدیجه‌ی قبل اسلام، الگوی ما نیست. خدیجه‌ی بعد از اسلام، یک همسر و مادر بود و همه‌ی ثروتَش را هم در راه اسلام و مسلمین مصرف کرد. پس ایشان اشتغال بمعنایِ صرفِ 8 ساعت در بیرونِ خانه را نداشتند چه قبل از اسلام و چه پس از اسلام. 👌پیامبر در تقسیم وظایفِ امیرالمومنین و حضرتِ زهرا، فعالیت‌های بیرونِ منزل را سپردند به امام علی؛ و برای زهرای مرضیه، وظیفه‌ی درون خانه‌ای تعیین کردند. این تکه از روایت را بانوانِ گرامی که در محیطِ کار ناچارند به معاشرت با نامحرم ـ و لو با رعایتِ حریم ـ بیشتر دقت کنند: "فاطمه اینجا فرمود کسی نمی‌داند من چقدر خوشحال شدم از این‌که رسول خدا مرا از معاشرت با مردان بازداشت". قطعا مرادِ حضرتِ زهرا معاشرتِ خارج از چارچوب نبود. یعنی همین معاشرتِ عفیفانه را هم حضرت نمی‌خواستند با نامحرم داشته باشند. 🔔 روایاتِ متعدد و مکرّری داریم مبنی بر مساعدتِ امام علی به حضرتِ زهرا در کارِ خانه. اما برعکسَش که کمکِ حضرت زهرا به علی در کارِ بیرون باشد را نداریم. امیرالمومنین در موردِ زنانِ آخرالزمان که موردِ نفرینِ سول خدا هستند می‌فرماید: "زنان در آخرالزّمان به خاطر حرص به دنیا در کسب و کار همسران خود شرکت می‌نمایند". اگر واقعاً از سرِ طمع نیست و برای خدمت است، به این فکر کنید که اگر از این ماه حقوقتان را قطع کنند، چقدر انگیزه دارید برای ادامه‌ی این شُغل؟! ✍️ البته هر قاعده‌ی کلی‌ای ممکن است استثنائاتی هم داشته باشد. مثلا وقتی یک زن، سرپرستِ خانوار باشد از بابِ ناچاری اقدامَش به اشتغال، منطقی و مشروع است. یا خانواده‌ای را در نظر بگیرید که دچارِ مشکلاتِ خاصی باشد و مثلا در خانه فرزندِ بیمار با هزینه‌ی درمانی بالا دارند. این‌جا مادر نیز از سرِ ناچاری کار می‌کند و این، ناپسند نیست. 🆔 @SinJimDin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ علت ترور حاج قاسم ❓چرا فرماندهانِ دفاعی ـ امنیتی و دانشمندانِ حوزه‌ی هسته‌ای و فنآوری را شهید می‌کنند اما هیچ مدیرِ اقتصادی‌ای ترور نمی‌شود؟! 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. 🆔 @SinJimDin
⭕️ شفاعت در قرآن ❓آیا قرآن، چیزی بعنوان شفاعت را در آیاتَش مطرح کرده است؟ 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: 📣 قرآن با شفاعت، دو گونه مواجه شده: 1️⃣ نفیِ شفاعت 👈 لا یقبل منها شفاعة (بقره 48) 👈 و لا تنفعها شفاعة (بقره 123) 👈 فما لنا من شافعین (شعرا 100) 2️⃣ مجوّز شفاعت با اذن خدا برای عده ای خاص 👈 یشفع عنده الا بإذنه (بقره 255) 👈لایملکون الشفاعة إلا مَن اتخذ عند الرحمن عهدا (مریم 87) 👈 لاتنفع الشفاعة إلا مَن أذِن له (طه 109) ⬅️ دسته اول شفاعتِ بی ضابطه را نفی می‌کند. شفاعت به تارک الصلاتی که اقامه‌ی عزا بر حضرت سید الشهداء می‌کند تعلّق نمی‌گیرد بفرموده‌ی آیاتِ پایانی سوره‌ی مدثّر. ☝️در این آیات، اهلِ بهشت از جهنّمیان می‌پرسند چه چیزی باعث شد وارد جهنّم شوید؟ آیه 43 پاسخ می‌دهند که ما از نمازگزاران نبودیم: "لم نَكُ مِنَ المُصلّين". پنج آیه نیز می‌فرماید: "فما تَنفَعُهم شَفاعةُ الشّافِعين". یعنی شفاعتِ شافعین سودی ندارد. ➕برخی از آیاتی که شفاعت را نفی می‌کنند در ضمنِ بحثِ کافران آمده است. یعنی هیچ شفاعتی برای کافران وجود ندارد. بنابراین آیات را باید با توجه به قبل و بعدَش دید تا معنایِ صحیح را بدست آورد. ⬅️ آیاتِ دسته دوم، تبصره‌ی آیاتِ اوّل‌ند. مثلِ یک بندِ قانونی که می‌گوید همه‌ی اهالیِ شهر باید مالیات بدهند بجز شهروندانِ نمونه. اینجا نیز خدا می‌گوید: "هیچ شفاعتی نیس مگر برای بنده‌های نمونه که بستر تعلّق گرفتن شفاعت را ایجاد کرده‌اند. 📣 معنای شفاعت 📌 شفاعت از ماده "شفع" است و به معنای جُفت. در مجلسی که مخصوصِ بزرگان است، کودکان را راه نمی‌دهند. اما اگر یک مادر "جفتِ خودش" فرزندش را به همراه بیاورد او را راه می‌دهند. چون ملازم و شفعِ مادرش است و به طفیلیِ او و به حرمتِ بزرگتر، او را راه می‌دهند. ☝️من باید "مادر" بودنِ شفیعان را در دنیا "عملا" پذیرفته باشم تا به شفاعت آنان برسم. کار کِرد مادر چیست؟! تر و خشک کردن بچه، غذا دادن به بچه، راهنمائیِ بچه و... . ✅ در آخرت وقتی اهلبیت برای ما، مادری میکنند که من و شما در این دنیا از بیاناتِ اهلبیت تغذیه کرده باشیم و تحت برنامه و دستوراتِ اهلبیت عمل و حرکت کرده باشم. ✋ و الا بفرموده‌ی قرآن، روز قیامت روزی است که "لا بیع فیه و لا خلَّة وَ لا شفاعة". یعنی نه رشوه نه رفاقت و نه شفاعت. پس اهلبیت و اولیاء الهی همه را شفاعت نمی‌کنند. کسی را شفاعت می‌کنند که افسارِ زندگی‌اش را به امام زمان سپرده باشد. خلاصه آن‌که شفاعت در چارچوبِ اعمالِ فرد، یک اصلِ مسلمِ قرآنی است. 👌شما در قیامت ثابت کن که فرزندیِ اهلبیت را در این دنیا کرده‌ی و پدر بودن و سرپرست بودن اهلبیت را در عرصه‌ی فردی، خانوادگی، اجتماعی و حکومتی پذیرفته‌ای؛ آن‌گاه شفاعت امامان شامل شما می‌شود. 📣 شیعه 📖 ما در روایات داریم که سبک‌شمرنده‌ی نماز، شفاعت شامل حالَش نمی‌شود. مگر می‌شود صرفاً با سینه زدن برای امام حسین و اشک ریختن برای اهلبیت بدونِ تقیّد به مناسکِ دینی، وارد بهشت شد؟!! ✅ بله ما در روایات داریم که "شیعه" اهل نجات هست؛ امّا شیعه معنایَش این است: "مَن شایَع علیا"؛ یعنی شیعه کسی است که از امام علی گام به گام تبعیت کند. اهل نماز و خمس و زکات و کترل جوارح از گناه باشد. بفرموده‌ی امام صادق: "کسی که نمازش را سبک بشمارد شفاعت اهلبیت شاملش نمی‌شود". 👌 شیعه‌ای مستحق شفاعت است که اهل تقید به شریعت است و سعیَش بر این است که از معصیت اجتناب کند. این شیعه اگر لغزش و لممی داشته باشد، شفاعت نجاتش می‌دهد. شیعه، یک فرایند "رسمی" است و نه "اسمی". تشیُّع، یک حرکت و رفتار است و نه صرفا یک نامِ شناسنامه‌ای! ✍️ یکی از اقوامِ گذشته که توقعِ شفاعت بی ضابطه داشتند، یهودیان بودند. خدا در آیه‌ی 80 از سوره‌ی بقره می‌فرماید یهودیان گفتند آتش با ما تماس پیدا نخواهد کرد مگر روزهای معدود: "وَ قَالُواْ لَن تَمَسَّنَا النَّارُ إِلَّا أَيَّامًا مَّعْدُودَةً". 🗣 خدا در پاسخ می‌گوید مگر شما با خدا عهدنامه‌ای امضا کرده‌اید که شما را عذاب نکند: "قُلْ أَ تخَّذْتمُ‏ْ عِندَ اللَّهِ عَهْدًا فَلَن يخُْلِفَ اللَّهُ عَهْدَهُ أَمْ تَقُولُونَ عَلىَ اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ". ممکن است کسی بگوید این آیات، مالِ یهود است و نه شیعه؛ خدا در ادامه این قاعده را تعمیم می‌دهد می‌فرماید: 🔔 "بَلىَ‏ مَن كَسَبَ سَيِّئَةً وَ أَحَاطَتْ بِهِ خَطِيَتُهُ فَأُوْلَئكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَلِدُونَ". یعنی بلکه هر کس گناه کند و گناهش او را در برگیرد او اهل آتش جاودانه خواهد بود. ⛔️ پس دلمان را به توهمّات خوش نکنیم و به طمعِ شفاعت، از تلاش برای نجاتِ خود دست بر نداریم. خلاصه آن‌که اوّل ما شیعه بودنمان را ثابت کنیم... بعد توقعِ شفاعت داشته باشیم. پ.ن: بانویِ ما، شفیعه ی روز محشر است :)) 🆔 @SinJimDin
10.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ اینَ الرجبیّون؟ ماه، ماه خودمه! بنده هم بنده‌ی خودمه! دلم میخواد 50 سال اشتباهشو ندید بگیرم! 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. 🆔 @SinJimDin
احکام اعتکاف.pdf
1.03M
⭕️ احکام اعتکاف ❓احکامِ اعتکاف به شکل مختصر و مفید، مطابق با فتوای رهبری عزیز در قالبِ فایلِ Pdf برای جوانان و نوجوانان. 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. ــــــــــــــــــ 🆔 @SinJimDin
⭕️ اعتکاف ❓چه توصیه‌ای دارید برای بهره‌مندیِ بیشتر از اعتکاف؟ 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: ➕ اول این‌که اعتکاف است و نه اعتخواب! پس وقتتان را با خواب و گعده و گوشی و بازی، به غفلت سپری نکنید. این سه روز می‌تواند یک الگوی خوب باشد برای شروعِ یک زنگیِ هدفمند و با برنامه. ☝️دوّم این‌که یک آشنائی اجمالی داشته باشید با احکام و قوانین شرعی اعتکاف. در این فایل از کانال سین جیم دین می‌توانید اجمالا با آداب و احکام اعتکاف آشنا شوید. حتّی خوب است که در طولِ اعتکاف، با یک کارشناس دینیِ حاضر در مسجد مرتبط باشید و سوالاتِتان را از ایشان بپرسید. ➕ معاشرت با معتکفانی که به معرفتِ شما می‌افزایند، البته در حدّی که مزاحم خلوت و عبادتِ آنان نباشید. با توجه به حضورِ بزرگترها و حتّی پیرمردها در مسجد، شما جوان‌ترها باید بیشتر مراعاتِ حالِ آنان را بکنید تا دچار حقّ الناس نشوید. اعتکاف فرصت مناسبی است برای یافتنِ دوستانی که رنگِ خدایی دارند. 🔔 کسانی که امسال توفیقِ اعتکاف دارند، همین حالا یک قلم کاغذ بردارند و برنامه ریزی کنند برای دقیقه دقیقه‌ی اعتکاف: 1️⃣ تهجد: یک ساعت قبلِ نماز صبح بیدار باشید. این تایم را می‌شود با قرائت قرآن، نماز شب، مناجاتِ خمس عشر همراه با معنا و یا حتی نیایش قلبی یا گفتاری یا مکتوب به زبانِ فارسی پُر کرد. 2️⃣ نمازهای اول وقت: ترجیحاً قبل از همه‌ی نمازها یک ربع زودتر بروید برای استقبال. وضو بگیرید، چند صفحه قرآن بخوانید و در نماز، واقعا در نماز باشید. توجه به معانی نماز و لااقل درک این که الآن در برابرِ چه کسی ایستاده‌اید خیلی مهمّ است. 3️⃣ تعقیباتِ بعدِ نماز: مثلا صبح‌ها بعد از نماز که همه می‌خوابند، می‌شود دعای عهد یا زیارت عاشورا خواند تا طلوع آفتاب. خوابِ بعد از اذان صبح تا طلوع آفتاب بشدّت کراهت دارد و قبضِ رزق را بدنبال خواهد داشت. 4️⃣ ختمِ قرآن: کارِ سختی نیست خواندنِ ده جزء در هر روز. از سحرِ روز اول که شروع کنید، غروبِ روزِ سوم می‌شود یک ختم. ✍️ یک بار پیشنهادِ ختم قرآن را روزِ اوّل اعتکاف به جوانان دادَم خیلی‌ها پُشت گوش انداختند. غروبِ روزِ سوّم و پس از اعمال امّ داوود گفتم هیچ می‌دانید در مناسکِ پنج ساعته‌ی غروبِ امّ داوود، 5 جزء قرآن خواندید؟ کسی که می‌تواند در نصفِ روز، 5 جزء بخواند قطعا در سه روز و دو شب می‌تواند قرآن را ختم کند. 5️⃣ تقدیم به اهلبیت: هر روزِ اعتکافتان را تقدیم کنید به یک امام معصوم. نگوئید پس خودمان چه؟! وقتی شما ثواب اعتکافِ روز سوّمتان را مثلا هدیه می‌کنید به حضرتِ زهرا، آیا حضرت زهرا به وجهِ احسن جبران نخواهند کرد؟ 6️⃣ خدمت به معتکفین: گاهی جفت کردنِ کفشِ معتکفین بیشتر به چشمِ خدا می‌آید!! نوکری برای معتکفین، سِمَت کمی نیست. خداوند به حضرتِ ابراهیم و اسماعیل نبی امر می‌کند به خدمت‌رسانی به معتکفین: "أن طَهّرا بَيتيَ لِلطّائِفينَ و العاكِفين". 7️⃣ تفکر: وقتِ بیکاری، می‌شود کمی به خودتان بیندیشید؛ به سرمایه‌ی عُمر. به این‌که آیا تا حالا توانسته‌اید خدا را راضی کنید با اعمالتان؟ به مرگ... به سرنوشت اخروی... به توشه‌ای که جمع کرده‌اید برای آخرت... به گناهانتان و خُلقیّاتِ زشتی که دارید... به امام زمان و غُربتش... به نقشِ خودتان در زمینه‌سازیِ ظهور... . 8️⃣ برنامه‌های اعتکاف: در سخنرانی‌ها و برنامه‌هایی که مسئولینِ اعتکاف برای شما برگزار می‌کنند شرکت کنید. گاهی خدا می‌خواهد حرفی را به گوشِ شما برساند اما از زبانِ سخنرانِ اعتکاف. حلقه‌های بحث و گفتگوی معرفتی روحِ شما را وسعت می‌دهد. 9️⃣ توسل: برقراری ارتباط با معصومین و مخصوصا حضرت زهرا، حضرت سید الشهداء و حضرت حجت و امامانی که قرار است اعمالِ روزتان را به ایشان تقدیم کنید. 🔟 تصمیم: اینطور نباشد که سه روز در اعتکاف باشید و بعدَش... . آخرِ اعتکاف در همان کُنجِ دنجی که سه روز خلوت کردید بنشینید و با خدای خود خلوت کنید؛ تصمیماتتان را بنویسید. از اعتکاف که خارج شدید همه باید تغییر را حسّ کنند در وجود شما. حفظِ معنویاتِ اعتکاف از بدست آوردنش خیلی سخت تر است. 🆔 @SinJimDin
⭕️ مراسم اعتکاف 👈 ویژه‌ی دهه هشتادی‌ها (پسران) 🔔دیر اطلاع دادم چون پذیرش، محدود است. لطفاً شما هم خیلی گسترده بازنشر نفرمائید. 📍موقعیت: مسجد بقیة الله قـــــم محلّه‌ی شهر قائم 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. 🆔 @SinJimDin
30.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ گروه سرود پدر دختری 🎵 این سرود با محتوایِ زیبا و قالبِ عالی‌اش رابطه‌ی عاطفیِ پدرها با دخترانشان را به تصویر کشیده است. 👌پدرها با دخترانشان این کلیپ را حتماً ببینند. 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. 🆔 @SinJimDin