.
🌺پــیــامـبــرشـنــاســـے
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃
وَمَا يَنطِقُ عَنِ الْهَوَى
و سخن از روی هوی نمی گوید
إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى
نیست این سخن جز آنچه بدو وحی می شود
📗سوره نجم آیات ۴و۵
📍تفسیر نمونه..................
🔅 این سخن قرآن "ان هو الا وحی یوحی" تنها در مورد آیات قرآن نیست،
🔺 بلکه به قرینه ی آیات گذشته سنت پیامبر را نیز شامل می شود که نه تنها گفتار آن حضرت بلکه رفتار و کردار آن جناب نیز بر طبق وحی الاهی است
📍تفسیرالمیزان......................
✍علامه طباطبائی در تفسیر آیه ی (و ما ینطق عن الهوی) می گوید: "ماینطق" مطلق است و مقتضای این اطلاق آن است که هوای نفس از تمام سخنان پیامبر نفی شده باشد،
✅ چیزی که ازاین دوتفسیر وتفاسیر وسخنان بزرگان فهمیده میشود این است که پیغمبر درگفتار ورفتارراز هوای نفس تبعیت نکرده است وهیچ کارحضرت درطول عمرشریفشان از روی هواوهوس نبوده است
💠 این آیه ومعنا وتفسیرش پاسخ خیلی ازشبهات درباره پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم است
🔥 دشـمــن شـنـاســے.................
🔻یک عده برای اینکه بتوانندما بین خلیفه بعد وپیامبر تناسب ومناسبتی ازلحاظاخلاقی وغیره باشد شان ومقام پیامبرراپایین آوردند ومی آورند
🔺یک عده هم چون میخواهند با اسلام.مشکل دارند ومیخواندبه اسلام ایراد واردکنند درباره شخصیت بزرگی که اسلام راآورده شبهه ایجاد میکنند
🔵 همین آیه بهترین جواب برای همه شبهات است ودل هرمسلمانی راقرص ومحکم میکند که هرکاری پیغمبر انجام داده(چه تعددزوجات....) برای دل وخواسته های نفسانی خودحضرتش نبوده است
✍ #دست_نوشته هایم رادرکانال اصلاح مسیر زندگی @repentance دنبال نمایید
.
روضه.mp3
8.07M
.
📝موضوع #روضه
▪️شهادت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم
🎙حجت الاسلام سیدمحمد صالح هاشمی
🎧 #صوتی
🆔 @repentance
.
☑️ مخــتـصـری اززنــدگـــانی
🌹امام حسن مجتبي (علیه السلام)
✍امام حسن (علیه السلام) ، امام دوم شيعيان، فرزند اميرمؤمنان على(علیه السلام) در نيمه رمضان سال سوم هجرى، در مدينه به دنيا آمد.
🍂 در جنگهاى جمل، صفين و نهروان شركت كرد و پس از شهادت پدر، به امامت منصوب شد و حدود شش ماه خلافت كرد.
🔥تا اينكه معاويه جنگى را بر آن حضرت تحميل كرد و مردم ايشان را تنها گذاشتند و امام (علیه.السلام) با معاويه صلح كرد و خلافت به دست معاويه افتاد.
😔 سرانجام به تحريك معاويةبن ابىسفيان، در سال ٥٠ ه .ق به دست همسرش «جُعده»، دختر «اشعثبن قيس»، مسموم شد و به شهادت رسيد و در بقيع، كنار عباس، عموى پيامبر (ص) دفن شد.
💠ایـن نـوشتـه #صـدقـه_جـاریـه می بـاشـد پـس لـطـفـابـانـشـر ایـن مطـلب در #ثـوابـــش شـریـڪ شـویـد
#مناسبتی
#تسلیت
.
.
🎈 اگـر بـی هـدفـــ از خـوابـــ
🙇 بـیـدارشـدیــد،بـهـتر اســت
😴 بــرگــردیــد و بــخــوابـیـد!
#هدف
.
☑️ امـام رضــا عليه السلام در يـڪ نـگـــاه
🔻تــاریــخ تـولــد ••••••••••••••••••••
هشتمين پيشواى شيعيان در يازدهم ذيقعده، سال ١٤٨ هجرى در مدينه متولّد شد.
🔻امـام صـادق علیـه دربـاره نـوه اش••••••••
امام صادق عليه السلام پيش از ولادت نواده خويش بارها از وى بهعنوان «عالم آل محمّد صلى الله عليه و آله» ياد كرده آرزوى درك و جود او را مىنمود.
🔻نــام وڪنیــه ولـقبــــ••••••••••••••••••••
نام وى «على»، كنيهاش «ابوالحسن» و مشهورترين لقبهايش «رضا» است كه از سوى پيامبر صلى الله عليه و آله و موسى بن جعفر عليه السلام به وى داده شده و بيانگر آن است كه آن حضرت در آسمان، مرضىّ خدا و در زمين پسنديده رسول خدا صلى الله عليه و آله و امامان پس از آن حضرت است.
🔻مــادرحـضـرتـش••••••••••••••••••••
مادر حضرت رضا عليه السلام «نجمه» نام داشت كه امّ البنين، تُكْتَمْ، و خيزران نيز خوانده مىشد.
🔻اخـلاق ورفتـارحـضرتـش بــااطـرافیـان وزیــردستـان •••••••••••••••••
وى همراه بردگان از آفريقا به مدينه آورده و توسط موسى بن جعفر از بردهفروش خريده شد و بدين وسيله به بيت امامت راه يافت و افتخار همسرى پيشواى هفتم را پيدا كرد.
پيشواى هشتم به زيور اخلاق فردى و اجتماعى آراسته بود و در معاشرت با افراد مختلف با رفتار و برخوردهاى سازنده خويش، درسهاى آموزندهاى به همگان مىداد.
وى به همه انسانها اعم از آزاد و برده، سفيد و سياه، ارج مىنهاد، با سياهان بر يك سفره مىنشست، با خدمتكاران انس داشت و در مواقع لازم با تذكرات لازم، ياران خويش را از فرو افتادن در دام فساد و انحراف بازمىداشت و در صورت بىتوجهى و اصرار برخلاف، آنان را طرد مىكرد تا كارهاى خلاف ايشان به حساب آن حضرت گذاشته نشود بهعنوان نمونه مىتوان تذكرات، انتقادات و موضعگيرىهاى امام را در برابر برادرش زيد معروف به «زيد النّار» و برادر زادهاش محمد بن جعفر نام برد.١
🔻بــرخوردبــاظــالمــان ••••••••••••••••••••
امام رضا عليه السلام به همان اندازه كه نسبت به مستضعفان و زيردستان مهربان و متواضع بودش در رويارويى با مستكبران و طاغوتهاى زمان خود بىاعتنايى مىكرد.
برخورد تحقيرآميز آن حضرت با فضل بن سهل وزير مأمون شاهد گوياى اين سيره امام عليه السلام است:
فضل به حضور امام رسيد، مدتى بر سر پا ايستاد و حضرت به وى اعتنايى نكرد تا آن كه سر بلند كرد و فرمود: چه كار دارى؟ گفت: سرور من! اين نامهاى است كه مأمون براى من نوشته است و شما كه وليعهد هستيد شايسته است كه همسان با عطاياى خليفه مرا مشمول بخششهاى خويش سازيد.
امام دستور داد نامه را بخواند. فضل همچنان كه ايستاده بود نامه را خواند. حضرت فرمود: اگر تقوا پيشه كنى همانند آنچه در اين نامه آمده ما نيز به تو مىدهيم.
حدود دو سوّم از عمر امام رضا عليه السلام پيش از امامت آن حضرت سپرى شد.
🔻دورانــی ســخـتــــ ••••••••••••••••••••
متأسفانه از فعّاليّتهاى آن بزرگوار در اين مقطع جز چند رويداد چيزى در دسترس نيست. در يك نگاه، مقطع ٣٥ ساله ياد شده دوران رنج و محنت آن حضرت بود؛ زيرا از يك سو به چشم خود مىديد كه آل على عليه السلام و پيروان ائمه عليهم السلام به جرم اعتقاد به امامت پدر بزرگوارش گروه گروه گرفتار چنگال ستم حكمرانان عباسى شده و به دست آنان شهيد مىشوند.
از سوى ديگر بسيارى از شيعيان بر اثر دسترسى نداشتن به امام زمانشان و تبليغات سوء جيرهخواران دستگاه خلافت، در مسأله امامت دچار شك شدهاند. جريان دستگيرى و گرفتارىهاى پى در پى پدر بزرگوارش و در نهايت شهادت مظلومانه آن حضرت بيش از پيش فرزند موسى بن جعفر عليه السلام را آزرده خاطر ساخت و خشم و نفرت او را نسبت به مسببان اين جنايت بزرگ برانگيخت
🔻امــــامــتــــ ••••••••••••••••••••
حضرت رضا عليه السلام در سال ١٨٣ هجرى قمرى عهدهدار امامت شد و مدّت امامتش بيست سال بهطول انجاميد. دوران امامت پيشواى هشتم از نظر سياسى و فرهنگى از اهميّت و حساسيّت خاصى برخوردار بود.
روند تحولات سياسى و فرهنگى جامعۀ اسلامى در اين مقطع بگونهاى بود كه افكار عمومى را بيش از پيش متوجه مكتب اهل بيت عليهم السلام مىكرد.
💠ایـن نـوشتـه #صـدقـه_جـاریـه می بـاشـد پـس لـطـفـابـانـشـر ایـن مطـلب در #ثـوابـــش شـریـڪ شـویـد
#تسلیت
#مناسبتی
.
سید محمد صالح هاشمی 🇵🇸🇮🇷
☝️☝️
✅ #نـڪـته_های_ضـرورے_وبـدون_تـعــارفـ
🌺 بــاشـمـا خوبــان
1⃣شـماره اول
.
روضه امام رضاعلیه السلام.mp3
2.23M
.
▪️یاامام رضا علیه السلام گفتید میخواهید شبیه جدتان جان بدهید....
با حال توجه توسل پیداکنیم به امام رضا علیه السلامچنددقیقه #روضه جانسوز
🎙حجت الاسلام سیدمحمد صالح هاشمی
🎧 #صوتی
@repentance
سید محمد صالح هاشمی 🇵🇸🇮🇷
. ❣ #قـرار_عـاشـقـی 🌼سـلـام بـرگـل نـرگـس 🌹حضرت مهدی (عج) میفرمایند: پس بايد هريك از شما [شيع
☝️
💬 سـلام عـلیـڪم
🌼وسـلـام بـرگـل نـرگـس
☀️صبحتان عالی ومهدوی
💞 #قـرار_عـاشـقـی مان یادمان نرود
❣همین الان اولین نفرباش
🔄 ولطفا #بسیار_منتشر_کنید
.
.
«»«»«»«» #احـادیـث_سـاختـگی «»«»«»«»«»
🔅 پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) فرموده است:
«هر کس خروج از ماه صفر را به من اطلاع دهد، اهل بهشت است»!
به همین خاطر برخی افراد در اولین شب ماه ربیعالاول بر درب مساجد حاضر شده تا به نوعی پایان ماه صفر را اعلام کنند!
این باور غلط که به صورت بشارت بهشت از قول پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) در راستای خوشنودی ایشان از پایان یافتن ماه صفر و آغاز ماه ربیع الاول صورت میگیرد، متأسفانه باعث شده اصل و شأن حدیث، مورد غفلت قرار گرفته و مفهوم آن وارونه جلوه داده شود.
⁉️اما اصل واقعه و حدیث چیست؟
این روایت در شأن یکی از بهترین صحابه پیامبر اعظم(صلی الله علیه وآله وسلم) ابوذر غفاری است که به دلیل رواج آن باور غلط، محور حدیث به کلی فراموش شده است.
این حدیث در باب «معنى قول النبی صلی علیه وآله وسلم من بشرنی بخروج آذار فله الجنه» از کتاب معانی الاخبار (النص / ۲۰۴) و همچنین کتاب علل الشرایع مرحوم شیخ صدوق (ج ۱ / ص ۱۷۵) و در روضه المتقین فی شرح من لا یحضره الفقیه اثر مرحوم محمد تقی مجلسی (ج ۱۳ / ص ۳) و با سلسله سند زیر بیان شده است:
«حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ الشَّیْبَانِیُّ وَ أَحْمَدُ بْنُ الْحَسَنِ الْقَطَّانُ وَ الْحُسَیْنُ بْنُ إِبْرَاهِیمَ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ هِشَامٍ الْمُؤَدِّبُ وَ عَلِیُّ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الوَرَّاقُ وَ عَلِیُّ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ مُوسَى بْنِ عِمْرَانَ الدَّقَّاقُ قَالُوا حَدَّثَنَا أَبُو الْعَبَّاسِ أَحْمَدُ بْنُ یَحْیَى بْنِ زَکَرِیَّا الْقَطَّانُ قَالَ حَدَّثَنَا بَکْرُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ حَبِیبٍ قَالَ حَدَّثَنَا تَمِیمُ بْنُ بُهْلُولٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الْعَبْدِیِّ عَنْ سُلَیْمَانَ بْنِ مِهْرَانَ عَنْ سَعِیدِ بْنِ جُبَیْرٍ»
سلسله سند این روایت به صحابی بزرگوار عبدالله بن عباس منتهی میشود که وی اصل واقعه را اینگونه توصیف میکند:
«عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ کَانَ النَّبِیُّ ص ذَاتَ یَوْمٍ فِی مَسْجِدِ قُبَا وَ عِنْدَهُ نَفَرٌ مِنْ أَصْحَابِهِ، فَقَالَ أَوَّلُ مَنْ یَدْخُلُ عَلَیْکُمُ السَّاعَهَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّهِ، فَلَمَّا سَمِعُوا ذَلِکَ قَامَ نَفَرٌ مِنْهُمْ فَخَرَجُوا وَ کُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ یُحِبُّ أَنْ یَعُودَ لِیَکُونَ أَوَّلَ دَاخِلٍ فَیَسْتَوْجِبَ الْجَنَّهَ، فَعَلِمَ النَّبِیُّ ص ذَلِکَ مِنْهُمْ فَقَالَ لِمَنْ بَقِیَ عِنْدَهُ مِنْ أَصْحَابِهِ: إِنَّهُ سَیَدْخُلُ عَلَیْکُمْ جَمَاعَهٌ یَسْتَبِقُونَ........
از ابن عباس نقل شده که گفت: روزی پیامبر(ص) به همراه تعدادی از اصحابشان در مسجد قبا نشسته بودند،
🔅رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمود:
اولین کسی که الان بر شما وارد میشود، مردی از اهالی بهشت است!
🔻برخی از اصحاب تا این سخن را شنیدند، برخاسته و از مسجد خارج شدند تا دوباره وارد شده و اولین کسی باشند که بهشت بر او واجب میشود، پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) متوجه شده و به بقیه اصحاب که نزد ایشان بودند، فرمودند:
اکنون جماعتی در حال سبقت گرفتن از یکدیگر، بر شما وارد میشوند، (ولی از میان آنها) کسی که پایان یافتن ماه آذار (نام یکی از ماههای رومی معادل ماه خرداد و در آن زمان معادل ماه صفر) را بر من بشارت بدهد، اهل بهشت است.
🔸آن جماعت برگشتند و وارد شدند و ابوذر نیز همراهشان بود، پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) به آنها فرمود:
ما در کدام یک از ماههای رومی هستیم؟ ابوذر گفت: یا رسول الله! ماه آذار به پایان رسیده است.
🔅پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) فرمود:
ای اباذر! من این مسأله را میدانستم، ولی دوست داشتم قوم من بدانند که تو مردی از اهالی بهشتی و چطور اینگونه نباشد، در حالی که تو بعد از من به دلیل محبتت به اهل بیتم، از حرم من طرد (تبعید) میشوی، تنها زندگی میکنی و تنها میمیری و قومی که امر کفن و دفن تو را انجام میدهند، به واسطه تو خوشبخت میشوند، آنها دوستان من در بهشتی هستند که به پرهیزکاران وعده داده شده است.
👆این در حالی است که در میان کتب حدیث، تنها روایتی که اشاره به پایان یافتن ماه صفر و آغاز ربیع داشته باشد همین روایت است، به نظر میرسد، در برخورد با روایتی که در فضای مجازی و اجتماعی مطرح میشود و به گونهای منطبق بر عقل و منطق نیست،
👌 باید با دیده تأمل نگریسته شود و از کارشناسان خبره از میزان صحت حدیث مطمئن شد.
❪❪نـشـࢪایـن مطلب ضࢪوࢪے وضمناًصـادقـہ جـاریـہ هم مے بـاشـد❫❫
«»«»«»«» این قسمت #کلام_نورانی درباره #شایعات واحادیث ساختگی است که البته ودیگر اینکونه احادیث کلام نورانی نیستند «»«»«»«»
.
.
«»«»«»«» #احـادیـث_سـاختـگی «»«»«»«»«»
✍دستور حضرت امیرالمومنین علیه السلام برپوشیدن لباس سیاه تاهشتم ربیع الاول
☑️ حضرت آقا امیرالمومنین صلوات الله علیه : روز نهم ربیع الاول روز درآوردن لباس سیاه است!!!
📚بحار الانوار (ط_بیروت)ج.۳۱ ص ۱۲۷
سفینه البحار . ج ۱.ص :۴۶۲ /سفیه البحار .ج ۴ .ص ۳۵۲"
❶ . این عبارت قسمتی از حدیث معروف «رفع القلم» در مورد نهم ربیع می باشد و هیچ ربطی به شهادت حضرت محسن (علیه السلام) ندارد، اما در متن شایعه این گونه القاء شده است که این حدیث در مورد عزاداری ایام محسنیه است.👇
http://yon.ir/rby01
❷ . تاریخ دقیق شهادت حضرت محسن مشخص نیست و حتی با توجه به برخی گزارشها و قراین تاریخی، برخی شهادت ایشان را بیش از یک ماه پس از رحلت پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) دانسته اند، برگزاری مراسم های عزا به عنوان ایام محسنیه، نه در گذشته شیعه و نه توسط خود اهل بیت علیهم السلام سابقه نداشته و کاملا جدید است،👇
http://yon.ir/rby02
❸ . مراجع بزرگی چون آیات عظام مکارم شیرازی و شبیری زنجانی به صراحت مخالفت خود با دهه سازی برای عزاداری اعلان کرده و آن را زمینه ساز رویگردانی مردم و کم رنگ شدن مراسم های اصلی می دانند. 👇
http://yon.ir/rfy03
http://yon.ir/rby04
❹ . روایت «رفع القلم» که قسمتی از آن در شایعه ذکر شده علاوه بر این که در منابع معتبر شیعی نیامده، از نظر سندی و متنی نامعتبر و مخالف با مسلمات قرانی و روایی است چرا که در آن آمده است که از نهم ربیع تا سه روز هر خطایی انجام شود ثبت نخواهد شد.👇
http://yon.ir/rby05
❺ . در صورت معتبر بودن این روایت معنای آن این است که اگر کسی به صورت غیر عمدی مرتکب خطا شود خداوند او را میبخشد، نه این که بخشش برای ارتکاب گناه آگاهانه و از روی عمد باشد.
❻ . عده ای بر اساس این روایت روز نهم ربیع را به عنوان روز قتل عمر بن خطاب جشن می گیرند، در حالی که ممکن است مراد از عمر در این روایت عمر به سعد باشد، بر اساس منابع معتبر شیعی و سنی قتل عمر بن خطاب در روزهای پایانی ذیالحجة سال ۲۳ق اتفاق افتاده است.👇
http://yon.ir/rby07
http://yon.ir/rby08
❪❪نـشـࢪایـن مطلب ضࢪوࢪے وضمناًصـادقـہ جـاریـہ هم مے بـاشـد❫❫
«»«»«»«» این قسمت #کلام_نورانی درباره #شایعات واحادیث ساختگی است که البته ودیگر اینکونه احادیث کلام نورانی نیستند «»«»«»«»
.