eitaa logo
سید محمد صالح هاشمی 🇵🇸🇮🇷
808 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
26 فایل
🖋️سیدمحمدصالح هاشمی 🌐مربی فضای مجازی 📒لیسانس حوزوی 💡مشاورمذهبی 👶مربی کودک 🌐روبیکا https://rubika.ir/sydhashemii 🌐سروش https://splus.ir/sydhashemii 🌐گپ https://gap.im/sydhashemii 🌐هورسا👇 https://www.hoorsa.com/sydhashemii
مشاهده در ایتا
دانلود
سید محمد صالح هاشمی 🇵🇸🇮🇷
. 💡شبـهـات پیـرامون زنـان 1⃣قسـمـت اول ✍سلام علیکم ان شاء الله قصددارم باهم به مطالعه کتاب نگاهی گ
. 💡شبـهـات پیـرامون زنـان 2⃣قسـمـت دوم 🔑نکته های کلیدی این قسمت √{اسلام با تساوی حقوق زن و مرد مخالف نیست، بلکه با تشابه حقوق آنان مخالف است.} √{اثبات علمی اینکه تذکر و حافظه ی زن کم است} ⚖شهادت زن و مرد از دیدگاه اسلام 📖در قرآن کریم، آیاتی چند به مسأله ی شهادت اختصاص داده شده است که مهم ترین آیه ای که با صراحت این مسأله را بیان می‌کند، آیه ی ۲۸۲ سوره ی بقره است. خداوند می‌فرماید: 🔍«... و استشهدوا شهیدین من رجالکم فان لم یکونا رجلین فرجلٌ و امرأتان ممّن ترضون من الشهداء ان تضلّ احدیهما فتذکِّر احدیهما الاخری... » 📝... و دو نفر از مردان خود را (براین حق) شاهد بگیرید و اگر دو مرد نبودند، یک مرد و دو زن از کسانی که مورد رضایت و اطمینان شما هستند برگزینید (و این دو زن باید با هم شاهد قرار گیرند) تا اگر یکی انحرافی یافت، دیگری به او یادآوری کند... 📒طرح شبهه ها ••••••••••••••••• ❶ شـبهه ی اول 📍معادل بودن شهادت دو زن با شهادت یک مرد در اسلام دلیل آشکاری است بر پایین تر بودن شخصیت زن نسبت به مرد. 📋 بررسی و پاسخ گویی به شبهه ها بررسی شبهه ی اول ☝️این ایراد از چند جهت باطل و نادرست است: 1⃣جهت اول برای بطلان... ❶ همان گونه که بارها گفته شد ملاک ارزش گذاری شخصیتی در اسلام، همان تقوا و تقرّب به خداوند متعال است ادامه این مطلب درقسمت قبلی گفته شد ومطلب تا اینجا رسید ✍چون او از استعداد فرزندان خود آگاه است، یعنی می‌داند ➕یکی ذوق و سیلقه ی تجارت را دارد و ➕ دیگری به کشاورزی علاقمه مند است ➕ و سومی به مستغل داری؛ 💵هنگام تقسیم ثروت، با در نظر گرفتن این که آن چه به همه ی فرزندان می‌دهد، از لحاظ ارزش با یکدیگر مساوی باشند و ترجیح و امتیازی در کار نباشد، به هر یک، همان سرمایه را می‌دهد که در آزمایش استعدادیابی، آن رامناسب یافته است. پس کمیت با کیفیت تفاوت دارد و برابری غیر از یکنواختی است. ⚖مسلم است که اسلام، حقوق یکسان و یکنواختی برای زن و مرد قایل نشده است، ولی باید دانست که هرگز امتیاز و ترجیح حقوقی نیز برای مردان نسبت به زنان قایل نیست. 🌺اسلام، اصل مساوات انسان‌ها را درباره ی زن و مرد رعایت کرده است؛ یعنی با تساوی حقوق زن و مرد مخالف نیست، بلکه با تشابه حقوق آنان مخالف است. 2⃣جهت دوم برای بطلان... ❷ خداوند در آیه ی ۲۸۲ سوره ی بقره، حکمت این حکم را چنین بیان می‌فرماید که اگر شهادت دو زن در حکم شهادت یک مرد است (آن هم نه در همه موارد بلکه در بعضی موارد) برای آن نیست که عقل زن ناقص است، بلکه برای این است که تذکر و حافظه ی زن کم است: ✨ان تضل احدیهما فتذکر احدیهما الاخری. اگر یکی از این دو فراموش بکنند، دیگری او را تذکر بدهد. 🔍شایسته است در این بخش مسأله ی حافظه ی زنان را از نظر روان شناسی بررسی کنیم. 📍حافظه ی زنان از دیدگاه روان شناسی مسأله ی فراموشی حافظه ی زنان در هنگام ادای شهادت از نظر روان شناسان قابل توجیه است؛ زیرا از دیدگاه آنان، فراموشی حافظه با میزان احساسات و هیجانات فرد رابطه ی مستقیم دارد. 💊هر قدرشخص بیشتر تحت تأثیر احساسات و هیجانات روحی قرار گیرد، به همان نسبت حوادث و وقایعی که به خاطر سپرده است، زودتر فراموش می‌کند و در نقل آن دقت کمتری دارد. 🔻 یک روان شناس می‌گوید: «یک شی یا یک موضوع که در ذهن ما انعکاس شدید هیجانی یا صبغه ی کراهت ایجاد می‌کند، بیشتر می‌تواند موجب تسهیل یا تسریع در انصراف توجه ما از آن شود». 🔻 یکی دیگر از روان شناسان در این باره چنین می‌گوید: «آیا گاهی ما در ارزیابی مطلبی در نمی مانیم به این دلیل که محتوای هیجانی داشته است؟ درباره ی این مسأله تحقیق فراوانی شده است. 🔸 نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد که هیجان می‌تواند بر ارزیابی از حافظه ی دراز مدت، دست کم از چهار شیوه ی مشخص اثر بگذارد... در برخی موارد، هیجان‌های منفی مخلّ بازیابی می‌شوند». ادامه دارد.. .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ⚠زابل دراین روزهای بهم ریخته بنزین 🚥زابل همان سیستانی است که به فراموشی سپرده شده ◀چند تا از شما بزرگواران شهرتون تا اینقدر محروم از امکانات است؟؟
. ⁉️آیا دوستی و روابط دختر و پسر در زندگی آینده آن‌ها تأثیر خواهد گذاشت؟ ✍جواب این پرسش بی تردید مثبت است، اما تأثیر آن در افراد متفاوت است و بستگی به محیطی که زندگی می‌کند، خانواده، نوع رابطه و … دارد. 🔥دختران و پسرانی که به طریق غیر مشروع با فردی از جنس مخالف، رابطه دوستانه برقرار می‌کنند، از جهات مختلف، آسیب می‌بینند. ❌آسیب‌ها هرچند متوجه دختر و پسر است، اما دامنه و شدت آن درباره دختران بیش تر است. 🤕آسیب‌ها عبـارتند: 1⃣ آسیب روانی: گاهی دختری به پسری علاقه مند شده و حتی خود را در اختیار وی قرار می‌دهد، پس از بی وفایی پسر و ترک وی، به شدت دچار سرخوردگی گردیده و گاهی تا مرز افسردگی و بیماری‌های شدید روانی بیش می‌رود. نیز اعتماد چنین شخصی از جنس مخالف به خاطر بی وفایی‌های که در نتیجه آن ارتباط دیده، سلب خواهد شد و در زندگی آینده نمی تواند متعادل باشد. 2⃣ آسیب‌های اجتماعی: دختری که در شهری کوچک با پسری ارتباط دارد و ارتباط آن آشکار می‌شود، چنین شخصی جایگاه و شخصیت اجتماعی خود را از دست می‌دهد و تحقیر می‌شود، حتی اگر ازدواج کند، نمی تواند زندگی متعادلی داشته باشد، زیرا از طرف همسر و خانواده شوهر سرزنش می‌شود و به هر بهانه ای، روابط قبلی وی را به رخش می‌کشند. ☝️این پدیده می‌تواند تهدیدی برای نهاد خانواده در جامعه و افزایش میزان طلاق باشد. 3⃣ آسیب تربیتی: دختری که با پسر یا حتی پسرانی ارتباط دارد، جایگاه خود را به عنوان فردی شایسته برای تربیت، در ذهن اولیای خانه و مدرسه و حتی دوستانش از دست می‌دهد. ⛔️چنین دختری از سیر تعلیم و تربیت عقب می‌ماند. یا برخی از راهکارهای تربیتی که پذیرا نمی گردد. 4⃣ آسیب معنوی: دختری که به صورت نامشروع با پسری رابطه دارد، با گناه و معصیت، از خداوند دور شده و از نظر اخلاقی نیز آسیب می‌بیند. او دیگر از عبادت خود لذت نمی برد و احساس گناه و ملامت درون، روح او را آزار می‌دهد، مگر آن که توبه کند و راه پاکی را پیشه سازد. 5⃣ ضعیف شدن حس اعتماد: دختران و پسرانی که بر اثر آشنایی در خیابان یا محیط‌های دیگر و ایجاد علاقه و دوستی بین آنها، به ازدواج اقدام می‌کنند، گاهی در زندگی آینده دچار بی اعتمادی می‌شوند؛ 🔸زیرا با خود می‌گویند همسر او که به راحتی با او دوست شده و با او ارتباط برقرار کرده است، آیا امکان ندارد که قبلا با دیگری نیز دوست شده باشد؟ ➿این فکر همیشه برای زوجین آزار دهنده است و در روابط و تصمیم‌های زندگی نیز خود را به صورت‌های مختلف نمایان می‌سازد. 💔حتی اگر به ازدواج ختم نشود، چون خود با این مسئله مواجه بوده است، احتمال می‌دهد که شاید همسر او نیز با شخص دیگر پیش از ازدواج رابطه داشته است. 💘این مسئله در سطح کلان نیز، به حس اعتماد اجتماعی نیز آسیب می‌رساند. در جامعه ای که روابط پنهان دختران و پسران گسترده باشد، برای کسی که می‌خواهد ازدواج نماید و با دختر پاک زندگی مشترک را آغاز کند، همیشه این دغدغه را در وجود دارد که آیا این دختر با شخص دیگر پیش از او رابطه نداشته است؟ 📈بر طبق آمارها طلاق نیز در ازدواج‌های خیابانی زیاد صورت می‌گیرد. کسانی که به راحتی دوست می‌شوند و ازدواج می‌کنند و بی آنکه از ارزش و اهمیت بنیان خانواده آگاه شوند، آن را به راحتی ترک می‌کنند. علاوه بر این گاهی اتفاق می‌افتد که دختر و پسری در اثر این گونه ارتباط ها، علاقه مند به هم می شوند، اما به دلایل متعدد این ارتباط‌ها به ازدواج ختم نمی شود. چنین افرادی حتی پس از ازدواج نیز عشق و علاقه دوست خیابانی را در دل دارند و به طور طبیعی نمی توانند وظایف خود را به عنوان یک همسر در درون خانواده به انجام برسانند .
. 🐓قـربـانی برای مـاشین نــو ➕خرافات دراحکام قربانی (مالیدن خون به ماشین، منزل و غیره... ) ✍قرآن، ملاک در قُرب اعمال را نیت می‌داند و تصریح می‌کند که گوشت و خون قربانی، سبب قرب إلی الله نمی باشد: 💡 «لَنْ یَنالَ اللَّهَ لُحُومُها وَ لا دِماؤُها وَ لکِنْ یَنالُهُ التَّقْوی مِنْکُمْ » ؛ «هرگز گوشت هایشان وخون هایشان به خدا نمی رسد، بلکه تقوای شما به او می‌رسد. » 📗سوره آیه ۳۸ 🔍این تعبیر که خون آنها نیز به خدا نمی رسد با این که خون قابل استفاده نیست، ظاهرًا اشاره به اعمال زشت اعراب جاهلی است که هر گاه حیوانی را قربانی می‌کردند خون آن را بر سر بت‌ها و گاه بر در و دیوار کعبه می‌پاشیدند، و بعضی از مسلمانان ناآگاه بی میل نبودند که در این برنامه خرافی، از آنها تبعیت کنند، آیۀ فوق نازل شد و آنها را نهی کرد. 😔متاسفانه هنوز این رسم جاهلی در بعضی از مناطق وجود دارد که هر گاه قربانی به خاطر ساختن خانه ای (یا خرید ماشین) می‌کنند، خون آن را بر سقف و دیوار آن خانه (یا اطراف ماشین) می‌پاشند، و حتی در ساختمان بعضی از مساجد نیز این عمل زشت و خرافی را که مایه آلودگی مسجد است انجام می‌دهند که باید مسلمانان بیدار، شدیداً با آن مبارزه کنند. 📗تفسیر نمونه، ج ۱۴، ص ۱۰۹.
سید محمد صالح هاشمی 🇵🇸🇮🇷
. 💠ما فعالان فضای مجازی بیکار نیستیم ! ⁉️گاهی از ما پرسیده می شود که: چرا اینقدر برای فضای مجاز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 💠ما فعالان فضای مجازی بیکار نیستیم ! ⁉️گاهی از ما پرسیده می شود که: چرا اینقدر برای فضای مجازی وقت میگذارید، مگر بیکارید؟ ▫ما در فضای مجازی به دنبال تفریح و سرگرمی نیستیم. ▫به دنبال پر کردن اوقات فراغت هم نیستیم . ▫به دنبال اسم و رسم نیستیم. ▫به دنبال التماس دعا از مسؤلین نیستیم. ▫به دنبال ریا و خود نمایی و تظاهر نیستیم. 🌐 نگاه ما به فضای مجازی متفاوت است . 💣ما فضای مجازی را یک جبهه جنگ می دانیم. جنگ همیشه با شلیک توپ و تفگ نیست . فضای مجازی میدان مبارزه است و مبارزه بوده و هست و خواهد بود ،فقط شکل و نوع آن تفاوت کرده است . 🔸مبارزه مرد میخواهد نه انسان بیکار. همانطور که در دوران جنگ مسلحانه و به تعبیری "جنگ سخت" مردانی حضور یافتند که : خانواده داشتند، درس و دانشگاه داشتند، کار و زندگی داشتند. بیکار نبودند ،ولی بزرگترین کارشان شد دفاع از اسلام و انقلاب و از همه چیز خود گذشتند و ایثار نمودند. اکنون نیز در میدان "جنگ نرم" باید حضور یافت. ما که لیاقت بیش از این را نداریم و از هیچ چیزمان نگذشتیم جز اوقات فراغت خود برای دفاع به حد توان و وسع خود. 🔸لا یکلف الله نفسا الا وسعها 🔸 💐 را به بسیجیان دنیای مجازی وحقیقی عرض می نمایم و
سید محمد صالح هاشمی 🇵🇸🇮🇷
. •••◉✿ #سـگ_یا_انـسـان •••◉✿3⃣قسمت سوم ✍یا این که من از آدم‌ها بیزار هستم دکتر مونتاباری، بیمار
. •••◉✿ •••◉✿⏯قسمت آخر ✅ آییـنه عـبرت ✍با مختصر توجهی روشن می‌شود که در جامعه ما اطفالی که چون لوری گرفتار تنبیه و خشونت غیر عاقلانه پدران و مادران و احیانا متصدیان آموزش و پرورش می‌باشند، متاسفانه کم نیستند. ⛔️ما پیش از این که مساله و خشونت را از نظر روان شناسان و علمای آموزش و پرورش مورد بحث قراردهیم، برای نشان دادن مضرات غیر قابل تحمل و جبران تنبیه و خشونت، سرگذشت لوری را برای پدران و مادران و مربیانی که به سعادت و خوشبختی کسانی که تحت تربیت دارند علاقه مند هستند، قرار دادیم تا بخوانند و عبرت گیرند و تحت تاثیر خشم و غضب، کورکورانه تنبیه و خشونت را حربه انتقام یا تنها راه تعلیم و تربیت و راهنمایی افرادی که تحت تربیت دارند به کار نبرند و توجه کنند که تنبیه و خشونت، پیش از آن که وسیله تکامل و هدایت باشد، عامل شکست و انحطاط و بدبختی آنان بوده، و آنان را دچار واماندگی و حالاتی می‌سازد که لوری بیچاره مدتی با آن دست به گریبان بود. 📗درکتاب روان شناسی رشد و پرورش کودک آمده است: 🔨تنبیه بدنی و تعیین جریمه و تکالیف شاق، ریشه درد را خشک نمی کند، بلکه علائم درد را موقتا تسکین می‌دهد، گاه نیز این معامله با کودک، عقده معلم را تسکین می‌بخشد و در همه موارد علت ناسازگاری را وخیم تر می‌سازد. 🌎در دنیای امروز بهترین روش در آموزش و پرورش، روش آزادی است. روش‌هایی که هدف آنها تربیت طفل از راه اعمال نفوذ است، به کلی غلط و در دنیای متمدن، نامقبول شناخته شده است. در کتاب روان شناسی کودک می‌نویسد: در اواخر قرن ۱۷ جان لاک در ۱۶۹۳ روش‌های تادیبی را برخلاف روش‌های طبیعی که در آموزش و پرورش متداول بود، پیشنهاد کرد. 🗣لاک می‌گفت: به تمایلات طبیعی کودک نباید توجه داشت، بلکه برای سعادت آینده او باید عادات لازم را با فشار و سرسختی در او ایجاد نمود، چنین روشی هنوز در بسیاری از جامعه‌ها من جمله ایران متداول است و تقریبا نیم قرن بعد، ژان ژاک روسو فرانسوی در کتاب امیل خود که در ۱۷۶۲ انتشار یافت برعکس لاک روش آزادی را در تعلیم و تربیت کودک اظهار داشت و گفت: نباید هیچ نوع نفوذی در مورد تربیت طفل اعمال شود، پس از روسو، پستالیزی از اهالی سویس و هربات و فربل از اهالی آلمان روش‌هایی پیشنهاد کردند. روسو در کتاب امیل می‌نویسد: اگر تنبیه به خصوص تنبیهات سخت را به منزله محرک بخواهند به کار برند مضرات دیگر از قبیل ترس و در هم شکستن شخصیت که بالمال منجر به حالات عصبی و ناراحتی‌های عاطفی خواهدشد، نیز در بر دارد با این که مساله آموزش و پرورش به طور کامل مورد توجه اولیای بزرگ اسلام است، با وجود این از تنبیه و خشونت نهی فرموده، به مربیان مهر ومحبت را سفارش کرده اند. 🚶‍♂شخصی نزد امام هفتم، موسی بن جعفر (علیه السلام) راجع به کودک خود شکایت کرد، حضرت فرمود: 🔅لا تضربه و اهجره و لا تطل، او را مزن، ازاو قهر کن، ولی طول مده و زود آشتی کن 🌹پیامبر عالی قدر اسلام فرمود: اکرموا اولادکم و احسنوا آدابکم یغفرلکم، فرزندان خود را گرامی دارید و آداب خود را نیکو کنید تا آمرزیده شوید . 🌸امام صادق (علیه السلام) می‌فرماید: لیرحم الرجل لشدة حبه لولده، مرد بر اثر شدت محبت به فرزند خود، مورد رحمت واقع می‌شود ⏹ تـمـام...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ☕یک فنجان گفتگوی گرم وصمیمی 💠موضوع: 😷شیوع اعتیاد بین دختران راهنمایی ✅ پیشنهاد میدهم بادقت گوش کنید وشماهم نظربدید
. 🌼سـلـام بـرگـل نـرگـس ✋و سـلام برشماخوبان 🌤هــرجـمعـه بــا ❣ ✨تازمان ظهورحضرتش (ان شاء الله) 5⃣هر کدام ازشما که این مطلب را میخواند ۵صلوات فقط به نیت تعجیل وزودتر آمدن حضرت مهدی عج بفرستد و باز این پیام راشما منتشر نمایید 🌱حداقل جمعه با این صلواتها اعلام آمادگی ومحبت به امام زمان عج می کنیم ومرحمی برقلب داغدارشان بشویم 🎰حساب کنید چه تعدادصلوات برای آمدنش فرستاده میشود 👌هرجمعه قرار عاشقانه ما بایوسف فاطمه سلام الله علیها فراموش نشود ❣به هراندازه که امام زمان عج رادوست داری منتشرکن ☝️پس اولین نفرباش 🌱 .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ☕یک فنجان گفتگوی گرم وصمیمی 💠موضوع: ⁉️چرابه دخترها مروایددرصدف میگن؟؟⁉️رسانه چه چیزی به دخترها تلقین میکند؟؟ 👌 💟پیشهادمیدهم بادقت گوش کنید وشماهم نظربدید .
سید محمد صالح هاشمی 🇵🇸🇮🇷
. 💡شبـهـات پیـرامون زنـان 2⃣قسـمـت دوم 🔑نکته های کلیدی این قسمت √{اسلام با تساوی حقوق زن و مرد م
. 💡شبـهـات پیـرامون زنـان 3⃣قسـمـت سوم 🔑نکته کلیدی این قسمت √{ فرق حافظه زنان ومردان } 💡برخی روان شناسان، موضوع فراموشی حافظه و هیجانات روحی را بر روی مجموعه ای از دانش آموزان آزمایش کردند بدین ترتیب که آنان را واداشتند تا هجاهای بی معنی را به خاطر بسپارند. سپس آنان را آزمودند. پس از آن ناگهان در اتاقی که دانش آموزان نشسته بودند، وضع وحشت ناکی ایجاد کردند، به این صورت که تخته ای از سقف افتاد و صدای تیری شنیده شد، و چراغ‌ها خاموش شد، وقتی چراغ‌ها روشن شد، دوباره دانش آموزان را امتحان کردندو دیدند به دلیل هیجان شدیدی که در آنان پدید آمده بود، یادآوری آن چه به خاطر سپرده بودند، آشکارا کاهش یافته است. 🔅به اعتقاد برخی روان شناسان، یکی دیگر از علل فراموشی حافظه ی اشخاص (علاوه بر وجود عواطف و احساسات در شاهد)، شرم و حیا و عفت است و برای تأیید این ادعای خود، داستان دختری را نقل می‌کنند که در یک مجمع بحث و بررسی درمورد اصول مسیحیت ادعا کرده بود رُمانی را درباره ی زندگی حضرت مسیح (علیه السلام) خوانده، ولی هرچه می‌کوشد نمی تواند نام آن کتاب را به یاد آورد و حاضران نیز با این که کتاب را خوانده بودند، نام آن را فراموش کردند. دختر پس از به یادآوردن نام کتاب می‌گوید که فراموشی من به این جهت است که نام کتاب به آلمانی، معنای زشت و زننده ای داشت و من از گفتن آن شرم داشتم. ❕جوانان حاضر در مجلس نیز با دیدن شرم دختر دچار فراموشی شده بودند. 🔻دو عامل یاد شده؛ یعنی تأثیر عواطف و احساسات ناشی از حوادث (بویژه حوادث کیفری که به مراتب ناگوارتر است) و شرم و حیا (بیشتر در حوادث کیفری رخ می‌دهد) در زنان به مراتب بیشتر از مردان یافت می‌شود و این حقیقتی است انکارناپذیر. ❣ البته رقّت قلب و غلبه ی عواطف و احساسات، در جای خود یکی ازنعمت‌های الهی است که به زنان اعطا شده است؛ زیرا همین رقت قلب و عاطفه ی شدید درزنان، در مسایل خانوادگی و بسیاری از حوادث تاریخی، نقش بسیار مثبتی داشته است. از این رو، نباید به بهانه ی برتری عاطفه ی زنان بر تدبیر، بدون دلیل منطقی، زنان را از حقوق مسلم شان محروم کرد. ناگفته نماند خود فراموشی هم یکی از نعمت‌های الهی است که به اعتقاد برخی روان شناسان، اگر زنان دچار فراموشی نمی شدند و در نتیجه، ناراحتی‌های مربوط به دوران بارداری رافراموش نمی کردند، نسل بشر منقرض می‌شد. 🧠هم چنین به دلیل اهمیت حافظه در شهادت، فقیهان می‌گویند: اگر بر شاهد مرد هم، سهو و نسیان غلبه کند، شهادت او پذیرفته نخواهد شد. 🗣 برخی می‌گویند: «زن در گذشته، در هیچ جا حضور نداشت. از این رو اگر دو زن در آن روز که هیچ جایی راهشان نمی دادند و برایشان ارزش قایل نبودند شهادت می‌دادند، اطمینان آور نبود. به همین لحاظ شهادت دو زن به جای یک مرد مطرح بود، ولی امروزه همان گونه که با شهادت دو مرد عادل، برای قاضی قناعت وجدانی به دست می‌آید، با شهادت دو زن نیز که برای مثال، فوق لیسانس یا دکترای حقوق یا الهیات هستند، اطمینان حاصل می‌شود». ✍با آن چه بیان شد، بطلان این سخن آشکار می‌شود، زیرا: 1⃣ بارها گفته شد که مسأله ی فراموشی و نسیان زنان، یکی از حکمت‌های این حکم الهی است نه همه ی آن. 2⃣ این حکم در باب شهادت زنان، حکمی نیست که از سوی اعراب جاهلی، که برای زن ارزشی قایل نبودند، صادر شده باشد. بلکه این حکمی الهی است که خداوند و شارع مقدس با نگرش ویژه ای که برای شخصیت زن قایل بود، صادر کرده است. 3⃣ دلیل فراموشی زنان که همان احساسات و عواطف و شرم و حیای آنان باشد، بین زنان خانه دار یا دارای مدرک عالی یا شاغل در مسایل مالی و مادی هیچ فرقی نیست. اگر برای شهادت دو زن با یک مرد، دلیل نقصان شأن زن بود، می‌بایست در برخی موارد که شهادت مرد بی تأثیر است، شهادت زن را به طریق اولی فاقد تأثیر می‌دانستیم، در حالی که در این موارد، شهادت یک زن، یک چهارم، مطلوب را ثابت می‌کند و شهادت یک مرد، هیچ ارزش قضایی ندارد. برای مثال، در اثبات مال الوصیة، شهادت یک مرد، چیزی را ثابت نمی کند، ولی شهادت یک زن، یک چهارم آن را ثابت می‌کند و اگر یک زن بر این شهود اضافه شود، یک چهارم آن راثابت می‌کنند ادامه دارد.. .
💞آشنـایی قبـل ازازدواج 1⃣قسمت اول ⁉️نگاه اسلام به آشنایی بین دختر و پسر پیش از ازدواج چیست؟ ✍برخی معتقدند باید آشنایی و صمیمیت پیش از ازدواج وجود داشته باشد تا دو فرد یکدیگر را به خوبی بشناسند و پس از آن زندگی مشترک را شروع کنند اما باید بگوییم که عشق واقعی و علاقه مندی حقیقی بین دو جنس، زمانی ایجاد می‌شود که دو فرد ارتباط خود با یکدیگر را به سادگی تزلزل پذیر ندانند؛ از سوی دیگر هر یک برای جلب نظر دیگری دست به رفتار نمایشی نزنند. 👁در آشنایی‌های پیش از ازدواج این مسئله بسیار دیده می‌شود. 🇻🇬 امروزه غرب از طریق تجربه کردن این روابط و آشنایی ها، به نحو چشمگیری نهاد خانواده را متزلزل ساخته است. 🔅 در غرب ظلم آشکاری به جنس زن می‌شود، زیرا زنان پیش از این که به سن قانونی و شرعی برای برقراری روابطشان با جنس مخالف برسند، مورد بهره برداری جنسی مرد قرار می‌گیرند و در بسیاری مواقع پس از آن، مطرود می‌شوند. ❣ دوستی‌های قبل از ازدواج که به عشق معروف است، عامل تعیین کنندة ازدواج نیست، زیرا ازدواج نوعی مشارکت در یک اجتماع کوچک (خانواده) است که در آن دو انسان می‌باید از جهات گوناگون با یکدیگر تناسب عملی داشته باشند. 🔻((پس آن چه عامل تعیین کننده است، همتایی و هم کفو بودن زن و مرد است.)) 🔻 در صورتی که در انتخاب همسر، همگونی مراعات شود، نیازی به برقراری روابط صمیمانه پیش از ازدواج نخواهد بود، بلکه باید تأکید کنیم که چنین روابطی می‌تواند بیش از آن که مفید باشد، مضر و تهدید کنندة نهاد خانواده در جامعه به شمار آید. 📈 با نگاهی به آمار می‌توان دید که آمار طلاق بین کسانی که قبل از ازدواج ارتباط‌های دوستانه داشته اند بالاتر است. ⛔️ از طرفی آشنایی و ارتباط دختر و پسر در محیط اجتماع، بیش تر از آن که معرفت ساز باشد، فروزنده هوس‌ها و معرفت سوز است. 😎عمدتاً دیده می‌شود فرد آن گونه که هست، خود را نشان نمی دهد یا به سبب محبت و عشقی که ایجاد شده، نمی تواند عیوب طرف مقابل و جوانب مختلف قضیه را بسنجد. بیشتر رفتارها در آشنایی‌های خیابانی به شکل‌های تصنعی ابراز می‌شود. ✅ البته قبول داریم اگر شناخت صحیحی در ازدواج باشد، آمار جدایی کم می‌شود، ولی چه بسا ازدواج‌هایی که در اقوام نزدیک انجام می‌شود و با آن که دو طرف از کودکی همدیگر رامی‌شناختند، ولی بعد از ازدواج فهمیدند به درد هم نمی خورند. 🔍 این‌ها همه گواه آن است که ارتباطات قبلی نمی تواند مشکل شناخت را حل کند، بلکه مشکل شناخت، بیش تر به آفات شناخت برمی گردد که در رأس آن‌ها تعلق قلبی پیدا کردن به طرف مقابل است. 💠 ((بهترین راه آن است که دو طرف با اطلاع خانواده و با مشورت از آنها، از همدیگر شناخت پیدا کنند. )) 💝شناخت پیدا کردن لزوماً به این معنا نیست که روابط دوستانه خیابانی برقرار کنند که در بسیاری از مواقع، هدف اصلی که شناخت باشد، نه تنها تأمین نمی شود، بلکه چه بسا شناخت کاذبی به وجود می‌آید که آثار آن در آینده وقتی ازدواج صورت گرفت، ظاهر می‌شود. 💬در بسیاری از مواقع، شناخت شخصیت واقعی و رفتارها و ویژگی‌ها از طرف دوستان، فامیل‌ها خانواده، محیط کار و … به دست می‌آید. ادامه دارد... .
. «»«»«» «»«»«» 🌹 امام امیرمؤمنان علی (علیه السلام) می‌فرماید: مَا أَعْمَالُ الْبِرِّ کُلُّهَا وَ الْجِهَادُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ عِنْدَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیِ عَنِ الْمُنْکَرِ إِلَّا کَنَفْثَةٍ فِی بَحْرٍ لُجِّی ؛ 🌎 تمام کارهای نیک و جهاد در راه خدا در مقایسه با امر به معروف و نهی ازمنکر، نیستند جز همانند دمای دهان در برابر اقیانوسی بی کران. 💡زیرا علاوه بر این که این قانون، خود از قوانین الهی است، ناظر به همۀ قوانین و حافظ و ضامن اجرای آن‌ها محسوب می‌شود. 📗معجم موضوعی نهج البلاغه، ص۱۶۴. . «»«»«»«» «»«»«»«»
👓 ✍سلام قصددارم منظم باهم کتابی رو مطالعه داشته باشیم هرچند بیشتر مطالب بنده مستقیما کپی کتابهاست ولی این موضوع رو ان شاء الله پنج شنبه ها باهم مطالعه می کنیم 📗نام کتاب: بازشناسی رسانه‌های جمعی با رویکرد سواد رسانه ای 📝نوشته:جیمز پاتر؛ مترجمان امیر یزدیان، منا نادعلی، پیام آزادی. ⁉️سواد رسانه ای چیست؟ 2⃣قسمت دوم لطفا قسمت اول را مطالعه نمایید 1⃣ جایگـاه شخصی ✍جایگاه شخصی شما از اهداف و انگیزه‌ها تشکیل شده است. اهداف، مسئولیت هایِ پردازشِ اطلاعات را با تعیین اینکه چه چیزی پذیرفته و چه چیز حذف شود، شکل می‌دهند. هر چه آگاهی شما از اهدافتان بیشتر باشد، بیشتر می‌توانید فرآیند جست وجوی اطلاعات را هدایت کنید. هر قدر انگیزۀ شما برای کسب اطلاعات، قوی تر باشد، تلاش بیشتری برای رسیدن به هدفتان می‌کنید. با وجود این، وقتی در جایگاه ضعیفی باشید (برای مثال، به دلیل ناآگاهی از اهداف خاص خود و پایین بودن انگیزه)، کنترل رسانه ای را می‌پذیرید. 🔸به عبارت دیگر، به رسانه‌ها این امکان را می‌دهید تا بر نحوة رویارویی شما با رسانه‌ها و پردازش اطلاعات کنترل شدیدی داشته باشند. 🧠هر چه بیشتر دربارة این جایگاه بدانید، برای شکل دهی به این جایگاه تصمیم‌های آگاهانة بیشتری می‌گیرید و به عبارتی دیگر، کنترل بیشتری بر این فرآیند خواهید داشت. 🔹هر چه آگاهی شما نسبت به جایگاه تان بیشتر باشد، کنترل بیشتری بر فرآیند فراگیری و استفاده از اطلاعات خواهید داشت. هر چه بیشتر جایگاه تان را به کار گیرید، بیشتر می‌توانید سواد رسانه ایِ خود را ارتقا ببخشید. ⚡️ با وجود این، برخورداری از سواد رسانه ای به این معنا نیست که جایگاه، همواره کاملاً به کار گرفته شده است. چنین کاری ناممکن است؛ چون هیچ کس نمی تواند به طور پیوسته به چنین درجه ای از سطح تمرکز برسد. سواد رسانه ای یک فرآیند است، نه یک محصول. بنابراین، برخورداری از سواد رسانه ای بدین معنی است که فرد، جایگاه شخصی را هر چه بیشتر به کار گیرد (در نتیجه، زمان کمتری با بی فکری به تماشای رسانه‌ها می‌پردازد) و از آن فعالانه استفاده کند. ✅ جایگاه شخصی به دو شیوه عمل می‌کند: ❶ آگاهانه ❷ و ناآگاهانه. 🔅 زمانی که جایگاه به شیوۀ آگاهانه عمل کند، شما از انتخاب‌ها آگاه می‌شوید و در تصمیم گیری ها، خواستۀ خود را اِعمال می‌کنید. در مقابل، زمانی که جایگاه به شیوۀ ناآگاهانه عمل کند، تصمیم‌ها خارج از آگاهی و کنترل شما گرفته می‌شوند. در هر دو شیوه، ساختارهای دانش شکل می‌گیرند و بسط داده می‌شوند. 🔰 با وجود این، وقتی به طور آگاهانه، جایگاه خود را به کار می‌گیرید، بر پردازش اطلاعات و ایجاد معنی تسلط دارید، ولی در شیوۀ ناآگاهانه، رسانه ها، قوی ترین اثرات خود را بر جای می‌گذارند. زمانی که از الگوی غالب پیروی می‌کنیم و در وضعیت خود کار قرار داریم، جایگاه نیز در حالت ناآگاهانه است. .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🎤یک سـوال مهم ازمردم.. ⁉️ما چقدر وقت میذاریم؟؟ 🌐تو دنیای مجازی یاحقیقی .
. 🌼سـلـام بـرگـل نـرگـس ✋و سـلام برشماخوبان 🌤هــرجـمعـه بــا ❣ ✨تازمان ظهورحضرتش (ان شاء الله) 5⃣هر کدام ازشما که این مطلب را میخواند ۵صلوات فقط به نیت تعجیل وزودتر آمدن حضرت مهدی عج بفرستد و باز این پیام راشما منتشر نمایید 🌱حداقل جمعه با این صلواتها اعلام آمادگی ومحبت به امام زمان عج می کنیم ومرحمی برقلب داغدارشان بشویم 🎰حساب کنید چه تعدادصلوات برای آمدنش فرستاده میشود 👌هرجمعه قرار عاشقانه ما بایوسف فاطمه سلام الله علیها فراموش نشود ❣به هراندازه که امام زمان عج رادوست داری منتشرکن ☝️پس اولین نفرباش 🌱 .
. 💡شبـهـات پیـرامون زنـان 4⃣قسـمـت چهارم 🔑نکته کلیدی این قسمت √{ فرق حافظه زنان ومردان } برای بطلان این سخن که عقل زن ناقص است تا مورد 3⃣درقسمت قبلی گفته شدواما ادامه قسمت سوم👇 ✍ولی شهادت یک زن، یک چهارم آن را ثابت می‌کند و اگر یک زن بر این شهود اضافه شود، یک چهارم آن راثابت می‌کنند تا چهار شاهد زن. 👌این شیوه در شهادت برای زنده متولد شدن طفل نیزجاری است و شهادت یک مرد چیزی از ارث را برای طفل ثابت نمی کند، ولی با شهادت هر یک زن، یک چهارم ارث ثابت می‌شود، بی آن که این حکم، نشانه ی نقصان شأن مرد و بی اعتنایی به ارزش شهادت او باشد. 4⃣ در برخی موارد شهادت زن به طور مطلق پذیرفته شده است، مانند: شهادت برای اثبات ولادت یابکارت یا عیوب جنسی زن و مرد. در برخی موارد نیز شهادت حتی یک زن، قضیه را ثابت می‌کند. 5⃣ عدالت شاهد، شرط قبول شهادت است؛ یعنی شاهد باید معیارهای صدق و اعتماد را داشته باشد و اگر زن، فاقد اعتبار و شخصیت بود، اصل شهادت از او پذیرفته نبود نه آن که در هر مورد به لحاظ مناسبت آن مورد، با طبیعت شاهد، تعداد شهود معین شود. 6⃣ از مقررات و احکام گوناگون اسلام درباره ی شهادت درمی یابیم که دو نکته در شهادت مورد توجه شارع بوده است: ❶ اول این که، شاهد باید به مورد شهادت قطع و یقین داشته باشد. ❷ دیگر این که، شهادت به انگیزه دیگری غیر ازاظهار علم و اطلاع واقعی نباشد. درشهادت نفع شخصی شاهد یا دفع ضرر از خود یا عداوت با کسی که از آن شهادت زیان می‌بیند و یا رابطه ی خادم و مخدوم و اجیر و مأجوری پذیرفته نیست. ⚖این شروط، دقت شارع را در شهادت و شهود می‌رساند تا با شهادت، حقیقتی اثبات شود نه امری باطل یا شبهه ناک. از این رو، شارع حتی در مواردی که بیم می‌رود به دلیل غلبه ی احساس و عاطفه، کسی اندکی از حق منحرف شود و تحت تأثیر موضوعاتی دیگر، شهادت باطل بدهد، تعداد شهود را افزایش داده است. 7⃣ در نهایت از همه ی این‌ها که بگذریم، آیا هیچ گاه اندیشیده ایم که شهادت حق است یا تکلیف؟ در بسیاری از موارد، منتقدان، در بررسی حقوق زن به دلیل نداشتن آگاهی کافی از احکام اسلام، «تکلیف» را با «حقوق» آمیخته اند یعنی در برخی از موارد که شارع مقدس با هدف و حمایت از زنان، تکالیفی را که موجب بروز مشکلاتی برای آنان بوده، از دوش آنان برداشته است، این رفع تکلیف را محرومیت از حق دانسته و در دفاع از حقوق زن فریاد سر داده اند. 📝شهادت از دیدگاه فقه و حقوق موضوعة، تکلیف است نه حق و در صورت اثباتِ این ادعا، اشکال‌های مربوط به عدم پذیرش شهادت زنان درمواردی از حقوق اسلام مرتفع خواهد شد. برای اثبات این مطلب، شایسته است به ویژگی تکلیف اشاره کنیم. 🔍ویژگی اصلی تکلیف عبارت است از: «آمره بودن قوانین مربوط به تکلیف» (بسیاری از ویژگی‌های تکلیف به همین ویژگی برمی گردد). 📍بدین معنی که بر خلاف «حقوق» که قانون گذار و شارع مقدس اراده ی صاحب حق را در موضوع حق دخالت داده است، در «تکلیف» به مکلف چنین اختیاری داده نشده است. از این رو، نمی تواند در موضوع تکلیف، بر خلاف آن توافق کند. 📍 امری بودن شهادتِ شهود را به دو شیوه می‌توان اثبات کرد: 🔻الف) بررسی احکام شهادت: یکی از احکام آمره بودن تکلیف این است که قابل نقل و انتقال و اسقاط به ارث نیست، بر خلاف حقوق که دست....ـ ◀️ادامه دارد....
. •••◉✿ قدرت مرتاض هندی ✿◉••• 👌قطار به طرف مقصدی که قبلاً تعیین شده بود در حرکت بود. مأمورین کنترل بلیط قطار درب کوپه‌های قطار را به آهستگی می‌زدند و مطالبه بلیط می‌نمودند. 👤در این هنگام در راهرو قطار به شخصی برخورد کردند که سر و وضع ژولیده ای داشت. از او مطالبه بلیط نمودند. او اظهار کرد که بدون بلیط سوار قطار شده. در اوّلین ایستگاه مأموران او را از قطار خارج نمودند. 🚉پس از آنکه مسافرین در ایستگاه جابه جا شدند، سوت حرکت قطار به صدا درآمد. مسافرین پیاده شده با عجله سوار قطار شدند، امّا در کمال تعجب مشاهده کردند که قطار از حرکت بازمانده است. 😳راننده آماده حرکت شد، امّا با کمال تعجب دید که حرکت نمی نماید. با اینکه قبل از آنکه قطار به ایستگاه برسد عیبی نداشت. مأمورین فنی را احضار نمود. آنها بازدید نمودند. هیچ گونه آثاری از عیب در او نیافتند. همه مأمورین در بهت و حیرت فرو رفته بودند. لوکوموتیو که هیچ گونه عیب فنی ندارد. چه دلیلی دارد که حرکت نمی کند. 🔧یکی از افراد فنی با خود گفت باید عیب را از بیرون پیدا کنیم. از قطار پیاده شد به طرف سالن ایستگاه رفت. مشاهده نمود مرد ژنده پوشی کنار دیوار بیرون سالن نشسته. با چشمان زل زده خود به طرف لوکوموتیو قطار خیره شده. او چون به اعمال خارق العاده جوکیان مرتاض هند آشنایی داشت با خود گفت اگر اشتباه نکنم قطار به حرکت درآمد. 🔥جایی که یک نفر مرتاض پس از ریاضت‌های شیطانی می‌تواند آن چنان قدرت پیدا کند که با نگاه خویش لوکوموتیوی که قدرت سه هزار اسب را دارد از قدرت بیندازد، چرا بندگان صالح خداوند متعال نتوانند از فاصله هزار کیلومتری کسالت مزمن یکی از دوستان خود را با تصرف ولایتی به اذن خدا شفا دهند، که داستان آن در رابطه با مرحوم حاج شیخ حسنعلی نخودکی بیان شد. •••●◉✿ ✿◉●•••
سید محمد صالح هاشمی 🇵🇸🇮🇷
👓 #صرفا_جهت_مطالعه ✍سلام قصددارم منظم باهم کتابی رو مطالعه داشته باشیم هرچند بیشتر مطالب بنده مست
. 👓 ✍سلام قصددارم منظم باهم کتابی رو مطالعه داشته باشیم هرچند بیشتر مطالب بنده مستقیما کپی کتابهاست ولی این موضوع رو ان شاء الله پنج شنبه ها باهم مطالعه می کنیم 📗نام کتاب: بازشناسی رسانه‌های جمعی با رویکرد سواد رسانه ای 📝نوشته:جیمز پاتر؛ مترجمان امیر یزدیان، منا نادعلی، پیام آزادی. 💡تعریف سواد رسانه ای ✍سواد رسانه ای، مجموعه ای از دیدگاه هاست؛ دیدگاه‌هایی که ما در برخوردهای رسانه ای خود به منظور تفسیر معانی پیام‌های دریافتی به طور فعالانه از آنها بهره می‌گیریم. 🔸ساختارهای دانش، دیدگاه‌های ما را شکل می‌دهند. برای ایجاد ساختارهای دانش به ابزارها و مواد اولیه، نیاز داریم. این ابزارها، مهارت‌های ما هستند. 🔹مواد اولیه چیست؟ ••••••••••••••• 🔻مواد اولیه، اطلاعاتی است که از رسانه‌ها و از دنیای واقعی دریافت می‌کنیم. استفاده فعالانه بدین معنی است که ما از پیام‌ها آگاه هستیم و آگاهانه با آنها تعامل داریم. 🔹دیدگاه چیست؟ ••••••••••••••••• ➕ اجازه دهید این را با یک قیاس نشان دهم. فرض کنید که می‌خواهید چیزهایی دربارۀ زمین بیاموزید. شما می‌توانید برجی به بلندی صد متر بسازید و تا نوک آن بالا بروید. این برج، دیدگاهی برای نگریستن به زمین برای شما فراهم می‌آورد. چنین سازه ای به شما چشم انداز خوبی می‌دهد که درختان آن را مسدود نکرده است و می‌توانید چندین مایل در هر جهت را زیر نظر داشته باشید. اگر برج شما در جنگل قرار داشته باشد، چنین نتیجه می‌گیرید که زمین با درختان پوشیده شده است. اگر برج شما در مجاورت حومۀ شهر باشد، نتیجه می‌گیرید که زمین با خانه ها، جاده‌ها و مراکز خرید پوشیده شده است. 🏛 اگر برج شما در داخل ورزشگاه نیواورلینز سوپردام قرار داشته باشد، نتیجه گیری شما کاملاً متفاوت خواهد بود. هر یک از این دیدگاه ها، بر روی زمین، مجموعه ای بسیار متفاوت از دریافت‌ها و برداشت‌ها را در اختیار شما می‌گذارد. هیچ کدام از این دیدگاه‌ها بهتر از دیگر دیدگاه‌ها نیست. 🔑کلید درک زمین، ساخت تعداد زیادی از این برج هاست، به گونه ای که برای وسعت بخشیدن به درکتان از زمین، دیدگاه‌های مختلفی در اختیار داشته باشید والبته نیاز نیست همۀ این برج‌ها صد متر ارتفاع داشته باشند. برخی از آنها باید بسیار کوتاه باشند تا بتوانید چیزی را ببینید که میان چمن‌های علفزار اتفاق می‌افتد. برج‌های دیگر باید صدها مایل دورتر از سطح زمین باشند، به گونه ای که بتوانید کروی بودن زمین و جریان‌های آب و هوایی پیرامون سیارۀ زمین را تشخیص دهید. .
. 🌼سـلـام بـرگـل نـرگـس ✋و سـلام برشماخوبان 🌤هــرجـمعـه بــا ❣ ✨تازمان ظهورحضرتش (ان شاء الله) 5⃣هر کدام ازشما که این مطلب را میخواند ۵صلوات فقط به نیت تعجیل وزودتر آمدن حضرت مهدی عج بفرستد و باز این پیام راشما منتشر نمایید 🌱حداقل جمعه با این صلواتها اعلام آمادگی ومحبت به امام زمان عج می کنیم ومرحمی برقلب داغدارشان بشویم 🎰حساب کنید چه تعدادصلوات برای آمدنش فرستاده میشود 👌هرجمعه قرار عاشقانه ما بایوسف فاطمه سلام الله علیها فراموش نشود ❣به هراندازه که امام زمان عج رادوست داری منتشرکن ☝️پس اولین نفرباش 🌱 .
سید محمد صالح هاشمی 🇵🇸🇮🇷
. 💡شبـهـات پیـرامون زنـان 4⃣قسـمـت چهارم 🔑نکته کلیدی این قسمت √{ فرق حافظه زنان ومردان } برای
. 💡شبـهـات پیـرامون زنـان 5⃣قسـمـت پنجم 🔑نکته کلیدی این قسمت √{ شهادت یک امراست... } ✍امری بودن شهادتِ شهود را به دو شیوه می‌توان اثبات کرد: ❶ الف) بررسی احکام شهادت: 🔸 یکی از احکام آمره بودن تکلیف این است که قابل نقل و انتقال و اسقاط به ارث نیست، بر خلاف حقوق که دست کم یکی از این قابلیت‌های سه گانه را دارد. 💡 به همین دلیل به اعتقاد برخی فقیهان مانند امام خمینی و آیه اللّه خویی (رحمه اللّه علیهم) «در صورتی که «حق» نه قابل اسقاط باشد و نه قابل نقل و انتقال، در واقع اطلاق حق به آن صحیح نخواهدبود مانند: حق ولایت و حضانت». ⚖ این موضوع در مسأله ی شهادت، صادق است. یعنی از دیدگاه فقه و حقوق موضوعه (اعم از حقوق ایران و دیگر کشورها)، شهادت یک وظیفه و تکلیف است نه حق؛ زیرا مشهور فقها، تحمل شهادت را در صورت دعوت «مشهود» به شهادت واجب دانسته اند و فقط تعداد کمی از فقها مانند ابن ادریس با این موضوع مخالفت کرده اند. 🔻حتی محقق حلی درباره ی وجوب کفایی ادای شهادت، ادعای نفی خلاف می‌کند. صاحب جواهر نیز ادعای اجماع منقول و محصّل کرده است، البته با این شرط که ضرر «معتدٌبه» و ناحق متوجه شاهد یا دیگران نباشد. 🔻حتی ابن ادریس که وجوب تحمل شهادت را نپذیرفته بود، ادای شهادت را واجب دانسته است و روایات متعددی نیز این مطلب را ثابت می‌کنند. 🔘 با این توضیح ها، به خوبی می‌توان دریافت که شهادت در فقه از جمله قوانین امری است و در صورت تحقق شرایط، اراده ی شاهد در آن مدخلیتی ندارد. ➕یکی دیگر از نشانه‌های آمره بودن تکلیف، آن است که نفع مادی برای مکلّف در آن، مقصود نیست. ➖در ادای شهادت نیز شاهد در ازای شهادت حق اخذ اجرت ندارد، مگر به مقدار هزینه ی حضور در محکمه. البته برخی فقیهان مانند شهیدثانی درمسالک، به همان نیز اشکال وارد کرده اند. 🔴 بنابراین، توجه اجمالی به احکام شهادت ما را به این نتیجه می‌رساند که شهادت دارای احکام و قوانینی آمره است و تکلیف است نه حق. ❷ ب) بررسی آثار شهادت: 🔸 با ملاحظه ی اجمالی آثار مدنی و کیفری ادای شهادت، نیز می‌توان دریافت که شهادت یک تکلیف است نه حق. این آثار را می‌توان در دو مرحله بررسی کرد: 1⃣ آثار پیش از ادای شهادت: احضار و جلب شهود، دو اثر حقوقی برای ادای شهادت به شمار می‌روند؛ زیرا نتیجه و اثر آمره بودن ادای شهادت هستند. مواد ۴۰۷ و ۴۰۹ قانون آیین دادرسی مدنی با صراحت، احضار شهود را در صورت صلاح دید دادگاه و درخواست یکی از طرفین دعوا، و در صورت حضور نیافتن پس از احضارِ مجدد، جلب آنان را مقرر کرده است. ⛔️ بنابراین، امتناع از ادای شهادت از نظر مقررات مدنی و کیفری، جایز نیست مگر برای زوج یا زوجه. هرچند درفقه، احضار وجلب شهود به صورت بحث صریح و مستقلی مطرح نشده است، اما با استفاده از قواعد کلی فقه می‌توان گفت که پذیرفتن چنین اجباری برای دادگاه، دست کم در دعاوی مربوط به حق اللّه و دعاوی عمومی، منبع فقهی ندارد. این مسأله به شرطی است که قاضی با توجه به شواهد و قراین، اطمینان یابد که شاهد به موضوع موردشهادت یقین داد. البته در این فرض همان گونه که فقها مطرح کرده اند قاضی نمی تواند شاهد را در ادای شهادت، به تردید افکند. 2⃣آثار پس از ادله ی شهادت: شاهد پس از ادای شهادت، با تبعات خواسته و ناخواسته ایی روبه رو است ؛ زیرا شهادت شاهد از این سه حالت خارج نیست: ① برای قاضی ثابت می‌شود که او در موضوع شهادت به دروغ متوسل شده است (شهادت زور). ② شاهد خود اقرار می‌کند که در موضوع شهادت، خلاف واقع سخن گفته است (رجوع از شهادت). ③ شهادت صحیح و مطابق با واقع ادا شده است. ◀️ادامه دارد....
💞آشنـایی قبـل ازازدواج 2⃣قسمت دوم ⁉️نگاه اسلام به آشنایی بین دختر و پسر پیش از ازدواج چیست؟ ✍در بسیاری از مواقع، شناخت شخصیت واقعی و رفتارها و ویژگی‌ها از طرف دوستان، فامیل‌ها خانواده، محیط کار و … به دست می‌آید. 🔍به همین خاطر ازدواج‌هایی که از این طریق‌ها صورت گرفته، کمتر به جدایی ختم شده است. 🌹در مورد نظر اسلام باید گفت: با توجه به اهمیت ازدواج و نقش آن در سرنوشت انسان، اسلام زوجین را به بصیرت و شناخت دقیق فرا خوانده است. هرگز اسلام راضی نیست دختر و پسر بی گدار به آب زنند و چشم بسته عمل نمایند. هر عقل سلیمی حکم می‌کند دو نفری که یک عمر با هم زندگی می‌کنند، پیش از ازدواج کاملاً یکدیگر را ببینند و با هم صحبت کنند. 📝در روایات معصومین به این مسئله توجه شده است. شخصی در زمان پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) زنی را خواستگاری کرد اما گویا او را خوب ندیده بود. 🔅حضرت فرمود: «اگر او را دیده بودی، امید سازش و تفاهم بیش تر و زندگی تان با دوام تر بود». 🔅حتی در روایتی امام صادق (علیه السلام) فرمود: «اگر کسی قصد سوء استفاده نداشته باشد، می‌تواند به گیسوان و زیبایی‌های (ظاهری) زن نگاه کند». ✅ براین اساس فقها فرموده اند: هر یک از زوجین می‌توانند بدن دیگری را با شرایط ذیل به منظور تحقیق ببینند: ❶ نگاه به قصد لذت نباشد؛ ❷ ازدواج بستگی به این نگاه باشد؛ ❸ مانعی از ازدواج این دو در میان نباشد. 👁البته بعضی از فقها نگاه را به صورت و دست‌ها منحصر کرده اند. 💠بنابراین دختر و پسر پیش از ازدواج می‌توانند به صورت غیر مستقیم از طریق نامه یا واسطه و معرّف و به صورت مستقیم به گفتگو و دیدن (با نظارت والدین و بزرگ ترها که در جریان امر قرار دارند) همدیگر را بشناسند، به شرط آن که حدود اسلامی رعایت شود. .
. «»«»«»راندن و رنجاندن مسلمان«»«»«» 🌹رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم: لَیْسَ مِنَّا مَنِ انْتَهَرَ مُسْلِماً أَوْ غَرَّهُ أَوْ مَاکَرَهُ [۱] ؛ از ما نیست کسی که مسلمانی را برنجاند، یا گول زَنَد، یا حیله گری کند. 💡توضیح: این حدیث چند فراض دارد که بعضی از آن‌ها قبلاً بیان شده است و در این جا فقط به بحث رنجاندن می‌پردازیم. 🔥یکی از گناهان در دین اسلام رنجاندن دیگران و جزءِ حقّ الناس است، که به چند طریق است ❶ . گفتاری: انسان به وسیلۀ بیان می‌تواند رنجش و ناراحتی دیگران را فراهم کند؛ مانند غیبت کردن. سخنرانی به ناحق بر ضد دیگران و کُلاً زبان می‌تواند سبب رنجش دیگران باشد که باید در جای خودش در (مبحث آفات زبان) بحث شود. برای اهمیت بحث، حدیثی بیان می‌شود. 🌺رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) می‌فرماید: لا یَسْتِقیْمُ اِیْمانُ عَبْد حتّی یَسْتَقِیْمَ قَلْبُهُ، وَلا یَسْتَقِیْمُ قَلْبُهُ حَتّی یَسْتَقِیْمَ لِسانُهُ [۲] ؛ 🔅 ایمان هیچ بنده ای درست نشود تا آن که دلش درست شود، و دلش درست نشود تا آنکه زبانش درست شود. ❷ . رفتاری: این خود به دو بخش تقسیم می‌شود؛ فردی و اجتماعی. هیچ فردی نمی تواند به وسیلۀ رفتار خود دیگران را برنجاند؛زیرا دور از سیرۀ حضرات معصومین و خلاف اخلاق پسندیده است؛ مانند این که فرزندی با رفتار ناپسند خود پدر و مادر را برنجاند. این عمل، عاقّ والدین را در بر دارد و باعث خسران دنیا و آخرت می‌شود که در جای خود بحث خواهد شد. 🔻و یا اینکه انسان با رفتار ناپسند خود موجبات رنجش رفیقش را فراهم سازد، که این هم جزء رفتارهای فردی خواهد بود. 🔻ویا این که با رفتارش رنجش برادر و خواهر خود را ایجاد نماید. مصادیق این مطلب زیاد است ودر جای خود باید بحث شود. ➕اما رفتار اجتماعی: مصادیق فراوانی در این مبحث وجود دارد که به بعضی از آنها اشاره می‌شود. ➖الف. رفتارهای سیاسی: گاهی انسان با رفتار سیاسی خود باعث رنجش افراد جامعه می‌شود که در جامعG فعلی ما این کار رواج پیدا کرده است. در مسایل سیاسی حتماً باید رعایت انصاف و عدالت را در رفتارهای خود مراعات کنیم تا حقی به گردن ما نیاید. ➖ب. رفتارهای فرهنگی: گاهی انسان با این نوع رفتار دیگران را می‌آزارد؛ مانند بعضی از مسایلی که در امور فرهنگی پیش می‌آید که مورد مقبول متشرعین جامعه نیست و زمینۀ رنجش آنان را پدید می‌آورَد. ➖ج. رفتارهای خبری: گاهی یک خبر نادرست و تشنجزا باعث رنجش عده ای می‌شود، که این نیز یک گناهی بزرگ است. ➖ح. رفتارهای اقتصادی: گاهی انسان با رفتار اقتصادی خود مانند احتکار و دیگر مفاسد اقثصادی باعث رنجش افراد جامعه می‌گردد. ➖و. رفتارهای نظامی: گاهی فرمانده یک تیپ یا گردان رفتاری ناشایست و غیر شرعی در برابر سربازان انجام می‌دهد که باعث رنجش سربازان یک پادگان و حتّی یک جامعه ای می‌شود. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📝مـنـــابع [۱]: مستدرک الوسائل  ، ج ۹ ، ص ۸۰ ، باب تحریم المکر و الحسد و الغش. [۲]: بحار الأنوار ار، ج ۶۸، ص  ۲۷۴. . «»«»«»«» «»«»«»«» .