عید آمد و عید آمد
وان بخت سعید آمد
برگیر و دهل میزن
کان ماه پدید آمد
#مولانا
🍃🍃🍃
میلادپیامبراکرم (ص) و امام صادق (ع) را به همراهان عشق تبریک و تهنیت عرض مینماییم
@TAMASHAGAH
🌱🌱🌱
شریعت گفتار من
و طریقت کردار من
و حقیقت "احوال من" است....
حضرت محمد(ص)
مستدرک الوسائل
@TAMASHAGAH
کار شاقی نکردهام،
فقط به زانو در نیامدم
فقط تاریکی را...
از تکلمِ بیهودگی باز داشتهام.
دشوار نیست
شما هم بگویید #نور!
بگویید #امید!
بگویید #عشق!
#آدمی چیزی شبیه بوی خوشِ #باران است.
#سیدعلی_صالحی
@TAMASHAGAH
📚 #کتاب چهل قانون عشق
#الیف شافاک
به دنبال جهنم و بهشت در آخرت نباش، هر دو همین اکنون موجودند.
هر زمان که بتوانیم کسی را بی چشمداشت و بیمعادله دوست بداریم، در بهشتیم و هر زمان که آلوده به حسادت و نفرت و کینه شویم، در اصل به جهنم سرنگون شدهایم.
@TAMASHAGAH
از آنجا كه ايمان به روح وابسته است و تكامل روح حدى ندارد لذا ايمان هم كه عالىترين وسيلۀ تكامل روحى است داراى مراتب و درجات متعددى است.
براى بيان مراتب ايمان،مىتوان به سه مفهوم شريعت،طريقت و حقيقت اشاره كرد.اكثر متصوفه و عرفا به اين سه مفهوم قايل هستند و اين خود گوياى مراتب مختلف ايمان است.مولوى در ديباچۀ دفتر پنجم صراحتا اين سه مفهوم را از يكديگر تفكيك كرده است و با مثالهاى متعدد به تفهيم آن مىپردازد.وى مىگويد:شريعت،هم چون شمع است كه راه مىنمايد و بىآنكه شمع به دست آورى راه رفته نشود و چون در راه آمدى،آن رفتن تو طريقت است و چون رسيدى به مقصود،آن حقيقت است،و در ادامه شريعت را هم چون آموختن علم كيميا،از استاد،و طريقت را استعمال داروها و ماليدن مس در كيميا و حقيقت را زر شدن مس مىداند.
برخى نيز گفتهاند شريعت،عبادت او،طريقت،راه يافتن به حضور او و حقيقت مشاهدۀ اوست بدين معنا كه غايت و غرض اصلى عبادات و رياضات و اعمال و افعال شريعت و طريقت نيز،تحصيل حقيقت است و حاصل و نتيجۀ مرتبۀ اول را،علم اليقين، و مرتبۀ دوم را عين اليقين و مرتبۀ سوم را،حق اليقين مىدانند.
در اين مورد سخن بسيار گفته شده است اما اين مقاله بيش از اين،مجال بررسى آن را ندارد.ليكن قدر متيقنى كه از اين اصطلاحات برمىآيد اين است كه روح مؤمن در هر مرتبه از سير تكاملى خود،از درك و شهود خاصى برخوردار است كه در هر مرحله،از مرحلۀ پيشين،اين شهود روشنتر و شفافتر است.
يكى از تعابيرى كه مولوى براى ايمان حقيقى و مراتب عاليۀ ايمان به كار مىبرد، مقام عشق الهى است.وى،حيات و هستى جميع موجودات را قائم به عشق مىداند و معتقد است كه جذبۀ عشق و كشش عاشقى در سراسر عوالم وجود جارى و سارى است و همين جاذبه است كه عالم هستى را زنده و برپا نگاه داشته و سلسلۀ موجودات را به هم پيوسته است.
بنگر این کشتی خلقان غرق عشق
اژدهایی گشت گویی حلق عشق
اژدهایی ناپدید دلربا
عقل همچون کوه را او کهربا
عقل هر عطار کاگه شد ازو
طبلهها را ریخت اندر آب جو
رو کزین جو برنیایی تا ابد
لم یکن حقا له کفوا احد
ای مزور چشم بگشای و ببین
چند گویی میندانم آن و این
از وبای زرق و محرومی بر آ
در جهان حی و قیومی در آ
تا نمیبینم همیبینم شود
وین ندانمهات میدانم بود
#مولانای جان/مثنوی شریف
@TAMASHAGAH
بگو ای شَمسِ تبریزی،از آن میْهایِ پاییزی
به خود در ساغَرَم ریزی، نفرمایی غُلامی را
#مولانای جان
🍁🍂🍁
پاییز فصلی است پر از اتفاقات شگفت انگیز ...
@TAMASHAGAH
با اينهمه ديوانگىام چندين عاقلان را
در كوزه كردهام
با اينهمه بى خبرىام
با خبران را زير بغل گرفتهام
در اندرون من بشارتى بود
گويى مىپريدمى بر زمين نيستمى.
#شمس تبریزی
@TAMASHAGAH
گاه به تعبیرِ مولانا از سوی خداوند رحمتی بر انسان نازل میشود که برای آن هیچ طلب و جهدی نکرده است.
این نوع رحمت بسیار با ارزشتر از رحمتی است که انسان خود از خداوند درخواست کرده و پاسخ گرفته باشد. اینکه انسان در ازای کاری یا به تعبیرِ مولانا خدمتی نسبت به خداوند، چشمداشتِ پاداشی داشته باشد چندان باارزش نیست.
داد و ستد و تاجرمسلک بودن با خداوند پایینترین نوعِ رابطه با اوست.
بندهٔ حقیقی اگر خدمتی هم میکند باید به نیّتِ قُربِ به حق باشد و نه برای بازگشتِ رحمت و کَرَمی که از پروردگار انتظار دارد.
به تعبیرِ #مولانای جان خوشا وقتی که رحمتی از سوی خداوند بدون خدمتی از سوی بنده نازل شود.
رحمتی، بیعلّتی، بیخدمتی
آید از دریا، مبارکْ ساعتی
#مولانای جان
@TAMASHAGAH
13.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💡ابلاغ حضرت محمد (ص)
در بیان استاد ابراهیمی دینانی
@TAMASHAGAH
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حضرت پاییز 🍁🍂
@TAMASHAGAH