تماشاگه راز
لطفم کنی گلشن شوم قهرم کنی گلخن شوم گه جان شوم گه تن شوم ای مونس دیرینهام خواهیبخوان خواهیبران
از بیان حال خودوشمس صحبت میکنه
وشعر سعدی را بیاد میاورد...
گلی خوشبو رسد بدستم بدو گفتم که مشکی یا عبیری که از بوی دلاویز تومستم
کمال همنشین درمن اثر کرد وگرنه من همان خاکم که هستم
قلب من پذیرای همه صورت هاست !
قلب من چراگاهی است ، برای غزالان وحشی ...
و صومعه ای است ، برای راهبان ترسا ... و معبدی است برای بت پرستان ...
و کعبه ای است ، برای حاجیان ...
قلب من الواح مقدس تورات است ...
و کتاب آسمانی قرآن ...
دین من عشق ؛ است و مرکب عشق ؛ مرا به هر کجا خواهد سوق می دهد ...
و این است ایمان و مذهب من !
#محی الدین ابن عربی
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
باران، بر جسم میبارد؛ اما روح را میشوید.
غریب است واقعاً .
باران چیزی جز قطرههای آب نیست؛
اما باریدن آن بر سر انسانِ اهل عشق،
کم از بارش شیرینترین رویا و خواب نیست.
باران، مثل چوبک خوب، بلور مکدر شدهی دل را برق میاندازد.
#نادر_ابراهیمی
#بر جاده های آبی سرخ
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
🕯 یادت رفت
از عدم آمدیم، می خواستیم به ابد برویم
در فاصله عدم و ابد قرار بود که انسان شویم
اما نشدیم چون یادمان رفت
بیا
می خواهم چیزی را به یادت بیاورم
قرارت را
انسان شدن را...
✍️#عرفان_نظرآهاری
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
✨به نام خداوند بخشاینده بخشایشگر✨
جهان به امر حق از آن ذاتِ نهانِ لایزالش، ظهور یافت
یعنی آنچه که جهان هستی نام دارد ظهوری از حقیقتِ ذاتِ الهی است که به خواست و امرِ خداوند باریتعالی، نمود یافته است
و از آنجا که هر آنچه که هست از انبساطِ همان اولین تجلیِ الهی ایجاد شده، پس همه چیزی در هستی از آن نقطه ی آغازینِ بودن (همان اولین تجلی) پدیدار گشت
و در واقع آن نقطه ی آغازینِ هستی، همه ی هستی را در خود مجموع دارد
و در حقیقت چشمه ایست که حقیقتِ نهان الهی، از آن می جوشد و نقشی از بودن را به عالمِ هستی میزند
و آن نقطه آغازِ بودن، آن چشمه ای که هستی تحتِ آن ظهور یافته و همه چیزی را در خود دارد، حقیقتِ وجودی محمد مصطفی می باشد که جهان را در خود دارد و در هیئت انسانی در این عالمِ خاکی ظهور یافت تا بودن و هست شدن را مطابق با امر الهی گسترده سازد
آن وجود مبارک، که به صورت رسولی با هیئت انسانی در این عالم ظهور یافت، همان حقیقت اولیه هستی بود که از ذات نهانِ حق بر آمد و در انبساطی هستی را متجلی نمود
او (احمد) الفِ امر است، (امرِ الهی) به بودن؛ که به حمدی، (ا+حمد) جهان را منبسط نمود
و این چنین است که او(احمد) دارنده ی عبای وحدت است چرا که همه چیزی در این عالمِ کثرت (دنیا) تحتِ عبای وجودی اوست
و چنین است که او چشم حق است و محل ظهورِ حقیقتِ الهی از آن ذات نهانی به این بودنِ ظاهری، در عالمی که هستی نام دارد
و علی که آیینه ی احمد است مردمک چشمِ اوست، چرا که حقیقت از منظر وجودی ایشان و از روزن چشمشان بر عالم خاک فرو ریخته و انبساطِ نور در این عالم ظلمانی را وسعت بخشیده
و از آن جا که هستی ظاهری دارد و باطنی، میتوان گفت که آن باطنِ الهی، که روح یکپارچه ی هستی در آن جاری است از مردمکِ چشمِ ایشان به عالم ظاهر ، ورود میکند
علی را نقطه بای بسم الله می گویند چرا که "ب" اول حرف کتاب قرآن کریم می باشد که نشان از عرش الهی دارد و نقطه آن، تجسمی از اولین تجلیِ الهی به زیر عرش ،پس از آن امرِ الهی به بودن، (کُنّ) میباشد
یعنی نقطه "ب" اولین تجلی الهی است که ظهور یافته و تمامیت هستی را در خود دارد،
پس همان مردمکی است که حقیقت از آن متجلی شده و منبسط گشته و هستی را تا بینهایتی همیشگی گسترده می سازد؛
بائی(ب) که اسمِ الله را همراه دارد (بسم الله...)
الله ی که مجموعه اسماء الهی در آن واقع است و حقیقت هستی را وصف میکند و مجسم میسازد ،
در بخشایشی که عام است (الرحمن) و در برگیرنده تمام هستیست
و مختوم به بخشایشی است که خاصّ است(الرّحیم) و فروشونده به هر ذره یِ هستی،
و ما را که برآمده از آن حقیقتِ لایزالِ نهانی هستیم استعدادی هست که بدان امکانِ اتصال به "مجموعه ی روحِ هستی" فراهم میشود
پس می باید (چنان که هدایت می شویم) از پراکندگی و افتراق بپرهیزیم و به وحدت و یکپارچگی با کل هستی، بکوشیم
تا حقیقت را از مردمک چشم ولیّ خدا دیده و دریابیم
به امید آن که مظهر حق شویم و چشمِ خدا باشیم در این عالم افتراق.
آمین یا رب العالمین 🙏
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
🌹
✅ بسم اللّه الرّحمن الرّحیم
هست کلیدِ درِ گنجِ حکیم
#مخزن_الاسرار_نظامی
🔆توضیحات :
حکیم : از نام های خداوند و اشاره به حکیم نظامی(شاعر)
گنج حکیم : سخن باارزش ،
اشاره به قرآن کریم و همچنین مخزن الاسرار نظامی(اثر شاعر)
تعبیر " گنج حکیم " و "کلید" مأخوذ است از حدیث:
«ان لله کنوزا تحت العرش مفاتيحها السنه الشعرا» :
خداوند در زیر عرش گنجهایی دارد که کلید آنها زبان شاعران است.
نظامی در سرودن این بیت نظری هم به حدیث:
«كلّ امر ذی بال لم يبدأ فيه به بسم الله فهو ابتر،
هر كاری كه با نام خدا شروع نشود ابتر است»داشته است.
گاهی برخی برای تطبیق وزن، خواندن عادی مصراع اول بیت را
تغییر میدهند که این کار ضرورتی ندارد.
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
🌹