eitaa logo
طلبه‌تراز | فرهنگ‌ورسانه
382 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
648 ویدیو
61 فایل
┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ بحث #فرهنگ است، بحث ذهن است، بحث قوّه درّاکهٔ انسانی است؛ بحث سازندگی شخصیت انسان هاست و خلاصه بحث #دل است. «رهبر معظم انقلاب_۱۳۷۵٫۰۲٫۳۱» 👤 خادم کانال ===== @k_alavi313 👁️‍🗨️ خادم تبادل ===== @Tabadol_VA
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 فرهنگ تجمل‌گرایی بر تولیدات تلویزیونی حاکم شده است ◻️ سعید مستغاثی کارشناس رسانه در گفت‌وگو باحوزه: متاسفانه در تولیدات تلویزیونی سبک زندگی ایرانی – اسلامی جایی ندارد و فرهنگ غربی بر آثار مستولی شده است. ◻️ تجملگرایی حاکم بر سیما تنها به پیام‌های بازرگانی خلاصه نمی‌شود بلکه به دیگر بخش‌ها از جمله مسابقات تلویزیونی هم تعمیم پیدا کرده است. نمود دیگر تجملگرایی و سبک زندگی غربی را در برنامه‌های آشپزی سیما هم می‌توان دید. در بسیاری از کارهای نمایشی آن چیزی که از خانواده می‌بینیم تصویرگر یک خانواده ایرانی اسلامی نیست! ◻️ در سریال‌های تلویزیون دقت کنید. عموماً در خانواده‌ها یا اختلاف وجود دارد یا اینکه یک طرف از والدین وجود ندارند. ریشه تمامی این انحرافات در تهاجم فرهنگی غرب نمود پیدا می‌کند و متاسفانه فکری هم برای برطرف کردن آن نمی شود و اگر این وضعیت ادامه پیدا کند نباید چندان به کارکرد رسانه ملی امیدوار بود. ◻️ حضرت امام (ره) تاکیدات فراوانی روی فرهنگ سازی تلویزیونی داشتند. مقام معظم رهبری هم تاکید کردند رسانه ملی پایگاه مبارزه با تهاجم فرهنگی باشد برای همین تا دیر نشده باید یک همت جدی صورت گیرد تا جلوی بسیاری از مسائل در تولیدات تلویزیون گرفته شود. 📍متن خبر: https://hawzahnews.com/xbJfF 🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
طلبه‌تراز | فرهنگ‌ورسانه
🔵 مسئولیت مضاعف جایگاه معنوی والا 🔻 ادامه بیانات اخلاق آیت‌الله مظاهری مثلاً امام صادق«سلام‌الله‌ع
🔵 مسئولیت مضاعف جایگاه معنوی والا 🔻 ادامه بیانات اخلاق آیت‌الله مظاهری 🔸اگر عموم مردم از همدیگر چیزی بخواهند یا سفارش یکدیگر را نزد افراد صاحب قدرت یا صاحب نفوذ بکنند، اشکالی ندارد، بعضی اوقات واجب هم هست. امّا خواص نمی‌توانند به کسی رو بزنند، طلبه‌ها نباید از غیر خدا چیزی بخواهند. نباید با رفتارهای عامیانه شخصیّت خود را زیر سؤال ببرند. این مسأله، علاوه بر تأکید و ارشادی که در تعالیم قرآن و عترت دارد، یک امر عقلی است. عقل انسان به خوبی حکم می‌کند که حساب خواص، غیر از سایر مردم است. آن دفتری که برای خواص باز کرده‌اند، غیر از دفتری است که برای عموم مردم باز کرده‌اند. خیلی چیزها برای عموم مردم حلال است، اشکال هم ندارد، امّا وقتی می‌رسد به طلبه‌ها حرام می‌شود، برای اینکه ضرر نوعی در آن است و ممکن است موجب وهن دین یا ننگ برای اسلام و تشیّع شود. اینکه امام صادق«سلام‌الله‌علیه» می‌فرمایند: «وَ کُونُوا دُعَاةً إِلَی أَنْفُسِکُمْ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُمْ‏ وَ کُونُوا زَیْناً وَ لَا تَکُونُوا شَیْناً» [الکافی، ج ۲، ص ۷۷]؛ مؤید همین مطلب است. متاسفانه برخی از خواص، روحانیّون و افراد تأثیرگذار، به جای رفتار محتاطانه، خود را رها کرده‌اند و هر رفتاری از مردم عادی سر می‌زند، مرتکب می‌شوند. همه باید مراقب باشند. گاهی تنبیه معنوی در انتظار این‌گونه افراد است. مثلاً بعد از سال‌ها عبادت، منحرف می‌شوند. حال انحرافی پیدا می‌کنند و در اثر آن راحت غیبت می‌کنند، پشت سر مراجع هم غیبت می‌کنند و گاهی این گناهان بزرگ را مباح و حتی واجب می‌شمرند. همۀ تنبیه‌ها و گوشمالی‌ها که مثل هشت سال زندان حضرت یوسف نیست! بعضی اوقات خداوند فقر می‌دهد، خیلی بد است، بلاست. گاهی فقر نمی‌دهد، امّا توفیق نماز شب را می‌گیرد، دلی که برای نماز شب داشته است را از دست می‌دهد. چه بلایی بالاتر از این می‌توانید سراغ بگیرید؟ مشهور است که حضرت موسی«سلام‌الله‌علیه» برای مناجات می‌رفت. شخصی با پررویی گفت: به خدایت بگو چقدر معصیت کنم و تو من را عقاب نکنی!؟ حضرت موسی«سلام‌الله‌علیه» رفت مناجات کرد و در حال برگشت، خطاب شد چرا پیام بنده‌ام را نمی‌دهی؟ گفت: خدایا می‌دانی چه غلطی کرد، خجالت می‌کشم بگویم. فرمود: به بنده‌ام بگو بالاترین عقاب را به تو داده‌ام و متوجه نیستی! شیرینی مناجاتم را از دلت برده‌ام. 🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖 وَ الْعَصْرِ * إِنَ‌ الْإِنْسَانَ‌ لَفِي‌ خُسْرٍ * إِلاَّ الَّذِينَ‌ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ‌ وَ تَوَاصَوْا بِالْحَقِ‌ وَ تَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ سوگند به عصر * که انسانها همه در زیانند * مگر کسانی که ایمان آورده و اعمال صالح انجام داده‌اند، و یکدیگر را به حق سفارش کرده و یکدیگر را به شکیبایی توصیه نموده‌اند. ▪️سوره عصر آیه ۱ - ۳ 🔘 امام صادق علیه السلام در تفسیر این آیات فرمودند: منظور از "عصر" عصر خروج حضرت قائم است. منظور از انسانهایی که در زیانند دشمنان ما هستند... و منظور از "توصیه به صبر" یعنی صبر در دوران فترت (غیبت امام). 📚 كمال الدين، ج۲، ص۶۵۶ 🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
💠 آیه آیه ذکر 💌 قبل از درخواست (دعای) جدید از خدا، از نعمت‌های قبلی نامی ببرید و از او تشکّر کنید. خَلَقَنِی، یَهْدِینِ و ... 📚استاد قرائتی - آیه ۸۳ سوره شعراء 🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
🌀 نماز؛ سرچشمه جوشان 🔻رهبر معظم انقلاب: 🔸مردم‌ ما و جامعه‌ی‌ ما، و بخصوص‌ جوانان‌ ما که‌ اکنون‌ بار امانت‌ سنگینی‌ را بر دوش ‌گرفته‌اند باید نماز را منبع‌ قدرتی‌ لایزال‌ بدانند و در برابر جبهه‌ی‌ فساد وبی‌عدالتی‌ و کجروی‌ که‌ امروز بشریت‌ را تهدید می‌کند، از نماز و یاد خدا نیروبگیرند. میدان‌ مبارزه‌یی‌ که‌ امروز پیش‌ روی‌ ماست‌، ما را به‌ تکیه‌گاه ‌مستحکم‌ ذکر خدا و امید و اعتماد به‌ او، بیش‌ از همیشه‌ و بیش‌ از همه،‌ محتاج ‌می‌سازد، و نماز آن‌ سرچشمه‌ی‌ جوشانی‌ است‌ که‌ این‌ امید و اعتماد و قدرت ‌معنوی‌ را به‌ ما می‌بخشد. 🔺پیام به اولین اجلاس سالیانه‌ی اقامه‌ی نماز در مشهد مقدس‌ - ۱۳۷۰/۰۷/۱۶ 🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 رهبر انقلاب: امروز جوانهای ما بایستی، هم سلامت جسمی، و هم سلامت معنوی، و هم سلامت فکری را با هم داشته باشند و برای خودشان نگه دارند. سلامت جسمی را با ورزش و با تغذیه‌ی مناسب؛ سلامت معنوی و قلبی را هم با توجّه به خدا، با نماز، با دعا، با توسّل، با یاد شهدا؛ سلامت فکری را هم با کتاب‌خوانی تأمین کنید. 🔺۱۳۹۵/۰۹/۲۳ 🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
طلبه‌تراز | فرهنگ‌ورسانه
🔵 مسئولیت مضاعف جایگاه معنوی والا 🔻 ادامه بیانات اخلاق آیت‌الله مظاهری 🔸اگر عموم مردم از همدیگر چی
🔵 مسئولیت مضاعف جایگاه معنوی والا 🔻 ادامه بیانات اخلاق آیت‌الله مظاهری بعضی اوقات اتفاق می‌افتد که در حین صحبت یا سخنرانی، جمله‌ای گفته می‌شود و در اثر آن جمله، معنویت از گوینده سلب می‌گردد. این بلا، خیلی بدتر از فقر است، خیلی سخت‌تر از فلج ‌شدن است. از این جهت همه و به خصوص افراد شاخص و تأثیرگذار باید مراقب رفتار و گفتارشان باشند، باید در حرف ‌زدن، در زندگی و در رفت و آمد و معاشرت خود محتاط باشند. نمونۀ قرآنی دیگر این موضوع، در داستان حضرت آدم«سلام‌الله‌علیه» آمده است. حضرت آدم چه کرده بود که قرآن می‌فرماید: «وَ عَصی‏ آدَمُ رَبَّهُ فَغَوی‏» [طه، ۱۲۱]؛ سقوط کرد و از بهشت به زمین فرستاده شد. حتی قرآن می‌فرماید: «اهْبِطُوا بَعْضُکُمْ لِبَعْضٍ عَدُو» [البقره، ۳۶]؛ یعنی آدم و حوا را باشیطان به بیرون از بهشت راند و گفت: هر سه بروید. چه کرده بود؟ چرا چنین شد؟ برای اینکه حضرت آدم نباید کارش برسد به اینجا که فریب شیطان را بخورد. کار او گناه نبود، معصوم بود، ولی به مقام شامخ او نمی‌خورد و از او انتظار نمی‌رفت که چنین کند. خدا هم او را گوشمالی داد. هر که در این بزم مقرّب‌تر است جام بلا بیشترش می‌دهند گاهی یک طلبه با یک حرکت ناشایست، با یک گفتار یا رفتار ناپسند که به او و جایگاهش نمی‌خورد، سقوط می‌کند و دیگر از طلبگی لذّت نمی‌برد، العیاذ بالله اسمش از تومار امام زمان«ارواحنافداه» خط می‌خورد. اگر طلبه به جهنّم هم برود، این ‌قدر دردناک نیست که نامش از دفتر امام زمان«ارواحنافداه» حذف شود و به او بگویند: تو دیگر طلبه نیستی! در آخرت و در محاسبۀ اعمال در قیامت نیز حساب خواص با حساب عوام تفاوت دارد. عموم مردم کارهایی می‌کنند، رفتارهایی هرچند ناپسند و زشت نیز از آنان سر می‌زند، امّا اگر معاند و لجوج نباشند، اگر مقصّر نباشند، جهنّم نمی‌روند، ممکن است بهشت نیز نروند، ولی بالأخره در آخرت مثل این دنیا در رفاهند. خدا بابا طاهر را بیامرزد، جملات خیلی خوبی دارد. از جمله می‌گوید: خداوندا به حق هشت و چارت ز ما بگذر شتر دیدی ندیدی حتی در روایت داریم که اکثر اهل بهشت، افراد ساده، جاهل و عموم مردم هستند: «إِنَّ أَکْثَرَ أَهْلِ‏ الْجَنَّةِ الْبُلْه‏»[عوالی اللئالی، ج ۱، ص ۷۱]. امّا با خواص و با افرادی که در جامعه روی آنها حساب می‌شود، این‌چنین معامله نمی‌شود. امام صادق«سلام‌الله‌علیه» می‌فرمایند: هفتاد گناه از جاهل آمرزیده می‌شود، قبل از آنکه یک گناه از عالم آمرزیده بشود: «یُغْفَرُ لِلْجَاهِلِ سَبْعُونَ ذَنْباً قَبْلَ أَنْ یُغْفَرَ لِلْعَالِمِ ذَنْبٌ وَاحِدٌ» [الکافی، ج‏۱، ص۴۷] هرچه مقام معنوی انسان بالاتر باشد، مسئولیّت او سنگین تر است. همان‌طور که بارها متذکر شده‌ایم، مقام طلبگی، مقام تبلیغ دین است و تبلیغ دین، رسالت انبیاء الهی است. پس روحانیّت، دنباله‌رو حرکت انبیاء در تبلیغ دین هستند. این جایگاه، جایگاه کمی نیست و به همین اندازه که والاست، مسئولیّت‌آور است. صد و بیست‌ و چهار هزار پیغمبر خدا که همه اولوالعزم یا صاحب کتاب نبودند، اکثر ایشان نبیّ تبلیغی بودند و دین پیامبرانی مانند حضرت ابراهیم«سلام‌الله‌علیه» و حضرت موسی«سلام‌الله‌علیه» را تبلیغ می‌کردند. امروزه روحانیّت، همین جایگاه را در تبلیغ دین اسلام دارد؛ لذا جایگاه روحانیّت، جایگاه والایی است. در روایات داریم که علمای اسلام، افضل یا دست کم مانند پیامبران بنی اسرائیل هستند: «عُلَمَاءُ أُمَّتِی‏ کَأَنْبِیَاءِ بَنِی‏ إِسْرَائِیل‏»[عوالی اللئالی، ج ۴، ص ۷۷]. همچنین در روایات می‌خوانیم: «إِنَّ الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الْأَنْبِیَاءِ»[الکافی، ج ۱، ص ۳۲]؛ عالمان دین، ورثۀ پیامبران هستند. امّا باید توجه شود که به هر اندازه‌ای که یک طلبه یا یک روحانی، مقام معنوی دارد، مسئولیت او سنگین است و باید قدر خود را بداند، باید به خوبی در شناخت وظیفه و انجام وظیفه کوشا باشد و بالأخره باید شخصیّت و ابهّت خود را حفظ کند و علاوه بر اجتناب جدی از گناه، از اعمال مباح که با شأن او سازگاری ندارد، بپرهیزد. بارها گفته‌ام که استاد بزرگوار ما آیت‌الله بروجردی«رحمت‌الله‌علیه» می‌فرمودند: به‌دست‌آوردن شخصیّت لازم نیست، امّا از دست ‌دادن شخصیّت حرام است. همه باید مراقب حفظ شخصیّت خود باشند، به‌خصوص خواص جامعه و به‌ویژه طلاب علوم دینی لازم است با عصای احتیاط حرکت کنند تا سرمشق جامعه باشند. همۀ مسلمانان باید سرمشق و اسوه برای جامعۀ بشریت باشند و پیروان سایر ادیان و نیز پیروان سایر مذاهب اسلامی، از آنها الگو بگیرند. قرآن کریم از ما می‌خواهد که چنین باشیم. می‌فرماید: «وَ کَذلِکَ جَعَلْناکُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَکُونُوا شُهَداءَ عَلَی النَّاسِ» [البقره، ۱۴۳] 🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 شهید آوینی 🔺چقدر عمیقا به مرگ اعتقاد داره 🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
👅 چهل گناه زبان 👅 ۱⚠️خبری را ندانسته گفتن ۲⚠️عیبجوئی از دیگران ۳⚠️مسخره کردن ۴⚠️تهمت زدن ۵⚠️فاش کردن اسرار مردم ۶⚠️رنجاندن مومن ۷⚠️سرزنش بیجا ۸⚠️دروغ گفتن ۹⚠️وعده دروغ ۱۰⚠️قسم دروغ ۱۱⚠️شهادت ناحق ۱۲⚠️تحریف مسائل دینی ۱۳⚠️حکم ناحق ۱۴⚠️لعنت کردن مردم ۱۵⚠️طعنه زدن ۱۶⚠️دائم لسان ۱۷⚠️امر به منکر ۱۸⚠️نهی از معروف ۱۹⚠️بد خلقی ۲۰⚠️تصدیق کفر و شرک ۲۱⚠️غیبت کردن ۲۲⚠️شایعه پراکنی ۲۳⚠️به نام بد صدا زدن ۲۴⚠️تملق و چاپلوسی ۲۵⚠️با مکر وحیله سخن گفتن ۲۶⚠️مزاح زیاد ۲۷⚠️زخم زبان زدن ۲۸⚠️آبرو ریزی ۲۹⚠️کبر در گفتار ۳۰⚠️ادای صدای کسی را در آوردن ۳۱⚠️بدعت در دین ۳۲⚠️اظهار بخل وحسد ۳۳⚠️بد زبانی در معاشرت ۳۴⚠️خشونت در گفتار ۳۵⚠️فحش ونا سزا گفتن ۳۶⚠️سخن چینی کردن ۳۷⚠️نا امید کردن ۳۸⚠️شوخی با نا محرم ۳۹⚠️ریا در گفتار ۴۰⚠️فریاد زدن بیجا *اللهم عجل لولیک الفرج* 🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
مسئولیّت مضاعف جایگاه معنوی والا - آیت الله مظاهری.pdf
207.9K
🌀 مجموعه پست هایی که از بیانات آیت الله مظاهری در هفته گذشته راجع به روایتی از امام صادق «سلام‌الله‌علیه» در مورد توجه و عمل به این روایت برای خواص جامعه، به‌خصوص برای روحانیّت و طلاب علوم دینی، ارائه شد را می توانید در این👆 پرونده مطالعه بفرمایید. 🔻 لینک برگه های ارائه شده در کانال 👇 1️⃣ 2️⃣ 3️⃣ 4️⃣ 🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 لحظه لحظه در عبادت 🔹امیر المومنین علی علیه‌السلام: پوشیده و محفوظ داشتن زن مایه آسایش بیشتر و دوام زیبایی اوست. 🔺غرر الحکم - ۵۸۲۰ 🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
🌀 محتاج بلکه محتاج تر 🔻رهبر معظم انقلاب: 🔹نماز با حضور و باتوجه‌، نمازی‌ که‌ از یاد و ذکر سرشار است‌، نمازی‌ که‌ آدمی‌ در آن‌ با خدای‌ خود سخن‌ می‌گوید و به‌ او دل ‌می‌سپارد. نمازی‌ که‌ والاترین‌ معارف‌ اسلام‌ را پیوسته‌ به‌ انسان‌ می‌آموزد،چنین‌ نمازی‌ انسان‌ را از پوچی‌ و بی‌هدفی‌ و ضعف‌ می‌رهاند و افق‌ زندگی‌ را در چشمش‌ روشن‌ می‌سازد و به‌ او همت‌ و اراده‌ و هدف‌ می‌بخشد و دل‌ او را از میل‌ به‌ کجروی‌ و گناه‌ و پستی‌ نجات‌ می‌دهد. از این‌ روست‌ که‌ نماز در همه‌ی‌حالات‌، حتی‌ در میدان‌ نبرد و سخت‌ترین‌ آزمایشهای‌ زندگی‌، اولویت‌ خود را از دست‌ نمی‌دهد. انسان‌ همیشه‌ به‌ نماز، محتاج‌ است‌، و در عرصه‌های‌ خطر،محتاج تر. 🔺پیام به اولین اجلاس سالیانه‌ی اقامه‌ی نماز در مشهد مقدس‌ - ۱۳۷۰/۰۷/۱۶ 🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
✳️نیل به نتیجۀ مطلوب، تنها از راه مستقیم و متعارف 🔰بررسی حدیث دیگری با استفاده از بیانات اخلاقی آیت الله مظاهری از امام حسین«سلام‌الله‌علیه» روایات کمی به دست ما رسیده است، امّا روایات ایشان از لطافت خاصّی برخوردار است. مرحوم کلینی«رحمت‌الله‌علیه» در کتاب شریف اصول کافی آورده است که مردی در نامه به امام حسین«سلام‌الله‌علیه» نوشت: «عِظْنِی بِحَرْفَیْن»؛ دو کلمه مرا نصیحت کنید. به عبارت دیگر از آن حضرت تقاضا کرد که سرمشق مختصری برای زندگی به او بدهند. امام‌حسین«سلام‌الله‌علیه» در پاسخ به او نوشتند: «مَنْ‏ حَاوَلَ‏ أَمْراً بِمَعْصِیَةِ اللَّهِ کَانَ أَفْوَتَ لِمَا یَرْجُو وَ أَسْرَعَ لِمَجِی‏ءِ مَا یَحْذَرُ» [الکافی، ج ۲، ص ۳۷۳] این حدیث در کتاب تحف العقول نیز با همین محتوا و با الفاظی مشابه آمده است: «مَنْ‏ حَاوَلَ‏ أَمْراً بِمَعْصِیَةِ اللَّهِ کَانَ أَفْوَتَ لِمَا یَرْجُو وَ أَسْرَعَ لِمَا یَحْذَر» [تحف العقول، ص۲۴۸]. معنای سخن نورانی امام‌حسین «سلام‌ الله‌ علیه» این است که اگر کسی بخواهد از راه گناه به جایی برسد، حتماً به مقصود خود نمی‌رسد، بلکه با شتاب به سوی ضدّ مطلوب می‌رود و آنچه از آن می‌ترسیده، به سرش خواهد آمد. مثلاً از راه گناه به دنبال کسب سعادت بوده، شقاوت نصیب او می‌شود؛ از فقر و فلاکت می‌ترسیده است، چون از راه نافرمانی خدا، راه را پیموده، همان فقر و فلاکت به سرش خواهد آمد. خلاصه، آنچه بدان امید داشته است، فوت می‌شود و دوان ‌دوان به سمت آنچه از آن واهمه داشته، می‌شتابد. به تجربه نیز اثبات شده که چنین است. اگر کسی خوشبختی خودش را در گناه ببیند، یعنی از راه گناه بخواهد آیندۀ خود یا فرزندانش را تأمین کند، فقیر می‌شود؛ بخواهد به ثروت یا ریاستی دست یابد، شهرت و جاه و مقامی پیدا کند، به ذلّت منتهی می‌گردد؛ اگر به دنبال کسب آبرو باشد، بی‌آبرو می‌شود، حتی اگر کسی تمایل به عاقبت‌به‌خیری داشته باشد و از راه معصیت برود، عاقبت او ‌شر خواهد شد. بالأخره هرکس هر هدفی داشته باشد و راه او راه گناه، راه دروغ و راه کارشکنی برای مردم باشد و بی‌واهمه، از راه شیطان جلو برود، حتماً به مطلوب خود نمی‌رسد، بلکه آنچه نمی‌خواسته و آنچه از آن اکراه داشته، به سرش خواهد آمد؛ دلیل آن هم روشن است، کسی نمی‌تواند از بی‌راهه به مقصد برسد و راه گناه، بی‌راهه است. البته ممکن است به نتایج ظاهری برسد و زرق و برقی هم برای او پیدا بشود، ممکن است به یک آب‌نما یا سراب دسترسی پیدا کند، امّا ریشه ندارد و در نهایت به ضرر او تمام می‌شود. وقتی بیدار می‌شود در می‌یابد که از هرچه می‌ترسیده، به سرش آمده است. 🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥🤢 دنیای فاسد 👌 پاسخ آقا به گلایه یک کارگردان از وضعیت موجود جمهوری اسلامی ➕ وظیفه ما در برابر مشکلات موجود چیست؟ 💫 وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ ﴿۱۰﴾ و سبقت‏گيرندگان مقدمند أُولَئِكَ الْمُقَرَّبُونَ ﴿۱۱﴾ آنانند همان مقربان [خدا] فِي جَنَّاتِ النَّعِيمِ ﴿۱۲﴾ در بهشت های پر نعمت اند. *📖سوره واقعه آیات(۱۲،۱۱،۱۰)* 🌹 عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: سَأَلْتُ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) عَنْ قَوْلِ اللَّهِ: السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ أُولئِکَ الْمُقَرَّبُونَ قَالَ: حَدَّثَنِی جَبْرَئِیلُ (علیه السلام) بِتَفْسِیرِهَا قَالَ: ذَاکَ عَلِیٌّ (علیه السلام) وَ شِیعَتُهُ إِلَی الْجَنَّهًِْ. 🔹از ابن‌عبّاس نقل شده است که از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) درباره‌ی آیات: و السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ أُولئِکَ المقرّبونَ فِی جَنَّاتِ النَّعِیمِ پرسیدم. 🌟حضرت فرمودند: جبرئیل به من گفت: آن‌ها امیرالمومنین علی (علیه السلام) و شیعیان او هستند. آن‌ها کسانی هستند که برای رفتن به بهشت سبقت می‌گیرند. 📤تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۴۶۰ 📤شواهدالتنزیل، ج۲، ص۲۹۵ 🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
📸 اسرار الصلوة 🔻رهبر معظم انقلاب: حقیقت‌ آن‌ است‌ که‌ در کار معرفی‌ نماز کوتاهیهای‌ زیادی‌ شده‌ است‌.و نتیجه‌ آن‌ که‌ نماز هنوز جایگاه‌ شایسته‌ی‌ خود را، حتی‌ در نظام‌ اسلامی‌ ما،به‌ دست‌ نیاورده‌ است‌. این‌ مسؤولیت‌ سنگین‌، بر دوش‌ دانشوران‌ و آشنایان‌به‌ معارف‌ اسلامی‌ است‌ که‌ نماز را به‌ همه‌ بخصوص‌ به‌ نسل‌ جوان‌ بهتر بشناسانند از کودک‌ دبستانی‌ تا پژوهشگر دوره‌های‌ عالی‌، هریک‌ فراخور ذهن‌ ومعرفت‌ خود، می‌توانند در راه‌ شناختن‌ نماز و رازهای‌ آن‌، قدمهایی‌ بردارند و با ناشناخته‌هایی‌ آشنا شوند،حتی‌ عرفای‌ بزرگ‌ نیز برای‌ سالکان‌ وادی‌ معرفت‌، "اسرارالصلوه‌" نوشته‌ و آموخته‌اند، یعنی‌ اعماق‌ این‌ اقیانوس‌ همچنان ‌ناشناخته‌ و پیمودنی‌ است‌. در جامعه‌ی‌ ما فصل‌ مهمی‌ باید در معرفی‌ نماز درهمه‌ی‌ سطوح‌ گشوده‌ شود. رسانه‌ها و بخصوص‌ صدا و سیما با شیوه‌های‌ گوناگون ‌نماز را معرفی‌ و یادآوری‌ کنند. همه‌ جا و همیشه‌ در رادیو و تلویزیون‌، نماز در اولویت‌ گذاشته‌ شود و شوق‌ ایمان‌ و عطش‌ یاد خدا در دلها پدید آید. درکلاسهای‌ دروس‌ دینی‌ مدارس‌ و دانشگاهها درس‌ نماز جایگاه‌ خود را بازیابد وسخنان‌ سنجیده‌ و افکار بلند در بازشناسی‌ نماز، فراهم‌ و در معرض‌ ذهن‌ و دل‌ دانشجویان‌ و دانش‌آموزان‌ گذاشته‌ شود. 🔺پیام به اولین اجلاس سالیانه‌ی اقامه‌ی نماز در مشهد مقدس‌ - ۱۳۷۰/۰۷/۱۶ 🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
⭕️مرحومه ﻣﺮﺿﻴﻪ ﺣﺪیدچی : ﺩﺭ نوفل‌لوشاتو به علت ارزانی ﺩﻭﻛﻴﻠﻮ پرتقال ﺧﺮﻳﺪﻡ. امام با دیدن پرتقال‌ها گفت: اینهمه ﭘﺮﺗﻘﺎﻝ ﺑﺮﺍی ﭼﻴﺴﺖ؟ عرض ﻛﺮﺩﻡ:امروز ﭘﺮﺗﻘﺎﻝ ارزان بود،ﺑﺮﺍی چندروز خریدم ایشان فرمودند: شما مرتکب دو گناه شدید! ... اولا اینکه ما نیاز به اینهمه پرتقال نداشتیم، دوما اینکه شاید امروز در نوفل‌لوشاتو کسانی باشند که تا به حال ﺑﻪ علت گران بودن پرتقال توانستند آن‌ را تهیه کنند و شاید با ارزان شدن آن می‌توانستند تهیه ‌کنند. ببرید مقداری از آنها را پس بدهید! گفتم: پس‌دادن آن‌ها ممکن نیست. امام فرمودند: پس پرتقال هارا پوست بکنید و به افرادی بدهید که تاحالا پرتقال نخورده‌اند. شاید از این طریق، خدا از گناهان شما بگذرد... 📚از کتاب «سرگذشت‌های ﻭﻳﮋﻩ ﺍﺯ زندگی » | ﺟﻠﺪ۴ 🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 مرحوم استاد فاطمی‌نیا: امروز تضعیف رهبری بالاترین گناه و از شرب خمر هم حرام تر است. 🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
✳️نیل به نتیجۀ مطلوب، تنها از راه مستقیم و متعارف 📍ادامه بیانات آیت الله مظاهری تاریخ به‌خوبی بر صحت فرمایش امام حسین«سلام‌الله‌علیه» گواهی می‌دهد. سیر در تاریخ به ما می‌فهماند که نمی‌شود کسی در راه مستقیم نباشد و بی‌راهه برود، اما به مطلوب برسد. امکان ندارد کسی از راهی که شرع‌ پسند یا عقل ‌پسند نیست برود و به مطلوب و مقصود خود برسد. یک نمونۀ تاریخی از این واقعیّت، قضیّۀ عمرسعد در کربلاست. او به طمع رسیدن به حکومت ری به کربلا آمد. امام حسین«سلام‌الله‌علیه» در جلساتی که با او گرفتند، نصیحت‌ها کردند و برای اینکه هدایت شود، تطمیع‌ها کردند و فرمودند: هر چه می‌خواهی به تو می‌دهم، هر چه آنها از تو بگیرند، من بهتر از آن را به تو می‌دهم. در نهایت نپذیرفت و گفت: من حکومت ری را می‌خواهم. امام«سلام‌الله‌علیه» هم با یک جمله که در واقع نفرین بود، به وی فهماندند که به مطلوب و مقصود خود نخواهد رسید. فرمودند: امیدوارم از گندم ری نخوری! او با تمسخر پاسخ داد: اگر از گندم ری نخورم، جوِ آن هم برای من بس است! بالأخره حماسۀ کربلا رخ داد و اهل‌بیت پیامبر«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» به شهادت رسیدند و عیال ایشان اسیر شدند. پس از آنکه سر و صداها تمام شد، عمرسعد نزد ابن‌زیاد آمد و حکم حکومت ری را مطالبه کرد. ابن‌زیاد به عمرسعد گفت: من شنیده‌ام تو با دشمن ما جلسه داشته‌ای؟ گفت: تو می‌خواستی حسین را بکشم، کشتم. تو می‌خواستی قضیه را تمام کنم، تمام کردم. گفت: نه، نمی‌شود و حکومت ری منتفی شد. نقل می‌کنند عمر سعد پس از مدتی از شدت ناراحتی دیوانه شد، در کوچه‌ها می‌گشت و مرتب می‌گفت: «خَسِرَ الدُّنْیَا وَالْآخِرَةَ ذَلِکَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِینُ».[الحج، ۱۱] مختار ثقفی قیام کرد. همسر عمر که خواهر مختار بود، نزد برادر آمد و برای شوهرش امان نامه گرفت. مختار ناگزیر امان نامه داد، امّا در آن نوشت: عمر سعد در امان است، «إلّا أن‏ یُحدِث‏ حَدَثا». این جمله دو معنا می تواند داشته باشد؛ یک معنا این است که او تا وقتی حادثه‌ای نیافریند و دسته گلی به آب ندهد، در امان است. به‌عبارت دیگر، تا زمانی که علیه مختار قیام نکند، کسی با او کاری ندارد. معنای دیگر، این است که تا وقتی حَدَثی از او سر نزند، در امان است؛ یعنی اگر وضو یا غسل او باطل شود، امان مختار از وی برداشته می‌شود. بالأخره مختار تصمیم گرفت که عمر سعد را بکشد. بعضی از اطرافیان خود را به منزل او فرستاد و آنها هم طبق قرار قبلی به دنبال بهانه‌ای بودند که او را مجازات کنند و همین‌طور هم شد. عمر سعد می‌خواست از راه گناه به مقصود برسد، امّا به ضدّ مطلوب رسید و از آنچه از آن می‌ترسید، به سرش آمد. معلوم است که نمی‌شود کسی از راه کشتن امام حسین«سلام‌الله‌علیه» به جایی برسد. نکتۀ قابل توجه در این مبحث آن است که اگر هدف انسان، هدفی خیر و مشروع باشد، باز هم از راه گناه نمی‌تواند به آن هدف برسد. حتی استیفای حقّ نیز از راه گناه صحیح نیست و نتیجۀ مطلوب نخواهد داشت. 🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
باغ صلوات ✨ پاسخ آیت الله بهجت (ره) در قبال سوالات مردم 🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
🔻 خاطره‌ٔ محبت به همسر از زبان فرزند استاد فاطمی‌نیا به مناسبت درگذشت ایشان 🔹روزی با پدر می‌خواستیم برویم به یک مجلس مهم؛ وقتی آمدند بیرون خانه، دیدم بدون عبا هستند. 🔸گفتم: عبایتان کجاست؟ 🔹گفتند:  مادرتان خوابیده و عبا را رویشان کشیده‌ام. 🔸به ایشان گفتم:  بدون عبا رفتن آبروریزی است. 🔹ایشان گفتند: اگر آبروی من در گروی این عباست و این عبا هم به بهای از خواب پریدن مادرتان است، نه آن عبا را می‌خواهم نه آن آبرو را. 🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 کاش در ایام حیاتت اینو بهت میگفتم... 🖤 به مناسبت درگذشت استاد 🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
✳️نیل به نتیجۀ مطلوب، تنها از راه مستقیم و متعارف 📍ادامه بیانات آیت الله مظاهری این مطلب نیز به تجربه اثبات شده است. در تاریخ می‌خوانیم که در زمان خلافت عمر، مغیرة‌ بن‌شعبه، حاکم بحرین شد. او خیلی ظلم و بدی کرد. مردم بحرین هرچه از او شکایت کردند، موثر واقع نشد. بالأخره اهل بحرین نقشه‌ای کشیدند و بر طبق آن، به اندازۀ یک بار شتر طلا و نقره و درهم و دینار از مردم جمع کردند. یکی از آنها آن شتر و بارش را به مدینه برد و مستقیم نزد عمر رفت و به او گفت: این طلا و نقره‌ها مربوط به حیف و میل‌ها و دزدی‌های مغیره است که نزد من به امانت سپرده و چون پای من لب گور است، مناسب دیدم این اموال را به شما بسپارم. او مغیره را احضار کرد. در مقابل آن شخص شاکی به مغیره گفت: این شخص ادعا می‌کند این طلا و نقره‌ها حاصل حیف و میل‌های توست، قضیّه چیست؟ مغیره که آدم ناجنسی بود، فوراً فهمید چه خبر است. گفت: امانت من نزد او یک بار شتر نبود، دو تا بار شتر بود. از او بپرسید مابقی اموال را چه کرده است؟ دستور دادند آن شخص را به چوب و فلک ببندند و کتک بزنند تا بگوید باقی طلاها کجاست؟ بالأخره در زیر کتک‌ها حقیقت را گفت. به او گفتند: معلوم می‌شود آن شکایت‌های قبلی شما هم بی‌جا بوده است. مغیره به بحرین برگشت و مثل مار زخمی بیش از گذشته مردم را اذیت کرد. آنها به دنبال استیفای حقّ خود بودند، امّا چون از راه گناه و از بی‌راهه رفتند، نتیجۀ مطلوب حاصل نشد و به ضدّ مطلوب خود رسیدند. همۀ اهداف باید از راه صحیح و راه مستقیم دنبال شود؛ راهی که در آن صمیمیّت، صفا و صداقت است، راه مستقیم است و غیر از آن هرچه باشد، انحراف است و قطعاً به مقصود نخواهد رسید. اگر همۀ شما عزیزان این روایت امام حسین«سلام‌الله‌علیه» را که انصافاً از لطافت خاصّی برخوردار است، سرمشق زندگی قرار دهید و در همۀ شئون زندگی به آن عمل کنید، نتیجۀ مطلوب خواهید گرفت. صداقت و شفافیّت باید از خانه‌ها و بین اعضای خانواده شروع شود و زن و شوهر، با صداقت و درستی و از راه مستقیم خواسته‌های خود را از همدیگر دنبال کنند. زن و شوهر باید با صفا و صداقت خانه را اداره و در دل همدیگر نفوذ پیدا کنند. جلب محبّت همسر، با راستی، صداقت و درستی میسّر می‌گردد، نه با دروغ و فریب، و مطمئن باشید که راه حیله و فریب و دروغ‌گویی، نتیجۀ معکوس خواهد داشت. نکتۀ دیگری که توجه جدی می‌طلبد، این است که خواص جامعه و افراد متدیّن و با تقوا، باید به غیر از اجتناب از گناه، از پیمودن راه‌های غیر متعارف نیز برای رسیدن به مقصود پرهیز کنند. آنان‌که اهل گناه و معصیت نیستند و به عواقب سوء نافرمانی خدا و تبعات حیله‌گری توجه دارند، لازم است مراقب فریب شیطان در شبهات و اعمال شبهه‌ناک و به‌طور کلی مسیرهای انحرافی در زندگی باشند. 🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang